یلدای نوروزی
✍️ محمدصدرا مازنی
شب چله است یا همان شب یلدا. همین یکی دو روز پیش بود که از استادی در آنتن زنده سیما شنیدم که میگفت:«من یلدا را نمیشناسم. این نامی سریانی و عربی است! میگفت این یک جشن کهن ایرانی است و چرا ما نام ایرانی را بکار نبریم. همواره به نام شب چله بوده است. از نظر دانش اخترشناسی و ریاضی یکی از پدیدههای تاریخی ایران باستان و نیاکان ما بوده و اگر جشن ایرانی است ما باید افتخار کنیم که نام ایرانی را به کار ببریم. چنین پیدا است که پیشتر از اینکه گاه شماری به صورت ماه و سی روزه ماه در ایران پدید بیاید گونهای گاه شماری داشتیم که چهل روزه بوده است و آثار آن را در چله بزرگ و چله کوچک و چله گرما و چله سرما و پیرا چله در مازندران و چله نشستن و چلچلی همه اینها نشان میدهد که عدد چهل یک واژه گرامی در نزد ایرانیان بوده و هیچگاه عدد سی یا عد پنجاه این حالت را نداشته و این درست بر اساس آن گاه شماری است که چهل چهل شمرده میشده و ما باید بگوییم چله. نباید بگوییم یلدا این جشن کهن را!» دربارهاش گفته میشود طولانیترین شب سال. «طولانیترین» واژهای با بار معنایی و روانی خاصی که دارد، کودکی را با تخیلات فراوانی همراه میکرد، گویی شب یلدا نمیخواست تمام شود. بهتر! شبی که همه خوش بودند، دورهمی و نَقل و نُقل توامان بود. چه بهتر که تمام نشود! در خانهها حافظخوانی مرسوم و نَقلهای حکیمانه و پند بهراه بود. تنقلات هم تخم کدو و هندوانه و مغز گردو و از میوهها هندوانه و شاه میوه شب یلدا یعنی انار با برق دانههای یاقوتیاش چون چلچراقی میدرخشید. اما شب یلدا تمام میشد. خیلی زودتر از آنکه فکرش را بکنید و انتظارش را بکشید. صبح میشد! شاید از آن نوع شبهایی که صبح طالب نداشت. کودکیها با یلداهای بسیاری که بهنظر پایان نمییافت سپری شد! نوجوانی و جوانی نیز کمابیش به همین منوال. اما یلدا یک پیام دیگر نیز داشت. پیامی که در دوران حجرهنشینی در لابلای نکات مدرس اخلاقمان فراوان میشنیدیم. و آن فرصتشناسی از شبهای بلند زمستان بود. میگفت: زمستان بهار عارفان است و یلدا نوروز عارفان! نوروز برای شب شاید فصیح ننماید، اما واژه دیگری نمیتوانست بار معناییاش را منتقل کند.
رفیقی دیرین دارم از یادگارهای حجرهنشینی. از آن دسته آدمهایی که نمودار زندگیاش همواره رو به رشد است. من افول را در این نازنین سراغ ندارم. یکی از شبهای زمستان_شاید شب یلدا_، میگفت: چه بیسلیقه و بیرزق و روزی باشیم که شبهای طولانی زمستان دو رکعت عاشقانه نداشته باشیم!
یلدایتان پر روزی
#یلدا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🏙 یلدا؛ اسم ایرانی، رسم اسلامی
آیین «شب یلدا» یا «شب چله» یکی از سنّتهای کهن و دیرینۀ ایرانیهاست که همانند عید نوروز، سابقه چندین هزارساله در این سرزمین دارد. باستان شناسان و مورخان همنظرند که ایرانیان، نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا، آخرین شب پاییز را تا سپیدهدم بیدار میمانند.
با ورود اسلام به ایران و پذیرش تعالیم این دین از سوی مردم این سرزمین، هیچگاه مشاهده نشد که آیین «شب یلدا»، مخالف با آموزههای دینی اعلامشده باشد.
برنامه اسلام در مقابل آیینهای محلّی جوامعی که مسلمان شدهاند، مبارزه با سنتهای آنان نبوده و نیست. اگر آن سنت، موافق با آموزههای دین اسلام بوده و یا دستکم در تضاد با آن نباشد، اسلام در مورد آنها مانعی ایجاد نخواهد کرد؛ مانند سنت دیدوبازدید در عید نوروز که حتی بزرگان دین بر اینگونه سنتهای نیک تأکید نمودهاند.
اگر بخواهیم رنگ دینی به این سنت کهن ایرانی بدهیم، لازم است زوائد آن را حذف، و سنتهای حسنهای را به آن اضافه کنیم تا رسم خوبی ماندگار شود.
#یلدا
#شهاب_گرافی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
از فانتوم های شیخ بها تا گاری های اعزه!
دین را چه به راه، مسکن و شهرسازی؟
✍️قاسم یزدانی مقدم، عضو تحریریه مدادالفضلاء
چگونه شاخصه های هویت دینی را محقق کنیم؟ این اصلی ترین پرسش تمام ادوار علمای اسلام بوده و به طور کلی شامل دو دیدگاه عمده و کماکان زنده است.
اول: دیدگاهی که معتقد است اعمال صالح، بهبود روابط انسانی و هدایت، #میوه_های_نهایی هستند که باید بر ریشه ها، تنه ها و زیرساختهای متعددی بنا شوند که از خود دین اخذ شده. دین در این نگاه، یک بسته جامع است که پاسخ تمام نیازهای بشری را در بهترین شکل ممکن ارائه داده است.
دوم: دیدگاهی که توجهی بسیار حداقلی به #زیرساختهای_هدایت دارد و معتقد است با تمرکز بر تبلیغ دین، می توان آنرا محقق کرد. معارف دینی در این منظر، صرفا چهارچوب های کلی راه را معین کرده و باقی مسایل زیرساختی مانند اقتصاد و سلامت را به فهم بشری واگذار کرده.
به عنوان مثال در نگاه اول، تمامی کارهایی که متولی آن در دنیای امروز، وزارت راه، مسکن و شهرسازی است، جزء مهم ترین بخش های زیرساختی دین است و نیازمند حضور حداکثری قرآن و روایات اما در نگاه دوم، دین را چه به راه و مسکن و شهرسازی؟!
نتیجه اینکه شخصی مانند شیخ بهایی که از چهره های شاخص علمای تمدنی اسلام است، علاوه بر تبلیغ جایگاه امام، دهها کاروانسرای پیشرفته در مسیر زیارتی حضرت آقا امام رضا علیه السلام هم می سازد. اما نتیجه این نگاه که حوزه را چه به راه و شهرسازی، این شده که در طرحهای تفصیلی آینده شهر مشهد، حرم امام علیه السلام در حاشیه شهر واقع خواهد شد که آثارش از همین الان مشهود است. یعنی دقیقا برخلاف شیخ بها که با درک تفصیلی از اسلام، راهها و امکانات را به محوریت امام پیاده سازی می کرد.
نمونه دیگر از تفاوتهای بروز یافته این دو نوع نگاه، طراحی و جانمایی مسجد در مرکز شهر و محلات و جانمایی بازار، حمام و مدرسه به محوریت آن است. در این باره می توان به کارهای گرانقدر مرحوم شیخ بها، حجه الاسلام شفتی و یا مجموعه علی قلی آقا در اصفهان اشاره کرد. اما در شهرسازی بی معنا، حیران و ضد دین امروز، جایگاه مسجد به عنوان #قلب_شهر_اسلامی در بدترین جای ممکن است. نمونه اش پاساژ بزرگی که دیروز برای نماز به آنجا رفتم. نمازخانه آن پاساژ بزرگ در شهر مشهد، دخمه مانندی در زیرزمین بود، طبقه منفی چهار! اساسا مسجدی که کارکرد خاصی ندارد، جایی بهتر از طبقه منفی چهار و گوشه پارکینگ بازار هم نخواهد یافت.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻دعای توسل دیگر
✍️بابک شکورزاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء
🔹این مطلب معروف است و چه بسا خیلیها شنیدهاند که برای شفای مریض به امام کاظم علیهالسلام و برای برآورده شدن حوائج مالی به امام جواد علیهالسلام متوسل شویم.
🔹شاید در ابتدا اینگونه تصور شود که این مطلب صرفا عقیدهای بوده که برخی آن را تجربه کردهاند یا اینکه یک موضوع ذوقی بوده که برخی آن را مطرح کردهاند و به این صورت در بین شعیان و محبین اهل بیت جا افتاده است؛ ولی ظاهرا این مطلب ریشه در فرمایشات خود معصومین دارد.
🔹تقریبا همه با دعای توسل آشنایی دارند، حداقل اسمش را شنیدهاند. در کتاب شریف مفاتیحالجنان بعد از این دعای توسل معروف، دعای توسل دیگری هست که به نام "دعای توسل دیگر" در فهرست مفاتیح آمده است.
🔹از ویژگیهای این دعا آن است که بر خلاف دعای توسل معروف که مستقیما خطاب ما به آن معصوم است مثلا (یا ابالقاسم... یا وجیها عندالله)؛ در اینجا ما از خدا میخواهیم که به حق هر یک از معصومین حاجاتی از ما برآورده شود.
🔸مثلا در فراز ابتدایی میخوانیم: "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى ابْنَتِهِ وَ عَلَى ابْنَيْهَا وَ أَسْأَلُكَ بِهِمْ أَنْ تُعِينَنِي عَلَى طَاعَتِكَ وَ رِضْوَانِكَ وَ أَنْ تُبَلِّغَنِي بِهِمْ أَفْضَلَ مَا بَلَّغْتَ أَحَداً مِنْ أَوْلِيَائِكَ إِنَّكَ جَوَادٌ كَرِيمٌ"
در این فراز دعا میکنیم که به حق رسول خدا، حضرت زهرا و حسنین علیهمالسلام، خداوند ما را در طاعت و بندگی خودش یاری نماید.
🔹همینطور نسبت به سایر معصومین درخواستها متفاوت است تا به حضرت موسی بن جعفر علیهالسلام که میرسیم، میخوانیم: "اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِلَّا عَافَيْتَنِي بِهِ فِي جَمِيعِ جَوَارِحِي مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ يَا جَوَادُ يَا كَرِيمُ"؛ این بخش اشاره به طلب عافیت دارد و مرتبط با شفای مریض است.
🔹همچنین در فراز جوادالائمه علیهالسلام وارد شده: "اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِلَّا جُدْتَ بِهِ عَلَيَّ مِنْ فَضْلِكَ وَ تَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَيَّ مِنْ وُسْعِكَ وَ وَسَّعْتَ عَلَيَّ رِزْقَكَ وَ أَغْنَيْتَنِي عَمَّنْ سِوَاكَ وَ جَعَلْتَ حَاجَتِي إِلَيْكَ وَ قَضَاهَا عَلَيْكَ إِنَّكَ لِمَا تَشَاءُ قَدِيرٌ"؛ این فراز هم مرتبط با وسعت رزق است.
🔸بنابراین اینکه گفته شده در شفای مریض به امام کاظم علیهالسلام و در مشکلات مالی به امام جواد علیهالسلام متوسل شویم، به احتمال قوی ریشه در همین دعای توسل داشته است.
جا دارد که مومنان به این دعا نیز اهتمام داشته باشند تا هم این دعای شریف تا حدودی از مهجوریت در بیاید و همچنین بر معرفتشان نسبت به ساحت معصومین علیهمالسلام افزوده شود.
#دعای_توسل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
حال مقال؛
🔸چالش فزاینده!
✍️مرتضی بذرافشان، عضو تحریریه مدادالفضلاء
در اصطلاح رایج سیاسی می گویند فشار ازپایین چانه زنی از بالا یا برعکس، به قول دکتر فرهاد فرقی نمیکوله مثل برجام که باتحریم و آشوب ازطبقات پایین و لبخند و خوش رقصی به قول عراقچی نشان دادن عکس خانوادگی و نوه ها و تبریک کریسمس و رد و بدل چند پیام بین ما که اصلا مسیحی نبودیم به قول حجاریان تئوریسین اصلاحات، چانه زنی با راس قدرت، سرانجام کشتی برجام در ساحل ایالات متحده پهلو گرفت.
این فشار هم اینک از سوی یمانی ها ، عراقی ها ، حزب الله و راس همه ایرانی ها برما فزاینده و هزارو یک جانبه و ازعرف سیاسی مصطلح خارج و غیر قابل تحمل شده؛ یعنی عملا امکان مذاکره و چانه زنی از بالا هم پایین ازبین رفته، یمانی ها خنجر از رو بسته؛ به سلاح های ناشناخته و مخوف و رفتن به قعر دریای سرخ تهدیدمان می کنند فشار عراقی ها و لبنانی ها هم جای خود ؛ اینها عرف سیاسی ، مذاکره، کریسمس ،لبخند وتبریک به دشمن و از این چرت و پرتها اصلا و ابدا نمی شناسند روزگاری ماهم از طریق عنتر منترها دربه درها، عجق وجق هاو آواره ها یا حمله سایبری به پمپ بنزین ها وسطل آشغال ها خواستیم مثلا کمپین مقاومت راه بیندازیم ولی دیدید جواب نداد بعد معلوم شد مفنگی های اخراجی دنبال اموال توقیف شده ایران در بانک های خارجی و بساط منقلشان بوده اند الان هم از چشم ما افتاده اند به آنها گفتیم به شما امیدی نیست لطفا شر مرسانید.
این فشار فزاینده تا جایی است که هر روز همه ی شهرهاو مراکز علمی و مدارس ما حتی کارمندان کاخ سفید بر ما شوریده ؛ فشار از چپ و راست زمین وآسمان در گرما و سرما گویا تمامی ندارد ادامه پیدا کند بیم خونریری داخلی می رود وسلامتی بایدن به خطر افتاده به زودی تلف می شود .
الان هم از طریق قطر به بهانه تبادل اسرا به وقفه انسانی دوباره راضی شدیم منم لوید آستین وزیر دفاع ابرقدرت سابق به راهزنی افتادم، آستین بالا زدم برای دلداری ، سراغ نتانیاهو رفته ، از ایرانی ها هم جدی تمنا کردم به یمانی های آخرالزمانی کمی تا اندکی فشار آورده ؛ به آنها بگویند بس است پیام موشکی تان شنیده شد الان یادم آمد شاه ایران روزهای پایانی حکومتش گفته بود صدای ملت ایران را شنیدم اما دیر شده بود،ضمنا از فرهنگسرای زبان فارسی ایران زنگ زدندبرای جلوگیری ازخشونت بجای فشار فزاینده از چالش فزاینده استفاده شود ماهم گوش کردیم حرف آخر زدیم و گفتیم حدادعادل چشم تمام.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
مدرنیته در ایران از دو راه ورود کرد: #دانشگاه و #پادگان، وحدت حوزه و دانشگاه بدون توجه به این تبار غیر ممکن است. حوزه علمیه و دانشگاه اسلامی بروکرات محصول این ترکیب مزجی است. تنها راه احیای وحدت دانشگاه و حوزه در ایران رفتن به سمت #سنتهای_تعلیمی گذشته است. سنت آموزش عالی با بیش از هزار سال عقبه!
✍️ مجتبی رستمی کیا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#یادداشت_طنز با طعم #اندیشه
🖌بخش دوم؛ طنزی برای کارل مارکس:
همیشه پای یک پدرزن در میان است
https://fekrat.net/article/lnk/38155
🔻بخش اول(طنزی برای نیچه) را هم می توانید اینجا بخوانید:
خواستگاری با تِم نیچه
https://fekrat.net/article/lnk/19340
✍️ به قلم سمیه رستمی، طنزنویسی و پژوهشگر حوزوی
#روشنفکری
#طنز_اندیشه
#غرب #اقتصاد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#دکوپاژ | #نقد_فیلم
💢 اکران ، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی « انگل »
با حضور:
▫️ تحلیل گران و ناقدان سینما
⏱ زمان: یک شنبه 3 دی ماه 1402
🔻14:30 اکران فیلم سینمایی
🔻16:30 تحلیل فیلم
📍مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت
🌐 لینک پخش زنده:
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
جهت شرکت به آیدی زیر پیام دهید:
@mg1370
🛑ظرفیت محدود است🛑
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
📚 استفتا 📚
✍ سلام خدمت شیخ طنّاز عزیز.
متاسفانه خیلی از وقت ما در خانه صرف دیدن تلویزیون میشود برای ترک این کار چه کنیم؟
✅پاسخ شیخ طنّاز:
سلام و درود بر شما.
تا حالا چند ساعت به کارهای یک انسان سفیه، دیوانه، شیرین عقل نگاه کرده اید؟ چقدر برایش وقت گذاشته اید؟ مثلا یک آدم سفیه که گوشه خیابان دارد با خودش بلند بلند حرف می زند آیا وقتتان را برای شنیدن چرندیاتش می گذارید؟ خیر چون شأن و شخصیتتان بالاتر از این حرف هاست.
در رابطه با برنامه های تلویزیون هم همین است. اگر سطح فهم، درک، سواد، فکر و ... در خود و خانواده تان بالا ببرید، خیلی از این برنامه ها برایتان مسخره می شود. حیف وقت و فکر انسان نیست که با برنامه های بی فایده ای مثل خندوانه، دورهمی و سریال و فیلم ها هدر برود؟ سازنده و عوامل اجرایی این برنامه ها کیستند؟ سطح فکرشان؟ اهدافشان؟ مهمانان و بازیگرانشان؟ پیامهایشان و ... . اگر سطح فکرت بالا برود اینها برایت، حکم همان سفیه گوشه خیابان را پیدا می کنند.
برای حل مشکلاتان کارهای دیگری هم لازم است انجام دهید لکن فعلا روی بالا بردن سطح فکر، سواد، درک و .... خود کار کنید.
تفکر و دقت روی محتوای این برنامه های تلویزیونی، پر کردن وقت با کتاب، ورزش، سخنرانی و ویدئوهای آموزنده،طبیعت گردی، تفکر و ... از جمله راه های افزایش سطح درک و فکر می باشد.
#استفتائات
#تلویزیون
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴هشداری مجدد: پیش به سوی «فرقههای حرزدرمانی و دعادرمانی»!
✍️ احمدحسین شریفی
این آقایان موجود در کلیپ فوق را نمیشناسم و شخص آنها نیز در این موضوع برای من اهمیتی ندارد، اما این سخنان بیاصل و ریشه را نشانههای خطرناکی برای شروع فرقهسازیهای معنوی و درمانی میدانم.
پیشتر گفته بودم که اصل حرز، به گونهای که «حرزفروشان» و مدعیان درمانهای ماورائی میگویند محل سؤال است و هیچ سند معتبری ندارد، چه رسد به بسیاری از آداب انحرافی نوشتن آن. اما اکنون این آقایان پا را فراتر گذشته و میگویند نویسندهی حرز باید «مأذون» باشد! و الا «به هیچ عنوان اثر نمیگذارد» بلکه ممکن است اثر مخرب هم داشته باشد!
البته فعلاً نمیگویند «از چه کسی» باید اذن داشته باشد، اما شک نکنید که این بازار تحمیق و استحمار از یک طرف و آمادگی عوام برای پذیرش چنین خرافاتی نه تنها به «إذنفروشی» میانجامد که رقابت «دکانداران درمانهای ماورائی» در این مسیر، به زودی به شکلگیری فرقهها و جریانهایی مثل شیخیه و بابیت خواهد انجامید: ادعای «مأذون بودن از امام زمان» و ...
این سرنوشت محتوم چنین انحرافات و بدعتهایی است که نه ریشهای در «متون» دینی دارد نه مورد تأیید «منابع» دین است و نه سازگار با «مبانی» دینی است.
برای مطالعه مطالب مرتبط 👇👇
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2295
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2304
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2308
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2310
#حرز
#تنجیم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎پوشش و حجاب یک ذائقه متغیر فرهنگی یا یک باور عمیق فلسفی؟
✍ علیرضا محمدلو
▫️اگر در جغرافیای مدرن، مساله پوشش را دست کم میگیرند یا حاشیه میدانند و در حد یک ذائقه و تمایل فردی تقلیل میدهند، ناشی از یک دستگاه فلسفی است که در ساختارهای آن جامعه رسوب کرده و تطوراتی متکثر، گسسته و چند پارهای را تجربه نموده است.
▫️انتهای این تغییرات بنیادین و رسیدن به «بدن مندی فلسفی و جامعه شناختی» به جایی رسید که دیگر نقطه اتکا داشتن و مبناگرایی را به سخره گرفته و با فیگور پسامدرن، یک سرگردانی و نسبیت معرفتی را به داشتن معیار معرفت روشن، ترجیح دادند.
▫️این گم شدگی معرفتی در تهی شدن زندگیها از معنا و رسیدن به نقطه بی بازگشت هویتهای سیال و شکل گیری #انسان_پرسهزن و خانوادههای اجارهای و انبوه تنها (به تعبیر رایزمن) و #وزارت_تنهایی و انقلاب جنسی در برخی کشورهای مدرن، تجلی پیدا کرده است.
▫️نمیتوان در #شبکه_خانگی با سریالهای مروج بی ادبی و خیانت و رقص و مصرف دخانیات و ارتباطات خارج از دایره عرف و شرع و پوشش نامتعارف، به #استعارههای_مفهومی و ریشه دار و ارتکازات مذهبی جامعه هجوم برد و پدیده «ذهنیت مهاجر» و «رفتار ناهنجار» در بخشهایی از جامعه نوجوان و جوان را هم به انتظار ننشست.
▫️اگر در بخشی از جامعه مساله #حجاب دچار اعوجاج هم شده باشد، متأثر از یک سبک زندگی است که در بستر ساختارهای فرهنگی و مکانیسمهای اقتصادی و کانونهای رسانهای به یک ایده یا پدیده اجتماعی تبدیل شده است. ایده آلی که فرهنگ و ذهنیت «در لحظه زندگی کن»، «مجاورت مصرف و منزلت»، «هویت سیال» و «پوشش نامتعارف» و «تکثر مرجعیتی» و «فروپاشی و قداست زدایی از خانواده»، «عدم قطعیت و گسستن و پیوستنهای آنی و سریع» را به جامعه پمپاژ کرده است.
🔻لینک ادامه یادداشت:
http://mehrnews.com/x33KWX
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 زاده شوم
✍ سیدعلیرضا موسوی
البعرة تدل على البعير، والامارات تدل على اسرائيل!
همچنان که بچه شتر بر شتر دلالت می کند، امارات به اسرائیل عین آن است.
#ظالم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
کلیپ اول کامل.mp3
20.24M
پاسخ به چند شبهه کلیدی
با تشکر از اقدام پایگاه خبری تحلیلی #صدای_حوزه
🎙 صوت | پاسخ حجت الاسلام رئوفی، استاد سطوح عالی به اظهارات اخیر حجت الاسلام اکبرنژاد در مورد سیره سیاسی اهل بیت (ع)
📽 تماشای فایل تصویری:
بخش اول و بخش دوم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@sedayehowzeh
.
🖌 بوی فرار حقیت از حقیقت
آیا نواندیش دینی میتواند در رسانه ملی برای مردم شبهه افکنی کند؛ اما برای مناظره در فضایی جدیتر عرصه را خالی کند و تن به گفته هایش ندهد؟
فرهنگ مناظره در بین نواندیشان دینی چه قداستی دارد؟
آیا به نظر نمی رسد برخی از اینان مرد «روزنامهنگاری زرد» هستند، حتی در حوزه اندیشه و گفتمانسازی!
#نقد #مناظره
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟢موفقیت و مدیریت زمان
✍️ حسین انجدانی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
مدیریت زمان از مهمترین ویژگیهای انسانها و زندگیهای موفق است. به تعبیر #امیرمؤمنان علیه السلام:
«قِوَامُ الْعَيْشِ حُسْنُ التَّقْدِيرِ وَ مِلَاكُهُ حُسْنُ التَّدْبِيرِ؛
استواری و پایداری زندگی به برنامهریزی درست و تکیهگاه آن مدیریت صحیح است.»
تفاوت افراد موفق و ناموفق در میزان ساعات شبانهروز آنان نیست! تفاوت آنان در «مدیریت» ساعات شبانهروز است.
افراد موفق همیشه برای انجام به موقع و با حوصله همه کارهای ضروری و لازم خود، وقت کافی دارند! اینان مهارت «مدیریت زمان» را دارند.
در مقابل، کمبود وقت، یکی از گلایههای همیشگی افراد ناموفق است. اینان برای انجام هیچ کاری وقت کافی ندارند!
#مدیریت_زمان
#موفقیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍️دعوت به نویسندگی تربیتی همراه با مهارتافزایی
از میان برادران و خواهران ساکن قم، بزرگوارانی که فرصت و آمادگی همکاری #پاره_وقت (پروژه ای) درزمینه #نویسندگی_تربیتی با پرداخت #حق_الزحمه_مناسب را دارند، برای اطلاعات بیشتر به خصوصی بنده مراجعه فرمایند👇
@rajaaei
✅زمینه های فعالیت:
۱. نگارش متن #ویدئوموشن و #موشن_گرافیک با موضوعات تربیتی؛
۲. نگارش نگاره (کپشن) های تربیتی؛
۳. نگارش #یادداشتهای_تربیتی کوتاه.
✅شرایط:
۱. توانمندی اولیه در نویسندگی؛
۲. آشنایی اجمالی با مباحث تربیتی؛
۳. دغدغه و علاقه به فعالیت در عرصه نوجوان؛
۴. موفقیت نوشته نمونه بزرگواران در ارزیابی اولیه.
✅ مزایا:
۱. پرداخت #حق_الزحمه متناسب با کیفیت نوشته بزرگواران؛
۲. #توانمندسازی_تربیتی_و_مهارتی همکاران در ضمن خدمت؛
۳. #دعوت_به_همکاری نویسندگان برتر در توسعه فعالیت مجموعه در سطح استانها.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
. 🖌 بوی فرار حقیت از حقیقت آیا نواندیش دینی میتواند در رسانه ملی برای مردم شبهه افکنی کند؛ اما برا
.
#قلمدون
🔴 فکر علامه یا بازماندگان فکری علامه؟!
خیلی خودمانی عرض کنم که مسأله مهم ما اهانت به فکر علامه نیست.
مسأله اصلی ندانستن میدان بازی اصلاحات و روشنفکران از سوی بازماندگان فکری علامه و نخبگان انقلابی است.
روشنفکران غربگرا دنبال بُرد در بازی رسانه هستند؛ زین رو به هر ابزاری که شده میخواهند شبهه آنها شنیده شود، هدفشان اقناع مخاطب است نه مهمان دیگرِ مناظره و یا گفتوگو!
آنها اگر هم به مناظرهی جدیتر دیگری برای پاسخ به شبهه دعوت شوند؛ باز هم برنده هستند به سه دلیل:
یک: مخاطبان برنامه اول(طرح شبهه)، لزوما مخاطبان برنامه دوم(پاسخگو بودن در برابر شبهه افکنی) نیستند.
دو: روایت دوم ضعیفتر از روایت اول است.
سوم: شبهه افکنان با شگردهای رسانهای باز هم افکار عمومی را مدیریت میکنند؛ از بس سکوی سانسور و تقطیع و انتشار دارند.
#نتیجه: باسوادهای انقلابی قم به ویژه اهالی مؤسسه امام سالهاست با ژورنالیسم اندیشه و فضای روزنامهنگاری بیگانه هستند؛ از شما میخواهم چند یادداشتنویس و سخنگویِ به روز و رسانهای را نام ببرید.
🔸حرف نهایی قلمدون: نخبگان انقلابی ما در مناظرات رسانهای، مخاطبان تلویزیون را مخاطبان فرعی میدانند و رقیب مناظرهای خود را مخاطب اصلی؛ اما روشنفکران سیاس و فرصتطلب و البته رسانهدان، مخاطبان تلویزیون را مخاطب اصلی میدانند و رقیب مناظرهای خود را مخاطب فرعی، چه بسا مخاطبان میدان بازنشر محتوا(در اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و...) را مخاطبان اصلیتر و رقیب مناظره ای را نادیدهتر و محوتر میبینند.(هضم این پاراگراف سخت است چند بار بخوانید)
🔻اهالی حوزه و دانشگاههای انقلابی! گفتن از ما. انتخابات نزدیک است. شبهه فراوان. کمی بیدار شویم. آشتی با رسانه و تکنیکهایش درس اصلیتان باشد، پایین بیایید و گاهی شاگردی کنید. هر چند پیشینه نشان داده است باز هم سرتان را پایین میاندازید و راهی جام جم و کرسیهای مناظره میشوید.
#جهاد_روایت
#آسیب_شناسی_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✍️ امر به نوشتن، امر به معروف است
🙏سپاس از جناب حدادپور که اشتیاق ایجاد میکنند.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚪️ سوره ممتحنه،سوره ای برای امروز انقلاب
✍️ قدرت الله غلمانی
📌مبانی انقلاب اسلامی، از آیات و روایات گرفته شده است. این روزها متناسب با فضای انتخابات، هجمه فراوان شبهات از همه سو، مردم و به خصوص جوانان ما را تهدید می کند البته تهدید دشمنان همیشه برای انقلاب اسلامی وجود داشته و دارد اما در ایام انتخابات هجوم کینه های دشمنان به انقلاب اسلامی بیشتر از همیشه می شود چون ایران اسلامی در آستانه یک انتخاب بزرگ قرار می گیرد،دشمنان سعی می کنند با القاء انواع و اقسام شبهات،مردم به خصوص جوانان باصفای ایران اسلامی را مورد بمباران های شبهات و نامید نمودن آنها از انقلاب اسلامی نمایند وبا تغییر در افکار مردم ،تمرکز ذهنی مردم را گرفته تا نتوانند یک حضور حداکثری در انتخابات داشته باشند.شناخت دشمن در این هنگام می تواند برای مردم ما بخصوص جوانان سرنوشت ساز باشد.
🔻یکی از کتابهای بسیار خواندنی در این ایام می تواند تفسیر سوره ممتحنه به بیان رهبر معظم انقلاب باشد .
🔸ویژگی های این سوره و شیوه بیان تفسیر و تطبیق بر این روزهای انقلاب اسلامی می تواند،خوراک فکری بسیار مفید و شوق آوری برای جوانان عزیز ما باشد.
✅مطالعه این کتاب را به همه شما بزرگواران سفارش می کنم.
✅این کتاب را می توانید از طریق انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ ونشر آثار حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مدظله العالی از طریق درگاه اینترنت یا فروشگاههای آنان تهیه فرمائید.
جلسات تفسیر سوره ممتحنه در دوران ریاست جمهوری؛رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری در چهار جلسه از سی ام مهر ماه تا بیست ویکم آبان ماه سال 1361 برگزار شده و تمامی 13 آیه این سوره را معظم له تفسیر کرده اند.
🔰ایشان درباره علت انتخاب این سوره و سوره های دیگری که در این جلسات مورد بررسی قرار گرفته می فرمایند: « علت اینکه اینجا را انتخاب کردیم این است که سوره های جزء 27 و 28 و این حدود،غالباً سوره های مدنی و از سوره هایی است که در مدینه طیبه بر پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله نازل شده ومربوط است به بعد از تشکیل حکومت اسلامی،یعنی مثل وضع کنونی ما.
نوع مطالب و مسائلی که بعد از تشکیل حکومت برای یک جامعه لازم است با نوع مطالب و مسائلی که مربوط به حین مبارزه مردم برای تشکیل حکومت اسلامی است فرق می کند،کما اینکه شما در جامعه خودمان هم این را مشاهده می کنید.امروز شما یک مسائلی دارید که این مسائل قبل از بهمن 57 برای شما وجود نداشت،مطرح نبود آن روز مسائلی داشتید که امروز برای شما مطرح نیست.مثلاً مسئله منافقین و مسئله نفاق،مسئله عدالت اجتماعی،مسئله حکومت،مسئله جهاد در جبهه های جنگ و ده ها مسئله از این قبیل،مسائل عمده بعد از تشکیل حکومت است این مسائل همان مسائلی است که در آیات مدنی بیشتر به آنها پرداخته شده »
🔰رهبر معظم انقلاب درباره تعیین حد و مرزها در مقابل دشمن پیرامون معرفی سوره ممتحنه فرمودند: «در این سوره خدای متعال به ما می آموزد که حدود و مرزها را در برابر دشمن گم نکنیم، در مقابل دشمن نرمش نشان ندهیم ودشمن را آن چنان که هست ،دشمن بدانیم زیر اگر یک جامعه یا یک نظام یا یک فرد در برابر دشمن نرمش به خرج بدهد، دشمن او را از موضعی که دارد و از راهی مه می رود گمراه خواهد کرد واگر دستش برسد او را نابود خواهد کرد.دشمن رحم نمی کند،نشناختن دشمن و عدم توجه به دشمنی دشمن یکی از بلاهای بزرگ افراد و اجتماعات است.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه پیرامون تأثیر این دشمن شناسی میفرماید: «من وقتی که به این آیات شریفه نگاه می کنم و این سوره را می خوانم احساس می کنم که گویی این سوره متعلق به زمان ماست و به شما قطعاً وصادقاً عرض کنم که در دوران اختناق هم وقتی این سوره را می خواندم همیشه احساس می کردم که این سوره مال آن زمان است از این سوره نیرو می گرفتم و در مقابل دشمن،حادتر و مستحکم تر می شدیم امروز هم اگر که انسان به این سوره دقت بکند در مقابل دشمن مستحکم تر می شود.
#تدبر
#قرآن_کریم
#رهبر_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#قلمدون
⚡️واکنش عجولانه آیت الله در هیاهوی دینستیزی
نقد تحقیرآمیز آیت الله علیدوست به آقای مهدی جمشیدی جای تعجب و دور از انتظار بود.
به راستی وقتی یک انقلابی فعال و کنشگر مورد حمله گفتمانی جریان دینستیز قرار میگیرد، آیا سزاوار «زخم زبان» خودیها است؟
ای کاش پدرانه رفتار کنیم و الا باید «ریزش دینداران» را گردن بگیریم.
پ.ن: موضع اخیر استاد علیدوست و جمشیدی را 👈 اینجا بخوانید
#نصیحت
#فقه_سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
هدایت شده از 🍃 شاعران حوزوی 🍃
🔴 سوم دیماه سالگرد آغاز عملیات کربلای ۴
برای ۱۷۵ شهید غواص و خطشکن، شهدای مظلوم و سرافراز کربلای ۴ که پس از حدود سه دهه، در خردادماه ۱۳۹۴ و دراثنای خیانتهای دولت غربزده و کدخداپرست به یاری رهبر آمدند، سرودم.
🌷صدوهفتادوپنج تا مجنون
قلمم را به دست میگیرم، بنویسم حماسه را موزون
کربلای چهار یعنی عشق، کربلای چهار یعنی خون
باز هم نسل نورآشامان، پا نهادند در صف پیکار
غیرت و عزت و شرف در دست، در سر اما هوای عشق و جنون
در دل و جانشان هوای حسین، روی لبهایشان گل لبیک
همه دلدادگان روحالله، در رکاب ولیّ کشیده ستون
صف کشیدند مست جام ولا، راهپویان سیدالشهدا
کربلا خاکریز اول بود، بعد از آن قدس و کشور زیتون
حمله با رمز "یا محمد" بود، از رسول خدا مدد جستند
لبشان هم علی علی میگفت، شیرها آمدند تا جیحون
رسته از خویش عاشقانه زدند، دست در دست هم به موج خطر
دل به دریا زدند همرزمان، رفت موسی و در پیاش هارون
اینطرف سامری خیانت کرد، آنسو آواکسها خبر بردند
شیرمردان حمایتی نشدند، حجم آتش شد از توان بیرون
تیر و خمپاره، راکت و موشک، از زمین و از آسمان میریخت
دشت روشن شد از منوّرها، عاشقان را عدو کشید به خون
یکبهیک، دستهدسته گردانها، همچو برگ خزانی افتادند
رمل شد بستر شقایقها، دشت از خون لالهها گلگون
تیرها مینشست بر تنها، ذکرشان یاحسین و یازهرا
سرخ میشد ز خون غواصان، آب اروند و دجله و کارون
بین "امّالرّصاص" و شط آن شب، گودی قتلگاه دیگر شد
پیش آن راستقامتانِ شهید، سجده میکرد ماه در گردون
سه دهه در سکوت خوابیدند، مثل اصحاب کهف دور از شهر
ما پی آب و نان خود بودیم، در پی کسبِ مال روزافزون
باز هم بوی غربت حیدر، باز هم بوی عافیتطلبی
شده فرعون مرد خاطرهها، یکی هامان شده یکی قارون
یکی آمد ولی بهجای خدا، بر لبش نام کدخدا دارد
چشم او هم به دست شیطان است، نه که بر قدرت و توان درون
شده "امّالرّصاصِ" ما "لوزان"، جنگ رفت از "بُواریَن" به "وین"
باز هم بوی فتنه میآید بوی برداشتهای گوناگون
صدوهفتادوپنج مروارید، ناگهان سر ز گِل برآوردند
غیرت و عزت و شرف در دست، ولی از غربت علی محزون
خواب بودیم ما که مژده رسید، دل لیلیوشان دوباره تپید
خبر آمد ز راه میآیند صدوهفتادوپنج تا مجنون
آمدند و دوباره پر کردند شهر را از طنین عزتشان
تا که رسوا کنند خائن را، تا که باطل کنند این افسون
بوی آن سالها دوباره گرفت، شهر خاموش و خواب و غمزده را
پیکرِ کوچکِ بزرگدلان، شهر ما را دوباره کرد مصون
گرچه با دست بسته آمدهاند، گره از کار بسته بگشایند
کاش ما را کِشند غواصان، با خود از موج فتنهها بیرون
گر بپرسد کسی ز خطشکنان، چیست اکنون پیامتان؟ شاید
با لب تشنه یکصدا گویند جملههایی شبیه این مضمون:
دل به دریا زدیم ما آن روز، چون به امر ولیّ بلی گفتیم
ما همیشه مطیع مولاییم، با همین عزم آمدیم اکنون
یاد آن بتشکن بخیر که گفت: "خط سرخ شهادت [ای مردم]
خط آل محمد و علی است"، ما هم این را نوشتهایم به خون
باز هم قاطعانه میگوییم راه عزت فقط همین راه است
راه جنگ و مبارزه با ظلم، جنگ تا رفع فتنۀ صهیون
پروتکل، قطعنامهها، تحریم، پشت هم از گزینهها گفتن
همه فریادِ عجزِ شیطان است، دشمن حقهباز و پست و زبون
عزت ما فقط به ایمان است، نه به میز مذاکره با غرب
جز به تسلیم ما رضا نشود کدخدای همیشه بیقانون
چشمتان بر لب علی باشد، پایتان در خط ولیّ باشد
راه عزت فقط مقاومت است، تکیه بر قدرت و توان درون
#محمدتقی_عارفیان
#شهیدان
#کربلای_چهار
#خط_سرخ_شهادت
#راه_عزت_مقاومت_است
@shaeranehowzavi
🌕 رسانه "فکرت"به مناسبت سالروز رحلت علامه #مصباح_یزدی برگزار میکند:
📍#محفل گفتوگومحور با عنوان؛
☑️ "مردم در منطق آیتالله مصباح"
✔️واسازی کجروایتهای دگراندیشان؛ ناظر به مباحث دکتر سید صادق حقیقت
باحضور
👤 مهدی جمشیدی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
✔️ همراه با پرسشوپاسخ طلاب و دانشجویان
⏰ چهارشنبه ۶ دی؛ ساعت ۱۷:۳۰
🏫بلوار بسیج نبش تراب نجف زاده، ساختمان فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔴 فقه وِبِری، رمز انفعال اجتماعی حوزه!
✍️ علی عسگری، دانش پژوهش علوم اجتماعی
شاید برای برخی این سوال پدید آمده باشد که چرا اساسا حوزه نسبت به کنشهای اجتماعی در زمانهی حاضر و مخصوصا نسبت به مسائل اقتصادی و فرهنگی یا رویکرد مهاجمانه ندارد و یا اصلا رویکردی را اتخاذ نکرده است؟ به نظر شاید بتوان جواب این سوال را در نظریات شیخ انصاری(ره)، کتاب مکاسب، بخش مکاسب محرمه، نوع دوم در مسئلهی ثالث و ایضا قسم ثالث اشاره کرد. آنجاکه شیخ معتقد است در بیع هیأت مشترکه چنانچه اگر شما به خمار(سازندهی خمر) انگور نفروشید_چون میدانید که اگر از شما بخر خمر میسازد_ و او از دیگران بتواند انگور خود را تهیه کند، بر شما اشکالی نیست که انگور را به او بفروشید.
این نظر بدین معناست که وقتی میتواند خمار به غیر از شما از دیگری انگور بخرد و خمر درست کند دیگر نتیجهی مطلوب شما که اجرای حکم الهی یعنی نساختن خمر بوده است، محقق نشده. پس اگر میدانید که غیر از شما فروشندههای دیگری هستند که دغدغه مندی اجرای حکم الهی را ندارند و میفروشند، اشکالی ندارد که شما هم بفروشی چون نتیجهی مطلوب شما حاصل نمیشود. به عبارت سادهتر، ملاک حاصل شدن نتیجهاست نه انجام وظیفه. برای همین اگر تنها کسی که در شهر انگور میفروخت، شما بودید(یعنی علت تامهی بیع شما بودید) آنگاه است که بیع انگور به خمار حرمت پیدا میکند!
عین همین نظر در بیع سلاح به کافر وجود دارد، شیخ در آنجا برخلاف دیگران به علت عدم وجود دلیلی مبنی بر نفروختن سلاح به کافر، آنرا جایز میداند ولو اینکه بایع قصد تقویت جبههی کفر را نداشته باشد!
البته ناگفته نماند که شیخ، نظر عرف را در بیع هیات مشترکه لحاظ میکند اما اساسا قصد بایع را قطع نظز از همهی آنها میداند.
چیزی که از نظریههای شیخ به مشام میرسد، به نظر مبانی عقلانیت بروکراتیک ماکس وبر است که به تعبیر اساتید علوم اجتماعی، عقل محاسبهگر و یا به تعبیر علامه طباطبایی(ره)، انسان اجتماعی که به دنبال سود و زیان خود است؛ با قطع نظر از اینکه اساسا تکلیف اجتماعی او در قبال همنوع خود، مخصوصا در زمانی که پای انتشار هویت دینی در زیست اجتماعی به میان باشد، چه هست یا چه نیست!
عناصری که در نگاه شیخ لحاظ شده است همان عقل محاسبهگر و یا انتلکتوئلی ماکس وبر است. همان عقلی که نظام اجتماعی را نمیتواند جز دو دو تا چهار تا کردنها فروض دیگری را در نظر داشته باشد.
این راکد بودن اندیشه نسبت به احتمالات اجتماعی، نظام اجتماعی اسلامی را دچار هرج و مرج میکند و از قضا به تقویت پلورالیسم اجتماعی ضریب میدهد.
#فقه_پویا
#حوزه_علمیه
#علوم_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔻اعتیادی مبارک
✍️عبدالله احمدی
🔹یکی از عزیزان میگفت یکی از آشنایانشان دختری بود که در کودکی وقتی به مدرسه رفت به شدّت بی تابی میکرد! از مدرسه تماس میگرفتند که بیایند او را به خانه برگردانند! همینکه به خانه و پیش پدرش میرسید آرام میشد!
🔸پزشکان تشخیص دادند این دختر بچّه معتاد شده! چون معمولا در خانه شان بوی تریاک پدرش بلند بوده! همین است که وقتی پیش پدرش می رود و بوی تریاک به مشامش میرسد آرام میشود! گویا محیط های دیگر برایش آن آرامش را ندارد!
💡به ذهنم خطور کرد مجالست با محیطها و انسانها پاک هم همینطور است! همه ی ما نیاز داریم که همواره در معرض چنین رایحه های دل انگیزی قرار بگیریم!
🔹آدم از آنجایی که اصلا فکرش را نمیکند کم کم معتاد عطر معنویّت آنها میشود! خودش هم نمیداند که معتاد شده! طوری میشود که وقتی از آنها دور میشود احساس آرامش ندارد!
🔸مشکل بسیاری این است که از کودکی و محیط خانه این اعتیاد خوب را پیدا نکرده اند! اگر از همان ابتدا خانه هامان را معطر به تلاوت قرآن و ذکر اهل بیت و اخلاق نیک میکردیم فرزندانمان به سادگی به محیطهای آلوده خو نمیگرفتند!
🔹برنامه ای هم برای شرکت در محافل ذکر اهل بیت و همینطور زیارت و خواندن زیارت نامه هایشان داشته باشیم! تا کم کم معتادشان شویم! اعتیادی نورانی و مطهر! سعی کنیم روزانه زیارت جامعه صغیره را با توجه در خلوت ترک نکنیم!
🔸کم کم در طول شبانه روز دلمان تنگ میشود و میخواهیم به هر بهانه ای باز روی به آستان آنها کنیم و با بلند شدن رایحه ی ذکرشان آرامش بگیریم! این محبت و اعتیاد انسان را در دنیا و آخرت بیمه میکند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN