🔴 فقه وِبِری، رمز انفعال اجتماعی حوزه!
✍️ علی عسگری، دانش پژوهش علوم اجتماعی
شاید برای برخی این سوال پدید آمده باشد که چرا اساسا حوزه نسبت به کنشهای اجتماعی در زمانهی حاضر و مخصوصا نسبت به مسائل اقتصادی و فرهنگی یا رویکرد مهاجمانه ندارد و یا اصلا رویکردی را اتخاذ نکرده است؟ به نظر شاید بتوان جواب این سوال را در نظریات شیخ انصاری(ره)، کتاب مکاسب، بخش مکاسب محرمه، نوع دوم در مسئلهی ثالث و ایضا قسم ثالث اشاره کرد. آنجاکه شیخ معتقد است در بیع هیأت مشترکه چنانچه اگر شما به خمار(سازندهی خمر) انگور نفروشید_چون میدانید که اگر از شما بخر خمر میسازد_ و او از دیگران بتواند انگور خود را تهیه کند، بر شما اشکالی نیست که انگور را به او بفروشید.
این نظر بدین معناست که وقتی میتواند خمار به غیر از شما از دیگری انگور بخرد و خمر درست کند دیگر نتیجهی مطلوب شما که اجرای حکم الهی یعنی نساختن خمر بوده است، محقق نشده. پس اگر میدانید که غیر از شما فروشندههای دیگری هستند که دغدغه مندی اجرای حکم الهی را ندارند و میفروشند، اشکالی ندارد که شما هم بفروشی چون نتیجهی مطلوب شما حاصل نمیشود. به عبارت سادهتر، ملاک حاصل شدن نتیجهاست نه انجام وظیفه. برای همین اگر تنها کسی که در شهر انگور میفروخت، شما بودید(یعنی علت تامهی بیع شما بودید) آنگاه است که بیع انگور به خمار حرمت پیدا میکند!
عین همین نظر در بیع سلاح به کافر وجود دارد، شیخ در آنجا برخلاف دیگران به علت عدم وجود دلیلی مبنی بر نفروختن سلاح به کافر، آنرا جایز میداند ولو اینکه بایع قصد تقویت جبههی کفر را نداشته باشد!
البته ناگفته نماند که شیخ، نظر عرف را در بیع هیات مشترکه لحاظ میکند اما اساسا قصد بایع را قطع نظز از همهی آنها میداند.
چیزی که از نظریههای شیخ به مشام میرسد، به نظر مبانی عقلانیت بروکراتیک ماکس وبر است که به تعبیر اساتید علوم اجتماعی، عقل محاسبهگر و یا به تعبیر علامه طباطبایی(ره)، انسان اجتماعی که به دنبال سود و زیان خود است؛ با قطع نظر از اینکه اساسا تکلیف اجتماعی او در قبال همنوع خود، مخصوصا در زمانی که پای انتشار هویت دینی در زیست اجتماعی به میان باشد، چه هست یا چه نیست!
عناصری که در نگاه شیخ لحاظ شده است همان عقل محاسبهگر و یا انتلکتوئلی ماکس وبر است. همان عقلی که نظام اجتماعی را نمیتواند جز دو دو تا چهار تا کردنها فروض دیگری را در نظر داشته باشد.
این راکد بودن اندیشه نسبت به احتمالات اجتماعی، نظام اجتماعی اسلامی را دچار هرج و مرج میکند و از قضا به تقویت پلورالیسم اجتماعی ضریب میدهد.
#فقه_پویا
#حوزه_علمیه
#علوم_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔻اعتیادی مبارک
✍️عبدالله احمدی
🔹یکی از عزیزان میگفت یکی از آشنایانشان دختری بود که در کودکی وقتی به مدرسه رفت به شدّت بی تابی میکرد! از مدرسه تماس میگرفتند که بیایند او را به خانه برگردانند! همینکه به خانه و پیش پدرش میرسید آرام میشد!
🔸پزشکان تشخیص دادند این دختر بچّه معتاد شده! چون معمولا در خانه شان بوی تریاک پدرش بلند بوده! همین است که وقتی پیش پدرش می رود و بوی تریاک به مشامش میرسد آرام میشود! گویا محیط های دیگر برایش آن آرامش را ندارد!
💡به ذهنم خطور کرد مجالست با محیطها و انسانها پاک هم همینطور است! همه ی ما نیاز داریم که همواره در معرض چنین رایحه های دل انگیزی قرار بگیریم!
🔹آدم از آنجایی که اصلا فکرش را نمیکند کم کم معتاد عطر معنویّت آنها میشود! خودش هم نمیداند که معتاد شده! طوری میشود که وقتی از آنها دور میشود احساس آرامش ندارد!
🔸مشکل بسیاری این است که از کودکی و محیط خانه این اعتیاد خوب را پیدا نکرده اند! اگر از همان ابتدا خانه هامان را معطر به تلاوت قرآن و ذکر اهل بیت و اخلاق نیک میکردیم فرزندانمان به سادگی به محیطهای آلوده خو نمیگرفتند!
🔹برنامه ای هم برای شرکت در محافل ذکر اهل بیت و همینطور زیارت و خواندن زیارت نامه هایشان داشته باشیم! تا کم کم معتادشان شویم! اعتیادی نورانی و مطهر! سعی کنیم روزانه زیارت جامعه صغیره را با توجه در خلوت ترک نکنیم!
🔸کم کم در طول شبانه روز دلمان تنگ میشود و میخواهیم به هر بهانه ای باز روی به آستان آنها کنیم و با بلند شدن رایحه ی ذکرشان آرامش بگیریم! این محبت و اعتیاد انسان را در دنیا و آخرت بیمه میکند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ سریع قـاطع ویرانگر
✍️ حسین کاوه
🔹 ترور سیدرضی توسط اسرائیل آن هم در شرایطی که این رژیم شدیدا در زیر فشار افکار عمومی و باتلاق غزه گرفتار است دهن کجی به محور مقاومت بود.
🔸 اگر انتقام سخت ما سریع، قاطع و ویرانگر نباشد نه تنها نیروها و حامیان جبهه مقاومت مغموم بلکه صهیونیستها به شدت گستاخ خواهند شد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
#پویش_نوشتن
▪️«شهادت یک فرمانده بیمرز»
✍آمنه عسکری منفرد
چهار سالی میشود! درست چهار سال است وقتی روزهای پاییز میگذرد و به شروع زمستان نزدیک میشویم، اندوهی سنگین قلبمان را به تپش و اضطراب در میآورد، اضطرابی از جنس اضطرابهای شبهای جمعه، ساعت ۱:۲۰ نیمه شب. همان ساعتی که پلی از جنس نور از آسمان به زمین کشیده شد و خیل ملائک به استقبال سردار مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدیالمهندس آمدند و آنها را تا عرش اعلا، بالا بردند.
امسال نُه روز مانده به سالروز شهادت سردار دلها، باردیگر آسمان آغوشش را به روی سرداری دیگر از جبههی مقاومت باز کرد که همرزم و همنشین شهید سلیمانی بود و چون او سالها به دنبال انجام خدمت در راه گسترش اسلام و فرهنگ مقاومت بود؛ زمانی در جبههی دفاع مقدس ودیر زمانی است در جبهههای دفاع از حریم حرم حضرت زینب (سلامالله علیها).
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2688
▪️«زخم های خوب نشدنی»
✍طیبه فرید
«آب را جيره بندي کردهايم. نان را جيرهبندي کردهايم.
عطش همه را هلاک کرده. همه را جز شهداء که حالا کنار هم در انتهاي کانال خوابيده اند»
خدا رحمتش کند. فرکانس صدای امیر حاج امینی هیچوقت توی کانالهای مغزم کَم نمیشود. دوست دارم بگویم کجایی که ببینی وسط این توسعه زدگی، حسّ زندگی را هم جیره بندی کردهایم.
روحمان سوراخ سوراخ شده. از دی ماه بدم میآید.کاش دستی از آستین غیب پیدا میشد و از بین روزشمارهای دنیا صفحات دی ماهش را میکَند. آن اولها فقط بیست و هفتمش را دوست نداشتم اما حالا اولش را، وسطش را ، آخرش را، صبحش را عصرش را سحرش را همهاش را دوست ندارم.دی ماه پر از زخمهای کاریست.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2690
▪️«میترسیم»
✍زهرا سبحانی
میترسیم. خیلی وقت است که دیگر از گفتن احساسمان میترسیم.
از باید و نبایدهای بیاساس فضای مجازی که، خِرمان را میچسبد و ولمان نمیکند!
میترسیم که نکند متهم به بیبصیرتی، عجول بودن و حتی نفهم بودن، بشویم.
جگرسوخته به تماشا نشستهایم و دم نمیزنیم.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2691
▪️زخمهای نورانی
✍کبرا خالقی
۱. مکتب سلیمانی که برپایهی صدق و اخلاص بنا شده است، همان ادامهی مکتب امامین انقلاب اسلامی و اوصیاء و انبیای الهی است. این صدق و اخلاص همان سرمایهی وجودی انسانهای توحیدیست که به راستی بر عهد خود ایستادگی کردند و مخلصانه در راه خدا جان، مال، آبرو هر آنچه که امانت در نزدشان بود نثار و ایثار کردند. از صفات ارزشمند حاج قاسم این است که در این راه پربرکت هنوز هم دستان مبارک دوستان اهل مقاومت خود را میگیرد و آنان را نیز به حیات طیبه میرساند.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2692
▪️اسمها از آسمان میآیند
✍فاطمه میریطایفهفرد
نمیدانم حال مادرش چگونه بود که او را رضی نامید، شاید خوابی، شاید رویایی، حتما آرزویی بزرگ مثل سید رضی بودن فرزندش، مثل او پا در رکاب ولایت بودن. اسمها از آسمان میآید، از پیش خدا.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2694
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰ام البنین
✍️سیدعلیرضاموسوی
ام البنين عليها السلام تعلّمنا ان الانسان مايتخلّد بشهادته ولا بنسبه ولا بأهله ولا براتبه ، يتخلّد بحبه للحُسين عليه السلام ، اختارت تحب الحُسين وتتعلق بالحُسين وتربي أولاد للحُسين ويصير هو فقط محور حياتها ، والنتيجة أصبحت باب للحوائج ومقصد للحيارىٰ وماكو شخص ماقرا الفاتحة لروحها وما انقضت حاجته .
بانوی گرامی ام البنین سلام الله علیها به ما می آموزد که انسان بواسطه نسب یا خانواده و یا پول یا چیز دیگر جاودانه نمی شود بلکه بواسطه عشق به امام زمان خود ماندگار می شود.
ارادت و عشق ایشان به امام حسین علیه السلام و دلبستگی به فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها یکی از صفات بارز این بانوی گرامی است.همچنین ایشان ، فرزندان خود را به هدف یاری و نصرت امام حسین علیه السلام تربیت کرد . و تنها امام حسین علیه السلام، محور زندگی او شد و در نتیجه مقصدی برای سرگشتگان شد و کسی نبود که برای روح ایشان فاتحه ای نثار نکند و حاجتش برآورده نشود.
#حضرت_ام_البنین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔳 بانو
✍️ مهدی طاهری
انسان ها گاهی #قربانی_میشوند و گاهی #قربانی_میدهند؛ گروه اول فی سبیل الله حرکت کرده و بذل جان نموده اند؛ گروه دوم اما فی مرضات الله قربانی داده اند؛ یکی جان فدا می کند و دیگری فدایی میدهد؛ این را نمی دانم که عظمت کدام بیشتر است لکن قرآن کریم مسیر فی سبیل الله را این گونه بیان می فرماید:
«مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»
مَثَل آنان که اموالشان را در راه خدا انفاق می کنند، مانند دانه ای است که هفت خوشه برویاند، در هر خوشه صد دانه باشد؛ و خدا برای هر که بخواهد چند برابر می کند و خدا بسیار عطا کننده و داناست.
و پیرامون حرکت در جهت مرضات الله می فرماید:
وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
و مَثَل (صدقات) كسانى كه اموال خويش را براى طلب خشنودى خدا و استوارى روحشان انفاق مى كنند، همچون مَثَل باغى است كه بر فراز پشته اى قرار دارد (كه اگر) رگبارى بر آن برسد، دو چندان محصول برآورد، و اگر رگبارى هم بر آن نرسد، بارانِ ريزى (براى آن بس است)، و خداوند به آنچه انجام مى دهيد بيناست.
مقام حضرت #ام_البنین علیها السلام را چگونه می توان توصیف کرد که هم برای حسین علیه السلام قربانی داد و هم برای او قربانی شد همه فی مرضات الله!!!
فرموده اند #ام_البنین علیها السلام آن قدر برای حسین گریه کرد تا چشمانش نابینا شد...
او همواره باور داشت اولادی و من تحت الثری بفداء الحسین...
تاریخ عاجز است از نمایش چنین بانویی در همه تمدن ها...
توسل به این بانو با هدیه صلوات مجرب است...
این است مقام #مادران_شهداء
این است مقام #همسران_شهداء
این است مقام #فرزندان_خلف_شهداء
شب رحلت حضرت #ام_البنین
✅کانال نویسندگان حوزوی(چهارمحال بختیاری) /به ما سر بزنید✅
https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
🌹 شهید سیدرضی و چند نکته
✍️ عباس بابائی
۱) اگر آه تو از جنس نیاز است
در باغ شهادت باز، باز است.
۲) برای شهادت باید وسط میدان و اهل قیام بود.
۳) اقتدار جمهوری اسلامی نه با فلان مدیر پرمدعا، که با سربازان و سرداران گمنام بهدست آمده است.
۴) انقلاب اسلامی تراز شهدای ایرانی را بینالمللی و تاریخی کرد.
۵) اسرائیل سگ زنجیری آمریکا و در کنار صاحبش دشمن درجه یک ملت ایران است.
۶) برخلاف نگاه عدهای، انتقام سخت در حال وقوع است؛ آمریکا در منطقه به ذلتی گرفتار شده که حتی به یمن هم نمیتواند پاسخ بدهد.
۷) ایکاش میتوانستیم اسطورههای خودمان را به فرزندان کشورمان درست و بهنگام معرفی کنیم!
۸) غربگرایان وطنی شادمانی اندکی دارند؛ چون میدانند هر گام ولینعمتشان، چند گام جبههی مقاومت را بهدنبال خواهدداشت.
۹) غالباً شهیدان و شهادتهایی اینگونه، یا بلایی را از سر امت رفع میکنند یا مانع آمدن بلایی میشوند!
۱۰) جهت شادی روح شهید سیدرضی و فرماندهی دلاورش سیدالشهداء مقاومت حاجقاسم عزیز و تمام مدافعان گمنام حرم اهلبیت و حرم جمهوری اسلامی حمد و سورهای هدیه بفرمایید.
#سیدرضی
#انتقام_سخت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟢 از «مسألهمحوری» تا «مسألهگزینی»
✍️ احمدحسین شریفی
هر پژوهشی علیالقاعده واکنشی علمی در برابر مسألهای است. به تعبیر دیگر، «مسألهمحوری»، از ذاتیات هر نوع پژوهشی است.
اما آنچه که مهم است، «مسألهگزینی» است. آنچه که ارزش و اعتبار پژوهش را مشخص میکند، نوع مسألهای است که دنبال میشود:
هر کجا مشکل، جواب آن جا رود
هر کجا کشتی است، آب آنجا رود
اینکه آیا آن مسأله از «مسائل واقعی» است یا مسألهای توهمی و خیالی است؟ و اینکه آیا حل آن نیازی از نیازهای فردی و اجتماعی و تمدنی را تأمین میکند یا صرفاً یک نیاز و دغدغه کاملاً شخصی است؟
حقیقت آن است که خود مسألهگزینی هم نیازمند پژوهش است. نیازمند دانش گسترده است:
هم سؤال از علم خيزد هم جواب
همچنان که خار و گُل از خاک و آب
«درگیر شدنِ متخصصان و حتی دانشجویان علوم انسانی با مسائل و چالشهای کشور»، از مهمترین شرایط احساس نیاز به تحول در #علوم_انسانی و علوم طبیعی است.
#پژوهش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#حال_مقال
🔻در آغوش اشباح
✍️ مرتضی بذرافشان
در تصاویر دیدید و شنیدید که من _جوی بایدن _بعد از سخنرانی ام، کسی را که دیده نمی شد به گرمی در آغوش فشردم و بوسیدم و بعد از چند حرکت پانتومیم و در میان خنده ی حضار، جایگاه را ترک کردم؛ لطفا زود قضاوتم نکنید و بر خواب آلوده گی یا فراموشی ام صحه مگذارید؛ آنقدرهم خرفت نیستم، ترامپ خوشحال نشودبهتر است.
آخه در ایران هم مسبوق به سابقه است ؛ روزگاری رییس جمهوری بنام احمدی نژاد، از این شیرین کاری ها، زیاد از خود نشان می داد؛ نماز جماعت ایشان بدون پیشنماز، یا بشقاب اضافی سر سفره، برای فردی نامرئی، یادتان که نرفته؛ توهم، ارتباط با اجنه ویا دیگر اشباح آسمانی؛ کدامیک؟ از مشایی بپرسید که در اوین آب خنک می خورد؛ بگذریم.
بعضی می گویند این تز و نوعی سبک انتخاباتی است برای جلب توجه و تاثیر گذاری بر رای مردم، یحتمل؛ وقتی ترامپ با دیوانه بازی، ریگان با هنرپیشگی، خاتمی با لبخند و دوره دوم با گریه، محمود خان با بگم بگم و حسن جان با یک کلید جادویی، بر صندلی ریاست نشستند، من خل و چل که نیستم؛ بلدم با صحنه سازی و آغوش کشیدن آنچه چشم شما، از دیدن آن عاجز است پیروز انتخابات شوم، کمی صبور باشید!
چه میدانم، عده ای ربط دادند به فشار عصبی و ضربات مغزی یمانی ها و خراسانی ها و موشکهای نقطه زن و حمله به پایگاهها و کشتی ها و ناوهای ما در باب المندب و دریای سرخ و سفید و ائتلاف ناموفق " نگهبانان سعادت" ضد حوثی ها، که خواب را از من ربوده؛ شبها با چند بسته قرص خوابیده؛ روزها حین سخنرانی چرت می زنم؛ ترامپ که میگوید جوی خواب آلود بی جا نگفته؛ گاهی وسط جلسه سران ، از حواس پرتی بلند میشوم و میروم سراغ رییس جمهور چین که دشمن ماست، الی ماشالله از این خل بازی ها؛ فکر و خیال موشک های نقطه زن و قاره پیمای ایرانی ، سیستم بدنی ام را به هم ریخته؛ البته این احتمالات، گمانی زنی است همه یا هیچ کدام، فعلا سکوت می کنم.
بهتر است قضاوت را واگذارم به مردم آمریکا؛ سر صندوق رای ؛ آخرین نظر سنجی نشان داده ۵۱ درصد جوانان ما، خواهان نابودی اسراییل شدند؛ آماری تکان دهنده و نگران کننده؛ این به معنای پیروزی حماس وایران است و نشان دهنده ی تمایل روز افزون مردم به اسلام ؛ گرایش زنان مابه حجاب هم دلیلی دیگر ؛ آفتاب آمد دلیل آفتاب؛ آیا انقلاب جهانی در پیش است؟ وای ! آن وقت سر وکله شورای نگهبان و نظارت استصوابی، بیخ گوش کاخ سفیدبرای انتخابات ۲۰۲۴! تازه شنیدم آقای جنتی در ۱۰۱ سالگی بعدازفوت همسرش، برای بارسوم ازدواج کرده، مبارکه، گل بود به سبزه هم آراسته شد! تمام.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#هم_اکنون
پاسخ به "اتهامات دکتر حقیقت علیه علامه مصباح" در قم
با حضور دکتر مهدی جمشیدی و جوانان حوزوی و دانشگاهی
#علامه_مصباح
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🖍برچسبزنی؛ کنشی غیر عالمانه
✍ محمد نخعی
اخیرا یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی [آقای ابوالقاسم علیدوست] در جلسه تفسیر قرآن! درباره عضو دیگر هیئت علمیِ همین پژوهشگاه [آقای مهدی جمشیدی] اظهار داشت: «مثل کسانی که از طریق حل جدول باسواد میشوند.»؛ این ادعا موجب بروز احتمالات قابل بررسی است که اشاره میشود:
احتمال اول اینکه واقعا آقای جمشیدی رزومه علمی قابل توجهی ندارد و عضویت وی در هیئت علمی پژوهشگاه بدون حساب بوده که با فرض صحت این ادعا مشروعیت پژوهشگاه به علت جذب یک عضو بدون صلاحیت، مخدوش گردیده و آیتالله رشاد بر ساختاری نامشروع مدیریت دارد.
احتمال دوم اینکه اساسا رویه جذب در پژوهشگاه مبتنی بر روابط غیرعلمی و عضویت در آن بدون ضوابط است که قاعدتا این رویه، شامل عضویت جناب علیدوست هم میشود.
احتمال سوم اینکه نه مشروعیت ساختار پژوهشگاه مخدوش است و نه عضویت در آن بدون ضابطه است و اظهارات جناب علیدوست درباره آقای جمشیدی اتهامی بدون دلیل است و این گونه اظهار نظر و برچسبزنی مبتنی بر ضعیف بودن قوه استدلال و رقیق بودن ملکه عدالت است.
با کمترین جستجو در رابطه با رویه جذب در پژوهشگاه و همچنین بررسی رزومه علمی آقای جمشیدی، نتیجهای که بدست میآید خلاف انتظارات از یک چهره حوزوی و آن هم تقویت احتمال سوم است؛
لذا از جناب علیدوست با کسوت پیامبرانه تقاضای اصلاح رویه و اتخاذ سلوکی صالحانه و برخوردی ناصحانه در میدان نقد علمی داریم.
#آیت_الله_علیدوست
#مهدی_جمشیدی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸تفاوت نگاه مردم به مرگ
✍️ جواد رستمی
قالَ الرِّضا عليه السلام:
اِنَّمَا النّاسُ رَجُلانِ: مُسْتَريحٌ بِالْمَوْتِ وَ مُسْتَراحٌ مِنهُ بِهِ.
[مسند الامام الرضا ج 1، ص 263.]
امام رضا عليه السلام هنگام عيادت از يكى از اصحابش فرمود: مردم دو دسته اند: يكى آنكه با مـرگ، آسـوده مى شود. ديگرى آنكه مردم با مرگش از دست او آسوده مى شوند.
کسی که زندگی دنیایی او بر اساس انسانیت و معارف دینی باشد اطرافیان و مرتبطین با او از همراهی با چنین فردی خرسند بوده و اذیت و آزاری نمی بینند.
اینگونه از انسان ها با نگاه معنوی که دارند دنیا را مزرعه دیده و محل گذر می دانند در این دنیا به سخت کوشی برای دیار باقی و ساخت سرای آخرت شناخته می شوند.
از جسم و امکانات و نعمات الهی قدری برای زندگی دنیا و بسیاری از آن را برای آخرت و کمک به هم نوع و نیازمندان بهره می گیرند تا مرگ آنها را دریابد که در این زمان با رفتن از این دنیا آسوده می شوند.
بسیاری از آدم ها نیز در نقطه مقابل گروه نخست قرار دارند که با زیستی غیر انسانی و غیر دینی به دنبال منافع مادی و مالی خویش، سبب آسیب و آزار دیگران می شوند اطرافیان و مرتبطین با آنها قربانی طمع و خواسته های غیر معقول و نادرست آنها می شوند و به سختی همراهی و بودن با او را تحمل می کنند.
چنین افرادی از آخرت غافل بوده و با دنیاگرایی و طمع ورزی برای رسیدن به خواسته های نفسانی و شهوترانی دست به هر کاری می زنند تا که مرگ آنها را دربر گیرد که این زمان دیگران از دست او آسوده می شوند.
فرمایش امام رضا علیه السلام هنگام عيادت از مریض، که خود تاکیدی بر این عمل برای شیعیان و رهروان اوست ناظر به همین دوگونه زیستن مردم است که نوع مرگ آنها به تفاوت اعمال و رفتارشان در دنیا به دو معنای مختلف تفسیر می شود.
انسان خوب با مرگ از دست زندگی فانی دنیا و زحماتی که برای ساخت آخرت متحمل شده و مبارزه ای که با نفس و شیطان در راه خداپرستی داشته است، آسوده می شود و اطرافیان او برای از دست دادنش متاسف و متأثر می شوند.
انسان بد با مرگش، دیگران از دست او و رفتار و اعمالش آسوده شده و برای نبودش اگر شاد نشوند قطعا ناراحتی نخواهند داشت.
#اهل_قلم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ انتقــامِ سختِ سریع و صریح
✍️ حسین کاوه
🔺 در ماجرای ترور شهید سیدرضی موسوی همانند ترور شهید سلیمانی سرعت و صراحت ما بسیار مهم است. نبرد همه جانبه که بخشی از آن باید پنهان باشد جای خود، منتها مبادا پاسخ آشکار را به تاوان پنهانی حواله بدهیم. چون بخشی از نبرد جبهۀ مقاومت با جبهۀ استکبار عملیات روانی و ترمیم و ارتقای روحیه و امید بخشی به افکار عمومی است. اگر حملۀ دفعی و نقطه زن دشمن را که در عین خسارت سخت، لطمات جدی نرم نیز در روحیه جبهه مقاومت به بار میآورد را حواله به پاسخ غیر دفعی و غیر نطقه زن بدهیم گرچه شاید جبران ضربۀ سخت را کرده باشیم لکن جبران لطمات نرم محقق نخواهد شد. همان قدر که دشمن میداند از کجا خورده و میخورد دوستان(مسلمین و آزادگان) نیز باید بدانند که کجا را زده و میزنیم که این مسئله به شدت موجب افزایش روحیه آنان و شکست هیمنه پوشالی دشمن میشود.
🔗 متن کامل
#انتقام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻شورای محترم نگهبان بر سر دو راهی
✍️ قدرت الله غلمانی
🖌این روزها که بحث تایید صلاحیت ها و رد صلاحیت ها و عدم احراز در شورای محترم نگهبان استانها و کشور داغ است سئوال اساسی این است که شورای محترم نگهبان می خواهد در مقابل دخالت های بیجای نمایندگانی که دستشان تا مرفق در عزل و نصب های حوزه انتخابیه خویش آغشته است و سبب بر هم ریختگی نظم و قواعد اداری سازمانها و نهادهایی شده اند چه تصمیمی اتخاذ کند؟ دخالت های این نمایندگان پیامدهای سوئی در پی داشته است گاهی اوقات با ورود و دخالت در عزل و نصب های مراکز مهمی نظیر مراکزآموزش عالی وآموزش وپرورش یا دستگاههای درمانی باعث تضییع مسائل آموزشی ، تربیتی و درمانی در سطح یک شهرستان شده اند،شورای محترم نگهبان می خواهد در مقابل این نماینده های ساختار شکن که پایبند به قانون و تذکرات سخنان مقام معظم رهبری نیستند ونبوده اند،چه موضعی اتخاذ کند؟
📌آیا شورای محترم نگهبان می خواهد به این مطالبه به حق مردم ومقام معظم رهبری پیرامون دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در عزل و نصب های مسئولین ادارات و سازمانها،خدای ناکرده بی تفاوت یا با اغماض از کنار آن بگذرد؟یا وظیفه قانونی وشرعی شورای نگهبان برخورد قاطع با نمایندگان ساختار شکن و قانون شکن است ؟ رأی نهایی شورای نگهبان چیست ؟ تایید صلاحیت یا رد صلاحیت .
🔰رهبرمعظم انقلاب در مورد دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات فرمودند: واقعا نمایندگان نباید در امور انتصابات دولتی دخالت کنند. یکی از مسائل مطرح در قانون اساسی، اصل تفکیک قواست؛ یعنی او (دولت) کار خودش را بکند و شما (مجلس) هم کار خود را بکنید. اگر ایرادی هم داشت مطرح کنید.
🔗متن کامل در این صفحه
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
جُعاله بزرگ
✍️عبدالله احمدی
🔹کتاب زایش تراژدی اوّلین اثر از نیچه فیلسوف مشهور آلمانی در نقد آراء شوپنهاور است. نیچه هم مانند او جهان را یک پدیده ی تراژیک و پر از شرور و وحشتها معرّفی میکند ولی برخلاف شوپنهاور که معنای زندگی را در نوعی تسلیم شدن میجست وی معنای زندگی را در نوعی تسلیم نشدن و مبارزه ی دائمی معرّفی میکند.
🔸راهی که نیچه معرّفی میکند پرستش مجدّد دیونیسوس یا همان خدای باستانی یونانی است که خدای شراب و رقص است. خدای حرکت و دشمن تسلیم و تحقیر! خدای موسیقی! باید از باب موسیقی و هنر وارد شد!
🔹انسان اگر بخواهد در این دنیای تراژیک تسلیم نشود تنها راهش این است که خودش اثری هنری شود و با روحی دیونیسوسی به جهان موجود نه بگوید! اینجاست که:
📖«انسان دیگر هنرمند نیست، او خود به اثری هنری تبدیل شده ... اینجا گِلی اصیل تر و مرمری گرانبها تر ورز داده میشود و چکش میخورد: انسان»
💡به ذهنم خطور کرد: خدایت برای مؤمنین یک قرارداد جعاله ی بزرگ در دار دنیا بسته! اجرتش را هم یک نگاه انداختن و گاهی آفرین گفتن قرار داده! کفار عمله ی مؤمنین در این جعاله ی بزرگند و حکمت هم گمشده ی مؤمن است. اینگونه تلاشهای علمیشان را بخوان! اباطیلشان را کنار بزن و حکمتت را برگیر و آفرینی بگو و عزتمندانه عبور کن!🔺
🔸 اطلب الحکمه ولو بالصین! حتی در این کفرآباد و شرکستان! نکند به بهانه کفرشان لقطه ی حکمتت را از آنها طلب نکنی! یادت رفته مولایت امام باقر به زراره چه گفت؟!
📖لَوْ أَنَّا إِذَا رَأَيْنَا شَيْئاً مِنَ الْبَاطِلِ مَعَ الْحَقِّ تَرَكْنَا لَهُ الْحَقَّ لَمْ نَقْضِ حَقَّ مُسْلِم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴مظلومیت دائمی شهید آیت الله غفاری حتی در روز شهادتش
امروز ۷ دی ماه سالگرد شهادت آیت الله غفاری از علمای بزرگ حوزه است که به دست رژیم ستمشاهی به جرم حمایت از انقلاب حضرت امام خمینی به شدت شکنجه و به شهادت رسید.
حالا در روز شهادتش این طور قبر مطهرش غریبانه در قبرستان دارالسلام قم بدون زائر است و نه حوزه علمیه و نه بنیاد شهید و نه دیگر ارگان ها اصلا هیچ برنامه ای در طول این سالها و در روز شهادتش برای گرامیداشت این شهید باعظمت نگرفته اند و در روز شهادتش نیز غریب است.
مسئولان حوزه و بنیاد شهید چقدر علمای بزرگ مجاهد شهید خود را میشناسند چه برسد به طلاب جوان و مردم عادی ...
#شهید_غفاری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@bidariymelat