eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
478 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 انقلابی‌گری توحیدی یا طاغوتی 🔹 چند سالی است که از دوگانه مذهبی و غیر مذهبی، حزب اللهی و غیر حزب اللهی عبور کرده و به دوگانه انقلابی و غیر انقلابی رسیده‌ایم و انقلابی بودن و نبودن معیار و شاخص سنجش افراد در تعیین عیار کفایت برای اقتدا، پیروی و یا حداقل تایید و حمایت‌ها شده است. 🔸 با دیدن قرائت‌های مختلف از انقلابی‌گری بر خود لازم دیدم در این خصوص تأملی کرده که به اختصار به عرض می‌رسانم و ممنون خواهم شد که از نظراتِ خود بنده را نیز مستفیض بفرمایید تا چراغی بر سر راه نگارنده روشن گردد و مانع گمراهی شود. ♦️ از حیث لغوی معنای مصدری کلمه انقلاب دگرگون شدن، وا گردیدن و برگشتن از حالی به حال دگر است و از معانی اسمی آن می‌توان به برگشتگی، تغییر، تحول و تبدل اشاره کرد. با دقت در معانی مذکور در می‌یابیم که نوعی فعالیت و عدم سکون در مفهوم کلمه انقلاب جاری و ساری می‌باشد. ♦️ با توجه به معنا و مفهوم کلمه انقلاب افرادی که متصف به این صفت می‌شوند نمی‌توانند منفعل و ساکن باشند لاکن باید فعال، محرک و منشأ اثر باشند و به عبارت دیگر در محیط و افراد پیرامون خود اثر بگذارند وگرنه نمی‌شود به آنها انقلابی گفت. ناگفته نماند که این فعالیت و انقلابی‌گری صرفا محصور در اقدامات عملی نبوده و شامل اقدامات فکری و نظری نیز می‌گردد. ♦️ اما مهم‌تر از نفس کنشگری و فعال بودن این است که سمت و سوی این اثرگذاری و تغییر و تحول در کدامین جهت و به کدامین مقصد می‌باشد. اگر جهت و افق، توحیدی بود این فرد انقلابی مثبت و اگر جهت و افق غیر توحیدی و به عبارت دقیق تر طاغوتی بود این فرد انقلابی منفی خواهد بود. لذا فرد فعال و پر تلاشی که مسیر توحید و صراط مستقیم را خوب نشناسد ممکن است در جهت خلاف پارو بزند و یا آب در آسیاب دشمن بریزد. ♦️ کسی که وضعیت موجود را هرچه و هر کجا که می‌خواهد باشد، اگر به حال مطلوب و مورد رضایت خدا و ولی خدا برگرداند و تغییر دهد یک انقلابی توحیدی و مثبت است وگرنه کم نیستند افرادی که با تلاش و کوشش‌های فراوان وضعیت موجود را در جهت نفسانیات و یا اراده طواغیت تغییر می‌دهند و تکمیل کننده پازل و نقشه دشمن هستند. ♦️ حقیقت و عدالت دو مقوله‌ای هستند که فهم و یافتن اولی، و مطالبه و اقامه‌ی دومی همواره برای انقلابیون نقطه‌ی کانونی انگیزش و موتور محرک بوده و خواهد بود. با توجه به اهمیت این دو مقوله‌ی حساس، طریق شناخت و مبنای اعتبار بخشی به تعاریفی که از این دو مقوله به دست می‌آوریم در توحیدی یا طاغوتی بودن انقلابیگری بسیار تعیین کننده می‌باشد. ♦️ هر کسی که منفعل و ساکن (عملی یا نظری) است قطعا انقلابی نیست؛ اما هر انقلابی (فعال و متغیر) لزوماً خوب و قابل اقتدا نیست؛ لذا توحیدی و اسلامی بودن انقلابی‌گری رکن اصلی و مهم است. حال به نظر شما کسی که اسلام را در حد و اندازه خودش نشناسد انقلابی‌گریش چگونه خواهد بود؟ ♦️ اگر در کنار عقل سلیم و خرد جمعی از کلام وحی و در امتداد آن از سخنان معصومین و بیانات ولی فقیه بهره نگیریم و در تنظیم گفتار و رفتارها به آنها بی اعتنا باشیم دیری نمی‌پاید که حق طلبی و عدالت خواهی که نقاط قوت یک انقلابی هستند به پاشنه آشیل او و حتی ضد خودش تبدیل میگردد. تاریخ پر است از چاقوهایی که دسته‌های خودشان را بریده‌اند... ✍حسین کاوه @sollam @HOWZAVIAN
✅نقدی بر اشکال آقای نصیری درباره حجاب آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال آقای نصیری دو جمله است. اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالفند. ✅چند نکته در این رابطه: 🔸1.اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟ 🔸2.مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور. 🔸3. آقای نصیری گفته اند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است. جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟ 🔸4. آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند. این حرف نیز غلط است. اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان. مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری. انشالله فرق ایندو روشن است. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند. 🔸5. گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است. 🔸6. میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود. این هم از آن استدلال های آنچنانی است. اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟ 🔸7. می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. سلمنا. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است. 🔸8.گفته اند در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند. مقدمه درست و نتیجه غلط. مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین.ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟ 🔸9. می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه. مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه. برادرم حجاب خودش یک الزام دینی است. چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه. همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است. مگر دلبخواهی و سلیقه ایست؟ @mahdian_mohsen @Howzavian
♦️مسائل «تحمیل شده» یا «تالیف شده»؛ کدامیک؟ یکی از آسیب های امروزی نخبگان رسانه ای که تاثیرش را بر جامعه نیز گذاشته است، «بحران مساله» است! اینکه چه چیزی مساله شود و جایگاه و رتبه ی آن مساله در چینش خبری چه باشد اینکه آیا تنها باید به مسائل تحمیل شده که با بولد سازی رسانه های بیگانه ایجاد می شود، پرداخت یا باید مسائل را تالیف کرد و خود جهت داد؟ متاسفانه نخبگان رسانه ای چه انقلابی چه غیر انقلابی اسیر مسائل «تحمیل شده» شده اند تا مسائل «تالیف شده» چندی قبل با تعدادی از سردبیران بخش های خبری صدا و سیما جلسه داشتیم و بسیار تاسف خوردم از اینکه رویه غالب سردبیران بخش های خبری رسانه های ما من جمله صدا و سیما، این شده است که الان در فضای عمومی جامعه چه مساله ای مطرح است و بولد شده تا ما همان را کار کنیم! بسیار تاسف خوردم از اینکه این عزیزان متوجه نیستند که بسیاری از این مسائل بولد شده در سطح جامعه از سوی رسانه های بیگانه و پیاده نظام دشمن در داخل «بولدسازی» و «پروپاگانداسازی» و «کاریکاتوری سازی» شده اند! متاسفانه این عزیزان عنایت ندارند که باید مسائل تالیف شده را ایجاد کرد و برای جامعه در مسیر تحقق اهداف و آرمان های انقلاب مساله سازی کرد نه اینکه صرفا اسیر مسائل تحمیل شده رقیب بود! ✍ محمدعلی رنجبر @Binesh_Rahbordi @HOWZAVIAN
خیلی دیر به پی بردیم و ماهیت آن برای ما آشکار شد. فضای مجازی بستر مزاج‌شناسی، ذائقه‌سازی و هاضمه‌سوزی است. سرآشپزهای سایبری، مزه‌ی دهان ملت‌ها را می‌فهمند، لقمه‌های چرب و نرم تعارف می‌کنند و تا چشم بهم بزنی، قورتت می‌دهند. تا وقتی روی سفره‌ی اجنبی نشسته‌ایم، بلع و هضم و جذب و دفع ما غیرارادی است. برای حفظ تمامیتِ ارضی، گُردان‌گُردان خون داده‌ایم اما در گردنه‌ی سوق‌الجِیشی مجازی، شبیخون خورده‌ایم. در زمين مجازیِ دشمن، بازی می‌کنیم و بازی می‌خوریم تا توپ ضعف و انفعال همیشه در سرزمین حقیقی ما بوده و دستِ برتر و دسته‌ی بهتر همواره در اختیار دشمن ما باشد. در هزاره‌ی سوم، "داده" عنصر قدرت‌ساز و "اطلاعات"، زیربنای هژمونی است. اگر دیروز قشون‌کشی وسیله‌ی استعمار کهنه بود، امروز "داده‌کاوی" ابزار استعمار نوین است. دیروز ستون پنجم راپورت می‌داد تا آتش بریزند و امروز ریپورت‌ها آن طرفِ فایروال‌ها روی میز دشمن است. "شبکه‌ی ملی اطلاعات"، محدودیت نیست، مصونیت است. آسانسور پلتفرم‌های وطنی است اما سانسور آزادی‌های مدنی نیست. دسترسی هیتلرهای مجازی را با هدف اخاذی ویرانگر اطلاعاتی، فیلتر می‌کند. در بوران حوادث ناگوار، بهمن‌های عظیم شُبهه را تبدیل به برف شادی می‌کند. تفکری که از کود انسانی تا مدیر، به دنبال واردات است و از جو بایدن تا کری به دنبال ارتباطات است. را انزوای سایبری می‌پندارد و خودکفایی مجازی را لابد در حد آفتابه و آبگوشت بُزپاش می‌داند. ، جلوی طرح‌های قلابی را بگیرد و برای مطالبه‌ی رهبری، طرحی نو بریزد. @andisheengelabi @Howzavian
🔴 زنان در آمریکا 😊 این چهره‌های خندان را بنگرید. لذت نمی‌برید خداوکیلی؟! زنان کارگر؛ همانها که لبخند از لبانشان نمی‌افتد. ⚠️ قدیم‌تر‌ها در آمریکا به خاطر احترام و ارزش زن اجازه نمیدادند تا زنان کارهای سخت بر عهده گیرند. مثلا با کمال دلسوزی نمی‌گذاشتند زن در انتخابات شرکت کند. البته کارهای راحت را اجازه می‌دادند‌ هر چند بازهم دلشان نمی‌آمد. مثلا کارگری در کارخانه‌ها و... . 🚫 موضوع شرکت در انتخابات انقدر موجب خستگی و آسیب روحی و جسمی به زن می‌شد که در سال ۱۸۷۲ بانویی به نام سوزان براونلی آنتونی غلط اضافی کرد و به یکی از مراکز انتخابات ریاست جمهوری رفت تا رای خود را داخل صندوق بیندازد و انداخت... الحمدلله پلیس به سرعت این زنیکه‌ی احمق را دستگیر کرد و بعد محاکمه شد و نهایتا به پرداخت ۱۰۰ دلار محکوم شد. (آن زمان حقوق یک کارگر هفته ای ۳ دلار بود.) 🔵 البته سالهای سال گذشت تا زنان آمریکایی با لجبازی و سرسختی توانستند مردانشان را قانع کنند تا آنها هم کار سخت بکنند. دیگر رای می‌دادند، استخدام می‌شدند، خلبان جنگنده می‌شدند، در ابوغریب زندانیان مرد را شکنجه می‌دادند و از این دست کارهای خیرخواهانه و البته سخت... . ✍علی خردمردی @alikheradmardii @HOWZAVIAN
🔹تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «مربع‌های قرمز» 🔸 متن تقریظ رهبر انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «مربع‌های قرمز» دقایقی پیش در قطعه شهدای گمنام بهشت‌زهرا (س) رونمایی شد. مراسم نهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شامگاه امروز شنبه ۲۹ شهریور در قطعه شهدای گمنام بهشت زهرا(س) تهران برگزار شد و تقریظ ایشان بر کتاب مذکور رونمایی و منتشر شد. 🔸مشروح متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «مربع‌های قرمز» به قلم زینب عرفانیان که دربرگیرنده خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا از سال‌های دفاع مقدس است، در ادامه می‌آید: بسمه‌تعالی بسیار شیرین و جذاب نوشته شده است. ردپای چانه‌گرمی‌های آقای حاج حسین یکتا در آن آشکار است. ظرافت‌های برخاسته از ذوق و قریحه‌ لطیف که در سراسر کتاب گسترده است، می‌تواند از نویسنده‌ خوش قلم و چیره‌دست کتاب باشد و می‌تواند هم دُرافشانی‌های راوی باشد. نقطه‌ برجسته‌ کتاب، یاد شهیدان و یاد حال و حضور ملکوتی آنان پیش از شهادت است که حقاً بسیار خوب تصویر شده است. ارادت راوی به مرحوم آقای حاج میرزا علی احمدی میانجی هم برای من جالب بود. آن مرحوم را حدود شصت سال به علم و تقوا و ورع می‌شناختم و به من لطف داشت. این کتاب ظاهراً چند روز پیش رونمائی شده است. برای من چندی پیش از این فرستاده بود و تماماً مطالعه شد. https://fa.shafaqna.com/news/1015628/ @shafaqna_com @HOWZAVIAN
🔹ارکان عفاف و حجاب دیده شود 🔸حجاب و عفاف را نمی توان بصورت انتزاعی و بریده از دیگر ارکان و اجزاء زندگی ببینیم، بلکه موضوعی از یک نظام موضوعات «سبک زندگی» است که آن سبک زندگی دو حالت و جهت بیشتر ندارد یا سبک زندگی اسلامی و الهی است یا غربی و شیطانی، و این جهت گیری در وضعیت حجاب و عفاف تأثیرگذار است و نمی توان آلوده به سبک زندگی غربی بود و نیز انتظار حجاب و عفاف هم داشت. بنابراین حجاب و عفاف جزئی از یک شبکه به هم پیوسته است که با دیگر اجزاء روابط و تأثیر و تأثر جدی دارد . 🔸اگر بنا باشد سبک زندگی اسلامی باشد باید توجه داشته باشیم حجاب و عفاف با چه عناصر و مفاهیم و اجزاء و ارکان دیگری مرتبط است و تأثیر می پذیرد یا تأثیر می گذارد مثلاً معماری ساختمانها ، ساختارها و قواعد محیطی کار و تحصیل و... 🔸بنابراین «اصلاح ساختارها و قواعد محیط زندگی» تأثیر فراوانی بر رعایت حجاب و عفاف خواهد داشت. به عنوان مثال اصلاح نوع مراجعات در محیط کار، قواعد اداری مناسب، پرهیز از جلسات و معاشرت های غیر ضروری و نامناسب، طراحی فضای مستقل حضور زنان و مردان و... 🔸متأسفانه در وضعیت امروز، طراحی ساختارها و قواعد محیط زندگی و کسب و کار و تحصیل متأثر از الگوهای غربی و غیر اسلامی است که سبک زندگی متناسب با خود را مطالبه می کند و در این فضا رعایت حجاب و عفاف دشوار می گردد ... 🔸 «فضای مجازی» نیز محیطی جدید برای زندگی و کسب و کار با اقتضائات و سبک زندگی مخصوص به خود است که قواعد وساختارهای آن کاملاً توسط تمدن غرب، طراحی شده است و یکی از محیط های آسیب زا در حوزه عفاف و حجاب محسوب می شود چرا که نوع رفتارها، نوع ارتباطات و کم و کیف آن بر اساس طراحی بیگانگان و در راستای اهداف آنان است، در واقع حضور ما در آن فضا، بازی در زمین آنها و طبق قواعد آنهاست، از اینرو فارغ از آسیب های امنیتی و اجتماعی، به راحتی حریمهای عفاف و حجاب شکسته میشود و آسیب های فراوانی به وجود می آورد... @abdollahimahdi @HOWZAVIAN
💐 جلوه ای از نهج البلاغه منتشر شد 🔹جلد دوم کتاب جلوه ای از نهج البلاغه شامل شرح و تفسیر خطبه های ۱۷ تا ۷۶ توسط آیت الله سید احمد خاتمی (امام جمعه موقت تهران) و به همت نشر میزان‌ به چاپ رسیده است. 🔻علاقه مندان می توانند از طریق شماره ۰۹۱۲۰۹۵۴۴۷۶ سفارش خرید خود را ثبت کنند. @HOWZAVIAN
✍ پایان نامه تربیت سیاسی از منظر شهید سیدمحمدباقر صدر دفاع شد 🔸این پژوهش به همت حجت الاسلام محمدهادی سمتی، دانش آموخته دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام به انجام رسید. بخش هایی از چکیده👇 🔻امر تربیت سیاسی همیشه مورد نظر اندیشه ورزان و عالمان و دانشمندان بوده است. 🔻البته تربیت یافتگی سیاسی که به مثابه عنصری اساسی در سعادت جامعه تلقی می شود، همواره باید دغدغه اصلی متفکران،حاکمان و عالمان دینی باشد. این تحقیق برای بررسی نظریه تربیت سیاسی از دیدگاه شهید سید محمد باقر صدر به سامان رسیده است تا پاسخی باشد به این سئوال که تربیت سیاسی از منظر شهید صدر چیست؟ و راه را برای نقد و بررسی عالمانه فراهم سازد. 🔻در این جا بر اساس چهارچوب نظری علل اربعه، اهمیت تربیت سیاسی و منزل گاه ها و نیز شریان های بسط این عنصر پویاساز امت از منظر علامه صدر مورد بررسی قرار گرفته است. ع @HOWZAVIAN
🔷️ پاسخ رییس مرکز‌ تحقیقات حجاب ریحانه النبی به شبهه افکنی مهدی نصیری 🔻حجت الاسلام محمدمهدی ابراهیم پور، رییس مرکز‌ تحقیقات وطرح های کاربردی حجاب ریحانه النبی در قالب نوشتاری به شبهات و سخنان اخیر مهدی نصیری پاسخ داد. ‼️ توجه دارید که صرفا هر ناکار آمدی به پای اصل واساس آن گذاشته نمی شود، قوانین بسیار متقن قابل دفاعی در زمینه های مختلف داریم که البته یا اجرا نشده یا ناقص اجرا شده و یا بد اجرا شده، آیا شما معتقدید اصل قانون ناکارمد است یا خیر؟ 📛 راسل در کتاب زناشویی و اخلاق اعتراف می کند که عطش روحی در مسائل جنسی غیر از حرارت جسمی است. آنچه با ارضاء تسکین می شود حرارت جسمی است نه عطش روحی. متن کامل را اینجا دنبال کنید👇👇 http://fa.rih.ir/news/8012 @HOWZAVIAN
آقای زائری سلام ⁉️ یک سوال با توجه به این کلامِ شما چرا پس انقلاب کردیم؟ این تقسیم بندی‌ای که آرزویش را در سر دارید قبلِ انقلاب هم بود که... . 🔹️ جمله‌ی آخرتان به خودیِ خود صحیح است. اما آنچه که موجب خط‌خطی شدن اعصاب‌ها شده این است که از این جمله و کلمه‌ی حق، اراده باطل کرده‌اید گویا. 🔹️ مدلول قرآن و حدیث چیست آقای زائری؟ مثلا قرآن می‌گوید: فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ. طلبه می تواند این آیه را بخواند اما مصداق اَتَمّ آن را به مردم معرفی نکند؟! چه کنیم که قرآن و حدیث ما را دعوت به سیاست کرده‌اند. 🔹️ چگونه می شود طلبه روی منبر این روایت را بخواند که: أفضَلُ الجِهادُ كَلِمَةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائرٍ، اما مقابل حاکمان ستمگر سکوت کند؟ آیا متهم به نفاق نمی‌شود؟ آیا وظیفه‌ی روحانیت فقط خواندن است؟ پای عمل به خوانده ها که برسد روحانیت وظیفه‌ای ندارد؟ آیا پیامبر فقط قرآن خواند و سخن گفت؟ پس آن جنگ‌ها چه بود؟! 🔹️ آقای زائری؛ به نظرتان امام صادق ع در این روایت هدفشان فقط بیان احکام است؟ وَ اللّه یا سَدیرُ لَوْ کانَ لی شیعَةٌ بِعَدَدِ هذِهِ الْجِداءِ ما وَسِعَنی القُعُودُ؛ ای سدیر! به خدا سوگند، اگر شیعیان [راستین] من به تعداد این بزغاله ها بودند، در خانه نشستن برایم روا نبود.» زائری جان؛ در مقابل قعود چیست جز قیام؟! 🔴 روحِ روح خدا شاد که فرمود: والله اسلام تمامش سیاست است. ✅ می‌دانید دعوا کجاست دوستان؟ ریشه‌ی دعوا یک نزاع و اختلاف قدیمی بین متکلمین است. عده‌ای هدف را فقط در بیام احکام شرع می دانستند که البته ادله‌شان به راحتی قابل نقد است و عده‌ای در کنار بیان، اقامه را هم واجب می‌دانستند. نمی دانم زائری می‌داند در چه پازلی دارد بازی می‌کند یا نه! ✍ علی خردمردی @alikheradmardii @HOWZAVIAN
🔴 «مقتل مظلوم» به همت انتشارات جمکران منتشر شد 🔻کتاب پیش رو ، تألیف گونه ای از متون کهن و مقاتل معتبر و روایتگر قیام سید الشهداء(ع) و اصحاب باوفای او در روز عاشورا است. در بخشی از متن این کتاب می خوانیم : 🔸نام «حسین» حقیقتی است سرشار از ارزش های انسانی، مکارم دینی و تجلی معارف الهی که در یک «واژه» خلاصه آمده است. 🔸مقتل مظلوم، بازخوانی و بازنویسی حکایت عاشورا از حدود بیست مقتل است که با متنی روان و یک دست به ارائه وقایع سحرگاه عاشورا تا شهادت امام پرداخته است تا همگان از جمله هیئات مذهبی ، مبلغان و مادحان اهل بیت را در ترویج مقتل خوانی و نقل معتبر یاری رساند. قابل ذکر است، «مقتل مظلوم» چاپ جدید «مقتل العبره» است که به همت حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی از سوی انتشارات مسجد مقدس جمکران به زیور طبع آراسته شد. 🌐eitaa.com/meftah_313 @HOWZAVIAN
🔹بنیان‌های نظری سبک زندگی در اندیشه بوردیو ✍ عبدالرضا آتشین صدف (دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم) چکیده اصطلاح سبک زندگی در اندیشه و آثار بوردیو مفهومی است که با شبکه پیچیده و به هم پیوسته‌ای از مفاهیم نظری مرتبط است. وی در آثار مختلف توصیفی و پیمایشی خود به‌ویژه کتاب «تمایز: نقد اجتماعی قضاوت‌های ذوقی»، با رویکردی جامعه‌شناختی به تحلیل سبک‌های زندگی و طبقات اجتماعی پرداخته و آن را با مفاهیمی همچون فضای اجتماعی، طبقه، میدان، عادت‌واره، سرمایه و سلیقه پیوند داده است. از منظر وی، سبک زندگی مجموعه‌ای از باورها و کنش‌های نظام‌مندی است که افراد و طبقات اجتماعی را از یکدیگر متمایز می‌سازد. در این مقاله با تکیه بر آثار بوردیو و شارحان عمده اندیشه‌های وی به شیوه اسنادی و با رویکردی توصیفی و تحلیلی به مفاهیم و بنیان‌های نظری بوردیو در طرح نظریه سبک زندگی وی پرداخته خواهد شد. کلمات کلیدی: سبک زندگی، فضای اجتماعی، طبقه، میدان، عادت‌واره، سرمایه، سلیقه. لینک دانلود مقاله👇 http://ensani.ir/file/download/article/1546084557-10109-6-1.pdf @philosophyofsocialscience @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 آخر معرفت ❇️ درکتابها درمورد عرفان وتعالی معنوی انسان خیلی نوشته اند و خوانده ایم ! 💥 اما امام (ره) فقط حلوا حلوا نکرد بلکه حلوایی درست کرد که هزاران انسان خوردند و لذّت بردند و به مقصد سعادت رسیدند و امروز هم شاهدیم که میلیونها انسان از نورانیت اثر معنوی آن آن عظمت متَنَعِم هستند ! 💐 امام عزیزما درعصرحاضر نتنها همه باورهای متعالی را احیاء کرد بلکه براساس آن هزاران مصداق عینی و الگو تربیت نمود ! 🌹 سخنان این رزمنده پیرمرد و پدر دو شهید را با دقت ببینیم و گوش دهیم که همه عرفان را در دو کلمه خلاصه نموده و به آن عمل کرده و به مقام آن رسیده ! 🌷این عارف کامل میگوید : مغازه داشتم پسر بچه ای را دیدم که کمپوتی رابصورت قسطی از من خرید برای اهداء به جبهه و ... ! ✅ براستی جامعه ما ازکجا به کجا سقوط کرده ؟ ازبچه هایی که چنین باوری داشته اند تا بزرگانی که امروز برای مدد از ازهم سبقت میگیرند و...؟! ✅ درحالی که بخاطر همین اعتقادتمان مثلاً در شدید ترین هستیم فقط درسال گذشته ۳ ملیارد دلار گوشی تلفن همراه از بازارهای متعلق به دشمنان قسم خود وارد کرده ایم !!! عده ای هم متحیّر میگویم چرا ...؟ ومی پرسیم چرا ما مستجاب نمی شوند و...؟! ✳️ شهید آیت الله بهشتی پس از آزاد سازی ارتفاعات بالای بازی دراز رفت و چه زیبا فهم ومشاهدات خود را اینطور بیان کرد و فرمودن : « به بگویید بیایند اینجا که بازی دراز است » ✍ بهزادزارع @daneshjumashruti @HOWZAVIAN
🔴 گوشه ای از جنایت مدرن و رسانه ای @HOWZAVIAN
✍خاطراتی از درس آیت الله ممدوحی به قلم ابراهیم اکبری دیزگاه، رمان نویس حوزوی👆👆 پ.ن: ◼️آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه و از شاگردان برجسته و مبرز امام راحل و علامه طباطبایی(ره) به لقاء الله پیوست. @HOWZAVIAN
✍ س رستمی هر نوبه، خر مزقانش را کوک می‌کند، نوای «باز آمد بوی ماه مهر» در می‌دهد، زهره‌مان آب می‌شود‌. یادمان می‌آید، ول‌مان دادند جایی، می‌گفتند است‌. زندان گوآنتانامو، اسپیناپس بود در مقابلش. از حیث قدمت، کلنگ احداثش را می‌گفتند احمد قاجار زده. بعضی می‌گفتند شاه شهید ماقبل عزیمتش به سیدالکریم آمده این محل، فرمایشات داشته، نسوان این مملکت باید مانند نسوان ممالک مترقیه باشند، اوامر ملوکانه داشته، دبستان دخترانه علم کنند. قدیمی‌ترها می‌گفتند الباقی مجاناً و مفتاً اباطیل فرمایش کرده‌اند. بنا اساساً دبستان نبوده، مسافرخانه بوده. مالکش شخصی کَرَم‌آبی نام، اهل محل مزاحاً و مُطایبتاً می‌گفتندش کِرم‌آبی، توفیری نمی‌کند اسمش چه بوده. خلاصه مسافرخانه را اجاره می‌دهد اداره آموزش و پرورش، بشود محل پرورش نوگلان. هفت هشت اتاقش را البت مجهز می‌کنند به اسباب آموزشی فوق المدرن آن روز. یعنی دیواری را رنگ سبز می‌زنند، فرض کن تخته سیاه، اورژینال‌تر از دیتاهای امروزی. دیوار جوری کج و کوله بود، حسرت به دلمان ماند خط صاف، رویش بکشیم، واقعش، همانجا شیرفهممان کردند باید علی الداوم بر صراط مستقیم باشیم. معاذالله کج و کوله نرویم، داخل والضالین نشویم. معطر بود به بوی نم و نا، یادمان نرود از کجا به کجا رسیدیم. فی الحال، بوی نا می‌زند بیخ پک و‌ پوزمان یادمان می‌آید از کجا به کجاها که نرسیدیم. اسباب آموزشی‌اش فوق‌النهایه پرفشنال بود من جمله، میز و نیمکتش. موریانه به آن رغبت نداشت، می‌گفت اجابت مزاجش دوبل می‌شود. القواعد و الاصول آیرودینامیکیه و البالانسیه را به کفایت یادمان دادند، بس میزها لق و لوق بود. توأمان به قاعده ملتفت شدیم همنشینی لق ولوق جماعت، عاقبت ندارد، زمینمان می‌زنند. سبحان الله! نیمکت متعلق به دوران پوشک‌پوشی ناپلئون و این همه حکمت؟! نیمکت زهوار در رفته، شش هیچ جلوتر بود از پکیج آموزشی امروزی. هر نیمکت، چهار دانش‌آموز زورچِپان کرده بودند. لابد حکمتی داشته به جهت طفولیت فهممان نشد، چه بوده. حالیه می‌بینیم در مدارس دو نفر روی نمیکت مجالست کرده‌اند، استغفار می‌کنیم، نرمه میان سبابه و شصت‌مان را دندان می‌گیریم، اسراف است، برکت می‌رود از مشق وسوادجات. سیستم گرمایشی چرخشی‌اش منحصراً متعلق همین دبستان. سرایدر فی مابین ساعت کلاس، دق الباب می‌کرد، چراغ والر می‌گذاشت میانه کلاس. جوری تمشیت می‌شد تا آخر وقت همه کلاسها مساویاً بهره ببرند. سرایدار، نامش آب بود. زمستان‌ها اهل محل بر سبیل مزاح و مطایبه صدایش می‌کردند یخ. یک روز گرم تابستان غفلتاً با اتولی تصادف کرد. بخارشد و به آسمان رفت. مدرسه را چندسال پیش وراث موجر فروختند وشد حسینیه جماعتی که اهل مرکز بودند. @namaakkdon @HOWZAVIAN
📛 تقلیل گرایی در عدالت طلبی جنسیتی ✍ احمد اولیایی ⁉️چند روز پیش خانم ابتکار در مورد لزوم ذکر نام مادران در کارت ملی پیشنهادی دادند. بهانه ای شد تا در این باره بنویسم. 🔻عدالت جنسیتی یکی از مباحث مهم در عدالت پژوهی و عدالت طلبی است چرا که تقریبا نیمی از جمعیت جوامع را زنانی تشکیل می دهند که به دلیل داشتن تفاوت های جنسیتی با مردان، حقوق متفاوتی پیدا کرده اند. 🔹همین اهمیت منجر به پدید آمدن جنبش های طرفدار عدالت جنسیتی در طول تاریخ و همه جوامع شده است. 🔸در ایرانِ ما مبانی دینی و نگرش های سنتی به زنان، اهمیت عدالت جنسیتی و کنشگری عدالت طلبان این عرصه را دو چندان کرده است. 🔻 فارغ از اینکه عدالت جنسیتی چیست و بسط عدالت اجتماعی یکسان برای مردان و زنان به چه معناست، آنچه که من می خواهم تأکید کنم تقلیل گرایی حقوق و مطالبات زنان است. بنظر می رسد کنشگران عدالت جنسیتی و بسیاری از زنان جامعه بیش از آنکه به دنبال ارتقای اجتماعی و شأنی بانوان باشند، مطالبات خود را در سطح «ذکر نام مادر در کارت ملی»، «حذف تصویر دختران از روی کتاب ابتدایی»، «ورود زنان به ورزشگاه» و مانند اینها تقلیل داده اند. و حال آنکه خوب بود وضعیت فعلی را تحلیل کنند تا به ایده مناسب «حضور اجتماعی زن» یا الگوی مطلوب «تحصیلات زنان» و یا «اشتغال بانوان» دست یابند. 🔹وضعیت فعلی نشان می دهد آنچه زنان ما را از داشتن یک آرامش فردی-اجتماعیِ عادلانه محروم کرده، عدم درج نام آنها بر روی کارت ملی فرزندشان نیست؛ بلکه وضعیت اشتغالی است که کنار فرزند بودن را از آنها گرفته است. 🔸وضعیت فعلی نشان می دهد آنچه ظلم جنسیتی به زنان محسوب می شود، حذف تصویر دختران از روی کتاب فارسی نیست؛ بلکه عدم تلاش در تسهیل ازدواج آنان و دامن زدن به تجرد گرایی دختران است. 🔻بحث عدالت جنسیتی موضوعی عمیق و گسترده است که در یک یادداشت نمی توان بدان پرداخت؛ اما می توان گفت که بزرگترین ضربه را به عدالت خواهی جنسیتی، تقلیل گرایی مطالبات جنسیتی آن هم توسط برخی مسئولین و خودِ بانوان خواهد زد. @HOWZAVIAN
🔎سه گانه هویت در عصر پورنوگرافی اطلاعات سیستم های اجتماعی جهت بازتولید قدرت و بقای پایدار و نه کج دار و مریز، لازم است که اتاق های فکر و هیات های اندیشه ورز را در جهت مطالعه و فهم نسبت قدرت و هویت فعال نمایند.هویت عامل بقای استراتژیک قدرت می باشد. ✅کاستلز معتقد است که همواره هویت در بستر روابط قدرت شکل می گیرد و از این جهت سه نوع منشا برساخت هویت را از هم متمایز می کند که تطبیق و مطالعه میدانی این رویکرد در جامعه ما می تواند ثمربخش و تحول آفرین باشد. 1⃣هویت مشروعیت بخش که مبتنی بر نهادهای قدرت می باشد و به تقویت ساختاری و قانونی جامعه کمک می کند.ساختار می آفریند. 2⃣هویت مقاومت که ناشی از شرایط خاص تقسیم و توزیع قدرت در جامعه می باشد که طبقه مظلوم را واکسینه کرده و جماعت سازی می کند. 3⃣هویت برنامه دار که خلق سوژه می نماید و برای هضم نشدن توده ها در جامعه شبکه ای کاربرد ویژه دارد.شخصیت می آفریند. 🚫بر این اساس، اخبار منفی و یاس آور و پراکنش فیک نیوزها و همچنین القای پاردوکس در اندیشه و اجرا، باعث تضعیف هویت برنامه دار جامعه شده و احساس شخصیت و هویت مستقل را زایل می کنند.(خبر دناپلاسی شدن نماینده های مجلس) ⛔️تحت فشار قرار گرفتن ساختارهای سلامت جامعه و القای ناکارآمدی و بحران، باعث خدشه دار شدن هویت مشروعیت بخش جامعه می شود.(حمله مهندسی شده به قوه قضاییه و عدالت، به بهانه نادرمختاری ها و نویدافکاری ها) 📛از طرفی نیز توجیه فساد در هر کدام از سیستم ها و شاخص های جامعه باعث سرکوب و افول هویت مقاومت در جامعه شده و روحیه ظلم ستیزی را به قهقهرا خواهد راند.(دولت رانتی و خسته در عرصه اقتصاد و فرهنگ و سیاست) ✅با چنین رویکردی که در باب نسبت هویت و قدرت مطرح شد،در عصر پورنوگرافی اطلاعات که به تعبیر بودریار، کثرت و انبوه اطلاعاتی باعث تبدیل توده ها به اکثریتی خاموش شده است، هر نظام سیاسی برای پایایی و پویایی ضروری است که هویت های سه گانه را در نظام شهروندی خود، بازآفرینی و تکرار نماید. @andisheengelabi ✍علیرضامحمدلو @HOWZAVIAN
پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته دفاع مقدس و روز تجلیل از شهیدان و ایثارگران بسم الله الرحمن الرحیم گذشت زمان نتوانسته و هرگز نخواهد توانست یاد ارجمند شهیدان عزیز را از خاطر ملت ایران بزداید. این لوح درخشان همواره مزیّن به عنوان شهادت و یاد شهیدان خواهد ماند. این ذخیره‌ی تاریخی همواره به نسلهای ما امید و همت و جرأت خواهد بخشید تا گامها به سمت هدفهای والا را محکم و استوار بردارندو از دشمنی شیاطین خنّاسان عالم نهراسند. جبهه‌ی عدل و حق با این توان و آرایش الهی به پیروزیهای بزرگ دست خواهد یافت انشاالله. سیّدعلی خامنه‌ای ۳ مهرماه ۱۳۹۹ @khamenei_ir
دوستان جانم! به فرهنگ عمومی توجه ویژه ای داشته باشیم. ساعتی پیش در صفحه ۱۹۴ از کتاب تاریخ واسط خواندم که روزی از روزها مولی علی علیه السلام فرمود: به انگشتِ اشاره خود نگویید انگشت سَبّابه! چون که این واژه در واقع یک اسمی جاهلی است که در آن دوره استعمال می شده است. لازم به توضیح اینکه در روزگار جاهلیت، طرفینِ دعوا به هنگام درگیری و مشاجره و به منظور سبّ و دشنام گوییِ به طرف مقابل، انگشت خود را در هوا می چرخواند و بد و بیراه می گفت. اسم انگشتِ سبّابه از آنجا مانده است. حضرت می فرماید: بگویید انگشت مُسبّحه که از تسبیح خداوند می آید. رفقای عزیزم غرض از نگارش این مرقومه کوتاه این بود که عرض کنم باید به فرهنگ عمومی توجه داشته و سهل انگار نباشیم. ✍علیرضا نظری خرّم @HOWZAVIAN
چرا این همه دعوا بر سر حجاب؟ 👈 اگر انقلاب اسلامی می‌خواست با پوشش زنان بر اریکه‌ی قدرت تکیه زند، حجم انبوه ثروت تولید شده از طریق بدن زنان و سکسوالیته را رها نمی کرد. ▫️اساسا مساله‌ی پوشش، مساله‌ی به تصویر کشیده شدن ساحت فرهنگ و زبان هویت انسانی در قالب تصویر به عنوان قوی‌ترین عرصه‌ی ارائه‌ی نوع تفکر درباره‌ی هویت خویش است. ✅ مقوله‌ی حجاب یک بُعد اجتماعی و یک بُعد سیاسی مهم دارد: 🔸مساله‌ی نوع پوشش بر بزرگترین دعوای تاریخ یعنی دعوای غریزه و فطرت ایستاده است و این دعوا نه کلامی و فلسفی و مبتنی بر استدلالات، که در موثرترین ساحت، یعنی ساحت «تصویر» در حال رقم خوردن است و لذا به عنوان کلان‌نماد انسان، و ابرنماد زن باید از آن سخن گفت. 🔹نحوه‌ی مواجهه با بدن، در پوشش زنان_ به مثابه‌ی موجودی که بدن او به دلایل مختلفی از جمله تولید مثل- به لحاظ تاریخی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، به اوج تصویرسازی کشیده می‌شود چرا که تلاش می‌شود تا با پوشانندگی در حوزه‌ی عمومی، دعوا با غلبه‌ی فطرت و عقلانیت پایان یابد و لذا، مقو‌له‌ی پوشش زن، اساسا زنانه نیست. 🔻نظریه‌ی پوشش انسان به طور عام و پوشش زن به طور خاص، خارج از گفتمان قدرت، بر پوشیدگی بدن ، به عنوان قوام انسان بر عقلانیت غیرجنسی و غیرجنسیتی در حوزه ی عمومی پایبند است و در حال نظم دهی به حیات انسانی، فارغ از امیال، رانه‌ها و غرایز است . هرچند که در نگاه اسلامی، متفاوت با منطق مسیحیت، توضیح امیال و غرایز طبیعی انسان بر پایه‌ی سرکوب نیز شکل نمی‌گیرد و آن‌ها را به حوزه‌ی خصوصی و خانواده می‌راند. لذا زیست جنسی انسان حوزه‌مند میشود، نه سرکوب و نه همگانی! و اساسا ما در تدبیر پوشش ذیل نظریه‌ی حجاب، با نوعی از نظم‌دهی مبتنی بر حیثیات انسانی - در مقابل حیثیات نباتی و حیوانی- مواجهیم و اساسا مساله، مساله‌ی نظم و نوع این نظم است که در حجاب، بر ابعاد انسانی این نظم، یعنی عقلانیت در چارچوب فطرت قوام می‌یابد. 🔺نظریه‌ی حجاب دعوایی سیاسی است؛ به این معنا که انقلاب اسلامی، گفتمان نوع معنادهی مدرن و پست مدرن و نظم دنیای تجدد را در ساحت نماد به چالش می‌کشد و با زبان تصویر، در تلاش برای اثبات ادعای فطرت گزینی به جای غریزه گزینی در تمدن است. و حجاب، نه به عنوان یک ابزار ایجاد قدرت ، که به عنوان نماد مقاومت علیه آن چه دنیای غرب در سلطه‌ی میل رقم زده، مبدل شده است. که اگر انقلاب اسلامی میخواست با پوشش زنان بر اریکه‌ی قدرت تکیه زند، حجم انبوه ثروت تولید شده از طریق بدن زنان و سکسوالیته را رها نمی کرد. ✍️ مریم‌منصوری @azmanegasht @HOWZAVIAN
🔷 پاسخ مدیر مرکز حجاب ریحانه النبی(س) به شبهات عباس عبدی “درباره حجاب” 🔻حجت الاسلام محمدمهدی ابراهیم پور، مدیر مرکز‌ تحقیقات وطرح های کاربردی حجاب ریحانه النبی(س) به شبهات عباس عبدی در مقاله روزنامه اعتماد تحت عنوان "درباره حجاب" پاسخ داده. 📄در این یادداشت به شبهاتی از قبیل تغایر قانون حجاب با شرع و فلسفه حجاب، متعارف نبودن، مقایسه برخی گناهان دیگر و چرایی اجرای حجاب برای غیرمسلمان در کشور پرداخته شده است. ‼️جناب عبدی، چنانچه ملاک را مردم وعرف مشخص می کنید، باید گفت که عرف ملاکی ندارد. با ملاک شما، هر کس می تواند با هر پوشی درانظار عمومی ظاهر شود و آن را خلاف عفت عمومی و نظم اجتماعی نداند. متن کامل را اینجا دنبال کنید👇👇 http://fa.rih.ir/news/8032 @HOWZAVIAN
🔴 درس های خارج با موضوعات مدرن ✍احمد اولیایی 🔻 سال های اخیر شاهد بروز و ظهور درس های خارج فقه با عناوینی همچون درس خارج فضای مجازی، فقه ارتباطات، فقه شبکه های اجتماعی، فقه رسانه، فقه استارت اپها، فقه روابط اجتماعی، فقه بیت کوین و ... هستیم. 🔹قطعا جای بسی خرسندی دارد که دروس خارج جدیدی با نگاه به مسائل مستحدثه شکل گرفته اند و این، میتواند به تحول حوزه و افزایش نقش حوزه در حل مسائل روز کمک کند. 🔸اما بنظر می رسد نکته مهمی مغفول مانده است و آن عدم توجه به "سیر تشکیل درس خارج" است. فقه صلات، فقه صوم، فقه خمس و ... اگر سال هاست توانسته پرشور برگزار شود و مجتهدها تربیت کند بخاطر سیری ست که طلبه از ابتدای طلبگی با این موضوعات در مقدمات و سطوح طی می کند. مقدمات آن را میخواند، اصولش را تمرین می کند و سپس در درس خارج به اوج می رساند. ⁉️اما سوال این است که چگونه ناگهان از صلات و صوم و یا خمس و زکات بدون خواندن مقدماتی در علوم اجتماعی، رسانه، اقتصاد و ... در درس خارج های مذکور مساله را حل می کنیم؟!!! 🔻پیشنهاد من این است که اگر قرارست درس خارج شبکه های اجتماعی داشته باشیم باید اجازه دهیم بلوغ درس خارج در سیر تحصیلی حوزه حاصل شود. به عنوان مثال، دروس ارتباطات و فضای مجازی را در ده سال اول حوزه بگنجانیم. باید فرصت دهیم تا درس خارج "سیر درس خارج شدن"' را طی کند. @HOWZAVIAN
💠 خواهش رهبر انقلاب از جوانان «خواهش می کنم عزیزان من، به خصوص جوانان، با صحیفه سجادیه انس بگیرند؛ زیرا همه چیز در این کتابِ ظاهرا دعا و باطناً همه چیز، وجود دارد.» 🌐 eitaa.com/meftah_313