#ادبستان
🔸لهُ اُعیذُک بِاللَّهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ
🔹پیامبر(ص) ضعف جسمانی خود را به فاطمه(س) اعلام کردند، سپس ایشان فرمودند: پناه می دهم تو را به خدا ای پدر جان از سستی و ضعف.
✅ نکته: وقتی کسی مشکلش را بیان کرد، بدون نکوهش، با کلامی دلنشین، او را متوجه خدا کنیم و در پناه خدا قرار دهیم.
📚 کتاب ادبستان کسا (نکات تربیتی از حدیث شریف کسا) به قلم علی صغیرا
🔺 «مِدار فرهنگی»
#حدیث_کسا
#تربیت #معنویت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#پیش_به_سوی_نوشتن
✍️ زیرژانرهای روایت غیرداستانی(2)
♦️روزنوشت (Diary)
روزنوشت نوعی نوشتهی زندگینامهای است که در آن روزنویس فعالیتها و افکار روزانهاش را ضبط میکند.
روزنوشتها اصولاً برای استفادهی شخصی نوشته میشوند و در آن صداقتی وجود دارد که در نوشتههای به قصد انتشار یافت نمیشود. این نوع نوشته اواخر رنسانس شکوفا شد، یعنی زمانی که فرد و فردیت اهمیت یافت. روزنوشتها علاوه بر آنکه شخصیت روزنویس را برملا میکنند، اهمیت فراوانی هم از لحاظ تاریخ اجتماعی و سیاسی دارند.
معتبرترین نمونههای روزنوشت قرن بیستم عبارتاند از: روزنوشتهای رابرت اف. اسکات (۱۹۱۰ تا ۱۹۱۲) سیاح مشهور بریتانیایی، روزنوشتهای کاترین منسفیلد (۱۹۲۷)، روزنوشتهای دوجلدی آندره ژید (۱۹۳۹ تا ۱۰۵۴)، روزنوشتهای دختری جوان (۱۹۴۷) اثر آن فرانک و کتاب پنججلدیِ روزنوشتهای ویرجینیا وولف (۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴).
#نویسندگی
#مدرسه_نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 سفری در اعماق
روز سوم سفر است و باید اعتراف کنم که شاید توی یادداشتهام خیلی سطح زاهدان و زابل را وارسیدم، مسئلۀ اهلسنت و زندگی آنان با شیعیان و تقابلشان یک مطلب ساده نیست که بخواهد طی یک یادداشت بررسی شود و نام شیطنت بر آن نهاده شود. باید بهدنبال لایههای مختلف قضیه بود و از دیدِ هردو گروه مسئله را نگاه کرد...
امروز تا عصر جایی نرفتم خانه بودم و خانم ارائه داشتند. من کتاب هزار و نهصدتومانی که دیشب خریده بودم را خواندم. کتابش در حد هشت هزار تومان بود و راضی بودم. «دیلماج» سبک جالبی را شروع کرده بود، سبکی که از پرشهای زمانی و مکانی (بحث انتقال) عبور کرده بود به راحتی. به شیوه و سبک «کتاب تاریخی» داستان را گفته بود اما خوب استفاده نکرده بود و ضعفهای بسیاری در داستان داشت...
بیشتر بخوانید
✍️ حسین ابراهیمی
دوستان خود را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه) با همکاری مدیریت آموزشِ معاونت فرهنگیِ حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار میکند
⭕️ #مدرسه_زمستانه شبهه پژوهی وهابیت معاصر
▪️به صورت مجازی
▪️ 29 و 30 بهمن ماه 1399
▪️همراه با صدور گواهی پایان دوره
⏰ مهلت ثبت نام: 26 تا 28 بهمنماه
☑️ جزئیات و نام نویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📣من یک نویسنده نیستم...
اگر طلبه باشید، بعید است نشنیده باشید؛ پس برای غیر طلبهها و البته آنهایی که شاید یادشان رفته باشد، مینویسم:
از بعضی علمای بزرگ نقل است که خطاب به طلاب و شاگردان خود میفرمودهاند، درس و بحث تعطیلبردار نیست. همین که یک پنجشنبه و جمعه تعطیل باشید، شنبه که برمیگردید سرِ درس و بحث، بیسوادید!!
این بیان مبالغهآمیز، به دنبال تبیین اهمیت استمرار در فرآیند علمآموزی است. من هم میخواهم بیاجازه بزرگان و علما، پا توی کفش آنها کنم و چیزی شبیه این بیان کنایی، درباره نویسندگی بنویسم.
راستش را بخواهید، نویسنده هم که باشید، اگر چند روزی ننویسید، انگار قلم تا اندازهای از دستتان در میرود؛ انگار به همان اندازه دیگر نویسنده نیستید.
حالا از ما گفتن (البته نوشتن) بود؛ شما هم لطفاً فقط پند بگیرید، نه ملال...😉💐
📢 بیایید بهتر بنویسیم✍:
🌐 eitaa.com/benevisim
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#ادبستان
🔹امیرالمؤمنین و حسنین(ع) وقتی وارد شدند و بوی خوش را حس کردند، گفتند:
کاَنَّها راَّئِحَةُ جَدّی رَسُولِ اللَّهِ(ص)؛ گویا بوی خوش پیامبر(ص) به مشام می رسد.
💠 نکات:
✅ وقتی درباره موضوعی یقین نداریم، نباید با قاطعیت و یقین آن را بیان کنیم.
✅ ذهن خوانی و پیش داوری در خانواده ممنوع است.
📚 کتاب ادبستان کسا (نکات تربیتی از حدیث شریف کسا) به قلم علی صغیرا
🔺 «مِدار فرهنگی»
#حدیث_کسا
#تربیت #معنویت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶 انقلاب اسلامی و مردمی ترین حکومت
در نظر خیلی از اندیشمندان دنیا انقلاب سال۵۷ مردم ایران، یا به خاطر توجه به دین دچار همان تئوکراسی غرب و حاکمیت ارباب کلیسا خواهدشد. و اگر بخواهد به دموکراسی گرایش داشته باشد یا چون بلوک غرب به انزوای دین رأی خواهد داد ویا مانند دول شرق به حذف دین اقدام خواهد کرد.
ولی انقلاب اسلامی با سه عنصر" رهبری ولی فقیه،حضور مردم و آموزه های مکتب اسلام، تفاوت خود را با هر حکومتی که تاکنون بوده روشن ساخت. ودر عمل نشان داد نه تخطی از موازین اسلام را قبول دارد و نه به نقش مردم در اداره جامعه بی توجه است.
۱-پیدایش و اصل پیروزی نهضت مدیون حضور مردم بود.ملت در حدوث این انقلاب نقش بی بدیلی داشتند و پشت سر رهبرمذهبی خود پیروز میدان مبارزه با رژیم طاغوت بودند.
۲-تعیین نوع حکومت نیز شجاعانه ومخلصانه به رأی مردم واگذارشد.و در دوازدهم فروردین اولین سال پیروزی، خواست ملت جمهوریت و اسلامیت بود.و رهبران دینی این انتخاب را پذیرفتند.
۳-قانون اساسی نیاز حکومت جدید بود و رهبران نهضت در این مرحله نیز ملت را برای ایفای نقش به صحنه دعوت کردند.در دوازدهم مرداد سال۵۸ اعضای مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی توسط مردم برگزیده شدند. سپس در مورخه دوازدهم آذرماه همان سال خط و مشی و ساختارحکومت نیز از طرف ملت تأیید شد. همه پرسی بازنگری قانون اساسیِ ششم مرداد سال۶۸ نیز، باردیگر مردم سالاری دینی را به رخ جهانیان کشید.
۴-تعیین مستقیم و غیر مستقیم مسئولین نظام نیز به دوش مردم سپرده شد.انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری و مجلس قانون گذاری در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی، سند زرین دیگری از افتخارات انقلاب اسلامی است.و دراین چهل سال از این روش حکومت داری عدول نکرده است. تاکنون مردم برای تعیین مسئولین حکومتی در یازده دوره انتخابات مجلس قانون گذاری، دوازده نوبت ریاست قوه مجریه،پنج موسم خبرگان رهبری و پنج وقت در گزینش شوراهای شهر و روستا، مشارکت داشتند.
✍ امین محمدلو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻 وضعیت صدا در سیما
🔸در دانش جامعه شناسی یکی از دوگانه های معروف یا بهتر بگویم شاخص ترین دوگانه، تقابل عامل و ساختار است. برخی با تاکید بر نقش اراده و مبتنی بر انسان شناسی، عامل را مقدم می دانند و عده ای نیز بر #بت_وارگی_جامعه استدلال می کنند و اصالت را به جامعه می دهند.
🔹این مقدمه تاملی است بر این روزهای صدا و سیمای ملی که در مواجهه با کارمندان و برخی خطاواره ها در برنامه زنده تلویزیونی ناشیانه عمل می کند که متوجه نیست که انگار اقتضای برنامه زنده بدلیل ریسک بالا و غیرقابل پیشی بینی بودن تمام عیار و البته جذابیت بالایش بعضا همین است.
🔹حداقل در مدل برخورد با برنامه جهان آرا و ثریا و نود و زاویه و… اخیرا هم برنامه شب یلدا نشان دادند که توان اعمال تعادل و تراجیح را در سوژه های داغ و مخاطب ساز و رقابت پذیر ندارند و صدمتاسفانه اقدام به حذف مجریان برنامه یا اصل برنامه جهت رفع حواشی می کنند.
🔹باید برای مدیران رسانه جای تامل و تاسف باشد که لایو کارمند و مجریانشان را بی بی سی و ایران اینترنشنال پخش کنند و از عدم صبر و بصیرت مدیریت، حکایت نمایند.
✍ صدای حوزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢 هراس مرتجعان از شکست دوباره
اصلاحطلبانی که تنها به طمع رأیآوری، مردممردم میکنند و درواقع هیچ ارزشی برای مردم و رأی و نظر آنان قائل نیستند، باز هم مثل همیشه بهجای متن به حواشی پرداختند و مسائل کماهمیتی مثل حرکت نسنجیدۀ چند جوان اصفهانی را دستاویز قرار دادند تا ناراحتی خود را از شکوه و حماسۀ مردم نشان دهند؛ اما چون این حاشیه چندان پررنگ نبود، با خباثت تمام و نسبت دادن دروغ، دادوهوار کردند که نام حضرت امام خمینی از بیانیۀ پایانی حذف شده است! این درحالی است که در قبال همۀ توهینهای همقطارانشان به ساحت مقدس بنیانگذار جمهوری اسلامی، تنها واکنش آنها سکوت یا فرافکنی است.
اصلاحطلبانی که تا دیروز شعار دمکراسی سرمیدادند و حتی آزاد بودن مردم برای توهین کردن به حاکمان را روش امیرالمؤمنین علیهالسلام میدانستند، امروز با دیکتاتوری مطلق در پی انتقامگیری از چند جوان خاماند که اتفاقاً بیتدبیری و ناکارآمدی همین دولت آنها را عصبانی کرده است.
🌐 متن کامل در خبرگزاری رسا
✍ محمدصادق ناطقی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#قطعی_برق و عرصه تربیت
🔻این چند روز، قطع برق در سراسر کشور عزیزمان ایران بسیار خبر ساز شده است. تحلیلهای مختلفی در مورد این رویداد در رسانهها منتشر شده است. از دستگاههای بیت کوین ساز چینیها تا سوزاندن مازوت و حتی کمبود گاز!
🔻در یکی از همین شبهایی که برق رفته بود، با تعدادی از دوستانمان قرار جلسه با یکی از مدیران حوزهی علمیه داشتیم. مدیری که قبل از این که مدیر باشد، مربی بوده و هست.
🔻فکر میکردیم شاید جلسه کنسل بشود، اما با روحیهی جهادی که این بزرگوار داشت، به ما یاد داد که این موانع کوچکتر از آن هست که بتواند جلوی حرکت ما را بگیرد.
🔻به هر حال در همان تاریکی و با نور چند گوشی جلسه برقرار شد و چه جلسه به یادماندنی شد.
🔻در آخر که دوستان داشتن خداحافظی میکردن و از اتاق میرفتن بیرون، اتفاقی افتاد که بسیار نظرم را جلب کرد.
🔻به علت تاریکی زیاد، جای کفشها معلوم نبود؛ چه برسد به این که هر کس کفش خودش را بیابد و به پا کند. یه مرتبه دیدم این بزرگوار نور گوشیاش را روشن کرد تا رفقای ما بتوانند درست بشناسند و درست انتخاب کنند.
✳️با خودم فکر کردم واقعا کار مربی همین هست. آنجایی که ظلمت و تاریکی جهل است ، نوری بندازد و روشنایی ایجاد کند تا انسانها زمینهی انتخاب صحیحاشون فراهم شود. حالا یا طبق این شناخت انتخاب میکنند و حرکتی رقم میزنند یا این شناخت رو زیر پا میگذارند و به آن کافر میشوند.
✍️ ذکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#پیش_به_سوی_نوشتن
✍️ زیرژانرهای روایت غیرداستانی(3)
♦️خاطرهپردازی (Memoir)
خاطرهپردازی نوعی زندگینامهنویسی و جزو روایت غیرداستانی است که در آن معمولاً فرد اتفاقات مهمی را که در آنها سهیم بوده یا شاهدش بوده به خاطر میآورد و هدف از نوشتن آن توصیف یا تفسیر رخدادهاست.
تفاوت خاطرهپردازی با خودزندگینامه این است که خاطرهپردازی معمولاً دربارهی اشخاص و سیر وقایعی است که مربوط است به شخصی جز نویسنده، در حالی که خودزندگینامه بر زندگی شخصی و خصوصی سوژهاش تمرکز میکند.
از آنجا که اصطلاح «خودزندگینامه» در قرن نوزدهم میلادی رواج پیدا کرد، بعضیها از آثاری را که امروزه خودزندگینامه مینامیم (مثل خودزندگینامهی بنجامین فرانکلین) معمولاً نویسندگانشان خاطرهپردازی مینامیدند.
جنگهای داخلی انگلستان در قرن هفدهم میلادی بهانهای برای نوشتن بسیاری از خاطرهپردازیها بود که خاطرهپردازیهای ادموند لادلو و سر جان رِرزبی شاخصترینشان هستند. در قرن بیستم، بسیاری از دولتمردان و نظامیان برجسته تجربیاتشان را در قالب خاطرهپردازی بیان کردهاند. معروفترینِ خاطرهپردازیهای مربوط به جنگ جهانی دوم عبارتاند از خاطرهپردازی ویسکُنت انگلیسی مونتگومری (۱۹۵۸) و خاطرهپردازیهای جنگ (۱۹۵۴ تا ۱۹۵۹) اثر دو گل.
#نویسندگی
#مدرسه_نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💐 #جمعه_ی_انتظار
ای منـتـهــای آرزوی دردمنــــــدان
ای شهد شاداب همه گلهای خندان
دریـاب ما را یوسـف زیبـایِ زهــرا
بی تو شده دنیا سراسر همچو زندان
✍ عباس بهمنی
#انتظار
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
sedaye-naghare-khone(128).mp3
774.4K
📣 هوای نقاره خانه 👆
نمیدانم صدای نقارهخانه شما را به یاد چه میاندازد؛ اما طعم صدای نقارهخانه برای من شیرین است.
بچه که بودیم، زیاد مشهد میرفتیم. تمام تقلای بابا در طول سال این بود که برنامهریزی مشهد ده روزهمان در تابستانها همچنان برقرار باشد.
برای ما بچههای شهرستانی شهرندیده، صحن و سرای امام رضا خودش شهرفرنگی بود.
آدمهای زیاد و بچههای شلوغ.چشم از بچهها برنمیداشتیم. چشمهای سرخ و پفکردهشان و اسباببازیهایی که در دست داشتند شهادت میداد که از دم مسافرخانه تا خود حرم با گریهزاری باباها را راضی به خرید اسباببازی کرده بودند.
قدیمها تعداد صحنها کم بود و دستفروشها ورودشان با تمام داراییشان به صحنها آزاد.
ما از همه بیشتر کلوچههای مشهدی را دوست داشتیم. شیرینی کلوچه با صدای نقارهخانه عجیب عجین میگشت.
طعم صدای نقارهخانه برای من شیرین است، درست مثل همان کلوچهها...
✍ زهرا ابراهیمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌱 لیله الرغائب چیست؟
✅ شب آرزوها به بیان آیت الله جوادی آملی👇
در لیله الرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد، هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم.
رغبت یعنی میل کنیم نه آرزو، لیلةالرغائب به معنای آرزوها نیست، لیلة رغائب و رغبتها و گرایشها و مجذوبشدنهاست آن گرایش و آن میل و آن شوق را میگویند رغبت، در برابر رهبت.
انسان اگر بخواهد طاهر و طیّب باشد باید اولاً هدف خلقت را بشناسد و ثانیاً خود را با آن هماهنگ کند. خدا جان را به دو منظور عطا کرد؛ یکی اینکه با ملکوتیان رابطه و با فرشتهها گفتگو داشته باشیم، چیزی به آنها بگوییم، آنها چیزی به ما بگویند ، از طرفی هم درایت و تدبیر و مدیریت جهان را به وسیله روح باید انجام بدهیم.
روح دو خاصیت دارد، برای اینکه ابزار کار داشته باشیم با سماوات و ارض رابطه داشته باشیم خداوند به ما بدن داد این بدن برای آن است که با بدنه عالَم تماس بگیریم یعنی زمین و آسمان و ما بینهما، آن جان برای دو منظور است یکی تدبیر این نظام، یکی ارتباط تنگاتنگ با فرشتهها.
بین خلق و خالق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق. انسان تا در پوسته خودش هست خود را میبیند و از مشاهده جمال و جلال الهی محروم است، اما وقتی از پوسته خود به در آمد، از حجاب خویشیِ خویش به در آمد، آنگاه منطقه دیدِ او وسیع است.
خواندن بیشتر
#لیله_الرغائب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 از میان آرزوها
انسان آرزوهای متعددی در سر میپروراند؛ اما ممکن است امکان رسیدن به خیلی از آنها وجود نداشته باشد و یا با تلاش بتوان به آن آرزو رسید ولی جنس آن آرزو ارزشمند نباشد. بنابراین باید از میان خواستههای متفاوت آن آرزویی را برگزید که هم با تلاش بتوان به آن رسید و هم امری ارزشمند باشد تا با رسیدن به آن، تلاش انسان هدر نرفته باشد.
وقتی انسان بینش و نگرش خود را نسبت به دنیا تغییر دهد طبیعتاً برای آرزوهایش ملاک و معیار هم در نظر میگیرد. کسی که تنها دارای آن بینش مادی است و اصالت را تنها از آن زندگی در دنیا و رسیدن به لذتهای دنیوی میداند، آرزوهایش هم حول امور مادی میچرخد و باهدف لذتجویی آنها را دنبال میکند. فردگرایی و توجه صرف به خود و به لذت بردن خود نتیجه نگاه ماتریالیستی یا همان مادیگرایی است.
🌐 خواندن بیشتر در خبرگزاری تسنیم
#لیله_الرغائب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅ فصل عاشقی
رجب، شعبان، رمضان! سه ماه و یک فصل؛ فصل عاشقی! فصل وصل!
سال نوی عرفا از ابتدای ماه رجب شروع می شود.! از نگاه عرفا، رجب ماه پالایش جسم و روح است. در پالایشگاه ها، کثیفی زدوده می شود.!
شعبان، ماه خود آرائی است! وقتی کثیفی از بین رفت باید خود را بیارایی؛ به گریه در دل شب با مناجات آنهم مناجات شعبانیه!
رمضان، ماه خودنمایی در برابر معبود است.! خدای منان، بنده تمیزِ خوش تیپ را بصورت ویژه میزبانی می کند.! ماه رمضان، ماه میهمانی بنده ها و میزبانی خدا، ماه بندگی در مسیر عاشقی است.
خوش به حال آنها که به سمت خدا فرار و در این سه ماه، برای یک سال، آذوقه جمع می کنند.!
✍️ جواد حاجی اکبری
#لیله_الرغائب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 دلتنگ آن دختر و دوستان شهید
زمانی که در سوریه نفس می کشیدم هیچ وقت فکر نمی کردم روزی فرا برسد که این گونه دلتنگ آن فضا شوم.
.
خاطرات خرابی هایش، صدای انفجارهایش، آسمان آبی اش، بی خیالی مردمانش، شاورما و سس سیرش، ناقوس کلیساها و اذان مساجدش همه و همه قصد جانم را کرده اند و رفقای شهیدی که در این شب عزیز لیلةالرغائب یادشان همراه من است:
سیدعلی زنجانی، حاج حسین، حاج مهران، ابواحمد، ابوالفضل سرلک، شیخ ابوالقاسم و....
.
این کشور هرچه دارد از آبروی شهیدان دارد و هرچه ندارد از قدرنشناسی و کفران ما.
پ. ن: حرم مخروبه حضرت سکینه بنت علی، دمشق، ناحیه داریا، سال ۱۳۹۸
✍️ سیدمرتضی نقیب پور
#سوریه
#جبهه_مقاومت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⏪ عصر نمادسازی
نمادسازی یکی از بهترین راه های حفظ انسجام اجتماعی در مسیر مطلوب دین است. اساسا مردم و جوان ها به نماد علاقه زیادی داشته و حول محور آن جمع می شوند. وقتی انسان موجودی اجتماعی است و لازمه زیست اجتماعی، تعامل، تبادل، همافزایی فکر و اندیشه و رابطه با دیگر افراد اجتماع است دیگر عرصهای را در زندگی بشر دیده نمیشود که نمادین و رمزآلود نباشد. نماد در اینجا نه لزوما به معنای اصطلاحی آن بلکه منظور پررنگ کردن یک پدیده، روز یا مناسبت تا جایی که مورد اشاره قرار بگیرد و به یک چیز مشترک اجتماعی اشاره کند. نمادها در زندگی بشر آنچنان گسترده، برجسته و پررنگ هستند که هیچ گاه در تلاطم زندگی و زمان گم نمیشوند و تاریخ مصرف ندارند.
چند روز پیش یکی از نمونههای غربی آن را پشت سرگذاشتیم. روز ولنتاین نماد عشق و هدیه عشاق به یکدیگر در غرب است که اکنون در جوامع شرقی و حتی اسلامی مانند ایران جای خود را باز کرده است. روزی که واقعا مشخص نیست چگونه و بر اساس چه تاریخچهای وارد اجتماع و یک نماد مستقر شده است.
در جامعه اسلامی نیز باید به دنبال این نمادسازیها بود و چه بسیار مناسبتهایی که میتوانند این نقش را ایفا کنند و بهترین کارکرد را در این زمینه داشته باشند؛ البته در عرصه دین و دینداری برای نمادسازی، محدودیتهایی نیز وجود دارد که باید به آنها توجه نمود و اهمیت داد چرا که شاید تسامح و تساهل بر برخی موارد موجب بنیانگذاری بدعت شود و در عمل نتیجه عکس داشته باشد.
لیله الرغائب یا شب آرزوها یکی از آن مناسبتهاست. فارغ از مباحث ضعف سند روایت، سالهاست که با نقش آفرینی رسانه ملی، نرم و آرام تبدیل به نمادی شد به عنوان شب آرزوها...! تولید و پخش نماهنگ، گزارشهای متعدد و ساخت برنامه با عنوان شب آرزوها که همین نامگذاری و واژهسازی برای آن نشان از نبود عقبه فکری، پژوهشی و همچنین فقدان مشاور زبده مذهبی، فرهنگی و ارتباطاتی داشت. مناسبتهای مستحکم و دقیق دیگری نیز مانند روز جوان، روز دختر و ... وجود دارند که نیازمند پرداخت و پرورش هوشمند هستند تا از جایگاهی صرفا زینتی به نمادی کاربردی بدل گردند و از سطح رسانه به کف جامعه نفوذ کنند که تجربه نیز مانند لیله الرغائب نشان داده است که اگر بخواهیم، میتوانیم. آری، برای نمادسازی باید استراتژی و برنامهریزی دقیق داشت و برای آن هوشمندانه کوشید تا بتواند به تحقق تمدن نوین اسلامی کمک کند.
✍️ محمد عبداللهزاده
#فرهنگ_سازی
#لیله_الرغائب
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 سلسله نشستهای #مجازی آشنایی با نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
🔰 ثبتنام و دریافت پیوندِ ورود به جلسه:
http://forms.khamenei.link/?page_id=197
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#پیش_به_سوی_نوشتن
✍️ زیرژانرهای روایت غیرداستانی(4)
♦️خودزندگینامه (Autobiography)
خودزندگینامه قصهی زندگی یک نفر به قلم خود اوست. گاهی اصطلاحات دیگری را بهاشتباه به جای خودزندگینامه به کار میبرند، از جمله خاطرهپردازی، روزنوشت، ژورنال و نامهنویسی. تمایز میان این فرمهای ادبیِ زیرمجموعهی روایت غیرداستانی ضروری است. روزنوشتها و ژورنالها و نامهها روایتهایی منسجم و مفصل برای خواندن عموم نیستند، در صورتی که خودزندگینامهها و خاطرهپردازیها واجد این خصوصیاتاند. دستکم بخشی از خاطرهپردازیها به رخدادهای عمومی و پرسوناژهای مشهوری جز خود نویسنده میپردازد، اما خودزندگینامه روایت پیوستهای از زندگی نویسنده است که گوشهچشمی هم به دروننگری و خودکاوی دارد. خودزندگینامههای خصیصهنمایی که تمایز بالا را روشنتر میکنند عبارتاند از اعترافات سنت آگوستین، خودزندگینامهی بِنوِنوتو چلینی، خودزندگینامهی فرانکلین و تعلیمات هنری آدامز.
خودزندگینامهی ساختگی ابزاری است که اغلب در رمانها به کار میرود، مثل رمان مال فلندرز اثر دفو. ممکن هم است رمانها خودزندگینامهای در هیئت داستان باشند، مثل رمانهای توماس ولف و رمان چهرهی مرد هنرمند در جوانی اثر جویس.
#نویسندگی
#مدرسه_نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#معرفی_کتاب به عشق #مظلوم_تاریخ
🔸کتاب حضرت ابوطالب قهرمان ایمان و فداکاری
🔹در آغاز بعثت پیامبراسلام (ص) روزی ابوطالب مشاهده کرد، که فرزندش علی(ع) در خفا به رسول اکرم (ص) اقتدا کرده و نماز می خواند وقتی که علی (ع) پس از نماز ابوطالب را دید گفت: پدر به خدا و رسول خدا(ص) ایمان آوردم و او را در آنچه که آورده تصدیق میکنم و برای خدا با او نماز میخوانم و از او پیروی می کنم. ابوطالب در پاسخ گفت: بدان که پیامبر تو را جز به راه خیر دعوت نمی کند همواره با او باش. همچنین منقول است امام علی(ع) فرمود: پدرم به من می گفت: فرزندم همیشه با پسرعمویت محمد(ص) باش زیرا در پرتو این ملازمت دردنیا و آخرت رستگار خواهی شد... (ص۴۸)
✍ همایش بینالمللی حضرت ابوطالب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 تفاوت حوزهی علمیه قم و نجف
یکی از دلمشغولیهای حوزهی قم، نقد سکولاریسم است زیرا سکولاریسم یعنی زمینی، و سکولار معتقد است؛
«حاکمیت باید زمینی اداره شود نه دینی» اما ما معتقدیم؛ «حاکمیت باید در چارچوب موازین دینی باشد».
آقای مصباح در یکی از سخنرانیهایش میگفت: «تفاوت بین حوزهی علمیه قم و نجف این بود که حوزهی علمیه قم، همیشه به دنبال تبلیغ معارف دینی در بین مردم بود لذا زمینهی تحقق انقلاب اسلامی، در ایران فراهم شد ولی در عراق فراهم نشد».
اساسا به هر اندازه که مردم از «زندگی سکولاری» فاصله بگیرند و به «زندگی دینی» نزدیکتر شوند، زمینهی فکریفرهنگی آنها برای تحقق انقلاب، نظام، دولت، جامعه، و تمدن اسلامی فراهمتر میشود.
به امید روزی که همهی ابعاد زندگی در چارچوب ماانزلالله گردد تا بساط کفر و ظلم و فسق برچیده شود.
پینوشت؛
وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ (44)مائده
وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (45)مائده
وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ (47)مائده
🆔 احمد فربهی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
# جملات_مدیریتی_از_نهج_البلاغه
💠 غرور و خودپسندی
🔸بترس از عُجب و غرور و خودپسندی و نیز بپرهیز از دوست داشتن تملق و دل دادن به آن که این از بهترین فرصت های شیطان است تا تسلط یابد.
📚 بر اساس عهدنامه امام علی(ع) برای مالک اشتر نخعی (نامه ۵۳ نهج البلاغه)
🔗 «مِدار فرهنگی»
#نهج_البلاغه
#عهدنامه #مدیریت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◀️ قانون طلایی نویسندگی
راحتنوشتن + بسیارنوشتن = زیبایی و سنجیدگی
‼️تصور میکنیم تاکنون جستهگریخته دست به قلم بردهاید، اما هنوز حرفهای نشدهاید. حالا در هفتۀ اول آغاز نویسندگیِ حرفهای چه باید بکنید؟
✅کمی دربارۀ تعریف نویسندگیِ حرفهای بدانیم:
🌀یک تعریف نویسندگی حرفهای میگوید:
📝نویسندۀ حرفهای فردی است که جز نوشتن کار دیگری انجام نمیدهد.
🌀تعریف دیگر میگوید:
📝نویسندۀ حرفهای کسی است که شغل او نویسندگی است و از راه دیگری امرار معاش نمیکند.
📌اما بیایید فعلاً تعریف زیر را به عنوان یک قرارداد مشترک بپذیریم:
📖نویسندۀ حرفهای کسی است که هر روز مینویسد.
☝️این تعریف به ما کمک میکند که در ابتدای کار بهتر و منظمتر بنویسیم؛ و در این رهگذر عضلات نویسندگی خودمان را تقویت کنیم.
📢 بیایید بهتر بنویسیم✍️
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
◀️ قانون طلایی نویسندگی راحتنوشتن + بسیارنوشتن = زیبایی و سنجیدگی ‼️تصور میکنیم تاکنون جستهگری
✔️ نویسنده کیست؟
«نویسنده کسی است که نوشتن برای او آسان است؛ اگر چه محصول کارش متوسط باشد.» پس نویسنده، کسی است که از نوشتن نمیهراسد؛ بلکه آن را دوست دارد و از آن لذت میبرد. کسی که نوشتن برای او، بهآسانی و شیرینی گشتوگذار در طبیعت باشد، نویسنده است؛ حتی اگر آنچه مینویسد، چشمها را خیره نکند.
این گمان که نویسنده، باید با هر نوشتۀ خود، خوانندهاش را شگفتزده کند و به تحسین و اعجاب وا دارد، دور از آبادی است. اگر کسی، به همان راحتی که میگوید، بنویسد، نویسنده است؛ اگر چه دیگران، به سختی و با رنج فراوان، بهتر از او بنویسند.
(نقل از کتاب خارج از نوبت، مرحوم رضا بابایی)