🔸مخالفین نظریه جمهوری اسلامی امام خمینی چه کسانی بودند؟
🔺 رهبر معظم انقلاب، امروز: هم در مورد حاکمیت اسلام و هم درباره جنبه مردمی بودن حکومت و مردمسالاری مخالفین سرسختی وجود داشت.
🔹عدهای سکولارها و غربیها بودند که معتقد بودند دین افیون جامعه است و نمیتواند حکومت مردم را در دست بگیرد.
🔹دستهای دیگر میگفتند دین نباید آلوده به سیاست شود و باید تقدس خود را حفظ کند که این افراد سکولارهای مذهبی هستند که مذهبیاند اما در واقع سکولارند. یعنی هیچ اعتقادی به دخالت دین در شؤون زندگی ندارند و مخالفت حاکمیت اسلامند.
🔹مخالفان مردمسالاریها هم دو جبهه بودند، یکی سکولارها که میگفتند مردمسالاری را باید تکنوکراتها دست بگیرند پس جمهوری اسلامی بی معنی است. عدهای دیگر میگفتند مردم کارهای نیستند و باید دین حکومت کند که نمونه افراطی آن در داعش مشاهده میشود.
🆔 @rasanewsagency
🔴 اعتماد کاذب مسئولان غرب زده را چه کنیم؟
🔅امام روح الله به مردم اعتماد به نفس بی نظیر داده اما برخی مدیران از آن اعتماد حاصل شده، روی #سفره_ی_انقلاب نشستند و به روی خودشان نمی آورند که آیا مردمی هم وجود دارند یا نه؟
آیا وقت حذف #دولت_اشرافی فرا نرسیده است؟
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 رأی خواهم داد
به پاس خون پاکان و دلیران رای خواهم داد
قلم بر دست خواهم رفت وازجان رای خواهم داد
عراق و سوریه مصداق ظلم و کفر داعشها است
برای حفظ ناموسم به ایران رای خواهم داد
وصیت نامه پاک شهیدان پیش رویم هست
به پاس حرمت خون شهیدان رای خواهم داد
به جوهر میزنم انگشت یعنی میهنم عشقم
برای آبروی تو به قرآن رای خواهم داد
نخواهم دادخاکم را به نامردان بی غیرت
کنار مردم پرشور و ایمان رای خواهم داد
ندارد حیله ی دلسردی دژخیم تاثیری
سراسیمه چونان رودی خروشان رای خواهم داد
بدان ای ظلم اینجا بیشه و خاک سلیمانی است
طمع بردار از خاکم من از جان رای خواهم داد
✍️ رضا حمامی
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⁉️ سند پیشرفت یا سند توسعه؟
یکی از اقدامهای پسندیده و دقیق دکتر جلیلی استفاده از اصطلاحهای صحیح و متناسب با فرهنگ انقلاب اسلامی است.
بهعنوانمثال اصطلاح #پیشرفت را بهجای #توسعه به کار میبرند. چرا؟ توسعه به مفهوم رایج غربی هیچ تناسبی با آرمانهای انقلاب ندارد و نظام اسلامی برای رسیدن به دولت اسلامی الگوی پیشرفت را پیشنهاد داده است. به همین جهت برنامههایی که میتوانند موجب تحقق آرمانهای انقلاب در جامعه شود مبتنی بر الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی تهیه میشوند.
مضاف بر این، برای تدوین #سند_پیشرفت مردم را دخالت دادهاند که به نوبه خود اقدامی جدید است. پیشازاین #سند_توسعه با نگاه توسعه به مفهوم رایج غربی و بهصورت غیر مردمی تدوین میشد.
ولی بهتر نیست بعد از گذشت بیش از یک دهه از تأسیس اصطلاح پیشرفت در مقایسه با توسعه آن را از اجمال خارج کرده و تفاوت آن را با توسعه به مفهوم رایج غربی در مسائل مختلف مشخص کنیم؟
اگر با نگاه رایج و مبتنی بر #توسعه به مسئله مسکن نگاه کنیم خروجی آن #مسکن_مهر خواهد شد.
اما اگر با زاویه دید دیگر مانند #الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی به مسئله مسکن نگاه کنیم مدل آپارتمان به جز در مواردی خاص و اضطراری مردود است و مثلاً طرحی جایگزین مثل #دار_واسعه مطرح خواهد شد.
#مطالبه_ما از نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ آن است که برنامههای پیرامون مسئلۀ مسکن را مبتنی بر نگاه #الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی طراحی کرده و بهصورت تفصیلی بیان کنید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر از طرح #دار_واسعه به لینک زیر مراجعه بفرمایید.
✍️ زاویه دید
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔆 مردمخواهی سیاسی
...اغلب دیده شده؛ که ما حزباللهیها و انقلابیها، توپ نیمهنهایی جامِ انتخابات را در زمین خود پاسکاری میکنیم؛ مدافع میانی به مدافع راستی، و راستی به چپی میدهد؛ همینگونه که مطالب سیاسی، به ویژه مطالب و تحلیلهای کوتاه و جذاب را که هر کدام میتواند نقش مهمی در «اقناع و ترغیب مردم» در رای به جبهه انقلاب و ترغیب آنان به مشارکت بالا در انتخابات داشته باشد؛ صرفاً برای کانالهای خودی میفرستیم؛ و توپی را که باید در تمام زمین گردش نماید و در نهایت تورِ دروازه حریف را نوازش کند، در زمین خودی سرگردان است.
کاری که کانالهای انقلابی و انقلابیها، در ارسال مطالب در بینِ خود انجام میدهند، چیزی شبیه حفظ توپ در نیمه خودی است؛ انگار که بازی را بُردیم و فقط در حفظ نتیجه هستیم؛ اگر هم «یک بر صفر» جلو باشیم؛ تک گل نمیتواند برای جبهه خودی حاشیه امنی ایجاد کند.
تا دیر نشده پاسکارهای بیش از اندازه در کانالها و نیمه خود را رها کرده و «توپِ زیبای گفتمان انقلاب» را در تمام زمین گردش دهیم.
پینوشت: در تحلیلها و زیباییهاییِ گفتمانی، مردم را شریک بدانیم؛ و مطالب سیاسیِ جذاب را محدود به کانالهای مذهبی ندانیم؛ چرا که میدانهایِ مختلفِ مردمی نیازمند تحلیلهای نو هستند؛ از این رو مردم نجیب سرزمینمان را با خوراکهای به ظاهر اشتهاآورِ بیگانگان تنها نگذاریم.
✍️ علی کردانی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
🔗 متن کامل یادداشت را در صدای حوزه بخوانید
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻 سخت ترین و دردآورترین روز عمر
دست نوشته مرحوم آیت الله بطحایی به مناسبت ارتحال ملکوتی امام راحل
#امام_خمینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 نقد نامهی دیروز لاریجانی به رهبری
♦️ روز گذشته علی لاریجانی پس از سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی، نامهای عجیب و تأسفبار را خطاب به ایشان نگاشت. در فقرهای از این نامهی بیشرمانه میخوانیم:
«تذکر و مطالبهی جنابعالی نیز در رفع ظلم و جفایی که در 👈بررسی صلاحیت👉 کاندیداهای ریاست جمهوری رخ داد؛ بزرگی و بزرگواری و روحیهی حقطلبی آن حضرت را بیش از پیش عیان نمود.»
آقای جناب!
جناب آقا!
«تحریف» و «مصادرهی به مطلوب» به این وضوح؟!
شرم نمیکنید؟!
ندیدید؟! نشنیدید؟!
حضرت رهبر در کدام فراز از نطق دیروزشان از جفای در «بررسی صلاحیت» نامزدهای انتخاباتی سخن به میان آوردند؟! دقیقا کجا؟!
⏪ اولا؛ فرمود: «در جریان عدم احراز صلاحیت»؛ نه «در جریان بررسی احراز صلاحیت».
⏪ ثانیا؛ فرمود: «به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشده»؛ نه «به برخی کسانی که صلاحیت داشتند».
⏪ ثالثا؛ حضرت رهبر در هنگام ایراد جملهشان، از باب تأکید که «مفعول» مورد نظر ایشان 👈افراد احرازصلاحیتنشده از سوی شورای نگهبان👉 است، «جریان عدم احراز صلاحیت» را نیز به عنوان «متمم» جمله ذکر کرده و حتی از باب تأکید بیشتر، ساختار عادی و طبیعی جملهی مجهول(مفعول + متمم + فعل) را تعمدا به هم ریخته و به جای آنکه متمم را پس از مفعول بیاورند، ابتدا متمم جمله را بر زبان جاری کردند و سپس مفعول را؛ یک به هم ریختگی شگفتانگیز مشابه آیهی ۲۴۹ سورهی بقره: 👈👈«... إنّ الله مُبتَلیکم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنهُ فلیسَ منّی و من لم یَطعَمهُ فإنّه منّی الّا مَنِ اغتَرَفَ غُرفَةً بِیَدِه ...»
😔 رهبر «بصیر» و «فارسیشناس» انقلاب، همهی این ظرافتها را به خرج دادند؛ تا آنجا که حاضر شدند ساختار طبیعی یک جمله را به شکل آشکاری به هم بزنند تا شما بفهمید و چنین نکنید؛ اما با این حال باز هم شما نفهمیدید!!! و چنین کردید.
⚠️ ضمنا در نامهنگاریهایتان به رهبر ادیب و فارسیشناس و فارسیدوستمان، نهایت ادب را رعایت کرده و از واژههای فرنگی نظیر «کاندیدا» استفاده نکنید!
✍ابرشاگرد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⏪ پیشبینیهای اشتباه
از صدر اسلام تا کنون دشمنان اسلام بدنبال نابودی و زمین گیر کردن اسلام بوده اند.
بعد از شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که تغییری شگرف در ساختار نظام مهندسی ساز شده استکبار و غرب ایجاد نمود، عده ای ساده اندیش را به پیش بینی هایی سطحی وادار نمود تا با این عمل خود را دلگرم کنند که عمری از این انقلاب باقی نخواهد ماند و بزودی حیات آن بسر خواهد آمد.
پیش بینی کننده هایی از جنس کافران و منافقان و گاها داخلی های واداده به تفکر غرب و آمریکا.
این پیش بینی ها رو به افول می رفت که بعد از رحلت امام خمینی دوباره رو به افزایش نهاد و در سال ۶۹ دشمنان معتقد بودند که انقلاب در لبه پرتگاه قرار دارد و
بعدها گروهی از نمایندگان سابق ملت معتقد شدند اندکی بیشتر از انقلاب نمانده است و اخیرا معتقد بودند که انقلاب ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید.
اما به یُمن حضور حداکثری مردم و حمایت ملت از انقلاب این نظام مقدس با شوکت و جلال در سطح جهان در حال افزایش روز افزون موافقین و حامیان جهانی است و آنانکه دچار خطای محاسباتی شده و مدام در حال پیش بینی های واهی هستند اکنون در زیر خروارها خاک در حال پوسیده شدن هستند.
✍️ مجتبی میرزایی
#انقلاب
#پیش_بینی_غلط
#جمهوری_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیت الله سید ابراهیم رئیسی: رقیب امروز من ناکارآمدی و فساد است
نامزد انتخابات ریاست جمهوری:
🔹مردم تغییر را میخواهند، وضع موجود باعث نگرانی مردم شده است و نباید این وضع ادامه پیدا کند.
🔹کسی که می تواند رقیب من باشد ناکارآمدی میدانم رقیب خود را فساد میدانم و وضعیتی که امروز مردم نمیپسندند میدانم.
✏️رئیسی برای جمهور
@rasanewsagency
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#قضاوت_با_شما
👌پرونده ویژه کانال نویسندگان حوزوی در نخستین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری 1400
📌همتی می گوید رقیبی ندارم
📌مهر علیزاده: رقیب من آقای رئیسی است
📌 زاکانی: با عدد و رقم صحبت می کنم
📌کشورداری ما مشکل دارد
📌 رئیسی: رقیب من فساد و ناکارآمدی است
#انتخابات
#مناظره
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
آیت الله رئیسی:
رقیب من ناکارآمدی و فساد است.
دکتر مهرعلیزاده:
رقیب من آقای رئیسی است.
من هیچ، فقط نگاه
#انتخابات
#مناظره
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔅گزارش لحظه به لحظه رسا از نخستین مناظره انتخاباتی
🔗 لینک https://rasanews.ir/002rOA
نخستین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و به صورت زنده از شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی در حال پخش است.
#انتخابات
#مناظره
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 امام روح الله با تحصیلات حوزوی دنیا را تکان داد.
👈 بازنشر کنید تا امثال #همتی و #مهرعلیزاده بیدار شوند.
#حوزه_علمیه
#فقه_و_اصول
#کلام_و_فلسفه
#تفسیر_و_اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#تکنیک های_عملیاتروانی که تا به الان استفاده شده:
۱.رفتارهای عوام فریبانه(زبان بدن هنگام خواندن اسامی)
۲.دروغ بزرگ(آقای رئیسی فقط شش کلاس، سواد کلاسیک دارند)
۳.تخریب شخصیت( همگی پوششی هستند الا...)
۴.بهترین دفاع، حمله است(فرار از پاسخگویی در تمام سوالات)
۵.مظلوم نمایی(پنج نفر به یک نفر)
۶.اعتباربخشی و چشم پرکنی و وام گیری از مدرک: من اقتصاد دانم اما بقیه...
۷.ابجاد کانال انحرافی، شاه ماهی سرخ و شروع از پله دوم: در پاسخ به وضعیت اقتصادی نابسامان، به مجمع تشخیص و موضوع فرعی عدم تصویب اف ای تی اف حمله می کند.
۸.تفکیک وضعیت، خلق تبرئه و فاصله گیری از کانون: من نماینده روحانی نیستم هرچند ایشان بیان بهتری از همه دارد.
۹.ماکیاولیسم و اینکه هدف وسیله را توجیه می کند: جای زنان خالی است که نماینده ای در این مناظرات ندارند.
۱۰. دوقطبی سازی: رقیب من فقط آقای رئیسی است. آقای رئیسی با اینکه به شما ارادت ویژه ای دارم اما...
۱۱. رقیب هراسی: آقای رئیسی امان نامه می دهید که بعد مناظرات بنده را مورد پیگرد قانونی قرار ندهید...بماند که آقای مهرعلیزاده هم در انشائیات خود بحث نخ نمای اعدام ها را ذخیره دارد.
تا تکنیک های دیگر خدانگهدار...
✍️علیرضامحمدلو
#مناظرات
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
4_6001169811982255986.mp3
9.47M
#شهادتامامصادقعلیه السلام
چقدر روضه ی کرب و بلا به پا می داشت
به روی سر در خانه همیشه پرچم بود ...
#استاد_میرزامحمدی
💠 چرا رئیسی؟
بسمالله
تردید...
تا قبل از مناظره ی دیروز مردد بودم بین آقایان رئیسی و جلیلی. هرکدام یک ویژگی منحصر بفرد داشتن که نمیشد به راحتی ازشون گذشت.
آقای جلیلی نگاه نخبگانی و تخصصی به خیلی از مسائل داره که کلاس کار ایشون رو خیلی بالا میبره.
از اون طرف آقای رئیسی سرمایهای داره به نام #تجربه ی کار مستمر اجرایی و از اون مهمتر رشد در ساختار اداری جمهوری اسلامی از ۲۰ سالگی. اهمیت هر کدوم از اینها یه مقاله میطلبه.
اما اون چیزی که برای من از همه اینها مهمتره و موجب رفع تردیدم شد، یه چیز دیگه است!
هم نگاه نخبگانی خوبه
هم تجربه
هم رشد در دل ساختار
اما...
اما به عقیده من برای رئیس جمهور، داشتن #زبان_مشترک با مردم از همه اینها مهمتره. زبان مشترک یعنی ادبیات رفتاری و گفتاری ای که باعث بشه مردم اون شخص رو از خودشون و ناجی خودشون بدونن. به تعبیر ساده باهاش احساس راحتی کنن.
این زبان مشترکه که رئیس جمهور به واسطه اون میتونه مردم رو با خودش و اهدافش همراه کنه نه تخصص در خیلی مسائل و نه تجربه ی زیاد.
تخصص و تجربه ی زیاد رو از طریق کابینه ی قوی و مدیریت و نظارت جدی روی این کابینه میشه به دست آورد.
متاسفانه...
متاسفانه با تصویری که آقای رئیسی سال ۹۶ از خودشون نشون دادن، من ایشون رو فاقد زبان مشترک با مردم میدونستم و بنظرم به همین دلیل هم شکست خوردن.
۱۴۰۰
من دیروز مناظرات رو به این دلیل دیدم که ببینم آیا آقای رئیسی در صحبت و گفتگوی با مردم و دفاع از مردم در مقابل کاندیداها، متخصص شده یا نه؟
با تمام وجود این رو حس کردم که رئیسی ۱۴۰۰ با ۹۶ زمین تا آسمان فرق کرده.
دیروز رئیسی مثل مردم حرف میزد.
خیلی درگیر اصطلاحات پیچیده نمیشد.
با مردم درد و دل میکرد آنهم خالصانه نه ادابازی.
صبورانه و متین حرف میزد.
اگر هم از خود دفاعی میکرد، احساس نمیکردی که از تشنگان قدرت است.
قاطع و دلسوزانه حرف میزد.
نمیخواست گرد وخاک کند تا نظر مردم را جلب کند.
در یک کلام
رئیسی دیروز طوری وارد شد که آدم(مردم) با خود میگوید: او هوای ما را خواهد داشت.
مردم میفهمند. مردم همه ی اینها را خوب میفهمند.
این چیزی نیست جز زبان مشترک. چیزی که جلیلی با تمام خوبی هایش، فاقد آن بود.
لذا بعد از مناظره دیروز تردیدم پایان یافت.
#انتخابات
#انتخابات #اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#همتیِ کلاسِ سوم ابتدایی:
آقا اجازه چرا به بابای بغل دستیم گفتی «مرحوم»؟!
#انتخابات #تربیت
#طلبه_خبرنگار
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 همتها و همتیها
بخشهایی از مناظرهی اول نامزدهای ریاستجمهوری هزار و چهارصد تراوش خلقیات طبقهای بود که انقلاب پابرهنگان را دزدیدهاند. من دکترا دارم پس لیاقت دارم، حرف اول و آخر مدیرانی است که وضع شلمشوربای فعلی را برای اقتصاد و زندگی ما به وجود آوردهاند. تحصیلات، تسهیلات کلان و بدون بهرهی یک مشت رئیس و مدیر مدعی و بیمصرف است که باعث دو قطبی دولت-ملت شدهاند. سواد سوداگرانهی این جماعت طبقه میسازد و طبقه، فاصله ایجاد میکند. فاصله نیز سر از تفرعن در میآورد. تفرعن خدایی میکند بر این جماعت اعلیحضرتی. فخر مدرک از اینها فخریزاده نمیسازد تا استکبار جهانی به خونشان تشنه باشد؛ بلکه خودشان میشوند یک پا مستکبر. امام خمینی (در جایگاه رهبر بزرگترین انقلاب فکری معاصر) سواد حوزوی بدون مدرک داشت. نابغه و موفقترین استراتژیست نظامی معاصر (شهید حاج قاسم سلیمانی) برای تخصص خود به جز همان دیپلم، مدرکی نداشت. همتی برای ادارهی مهمترین نهاد مالی و اقتصادی کشور دکترایی دارد که فقط باید به آن پز بدهد و با آن بز بچراند. او با همین دک و پز با اعتماد به سقف میگوید بروید خدا را شکر کنید که دلار نشد پنجاه هزار تومان. ارز بیست و چند هزار تومان هم از سرتان زیادی است. بازی برد-برد برجام نیز در سایهی دکترای حقوق بینالملل حسن روحانی از باخت ششتاییها افتضاحتر از آب در آمد. یک مثقال فرزانگی و فهم عمیق به صد خروار از این مدارک پوچ میارزد. یک کاغذ گلاسه با مهر آموزش عالی سند قطعی و ششدانگ نخبگی و فرزانگی هیچکس نیست. از کوزهی لیبرالها، این بوهای تند و گند کم نتراویده است. این گلهای به سبزه آراسته سالیانی است که با ازک-بزک خود خار چشم اقتصاد، سیاست و فرهنگ شدهاند. انقلاب، مول زاییده و این فرزندان ناخوانده و ناخواسته کم سینهی مادر را نگزیدهاند. مناظره نشان داد که پدیدآورندگان وضع نابسامان موجود چگونه با ارزشهای موهوم و ظاهرگرایی باعث طبقهسازی و فاصلهگذاری شدهاند. اینها بین خود و مردم دیوارهای عریض و بلندی کشیدهاند. رای و انتخابات تنها پلی است که بین آنان و عموم مردم ارتباط ایجاد میکند. با مدرک فول پروفسوری هم کسی از پخمگی به نخبگی نمیرسد. کارآمدی به کارنامهی پر از نمرهی بیست کاری ندارد. ضحاک ماردوشِ اقتصاد ایران کاوهی آهنگر میخواهد؛ نه دکترهای خالق سلاطین فولاد، سکه، ارز، خودرو، مرغ و تخممرغ. امام خمینی با تحصیلات بدون مدرک حوزه، طاغوت را در هم شکست. مدیران مولصفت و مدرکدار عین طاغوت شدهاند برای ملت انقلابی. همتها برای فتح خونینشهر پز مدرک به کسی ندادند، همت خرج کردند و عرضه و قابلیت نشان دادند؛ اما همتیها برای سقوط اقتصاد ایران پشت مدرک دکترای خود پنهان شدهاند.
✍ سعید احمدی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
#انتخابات
#مناظره #اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 این یادداشت سیاسی نیست
این یادداشت سیاسی نیست و من هم سیاسی نیستم هر چند بی اخلاقیهای سیاسی، قلم را در این وجیزه به حرکت در آورده است.
در مناظره اخیر انتخابات ریاست جمهوری 1400 یکی از نامزدها به تحصیلات حوزوی نامزد دیگر جسارت کرد و این تحصیلات را برای اداره کشور ناکافی دانست. فارغ از اینکه روحانیون باید وارد عرصههای اجرایی بشوند یا نشوند، این نوشته به دنبال دفاع از حوزه و کیان روحانیت و علم حوزوی و دینی و وسعت و عمق آن است.
کتابهای درسی حوزه و روش آموزشی آن نزدیک هزار سال است که روحانیون و علمای زیادی را مجهز به مبانی دینی کرده تا حدی که ملاحظه می کنیم ده ها تن از آن ها جریان سازان سیاسی- اجتماعی جامعه بوده اند.
ملا احمد اردبیلی، میرزای شیرازی، عبدالکریم حائری یزدی، سید جمال الدین اسدآبادی، شیخ فضل الله نوری، میرزای نائینی، آخوند خراسانی، سید محمد طباطبایی، عبدالله مازندرانی، سید محمد کاظم یزدی، سید عبدالله بهبانی، سید ابوالقاسم کاشانی، شهید بهشتی، شهید مطهری و در رأس آن ها حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری فقط تعدادی از روحانیونی هستند که در تاریخ اجتماعی- سیاسی ایران نقش آفرینی کرده اند. و جالب آنکه عمده آن ها شاید شش کلاس هم سواد کلاسیک نداشته باشند! اما کتاب هایی را خوانده اند که در مدرسه و دانشگاه یافت نمی شود و برای خواندن هر کتاب زحمات زیادی را متحمل شده اند و به قول معروف، غیر از عاشورا، هر روز آن ها را آموخته و مباحثه کرده اند.
کتاب سیوطی و مطول در ادبیات عرب را دانشجویان دکتری و ارشد رشته زبان عربی در کشورهای عربی می خوانند اما طلاب در همان سنین کم و در آغاز ورود به حوزه با آن دست و پنجه نرم می کنند. لمعه که فقه نیمه استدلالی است را در همه ابواب فقهی اعم از عبادات، جهاد، تجارت و ... می آموزند. عبور اولیه از این ابواب فقهی همان آشنایی اولیه و مبانی با تمام مناسبات جامعه نیز هست. در ادامه، کتاب مکاسب محرمه که اساس اقتصاد اسلامی است چند سال مورد مطالعه و مباحثه طلبه قرار می گیرد. همه این ها در کنار اصول فقه قدرتی علمی در طلبه بوجود می آورد که گویی فن مواجهه با هر مسأله جامعه خویش را بدست می آورد و ابزار لازم برای تحلیل و حل را در اختیار خواهد داشت. تمام این ها را بگذارید کنار بدایه و نهایه و اسفار فلسفی که ذهن طلبه را آماده پیچیده ترین مسائل می کند.
کتابهای غیر درسی حوزه اما شاید مهمتر هم باشند. کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله محمدحسین نائینی را خواندهاید؟ کتابی که یک روحانی که شش کلاس سواد آکادمیک نداشته است، نگاشته و نظریه سیاسی شیعی را چنان تدوین کرده که هنوز روش تدوین آن ناب و تازه است. کتاب اقتصادنا نوشته بینظیر شهید صدر در اقتصاد را کسانی که دکترای اقتصاد از دانشگاه دارند نیز شاید به چشم ندیده باشند اما آن را یک حوزوی نوشته و بسیاری از روحانیون خوانده اند. کتابهای السیاسه المدنیه فارابی در اقتصاد سیاسی و کتاب آراء اهل المدنیه وی در علم اجتماعی نظریه های اجتماعی ویژه ای است که اکنون نیز بدان ها رجوع می شود. این ها فقط نمونه ای از صدها کتاب حوزوی است که از یک روحانی، یک اندیشمند همه جانبه می سازد.
کسی که اندکی زیست اجتماعی و مطالعه عمومی در تاریخ ایران داشته باشد بدون توجه به ماهیت نظام آموزشی حوزه براحتی خواهد فهمید که روحانیون همیشه در رأس امور جامعه بوده اند و این، نه به دلیل ریاست طلبی و حب مقام بلکه به خاطر این بوده که آن ها زودتر از دیگران مسأله را کشف و برای آن کنشگری عینی مبتنی بر راه حل دینی اختیار می کردند. دیگر پس از گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی صحبت از بی فایده بودن تحصیلات حوزوی برای امور جاریه کشور یا از سر کم سوادی است یا از سر غرض ورزی.
قطعا اگر قرار باشد صرف تحصیلات ملاک قرار گیرد، تحصیلات حوزوی با آن عقبه و عمقی که بیان شد برای اداره کشور مفید تر است. اگر تحصیلات حوزوی ناکافی است به طریق اولی تحصیلات اقتصادی هم در کشوری اسلامی که مسائل آن ذو ابعاد است و با مبانی دینی گره خورده است، ناکافی خواهد بود.
در پایان ذکر چند نکته لازم است؛
اول؛ این یادداشت در تأیید یک نامزد انتخاباتی نیست بلکه در دفاع از کیان حوزه و تحصیلات حوزوی نگاشته شده است.
دوم؛ ورود روحانیون به عرصه های اجرایی مانند پست ریاست جمهوری مسأله ای پیچیده است که باید متخصصان امر بحث کنند. اما امکان آن را دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری که موفقیت آمیز نیز بود، اثبات می کند.
سوم؛ عملکرد ضعیف برخی روحانیون نباید به اسم حوزه و روحانیت نوشته شود. حوزه و روحانیت همیشه با صلابت و متکی به علم دینی در صحنه حاضر است.
چهارم؛ شورای نگهبان در گزارههای توهینآمیز این چنینی که نه فقط فرد بلکه یک نهاد را جریحهدار میکند، می تواند ورود کرده و برخورد کند.
✍ احمد اولیایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
امروز شهادت #امام_صادق علیه السلام، مؤسس، رئیس و استادتمامِ بزرگترین دانشگاه اسلامی است، شب گذشته در کشور شیعی ایران، به سطح علمی شاگردانش حمله شد. #نامهر_ناعلی_زاده #بی_همت
✍ علی اسفندیار
#حوزه_علمیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌توهین به دروس حوزوی در مناظره ۱۴۰۰
🔻محسن مهرعلیزاده در اولین #مناظره ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خطاب به آقای رئیسی گفت:
“من از آقای رئیسی سوال میکنم که حاضرید زن و بچه خود را به دست فردی بسپارید که گواهینامه ندارد تا آنها را به چالوس ببرید. آقای رئیسی شما ۶ کلاس سواد دارید. البته من به سواد حوزوی حضرتعالی احترام میگذارم، ولی با این سواد نمیشود #اقتصاد را اداره کرد.”
🔹اینکه مهرعلیزاده در اولین مناظره ۱۴۰۰، به #رئیسی می گوید تحصیلات شما در حد شش کلاس می باشد نشان از عمق #غربزدگی آقایان #اصلاح_طلب دارد چرا که از نگاه آنان، فقط مهندسین و پزشک ها و کمی هم اقتصاددان ها با سوادند و بقیه چیز زیادی بلد نیستند. از نگاه این جماعت پوزیتیویست و حتی آمپریست، علوم دینی و انتزاعی، علومی تزیینی بیش نیستند!
🔹بدون شک این دیدگاه #مهرعلیزاده ترجمان توهینی زشت به تمام حوزویان فاضل و عالم بود و ما آن را از باب “الغریق یتشبث بکل حشیش” دانستیم.
🖊حمید برزگار، مدیر مسئول
📢 صدای_حوزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#بازتاب یادداشت دکتر احمد اولیایی در دفاع از ساحت علمی حوزه علمیه شیعی
💠انتشار در کانال نویسندگان حوزوی
https://eitaa.com/howzavian/5516
1️⃣بازتاب در خبرگزاری رسا
https://rasanews.ir/002rOP
2️⃣بازتاب در پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه
https://v-o-h.ir/latest-news/14914
3️⃣بازتاب در خبرگزاری شفقنا
https://fa.shafaqna.com/news/1161440/
4️⃣ بازتاب در کانال صدای حوزه
https://eitaa.com/Sedayehoze/3752
5️⃣ بازتاب در خبرگزاری فارس
http://fna.ir/1vqjy
6️⃣ بازتاب در قدس آنلاین
http://qudsonline.ir/news/755802/
7️⃣ بازتاب در هفتهنامه پرتو
https://eitaa.com/howzavian/5556
#انتخابات #مناظره
#حوزه_علمیه #اخلاق #دانش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN