eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
489 ویدیو
179 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ سند پیشرفت یا سند توسعه؟ یکی از اقدام‌های پسندیده و دقیق دکتر جلیلی استفاده از اصطلاح‌های صحیح و متناسب با فرهنگ انقلاب اسلامی است. به‌عنوان‌مثال اصطلاح را به‌جای به کار می‌برند. چرا؟ توسعه به مفهوم رایج غربی هیچ تناسبی با آرمان‌های انقلاب ندارد و نظام اسلامی برای رسیدن به دولت اسلامی الگوی پیشرفت را پیشنهاد داده است. به همین جهت برنامه‌هایی که می‌توانند موجب تحقق آرمان‌های انقلاب در جامعه شود مبتنی بر الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی تهیه می‌شوند. مضاف بر این، برای تدوین مردم را دخالت داده‌اند که به نوبه خود اقدامی جدید است. پیش‌ازاین با نگاه توسعه به مفهوم رایج غربی و به‌صورت غیر مردمی تدوین می‌شد. ولی بهتر نیست بعد از گذشت بیش از یک دهه از تأسیس اصطلاح پیشرفت در مقایسه با توسعه آن را از اجمال خارج کرده و تفاوت آن را با توسعه به مفهوم رایج غربی در مسائل مختلف مشخص کنیم؟ اگر با نگاه رایج و مبتنی بر به مسئله مسکن نگاه کنیم خروجی آن خواهد شد. اما اگر با زاویه دید دیگر مانند به مسئله مسکن نگاه کنیم مدل آپارتمان به جز در مواردی خاص و اضطراری مردود است و مثلاً طرحی جایگزین مثل مطرح خواهد شد. از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ آن است که برنامه‌های پیرامون مسئلۀ مسکن را مبتنی بر نگاه طراحی کرده و به‌صورت تفصیلی بیان کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طرح به لینک زیر مراجعه بفرمایید. ✍️ زاویه دید @HOWZAVIAN
🔆 مردم‌خواهی سیاسی ...اغلب دیده شده؛ که ما حزب‌‌اللهی‌ها و انقلابی‌ها، توپ نیمه‌نهایی جامِ انتخابات را در زمین خود پاس‌کاری می‌کنیم؛ مدافع میانی به مدافع راستی، و راستی به چپی می‌دهد؛ همین‌گونه که مطالب سیاسی، به ویژه مطالب و تحلیل‌های کوتاه و جذاب را که هر کدام می‌تواند نقش مهمی در «اقناع و ترغیب مردم» در رای به جبهه انقلاب و ترغیب آنان به مشارکت بالا در انتخابات داشته باشد؛ صرفاً برای کانال‌های خودی می‌فرستیم؛ و توپی را که باید در تمام زمین گردش نماید و در نهایت تورِ دروازه حریف را نوازش کند، در زمین خودی سرگردان است. کاری که کانال‌های انقلابی و انقلابی‌ها، در ارسال مطالب در بینِ خود انجام می‌دهند، چیزی شبیه حفظ توپ در نیمه خودی است؛ انگار که بازی را بُردیم و فقط در حفظ نتیجه هستیم؛ اگر هم «یک بر صفر» جلو باشیم؛ تک گل نمی‌تواند برای جبهه خودی حاشیه امنی ایجاد کند. تا دیر نشده پاس‌کارهای بیش از اندازه در کانال‌ها و نیمه خود را رها کرده و «توپِ زیبای گفتمان انقلاب» را در تمام زمین گردش دهیم. پی‌نوشت: در تحلیل‌ها و زیبایی‌هاییِ گفتمانی، مردم را شریک بدانیم؛ و مطالب سیاسیِ جذاب را محدود به کانال‌های مذهبی ندانیم؛ چرا که میدان‌هایِ مختلفِ مردمی نیازمند تحلیل‌های نو هستند؛ از این رو مردم نجیب سرزمینمان را با خوراک‌های به ظاهر اشتها‌آورِ بیگانگان تنها نگذاریم. ✍️ علی کردانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء 🔗 متن کامل یادداشت را در صدای حوزه بخوانید @HOWZAVIAN
🔻 سخت ترین و دردآورترین روز عمر دست نوشته مرحوم آیت الله بطحایی به مناسبت ارتحال ملکوتی امام راحل @HOWZAVIAN
🔴 نقد نامه‌ی دیروز لاریجانی به رهبری ♦️ روز گذشته علی لاریجانی پس از سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی، نامه‌ای عجیب و تأسف‌بار را خطاب به ایشان نگاشت. در فقره‌ای از این نامه‌ی بی‌شرمانه می‌خوانیم: «تذکر و مطالبه‌ی جنابعالی نیز در رفع ظلم و جفایی که در 👈بررسی صلاحیت👉 کاندیداهای ریاست جمهوری رخ داد؛ بزرگی و بزرگواری و روحیه‌ی حق‌طلبی آن حضرت را بیش از پیش عیان نمود.» آقای جناب! جناب آقا! «تحریف» و «مصادره‌ی به مطلوب» به این وضوح؟! شرم نمی‌کنید؟! ندیدید؟! نشنیدید؟! حضرت رهبر در کدام فراز از نطق دیروزشان از جفای در «بررسی صلاحیت» نامزدهای انتخاباتی سخن به میان آوردند؟! دقیقا کجا؟! ⏪ اولا؛ فرمود: «در جریان عدم احراز صلاحیت»؛ نه «در جریان بررسی احراز صلاحیت». ⏪ ثانیا؛ فرمود: «به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشده»؛ نه «به برخی کسانی که صلاحیت داشتند». ⏪ ثالثا؛ حضرت رهبر در هنگام ایراد جمله‌شان، از باب تأکید که «مفعول» مورد نظر ایشان 👈افراد احرازصلاحیت‌نشده از سوی شورای نگهبان👉 است، «جریان عدم احراز صلاحیت» را نیز به عنوان «متمم» جمله ذکر کرده و حتی از باب تأکید بیشتر، ساختار عادی و طبیعی جمله‌ی مجهول(مفعول + متمم + فعل) را تعمدا به هم ریخته و به جای آنکه متمم را پس از مفعول بیاورند، ابتدا متمم جمله را بر زبان جاری کردند و سپس مفعول را؛ یک به هم ریختگی شگفت‌انگیز مشابه آیه‌ی ۲۴۹ سوره‌ی بقره: 👈👈«... إنّ الله مُبتَلیکم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنهُ فلیسَ منّی و من لم یَطعَمهُ فإنّه منّی الّا مَنِ اغتَرَفَ غُرفَةً بِیَدِه ...» 😔 رهبر «بصیر» و «فارسی‌شناس» انقلاب، همه‌ی این ظرافت‌ها را به خرج دادند؛ تا آنجا که حاضر شدند ساختار طبیعی یک جمله را به شکل آشکاری به هم بزنند تا شما بفهمید و چنین نکنید؛ اما با این حال باز هم شما نفهمیدید!!! و چنین کردید. ⚠️ ضمنا در نامه‌نگاری‌هایتان به رهبر ادیب و فارسی‌شناس و فارسی‌دوستمان، نهایت ادب را رعایت کرده و از واژه‌های فرنگی نظیر «کاندیدا» استفاده نکنید! ✍ابرشاگرد @HOWZAVIAN
پیش‌بینی‌های اشتباه از صدر اسلام تا کنون دشمنان اسلام بدنبال نابودی و زمین گیر کردن اسلام بوده اند. بعد از شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که تغییری شگرف در ساختار نظام مهندسی ساز شده استکبار و غرب ایجاد نمود، عده ای ساده اندیش را به پیش بینی هایی سطحی وادار نمود تا با این عمل خود را دلگرم کنند که عمری از این انقلاب باقی نخواهد ماند و بزودی حیات آن بسر خواهد آمد. پیش بینی کننده هایی از جنس کافران و منافقان و گاها داخلی های واداده به تفکر غرب و آمریکا. این پیش بینی ها رو به افول می رفت که بعد از رحلت امام خمینی دوباره رو به افزایش نهاد و در سال ۶۹ دشمنان معتقد بودند که انقلاب در لبه پرتگاه قرار دارد و بعدها گروهی از نمایندگان سابق ملت معتقد شدند اندکی بیشتر از انقلاب نمانده است و اخیرا معتقد بودند که انقلاب ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید. اما به یُمن حضور حداکثری مردم و حمایت ملت از انقلاب این نظام مقدس با شوکت و جلال در سطح جهان در حال افزایش روز افزون موافقین و حامیان جهانی است و آنانکه دچار خطای محاسباتی شده و مدام در حال پیش بینی های واهی هستند اکنون در زیر خروارها خاک در حال پوسیده شدن هستند. ✍️ مجتبی میرزایی @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیت الله سید ابراهیم رئیسی: رقیب امروز من ناکارآمدی و فساد است نامزد انتخابات ریاست جمهوری: 🔹مردم تغییر را می‌خواهند، وضع موجود باعث نگرانی مردم شده است و نباید این وضع ادامه پیدا کند. 🔹کسی که می تواند رقیب من باشد ناکارآمدی می‌دانم رقیب خود را فساد می‌دانم و وضعیتی که امروز مردم نمی‌پسندند می‌دانم. ✏️رئیسی برای جمهور @rasanewsagency @HOWZAVIAN
👌پرونده ویژه کانال نویسندگان حوزوی در نخستین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 📌همتی می گوید رقیبی ندارم 📌مهر علیزاده: رقیب من آقای رئیسی است 📌 زاکانی: با عدد و رقم صحبت می کنم 📌کشورداری ما مشکل دارد 📌 رئیسی: رقیب من فساد و ناکارآمدی است @HOWZAVIAN
آیت الله رئیسی: رقیب من ناکارآمدی و فساد است. دکتر مهرعلیزاده: رقیب من آقای رئیسی است. من هیچ، فقط نگاه @HOWZAVIAN
🔅گزارش لحظه به لحظه رسا از نخستین مناظره انتخاباتی 🔗 لینک https://rasanews.ir/002rOA نخستین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و به صورت زنده از شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی در حال پخش است. @HOWZAVIAN
💠 امام روح الله با تحصیلات حوزوی دنیا را تکان داد. 👈 بازنشر کنید تا امثال و بیدار شوند. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
کلاس شیشمی‌های قدیم چه بنیه‌ای داشتن ها😳🤔 @HOWZAVIAN
های_عملیات‌روانی که تا به الان استفاده شده: ۱.رفتارهای عوام فریبانه(زبان بدن هنگام خواندن اسامی) ۲.دروغ بزرگ(آقای رئیسی فقط شش کلاس، سواد کلاسیک دارند) ۳.تخریب شخصیت( همگی پوششی هستند الا...) ۴.بهترین دفاع، حمله است(فرار از پاسخگویی در تمام سوالات) ۵.مظلوم نمایی(پنج نفر به یک نفر) ۶.اعتباربخشی و چشم پرکنی و وام گیری از مدرک: من اقتصاد دانم اما بقیه... ۷.ابجاد کانال انحرافی، شاه ماهی سرخ و شروع از پله دوم: در پاسخ به وضعیت اقتصادی نابسامان، به مجمع تشخیص و موضوع فرعی عدم تصویب اف ای تی اف حمله می کند. ۸.تفکیک وضعیت، خلق تبرئه و فاصله گیری از کانون: من نماینده روحانی نیستم هرچند ایشان بیان بهتری از همه دارد. ۹.ماکیاولیسم و اینکه هدف وسیله را توجیه می کند: جای زنان خالی است که نماینده ای در این مناظرات ندارند. ۱۰. دوقطبی سازی: رقیب من فقط آقای رئیسی است. آقای رئیسی با اینکه به شما ارادت ویژه ای دارم اما... ۱۱. رقیب هراسی: آقای رئیسی امان نامه می دهید که بعد مناظرات بنده را مورد پیگرد قانونی قرار ندهید...بماند که آقای مهرعلیزاده هم در انشائیات خود بحث نخ نمای اعدام ها را ذخیره دارد. تا تکنیک های دیگر خدانگهدار... ✍️علیرضامحمدلو @HOWZAVIAN
4_6001169811982255986.mp3
9.47M
السلام چقدر روضه ی کرب و بلا به پا می داشت به روی سر در خانه همیشه پرچم بود ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 چرا رئیسی؟ بسم‌الله تردید... تا قبل از مناظره‌ ی دیروز مردد بودم بین آقایان رئیسی و جلیلی. هرکدام یک ویژگی منحصر بفرد داشتن که نمیشد به راحتی ازشون گذشت. آقای جلیلی نگاه نخبگانی و تخصصی به خیلی از مسائل داره که کلاس کار ایشون رو خیلی بالا میبره. از اون طرف آقای رئیسی سرمایه‌ای داره به نام ی کار مستمر اجرایی و از اون مهمتر رشد در ساختار اداری جمهوری اسلامی از ۲۰ سالگی. اهمیت هر کدوم از اینها یه مقاله میطلبه. اما اون چیزی که برای من از همه اینها مهمتره و موجب رفع تردیدم شد، یه چیز دیگه است! هم نگاه نخبگانی خوبه هم تجربه هم رشد در دل ساختار اما... اما به عقیده من برای رئیس جمهور، داشتن با مردم از همه اینها مهمتره. زبان مشترک یعنی ادبیات رفتاری و گفتاری ای که باعث بشه مردم اون شخص رو از خودشون و ناجی خودشون بدونن. به تعبیر ساده باهاش احساس راحتی کنن. این زبان مشترکه که رئیس جمهور به واسطه اون میتونه مردم رو با خودش و اهدافش همراه کنه نه تخصص در خیلی مسائل و نه تجربه ی زیاد. تخصص و تجربه ی زیاد رو از طریق کابینه ی قوی و مدیریت و نظارت جدی روی این کابینه میشه به دست آورد. متاسفانه... متاسفانه با تصویری که آقای رئیسی سال ۹۶ از خودشون نشون دادن، من ایشون رو فاقد زبان مشترک با مردم میدونستم و بنظرم به همین دلیل هم شکست خوردن. ۱۴۰۰ من دیروز مناظرات رو به این دلیل دیدم که ببینم آیا آقای رئیسی در صحبت و گفتگوی با مردم و دفاع از مردم در مقابل کاندیداها، متخصص شده یا نه؟ با تمام وجود این رو حس کردم که رئیسی ۱۴۰۰ با ۹۶ زمین تا آسمان فرق کرده. دیروز رئیسی مثل مردم حرف میزد. خیلی درگیر اصطلاحات پیچیده نمیشد. با مردم درد و دل میکرد آنهم خالصانه نه ادابازی. صبورانه و متین حرف میزد. اگر هم از خود دفاعی میکرد، احساس نمیکردی که از تشنگان قدرت است. قاطع و دلسوزانه حرف میزد. نمیخواست گرد وخاک کند تا نظر مردم را جلب کند. در یک کلام رئیسی دیروز طوری وارد شد که آدم(مردم) با خود میگوید: او هوای ما را خواهد داشت. مردم میفهمند. مردم همه ی اینها را خوب میفهمند. این چیزی نیست جز زبان مشترک. چیزی که جلیلی با تمام خوبی هایش، فاقد آن بود. لذا بعد از مناظره دیروز تردیدم پایان یافت. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
کلاسِ سوم ابتدایی: آقا اجازه چرا به بابای بغل دستیم گفتی «مرحوم»؟! https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 همت‌ها و همتی‌ها  بخش‌هایی از مناظره‌ی اول نامزدهای ریاست‌جمهوری هزار و چهارصد تراوش خلقیات طبقه‌ای بود که انقلاب پابرهنگان را دزدیده‌اند. من دکترا دارم پس لیاقت دارم، حرف اول و آخر مدیرانی است که وضع شلم‌شوربای فعلی را برای اقتصاد و زندگی ما به وجود آورده‌اند. تحصیلات، تسهیلات کلان و بدون بهره‌ی یک مشت رئیس و مدیر مدعی و بی‌مصرف است که باعث دو قطبی دولت-ملت شده‌اند. سواد سوداگرانه‌ی این جماعت طبقه می‌سازد و طبقه، فاصله ایجاد می‌کند. فاصله نیز سر از تفرعن در می‌آورد. تفرعن خدایی می‌کند بر این جماعت اعلی‌حضرتی. فخر مدرک از این‌ها فخری‌زاده نمی‌سازد تا استکبار جهانی به خون‌شان تشنه باشد؛ بلکه خودشان می‌شوند یک پا مستکبر. امام خمینی (در جایگاه رهبر بزرگ‌ترین انقلاب فکری معاصر) سواد حوزوی بدون مدرک داشت. نابغه و موفق‌ترین استراتژیست نظامی معاصر (شهید حاج قاسم سلیمانی) برای تخصص خود به جز همان دیپلم، مدرکی نداشت. همتی برای اداره‌ی مهم‌ترین نهاد مالی و اقتصادی کشور دکترایی دارد که فقط باید به آن پز بدهد و با آن بز بچراند. او با همین دک و پز با اعتماد به سقف می‌گوید بروید خدا را شکر کنید که دلار نشد پنجاه هزار تومان. ارز بیست و چند هزار تومان هم از سرتان زیادی است. بازی برد-برد برجام نیز در سایه‌ی دکترای حقوق بین‌الملل حسن روحانی از باخت شش‌تایی‌ها افتضا‌ح‌تر از آب در آمد. یک مثقال فرزانگی و فهم عمیق به صد خروار از این مدارک پوچ می‌ارزد. یک کاغذ گلاسه با مهر آموزش عالی سند قطعی و شش‌دانگ نخبگی و فرزانگی هیچ‌کس نیست. از کوزه‌ی لیبرال‌ها، این بوهای تند و گند کم نتراویده است. این گل‌های به سبزه آراسته سالیانی است که با ازک-بزک خود خار چشم اقتصاد، سیاست و فرهنگ‌ شده‌اند. انقلاب، مول زاییده و این فرزندان ناخوانده و ناخواسته کم سینه‌ی مادر را نگزیده‌اند. مناظره نشان داد که پدیدآورندگان وضع نابسامان موجود چگونه با ارزش‌های موهوم و ظاهرگرایی باعث طبقه‌سازی و فاصله‌گذاری شده‌اند. این‌ها بین خود و مردم دیوارهای عریض و بلندی کشیده‌اند. رای و انتخابات تنها پلی است که بین آنان و عموم مردم ارتباط ایجاد می‌کند. با مدرک فول پروفسوری هم کسی از پخمگی به نخبگی نمی‌رسد. کارآمدی به کارنامه‌ی پر از نمره‌ی بیست کاری ندارد. ضحاک ماردوشِ اقتصاد ایران کاوه‌ی آهنگر می‌خواهد؛ نه دکترهای خالق سلاطین فولاد، سکه، ارز، خودرو، مرغ و تخم‌مرغ. امام خمینی با تحصیلات بدون مدرک حوزه، طاغوت را در هم شکست. مدیران مول‌صفت  و مدرک‌دار عین طاغوت شده‌اند برای ملت انقلابی. همت‌ها برای فتح خونین‌شهر پز مدرک به کسی ندادند، همت خرج کردند و عرضه و قابلیت نشان دادند؛ اما همتی‌ها برای سقوط اقتصاد ایران پشت مدرک دکترای خود پنهان شده‌اند. ✍ سعید احمدی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 این یادداشت سیاسی نیست این یادداشت سیاسی نیست و من هم سیاسی نیستم هر چند بی اخلاقی‌های سیاسی، قلم را در این وجیزه به حرکت در آورده است. در مناظره اخیر انتخابات ریاست جمهوری 1400 یکی از نامزدها به تحصیلات حوزوی نامزد دیگر جسارت کرد و این تحصیلات را برای اداره کشور ناکافی دانست. فارغ از اینکه روحانیون باید وارد عرصه‌های اجرایی بشوند یا نشوند، این نوشته به دنبال دفاع از حوزه و کیان روحانیت و علم حوزوی و دینی و وسعت و عمق آن است. کتاب‌های درسی حوزه و روش آموزشی آن نزدیک هزار سال است که روحانیون و علمای زیادی را مجهز به مبانی دینی کرده تا حدی که ملاحظه می کنیم ده ها تن از آن ها جریان سازان سیاسی- اجتماعی جامعه بوده اند. ملا احمد اردبیلی، میرزای شیرازی، عبدالکریم حائری یزدی، سید جمال الدین اسدآبادی، شیخ فضل الله نوری، میرزای نائینی، آخوند خراسانی، سید محمد طباطبایی، عبدالله مازندرانی، سید محمد کاظم یزدی، سید عبدالله بهبانی، سید ابوالقاسم کاشانی، شهید بهشتی، شهید مطهری و در رأس آن ها حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری فقط تعدادی از روحانیونی هستند که در تاریخ اجتماعی- سیاسی ایران نقش آفرینی کرده اند. و جالب آنکه عمده آن ها شاید شش کلاس هم سواد کلاسیک نداشته باشند! اما کتاب هایی را خوانده اند که در مدرسه و دانشگاه یافت نمی شود و برای خواندن هر کتاب زحمات زیادی را متحمل شده اند و به قول معروف، غیر از عاشورا، هر روز آن ها را آموخته و مباحثه کرده اند. کتاب سیوطی و مطول در ادبیات عرب را دانشجویان دکتری و ارشد رشته زبان عربی در کشورهای عربی می خوانند اما طلاب در همان سنین کم و در آغاز ورود به حوزه با آن دست و پنجه نرم می کنند. لمعه که فقه نیمه استدلالی است را در همه ابواب فقهی اعم از عبادات، جهاد، تجارت و ... می آموزند. عبور اولیه از این ابواب فقهی همان آشنایی اولیه و مبانی با تمام مناسبات جامعه نیز هست. در ادامه، کتاب مکاسب محرمه که اساس اقتصاد اسلامی است چند سال مورد مطالعه و مباحثه طلبه قرار می گیرد. همه این ها در کنار اصول فقه قدرتی علمی در طلبه بوجود می آورد که گویی فن مواجهه با هر مسأله جامعه خویش را بدست می آورد و ابزار لازم برای تحلیل و حل را در اختیار خواهد داشت. تمام این ها را بگذارید کنار بدایه و نهایه و اسفار فلسفی که ذهن طلبه را آماده پیچیده ترین مسائل می کند. کتاب‌های غیر درسی حوزه اما شاید مهم‌تر هم باشند. کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله محمدحسین نائینی را خوانده‌اید؟ کتابی که یک روحانی که شش کلاس سواد آکادمیک نداشته است، نگاشته و نظریه سیاسی شیعی را چنان تدوین کرده که هنوز روش تدوین آن ناب و تازه است. کتاب اقتصادنا نوشته بینظیر شهید صدر در اقتصاد را کسانی که دکترای اقتصاد از دانشگاه دارند نیز شاید به چشم ندیده باشند اما آن را یک حوزوی نوشته و بسیاری از روحانیون خوانده اند. کتاب‌های السیاسه المدنیه فارابی در اقتصاد سیاسی و کتاب آراء اهل المدنیه وی در علم اجتماعی نظریه های اجتماعی ویژه ای است که اکنون نیز بدان ها رجوع می شود. این ها فقط نمونه ای از صدها کتاب حوزوی است که از یک روحانی، یک اندیشمند همه جانبه می سازد. کسی که اندکی زیست اجتماعی و مطالعه عمومی در تاریخ ایران داشته باشد بدون توجه به ماهیت نظام آموزشی حوزه براحتی خواهد فهمید که روحانیون همیشه در رأس امور جامعه بوده اند و این، نه به دلیل ریاست طلبی و حب مقام بلکه به خاطر این بوده که آن ها زودتر از دیگران مسأله را کشف و برای آن کنشگری عینی مبتنی بر راه حل دینی اختیار می کردند. دیگر پس از گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی صحبت از بی فایده بودن تحصیلات حوزوی برای امور جاریه کشور یا از سر کم سوادی است یا از سر غرض ورزی. قطعا اگر قرار باشد صرف تحصیلات ملاک قرار گیرد، تحصیلات حوزوی با آن عقبه و عمقی که بیان شد برای اداره کشور مفید تر است. اگر تحصیلات حوزوی ناکافی است به طریق اولی تحصیلات اقتصادی هم در کشوری اسلامی که مسائل آن ذو ابعاد است و با مبانی دینی گره خورده است، ناکافی خواهد بود. در پایان ذکر چند نکته لازم است؛ اول؛ این یادداشت در تأیید یک نامزد انتخاباتی نیست بلکه در دفاع از کیان حوزه و تحصیلات حوزوی نگاشته شده است. دوم؛ ورود روحانیون به عرصه های اجرایی مانند پست ریاست جمهوری مسأله ای پیچیده است که باید متخصصان امر بحث کنند. اما امکان آن را دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری که موفقیت آمیز نیز بود، اثبات می کند. سوم؛ عملکرد ضعیف برخی روحانیون نباید به اسم حوزه و روحانیت نوشته شود. حوزه و روحانیت همیشه با صلابت و متکی به علم دینی در صحنه حاضر است. چهارم؛ شورای نگهبان در گزاره‌های توهین‌آمیز این چنینی که نه فقط فرد بلکه یک نهاد را جریحه‌دار می‌کند، می تواند ورود کرده و برخورد کند. ✍ احمد اولیایی @HOWZAVIAN
امروز شهادت علیه السلام، مؤسس، رئیس و استادتمامِ بزرگ‌ترین دانشگاه اسلامی است، شب گذشته در کشور شیعی ایران، به سطح علمی شاگردانش حمله شد. ✍ علی اسفندیار @HOWZAVIAN
📌توهین به دروس حوزوی در مناظره ۱۴۰۰ 🔻محسن مهرعلیزاده در اولین ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خطاب به آقای رئیسی گفت: “من از آقای رئیسی سوال می‎کنم که حاضرید زن و بچه خود را به دست فردی بسپارید که گواهینامه ندارد تا آن‌ها را به چالوس ببرید. آقای رئیسی شما ۶ کلاس سواد دارید. البته من به سواد حوزوی حضرت‌عالی احترام می‌گذارم، ولی با این سواد نمی‌شود را اداره کرد.” 🔹اینکه مهرعلیزاده در اولین مناظره ۱۴۰۰، به می گوید تحصیلات شما در حد شش کلاس می باشد نشان از عمق آقایان دارد چرا که از نگاه آنان، فقط مهندسین و پزشک ها و کمی هم اقتصاددان ها با سوادند و بقیه چیز زیادی بلد نیستند. از نگاه این جماعت پوزیتیویست و حتی آمپریست، علوم دینی و انتزاعی، علومی تزیینی بیش نیستند! 🔹بدون شک این دیدگاه ترجمان توهینی زشت به تمام حوزویان فاضل و عالم بود و ما آن را از باب “الغریق یتشبث بکل حشیش” دانستیم. 🖊حمید برزگار، مدیر مسئول 📢 صدای_حوزه @HOWZAVIAN
یادداشت دکتر احمد اولیایی در دفاع از ساحت علمی حوزه علمیه شیعی 💠انتشار در کانال نویسندگان حوزوی https://eitaa.com/howzavian/5516 1️⃣بازتاب در خبرگزاری رسا https://rasanews.ir/002rOP 2️⃣بازتاب در پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه https://v-o-h.ir/latest-news/14914 3️⃣بازتاب در خبرگزاری شفقنا https://fa.shafaqna.com/news/1161440/ 4️⃣ بازتاب در کانال صدای حوزه https://eitaa.com/Sedayehoze/3752 5️⃣ بازتاب در خبرگزاری فارس http://fna.ir/1vqjy 6️⃣ بازتاب در قدس آنلاین http://qudsonline.ir/news/755802/ 7️⃣ بازتاب در هفته‌نامه پرتو https://eitaa.com/howzavian/5556 @HOWZAVIAN
🔆 از ما بپرسید همۀ ما این جملۀ معروف را از قول حضرت علی علیه السلام کم و بیش شنیده ایم که می فرماید: بپرسید از من، پيش از آن كه مرا از دست دهيد (سَلوني قَبلَ أن تَفقِدونی). شیعه و سنی در کتاب هایشان این جملۀ حضرت علی علیه السلام را تا دلتان بخواهد به وفور نوشته اند. اما ساعتی پیش در برخی از کتاب های اهل سنت، مشابه این جمله را از قول امام صادق علیه السلام نیز پیدا کردم. عبارتی را که سنّی ها در کتاب هایشان از قول امام صادق علیه السلام نگاشته اند اینگونه است: بپرسید از من، پيش از آن كه مرا از دست دهيد (سَلوني قَبلَ أن تَفقِدونی) زیرا بعد از من کسی نیست که با شما چون من سخن بگوید (فإنه لا يحدثكم أحد بعدي بمثل حديثي). منابع: جلد پنجم کتاب تهذیب الکمال، نوشتۀ جمال الدین یوسف مِزّی، عالم شافعی قرن هشتم. و جلد ششم کتاب سِیَرُ اَعلام النُبَلاء نوشتۀ شمس الدین ابوعبدالله ذهبى، عالم سنی در قرن هفتم و هشتم. و نهایتا جلد یکم کتاب تذکرة الحفاظ که این کتاب هم نوشتۀ شمس الدین ابوعبدالله ذهبى می باشد. ✍️علیرضا نظری خرّم @HOWZAVIAN
👈 پیلی که از خود می‌رمید! حتما شما هم این سوال برایتان مطرح است که چرا جناب آقای همتی در مناظرۀ اول، دائما کاندیداهای رقیب را پوششی می‌نامید و به قول بیهقی «بر خشم خود طاقت نداشت... و بر خویشتن می‌ژکید»؟ تحلیل روان‌شناختی چون بنده‌خدا خودش از اول قرار بود به همراه جهانگیری، کاندیدای پوششی کاندیدایی دیگر باشند که نشد. به قول مولانا در فیه ما فیه «پیلی را آوردند بر سرِ چشمه‌ای که آب خورَد. خود را در آب می‌دید و می‌رَمید. او می‌پنداشت که از دیگری می‌رمد، نمی‌دانست که از خود می‌رمد.» و همو در مثنوی، در داستان شیری که عکس خود در چاه دید و رقیب پنداشت و در چاه پرید: عکسِ خود را او عدوی خویش دید لاجَرَم بر خویش شمشیری کشید ✍️جیم جواتی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
☑️ هر چه قوی‌تر بهتر شالوده حکومتی اگر بر پایه قدرت و صلابت استوار گردد، میتوان با نامه ای در دو خط ورق را برگرداند... "إِنَّهُ مِنْ سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ؛ أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ"؛ عظمت مقام و توان و قدرت حکومت حضرت سلیمان*علیه السلام* بر ملکه سبا و همراهانش مخفی نماند و به سوی او گرویدند. عامل نفوذ، عظمت و شکست‌ناپذیری هر سرزمینی، قدرت حکومتی آن سرزمین است. حکومتی که در تمام عرصه ها در صحنه های داخلی و خارجی قدرتمند ظاهر شود، میزان دوام، پایداری و تاثیرگذاریش بالا تر میرود. از جمله مسائلی که قدرت حکومت را ثبات میبخشد، وحدت ملت است. وحدت نقطه عطفی است در تداوم و اقتدار یک کشور. چنانکه رسول خدا *صلوات الله علیه* توصیه فرمودند:"ای مردم! به یکپارچگی روی آورید و از اختلاف و پراکندگی بپرهیزید". زمانیکه وحدت، برادری و همفکری در بین افراد یک ملت بیشتر گشته، از اختلافات و مشکلات چشم پوشی نمایند و اهداف عالی و والا را مد نظر قرار دهند، احدی جرأت تعرض بر آن پیدا نخواهد کرد. مشارکت در صحنه انتخابات و فراخواندن ملت به پای صندوق های رای صرف از نظر از دین و مذهب، زبان و قومیت، سلایق و تفکرات متفاوت و صرفا با هدف اعتلا و موفقیت کشور، نماد و نمایانگر وحدت ملی است. برادران، خواهران، ملت شریف ایران! وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا... https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔻یادداشت حسین قدیانی درباره مناظرات؛ 🔹آفرین ، مرحبا ح‌ق: امروز فقط سال‌روز شهادت رئیس مذهب تشیع نیست؛ فی‌الواقع روز شهادت رئیس مذهب آدم و آدمیت است. شیخ‌الائمه و فقه پویای جعفری که ریشه در مکتب سرشار از صدق ایشان دارد، شیخ علم و عمل و اخلاق و انسان‌سازی است. اگر مادر دهر هزار و چهارصد سال بعد از صدر اسلام می‌تواند برای خمینی، مصطفی چمران بزاید و برای خامنه‌ای، مصطفی صدرزاده بسازد؛ این‌ها همه به مدد از مداد جعفر بن محمد است. ناظر بر خبرگی در امور دین و چیرگی در امور دنیا و البته لسان علوی رئیس مذهب، امام صادق را می‌توان «امام مناظره» نامید و هم‌زمانی مناظره‌های انتخابات هزار و چهارصد با شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت را به فال نیک گرفت. روش و منش آقایان مهرعلی‌زاده و همتی در این میدان اما حکایت کارنامه‌ی دولت فعلی حقیقتا اسباب تأسف شد. شورای نجیب نگهبان همه‌ی زور خود را زد بل‌که جماعت مدعی اصلاحات، بی‌نامزد نباشد در این انتخابات و به زعم من، اعضای محترم گشتند و دو تا خوش‌خیم‌شان را در صحنه نگه داشتند ولی هم همتی و هم مهرعلی‌زاده برای بار هزارم ثابت کردند که در قبیله‌ی افسادات، همه بدخیم و با عرض معذرت بی‌شعورند. آن‌قدر عاری از الفبای ادب و بدیهیات شریعت محمدی که همه دیدیم؛ حتی صدای مدیرمسئول یکی از مطبوعات‌شان هم درآمد. او اذعان کرد مهرعلی‌زاده و همتی بازنده‌ی اخلاق بودند و اعتراف کرد رئیسی برنده‌ی مسابقه‌ی اخلاق بود. من جلیلی را هم اضافه می‌کنم. دریدگی هر دو کاندیدای دوم خردادی به حدی بود که بنا دارم با سوءبهره از این متن، یک سؤال مشترک از حضرت آقا و آیت‌الله جنتی بپرسم: «دیگر چطور شما را ملتفت کنند افسادطلب‌ها که مثلا خوب‌های‌شان حتی از واقعا بدهای‌شان هم بدترند؟» شگفتا! خود حقیر نیز مکرر سعی کرده‌ام که از زاویه‌ی مصلحت، پنجره‌ی مشارکت، روزنه‌ی جمهوریت و دریچه‌ی انسانیت این‌جور فکر کنم که عبدی به بی‌حیایی تاج‌زاده نیست لیکن جماعت همگی سر و ته یک کرباس تشریف دارند. آن‌طرف اما درس‌آموز بود نحوه‌ی مواجهه‌ی آقایان رئیسی و جلیلی. می‌توان یکی از این دو تن را بیش از دیگری دوست داشت یا مناسب‌تر تشخیص داد برای ریاست‌جمهوری و حتی می‌توان مایل به سیاست‌ورزی هیچ‌یک نبود ولی هم و هم جوری حرف زدند که آدمی افتخار کند به حضور در جناح حزب‌الله. فراتر از آدم حکومت یا آدم ملت، در نقش خود آدم ظاهر شدند. همان آدم که حضرت صادق قصد ساختنش را داشت. اول و دوم و سوم هم باز اخلاق. باور دارم که آحاد مردم هم پسندیدند این اخلاق‌مداری را. این گم‌شده‌ی امروز دولت‌مردان را... 🔗 سایت حق‌دیلی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6