📝 نقد سخنان مخالفان و موافقان واکسن
✍ علی مهدوی
🔸 این ایام برخی رسانهها و تریبونهای خودجوش حوزوی در اندیشه انعکاس استدلال مخالفین و موافقین واکسن کرونا افتادهاند. گرچه این کنش رسانهای، حرکتی خالصانه و دغدغهمند به هدف آزاداندیشی است؛ اما باید بدانیم که صرف راهاندازی هر گفتگویی و ضریب دادن به آن، به معنای تحقق و تقویت آزاداندیشی نیست.
🔹 آزاداندیشی مفهوم مقدسی است که اگر از لوازم و شرایط آن، حراست و پاسداری نشود و اگر از افراط و تفریط، مراقب نکنیم، هم تقدسش از بین میرود و هم مفهومش به تاراج خواهد رفت.
🔹 گرچه آزاداندیشی دقیقا نقطه مقابل دیکتاتوری فکری است؛ اما به معنای غلطیدن در روشنفکری مسموم و جاهلانهای که به هرکسی اجازه اظهار نظر بدهد هم نیست. بر همین اساس اگر دقت نکنیم -به خیال کوچ به قله آزاداندیشی- از دامان تحجر به پرتگاه جهالت فروخواهیم افتاد.
♨️ لذا آزاداندیشی به معنای «آزادی بیان دادن» و «تریبون دادن» به هر سخن غیرعالمانه و غیر منضبطی نیست. همچنان که برخی واکسنهراسان به بهانه آزاداندیشی، شانتاژ و جنگ روانی راه انداختهاند؛ آزاداندیشی کجا و این رفتارهای زرد رسانهای و شبههافکن کجا.
🔹 آزاداندیشی وقتی معنا پیدا میکند که اجازه بدهیم در هر رشتهای متخصصین زبده آن رشته اجازه اظهار نظر و ارائه نظریات و فرضیات خویش را داشته باشند؛ آن هم در یک محیط علمی و به دور از هیجانات و احساسات سطحی و عوامانه؛
که اگر غیر این باشد بدعتی است در لباس آزاداندیشی؛ بدعت در جرأتدادن به افراد برای طرح سخنان و ایدههای خام، بدون پشتوانه و به دور از آبادیِ تخصص.
🔻 در مورد واکسن نیز گرچه برخی دلسوزان نگران اذهان شبههزدهی بدنه حوزه بودهاند؛ اما راه علاجش این نیست که ما از هیاهوگران مدعی و بیتخصص دعوت کنیم و به صدایشان ضریب بدهیم.
به امید تحقق آزاداندیشی حقیقی و به دور از هرگونه افراط و تفریط.
#آزاد_اندیشی
#واکسن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚 کتاب سیاه منتشر شد
✍️به قلم سعید زیباکلام
اهداف چندی در این رساله تعقیب شدهاند:
▪️نخست، تبیین چیستی و چگونگی اِعمال نگرش یا قاعده یا رویکرد “بروندینی”.
▪️ دوم، نشاندادن تبعات و آثار دگردیسیآفرین این اَبَرقاعدهٔ روششناختیِ مدرنیستی.
▪️سوم، تبیین مبانی نگرش بروندینی.
از جمله پیشفرضهای بنیانی این رساله، یکی اینست که انسان بدون تعلّق و تعهد یا خواستهها و آمال وجود ندارد، درست همانطور که انسان نظراً خالی یا معرفتاً بکر و بایر وجود ندارد. و دیگر اینکه، “ما یا جامعهٔ ما”، “تاریخ و مواریث ما”، “فرهنگ ما”، و “فرهنگ و جامعهٔ جهانی”، نگاه و نگرش و احساس و عاطفه و استدلال و عقلانیت و تعقّل ما را تقویم میکنند و روح و جان و جهت میبخشند.
🔗 عقل سرخ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#شهیدانه
روزها و شبها می گذرد؛ اما یادتان نه!
وه چه باشکوه دل به دریا زده اید؛ و چه غم انگیز چشممان به در و دیوار شهر انتظار دوخته شد!
ای شهید! ای آرامبخش کوچههای ما و ای قرار شبهای ایران، یادتان هستیم، یادمان باشید.
🍃 شهید مهدی زین الدین میگفت: هر گاه در شب جمعه شهدا را یاد کنید؛ آنها شما را نزد اباعبدالله علیه السلام یاد میکنند.
🙏 با یک صلوات به یادشان باشیم:
اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
#اربعین #کربلا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹زائران پروازی
✍ علی کردانی
اربعین، امید پَرهای خستهای بود که پرواز میخواست؛ اما «پروازی» شد تا «حسینیها» جا بمانند.
ای کاش مرزهای زمین باز میشد و دوباره پرواز میکردیم، پرواز...
#دینی
#اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌱 مسیر عاشقی
📝 بخش اول
✍️الهه دهقانی، عضو تحریریه مدادالفضلا
ناهار مهمان مضیفخانهی آقا بودیم. بعد از خوردن غذا همراه خانواده و بقیهی همراهان به سمت قبرستان "وادیالسلام" حرکت کردیم. تازه به عمودهای ابتدایی نجف به کربلا رسیده بودیم که پذیراییها شروع شد. پرتقال، سیب، خرما و لیوانهای خنک آبمعدنی که با نوای «مائِیَ البارد» پیشکشمان میکردند. برخی را قبول میکردم و بعضی را با بالا بردن دست و «شکراً» گفتن، محترمانه رد میکردم.
هنوز در خیابانهای نجف بودیم؛ شمارهی عمودها پنج تا، پنج تا اضافه میشد. با زیادشدن شمارهی آنها، تپش قلبم تندتر میشد، مانند عاشقی که در مسیر دیدار یار و وصال به معشوقش است تندتر و قویتر قدم برمیداشتم. حدود پنج - شش عمود طی کرده بودیم که خانمی با لباس مشکی بلند و روسری مشکی که به رسم عربها گوشهی آن را از جلو به پشت سرش برده و لبهی آن را زیر کنارهی سمت چپ روسری، کنار صورتش محکم کرده بود، به ما نزدیک شد. با لبخندی که بر لبهایش نشسته بود و صورت گندمگونش را دلنشین و مهربان کرده بود، نانهای سهگوش کوچکی که شبیه سرعروسک "زیزیگولو" بود و بوی کبابکوبیده از آن به مشام میرسید، به ما تعارف کرد. هر چه اصرار کردم و با عربی دست و پاشکسته گفتم: " أنا أشبَع" و خواستم به او بفهمانم که من سیرم و میل ندارم، فایدهای نداشت؛ او همچنان اصرار میکرد. کودکان عراقی با لباسهای کهنه و صورتهای رنگپریده دور او را گرفته بودند و به او التماس میکردند که لقمهای هم به آنها بدهد ولی با دستش آنها را عقب میزد و با اخم میگفت: " لِزائِر"، یعنی اینها مخصوص زائرهاست. دلم سوخت و لقمه را از دستش گرفتم، کمی صبر کردم تا از من دور شود و لقمه را به کودکی عراقی دادم. او خندان و " شکراً " گویان آن را گرفت و دور شد. با خودم گفتم، چطور وقتی بچههایشان اینقدر گرسنهاند، غذایشان را نذر زائر میکنند؟! به یاد این آیهی قرآن افتادم: " لَن تَنالُو البِرَّ حَتّی تُنفِقوا مِمّا تُحِبُّونَ. هرگز به حقیقت نیکی نمیرسید تا از آنچه دوست دارید، انفاق کنید.*"
در راه، موکبها که هر کدام چادر بزرگی بود که برای استراحت زائران یا پذیرایی آنها از طرف شخص یا قبیلهای نصب شده بود را پشت سر میگذاشتیم. هرچقدر جلوتر میرفتیم، تعجبم بیشتر میشد. دخترکی حدوداً سه، چهارساله که از صورت آفتاب سوختهاش معلوم بود ساعتهاست زیر آفتاب ایستاده است، جعبهی دستمالکاغذی را که در دستش بود به زائران تعارف میکرد تا عرق صورتشان را پاک کنند. در چند قدمی او پسرکی لاغر با استخوانهای تکیده و لبهایی خشکیده، شیشهی عطر کوچکی دستش گرفته بود و کف دست یا به لباس زائران میمالید. میگفت: " این عطر مادربزرگم است. او تازه از دنیا رفته، او را پیش مولایش حسین (علیه السلام ) دعا کنید." اشک در چشمانم حلقهزده بود و بغض گلویم را میفشرد. گویا تمام ارث مادربزرگش همین عطر بود که میخواست با آن، او را دعا کنیم. این مناظر مرا به فکر فروبرده بود. خدایا اینجا کجاست، اینها چه کسانی هستند؟ چه نیرویی آنها را اینطور به بذل و بخشش واداشته؟! ناخودآگاه به یاد شعر محتشم افتادم «این حسین کیست که عالم همه دیوانهی اوست، این چه شمعی است که دلها همه پروانهی اوست». جوابم را پیدا کردم. این عشق امام حسین (علیه السلام) است که آنها را در این گرمای سوزان به اینجا کشیده تا با کمترین چیزی که دارند از زائران او پذیرایی کنند.
ادامه دارد....
#اربعین #کربلا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⁉️ این عمار
✍مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
🔸پیامبر خاتم(ص) بهدلیل معیت و همراهی اش با امیرالمؤمنین(ع) جمله «عمار مع الحق» را در وصفش فرمود، مشابه جمله «علی مع الحق و الحق مع علی».
🔸شاخصش ولایتمداری بود، یاران پیامبر(ص) به خاطر بینش نافذ و بصیرت زیادش، او را نشانه حق میدانستند؛ فردی که تحتتأثیر فضای روانی و جو عمومی جامعه قرار نگرفت.
🔸بنیانگذار اصل مهم «تقیه» در اسلام بود که بعدها ائمه علیهمالسلام شیعیان را به انجام آن دعوت کردند.
🔸پیشگام در مهمترین خیرات اسلام بود، زمانی که پیامبر در قبا منتظر امیرالمؤمنین بودند، عمار عهدهدار معماری و ساخت نخستین مسجد مسلمانان با نام «قبا» شد.
🔸روشنگری ها و مناظراتش با یهودیان نشانه آگاهی و فراستش به دین و معارف دینی بود؛ پیامبر اکرم(ص) تعبیر «ابوالیقظان» به معنی پدر کیاست و هوشمندی را درباره وی به کار برد و فرمود: (ابوالیقظان علی الفطره - ثلاث مرّات - لن یَدَعَها حتّی یموتَ او یُنْسیه الهرم) سه بار فرمود: عمار از راه و روش صحیح فطری فاصله نمیگیرد و سپس ادامه داد: عمّار این روش صحیح فطری را کنار نخواهد گذاشت، مگر این که مرگ به سراغ او آید یا پیری سبب فراموشکاری او شود.» مختصر تاریخ الدمشق، ابن عساکر، ۲۱۵/۱۸
🔸عمار یاسر در بیان عقایدش واهمهای نداشت؛ باطل را با جرئت تمام نقد میکرد و در زمان خلیفه سوم در خطابهها و سخنرانیهایش با شناخت دقیقی که از صحابه داشت، تبیین خوبی از وضعیت و سابقه آنها به مردم میداد.
🔸در دورانی که معاویه جعل حدیث میکرد، به عنوان صحابه و از خواص با بصیرت پیامبر(ص) نقش بسیار مهمی در نقل روایات صحیح داشت.
🔸بعد از پیامبر(ص) زمانی که فتنههای گوناگون، فضا را غبار آلود کرده بود و در شام، اسلام اموی ترویج میشد و مسلمانان متحجر و فریب خورده را در برابر امیرالمؤمنین قرار میداد، عمار در اوج فتنهها به مثابه عَلَم و نشانه روشنگری کرد و راه حق را نشان داد و با توجه به روایت رسول خدا که فرمود: «انک لن تموت حتی تقتلک الفئة الباغیة»، قرار گرفتن عمار یاسر در کنار امیرالمومنین علیهالسلام برای بسیاری از افراد، نشانه حقانیت امام بود.
🔸ترسیم فضای غبارآلود فتنه با توصیف حالات مهمترین صحابه ملموس تر میشود؛ صحابی همچون خزیمة بن ثابت (متصف به ذوشهادتین) در صفین حضور داشت، اما تا زمان به شهادت رسیدن عمار، دست به شمشیر خود نبرد و پس از شهادت عمار گفت: اکنون حق و باطل برای من شناخته شد.
🔸در مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) همین بس که اشخاصی چون خزیمة بن ثابت ایشان را معیار حق و باطل قرار نمیدهد و تا زمان شهادت عمار اقدامی نمیکند؛ امام علی(ع) در اندوه و غم از دست دادن عمار و در یکی از آخرین خطبههای خود فرمودند: این افراد که شهید شدند ضرری نکردند، بلکه بر طریق و اهل مقابله با بدعتها بودند و الان نیستند تا غصهها را جرعهجرعه بنوشند و در اینجا فرمودند: «این عمار؟» و بهشدت گریه کردند.
🔸رهبر معظم انقلاب نیز در جریان فتنه سال ۸۸ با ستایش از بصیرت افزایی جناب عمار یاسر در فتنهها، توصیه کردند: "بصیرت خودتان را بالا ببرید، آگاهی خودتان را بالا ببرید، من مكرر این جمله امیرالمؤمنین را به نظرم در جنگ صفین در گفتارها بیان كردم كه فرمود: «الا و لایحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر»؛ میدانید سختی پرچم امیرالمؤمنین از پرچم پیغمبر از جهاتی بیشتر بود؛ چون در پرچم پیغمبر دشمن معلوم بود، دوست هم معلوم بود؛ در زیر پرچم امیرالمؤمنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند، دشمن همان حرفهائی را میزد كه دوست میزند؛ همان نماز جماعت را كه تو اردوگاه امیرالمؤمنین میخواندند، تو اردوگاه طرف مقابل هم - در جنگ جمل و صفین و نهروان - میخواندند؛ حالا شما باشید، چه كار میكنید؟"۸۸/۵/۵
#عمار_یاسر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👌 آموزش کپشننویسی
آخرین فرصت ثبت نامِ کارگاه نویسندگی"کپشن نویسی"
باحضوراستادسیدمهدی سیدی.
آموزش،تولید،گواهی؛ ویژه شما(فعال رسانه های نوین) 👈👈
c88.ir/text
#ادبیات #رسانه
#مخاطب_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 «کریسلام» مدل تبشیری مسیحیت برای استحاله اسلام
📌مسیحیت در مورد تبشیر جهان اسلام مشکلات زیادی داشت، هویت جامعه اسلامی بسیار محکم و قوی بود، با سالها تلاش فقط عده ای معدود نسبت به کل جامعه اسلامی تغییر کیش به مسیحیت می دادند و در گذشت زمان نسل تازه مسیحیان از بین می رفت و جامعه اسلامی بزرگتر از قبل می شد.
📌در مدل کریسلام هیچ مسلمانی مسیحی نمی شود، بلکه مسلمانان با اعتقادات مسیحیان زندگی می کنند و فقط ظاهر اسلامی دارند، تلاش کریسلام استحاله آرام اسلام و حفظ ظاهر اسلامی است تا بدون هیچ مانعی در جامعه رشد کند.
#مصاحبه با نویسنده کتاب «نقدی بر کریسلام در میسیولوژی»
در خبرگزاری حوزه بیشتر بخوانید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب_ما
✳️ حمایت پژوهشی از تحقیق طلاب توسط معاونت پژوهش حوزه های علمیه
yun.ir/sjycx5
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ خبر و اقدامی مهم!
✍️حسین کاوه
🔹 ارزش دیپلماتیک عضویت رسمی ج.ا.ا به عنوان عضو اصلی و کامل و دائم در سازمان همکاری شانگهای بسیار بیشتر از برجام ادعایی غربگرایان است.
🔸 اقدام چهل روزه دولت رئیسی کجا و هشت سال خسارت محض روحانی کجا!؟ باید مراقب سانسور و تحریف این دستاورد مهم توسط غربگرایان باشیم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ حیثیتی که اعاده نشد!
✍️ محمدحسین خاوریان
امروز که بگذرد هفتاد روز از انتظارمان برای پاسخ و اقدامی واجب و اثرگذار از طرف مسئولانی که حافظ اسلام و انقلابند، میگذرد. اقدامی که بیاید و دروغ به بار نشستهی عده ای منحرف را از ذهن مردم خارج کند.
دروغی که سالهاست برای پا گرفتنش از هیچ تلاشی فروگذار نبودهاند.
_«جناب آقای رئیسی سوال من از شما این است که شما از نظر فضای کلاسيک و سواد، شش کلاس سواد دارید_ البته من احترام میگذارم به تحصیلات حوزوی جنابعالی_ ولی با این سواد که نمیشود برنامه ریزی کرد، نمیشود اقتصاد را اداره کرد.»
این جملهی یک کاندیدای تایید صلاحیت شده برا ریاست جمهوری است.
جمله ای که به ظاهر، آیتالله رئیسی را هدف گرفته ولی در باطن بعد از انفعال شدید ما، میخ نهایی تابلوی ناکارآمدی را بر سردرِ حوزههای علمیه و علوم حوزوی میکوبد، آن هم بواسطه پخش از رسانه ملی و در یکی از مهمترین برنامه های تلویزیونی.
اما اوج عزا و غم داستان آنجاست که جبههی انقلاب در پاسخ به این سوال، مدرک دانشگاهی آقای رئیسی را دست به دست میگرداند و در رسانهی ملی چند مرتبه اعلام میشود که این مدرک معادل دانشگاهی تحصیلات حوزوی آقای رئیسی نیست و تاکید میشود حتما ایشان در دانشگاه درس خوانده اند که مبادا مردم فکر کنند ایشان بی سواد هستند. هیچ نامی از لیست اساتید بلند پایه و اجتهاد حوزوی ایشان به میان نمیآید که خدای ناکرده مردم خاطرشان از دونْ سوادیِ ایشان مکدر نشود.
کار به شکلی پیش رفت که در ذهن من و خیلی دیگر از طلبه هایی که میشناسم جداً این سوال مطرح شد که آیا واقعا دروس حوزوی تا این حد بیقدر و منزلند؟
آیا برای کارآمدی حتما باید مدرک دانشگاهی داشته باشی و حتی معادل هم قبول نیست که حوزه و جبهه انقلاب اینچنین در برابر این سخنان منفعل و هراسانند؟
آزار دهنده ترین قسمت آن صحبت ها جملهی «البته من احترام میگذارم به تحصیلات حوزوی شما» بود.
یعنی این دروس فقط قابل احترام هستند،
مبارکند و خوش یمن؛
فضلیست خواندن این دروس. در همین حد پست و نازل.
آه...
ای کاش این روزها هم بزرگی پیدا شود و فریاد بزند:«ای علمای اسلام به داد اسلام برسید ای علمای قم به داد اسلام برسید....
ای وارثان میرزای شیرازی و آخوند خراسانی به داد حوزه برسید...»
اما فغان از سردی و لمس بودن متولیان که هر چقدر نامحرمان به ناحق به حوزه میتازند که نقشش را از حکومت حذف کنند، ککشان هم نمیگزد بلکه اقدامی کنند و از حیثیت حوزهی انقلاب دفاع کنند.
به قول شهید بهشتی رحمت اللّٰه علیه «فریاد زدن اما زیبندهی طلبه است.» از همهی طلبه های دلسوز و پای کار اسلام که خطر این انحراف و پروژهی منزوی سازی حوزه از حکومت را درک میکنند انتظار میرود که قلم بزنند، مطالبه کنند، امر به معروف کنند، نصیحت کنند، بلکه کارگروه ویژهای برای این مساله در حوزه تشکیل شود و چاره اندیشی کند. حداقل صدای قبول نکردن این دروغ از طلبه ها به گوش برسد.
آنچه که نوشته شد بیان ذرهای از این پروژهای است که حوزه را کم کم به محاق میبرد و امروز نوبت ماست که در دفاع از اسلام فریاد بزنیم.
#رئیسی
#رییس_جمهور
#تحصیلات_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📗 مخاطبشناسی در ارتباطات تبلیغی
✍️ به قلم سید حسین شرف الدین
🛎 این کتاب در صدد است تا با رویکردی نظری(نه عینی و میدانی) و با الهام از مطالعات انجامشده و شواهد تجربی و شهودی، نظام #تبلیغ_سنتی(با مولفههای فوق) را در وضعیت موجود(با ملاحظه میانگین و قدر مشترک شیوهها و فرمهای تبلیغی رایج و غالب) با محوریت #مخاطب و نیازها و مطالبات وی در راستای ظرفیتشناسی، #مسالهشناسی و در کل پاسخیابی برای سوالات اصلی و فرعی ذیل مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد.
متن کامل خبر در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=25291
🆔 @sedayehowzeh
💢 خط حزبالله ۳۰۶ | مقتدر بر پهنه اطلس
🔻 شمارهی سیصد و ششم هفتهنامهی خط حزبالله با عنوان «مقتدر بر پهنه اطلس» منتشر شد.
👈 خط حزبالله به مناسبت بازگشت مقتدرانه و عزتآفرین ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از مأموریت دریانوردیِ پهنهی اقیانوس اطلس، زمینههای این دستاورد ارزشمند و ابعاد منطقهای و فرامنطقهای این مأموریت تاریخ ساز را بررسی کرده است.
🔹️ «از همهی نگارندگان حوادث جنگ و همهی کسانی که توان انجام وظیفه در این مهم را دارند، درخواست میکنم از ثبت و ضبط جزییات این دوران غفلت نکنند و این گنجینهی تمام نشدنی را برای آیندگان به ودیعه بگذارند.» این سطور بخشهایی از پیام حضرت آیتالله خامنهای در اولین سالگرد پایان جنگ تحمیلی است. خط حزبالله در آستانهی هفتهی دفاع مقدس در اطلاعنگاشتی، توصیهها و راهکارهای رهبر انقلاب برای حفظ و ترویج ارزشهای دفاع مقدس را مرور کرده است.
🌹 شمارهی این هفتهی خط حزبالله به روح مطهر شهید مدافع حرم محمدرضا احمدی تقدیم میشود.
#خط_حزب_الله
#ایران_مقتدر
🆔 @rasanewsagency
💠 تبلیغ در مواکب
✍️نجمه صالحی، عضو تحریریه مداد الفضلاء
ام حیدر یکی از مبلغین حوزه نجف بود و در ایام پیادهروی #اربعین هر روز صبح با عدهای از مبلغین خانم، به مواکب نزدیک جاده #نجف میرفت و غروب به منزل باز میگشت.
موکبها چادر یا سازههایی بودند که گروههایی از مردم نجف و شهرهای دیگر عراق و یا حتی دیگر کشورهای جهان از جمله ایران مسئولیت اداره آن را به عهده داشتند. مردم عراق به صورت قبیلهای و عشیرهای مواکب را مدیریت میکردند.
سر در ورودی اغلب مواکب جملهٔ "شعارنا خدمت لزوار الحسین (علیه السلام)" نوشته شده بود و افتخار صاحب موکب خدمت به زائران خستهٔ طریق الحسین (علیه السلام) بود.
ام حیدر در مواکب طریقه صحیح وضو را به زنان آموزش میداد. به دلیل شلوغی شهر نجف و ازدحام جمعیت قرار شد فقط همسرانمان به حرم امیرالمومنین (علیه السلام) بروند و من و فاطمه هم با ام حیدر همراه شویم.
هنگامی که برای نماز صبح، وضو میگرفتیم، ام حیدر کنارمان ایستاد و ما را زیر نظر گرفت، انگار از همان ابتدای روز، وظیفه اش را شروع کرده بود.
با مشاهده وضو گرفتن فاطمه خیلی ذوق کرد، «هلا هلا» بلندی گفت و او را محکم در آغوش گرفت. با لبخند گفت:« ای کاش فاطمه برای آموزش کنارم میآمد.»با وجود اینکه فاطمه چند ماه دیگر به سن تکلیف میرسید، اما احکام نماز را به طور کامل میدانست.
با شنیدن آرزوی ام حیدر، یاد داستان کودکی امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) و آموزش وضوی آنها به پیرمرد افتادم. با خودم گفتم بیراه هم نمیگوید گاهی آموزش به زبان کودکان موثرتر است.
#اربعین
#کربلا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸محقق ثانی، ولی فقیه عصر صفوی
✔️اعمال ولایت فقیه بر جامعه
✍️ احمد جهان بزرگی
دهه های آغازین قرن دهم را باید سال های بیش ترین تسلّط، و نقطه عطف نظریّه ولایت فقیه قلمداد کرد. در این سال ها محقّق کرکی آرای عمده ای را بیان داشت که روی آوردن وی به عملی ساختن نظریّه مذکور بود. محقّق از سال 916 ه. ق به دربار شاه اسماعیلِ صفوی راه پیدا کرد و در مدت زمان کوتاهی، بر شاه تسلّط معنوی یافت و اندیشه خود را بر ارکان دربار حاکم ساخت که این نفوذ تا اواخر عمر شاه اسماعیل ادامه داشت. پس از انتقال حکومت به شاه طهماسب، فرزند اسماعیل، باز هم محقّق احساس تکلیف کرد که به شاه نزدیک شده، آن چنان او را مجذوب استدلال های خود درباره ولایت فقیه و ادّله آن نمود که شاه را به مقبوله عمربن حنظله معتقد ساخت و او را به نوشتن بیانیه ای حکومتی واداشت که در آن، انتقال قدرت به محقّق را عملی می ساخت. طهماسب صفوی با استناد به مقبوله مذکور می گوید:
[[چون از کلام حقیقت بار حضرت صادق علیه السلام که فرمودند: « توجّه کنید چه کسی از شما سخن ما را بیان می کند و در مسائل حلال و حرام ما دقّت و مواظبت دارد و احکام ما را می شناسد؛ پس به حکم و فرمان او راضی شوید که به حقیقت من او را حاکم بر شما قرار دادم؛ بنابراین اگر در موردی فرمان داد و شخص قبول نکرد، بداند که با حکم خداوند مخالفت ورزیده و از فرمان ما سر برتافته و کسی که فرمان ما را زمین بگذارد، با امر حق مخالفت کرده است و این خود در حدّ شرک است »، چنین آشکار می شود که سرپیچی از حکم مجتهدان که نگهبانان شریعت سیّد پیامبران هستند، با شرک، در یک درجه است؛ براین اساس، هرکس از فرمان خاتم مجتهدان و وارث علوم پیامبر اکرم و نایب امامان معصوم علیهم السلام ( علی بن عبدالعالی کرکی ) که نامش علی است و همچنان سربلند و عالی مقام باد، اطاعت نکند و تسلیم محض اوامر او نباشد، در این درگاه مورد لعن و نفرین بوده، جایی ندارد و با تدبیر اساسی و تأدیب های به جا مؤاخذه خواهد شد ]].(1)
شاید بعضی تصوّر کنند که محقّق کرکی، شیخ الاسلام، منصوب شاه بوده و ولایتی بر او نداشته است و نزدیک شدن وی به دربار خالی از اشکال نیست. در پاسخ آن ها می گوییم: اوّلاً با توجّه به استدلال شیخ مفید، پذیرفتن منصب از طرف غیرمعصوم نه تنها اشکال ندارد، بلکه گاهی واجب نیز می باشد و ثانیا چنین نیست که محقّق بر شاه ولایت نداشته باشد؛ زیرا شاه به محقّق می گفته:
« شما به حکومت و تدبیر امور مملکت سزاوارتر از من می باشید؛ زیرا شما نایب امام زمان سلام اللّه علیه هستید و من یکی از حکّام شما هستم و به امر و نهی شما عمل می کنم ».
وی سپس ریاست عالی مملکتی را به محقّق ثانی ( شیخ کرکی ) تقدیم کرده، و در نامه خود می گوید:
« هرکس از دست اندرکاران امور شرعی در ممالک تحت اختیار و از لشکر پیروز این حکومت را عزل کند، بر کنار خواهد بود و هر که را مسؤول منطقه ای نماید، مسؤول خواهد بود و مورد تأیید است و در عزل و نصب ایشان، احتیاج به سند دیگری نخواهد بود و هر کس را ایشان عزل کند، تا هنگامی که از جانب آن عالی منقبت نصب نشود، برکار نخواهیم گمارد »؛
البتّه نباید انتظار داشته باشیم که پس از مدّت کمی که تشیّع در ایران به وسیله فعّالیّت صفویّه گسترش یافته، محقّق کرکی بر سر انتقال قطعی قدرت به یک «فقیه » با شاه طهماسب به چالش برخیزد. آن هم زمانی که به قول مورّخان، مردم از مسائل مذهب حقّ جعفری و قوانین آن اطلاعی نداشته، شیعیان از دستورهای دینی خود بی خبر بودند؛ زیرا از کتاب های فقه امامیّه چیزی در دست نبود و فقط کتاب های فقهی علّامه حلّی بود که تعلیم و تعلّم مسائل دینی از روی آن صورت می گرفت . با همه این احوال، محقّق نظر قطعی خود را درباره « ولایت مطلقه فقیه » اعلام داشت.
مورّخان در مورد اعمال ولایت از طرف محقّق می گویند: محقّق ثانی در پی فرمانی که شاه برایش نوشت و امور مملکت را به او واگذاشت، این فرمان را به تمام نواحی فرستاد و به تمام قلمرو صفویّه فرمان داد که چگونه باید مملکت را اداره کرد. او قبله بسیاری از شهرهای ایران را تغییر داد؛ زیرا آن ها را با قواعد علم هیأت مخالف می دانست. او در جلوگیری از فحشا و منکرات و ریشه کن کردن اعمال نامشروع و رواج دادن واجبات الهی و دقّت در وقت اقامه نماز جمعه و جماعت، بیان احکام نماز و روزه و دل جویی از عالمان و دانشمندان و رواج دادن اذان در شهرهای ایران و همچنین قلع و قمع مفسدان و ستمگران، کوشش های فراوان و نظارت شدیدی را به عمل آورد .(3) او شیره کش خانه ها، شراب خانه ها، مراکز فساد و فحشا را ویران کرد و منکرات را از میان برد و آلات لهو و قمار را بشکست .
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹به تو از دور سلام
✍️ م. حیدریان منش
اربعین برای همه بوی رفتن و رسیدن می دهد
عطشی سوزان که چون موج تو را می کشاند تا به ساحل برساند کشتی نجاتی که دیدنی می شود و ملموس
برای برداشتن توشه و همسفر شدن
برای جاری شدن در مغناطیس جهان
برای پناه گرفتن و یافتن قرار
برای عروج از جاده نجف تا کربلا
لیالی که بوی بهشت می دهند
و تو عاجزانه
یک سال ساک می بندی
یک سال به راه و موکب و هدف می اندیشی
قلک ات را هزار تومان هزار تومان پر می کنی
و وقتی نزدیک اربعین می رسد
از یک جا که نه سه جا برای رفتن تو را می خوانند و تو با اشتیاقی لایدرک و لا یوصف از قرآن إذن می گیری و راهی می شوی
اما همین که به جاده ی حسین می رسی
باید برگردی
تصور کن
دلت چقدر می گیرد می شکند و حتی می سوزد
حتی فرصت چند قدم برداشتن در جاده عشق نمیابی
روبروی ایوان نجف می ایستی و به تل و قتلگاه به فراق و وصال به عطش و ....و به حسین سلام می دهی
او می شنود
هر جا که سلام بدهی او می شنود اینجا که ایوان نجف است
حالا می فهمی که سرگردانی یعنی چه ؟بی منزلی یعنی چه ؟
به چشم خودت می بینی که تمام عراق راه شده اند برای رسیدن به حسین
از حله می گذری موکبها طریق الحسین را نشان می دهد
از کوت
از رمادی
از دیوانیه
از طفلان
تمام عراق که نه تمام جهان به پاسداشت حسین قیام کرده اند و تو در راه مانده ای
ستونها را با دلت بشمار
عمودها را هم
موکبها را هم
عاشق ها را هم
حتی دستان آن پیرزن در راه بوی حسین می دهد و
بر سر کودک جاده که تو را زائر الحسین می خواند و دستت را می بوسد دست می کشی
همه تو را شادباش می گویند و تو غم ات بیشتر می شود که نرفته و ندیده چشمهایت را می بوسند
و تو فقط گریه می کنی
جا ماندن بد دردی است خدا کسی را گرفتار نکند
نمی دانم شاید در پی آب بودم مرا خواندند تا بگویند آب را کم بجویم تشنگی به دست آورم
اما باور کن جا ماندن بد دردی است
به تو از دور سلام
#اربعین
#کربلا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢بودجه بهداشت جهانی و دعوای بدیهیات!
✍️ قاسم یزدانی مقدم
قریب دو سه سال است بصورت روزانه مشغول بحث و گفت و گو با دوستانیم که به هزار و یک دلیل نمیتوان به بازی جدید بهداشت جهانی اعتماد کرد و به پروتکل هایش عمل. یک نمونه اش منبع تامین مالی این نهاد صهیونیستی است.
سوال: چه کسی داعش را ایجاد و تامین مالی کرد؟
پاسخ: آمریکا و شرکا
سوال: چه کسی بزرگترین ضربه ی جمعیتی را به تنها مملکت شیعه ی جهان زد؟
پاسخ: آمریکا و شرکا با محوریت بهداشت جهانی.
سؤال: چه کسی بهداشت جهانی(تابع سازمان ملل) را ایجاد کرد و تامین مالی هم میکند؟
پاسخ: آمریکا و شرکا. طبق این گزارش (https://b2n.ir/a57626) آمریکا با ۸۹۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ بزرگترین حامی مالی بهداشت جهانی با حدود هفت هزار کارمند در سراسر جهان است. جالب اینجاست که موسسه بیل و ملیندا گیتس هم در صدر مموّلین بهداشت جهانی در بخش خصوصی است. عرصه ازین واضح تر؟ چه شده که پروتکل های دائم الاشتباه #سازمان_بهداشت_داعشی را عین دین میخوانید و اگر کسی هم به طرح پرسش های منطقی در این خصوص بپردازد متهم به ضد ولایتش میکنید و کلامش را در نطفه خفه؟ حتی کسی مانند استاد پناهیان را بخاطر پرسیدن چند سوال به جا از ستاد کرونا متهم به بی بصیرتی و ولایت نافهمی میکنید. این ولایت مداری نیست این ولایت خفگی است، ولایت چماغی است.
#کرونا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💎دو کار مهم هر نویسنده:
1️⃣ غم نهفته در دل شکوهمندترین چیزها را بازنماید.
2️⃣ شکوه نهفته در غم بدترین شرایط را کشف کند.
#ادبیات #هنر
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
بنویسیم #حماسه_اربعین
✍ مرتضی رجائی
شیطان با یک زیارت معمولی کاری ندارد؛
ولی وقتی همین زیارت تبدیل به یک رزمایش مؤمنانه و یک حماسه عظیم شود، همه ایادیاش را به خط میکند تا آن را کمرونق کنند.
از کنار این رویداد عظیم آخرالزمانی به سادگی نگذریم و همه با هم این دعا را زمزمه کنیم و هر جا که میتوانیم بنویسیم:
#اللهم_ارزقنا_زیارة_الاربعین
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 مسیر عاشقی
✍️ الهه دهقانی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
🌱بخش دوم
صبح روز سوم بود؛ به عمود ۱۲۵۰ رسیده بودیم و تا کربلا راه زیادی نمانده بود؛ اما پاهایم خسته شده بود و دیگر توان راه رفتن نداشتم. خودم را به صندلیهای پلاستیکی سبز رنگی که کنار جاده، روبروی موکبی عراقی برای استراحت زائرها گذاشته بودند، رساندم. روی یکی از آنها نشستم و صندلی دیگر را جلوی خودم کشیدم و پاهایم را روی آن دراز کردم. با دست زانوهایم را میمالیدم که صدایی به گوشم رسید. «خانم، ماساج». سرم را بلند کردم. دخترکی شش، هفتساله با هیکلی لاغر و ظریف که مثل بزرگترهایش، لباس بلند و روسری عربی مشکی به تن داشت و حتی یک تار مویش پیدا نبود، روبرویم ایستاده بود. نمیتوانست فارسی صحبت کند با همان دو کلمهی فارسی- عربی، به من فهماند که اگر میخواهم، میتوانم برای ماساژ پاهایم به موکب آنها بروم. همراه او وارد موکب شدم، منتظر بودم که مادرش یا بزرگتر دیگری بیاید و این کار را بکند؛ اما با اشاره به من گفت که بنشینم و پاهایم را دراز کنم. بعد خودش با دستهای کوچکش شروع به ماساژ دادن پاهایم کرد. برایم باورکردنی نبود. با آن دستهای کوچک، طوری این کار را با مهارت انجام میداد مثلاینکه شخص بالغی است که مدتها برای این کار آموزشدیده. از خودم خجالت کشیدم. تنها کاری که در این چند روز کرده بودم، پیادهروی بود. پیادهروی که با میزبانیِ سخاوتمندانهی شیعیان عراقی با تمام عشق و دارائیشان، همراه بود.
*(سورهی آل عمران/ ۹۲)
#اربعین #کربلا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✴️ الهیات تبشیری چه هدفی را در جهان اسلام دنبال می کند؟
✍️ مجتبی مزروعی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
میسیولوژی علم چند منظوره ای است که مبلغین مسیحی و میسیونرها از آن برای رسیدن به هدف در تبلیغ مسیحیت در دنیا استفاده میکنند.
یکی از راه کارهای آنها تغییر در الهیات مسیحی است. در اواخر دهه 1800م و اوایل 1900م جنبش موسوم به الهیات کتاب مقدس به عنوان جایگزینی برای الهیات منظم به وجود آمد. با این وجود برخی از مسیحیان محافظه کار از برخی فرضیات الهیاتی کسانی که راه را برای جنبش جدید پیش می بردند، ناراحت بودند. آنها را لیبرال نامیدند. اما، این ایده از الهیات که کاملاً ریشه در تفسیر کتاب مقدس داشت، جذاب بود. رازنر، که كتاب مقدس را با یك بنای ساختمانی مقایسه می كند، می گوید: که کتاب مقدس این اجازه را به ما داده که هرگونه می خواهیم برای تبلیغ دین خدا از آن استفاده و تفسیر کنیم.
به طور رسمی، الهیات تبشیر تلاش برای فهم و تفسیر ماموریت خدا با توجه به کتاب مقدس، تجربه کلیسا درباره مأموریت در طول تاریخ، و زمینه اجتماعی و سیاسی امروز به منظور راهنمایی به کلیسا در انجام ندای مبلغین تبشیری خود است. این بدان معناست که الهیات تبشیری مسیحی لزوماً شامل بازتاب 1) در مورد روند ارتباطات، 2) در مورد نگرانی های فرهنگی، 3) در مورد چگونگی اجازه دادن به بشارت در هر سرزمین بومی به روشی که از نظر فرهنگی مناسب برای افراد آنجا باشد.
الهیات تبشیری یک هدف را دنبال می کند و آن این است که همانطور که پولس در بین یهودیان یهودی بود و در بین بت پرستان مثل آنها بود، الهیات مسیحی را و تفسیر کتاب مقدس را با فرهنگ بومی هر منطقه مطابق سازی کنیم.
آنچه در این الهیات به همراه دارد که الهیات مسیحی را با فرهنگ بومی مطابق کند، ایجاد فرقه های جدید در مسیحیت می شود مانند فرقه کریسلام در نیجریه و یا اینکه به پلورالیسم دین می انجامد.
#اندیشه #ادیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 خیر مقدم به اعضای جدید و درد دلی کوتاه
💠 اینجا فرصتی ست برای خواندن افکار حوزوی و همچنین برای نوشتن شما فرهیخته گرامی...
🌱 به دنبال پویش نوشتن در بین حوزویان هستم.
😔 درد دل؛ این کانال با هزینه شخصی و با مدیریت یک نفر اداره می شود و درصدد حمایت از نویسندگان رسانهای و ادبی حوزه است؛ #مرکز_مدیریت_حوزه و نهادهای مرتبط که بودجه رسانه ای و نویسندگی دارند تا کنون سراغی از این حرکت جهادی نگرفتهاند... بماند! 😔
😊اما جهاد تخصصی این جمع ادامه دارد، مینویسیم و میمیریم و آیندگان قضاوت خواهند کرد.
و شما #مخاطبان سابق و لاحق، میتوانید فرهنگ نوشتن را ترویج کنید و در مسیر همگانیشدن نوشتن رسانهای همراه و همدل باشید.
🍃بسم الله...
#پیام_مدیر
#تبلیغ_مکتوب
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📘فالوور یا تحلیلگر؟!
💠هر فردی که مخاطب رسانههاست، باید تحلیلگری حداقلی نیز باشد تا از پوسته صنایع فرهنگی و رسانههای غربی، به عمق غرب و اهداف استثماری آن پی ببرد.
🌐با چنین برنامهای، هجوم رسانهای دشمن، حتی در اوج قوت، تبدیل به ضدّ خود خواهد شد و برای جامعه بیداریبخشی و رسواکنندگی خواهد داشت.
📚دین در سینمای شرق و غرب، صفحه 66، محمدحسین فرجنژاد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN