بهار روح
رمضان از راه رسید؛ مثل هر سال با قدمهایی ساده و مهربان.
امسال کرونا هم هست، و شاید سفرهها خالیتر ازسالهای قبل...
نان و پنیر سفره جای خود دارد ولی سفره هایمان حال و هوایش را در شلوغی های این دنیای پر سر و صدا گم کرده است. دور همی و افطاری ها بخاطر ویروس کرونا کم رنگ شده و روزه داری ها کم رنگ تر.
سال اولی های کمی هستند که روزه می گیرند. جوان ها به بهانه های مختلف روزه نمی گیرند. شاید قبلا در ماه رمضان سوال متداول این بود چرا روزه نمی گیری؟ولی امروزه سوال اغلب افراد این شده است که چرا روزه می گیری؟ گاه از سر دلسوزی در می آیند و تجویز هم می کنند که کروناست به فکر سلامتی ات باش!
اپیدمی روزه خواری در بین مردم فراگیر شده و هرکس از بار مسئولیت شانه خالی می کند. این بی تفاوتی نسبت به فوائد و فضایل این ماه، در واقع غفلت وافول سرمایه اجتماعی و انسانی است.
روزه داری یک هنجار مذهبی، فرهنگی و قانونی است و روزه خواری در فضای عمومی نابهنجاری. اما امروزه به تدریج یکی از با ارزش ترین شعائر دینی رنگ باخته است.
جامعه شناسان دلایل این پدیده را مختلف می دانند به عنوان نمونه تکنولوژی و تبلیغات شبکه های بیگانه، فضاهای مجازی وبی تفاوتی مذهبی را از عمده دلایل این پدیده می دانند. اما به نظر می رسد دلیل مهم تری هم وجود دارد که ناشی از درون انسان هاست. دلیلی به نام کم طاقتی و بی حوصلگی. کم صبری در مقابل بایدها و نبایدها.
باید باور داشت که روزه داری دل را وسیع می کند. افزایش صبر یکی از ثمره های روزه است ولی در جامعه کنونی نِمود آن کم رنگ تر شده است. تنها زمانی به مقام صبر خواهیم رسید که صبر را یک توان مضاعف بدانیم و یک قدرت . قدرتی که دل را به وسعت دریا عمق می بخشد.
ماه رمضان می آید و سفره ی مهمانی خدا گسترده می شود. ماه ماه میهمانی خداست، اما در این مهمانی شربت و شیرینی و شام نمی دهند.نور، آرامش،صبر و امید را در سفره ی پذیرایی می گذارند.در این سفره غذاهای رنگین سِرو نمی شود، جسم گرسنه است ولی روح شاد است.درست مانند زمانی که در تدارک مراسم شادی عزیزی هستیم از صبح تا شب کار می کنیم ولی اصلا به فکر خوراک نیستیم حتی اگر تاآخرشب هم چیزی نخوریم حس گرسنگی سراغمان نمی آید زیرا روحمان شاد است.
ماه رمضان می آيد تا روح پرورش یابد و قوی تر شود.ماه رمضان می آید تا دل ها بهاری و همدلی ها بیشتر شود و دین از جنبه فردی به جنبه اجتماعی نزدیکتر گردد.
با روزه داری و عمل به واجب دینی، رعایت حقوق شهروندی،عدالت اجتماعی و انسان سازی پررنگ تر می شود و جامعه به سمت تعالی و بالندگی سوق داده خواهد شد.
✍ نجمه صالحی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#ندبه_های_دلتنگی
💠 نون مثل ندبه
آموزگارم؛ به نوآموزان مدرسه، الفبای دوستداشتن میآموزم. مهر ورزیدن را با آنان تکرار میکنم و تخته سیاه را پر از سپیدی القاب تو.
میگویم: اولیها! دومیها! سومیها! ... شما از مادر زاده شدید که مشام به گلبرگ نرگس بسایید. شبها، با عروسک شمشیر به خواب روید، و صبح، چشمهای نازک و معصوم خود را تا خونینترین افق بدوانید.
درس ما امروز میم است. میم مثل مهدی؛ مثل موعود؛ مثل ... دیگر میم بس است.
حالا نون. نون، مثل ندبه.
مشق فردا را فراموش نکنید: هزار برگ، جمعه.
#جمعه
#نثرخوانی
#رضا_بابایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠شیخی که مفید بود
به قصد مسجد، از خانه بیرون زده بود همه فکرش،مشغول خوابی بود که شب گذشته دیده بود. یعنی چه میشود؟ خواب من شیطانی نبود. این را مطمئنم. پس تعبیر آن چه میشود؟ من چگونه حسنین (علیهماالسلام) را تعلیم دهم؟ آنان امام بر حق من هستند. با پاهایش سنگریزههای کوچه پس کوچه های کَرَخ را کنار می زد و با خود زمزمه می کرد: من کجا و بانوی دوعالم فاطمه کجا!؟از من خواسته به فرزندانش تعلیم دهم؟ حتما تعبیری دارد این خوابمن.خدایا کمکم کن.
شیخ مشغول عوالم خود بود که خود را در جلوی مسجد کرخ بغداد یافت. بعد از نماز در گوشهای از مسجد درگیر رویای ناپیدای خود بود که بانویی عفیف به سمتش آمد. در حالیکه دستان پسران خردسال خود را گرفته بود؛گفت:
_ حضرت استاد عرضی داشتم خدمتتان.
_ بفرمایید بانو در خدمتم.
_ از شما می خواهم به این دو فرزندم علم بیاموزید و متعلم به علم دیانت کنید. اینان دو سید جلیل نسب هستند.سید مرتضی و سید رضی.
نگاه شیخ با نگاه دو کودک معصوم تلاقی می کند و نور امید و علم را در چشمان آنان می یابد. یاد احوال آن روز خود میافتد، از پس خوابی نامعلوم که حالا به عینیت رسیده بود. برقی از رضایت در چشمان شیخ تابید.رو به مادر کرد و گفت:
_ با کمال میل حاضرم آنان را به شاگردی بپذیرم. مادرشان سفارش آنان را کرده است.
✍️ دل گویه
#وفات_شیخ_مفید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ عناصر اساسی خانواده موفق و سالم
1️⃣آرامش و امنیت
در خانه ای که روابط زیر چتر آرامش تحقق می یابد و افراد احساس امنیت از حضور یکدیگر می کنند، لذت و رشد در آن اوج می گیرد. بخشی از این آرامش به صورت طبیعی در بین زن و مرد وجود دارد، چنانکه می فرماید: "لتسکنوا الیها"(آیه ۲۱ سوره روم)، ولی بخشی دیگر اکتسابی است و به عبارت دیگر، آرامش اولیه خدادادی به آبیاری نیازمند است.
2️⃣توجه و محبت
نیاز عاطفی از ضرورت های یک شخصیت سالم است که اگر بطور صحیح پاسخ داده نشود، موجبات خشونت و وابستگی و در نتیجه مستعد انحرافات اجتماعی می شود. البته خداوند با لطف خود این نیاز را در روابط زوجین قرار داده است؛"جعل بینکم مودة ورحمة"(آیه ۲۱ سوره روم) ولی این نعمت نیز محافظت از طرف زن و شوهر را می طلبد.
🔗 متن کامل
✍️امین محمدلو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💥«لزوم برخورداری از سواد رسانه در تشخیص اخبار جعلی»
آشنایی با فضای مجازی و آگاهی یافتن دربارهی آن، از ضروریات زندگی کنونی است. به این آگاهی سواد رسانه میگویند.
بهراستی برای شناخت اخبار و مطالب صحیح و مستند از اخبار کذب چه راهکاری وجود دارد؟
⚡️گوگل، سیستم فکتچک (Factcheck) را به نتایج جستجو، اضافه کرده است؛ اما بهطور کلی برای تشخیص مطلب #واقعی از #جعلی در مواجهه با هر مطلب یا کلیپی، باید پنج سؤال را مطرح کرد.
🔗 متن کامل در ندای اصفهان
✍️ الهه دهقانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 رمضان مغتنم است
🔺️ رهبر انقلاب: اگر نمیتوانیم بهطور دائم در حال مراقبت و ساختوساز خودمان باشیم، اقلاًّ ماه رمضان را مغتنم بشماریم. شرایط هم در ماه رمضان آماده است. یکی از بزرگترین شرایط، همین روزهای است که شما میگیرید. این، یکی از بزرگترین توفیقات الهی است. ۱۳۷۱/۱۲/۰۴
#بهار_قرآن
🌙 @Khamenei_ir
🔰تا ابد زندگی به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار می کند:
🔆 #طرح_تولدی_دیگر
🔀 لایو تعاملی صفحه ی تا ابد زندگی و استاد عابدینی در ظهرهای ماه مبارک رمضان
❇️سلسله جلسات ارائه ی نظام مند از بیش از هشتاد جلسه شرح کامل تدریس حجت الاسلام و المسلمین عابدینی در موضوعات مرتبط با :
🔸️ چیستی مرگ و برزخ 🔸️
🔹️با ارائه: حجت الاسلام حاجی پور
📆زمان: هر روز به غیر از روزهای تعطیل و ایام شب های قدر
🕑ساعت ۱۴ تا ۱۴:۴۵
⏯ شروع از شنبه ۲۸ ام فروردین _۴ ام ماه مبارک رمضان
@ta_abad_zendegi
https://instagram.com/ta_abad_zendegi
https://instagram.com/ostadabedini
🔸️لینک اسکای روم برای شرکت در طرح رمضانهی #تولدی_دیگر
👇👇👇
https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/ravasi
🌱🍃سلام و آزمون مخصوص
💞 وظیفه ما این است که در این دنیا به حداکثر رشد و کمال برسیم تا بتوانیم بعنوان یک" انسان کامل" به جهان دیگر وارد شویم و الا ...
و الا در جهان دیگر "ناقص" متولد می شویم.
پس گاهی لازم است بیماری، فقر، ناداری، سختی و رنج و ... بخش جدانشدنیِ زندگی ما باشد.
انفاق در اوج ناداری،
برخاستن از خواب ناز برای نماز صبح در اوج خستگی،
نگهداری خود در قله جوانی و شهوات،
فشار نیاوردن به بدهکار در حالت دارایی،
زور نگفتن به ضعیف در اوج قدرت،
فرار از لذت غیبت دیگران یا شنیدن آن،
و ...
🌾 برای هرکس آزمون مخصوص خودش تعیین کننده است که : پیروز می شود یا مردود؟
و بشّر الصّابرین💖.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
✍ جلال_و_بی_بی_خانم را دنبال کنید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
35.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #ضیافت ۱۴۰۰
🔸برنامه چهارم
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان_۱۴۰۰
🔹آیت الله محمدباقر #تحریری
🔺جلسه سوم
🔸#شرح_دعای_افتتاح
aparat.com/hekmateislami
instagram.com/hekmate_islami
@hekmateislami
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
🔰تا ابد زندگی به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار می کند: 🔆 #طرح_تولدی_دیگر 🔀 لایو تعاملی صفحه ی تا
.
#پویش_نوشتن
.
✍ فرصتی برای نویسندگان دینی
#فراخوان #یادداشت، #مینیمال و #داستان_کوتاه با مشارکت کانال نویسندگان حوزوی
شرایط و فرایند تولید محتوا👇
1⃣ حضور در لایو تعاملی «تا ابد زندگی»؛ طرح تولدی دیگر
2⃣ استخراج ایده بر اساس سرفصلهای ارائه شده در لایو، و ارسال به نشانی @rahil1357 در قالب سه جمله.
3⃣ راهنمایی نویسنده، ارائه فایل های تکمیلی
4⃣ آغاز تولید محتوا
5⃣ جلسه مشورتی با نویسندگان «معادنویس»
6⃣ برگزاری جشنواره جایزه محور و حق التألیفی
👌 گروه تا ابد زندگی با مشارکت کانون مدادالفضلاء و کانال نویسندگان حوزوی برگزار میکند.
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
@ta_abad_zendegi
https://instagram.com/ta_abad_zendegi
https://instagram.com/ostadabedini
🔸️لینک و ساعت اسکای روم برای شرکت در طرح رمضانهی #تولدی_دیگر
👇👇👇
ساعت 14 الی 14:50
https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/ravasi
#ادبیات #هنر
#معاد #زندگی
#با_نویسندگان_حرفه_ای
🌿خواندن آثار نویسندگان نامدار و صاحب سبک، مسیر نوشتن و نویسندگی را هموارتر می کند.
🍃کانال نویسندگان حوزوی درصدد است، در کنار معرفی نویسندگان برتر و سلوک نوشتاری آنان، کشور، بخشهایی از آثار آنان را به مخاطبانش تقدیم کند.
🔅در نخستین شماره از #با_نویسندگان_حرفه_ای یاد می کنیم از مرحوم احمد عزیزی
احمد عزیزی در چهارم دی ماه 1337 در سر پل ذهاب کرمانشاه به دنیا آمد. وی در کودکی با عشایر سیاه چادرنشین حشر و نشر فراوان داشت و قبل از رفتن به دبستان، خواندن و نوشتن را بدون داشتن معلم و تنها از روی کنجکاوی و تأمل و دقت از نوشته های روی تابلوها و اسامی خیابانها و... به خوبی فرا گرفت.
وی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به دعوت شمس آل احمد به تهران آمد و موفق به دیدار شهید آیت الله مطهری شد؛ با آغاز جنگ به همراه خانواده به تهران آمد و سپس برای مدتی ساکن شهرستان نور شد سپس در تهران اقامت گزید و به همکاری با روزنامه جمهوری اسلامی پرداخت.
این نویسنده نامدار، بعد از تحمل 9 سال بیماری، در سال 95 و در سن 58 سالگی درگذشت.
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#معرفی_یادداشت
🔰 گلایه ای از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای
📣 در روزهای اخیر مستندی با عنوان لشکر زینبی از صدا و سیما به کارگردانی محسن اردستانی پخش شد. که به گفته روابط عمومی صدا و سیما با بیشترین استقبال از سوی مخاطبان همراه شده است.
متن کامل
✍ ابراهیم شریفی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#پرونده_رسانه_و_دین
♦️سخنرانیهای منسجم روشنفکری دینی و حوزوی در سایه غفلت ژورنالیسم اندیشه انقلاب اسلامی!
✏️رسول لطفی
🔸به مناسبت ماه مبارک رمضان، در زمانی که مجالس معنوی رمضانیه به دلیل ویروس کرونا و بیتدبیری برخی مسئولین تعطیل شده، از سوی دیگر شاهد هستیم که جریان ژورنالیسم روشنفکری حوزوی و روشنفکری دینی تحت پوشش انجمن اندیشه و قلم و نیز دین آنلاین و بسیاری دیگر، سخنرانیهایی را برگزار کرده است.
🔹چهرههای نواندیشی که بعضا با دانشگاه ادیان و مذاهب قم نیز در ارتباط هستند و پروژه سکولاریزهکردن و تقلیلگرایی در امر معرفتی را دنبال میکنند. پوسترهای فوق، دو نمونه از سلسله سخنرانیهای مجازی است که در این ماه تنظیم کردهاند!
🔸اما آنچه به چشم میآید، ضعف گفتمان انقلاب اسلامی در این امر است. بیتوجهی اندیشمندان و متفکران انقلاب اسلامی به ساحت حوزه عمومی و غفلت از بنیاد معرفتی جامعه، موجب شده که حتی به اینجا برسیم که بعضاً ژورنالیستهای روشنفکرنما تغذیه فکری ذهنیت جمعی و نخبگان را برعهده گیرند!
🔹 قرابت ماه مبارک رمضان با انتخابات1400 در نوع محتوای این افراد بیتأثیر نبوده و نیست و تمایل به نقد حکمرانی و آمادهسازی ذهن جامعه برای گفتمان سیاسی آینده در دل این تئوریپردازی و لفاظیها در دستور کارشان قرار دارد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@Taammolat74
🔆 #طرح_تولدی_دیگر
🗓 دومین جلسه از سلسله جلسات شرح مقالات تدریس استاد عابدینی با موضوعات موت و معاد
یکشنبه ۲۹ فروردین
ساعت ۱۴ الی ۱۴:۴۵
با موضوع:
❇️ فصل یک:
مرگ و تاثیر آن در زندگی دنیا و بعد دنیا
✳️ جلسه دوم:
عبارت مشهور "بمیرید قبل از آنکه بمیرد" به چه معناست؟
چگونه انسان مردن را قبل از مرگ تجربه می کند؟
🔸با ارائه حجت الاسلام حاجی پور
💢در اینستاگرام به صورت زنده
و در اسکای روم
https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/ravasi
@ta_abad_zendegi
https://instagram.com/ta_abad_zendegi
https://instagram.com/ostadabedini
.
💠 به وقت وصال
🔸 به اذان صبح چیزی نمانده بود، قدم ها را تندتر بر می داشتیم تا به حریم یار نزدیک تر شویم.
مرغ دل زودتر به سوی حرم پرواز کرده بود.هنوز صدای غریبانه ی او و یارانش به گوش می رسید. زنی صبور از تبار صابران و قافله سالار آل طه آمده بود تا پر و بال شکسته اش را پس از چهل روز فراق التیام بخشد.
شریکه الحسین آمده بود تا روضه اسارت را با برادر واگویه کند. از دروازه ساعات و جاماندن رقیه بگوید. چه زیبا بود لحظه پیوستن روح دو دلداده...دیدار حسین(ع) و محیی نهضت او.
سلطان عشق ازلی منتظر دیدار مهربانترین خواهر بود...
اللهم ارزقنا زیارت الحسین😭
✍ نجمه صالحی
#خاطره_اربعین
#ماه_مبارک_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#پویش_نوشتن
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
💠 کانون فرهنگی تبلیغی منار در نظر دارد تا اولین #نشریه_مکتوب تبیینی و تحلیلی را #ویژه_انتخابات منتشر کند.
💠 از اهالی قلم و تحلیل گران گرامی دعوت می کنیم تا ما را در این راه یاری کنند.
📣 توجه:
1⃣ محور تدوین یادداشت،تبیین و تحلیل ملاک های انتخاب رئیس جمهور است که در تاریخ اول فروردین ۱۴۰۰ و در قالب سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب اسلامی بیان شده است.
2⃣ یادداشت باید حداقل ۵۰۰ و حداکثر ۸۰۰ کلمه باشد.
3⃣ پس از تصویب یادداشت ارسالی توسط #تحریریه_منار،در صف انتشار قرار خواهد گرفت.
4⃣ یادداشت نباید قبلا در جایی منتشر شده باشد.
5⃣ به یادداشت های منتشره در نشریه حق التألیف نیز تعلق خواهد گرفت.
6⃣ آخرین مهلت ارسال یادداشت ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ است.
📲 ارتباط با ما: @manaar_admin
https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 غورههای مویز نشده!
🔹دیروز بعد از نماز ظهر و عصر همراه یکی از دوستان به تپههای اطراف خانه رفتیم تا هم خودمان گفتوگو کنیم و هم اینکه بچهها کمی بازی کنند. هوا خیلی گرم بود و ناچار به زیر سایه درخت کاجی پناه بردیم. کمی که گذشت صدای موتور سیکلتی سکوت تپه را شکست. موتور زوزه میکشید و به سختی از تپه بالا میآمد. انگار التماس میکرد که تا همین جا کافی است. کنجکاو بودیم ببینیم این مهمان ناخوانده کیست که خلوت ما را خراب کرده است. موتور بالاخره نزدیک شد. دو نوجوان که هنوز پشت لبشان سبز نشده بود سوار بر موتور بودند. سنشان از دوازده سیزده سال تجاوز نمیکرد. آمدند و خیلی راحت در چند قدمی ما نشستند و اندکی بعد با موبایل خود یک موسیقی آن هم با صدای بلند گذاشتند. انگار نه انگار که ما اینجا نشستهایم. با این که تپه جای خالی زیادی برای نشستن داشت از این که کنار ما نشسته بودند خیلی متعجب بودیم...
🔹دمدمای غروب برای خرید نان به بازارچه رفتم. بازارچه خیلی شلوغ بود. مردم در رفت و آمد بودند تا برای افطار چیزی بخرند. وقتی از جلوی خودپرداز عبور میکردم بوی تند سیگار به مشامم خورد. در ابتدا توجهی نکردم اما چند قدم که رفتم یادم افتاد که ماه رمضان است و مردم روزه دار. به عقب برگشتم چند نفر توی صف خودپرداز ایستاده بودند. نوجوان لاغر اندامی که کولهپشتی به پشت داشت در انتهای صف در انتظار بود. قدش حدود یک و نیم متر و وزنش هم در حد یک کیسه آرد. سیگاری میان انگشتانش گرفته بود و با ولع به آن پک میزد. به او نزدیک شدم تا او را مشفقانه نصحیت کنم. بازویش را به مهربانی فشردم و او را توصیه کردم که حرمت و ادب ماه مبارک را حفظ کند. در برابر حرفهایم فقط سری تکان داد. بعد کمی از صف دور شد و پکی دیگر...
🔹شاید شما هم کم و بیش با صحنههای این گونه روبرو شده باشید. براستی چرا نوجوانان امروزی این همه جسور شدهاند؟ سیگار کشیدن و گوشدادن به موسیقیهای آنچنانی آسیبهای هستند که نمیتوان از آن چشم پوشید؛ ولی اکنون روی سخن در این است که ریشه این پردهدریها کجاست؟ چرا طیفی از نوجوانان مانند آب خوردن آن هم در مقابل چشمان دیگران این امور را مرتکب میشوند؟ شاید رفتارهایی از این دست، در خلوتها و گروههای دوستانه تا حدی قابل پیش بینی و دور از انتظار نباشد؛ اما قطعا در ملا عام پذیرفتنی نیست. برای این سوال مهم میتوان پاسخ های گوناگونی یافت؛ اما بدون تردید فضای مجازی از جمله عواملی است که در تنور این گونه اعمال میدمد. در این زمینه و به طور مشخص میتوان به«چالش»ها اشاره کرد. چند مدت پیش در فضای مجازی چالشی ایجاد شده بوده که نوجوان جوانان باید در برابر پدر خود سیگار روشن میکردند و فیلم آن را با دیگران به اشتراک میگذاشتند. پدر در فرهنگ دینی و ایرانی جایگاه ویژهای دارد که روشن کردن سیگار هر چند به صورت شوخی طعنه به حرمت اوست. چالشهایی مانند این که متاسفانه کم هم نیستند وقتی به صورت گسترده انجام شده و در فضای مجازی منتشر میشوند، رفته رفته به اصطلاح روی نوجوان را باز کرده و آنها را نسبت به ارتکاب این امور جری میکند. وقتی عمل زشتی یک بار روی بدهد شکستن قبح آن برای بارهای بعد راحتتر خواهد بود. علاوه بر این، وقتی دریدن پرده حیا نزد پدر ممکن باشد حساب دیگران که جدا خواهد بود.
🔹با وجود این میوههای تلخ فضای مجازی، این دغدغه در ذهن شکل میگیرد که برنامه دیدهبانان آتش به اختیار جامعه چیست؟ امیدی که به ساختارهای رسمی نیست ولی متولیان معنوی در برابر این شبیخونها چه راهبردی دارند؟ چند کتاب، برنامه، فیلم، سریال و...در این زمینه نوشته و یا ساخته شده است؟ اگر تولید شده چند درصد مردم اطلاع دارند؟ آیا به ضرورت آشنایی با این تولیدات واقف هستند؟ از همه مهم تر چند نفر به این محصولات دسترسی دارند؟ هر چه که هست باید کاری کرد که زود دیر میشود.
خیز شتربان که دمید آفتاب
وقت رحیل است نه هنگام خواب
تا نگری از همه وا مانده ای
قافله رفت است و تو جا مانده ای
✍ مجتبی عادل پور، عضو تحریریه مدادالفضلاء
#شناخت #جامعه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_شاعران
جان جانان ، روح و ریحان، دلبر شیرین سخن
مــاه زیــبا ، ســرو رعـــنا ، شـاخ شمـشادِ وطن
یار یـاران ، عطر باران ، حافظ این خاک پـاک
شمــع روشــن ، قلـب میـهن ، ای امید انجـمن
پــور زهـــرا ، درّ دریـــا ، شهــدِ گلــهای بــدیع
از شقـــایق تـا اقــاقی یا که یـــاس و یاسمن
عبـد یـزدان ، دیـن و ایمان ، تیغ برّان دو لب
یـابن احـمد ، یـابن حیدر ، خار چشم اهرِمن
زهــد و تقــوی ، رهبــــر ما ، ای امیـــــر قافله
با صلابت ، جان فدایت ، خطبه هایت خط شکن
مِهــر و ایثــار عشـق و دلـدار عاشــق آلالــه ها
وارث روح خـــدا و آن همـــه گلـــگون کــــفن
بهتــریـنی ، دلنشـینی ، مثل طاووسی قشنگ
ای لطــافت ، دشمــنانت جملــگی زاغ و زغن
✍ عباس بهمنی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
آیا بازنشر کلیپ جنجالی سیلی به یک روحانی، به مذاکرات مخفیانه روحانی با آمریکا مربوط نیست؟
تکمیلی:
برخی خبرهای تایید نشده حاکی از ساختگی بودن این کلیپ دارد و گفته میشود ماجرای اهانت به یک روحانی در کیاشهر، با این کلیپ متفاوت است.
امید است پلیس فتا و نهادهای قضائی، در اسرع وقت نسبت به این کلیپ که به شدت در فضای مجازی در حال بازنشر و مورد سوءاستفاده رسانههای معاند قرار گرفته، توضیحات روشنی ارائه دهند و با عوامل سازنده آن که موجبات هتک روحانیت و جریحه دار کردن احساسات عمومی را فراهم نمودهاند، به شدت برخورد نمایند.
مسئله مهم آنکه، تیم عملیات روانی دولت روحانی، همواره در برهههای حساس و نوعا در زمان #مذاکرات_یواشکی با شیطان بزرگ، از این قبیل حاشیهسازیها که نوعاً به حوزه و روحانیت مربوط است، در چنته دارند و لذا افشا شدن خط رسانهای و پشت پرده این ماجر، بسیار مهم است.
حتماً حوزه قم در کنار توجه به حواشی و مسائل فرعی، حواسش به امور اصلی جاری هست و دولت باید در مورد وضعیت #معیشت_مردم و #مذاکرات_مخفی توضیحات روشنی به نخبگان و حوزویان و مردم ارائه دهد.
✍ روزنه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◾️ سردار حجازی به لقاءالله پیوست
🔹روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیهای از عروج سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه بر اثر عارضه قلبی خبر داد.
یاران چه غریبانه رفتند از این خانه
هم سوخته شمع ما هم سوخته پروانه
بشکسته سبوهامان، خون است به دلهامان
فریاد و فغان بارد دردی کش مِیخانه
هر سو نظر اندازی صد خاطره میسازی
ز آن ها که سفر کردند دلشاد از این خانه
تا سر به بدن باشد این جامه کفن باشد
فریاد اباذرها ره بسته به بیگانه
ای وای چه یاران اند گل های بهاران اند
رفتند از این خانه رفتند غریبانه
#سردار_حجازی
#دفاع_مقدس #مدافعان_حرم
#نویسندگان_حوزوی #ایثار
@HOWZAVIAN
💠برای سردار حجازی...
🔸 حدود سال 82 یا 83 بود که به مناسبت هفته بسیج، یک تیم خبری در نیروی مقاومت بسیج مستقر شد تا اخبار هفته بسیج در سراسر کشور را پوشش دهد.
🔹 نزدیک ده روز در آنجا بودیم و روزنامه ای چهار صفحه ای به نام خبرنامه بسیج را منتشر می کردیم و در همان ایام باشگاه خبرنگاران بسیج هم رسما افتتاح شد.
🔸آن ایام فرمانده بسیج، #سردار_حجازی بود و برایم جالب بود که ساختمان فرماندهی، بهتر اتاقها را در اختيار تیم خبری گذاشته بود و اتاق جلسات خود را به طور کامل مقر خبری کرده بود. هر زمان که تهران بود و سازمان می آمد حتما به ما سر می زد و کاملا برای رفت و آمد و استفاده از امکانات دست تیم خبری را باز گذاشته بود.
🔹فهم او از رسانه و خبر و اهمیت دادن به آن برایم جالب بود. هماهنگی و حمایت فوق العاده ای که از یک تیم خبری کم تجربه و جوان داشت بسیار جذاب بود.
همان سالها سازمان موسیقی و بخش مستند سازی در بسیج هم تاسیس شد و منشا بسیاری از آثار فرهنگی بعد خود شد.
🔸نمی دانم بعد از سردار حجازی این رویکرد فرهنگی بسیج به کجا رسید اما آنچه دیدم و حس کردم این بود که مرحوم حجازی یک نظامی با تفکرات ناب فرهنگی بود و در این عرصه هم حرف داشت هم دغدغه هم ایده و هم تواضع و سعه صدر.
روحش شاد.
✍️ مهدی عامری
#سردار_حجازی
#دفاع_مقدس #مدافعان_حرم
#نویسندگان_حوزوی #ایثار
@HOWZAVIAN
🔴 سه خط تلاش ما و دشمن در ۱۴۰۰
🔻 همآورد ما و نظام سلطه در جنگ اراده ها به مرحله فینال و پایانی نزدیک است، در این مقطع حساس کنونی دشمن با بکارگیری همه عناصر داخلی و خارجی خود سه خط تلاش را در دستور کار دارد:
۱- با غبار آلود کردن جامعه و ایجاد فضای غیرمنطقی #عقلانیت عمومی را هدف گرفته چون می داند فقط در فضای غیرعقلانی است که می شود هر حقیقتی را قلب کرد و مانند سال ۹۶ براحتی می شود جای شهید و جلاد را عوض کرد.
۲- با استفاده از اختلاف نظر و سلیقه خواص جبهه انقلاب در این اردوگاه «انسجام» و «وحدت» را مورد هدف قرار داده اند؛ چرا که #تفرقه «عناصر انقلابی»، می تواند مردم را از این جبهه مأیوس؛ و از طرف دیگر ظرفیت اجتماعی این جریان را پراکنده و ضایع و کم اثر کند.
۳- و در نهایت دشمن در تلاش است با مجموعه توان خود اعم از آثار فشار تحریم ها و برجسته کردن ضعف ها و مشکلات معیشتی مردم و سوء مدیریت در کشور و... #امید_مردم را مورد هدف قرار دهد؛ چرا که فشار معیشتی و اقتصادی و از سوی دیگر القاء ناکارآمدی نظام و... می تواند بستر موثری برای مأیوس کردن مردم باشد.
دشمن سعی دارد در جنگ اراده ها چنانچه نتواند عناصر دلخواه (غرب باور) خود را حاکم کند؛ حداقل با گرفتن «امید مردم» و به تَبع آن پایین آوردن مشارکت، پشتوانه مردمی نظام را تضعیف کند و...!
🔻 و اما سه خط تلاش ما:
۱- باید تمام تلاش خود را معطوف به حاکم کردن «عقلانیت» در جامعه کنیم. در این میان مهمترین مسئله مورد غفلت این بوده و هست که در عین توجه به «آرمان ها» بعنوان اُفق نظام اسلامی؛ واقع بین هم باشیم، باید «آرمانگرای واقع بین باشیم» و از آرمانگرایی صرف یا واقع بینی صرف، بشدت پرهیز شود و توجه داشته باشیم که برای رسیدن به آرمان های دلخواه با واقعیت هایی مواجهیم و در مسیر تحقق واقعیت ها بین عدد صفر تا ۱۰۰، حتماً ۹۹ عدد وجود دارد لذا نباید سوزنمان بین صفر و صد گیر کند، باید تلاش کرد حداکثر آرمان محقق شود ولو اگر ۱۰۰ نشد؛ ۹۰ یا حتی ۸۰ یا...
۲- همه توان خود را به تقویت و تمرکز قدر مشترک نیروهای انقلاب معطوف کنیم؛ گرچه بطور طبیعی هر کدام از عناصر انقلاب دارای نظر و سلائق خاصی هستند اما این اختلاف منش ها نباید محل نقار و شکاف واقع شود، هدف مشترکِ مورد اهتمام همه باید انقلاب و نظام و رهبری باشد. لذا همه باید از بزرگان قوم مطالبه کنیم که بر اشتراکات تاکید کنند و از اصرار بر سلائق شخصی پرهیز شود.
۳- همه باید بر «امید آفرینی» در جامعه متمرکز شویم و بدانیم امید؛ دو بال برای پرواز دارد: یکی ایمان به غیب و دوم نشان دادن نیمه پُر لیوان (خودباوری). در آموزه های دینی و سابقه تاریخی همواره شاهد نصرت الهی بوده و هستیم، در همین ۴۲ سال انقلاب روزهای سخت تری را تجربه کرده ایم اما بارها دیده ایم که در کمال ناباوری مشمول امداد الهی شده ایم و...
🔹 و اینکه همیشه باید نیمه پُر لیوان کارآمدی نظام و انقلاب را ببینیم و به جامعه نشان دهیم، چرا که با وجود همه سنگ اندازی های دشمن در این ۴۲ سال و بکارگیری انواع شیوه ها و ناجوانمردی ها، پیشرفت ها و موفقیت های فراوانی حاصل شده است؛ لذا با لحاظ همه موانع، خود و دیگران را به کارهای انجام شده توجه دهیم.
❇️ شاهد مثال و مصادیق همه موارد فوق الذکر در فرمایشات راهگشای رهبر معظم انقلاب موجود است و این حقیر هم سعی کرده ام با فهم و بضاعت اندک خود این نکات را از مجموع رهنمودهای معظم له استخراج و با شرایط کنونی منطبق کنم.
✍ بهزاد زارع
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸دوگانهی اخلاق و ضد اخلاق
زیطلبگی همان اسمِ رمزی است که بارها و بارها از السنه مبارک علما و مراجع بزرگوار شنیده شده، و همان موتور محرّک و آفتابی است که دیدنش و چشیدنش، مردمان زیادی با طرز تفکرهای گوناگون را، به سوی دینپسندی و دینخواهی سوق داده، و همان چیزی است که در گذشتههای میانی عملش بود و حالا فقط گفتارش؛ و ای کاش توصیهها و گفتارهای اخلاقی، فقط در گفتارهای اخلاقی باقی میماند، ولی افسوس و صد افسوس که گفتارهای اخلاقی _در دستگاه معنویت_ با سرعت به سوی تناقضهای اخلاقی میشتابد؛ تا آنجا که این دوگانه «سخن و عمل» در دید مردم و حتی طلبهها نمایان است.
«یادم میآید دو سه روزی بود به دلیل کسالت و ضعف جسمانی شدید در کلاس درس حاضر نشدم، وقتی به کلاس آمدم، پس از اطلاعِ استاد از جریان بیماری، ایشان در مقام کنایه شروع به نصیحت و داستانهایی از علمای سلف کردند، که آن علما با فلان احوالاتِ بیماری و مشکلات به کلاس میآمدند اما تو چرا....
با اینکه حال جسمانیام در آن چند روز بسیار ناگوار و نایِ رفتن هم نداشتم، با این توصیه روبرو شدم، از قضا استاد کلاس چند روز پس از این اتفاق، دو سه روزی به کلاس نیامدند؛ وقتی که ایشان تشریففرما شدند، بچههای کلاس علت نبودن را جویا شدند، ایشان گفتند: چند روزی کسالتی عارض شد.»؛ و این نمونهای بود از دوگانههای «سخن و عمل»، آن هم به سبکِ «آنچه عیان است چه حاجت به بیان است».
اینکه چرا اخلاق و اخلاقمداری در حوزههای علمیه، آن هم در نگاه طلاب علوم دینی به انزوا کشیده شده، صد البته که دارای چراهای گوناگون و قابل بحث و بررسی است؛ اما قطع به یقین یکی از فرآیندهای کاهشِ اخلاقمداری را بایستی در همین «تناقضات رفتاریِ حاضرانِ حوزوی» جستوجو نمود.
گاهی انسانها از آنچه میگویند و میجویند کمتراند، و این کمتر بودن نباید آنان را به بیشتر نشان دادن و بیشتر گفتن بکشاند؛ چرا که اگر بیش از آنچه هستیم بگوییم قطعا راه بیاخلاقی را میجوییم! به دلیل آن که اولین و ابتداییترین مسئله اخلاقی «صداقت» است؛ که ترجمه اصطلاحیِ صداقت، همان عدم تناقض در گفتار و عمل است.
✍ متن کامل
✍ علی کردانی
#اخلاق #ضد_اخلاق
دوره آموزش مجازی #تواصی_توحیدی (گفتمان انتخابات 1400)
با محوریت کتاب روح توحید، نفی عبودیت غیرخدا
✅ ویژه طلاب، دانشجویان و فعالین فرهنگی
🎁 مزایا:
۱. آشنایی با مفاهیم توحیدی با رویکرد عملیاتی کردن
۲. برگزاری دوره به صورت رایگان
۳. حضور اساتید مجرب به صورت مجازی
۴. ارائه گواهی از پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)
⛔️ مهلت ثبت نام تا جمعه ۳ اردیبهشت
👨💻لینک سایت جهت ثبتنام 👇
🌐 www.qomgram.ir/tavasi
📲 قبل از برگزاری دوره لینک کلاس آنلاین ارسال میشود
🗓 زمان برگزاری: دهه دوم ماه مبارک رمضان ( ۴ تا ۱۳ اردیبهشت)
⏰ ساعت وبینار: ۱۷ الی ۱۸
____
ارتباط با ادمین
@gofteman_admin
گفتمان توحید
@goftemane_tohid