eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
482 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 قم یا هاروارد؟ 🔻دانشگاه‌های آمریکا در منطقه پرده اول: مهمترین پایگاه های آمریکا در منطقه، دانشگاه هایی هستند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمی‌شوند! مراکزی که وظیفه تربیت نیرو برای را برعهده دارند: دانشگاه آمریکایی بغازیچی استانبول تاسیس۱۸۶۳/ دانشگاه آمریکایی بیروت لبنان ت ۱۸۸۶/ د.آ قاهره مصر ت۱۹۱۹/ د.آ ایروان ارمنستان ت۱۹۹۱/ د.آ دبی امارات ت ۱۹۹۵/  د.آ شارجه امارات ت ۱۹۹۷/ د.آ کویت ت۲۰۰۴/ د.آ کابل افغانستان ت۲۰۰۶(پنج سال پس از اشغال)/ د.آ سلیمانیه کردستان عراق ت۲۰۰۷(چهار سال پس از اشغال)/ و در نهایت دانشگاه آمریکایی بغداد عراق تاسیس ۲۰۲۱. تدریس در همه دانشگاه ها به زبان انگلیسی و اعطای مدرک معتبر بین المللی است و دانشجویانی که بیشترشان به پستهای حساس و کلیدی کشورهای جهان اسلام دست پیدا می‌کنند . البته واضح است که این ساده ترین و ماندگارترین نوع اشغال واقعی یک کشور بوسیله آمریکا است. پرده دوم: در تفسیر روایی البرهان ذیل آیه ۴۷ سوره حج و در تفسیر کلمه: بِئْر مُعَطَّلة(چاه متروکه)مجموعه روایاتی وارد شده از جمله اینکه منظور از چاه متروک، امام در غیبت است که مردم از علم در دسترس او استـفاده ای نميکنند. بنابراین راز ظهور امام در نهفته است یعنی حضور امام در عرصه های مختلف زندگی و نه فقط در ذهنیت انسانها، در منابر و در کتب. به عبارتی مهمترین پرسش بعد از انقلاب اسلامی این است: قم یا هاروارد؟چرا که انقلاب اسلامی مقدمه ای است برای ظهور، برای ساختن زندگی بر اساس معارف غدیر و اولین گام آن بنای بلند، طراحی یک طبقه بندی جدید از علوم است. ✍ قاسم یزدانی مقدم @HOWZAVIAN
💠 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلایَةِ أَمیرِالْمُؤْمِنین 🌺 آیت‌الکبرای حق نمی‌دانم چه بنویسم علی جان در ثنای تو که گفته مدح و وصفت بهتر از هرکس خدای تو به‌جز احمد که می‌داند که هستی؟ تو یداللهی به‌جز زهرا که باشد غمگسار و آشنای تو؟ به‌جز کعبه که باشد سینه‌چاکت، حجت مطلق؟ همه جان‌ها فدای تو، همه عالم گدای تو تویی شاهی که بر سر تاج فخر "إنّما" داری تویی که آسمان‌ها مانده مات "هَل‌ْأتا"ی تو تو با حق هستی و حق با تو، حق در تو تجلی کرد تو هستی آیت‌ُالکبرای حق، عالم عطای تو تویی اول تویی آخِر تویی ظاهر تویی باطن تو اسم اعظمی، قرآن همه وصف و ثنای تو ندارم جز تو در ویرانۀ دل یا علی، گنجی همه داروندار من بوَد مهر و ولای تو نسیم صبح چون آورد بویی از سر زلفت دلم برد و نشد دیگر برون از سر هوای تو تو داری صدهزاران بهتر از من عاشقت اما ندارم از تو من بهتر که بنشانم به جای تو چه شغلی بهتر از اینکه گدای درگهت هستم چه پاداشی از این بهتر که هستم مبتلای تو نمی‌دانم چه می‌خواهد دگر، آن‌که تو را دارد! نمی‌دانم چه دارد آن‌که سر ننْهد به پای تو! چه در دنیا چه در عقبی تویی داروندار من پدر، مادر، خودم، اهلم، سرم، مالم فدای تو ✍️ محمدتقی عارفیان @HOWZAVIAN
💐 برای اینکه دوستانتان را با نخستین گام نویسندگی آشنا کنید و در دوره عمومی و مقدماتی آموزش مهارت همراه‌شان کنید، 👇👇👇 را به آن‌ها، معرفی کنید. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🌱جناب آقای رئیسی در آینده خبرنگاران خبرگزاریهای آمریکائی از شما درخواست مصاحبه خواهند کرد. لطفا شرط بگذارید... بگوئید به شرطی که خبرنگار ما در نیویورک قبل از آن با رئیس جمهور آمریکا مصاحبه کرده باشد... ✍ جهان بزرگی @HOWZAVIAN
🔸دست رسول از قلب کعبه به جهان آمدی و در قلب محراب از جهان پَر گشودی؛ تو آن بودی که زادگاهت برای خدا بود. پس قلب عالَمیان و آدمیان به تو مایل است؛ قلبی که حب و بغض‌ با او تنظیم می‌شود و مصاف حق و باطل، به نسبت او روشن می‌گردد. اما زادگاهت همچنان می‌جوشد؛ در بستر خاتم مرسلین ماندی تا پیامبر (ص) رهسپار گردد، زمانی سکوت کردی که زمانت بود و شمشیرت در ترازوی عمل از همه چیز سنگین‌تر بود. خاتم تو را زینت بود؛ که خاتمت را به مسکین بخشیدی؛ تو طلوع شب‌های مظلومان و اشک بیدار یتیمان بودی؛ اسراری داشتی که ناگفته ماند؛ چون کسی نبود تا تو را پیدا کند. دروازه شهرِ علم بودی؛ پس اجازه ورود با تو بود؛ در یاری آخرین پیامبر اولین بودی. کعبه تو را در آغوش گرفت، محراب تو را خواند و آسمان تو را فریاد زد؛ از ولادت تا شهادت شوق رهایی داشتی و در محراب ذوق رستگاری. اخلاص را جان بخشیدی و محراب را برکت؛ طلوع تو غروب نفاق است؛ آن‌جا که تو باشی نفاق از دست تو حیران و گریزان و نقشه‌ها بر آب است. تمامت امامت بود؛ اگر تو نبودی اخلاص و تقوا ترجمه نداشتند و اگر جهاد نمی‌کردی اسلام پینه بسته می‌ماند. ماندی تا آیین نبی بماند؛ عروج کردی تا اسلام بدرخشد؛ نبی رحمت (ص) دستت را گرفت، یعنی که دستی بالای دستت نیست، جز دست خدا. علی کردانی، عضو تحریریه مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
💐 غدیریه‌های شما 💐 این حادثه نه داستان بود و نه قصه، که بتوان آن را در طول زمان‌های مختلف، به صورت‌های گوناگونی برای مردم بازگو کرد. چرا‌ که غدیر حقیقت و منصبتی الهی است. متن کامل را اینجا بخوانید ✍ مهری یزدان پناه 💐 مسئله غدیر یک حقیقت انکار ناپذیر است اما عده‌ای نصِّ قرآن را نیز انکاز کردند اما اگر کسی مسئله امامت و ولایت راشناخت به طبع ولایت و امامت ِ سایر معصومین نیز برای او محرز می‌ شود و انگاه خودش را ملزم به تبعیت از آن بزرگواران می‌کند. متن کامل را اینجا بخوانید ✍ سلاله‌اخلاقی @HOWZAVIAN
🔻پاسخ مرکز پژوهش‌های مجلس به ۱۵ سؤال مهم درباره طرح صیانت از حقوق کاربران 🔅مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به تعدادی از سؤالات و ابهامات مربوط به طرح  «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» پاسخ داده است. متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌ها را در ادامه می‌خوانید. ۱) مصادیق خدمات پایه کاربردی چیست؟ مصادیق اصلی خدمات پایه کاربردی بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی عبارتند از: شبکه های اجتماعی، جستجوگرها، خدمات پایه مکانی و نقشه (مانند بلد و نشان)،‌ خدمات میزبانی داده و... ۲) طرح اولیه موسوم به طرح صیانت ایرادات زیادی داشته آیا همان طرح در دستور است؟ طرح صیانت سال ۱۳۹۹ از دستور خارج و بایگانی شد و مفاد طرح جدید از نو و طی جلسات متعدد کارشناسی بازنویسی شده است. ۳) چرا باید طرح در قالب اصل هشتاد و پنجم مورد بررسی قرار گیرد؟ 1- ابعاد فنی و کارشناسی طرح بالاست و از پیچیدگی زیادی برخوردار است؛ 2- ذی نفعان زیادی دارند؛ 3- با 85 ای شدن امکان مداخله مستقیم نظرات مردم و کارشناسان در قانونگذاری فراهم می شود ولی در غیر آن این امکان فراهم نمی شود؛ 4- امکان قانونگذاری با کیفیت بهتر فراهم می شود؛ 5- متن نهایی قانون دائمی نمی شود، بلکه موقت خواهد بود (3-5سال) و در نتیجه امکان اصلاح بیشتری برای قانون دائمی خواهد داشت. ۴) چرا کمیسیون اصلی بررسی کننده طرح کمیسیون فرهنگی است و سایر کمیسیون ها از جمله کمیسیون صنایع و امنیت ملی و سیاست خارجی دخیل نیستند؟ با اعمال اصل 85 بنا بر آن شده است که طرح به کمیسیونی مشترک با عضویت نمایندگانی از چند کمیسیون ارجاع شود. ۵) برای اصل 85 شدن چه ضمانتی وجود دارد فرآیند نامناسب دیگر طرح ها تکرار نشود؟ الزامات پیشنهادی اصل 85 شدن: 1. به کمیسیون مشترک متشکل از چند کمیسیون ارجاع شود؛ 2. نماینده معاونت قوانین در همه جلسات حضور داشته باشد؛ 3. نماینده رسانه ملی و خبرگزاری خانه ملت در همه جلسات حضور داشته باشند؛ 4. کارشناسان مستقل، نمایندگان دولت و بخش خصوصی حضور داشته باشند؛ 5. مصوبات کمیسیون پس از هر جلسه به صورت عمومی منتشر شود سوالات مرتبط با کسب وکارها ۱) آیا محدوده طرح شامل خدماتی پرکاربرد کسب و کارهای نظیر دیجی‌کالا، دیوار و اسنپ آچاره آپارات و مانند این ها می‌شود؟ خیر، این طرح صرفاً در محدوده خدمات پایه کاربردی مصرح در مصوبات شورای عالی فضای مجازی (جلسه 35 و 66) است و موارد ذکر شده در سوال خدمات کاربردی هستند نه خدمات پایه لذا شاملشان نمی شود. ۲) آیا این طرح برای کسب و کارهای فضای مجازی مشکلی ایجاد میکند؟ خیر؛ نه‌تنها این طرح مشکلی برای کسب‌وکارها ایجاد نخواهد کرد؛ بلکه در فصل حمایت در 13 ماده محورهای حمایت از خدمات پایه کاربردی را آورده است که ازجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1) در نظر گرفتن حق‌السهم تولیدکنندگان محتوا، 2) ممنوعیت تبلیغات دستگاه‌های دولتی در خدمات پایه کاربردی خارجی غیرمجاز، 3) ارائه معافیت‌های مالیاتی، 4) الزام ارائه خدمات بانکی اختصاصی و ارائه خدمات دولت الکترونیک 3) آیا با تصویب این طرح، تبلیغات کسب‌وکارهای داخلی در سکوهای خارجی ممنوع خواهد شد؟ خیر؛ در طرح تصریح شده است که مردم و کسب‌وکارها از ممنوعیت تبلیغات در خدمات پایه کاربردی خارجی غیرمجاز، معاف هستند. ۴) آیا با تصویب این طرح فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی (مسدود شده یا آزاد) تخلف محسوب می‌شود؟ خیر؛ هر خدمت پایه کاربردی که مشابه ای که نیاز مردم را مرتفع سازد (اعم از داخلی یا خارجی) نداشته باشد، اجازه مسدودسازی آن داده نشده است. دولت نیز ملزم شده تا نیازهای اساسی کشور در زمینه خدمات پایه کاربردی را برطرف نماید. ۵) آیا با تصویب این طرح واتساپ، اینستاگرام، گوگل و سایت‌های پرمراجعه خارجی که توسط کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرد، فیلتر خواهد شد؟ خیر هیچکدام فیلتر نمی شوند چون هیچ نمونه جایگزینی ندارد همچنین برای بازاریابی بین المللی و جهانی سازی محتواهای فاخر ایرانی به استفاده از این سرویس ها نیاز داریم. ۶) آیا با تصویب این طرح استفاده از فیلترشکن ممنوع خواهد شد؟ اصل استفاده از فیلترشکن در این طرح ملاحظه شده و پیشنهاد شده ضوابط آن توسط کمیسیون عالی تنظیم گر تعیین شود. ۷) آیا با تصویب این طرح توزیع فیلترشکن توسط افراد جرم محسوب خواهد شد؟ خیر؛ بنابر ماده 33 طرح، صرفاً فعالیت تجاری به منظور کسب درآمد و انتشار عمده فیلترشکن‌ها آن هم تنها در موارد غیر مجاز بنابر تشخیص کمیسیون عالی جرم‌انگاری شده است. ۸) آیا با تصویب این طرح پهنای باند اینترنت کم می‌شود؟ نه لزوماً بلکه به عنوان یک ابزاری برای جایگزینی سیاست مسدود سازی برخی پلت فرم ها اعمال می شود. ادامه👇👇
ادامه... سوالات مرتبط با دستگاه های اجرایی ۱) آیا با تصویب این طرح قدرت وزارت ارتباطات کاهش پیدا خواهد کرد؟ خیر؛ تنها اصلاحاتی که پس از تاسیس شورای عالی فضای مجازی لازم بود در ساختار آن وزارتخانه صورت گیرد اجرایی خواهد شد. همانطور که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است وزارت ارتباطات نیز مجری مصوبات شورای عالی فضای مجازی خواهد بود. ۲) آیا با تصویب این طرح ستاد کل نیروهای مسلح بر اینترنت کشور مسلط خواهد شد؟ خیر؛ صلاحیت نیروهای مسلح بر فضای مجازی صرفا به تامین امنیت زیر ساخت های ارتباطی فناوری اطلاعات آن هم زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی محدود شده که در واقع در گذرگاه های ایمن مرزی خواهد بود. مضافاً اینکه نیروهای مسلح هیچ حقی در تأمین مصادیق محتوای مجرمانه، خدمات غیرمجاز و تغییر ترافیکی در کشور ندارد.   @HOWZAVIAN
🔴 تردید و ترس از طرح فضای مجازی مجلس⁉️ طرح «حمايت از حقوق كاربران و خدمات پايۀ كاربردی فضای مجازی» با واکنش‌های مختلفی همراه شد و حجم اخبار، گزارش‌ها و واکنش‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی به‌ یک‌باره اوج ‏گرفت و برخی روزنامه‌ها نیز در صفحات نخست خود با  تیترهای درشت به آن پرداخته‌­اند. این طرح بر اساس اعلام طراحانش تلاش دارد از حقوق کاربران در فضای مجازی صیانت کند. اما در عین حال در بخشی از جامعه ایجاد نگرانی کرده است؛ آن‌ها می‌ترسند با تصویب این طرح‏، آزادی عمل‌شان در فضای مجازی محدود شود. به نظر می­‌رسد دو موضوع توسّط رسانه‌­ها خلط شده است. یکی موضوع «ساماندهی و تنظیم‌گری فضای مجازی» و مسألۀ بعدی «آزادی بیان و امنیت روانی افرادی که درآمدشان به شبکه‌های اجتماعی گره خورده است». بدیهی است که حل نابسامانی­‌های فضای مجازی، عدم صیانت از حیثیت شهروندان، فقدان حمایت لازم از حقوق و آزادی‌های مشروع فعّالان فضای مجازی و مسائلی از این دست، خاستگاه منطقی و عقلایی دارد. موضوعی که حتّی مخالفان طرح نیز به آن اذعان دارند. از سوی دیگر، دغدغۀ مخالفان طرح نیز قابل توجّه است. فیلتر و مسدود شدن بی‌برنامه و بی‌جایگزین شبکه‌های اجتماعی، معضلی جدید در اعتمادسازی به نظام حکمرانی فضای مجازی کشور را به دنبال خواهد داشت و در مواردی می‌تواند ‏معضلات اجتماعی، مدیریتی و حقوقی جدیدی ایجاد کند.‏ با توجّه به آنچه گفته شد راهکار منطقی و قابل قبول چیست؟ شفّافیت و تبیین طرح از سوی حامیان آن می‌­تواند گره کور این مسأله را باز کند. مسألۀ یاد شده از چند جهت قابل ملاحظه است. در وهلۀ نخست به نظر می‌­رسد که متأسفانه مخالفان طرح، در نیّت حامیان آن تردید دارند و آن را در راستای امنیتی کردن فضا و نقض آزادی بیان ارزیابی می­‌کنند. بدیهی است که تبیین موضوع از سوی طرفداران این قانون، راه را برای به ثمر نشاندن آن راحت تر می‌­کند. مرحلۀ بعدی، توضیح و تبیین مسأله برای مردم است، چنانچه آقای سیّد عباس مرادی _یکی از طرّاحان این برنامه_ به شبهات مطرح شده پیرامون حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی پاسخ داده است؛ ایشان در این ویدئو اذعان می­‌کند که «مطابق با این طرح، اگر یک شبکۀ اجتماعی یا خدماتی به زندگی مردم گره خورده و مشابهی برای آن وجود ندارد، هیچکس اجازه صدور دستور فیلترینگ آن را ندارد؛ یعنی خیالمان راحت باشد که قرار نیست هیچ وقت گوگل فیلتر شود و یا خدماتی که در کشور مشابه ندارند، برای کاربران مسدود شوند.» [1] این اقدامات هر چند خوب است، اما کافی نیست و باید شفّاف تر به آن پرداخته شود. مرحلۀ آخر، متوجه مخالفان طرح است که باید اندیشه مخالف خود را با بیان استدلال و گفتگوی منصفانه ارائه کنند و از جنجال رسانه‌­ای، اتّهام‌های بی بنیان و هیاهویی که دودش فقط به چشم مردم خواهد رفت و امنیت روانی جامعه را به هم خواهد ریخت، بپرهیزند. پی‌نوشت: 1). خبرگزاری تعادل(https://b2n.ir/n97614) ✍ محمدجواد نیکزاد، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
آنتن صدا و سیما کجا افتاده است؟ 🔹می‌گویند شخصی تلویزیون را روشن کرد تا برنامه‌های آن را دنبال کند. در اولین شبکه، با راز بقا روبرو شد. به کانال دیگری زد. در آن کانال نیز میمون‌ها در حال بالا و پایین پریدن بودند. چند شبکه دیگر عوض کرد و دید همۀ آنها به نوعی حیات وحش را به نمایش گذاشته‌اند. پسرش را صدا زد و گفت: «پسرم برو ببین آنتن تلویزیون توی باغ وحش نیفتاده؟! آخه همش داره یک چیز نشون می‌ده!» 🔹حال و روز صدا و سیما گاهی اوقات چیزی شبیه این‌ لطیفه است. نمونه داغ و تنوری آن، پخش مجدد سریال پایتخت از شبکه یک است. انگار سوزن صدا و سیما روی این سریال گیر کرده است و ول کن هم نیست. این سریال در حالی روز عید قربان روی آنتن پخش رفت که در سال‌های گذشته بارها و بارها از همین شبکه و شبکه‌های دیگر سیما نمایش داده شده است. طبیعی است که صدا و سیما با در نظر گرفتن شرایطی از قبیل درخواست مخاطبان، پرکردن لیست پخش و... مجبور به تکرار برخی از برنامه‌ها باشد، ولی این امر نباید به شوری یا بی‌نمکی بینجامد. به نظر می‌رسد تکرارهای این چنینی که دلیل کارشناس پسندی آن را تایید نمی‌کند، پیامدهایی از قبیل ذائقه سازی کاذب برای مخاطب، ریزش مخاطبان، بی‌اعتمادی به صدا و سیما و از همه مهم‌تر سرمایه سوزی را در پی‌ داشته باشد. 🔹برای نهادینه سازی یک چیز روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از راحت‌ترین آنها تکرار کردن است. تکرار یک چیز باعث می‌شود تا مخاطب ناخواسته به آن تن بدهد. روشی که بنگاه‌های بازاریابی از آن به وفور استفاده می‌کنند. بسیار می‌بینیم که یک کالا آنقدر تبلیغ می‌شود که در نهایت مخاطب آن را به سبد کالای خود اضافه می‌کند. در این‌که سریال پایتخت در سال‌های گذشته توانسته بود مخاطبان زیادی را با خود همراه کند تردیدی نیست؛ اما مدیران سازمان باید به این سوال پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهند که چه مزیت افزوده‌ای در تکرار این سریال نهفته است که به بازپخش آن رضایت می‌دهند؟ این سریال چه گره‌ای از مشکلات این کشور باز کرده که تکرار آن توجیه پذیر باشد؟ بر کارشناسان پوشیده نیست که سریال‌های از این دست فارغ از سر گرم کننده بودن آن، ذائقه مخاطب را دستخوش تغییر داده و به هنجارهای دینی آسیب می‌زنند. برای نمونه بهتاش، مادر و زن دایی خود را دائم با اسم کوچک صدا می‌زند که با هنجارهای ایرانی- اسلامی ما سازگاری ندارد. آمیختگی و شوخی‌های پی در پی با نامحرم از دیگر ذائقه سازی‌های نامطلوب سریال‌های از این دست است که اثرات خزنده آن به خوبی در جامعه قابل مشاهده است. 🔹علاوه بر آنچه گفته شد، ریزش و بی‌اعتمادی مخاطبان از دیگر پیامدهای تکرارهای ملال آور است. در سال‌های گذشته ساخت و پخش سریال‌های نمایش خانگی رشد روزافزون داشته است و بسیاری از مخاطبان به آن روی خوش نشان داده اند. هر چند علت العلل رشد قارچ‌گونه سریال‌های نمایش خانگی عملکرد صدا و سیما نیست؛ اما این سازمان هم بی تقصیر نیست. بدیهی است که اگر صدا و سیما خود را به روز رسانی نکند، سریال‌های نمایش خانگی گوی سبقت را خواهند ربود؛ البته اگر نگوییم تا الان ربوده‌اند. 🔹آنچه باعث نگرانی دلسوزان نظام می‌شود این است که صدا و سیما در حال فرصت‌سوزی است. صدا و سیما به قول امام راحل(ره) قرار بود دانشگاه باشد. دانشگاهی که به دانسته‌های مخاطب بیفزاید و از جهلش بکاهد. با وجود این، در بازپخش سریال پایتخت در روز عید قربان که « سه ساعت و دوازده دقیقه» وقت مخاطب را گرفت چه ره‌آوردی وجود داشت؟ شبکه یک، شبکه‌ای ملی است و شعار« شبکه هر ایرانی» را یدک می‌کشد. بر همین اساس توقع این است که در سطح ملی و شعارش ظاهر شود. این نیز گفتنی است که صدا و سیما نشان داده که ظرفیت جذب مخاطب را دارد که نمود آن را در سریال‌هایی مانند گاندو می‌توان دید. از همین رو انتظار این است که در طراز انقلاب اسلامی‌ گام برداشته و از پخش فیلم‌های که کلیشه شده‌اند بپرهیزد. ✍ مجتبی عادل‌پور، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
🔅 حکمت اشراق چیست؟ 🔹به مناسبت سالروز بزرگداشت مقام علمی شیخ شهاب الدین سهروردی نشست علمی “حکمت اشراق؛ چیستی و ویژگی ها” شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ از ساعت ۱۱ الی ۱۳ به صورت مجازی برگزار می شود. پخش زنده نشست👇 https://heyatonline.ir/fa/heyat/3129 @HOWZAVIAN
📌 اندر مزایای خواب یکی از مهمترین مزایای خواب مربوط به خود خواب نیست. چند روز پیش چند تا کار اداری داشتم که باید تا ظهر انجام می شد. ویژگی این کارها این بود که به همت مسئولین بعضی هایش در شرق شهر انجام می شد و بعضی ها در غرب و بعضی در جنوب. اعم از بانک و اداره بیمه و مالیات و غیره. ناچار به برادرم رو زدم که کله سحر در رختخواب با گوشی‌اش ور می‌رفت. گفتم برادرجان! تو می‌دانی که برادر در سختی‌هاست که برادری‌اش را ثابت می‌کند. آیا این گزاره صحیح است؟ گفت: اوهوم! گفتم پس بیا و یکی دو کار اداری من را انجام بده که خداوند تو را اجر جزیل دهاد! خیلی آرام گفت ممممم! بعد گوشی از دستش افتاد و چشمانش بسته شد. گفتم اخوی! بِرار! آهای! الان جوابم را دادی. خواب بود. گویی سالهاست که خواب است. هرگز نشد بیدارش کنم. ناچار به دوستم زنگ زدم. بعد از سه بار زنگ زدن جواب تلفنم را داد و گفت: چته کَل صُبی؟ گفتم ببین امروز خیلی کار دارم. باور کن اگر ناچار نبودم مزاحمت نمی شدم. من و تو سالهاست که رفاقت دیرینه داریم پس به خاطر من یکی دو تا اداره برو و... دیدم صدای خر خر از پشت تلفن می‌آید. ظاهرا صدای خر و پف بود. تلفن را قطع کردم. از ناامیدی تلویزیون را روشن کردم. دیدم یکی از مسئولان بلندپایه می‌گوید: شکر خدا بیشتر مشکلات در زمینه محیط زیست، بیماری ها، شغل، خانه، ازدواج و... حل شده. آنهایی هم که مانده چیزی نیست و به زودی حل می شود. اما یک مشت آدم معلوم الحال از جای معلوم آمده می‌آیند و به ما ایراد... تلویزیون را خاموش کردم. سعی کردم مثل برادرم و دوستم و آن مسئول خودم را به خواب بزنم ولی نشد چون خیلی دلشوره داشتم. پس با قدرت تمام سعی کردم کارهای اداری ام را انجام دهم. در نهایت موفق شدم یکی از کارها را درست کنم هر چند سر امضای آخر به من گفتند مسئول جلسه است، برو فردا بیا. ✍️ محمدحسین فیض اخلاقی @HOWZAVIAN
🔴 جمع کردن عده‌ای مرید یا‌ مبارزه و مجاهدت ، کدام یک خصوصیت زندگی امام موسی بن جعفر علیه‌السلام است ؟! 🔹بخشی از سخنرانی در خطبه‌های نمازجمعه ۲۳ فرودین ۱۳۶۴ درباره شخصیت حضرت موسی بن جعفر(ع) می‌تواند برای همه اقشار جامعه بخصوص علما و روحانیون و مسئولین حاوی درسها و نکات مهمی باشد: 🔹 آیا زندگی ائمه (علیهم السّلام) فقط این بود که یک عده شاگرد، یک عده مرید، یک عده علاقه‌مند را دور خودشان جمع کنند احکام نماز و احکام زکات و احکام حج و اخلاقیات اسلامی و معارف و اصول دین و عرفان و این چیزها را به آنها بیان کنند و همین و بس؟ یا نه، غیر از این چیزهائی که گفته شد و روح آنچه که گفته شد، یک چهارچوب دیگری در زندگی ائمه است که آن همان زندگی سیاسی ائمه (علیهم السّلام) است؛ این یک مطلب بسیار مهمی است که باید روشن بشود. 🔹در محل سکونت، آن اتاق مخصوصی که موسی بن جعفر در آن اتاق مینشستند اینجوری بود که راوی که از نزدیکان امام هست، میگوید من وارد شدم، دیدم در اتاق موسی بن جعفر سه چیز است: یکی یک لباس خشن، یک لباسی که از وضع معمولی مرفه عادی دور هست، یعنی به تعبیر امروز ما میشود فهمید و میشود گفت لباس جنگ، این لباس را موسی بن جعفر را آنجا گذاشتند، نپوشیدند، به صورت یک چیز سمبولیک، بعد «و سیف معلق» ؛ شمشیری را آویختند، معلق کرده‌اند، یا از سقف یا از دیوار. «و مصحف»؛ و یک قرآن. ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانه‌ی زیبائی است، در اتاق خصوصی حضرت که جز اصحاب خاص آن حضرت کسی به آن اتاق دسترسی ندارد، نشانه‌های یک آدم جنگی مکتبی مشاهده میشود. شمشیری هست که نشان میدهد که هدف جهاد است. لباس خشنی هست که نشان میدهد وسیله، زندگی خشونت‌بار رزمی و انقلابی است و هست که نشان میدهد هدف این است؛ میخواهیم به زندگی قرآنی برسیم با این وسائل، و این سختیها را هم تحمل کنیم . 🔹سی و پنج سال مبارزه، مجاهدت، زندان رفتن، بارها تبعید شدن، در یک محیط رعب زندگی کردن، دوستان زیادی را با زحمت جمع کردن، احکام الهی را در زیر فشار اختناق دستگاه حاکم آن روز منتشر کردن و عمری را با این شیوه گذراندن. این یک خصوصیت دیگر از خصوصیات زندگی موسی بن جعفر است. @HOWZAVIAN
منتشر نشده از مرحوم دکتر ایستاده از سمت چپ نفر دوم 📷این عکس برای کلاس هرمنوتیک حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی است، دوره‌ای که حدود هفده سال پیش برای طلاب علاقه‌مند برگزار شده بود. 💡چند تن از طلاب در تصویر بالا که می‌شناسیم شان، امروز جزء نخبگان حوزه هستند، زندگی شان هم به مرحوم فرج نژاد شباهت دارد، بیشتر گمنام‌اند و از حمایت‌های مستقیم حوزه بی‌بهره! @HOWZAVIAN
اما تلخ 📌 ۵۰۰ میلیون اشرفی‌بها اما راویان اخبار و ناقلان آثار و طوطیان شکر شکنِ گاهاً تلخ گفتار، سخن را بدین­گونه به جولان در آورده‌­اند که در ازمنۀ ماضی جمعی از مریدان،(نه ببخشید مدیران، اینم نه!!) جمعی از خادمان ملّت در نشستنگاه بانکی، برای خویش پیشکشی به ارزش 400 میلیون اشرفی­‌بهاء تصویبانده­‌اند، تا از خود اعتذار کرده باشند؛ چرا که بسیار شنیده بودند که من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق!!‌ یکی از پارسایان بَر ایشان برتافت که ای پخته‌­خوارها که بی خدمتی و کاری معاش گذرانید، چه مبلغ گزاف است که به جیب خود می‌­زنید؟! جناب خواجه خوان­سالارِ آن جمع برخاست و تظلّم نمود ‏ که ما زیاران چشم یاری داشتیم داداش.‏ وی افزود: از پنج سنۀ ماضی تاکنون، یاران جملگی ممارست نموده، حجره را به سود نشانده­‌اند و حالا که در سنۀ پنجم میلِ ضمیرشان به بَر گرفتن تُحفه­‌ای چشم­‌گیر است، تنگ چشمی می­‌کنید؟ چالاکی که از حال خود خارج بود امر فرمود که: هیئت مدیره دارن ۵۰۰ میلیون پاداش ‏خیرات میکنن، هر کی نگرفته، قیام کنه!! ظریفی آن میانه انگشت حیرت به دندان گزید که ایّها الرّجال، برای مردم کوچۀ و بازار شمردنِ اصفار(جمع صفر) این عددهای قُلنبه سُلُنبه بسی دشوار است؛ چگونه چنین می­‌کنید و چنین می­‌خورید؟ بالجمله خادمانِ ملّتِ همیشه در صحنه به تقلّا افتادند و آمار و ارقام از گریبان بیرون کشیدند که اُشکوبۀ فلان و انجمن بِهَمان و هَیَآت بیسار چون (چگونه) تحفه می‌­دهند و اینان جملگی زاهد و پارسایند و به این کم بسنده نموده­‌اند. اندکی بر سر 400 میلیون اشرفی­ بحث در گرفت و مذاکرات به وقوع پیوست- المذاکرات و ما اداراک مالمذاکرات-؛ رندی خَم به جَبین نشاند که آیا کسر مالیات را محاسبه نموده‌­اید یا خیر؟! آنگاه، دیگر خادمان بالجمله خواهان عطف توجّه بدین مهم شدند و در کسری از زمان، مشکل کسر مالیات را حل نمودند و به یکبار آن تحفه به 500 میلیون اشرفی­ ارتقاء یافت. شفیقی کِل کشید و قِری دَر داد و گفت: وَه که چه نیکو در زمان اندک بهای هنگفتی به ارمغان آوردید. خوشا لحظه­‌ها و ثانیه­‌ها، که اشرفی اشرفی بر انبانمان افزود. حالِ جملگی مفرّح شد و جیبشان مفتّح و به پاس این خوانِ یکبارۀ نعمت، فضا را به سلام و صلوات بر خاندان پاک و مظلوم رسالت عطرآگین نمودند و با هم سلفی گرفتند. ✍️ محمدجواد نیکزاد، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
🔵 انسان است دیگر، عجول و لجوج! 🔹انسان موجود عجیبی است؛ آنقدر عجیب که شاید تنها موجودی باشد که دامنۀ تناقضات رفتاری‌اش این‌قدر زیاد است. ادعا می‌کند روشن‌فکر است؛ اما در همان حال چراغ عقلش را خاموش می‌کند، بر طبل می‌دانم می‌دانم می‌کوبد؛ اما سرنا را از سر گشادش می‌نوازد، و یا با اینکه وانمود می‌کند به امور مسلط است، قیمه‌ها را توی‌ ماست می‌ریزد. نمونه روشن این تناقضات را در واکنش‌های مردم به طرح صیانت فضای مجازی می‌توان دید. 🔹در یکی از کانال‌های پر مخاطب تلگرام که بیش از یک میلیون عضو دارد، پیامی دربارۀ طرح صیانت فضای مجازی دیدم. به قسمت نظرات مخاطبان رفتم تا واکنش‌های آنها را دربارۀ این طرح ببینم. تقریبا اکثریت نظر منفی به این طرح داشتند. برخی گله می‌کردند که چرا می‌خواهند بین مردم دیوار بکشند! برخی دیگر نیز از تعطیلی کسب و کارهای می‌گفتند و شکوه‌هایی از این دست. تا اینجای کار من به آنها حق می‌دادم؛ اما آنچه باعث شگفتی‌ام شد این بود که در بین اعضای کانال افرادی بودند فارغ از این که چه گفت‌وگویی در جریان است، لینک فیلم‌های مستهجن به اشتراک می‌گذاشتند و برای این که در باغ سبزی هم نشان بدهند عکس‌های کاملا برهنه در صفحه شخصی خود به نمایش گذاشته بودند. با خود گفتم‌ آفتاب آمد دلیل آفتاب! اگر مردم دنبال دلیلی می‌گردند که فضای مجازی آلوده است، همین نمونه‌اش! اگر بازهم دلیلی می‌خواهند برای ضرورت سر و سامان دادن فضای مجازی بازهم همین دلیلش! با اینکه مخاطب امروزی به وضوح آسیب رها بودن فضای مجازی را در مقابل چشمان خود می‌بیند؛ اما بازهم در واکنش به طرحی که اصلا از آن آگاهی ندارد، نالۀ می‌کند که وای اینترنت از دست رفت! در این بین، برخی نیز هستند که همه چیز را به این طرح ربط می‌دهند از واکسن و کرونا و آب و برق گرفته تا نظامی بودن فروغی مدال آورنده المپیک! ✍️ مجتبی عادل پور، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
🔆 روزهای بدون خط خوردگی 📌نامه‌ای خواندنی برای نخبه حوزوی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین زاهدی درست است که ما در میان آن جماعت دانشجوی علوم دینی گم بودیم، مثل قطره‌ای در میان دریا، اما تو در جمع کوچکتر خودمان، همیشه اثرگذار بودی و برای پیشرفت کار دیگران پیشقدم. حتی در خرید مایحتاج و برای نظافت منزل و جمع‌وجور کردن سفره هم از همه پیشی می‌گرفتی. زندگی را برای ما در آن روزهای جوانی معنا می‌کردی. در مسیر دانش‌طلبی راحتی نمی‌شناختی و سخت‌ترین راه‌ها را انتخاب می‌کردی و حاضر نمی‌شدی از طریق امتیازاتی که لیاقتش را داشتی به مراتب عالی‌تر برسی. برای شخصی مثل شما این امکان وجود داشت که در تهران یا قم هیئت علمی دانشگاه باشی، اما حاضر شدی که در سرما و گرما مسیر قم به بروجرد را طی کنی تا در آن جا سال‌های تعلیم را سپری کنی. 🔗 متن کامل نامه را می‌توانید اینجا دریافت کنید. @HOWZAVIAN
یک طرف مردمان نصرانی یک طرف هم رسول رحمانی صحبت از حق و باطل او بود روزگاری که بود و میدانی (نرود میخ آهنین در سنگ) بر زبانت هر آنچه می خوانی آخرین تیرشان که نفرین است یا بمانی و یا که در مانی صبح فردا که آمدند آنجا با نگاهی که خیره می مانی احمد اینجاکنار خود دارد یک بغل آیه های نورانی هم قدم هم نفس علی در راست در چپش فاطمه چه ریحانی حسنین آن دو سبط پیغمبر هر دو قرص قمر چه نورانی مشورت مشورت چه می گویند؟ با چنین چهره ها ی نورانی قسمت ما فغان و ویرانی سهم ما غصه است و حیرانی آری آری مباهله این بود نکته دارد عیان و پنهانی ✍️ بانوی طلبه زینب صالحی @HOWZAVIAN
🌹به مناسبت 11 مرداد فرارسیدن ایام شهادت مظلومانه زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه)، مرجع شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف 🌹شهادت: توسط عوامل پلید 🌺🍃نثار روح با عظمتش، «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ⁉️حقیقت مکتوم‼️ ✅ با گفتمان و اندیشه های سیاسی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف، آشنا شویم ✍آرا و نظرات معظم له درباره🔰 ◽️حکومت◽️سلطنت قاجار ◽️ولایت فقیه◽️آزادی ◽️مساوات◽️مجلس شورا ◽️قانون اساسی◽️قانونگذاری ◽️حقوق زنان و ... ✍ و پاسخ به ادعاهای واهی مغرضانه و تهمت های ناروا به مرجع شهید 🔰در هفت بخش🔰 کانال شهید رابع @shahidrabe ✍ هادی حمیدی، دبیر تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
یکی از مهمترین کارهای آقای رئیسی پاکسازی ستاد ملی مبارزه با کرونا از وجود جاسوسانی است که در آمارسازی و کرونا هراسی و جوسازی برای واردات واکسن فعالیت می کنند. در خصوص کرونا باید با صداقت با مردم سخن گفته شود. ✍️احمد جهان بزرگی @HOWZAVIAN
✔️صعود فضلای حوزه علمیه قم به قله کرکس 🙏 به طلبه‌های فاضل و درس‌خوانی که کوله را آماده می‌کنند، بند کفش‌ها را می‌بندند، از خواب سحر دل می‌کنند و راهی بیداری می‌شوند؛ باید هم کرد. و البته از سوی متولیان ورزش حوزه حمایت لازم است. 💐 عزیزان خدا قوت @HOWZAVIAN
⁉️ شبکه خانگی کدام «خیر فرهنگی» را «توزیع» می کند؟! ✍️احمد اولیایی شبکه خانگی دیگر نامی آشنا در میان همه خانواده ها است و با توسعه تکنولوژی های ارتباطی و گوشی های تلفن هوشمند و اینترنت همراه، دیگر کمتر کسی است که به فیلم ها و سریال های شبکه خانگی دسترسی نداشته باشد. «دسترسی»، کلمه ای که اگر معادل عدالت گذاشته شود، می تواند لذت بسط عدالت فرهنگی را در توسعه شبکه خانگی برای ما به همراه آورد اما آیا عدالت، فقط «دسترسی» است؟!!! آیا همین دسترسی ما را با مسئولیت های دیگر مواجه نمی کند؟!!! شبکه خانگی از ابتدا با این توجیه که بینندگان اندک و عمدتا از طبقات اجتماعی-اقتصادی خاص دارد، مرز های سانسور و آزادی رسانه ای را کمی بازتر گرفته بود. شاید این توجیه در ابتدا قابل پذیرش بود اما اکنون، با پرداخت مبلغ نسبتا ارزان و یا تماشای این سریال ها در وب سایت های رایگان و حتی دیدن عمده آن ها در اینستاگرام، دیگر نمی توان گفت که عموم مردم این سریال ها را نمی بینند. «گیسو»، «دراکولا»، «سیاوش»، «زخم کاری»، «ملکه گدایان»، «مردم معمولی»، «می خواهم زنده بمانم» سریال های این روزهای دو شبکه خانگی اصلی کشور هستند. سریال هایی که بسیاری از خانواده ها (به معنای واقعی خانواده) نمی توانند در کنار یکدیگر این سریال ها را ببینند. عشق های مثلثی، روابط آزاد، شوخی های جنسی، کلمات رکیک، قتل، خونریزی، ترس و ... در اکثر این سریال ها دیده می شود. پیشتر در مورد آسیب شناسی این دست سریال ها و شبکه خانگی حرف های زیادی زده شده است اما اکنون هدف، بررسی این وضعیت از پنجره عدالت فرهنگی است. عدالت فرهنگی به دنبال بسط عدالت در عرصه فرهنگ است و پرسش اصلی آن بررسی ماهیت خیرات و مواهب فرهنگی است که قرار است در جامعه توزیع شود. بخش عمده ای از این توزیع در اختیار رسانه هاست. از رسانه ملی گرفته تا VOD هایی که از آن ها صحبت شد. دامن زدن به دعواهای مربوط به سانسور و اختلافات میان وزارت ارشاد و ساترا و اینکه آیا باید در یک سریال مشروبات را نشان دهند یا خیر، از مصادیق بارز تقلیل موضوع است. پیش از همه این سوال ها و دعواها، باید تکلیف این مسأله روشن شود که ساختار رسانه ای ما در تمام ابعادش و ذیل همه ابزارها اساسا به دنبال توزیع چیست؟ اگر در عدالت اقتصادی صحبت از توزیع ثروت و در عدالت اقتصادی صحبت از توزیع قدرت می شود، در عدالت فرهنگی که رسانه بار بزرگی از آن را بر دوش دارد، صحبت از توزیع چه «خیر»ی است؟!!! فرهنگ عرصه تبلور ایده ها، خلاقیت ها، طرز تفکر ها، و در نهایت کنش های فرهنگی است. هرچند بخشی از این مقوله های فرهنگی از مسیر محیط و وراثت ساخته می شود اما قسمت عمده ای از آن ها توسط رسانه ها نهادینه خواهد شد. ساختار رسانه ای جامعه و در ذیل آن ها شبکه خانگی اساسا به دنبال ساختن چه نوع و چه کیفیتی از این مقوله هاست؟ این پرسش اصلی، دقیقا می تواند راهبرد اصلی رسانه ای ما ذیل عدالت رسانه ای و عدالت فرهنگی را روشن کند. یکی از بهترین راه های نادیده انگاشتن این پرسش اصلی، تقلیل موضوع و تنزل مشکلات محتوای رسانه ای به سطح سانسور و .... است. این دست نگرانی ها البته لازم و به عنوان راهکارهای موضعی و موقت قابل تأمل است اما مادامی که از «خیر فرهنگی» که نهاد رسانه به دنبال «توزیع» آن است، صحبت نشود آش همان آش است و کاسه همان کاسه...! @HOWZAVIAN
🔴 تفکری که باید برود و دیگر برنگردد ✍ سید قوام الدین صفوی 🔹 آنچه که باید برود و دیگر برنگردد نه مردی با ریش های اتو کشیده است، چون ممکن است مردی با محاسن خاکستری برود و دیگری با عبای شکلاتی وارد عرصه مدیریت کشور بشود. 🔹 حتی ممکن است چندی بگذرد و حافظه بلند مدت ملت چنان ضعیف شود و این جماعت هزار رنگ با لشکری از سلبریتی ها و اینفلوئنسرهای حقیقی و مجازی شخصی را با نشانه های جدید و جذاب روکنند. 🔹 مردی با اندام ورزشی و موهای جوگندمی و یا بانوی تحت حمایت فمینیسم داخلی پا به عرصه مدیریت بگذارد و از کوچکترین نقاط ضعف ملت استفاده کرده و مردم را در تقابل و دوراهی دیپلماسی و میدان قرار دهند که آیی چه نشسته اید که اگر فلانی بیاید و ما نیاییم ومدیریت اجرایی را در دست نگیریم نه چرخی می ماند که بچرخد و نه عزتی برای پاسپورت ها باقی می ماند چون فقط ماییم که زبان دنیا را می دانیم. 🔹 آن چیزی که الهی برود و دیگر هیچ وقت برای ایران برنگردد نه شخص و هویت خاص بلکه تفکر لیبرال و تکنوکرات و طنی می باشدکه همه چیز را خلاصه در وابستگی می‌داند و اگر به جلسات خصوصی شان راه پیدا کنید خواهید دید که به اندازه تهیه آش بزباش هم برای دانشجویان ایرانی ارزش قائل نیستند. 🔹 این تفکر که از مدتها پیش گریبان مملکت ایران را گرفته است و بیش از ۱۰۰ سال گرفتارمان کرده و سبب بسیاری از سرخورده گی ها و عقب افتاده گی ها شده است در زمان قاجار و دوره ناصری میرزا تقی خان امیرکبیر را شهید کاشان کرد و بعدها با امثال مشاطه غرب سیدحسن تقی‌زاده بزک کردن غرب را بر خود فرض گرفته است تا جایی که می گفتند از نوک پا تا فرق سر باید غربی بشود. 🔹 کسانی که تکنسین های داخلی را در حد یک مونتاژ کار معمولی قبول دارد و به این موضوع افتخار میکند باید هم فرسنگ ها دور از تولید داخلی و نانوتکنولوژی و انرژی هسته ای باشد. 🔹 تفکری که سیمان درون راکتور هسته‌ای می ریزد شاید ادامه همان تفکر وابسته ای است که در دوره پهلوی اجازه اورهال هواپیما راهم به متخصصین داخلی نمی‌داد. باور کنید فرقی نمی کند عمامه داشته باشیم یا کت و شلوار، در فیضیه و دار الشفاء درس خوانده باشیم یا شریف و آکسفورد . 🔹 آنچه که مهم است تفکر وابستگی است که الهی برود و دیگر برنگردد. @HOWZAVIAN
☺️ حقیقتا خسته نباشید! 🔴 اهدای لوح تقدیر اعضای دولت به رئیس جمهور 🔹اعضای هیات دولت، لوح تقدیر و قرآن نفیسی را به پاس خدمات ۸ سال گذشته به رئیس جمهور تقدیم کردند. پ.ن: آخه یه چیزی بهش می‌دادین که به دردش بخوره، این جماعت قرآن رو تفسیر هم که بکنند، باز یه راه دیگه می‌رن؛ مثلاً متن برجام را می‌دادین... ✍️ جیم جواتی @HOWZAVIAN
🔻می خواهید عمار باشید ✍️ احمد جهان بزرگی زمانی که عمّار و دیگران بر فرمانروایان عثمان خرده می گرفتند، صدای اعتراض به گوش عثمان رسید و با خشم و نگرانی از خانه بیرون آمده، روی منبر رفت و گفته ها و اعتراضات معترضان را طیّ نطقی رد کرد و گفت: من از حقوقی که دارم استفاده کنم، وجوه بیت المال را بیش تر از این مصرف خواهم کرد و مانعی نخواهد داشت ... و بینی جمعی را با اقدامات بعدی خود به خاک خواهم مالید ! هنوز عثمان از منبر پایین نیامده بود که صدای علی علیه السلام بلند شد و گفت: در آن صورت جلوِ تو گرفته خواهد شد » سپس عمّار به سخن درآمد و گفت: به خدا سوگند ! من نخستین کسی خواهم بود که بینی اش به خاک مالیده شود. روزی دیگر عثمان در مسجد عصبانی شد؛ ولی به علی چیزی نگفت؛ امّا به عمّار دشنام داد و عمّار نیز عصبانی شد و به عثمان حمله و از کارهای او به شدّت انتقاد کرد؛ آن گاه عثمان بیش تر برآشفت و مجددا او را به حضور طلبید؛ ولی عمّار امتناع کرد؛ بدین جهت او را با اکراه و اجبار نزد عثمان بردند و در آن جا بین دو طرف مشاجره درگرفت. عمّار به محض خروج از خانه عثمان، راه مسجد را پیش گرفت و وارد مسجد شد. مردم دور او حلقه زده، با او به گفت وگو مشغول شدند. عمّار شروع به سخنرانی کرد و مخاطراتی که از طغیان مردم در برابر عملیّات ناروای عثمان پیش آمده بود، مورد بحث قرار داد و همه کارهای ناروای او را برای مردم تشریح کرد. عثمان با اطلاع از این امر، دسته ای از عمّال خود را مأمور کرد تا مردم را از گِرد عمّار برانند و متفرّق کنند. زمانی دیگر، عدّه ای از صحابه که زبیر، طلحه و مقداد نیز جزو آن ها بودند، جلسه ای تشکیل داده، به رایزنی پرداختند و در نتیجه، به اتّفاق تصمیم گرفتند نامه ای به عثمان نوشته، پس از تشریح انحرافات و کارهای ناروای وی، از او بخواهند که توبه و از خلافت استعفا کند. نوشته ای با همین مفاد نوشته شد و 10 نفر پشت سر عمّار به راه افتادند تا نامه را به وی تسلیم کنند؛ ولی در طول راه، هر یک به کوچه ای رفته، عمّار نامه را به تنهایی نزد عثمان برد و به او تسلیم کرد. عثمان نامه را گرفت و خواند و پس از مطالعه گفت: آیا تو این نامه را نوشته ای ؟ بلی، من نوشته ام. آیا تو تنها نوشته ای ؟ من تنها نبودم؛ بلکه افراد دیگری نیز همراه من بودند؛ ولی آن ها از ترس تو پراکنده شدند. نام آن ها را به من بگو. هیچ وقت نام آن ها را نخواهم گفت. چرا تو به تنهایی چنین اقدامی کردی در حالی که دیگران می ترسیدند ؟ در این هنگام، مروان گفت: ای خلیفه ! تا کی در برابر این بنده سیاه صبر می کنی ؟! همین مرد مردم را به تو جری ساخته است. اگر او را بکشی، کسانی را که پشت سر تو بوده اند، مرعوب خواهی کرد و سایر متمرّدان از کشته شدن او عبرت خواهند گرفت ! عثمان پس از شنیدن حرف های مروان، امر کرد عمّار را بزنند. غلامان عثمان عمّار را زدند و شخص عثمان نیز در زدن وی شرکت کرد. به قدری او را زدند که به فتق مبتلا شد و غش کرد؛ سپس او را از زمین بلند کرده، همان طور که فضولات را در کوچه می اندازند، او را در کوچه انداختند ! @HOWZAVIAN