eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
533 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 مباشران قتل جنین ✍️ زهرا سعادت، عضو تحریریه بانو مجتهده امین در روزنامه سراسری سراج نوشت وارد اتوبوس شده و روی اولین صندلی خالی کنار زنی که در خودش مچاله بود نشستم. صدای آرام گریه حالم را دگرگون کرد بی‌مقدمه رو به من با چشمانی اشک بار پرسید: "خانوم! اگر زنی باردار باشه و شوهرش بچه رو نخواد و بگه سقطش کن، گناهش پای زن هم نوشته میشه؟" لحظه‌ای جا خورده و نمی‌دانستم چه پاسخی بدهم که مرهم زخم درونش باشد، عجالتاً بسته کوچک دستمال کاغذی را از کیف در آورده و به سمتش گرفته و با لحنی دلسوزانه گفتم: اشک‌هاتون را پاک کنید و آروم باشین! با دستهای لرزان یکی از دستمال‌ها را برداشته و بعد از پاک کردن اشک از روی گونه‌هایش با صدای گرفته گفت: ما دوتا دختر ۱۷ و ۱۵ ساله داریم و شوهرم کارگر و مستأجریم. با هزار بدبختی زندگی ما می‌گذره، حالا متوجه شدم ناخواسته باردارم و شوهرم گیر داده تا به جایی نرسیده سقطش کنم! در حالی که از بغض صدایش قلبم به درد آمده بود، گفتم: شرایط سختی دارین ولی به راه‌‌های دیگه‌ای هم فکر کنید! در برابر نگاه پر از تردیدش دست لرزانش را گرفته و آرام ادامه دادم: تا حالا از ته دلت، رزاق بودن خدا رو لمس کردی؟! از چهره‌تون پیداست که آدم خداشناسی هستین. لبخند کمرنگی بر لب‌های خشکیده‌اش نشست. ادامه دادم: "خیلی ها در شرایط شما قرار داشتن ولی اقدامی نکردن و همون بچه وقتی بزرگ شده آدم با کمالاتی که به درد جامعه می خورده از آب دراومده، نمونه هاش هم زیادن... و بلافاصله گفتم: اما با قتلی که در فکر انجامش هستی یه عذاب وجدان دائمی خواهی داشت! دیه این قتل هم باید بپردازی! با لحن آرام‌تری ادامه دادم: " فکر کنین، روز قیامت با چهره ای زیبا ازت میپرسه مامان به چه گناهی اجازه زندگی بهم ندادی؟!" باران اشک صورت بی‌رنگش را خیس کرده بود میان هق هق گریه گفت: "توکل به خدا من به این طفل معصوم رحم می کنم و با همین حرف های شما شوهرمم متقاعد می‌کنم که گناه قتل به گردنمون نیفته، بالاخره خدا هم به آینده این طفلک رحم میکنه." نزدیک مقصد بودم قبل از پیاده شدن، دستی روی شانه اش گذاشته و با مهربانی بیشتری گفتم:" ان‌شاءالله با این تصمیم عالی رزقتون برکت پیدا میکنه و پاقدم طفل بی‌گناهت خیر و خوشبختی براتون میاره!" لبخند امیدوارانه به لب نشاند و گفت:" الهی خیر ببینی که حرف دلمو زدی!" دستی به نشانه تأیید و تشکر بالا برده و از اتوبوس پیاده شدم. متأسفانه حال و روز مادری که تنها حامی فرزندش از ابتدای بارداری است؛ اما به دلایل واهی، مرتکب سقط گردیده و دنیایش را با رنج و عذاب وجدان تاریک می‌کند و حتی پزشک و پرستار هم بر حکم سقط صحه می گذارند، رو به گسترش است و هیچ راهکاری برای این معضل اندیشیده نشده تا جایی که به بهانه عسر و حرج مادر، مورد بازخواست مراجع قانونی نیز قرار نمی‌گیرند! در حالی که بنابر قانونِ برگرفته از فقه غنی شیعه، مباشرت پدر که متأسفانه شایع‌ترین مورد سقط جنین در کشور به شمار می‌رود، مصداق ماده قانونی سقط عمدی جنین باشد علاوه بر پرداخت دیه به حبس یک تا سه سال محکوم خواهد شد! با این همه همچنان ابهامات قانونی در مجازات سقط جنین به ویژه در صورت مباشرت مادر در مراجع قانونی وجود دارند که برای برخورد قاطع با آنها نیاز به وضع و تبیین قوانین کاربردی تر و همچنین استفاده پربار تر از ظرفیت نهادهای تاثیرگذار تبلیغی فرهنگی در تبیین حرمت قتل نفس از نظر فقهی و حقوقی در خانواده ها به نظر می رسد تانسل شاداب شیعه پابرجا بماند و از پیر شدن جمعیت کشورمان پیشگیری کنیم. @HOWZAVIAN
. یادداشت محسن عبدالله زاده، نویسنده حوزوی با عنوان «تن‌آرایی ظالمانه» 🔗 انتشار در روزنامه سراج @HOWZAVIAN متن کامل👇👇
🔻 تن‌آرایی ظالمانه ✍️ محسن عبدالله زاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء در روزنامه سراسری سراج نوشت گناه من چیست؟ می خواستم زیبا شوم، دوست دارم دیده شوم، به من توجه شود، متمایز باشم، از پیری متنفرم، از چین و چروک از فرتوتی ، متنفرم و ... جملاتی که از زبان قربانیان زیبایی همراه با کوهی از بغض و اندوه گفته می شود. افرادی که چندی پیش اسیر زرق و برق تبلیغات آرایشی و اعمال و جراحی های زیبایی شده و امروز پیامدهای این اسارت سلامت جسم، روان و روحشان را گرفته است. انسان فطرتا خواهان زیبایی و محبوبیت است. دوست دارد زیبا باشد، زیبایی ببیند، محبوب باشد و با آنها که محبوب و عزیزند ارتباط بگیرد، برای آن هزینه هم می دهد. اگر این فطرت دست نخورده باشد، سمت و سوی الهی خواهد داشت، همان خداوندی که در وصفش می خوانیم: إِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمَال و اگر غبار غفلت روی فطرتش آمد در تشخیص مصادیق زیبایی، محبوبیت و عزیز شدن، دچار اشتباه می شود. انسان از سه بعد جسمی ، روانی و روحی تشکیل شده است که نازل ترین این ابعاد، بعد جسمی و عالیترین آن بعد روحانی یا همان بعد الهی اوست. و در واقع انسانیت انسان به همین بعد رحمانی و معنوی اوست و الا در بعد جسمی با دیگر حیوانات مشترک است و چه بسا حیواناتی که در رنگ و اندام و اندازه زیباتر و جذاب تر از او باشد. انسانی که پی به حقیقت الهی خود می برد، فطرتش هم همسو با این اکتشاف، خواسته و نیازش را در قالب بعد روحانی مطرح و اغنا می کند و اگر درکی از این بعد عالی نداشته باشد متاسفانه در حجاب جسم گیر می کند و فطرت نیمه جانش هم نیازهایش را در حد همین بعد حیوانی می طلبد و چون پاسخ قانع کننده ای نمی یابد مدام از این شاخه یه آن شاخه می پرد و می کوشد نیازش را بر طرف کند. انسان خواهان زیبایی است اما تنها مصداق اسفل و کوچک این زیبایی در جاذبه های جسمی و مادیست و اصل و حقیقت زیبایی در ساحت روح و ملکوت اوست که جلوه گری می کند. انسانی که درکی از بعد روحی و ملکوتی خود ندارد مانند شخص نابینایی است که از دیدن اطراف خود محروم است. این انسان زیبایی، محبوبیت و عزیز شدن را دوست دارد اما به ناچار میزبانی جز جسم و ماده برای اجرایش نمی یابد. از اینرو هرچه بیشتر می کوشد بی نتیجه تر و خسته است مانند نوشیدن از آب شور دریا. چه شکرهاست در این شهر که غافل شده اند شاهبازان طریقت به مقام مگسی. انسان امروزی در یک جاهلیت مدرن گیر افتاده است جهلی که او را به ناکجاها می کشاند. هر روز به آب و آتش می زند تا روی آرامش ، اطمینان، سکینه و وقار را ببیند ولی دست از پا دراز تر می رسد سر جای اولش. برای دیدن این وضعیت زحمت زیادی نمی خواهد؛ کافیست سری به سایت ها و فضاهای مجازی مختلف بزنید، یکی از مجموعه تبلیغات پر تیراژ، مربوط به زیبایی و زیباسازی جسم است. از کاشت مو گرفته تا پیکرتراشی، تزریق ژل و کاشت ناخن. انسانی که حقیقتش به بعد ملکوتیش است چطور اسیر جسم شده است؟ جسمی که برای روحش مرکب و حمّالی بیش نیست. تصور کنید قصد مسافرت به مشهد دارید، مضحک نیست اگر ببینید گروهی از مسافران به محض ورود به قطار مشغول تعویض پرده و مبلمان و چیدمان واگن اند؟ جوری حرص و جوش می خورند، تمرکز می کنند انگار قرار است تا آخر عمر در قطار بمانند؟ حکایت آنهایی که این روزها مشغول تن آرایی شده اند اینگونه است. انگار نه انگار این جسم از بین رفتنی است و ابدیت را قرار است با حقیقت اصلی انسانی، با روح و جان بگذرانیم؟ از نگاه دیگر، انسانی که هیچ شناختی از هستی و ابعاد آن ندارد، از مرگ، قیامت، ابدیت و ... بعید نیست خودش را سرگرم این تن پروری ها بکند. درد بی دردی بدترین دردهاست، انسان آنقدر بی خیال و بی توجه به خلقت و هدف خلقتش شود که مهمترین دغدغه اش زیبایی جسم فانی اش باشد. تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت. انسانی که درکی از مرگ، آخرت، ملکوت و قیامت ندارد و اینچنیین مفاهیم برایش ناآشناست باید هم به آب و آتش بزند تا آثار و نشانه های پیری و فنای جسم را از خودش بزداید. چون حقیقتش را در همین جسم می بیند، پیری و نابودی اش یعنی انسان. از اینرو می کوشد در ظاهر هم که شده، هزار بلا بر سرجسمش بیاورد تا جلوه جوانی بگیرد. در پایان اگر بخواهیم جمع بندی داشته باشیم؛ انسان فطرتا خواهان زیبایی است اما به جای پرداختن به جسم و ظاهر فانی، حقیقت زیبایی را باید در روح و جانش بیابد و آن را زینت دهد. از نگاه دیگر انسان خواهان جاودانگی است و این جاودانگی نه در جسم بلکه در روح او مصداق پیدا می کند اما متاسفانه انسان می کوشد ظواهر و نشانه های پیری و فنا را در جسم خود از بین ببرد. @HOWZAVIAN
. 💠 مادران آزادی ✍️ علی تقوی دهکلانی، نویسنده حوزوی زن‌های ما همه زندگی‌شان را دادند تا امروز، ما به آزادی برسیم و من به عنوان یک ايرانی شعار زن زندگی آزادی را در گلزارهای شهدا ایران عزیز و در آسایشگاه‌های جانبازان و چشمان منتظر مادران و خواهران منتظِر مفقودین عزیز، به چشم خود می‌بینم و به این قرائت زن زندگی آزادگی یقین دارم. @HOWZAVIAN
🔻استکبارورزی و سلطه‌طلبی ✍️ محمد تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه یونانیان باستان طبقه‌بندی انسانها به دو قشر سلطه‌گر و سلطه‌پذیر را بدیهی می‌انگاشتند بطوریکه در "مدینه فاضله" افلاطون نیز این طبقه‌بندی میان انسانها به چشم می‌خورد. ارسطو، آشكارا به انكار آزادي گروهي از انسان‌ها در قالب بردگان پرداخت و صلاح آنان را در اين پنداشت كه زيردست و مطيع انسانهای ديگر باشند. در دوران مدرن گرچه جنبش اومانيسم با شعار آزادي و رعایت حقوق‌بشر قيام كرد اما نظام ليبراليستي در عمل هرگز پاي‌بند اين اصول نمانده است؛ گروه‌های بسياري در غرب به خاطر عقايد شخصي و مذهبي‌ مورد مزاحمت قرار مي‌گيرند و تبادل آزادانه افكار و عقايد و آزاد‌انديشي به معناي واقعي مشاهده نمی‌شود؛ زنان محجبه مسلمان در برخي از کشورهاي غربي از جمله فرانسه به جرم استفاده از حجاب، از ادارات و مراكز علمي و دانشگاهي اخراج مي‌شوند؛ تحقيق و تشکيک پيرامون برخي موضوعات مورد اختلاف تاريخي نظير «هولوكاست» جرم تلقي شده و پژوهندگان اين عرصه مورد اذيت و آزار قرار مي‌گيرند؛ اما در همين حال انتشار مطالب توهين‌آميز و استهزاء‌ عقايد بيش از يك ميليارد مسلمان در جهان به بهانه دفاع از «آزادي انديشه» امري معمول تلقي مي‌شود! بر اساس شواهد آشکار، نظام سرمایه‌داری غرب از دولت‌های فاسد و سلطه‌گر نیز همواره حمایت نموده است. از جمله در دهه‌های گذشته سیاست خارجی آمریکا مبتنی بر حمایت از دولت‌های فاسد، اقتدارگرا و وابسته بوده است. حمایت بی‌چون و چرای غرب از رژیم صهیونیستی نیز نقش مهمی در تداوم اشغالگری و خشونت‌طلبی این رژیم داشته است. بر اساس آمارهای اعلام شده، دولت ایالات‌متحده آمریکا سالیانه چهارمیلیارد دلار برای حمایت از رژیم صهیونیستی هزینه می‌کند. به گفته یکی از محققان آمریکایی «بدون چنین بخششی به این نماد نسل‌کشی، ادامه این جنایت‌ها امکان‌پذیر نیست. اصولا اسراییل بدون آمریکا چیزی بیش از یک دولت ورشکسته نخواهد بود» در مجموع امروزه روحيه سلطه‌طلبي در غرب به يکي از معضلات اساسي حاکم بر نظام‌های غربي تبدیل شده و پیامدهای آن در تمام عرصه‌هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي مناطق مختلف جهان نمود يافته است. @HOWZAVIAN
🌹 سخت آسان است مشکل‌های دنیا با کریم ✍️ مجتبی خرسندی گرچه در دنیا فراوان می‌شود پیدا کریم نیست مانند حسن اما در این دنیا کریم آن‌قدر پیش خدا بالاست شان و رتبه‌اش پس به عشق او لقب داده‌ست قرآن را "کریم" ما اگر از عرض‌حاجت‌ها خجالت می‌کشیم غافلیم از این که می‌آید به سمت ما کریم این‌چنین امروز اگر روزی ما را می‌دهد بی‌گمان از ما شفاعت می‌کند فردا کریم روزی همسایه‌ها چندین برابر می‌شود تا که بین کوچه‌ی ما می‌گذارد پا کریم یک‌نفر می‌گفت؛ "انسان‌ها حریص ذاتی‌اند" گفتم؛ آری ای رفیق! الّاکریم، الّاکریم... از کرامات حسن ضرب‌المثل‌ها ساختند سخت آسان است مشکل‌های دنیا با کریم ذکر ما شد مثل قمری‌های صحن خاکی‌اش؛ " یاکریم و، یاکریم و، یاکریم و، یاکریم... " @HOWZAVIAN
🔴گفت‌وگوهای حق‌خواهانه ✍️ احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه خود گفت‌وگو فی نفسه و صرف نظر از هدف و غایت آن ارزشی (مثبت یا منفی) ندارد. بايد ديد که هدف از ورود به عرصة گفت‌وگو و مناظره با ديگران چيست. گفت‌وگویی که به منظور «حق»‌خواهی و «حق»‌شناسی باشد ارزشمند است. گفت‌وگو ابزاری مناسب و بعضاً بی‌بدیل برای شناخت حقیقت و آشکارشدن حق از باطل است. تجربه نشان داده است انسان در جريان گفت‌وگو بهتر و دقيق‌تر و با نگاه عميق‌تر به مسائل مي‌نگرد. افکار و انديشه‌هاي انسان بيشتر به جريان مي‌افتد. @HOWZAVIAN
📌 پیمان نامه حقوق کودک چه مقدار بوی حقیقت می‌دهد؟! ✍️ محمدحسین مطهری 🔴در پیمان‌نامه حقوق کودک به عناوین مهمی مانند رشد و حیات و مصالح ‌عالیه و آزادی و دوری ‌از تبعیض، اشاره شده ‌است؛ 🔸حق هر کودکی، امنیت و آرامش و کسب‌علم در فضای آرام و به دور از آشوب است؛ کودکان بی‌خانمانی که در خود روز و شبشان را روی کارتن و کنار زباله‌ها سر می‌کنند، آیا از این حق مستثنا هستند؟ 🔸مصالح ‌عالیه چیست و شما آن را چگونه تعریف می‌کنید؟ آیا کودکانی که با تحفه‌هایی مانند "Call of Duty" و "PUBG" بیماری آدم‌کشی و مردم‌آزاری به جانهایشان می‌افتد، بنظر شما به مصالح‌عالیه‌ رسیده‌اند؟ 🔸آیا آلاء پنج‌ساله‌ی فلسطینی، حق‌حیات ندارد؟ آیا او کودک نبود و یا در حق شما ظلمی مرتکب شده‌بود؟ مانند آلاء دختر پنج‌ساله کم نداریم! 🔸آیا برای قضاوت میزان موفقيت این پیمان‌نامه و جاعلان این قرارداد در تحقق آزادی و رشد و مصالح‌عالیه و حیات و عدالت، بررسی همین چند قلم جنایت کافی نیست؟ @HOWZAVIAN
... ✏️اگر شهردار بودم... ✍️محمدجوادمحمودی من اگر شهردار بودم؛ مرده‌شور خانه را در میدان اصلی شهر می‌ساختم! تا هر صبح؛ به مردم یادآور شوم که بیدار شدن اختیاری نیست و امروز تکرار روز قبل نیست... (علیه‌السلام): «بدان که تو در پی دنیایی و مرگ در پی توست.» @HOWZAVIAN
🔍 تشکیکی بودن مسئولیت اخلاقی ✍️ یادداشت علیرضا مکتب‌دار، عضو تحریریه مدادالفضلاء در نشریه افق حوزه مسئولیت اخلاقی پیوندی وثیق با وظیفه اخلاقی دارد؛ یعنی مسئولیت در جایی معنا و مفهوم می‌یابد که فرد، مورد سؤال قرار گرفته و نسبت به امر مورد سؤال،‌ وظیفه و تکلیف داشته باشد. پس اگر به وظیفه خود عمل کرده باشد، مورد ستایش قرار گرفته و احیاناً به او پاداش داده می‌شود و چنانچه آن‌ را ترک کرده باشد، مورد سرزنش قرار گرفته و احیاناً مجازات و کیفر می‌شود. 🔗 متن کامل یادداشت @HOWZAVIAN
🔻جاهایی از کشور هنوز رنگ انقلاب اسلامی ندیده ✍️ از پوریا نقدی در افکار حوزوی بخوانید 🔔 افتضاح و افسار گسیختگی برخی از دانشجویان ناشریف دانشگاه شریف که همزمان در قشر ۴ درصدی مرفه و در اوج امکانات و شرایط تحصیل عالی حضور دارند به نظام و ملت و شهدا توهین می کنند و کم کاری و ضعف تخصص و تعهد در ادارات که از دولت قبل به جا مانده نشانگر نیاز کشور به تجدید نظر اساسی در نظام آموزش و کارآفرینی کشور از صفر تا صد است که نظام آموزش و و بروکراسی اداری کشور ما هنوز رنگ انقلاب را به خود ندیده و همچنان در آموزش و ادارات ما انقلاب ۵۷ نمود پیدا نکرده است ! 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
🔍 سطح نازل و احمقانه اپوزیسیون نظام ✍️ علی سلیمانی 🔸حدود چهل روز از شروع آشوب و اغتشاشات و هرج و مرج آفرینی در کشور می گذرد،در این چهل روز همه نوع اتفاقی را از جانب هرج و مرج طلبان دیدیم،از تهدید و ارعاب و قتل و حمله به زنان بی پناه و برداشتن حجاب از سر آنها(تضاد کامل با نام حرکتشان که بر پایه ی حمایت از زنان بود) و آتش زدن اموال عمومی و خصوصی و انسان! 🔸نان به نرخ روز خوری فراوان دیدیم،از سلبریتی هایی که با پول و رسانه این نظام و مردم به نام و نان رسیده اند و پنجه به چهره همین نظام و مردم کشیدند تا افرادی که در این به اصطلاح خودشان انقلابشان کشف حجاب کردند تا تلاشی برای آزادی کرده باشند! بماند که تا قبل از این هم حجابی نداشتند که حالا کشف حجاب کنند. 🔸در این چهل روز رسانه های فارسی زبان اما وطن فروش و مزدور بیگانه هم عیان تر از قبل در شیپور ناامنی و خون و آتش دمیدند، رسانه ای هایی که تا قبل از این لااقل برای حفظ ظاهر هم که شده نمایان دعوت به جنگ خیابانی نمی کردند،البته جز رسانه ی قاتل ارّه به دست محمد بن سلمان یعنی سعودی اینترنشنال که موسسش یک قاتل بالفطره است و کارکنانش مزدوران آشوب طلب و وابسته به منافقین و تجزیه طلبان. در این زمینه یکی دیگر از ادعاهای غرب هم رنگ باخت آفکام برخلاف قوانین خودش هیچ یک از این شبکه های حاضر در لندن را نه تنها جریمه نکرد بلکه تذکری هم بابت جنگ افروزی و ترویج خشونت نداد. 🔸ورزشی که می گفتند سیاسی نیست و ما فریاد می زدیم از خود سیاست هم سیاسی تر است را هم آشکارا سیاسی کردند،عمله هایشان در داخل ایران مچ بند سیاه بستند و خودشان با انواع بهانه از صدور روادید برای حضور در مسابقات بین المللی و کسب سهمیه المپیک خودداری کردند. سه زن ایرانی در فاصله ی اندک در مسابقات بین المللی شرکت کردند یکی با حجاب کامل برای اولین بار سه طلا در وزنه برداری کسب کرد و دیگری در دوومیدانی طلایی شد و سومی هیچ افتخاری کسب نکرد اما بیش از آن دو به او پرداختند و عملا آن دو را نادیده گرفتند،چرا؟ بله چون آن یکی خواسته یا ناخواسته در زمین آنها بازی کرده بود و می شد از او برای پروژه سیاسی شان بهره برداری کنند. 🔸اما هیچکدام از اتفاقات بالا به اندازه سطح پایین بودن و بی سوادی و مطالبات سخیف و اکثرا جنسی آشوبگران و‌ حامیان آنها آزار دهنده نبود. شعارهای سطحی و دم دستی اصطلاحا استادیومی، بطور مثال توپ تانک فشفشه... یا شعارهایی با همین مضامین که نوشتن آنها هم خنده دار و وقت تلف کردن و دور از شأن خوانندگان محترم این یادداشت است و یا فضاسازی آنها در مجازی با عنوان «برای...» که در هیچکدام از این «برای» ها یک مطالبه و آرمان مترقی دیده نمی شد و همه خلاصه می شد در دغدغه های نه کودکانه که احمقانه و به شدت جنسی و یا سانتی مانتال. حال شما این شعارها را مقایسه کنید با شعارهای انقلاب اسلامی سال۵۷ برای مثال همان شعار «توپ تانک فشفشه....» را مقایسه کنید با شعار« ما همه کارگر برزگر متحد می شویم تا برکنیم ریشه ی استثمار،درود درود درود درود بر خمینی» مفاهیم و ارزش های والا و تقابل با استکبار و استثمار در شعارها و مطالبات موج میزد اما حالا سطح شعارها از کری های استادیومی و دعواهای بعد از مدرسه فراتر نمی رود و مطالبات هم از کمر بالاتر! آنجایی هم که از کمر بالاتر رفته به سر می رسد باز با فکر واندیشه آدمی کار ندارد،آنجا هم اسیر ظاهر است. 🔷 در نهایت این آشوب و اغتشاش نقاب های زیادی را کنار زد،نقاب رسانه های مثلا حرفه ای و مستقل،نقاب چهره های مشهور داخل کشور، نقاب فعالان سیاسی خارج از ایران که از هر فرصتی برای پر کردن جیب خود و بهره مند شدن از مواهب وطن فروشی و مزدوری برای کشورهای متخاصم استفاده می کنند حتی اگر این فرصت موج سواری بر خون زن و فرزند خودشان باشد مانند حامد اسماعیلیون که برای مطامع خود خون زن و فرزندش را سرمایه کرده است. حقیقتا این آشوب ها با تمام آسیب هایشان محاسن بسیاری دارند که اگر عبرت گیرندگان از این تجارب وجود داشته باشند،تجربه تاریخی بشر ایرانی هر روز بیش از گذشته خواهد شد و به راحتی بازیچه قرار نخواهد گرفت. @HOWZAVIAN