.
#گزارش_تصویری
💠 برگزاری پنجمین گعده نویسندگان باشگاه فکرت
⏳ یادداشتخوانی حاضران، خوانش گلستان سعدی، گفتوگوی آزاد فرهیختگان، خوانش جلال
با همکاری
🖌 باشگاه فکرت
🖌 تحریریه عصر زنان
🖌 تحریریه نویسندگان حوزوی
#گعده
#مهارت_رسانه
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📰دکهی تیترخوانی
از سفر سلطان تا وام بانکها به کارمندانشان دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲
#سواد_رسانه
#مهارت_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 عطر تن کاشیهای فیروزه
✍️ فاطمه میری، نویسنده حوزوی
آنوقت که هنوز نمیدانستم دل کجاست؟ وقتی به گنبدتان نگاه میکردم چیزی درونم شروع به تاپ تاپ میکرد؛ چیزی شبیه به نبض، چیزی شبیه به حیات، آنوقت بود که دلدار شدم. اول شما بودید و بعد محبت را آموختم. اول شما بودید و بعد همه چیز. اصلا مگر میشود از عشق گفت و شما اول خط نیامدهباشید؟
اول بار معنی بهشت را در صحن و سرایتان یافتم و بعد، در همان دلِ مکشوفه گفتم: بعید است بهشت به قشنگی اینجا باشد.
اولین بار مشامم به عطر تن کاشیهای فیروزهتان صفا گرفت و بعد از آن همه تجربه رایحهها، هیچکدام مجابم نکرد که غیر از عطر حرمتان چیز دیگری مدهوشم کند.
میخواهم زندگیام رنگ شما باشد بوی حرمتان خانه کوچکم را صفا دهد، تکه فرش حرمتان قشنگترین تابلو فرش جهان است، میخواهم غبار مانده در تار و پودش، قوت دیوار خانهام باشد. اصلا آن تار و پودی که محل رفت و آمد زائرانتان باشد قیمت ندارد.
تمام حاجات کودکیام در حرمتان قد کشید و ثمر داد. حالا اگر حاجتی باشد صفای وجودتان است، اصلا اگر بهانهای باشد دلتنگی برای حرمتان است. الان خودتان شدهاید بزرگترین آرزو، مقدسترین میل.
شنیدهام، نه! هزار بار دیدهام که بابالجوادتان، گره میگشاید و رزق عالم را قسمت میکند. آخر مگر جز این است که فرزند باب الحوائجاید و پدر جوادالائمه!
این وصفها مرا یاد لحظات دعای جامعهکبیره در گوشه مقبره شیخ حرعاملی میاندازد؛ من مومنام به این فراز از دعای جامعه کبیره که: فِعْلُکُمُ الْخَیْرُ وَ عَادَتُکُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِیَّتُکُمُ الْکَرَمُ…
اگر این مُلک صفایی دارد به صفای شماست، اگر آبرویی دارد شما آبرو دادهاید و اگر امان دارد شما دعایش کردهاید.
مولا جان اگر مالی هست برای شماست و اگر فرزندی بهنامتان، اگر علمی هست بهپايتان و اگر جانی هزاران بار فدایتان.
#امام_رضا
#دهه_کرامت
#شمس_الشموس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ نبض غزل
✍️ حسن طاهری
ای نبضِ غزل های پُر از شمسه نگاری
خوش باد! که بر گِرد حرم معرکه داری
ای جلوه نورانیِ آفاق بهشتی
از نور تو هر لحظه شده آینه کاری
می آیم و می سوزم و در اوج نگاهت
از سقف دلم می شکفد چشمه جاری
غربت زدگانند که سوی تو می آیند
با بال و پری سوخته از گریه و زاری
ای خوب! رواق دل ما را بفروزان
با یک سبد از نازترین عطر بهاری
ما در پی ادراک تو در خلوت خویشیم
تا پای در این خانه ویرانه گذاری
در حیرتم از رویش پیشِ تو عطشناک
تا بر سرِ لم یزرع حاجات بباری
این بیت کبودانه ترین واژه درد است
تا حکم شکوفایی گل را بنگاری
اردیبهشت 1379
مشهد مقدس/ روبه روی ضریح حضرت شمس الشموس
#امام_رضا
#دهه_کرامت
#شمس_الشموس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌پاندمیِ سخنرانی
✍️ مصطفی گودرزی، پژوهشگر سواد رسانه
صبح است و دوباره صفحات مجازی را از بالا به پایین مرور و اخبار را میبینم.
بازهم کلی نشست، کنگره و اجلاس اما چرا اتفاقی نمیافتد و همچنان امروز اگر بد تر از دیروز نباشد همانند دیروز است؟
شاید اگر به جای نشست و اجلاس که مفهوم قعود و سکون را برای انسان تداعی میکند نام دیگری میگذاشتیم اتفاقات بهتری برایمان رقم میخورد.
مثلا میگفتم قیام سران فلان نهاد برای فلان موضوع یا حرکت و قیام فعالان فرهنگی برای مساله حجاب و قیام فعالان اقتصادی برای رفع مشکلات و معضلات اقتصاد کشور و ...
گویا دغدغهمندان آنقدر در نشستها شرکت کردهاند که دیگر حال ایستادن پای باورها وحرکت به سمت ارزش هایشان را ندارند.
شاید معنای جهاد را به درستی نفهمیدهایم اما میدانیم که در جهاد سکون نیست و لازمه آن حرکت است.
گفتهاند:
" هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد "
برگزاری نشستها و همایشها را نفی نمیکنیم اما گاهی باید سخنت را ایستاده بگویی و شاید در حرکت!
و حتی گاهی نباید سخن بگویی و حرکت تو نماد و نشانهای از اندیشه و فهم عمیق توست.
باید بررسی کرد که انفکاک ایده و عمل از کجا وارد اجتماع شد که امروز شاهد ایده پردازان بی عمل و عملگرایان بی ایده هستیم.
مگر نه اینکه در گذشتهی ما ایدهپردازان همان عملگرایان در صحنه بودهاند و نتایج نظریه پردازیهایشان در کف میدان عمل مشاهد میشد و اگر نتیایج با تصوراتشان همخوانی نداشت به اصلاح تئوری در جهت بهبود عمل میپرداختند.
و در نتیجه گفتهاند: به عمل(قیام و حرکت) کار برآید به سخندانی(نشست، همایش، سمینار و اجلاس) نیست!
#ترک_فعل
#همایش #شعار
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📰دکهی تیترخوانی
از پشتپردهٔ تعطیلی یک برند قدیمی تا روایت خواندنی از یک سقوط
سهشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲
#سواد_رسانه
#مهارت_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸کارکرد حجاب
✍ بابک شکورزاده
شاید حجاب حکمتهای مختلفی داشته باشد؛ ولی آن چه که مسلم است، مخفی بودن زینت و زیباییهای زن از نامحرم، جزو مهمترین حکمتهای حجاب است. در نتیجه هرگونه پوششی که اندام زن را بپوشاند ولی به نوعی دیگر مثل جنس یا طرح لباس باعث جلب توجه نامحرمان شود با فلسفه حجاب در تناقض آشکار و شرعا حرام است.
بنابراین همین که شخص میخواهد پوشش قشنگی داشته باشد کار را خراب میکند؛ چون وقتی پای قشنگی وسط باشد، معمولا برای نامحرم، جاذبه جنسی هم دارد؛ حداقلش این است که آمیخته با نگاه جنسی خواهد بود.
البته این به معنای پوشش نامرتب و شلخته نیست. اشتباه نشود!
متاسفانه بیشتر، قشر مذهبی و کسانی که اتفاقا مقید حجاب هستند درگیر این مسئله هستند که البته برخی به خاطر جهل مبتلا میشوند. یکی از مصادیقش پروفایلی است که برخی خانمهای محجبه از خودشان میگذارند و در عین محجبه بودن، خودنمایی و تبرج دارد.
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔸بندههای آزاد!
✍ مجید ابطحی
🔹چند وقت پیش در یک جمع فامیلی صحبت از ارتباط ایران و عربستان و امکان سفر حج شد. یکی میگفت #بهنظرمن پولی که برای حج مصرف میشود اگر صرف تولید شود و هزینه ی جهیزیه چند دختر جور شود بهتر است، دیگری میگفت به نظر من...
خلاصه هر کس 《نظر من》میگفت و...
به عنوان یک روحانی منتظر نظر بنده بودند، گفتم: ما قرار است نظر خودمان را اعمال کنیم یا نظر خدا را؟ اصلا ما 《بنده》ایم یا 《آقا و آزاد》؟ اگر دستورِ آقا(بخوانید خدا، بخوانید ربّ، بخوانید صاحب!) این باشد که "در طول عمرت یکبار باید به حج بروی، یا پولت را باید فلان جا خرج کنی" باید دنبال نظر خودمان باشیم یا نظر او؟ او که صاحبِ پول و صاحبِ نفَسهای ماست؛ نفَس هایی که کشیده ایم و کار کرده و پولی درآورده ایم همه از اوست!
🔹مطلب به ظاهر برایشان روشن بود و شاید تکراری، اما پذیرشش سخت! بارها شنیده بودند که ما 《بنده ایم》اما شاید توجه به لوازم این 《بندگی》نداشتند! اینکه بنده از خودش نظری ندارد، بلکه منتظر دستور مولاست!
🔹حج یک نمونه است، برای تمامی دستورات الهی از حج و نماز گرفته تا #حجاب و ولایت فقیه، اول باید این مسئله حل شود که ما 《بنده ایم》 نه آزاد!
کسی که خود را #آزاد میداند هر طور دوست دارد یا هر طور #عادت کرده زندگی میکند و کسی که حواسش به #بنده بودنش هست، دنبال نظرِ #صاحبش هست!
کسی که خودش را بنده نمیداند #پوشش خودش را هر طور #دلش میخواهد انتخاب میکند و سوالش این است که "چرا من در انتخاب پوششام #آزاد نیستم؟!"
🔹گویی ما مسلمانها، در عین اعتقاد به《خدا》، توجهی به《بنده بودنِ》 خودمان نداریم! راهکار دینی کردن رفتار مردم، جا انداختن همین مسئلهی به ظاهر ساده است:《ما آزادیم یا بنده؟》
#بندههایآزاد
#ازحجتاحجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN