🌹🌹🌹🌹
من و نامیدی مبادا، مبادا
من و ناامیدی ز فردا ،مبادا
مبادا شکستن ، مبادا نشستن
مبادا بیفتیم از پا، مبادا
من وماو امثال ماها نمردیم
تو تنهای تنهای تنها، مبادا
فدای غم تو! غم و ماتم تو !
دلت بی قرار غم ما، مبادا
کجا خانه داری؟ بگو خیمه ات کو؟
من اینجا ، تو بر خاک صحرا مبادا
به جز جمکران تو هر صبح جمعه
سرم گرم اینجا و آنجا مبادا
شب و روز دارم به لب این دعا را
بدون تو یک لحظه دنیا مبادا
.
.
نفس ها بریده ، جهان روبه موت است
اماما ! مسیحا ! بیا تا مبادا ..
#فاطمه_معصومه_شریف
#امام_زمان
@shaeranehowzavi
💠 مهندسی حمایت از سرودهای دینی
✍️ سینا ناصری
🔸تولید سرودهای دینی یکی از کارهای فرهنگیست که اخیرا در کشور توجه به آنها بیشتر شده و تعداد آنها افزایش یافته است و از طرفی هم این سرودها توانسته اند مخاطبان زیادی از نوجوان و جوانان را به خود جذب کنند که #سلام_فرمانده و #جشن_فرشته_ها از بارزترین این سرودها هستند.
اما به دو نکته باید توجه داشت:
🔹اول محتوای مناسبی باید در قالب این سرود ها به مخاطب منتقل شود گاهی دیده شده که صرف توجه به قالب و آهنگ باعث شده که توجه به محتوا کم شود و محتوای ضعیفی به مخاطب انتقال داده شود.
🔸دوم تولید سرودهای دینی نباید موجب حذف پخش مولودی مادحین از صدا و سیما شود. چراکه این مسئله باعث تغییر ذائقه مخاطب مذهبی می شود و مخاطب به محتوای دینیِ همراه با موسیقی عادت می کند و از آنجا که اجرای همراه با موسیقی در مساجد و هیأتها ممکن نیست، قشر مذهبی کم کم از فضای مسجد و هیأت دور می شود و این مسئله ضرری جبرانناپذیر را در پی خواهد داشت.
🔹پس بهتر آن است که مثل هر موضوعی، در باب تولید و پخش سرود های دینی از افراط و تفریط بپرهیزیم.
#سرود_انقلابی
#مداحی_استودیویی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍀 عماد افروغ؛ سیمای فلسفی یک جامعهشناس
✍️ دکتر شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خبرگزاری تسنیم نوشت:
گمشده دکتر افروغ در تبیین فلسفی انقلاب اسلامی با ورود به مباحث حکمت متعالیه اتفاق افتاد. ایشان دانش آموخته جامعهشناسی بودند ولی به نظر میرسد که این مباحث نتوانست او را قانع کند و ایشان را به سمت و سویی سوق داد که به مباحث فلسفی ورود کند.
گروه اندیشه خبرگزاری تسنیم-شریف لکزایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی پیرامون ابعاد شخصیتی مرحوم عماد افروغ نوشت:
اولین مواجههای که بنده با دکتر افروغ داشتم در مصاحبه علمی مقطع دکتری در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. گفتوگویی که انجام شد به خاطر رسالهام با عنوان «رابطه فرد و دولت در نظریههای ولایت فقیه» بود که در مقطع کارشناسی ارشد نگارش و دفاع شده بود.
به همین خاطر درباره بحث ولایت فقیه و ابعاد دموکراتیک و مردمسالارانه آن در آن جلسه گفتوگویی صورت گرفت، البته بعداً وقتی در دوره دکتری در همین مرکز علمی پذیرفته شدم، یک درس را هم با ایشان گذراندم و این درس همزمان بود با حضور ایشان در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی که ایشان به نمایندگی از مردم تهران در مجلس بودند و طبعاً کنشها و نکات انتقادیشان را در موضوعات سیاسی در این درس هم مشاهده میکردیم.
به هر حال زاویه و نگاه انتقادی ایشان به مباحث از همان ایام بسیار مشهود بود و از همان دوره که تقریباً از نیمه دهه 80 را شامل میشود، مصاحبت و ارتباط با ایشان برقرار شد و تا آخر حیاتشان برقرار ماند، به ویژه در مباحثی که راجع به حکمت متعالیه و حکمت سیاسی متعالیه و تأملات جدیدی که دکتر افروغ در این بخش به ویژه در بحث تبیین فلسفی انقلاب اسلامی داشتند و بخش پررنگی از مطالعات و تحقیقاتشان به این موضوع اختصاص یافت.
دکتر افروغ تأملات عمیقی در باب انقلاب اسلامی داشت و عمیقاً به انقلاب اسلامی و آرمانهای انقلاب اسلامی وفادار بود. بنابراین در این زمینه ورود گسترده و مبسوطی داشتند و از فضاهای مختلفی برای تبیین این موضوع استفاده میکردند.
متن کامل یادداشت در صفحه دکتر لکزایی
#اندیشه
#جامعه_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
😊 خمس فرزندان پدر
👓 آیتالله مکارم شیرازی حفظهالله، شما چطور طلبه شدید؟!!👆👆
🌱 مشتاقان ورود به دنیای طلبگی👇👇
✅ علاقه مندان می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی پذیرش به آدرس زیر اطلاعات لازم را نسبت به شرائط و مراحل پذیرش کسب و اقدام به ثبت نام نمایند.
✅ برای مشاوره رایگان با استاد مشاور در استان خود کلیک کنید.👇
https://samah.ir/m-hozeh/
✅ برای اطلاع از شرائط، ضوابط و مراحل پذیرش کلیک کنید.👇
paziresh.ismc.ir
✅ برای مراجعه به کانل ایتای پذیرش کلیک کنید 👇
https://eitaa.com/joinchat/1954873361C880234ef18
#طلبگی
#شاگرد_امام_صادق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎چشمانداز گفتمان «زن زندگی آزادی» بدون روتوش!
✍️ حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو
▫️چه دقیق گفت #تئودور_آدورنو که "مردم امروز سرکوب نمیشوند، سرگرم میشوند". رسانه لندنی_سعودی ورشکسته ایران اینترنشنال، از یک اتفاق مبتذل در ورزش سوئد، با یک #تیتر_ملایم، پردهبرداری میکند.
▫️اساسا این جریان در صدد #عادی_سازی و توجیه چنین پشت صحنههایی در قالب ورزش و هنر یا به اسم آزادی است تا با شیءشدگی و تبدیل انسان به کالای مصرفی، تجارت پرسود و بدون مانعی را رقم بزند.
▫️در واقع با غلبه اقتصاد بر اخلاق، هنر، ورزش، رسانه و دانش، #صنعت_فرهنگ را شاهد هستیم که نسبت به شخصیت و آگاهی انسان هم نگاه ابزاری دارد. کار به جایی میرسد که خصوصیترین حریم انسان را تحت عنوان ورزش، درمینوردد.
▫️امپریالیسم در یک لایه اگر خشن و شارلاتان است، در لایه دیگر مبتذل و سخیف است. ورزش را ابزاری برای تثبیت و توسعه گفتمانی قرار میدهد. در جام جهانی با تیم هایی همچون آلمان، به کمک همجنسبازی میآید و حال از طریق سوئد، سکس را روتوش و عادی سازی میکند.
▫️در واقع همانطور که آدورنو میگوید، سرکوب نوین با چاشنی سرگرمی در حال تحقق است. ابزاری شدن ورزش و فرهنگ هم در راستای تثبیت همین گفتمان #سرگرمی است. از شعار زن، زندگی، آزادی هم چنین افقهای مبتذل، سطحی و ابزاری را طبیعتا دنبال میکنند.
▫️خشونت علیه شخصیت زن و خانواده چیزی جز کالاشدگی و شیءوارگی این دو مقوله نیست که به نام آزادی و به کام تجارت امپریالیستی محقق میشود. هژمونی یا همان #سرکوبگری_رضایتمندانه نیز یعنی زن و خانواده را با خشونتسایبری و فریب فرهنگی، از معنا تهی کنیم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 گریز از انسان تک ساحتی در مکتب امام
📌 تبیین ذهن چند ساحتی امام خمینی
🔹 امام خمینی(ره) موفقترین انسان معاصر در بسیج ملی و رهبری انقلاب مردمی بزرگ قرن بیستم است که توانست عموم نیروها و کنشگران اجتماعی از طیفهای مختلف با تنوع فکری را در کنار هم قرار دهد و نیروی اجتماعی عظیمی را تولید کند و در برابر سیاستهای شرق و غرب و سیاسیون مستبد و گوشهنشینان متحجر بایستد و "قیام برای خدا" را به دالّ مرکزی حیات انسانی مبدل سازد. دالّی که در آن همه چیز معنا دار و همنشین شد، عدالت، آزادی، امنیت، اخلاق، معنویت، معیشت، عقلانیت و تجدد یک شبکهی معنایی به هم پیوستهای را شکل میداد که روح همهی آنها توحید و نفی طاغوت بود. این امام خمینی بود که توانست "عدالتخواه"، "آزادی طلب"، "حقیقتجو"، معنویتگرا"، "ولایتمسلک"، "تجددخواه" و ... را در کنار هم قرار دهد و آنها را به ید واحده و به یک ملت تبدیل کند.
🔸 این خصیصه، ریشه در ذهن چند ساحتی و چند لایهای امام خمینی دارد. امام خمینی به جهت تجربه زیسته و تحصیل عمیق در دانشهای متنوعی همچون فقه و اصول، فلسفه و کلام، عرفان و اخلاق و بهرهگیری وافر از قرآن کریم و سنت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) و اهلبیت طاهرین (علیهم السلام) فهمی عمیق و تشکیکی از واقعیت به دست آورد و تمام یافتههای ذهنی و شهودی و تجربی خود را بر یک نظام فکری منسجم چند لایه نظم و انسجام داده است به نحوی که هیچ جزئی نافی جزء دیگر نیست.
🔹حضرت امام خمینی بارها این نکته را تذکر دادهاند که بزرگترین فاجعه برای اسلام ، تفسیر تک ساحتی از انسان و اسلام است. برخی فقط عدالت را ارزش بنیادین اسلام میدانند و معنویت و معرفت و آزادی را فرعی میدانند و آن را تضعیف میکنند. برخی معرفت و حکمت را محور و دیگر ابعاد اسلام را تحقیر میکنند برخی عرفان و معنویت را. خلاصه هرکس یک بخش را مطلق میکند و دیگر بخشها را فرعی و تبعی و غیر اصیل. در حالی که هدف اسلام "انسان" ساختن است و همهی اینها از لوازم "صورت انسانی" انسان است. لذا همه جزء اسلام هستند و نتیجه اسلام.《اسلام انسانى مىسازد عدالتخواه و عدالتپرور، صاحب اخلاق كريمه، صاحب معارف الهيه؛ كه وقتى كه از اينجا رخت بربست و وارد شد در يك عالم ديگرى، به صورت انسان باشد، آدم باشد.》(صحيفه امام، ج۳، ص:۲۲۶)
✔️ ادامه در صفحه امتداد حکمت و فلسفه
#امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 پیامدهای سفر پادشاه عمان؛ سفری با دستار سفید
✍️ محمدصادق خرسند، پژوهشگر اقتصاد سیاسی در صفحه حقیق نوشت:
🌐 روابط حسنه ایران و عمان بدون تردید، کم نوسان ترین روابط خارجی ایران با کشورهای همسایه چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی بوده است. دو همسایه ای که در دو طرف یکی از استراتژیکترین تنگه های جهان یعنی تنگه هرمز حضور دارند. اولین نکته این سفر، حضور شخص شاه عمان در ایران برای یک دور، رایزنی های مهم است. معمولا در مبادله پیام ها، این مأموریت به وزیر خارجه این کشور محول میشد، اما این بار پادشاه حضور یافته و این اهمیت ویژه این سفر را نشان میدهد. نکته بعدی، پیام ورود سلطان هیثم به ایران با عمامه سفید است. در بین خاندان سلطنتی عمان، رسم است که پادشاه در سفرهای میانجی گری برای صلح، از عمامه سفید استفاده کند.
▪️هنوز زمان زیادی از آخرین واسطه گری عمان در آزادی دیپلمات زندانی ایران در بلژیک، نمی گذرد که پادشاه این کشور با خبر جدیدی روانه ایران گردیده است. قطعا دیدار سلطان عمان با السیسی رئیس جمهور مصر قبل از سفر به تهران، اتفاقی نبوده است. شواهد نشان می دهد عمان در تلاش برای وساطت بین ایران و مصر است تا با نزدیک کردن دیدگاه های دو کشور، روابط را به مرحله گشایش سفارتخانه برساند. امری که پادشاه عمان در دیدار با رهبر انقلاب هم بیان کرد و از تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی خبر داد. بدون تردید گرم شدن روابط ایران با کشورهای مهم منطقه نظیر عربستان سعودی و مصر می تواند در کاهش تنش های سیاسی و گشایش های اقتصادی مؤثر باشد.
🔗 متن کامل
#بین_الملل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 خمینی بتشکن
🔻تقدیم به آقا روح الله خمینی(ره)
✍️ حجت الاسلام سید جواد محمدزاده، استاد دانشگاه
«گفت بخور و سخن بگو» این تیتر خبر رسانه های امپراطوری جناب نمرود بود. کسی باور نمی کرد که ابراهیم غذایی چرب و چیل آماده کرده و محضر عالیجنابان و بتان نهاده است و هر کدام را سه مرتبه قسم داده که بخو ر وسخن بگو؛ پاسخی نمی شنید تا اینکه تیشه برداشت و دست و پای بت های قوی هیکل و خدایان خود ساخته نمرودیان را تکه تکه کرد و تیشه را بر گردن بُت بزرگ که در بالای بُت خانه قرار داشت، آویزان کرد.
نمرود خواست تا لاف خداوندی زند و برج و باروی خدا را بشکند ولی پشه ای برخاست و دیده خودبین او را خاک کرد .
«گفت آماده باش و حرکت کن»
شبی رسول خدا به علی علیه السلام فرمود: آماده باش و از پی من حرکت کن تا به درون خانه خدا کعبه برسیم و گفت؛ علی از دوش من بالا برو. خم شد و بالای کتف نبی اعظم قرار گرفت تا بت ها را بشکند و فرو بریزد.
آقا روح الله خمینی برخاست.
و عبا بر دوش کشید.
ایستاد.
قیام کرد.
سخن گفت.
کتاب نوشت.
شاگرد تربیت کرد.
بت شکست.
خمینی بت شکن شد.
انقلاب برپا شد.
بت منم!
من!
آقا روح الله بت های من من شده را کنار هم گذاشت و همه را به آتش کشید.
زندگی من!
دختر من!
شغل من!
تفریج من!
فرزند من !
روستای من!
شهر من!
باغ و کاشانه من !
معلم من!
مدرسه من!
دانشگاه من!
طایفه و قبیله و نام و نسب من!
آقا روح الله همه من ها را کشت و نابود کرد.
انقلاب خمینی عزیز همین بود.
ما شدیم.
همه کنار هم به توحید رسیدند.
بت بزرگ برای انسان و جامعه « من و منیت ها» است.
#امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
...
✔️ امامِ تمدن و فرهنگ
✍️ استاد حمید پارسانیا، عضو شورای انقلاب فرهنگی
✅ امام خمینی (ره) دغدغه تاريخ و تمدنی و فرهنگی داشتند. ما نمیتوانيم از قلمرو فلسفه و فرهنگ و زيست اسلامی عقبههای استدلالی را برداريم و فقط فقه را مورد توجه قرار دهيم.
🔹امروز اگر جمهوری اسلامی آن مجاری اسلامی خود را به غرب تغيير دهد، يعنی به جای ابن سينا ، كانت باشد با غلبه مبانی غرب چيزی به نام فقه باقی نخواهد ماند. امام، ميراث معرفتی جهان اسلام را زمانی احيا كرد كه حوزههای علميه داشتند افول میكردند.
✳️ شخصيت فلسفی امام جدای شخصيت كلامی ايشان نبوده است و از هويت فلسفی جامعه شيعه آمده است. باید گفت امام شخصيت همه جانبهای است كه تمام ابعاد را در خود دارد. شخصيت فلسفی امام به گذشته فلسفه و تاريخ شيعه باز میگردد.
✨امام خمینی يك شخص نيست كه فرهنگ با او كاری نداشته باشد؛ ياران و همراهانی دارد و در آينده اين حركت در صورتی ادامه پيدا خواهد کرد كه اين جامعيت ادامه داشته باشد. لذا انقلاب اسلامی بايد هويت خود را تحكيم ببخشد و هويت های ديگر را بشناسد تا بتواند پيام خود را به جهان نشان دهد.
✔️ صفحه استاد
#امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#ارزش_انتخاب_مردم👆
💠 باید زمینه را برای انتخاب مردم فراهم کنیم
📌 تفاوت نگاه برخی پایداریها با خودِ علامه مصباح اینجا مشخص میشود
🔻خوانشی که علامهی مصباح از حکمرانی سیاسی دارند با خوانشی که برخی فعالان انقلابی از سیاست دارند، نشان میدهد علامه را به تنهایی باید روایت کرد، نه در قاب مؤسسه امام خمینی(ره) و نه در قاب «جبهه پایداری».
🔺از سوی دیگر با مراجعه گفتمان اصیل علامه درمییابیم که جبهه اصلاحات و ضد انقلاب چه مقدار در سانسور و تحریف افکار و گفتار علامه مصباح(ره) و همچنین در افترا و تمسخر ایشان تلاش شبانه روزی کردند.
#سیاست
#مردمسالاری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☘☘☘☘
درست است از نمک نشناسی یک عدّه غمگینیم
همان هایی که بالا رفتهاند از ما که پایینیم
همانهایی که روی میزشان عکس شهید است و
میانِ جیبشان ویزای اسرائیل میبینیم!!!
درست است اینکه ما گنجشک روزیهایِ مستضعف
همیشه لَنگ قِسط و پولِ نان و نرخِ بنزینیم
درست است اینکه دائم از فساد و فقر مینالیم
نه ضدّ انقلابیم و! نه بی غیرت! نه بی دینیم!
چهل سال است دور از زنده باد و مُرده باد خَلق
همان سرباز ماندیم و نه با آن و نه با اینیم
نبین این روسریها را که دور گردن افتاده
نبینی ریشمان ماشین شده یا عاشق جینیم
اگر پایش بیفتد! باز هم سوریه میآییم...
اگر فرمان بیاید! صبح فردا در فلسطینیم
از آن روزی که روح الله(ره) در فیضیّه منبر رفت
قسم خوردیم! پایِ انقلاب از پای ننشینیم
(حرامم باد اگر جان را به جای دوست بُگزینم)
علی جان! ما کفن پوشانِ خُرداد ورامینیم
#حسین_خزائی
#شعر_انقلاب
@shaeranehowzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
▫️تنها التماس امام خمینی عزیز از ملت ایران
#قیام_علیه_لیبرالیسم
#امام_خمینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🥀🥀🥀🥀
من از تبار خمینی، تبار خردادم
شکوه پرچم عشقم، غرور فریادم
طنین نیمهی خرداد در سرم دارم
پر از شکوه حضورم به نور دل دادم
زنم که دامن من مرد را برَد معراج
به آبِ دیده قسم آبدیده فولادم
به انتظار نشستم بیاید آن موعود
منم که بندهی عشقم زِ بند آزادم
به آفتاب جماران به پیر راه قسم
نرفته غیرت خورشید عشق از یادم
مباد دل بکنم از قرار با دل تو
مباد اینکه دهد خصم، زلف بر بادم
دلم اگر چه شکستهست از زمانه ولی
به غیر شوکت تو نیست قلب خردادم
#مهتا_صانعی
#رحلت
#امام_خمینی_رحمه_الله_علیه
@shaeranehowzavi
.
🚩بار دیگر خرداد...
✍️ استاد جواد محدثی در صفحه شخصی خود نوشت:
«خرداد» همیشه بارغم بر دوش ما نهاده است.
چه آن «۱۵خرداد» خونین ، با شهادتها و جوی خون و بوی باروت...
و چه این «۱۴خرداد» غمبار ، با رحلت امام و رنگ غم و غربت ماتم.
و ما ، صبوری پیشه کرده ایم.
و مگر جز «صبر» بر تقدیر خدا و مشیت حق ، میتوان کاری کرد؟
امام ، برای امّت تنها یک شخص عزیز و شخصیت دینی و سیاسی نبود؛
امام ، برای ما یک «راه» بود ، «صراط» بود ، «میزان» و «ملاک» بود. اسوه و الگو بود.
از این رو ، با رفتن او ، راهش باقی ماند...
در قیام ۱۵خرداد نیز ، گرچه طاغوتیان می پنداشتند که اگر در نیمه شب امام را از خانه اش ربوده و به زندان و تبعید ببرند ، گامهای رهپوی پیروانش از «رفتن» می ماند ، ولی چنین نشد و راه امام ، در فریادها و خروش ها و رشادتها ، ادامه یافت.
حرامیان و پلیدان
تو را به بند کشیدند
به این امید که رهبر اگر به بند افتد
رهروان به جای نشینند
و «راه» تیره بماند
ولی تو از پس هر ابر ، نور میدادی
و در محاق غروب تو از کویر سکوت
هماره «خط» درخشان تو، هویدا بود...
روح بلند امام و شهیدان این خاک ، در ملکوت خدا ، بر سفره ی «قرب الهی» میهمان باد.
#نثر_ادبی
#امام_خمینی
#قیام_پانزده_خرداد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 دغدغه پنهان سخنان رهبر انقلاب
✍️ حجت الاسلام سید عبدالله هاشمی، استاد حوزه علمیه
🔸جامعه ایران در مسیر«حرکت توحیدی» خود به نقطه حساسی رسیده است.
مرحله ای که امت های دینی، به دلیل «رفاه طلبی» و «عدم استقامت» همواره دچار «ارتداد اجتماعی» شده و با رهاکردن مسیر مبارزه و شبیه شدن به دشمنان دین تن به ولایت کفر داده و به گذشته خود برگشته اند.
❇️«دغدغه پنهان» سخنان امروز مقام معظم رهبری، عبوردادن جامعه ایران از این مرحله است.
ایشان با بازخوانی شخصیت تاریخی و سرآمدی امام متناسب با این مرحله از انقلاب اسلامی،ایمان وامید را برجسته فرمودند.
✅«ایمان» و «امید» نیز سرمایه ملی برای «استقامت امت» است.
#امام_خمینی
#رهبر_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🗂 بسته پیشنهادی ویژه سالگرد رحلت امام
✍️ در صفحه استاد قنبریان منتشر شد:
1️⃣ نمای فقه اقتصادی امام خمینی
صوت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4111
متن
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4112
2️⃣ اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه
صوت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4124
متن
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4123
3️⃣ بازخوانی ایده سیاسی و فرهنگی امام خمینی در مواجهه با تحجر و تجدد
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4100
4️⃣ الهیات جنگ دائمی فقر و غنا
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4122
#امام_خمینی
#رهبر_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸امامِ مردم
✍ عباس بابائی
گردنههایی که از سال ۴۲ تا کنون، انقلاب ایران به رهبری امام راحل و امام حاضر پیموده است، حیرتانگیز است؛ گردنههایی که هرکدامشان میتوانست ملت و مملکتی را نابود کند. با قاطعیت میتوان گفت نکتهی اصلی تمام موفقیتهای امامین انقلاب بعد از اتکال به خدا، «باورداشتن مردم» است.
امامخامنهای در وصف مراد خویش فرمودند: «کمتر کسی را دیده ام که به قدر امام(ره) نسبت به مردم از عمق دل احساس محبت و اعتماد کند. او به شجاعت و ایمان و وفا و حضور مردم باور داشت.»
هرکس اندکی در افکار و گفتار و رفتار امام اندیشه کند، جایگاه رفیع «مردم» را به روشنی مییابد.
شهید مطهری به عنوان یکی از یاران نزدیک ایشان میگوید: «من سرگذشت تمام رهبران بزرگ دنیا اعم از مذهبی و غیر مذهبی را به طور دقیق مطالعه کرده ام. اما هیچ کدام از آنها را به اندازهی امام معتقد به مردم نیافتم.امام ضمن اعتماد و اطمینان به امت مسلمان، برای آنان ارزش و احترام قائل بود و مردم را ولی نعمت خود می دانست.»
یکی از حیرتانگیزترین خاطرات امام با مردم، در ۱۲ بهمن ۵۷ اتفاق افتاد؛ یعنی درست زمانی که سخنرانی تاریخی ایشان به پایان رسید و خواستند در میان «مردم» حاضر شوند! حضرت امام خودشان آن لحظات را اينگونه به تصویر می کشند: «امروز به خاطر محبت مردم، نزدیک بود از بین بروم. یک وقت متوجه شدم که عمامه ندارم، کفش و عبا ندارم و دارم از بین می روم و واقعاً دارم بی هوش می شوم. ظاهرا اطرافیانم متوجه می شوند و خیلی هم فریاد می زنند که فشار نیاورید، ولی فایده نداشت و جمعیت مرا روی دست بلند کردند، روی آمبولانس و بعد داخل آمبولانس گذاشتند!»
اما این لحظهی نفسگیر برای امام بسیار شوقانگیز بودهاست: «بهترین لحظات من، همان موقعی بود که داشتم زیر دست و پای مردم از بین می رفتم!»
امروز حلّال تمامی مشکلات کشور در تحقق این دو ویژگی است که حضرت امام در مواجهه با مردم انجام میدادند:
اول اعتماد به مردم؛
حضرت ایشان فرمودند: «ما در مشکلات باید متوسل بشویم به ملت؛ ملتی که بحمدالله مهیا برای کمک و فداکاری بوده و هستند. با فداکاری ملت بحمدالله مراحلی را که بسیار اهمیت داشت پشت سر گذاشتیم و موانع مرتفع شد.»
از نگاه امام اگر دولت بخواهد مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی را ریشهکن کند، راهی جز «اعتماد حداکثری به مردم» ندارد.
دوم خدمت به مردم؛
ایشان جایگاه «خدمت به مردم» را بسیار رفیع میدانستند و میفرمودند: «مسأله دیگر رفتار نهادها با مردم است. باید حرکت ها به صورتی باشد که مردم بفهمند که اسلام برای درست کردن زندگانی دنیا و آخرت آمده است تا ملت احساس آرامش کنند.»
در این نگاه دیگر جایی برای نظام فاسد ارباب و رعیتی نمیماند و اگر هم کسی اصرار بر آن داشته باشد، باید بداند که مسئولان، خادم مردماند.
بعد از امام دو نفر از مسئولان ارشد نظام را میتوان نام برد که افکار و گفتار و رفتارشان با مردم درست برگرفته از اندیشهی امام است؛ «امامخامنهای و شهید سلیمانی.»
امروز نسخهی شفابخش بیماریهای کشور، برگشت مسئولان به «سیرهی امامین انقلاب» است در مواجهه با این «مردم نجیب».
#امام_امت
#مردم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 نقد جوانی
✍ علیرضا مکتبدار
📌دوره پیری، دوران تثبیت باورها، ارزشها و رفتارهاست. تغییر در این دوران، اگر هم بخواهیم، بهدشواری رخ میدهد.
📌نشاط و نیروی جوانی و تحولخواهی جوان، او را مستعد پذیرش تغییر میسازد اما خستگی، بیحوصلگی و خمودی، سد راه هرگونه تغییر است.
📌فرصت جوانی، بهار خودسازی و پرکشیدن تا اوج قله معنویت است.
🔸جوانی را دریابیم!
#خودسازی
#امام_خمینی
#نویسندگان_حوزوی
@HIWZAVIAN
🔸مصداق عینی توکل
✍ بابک شکورزاده
اگر به این حقیقت برسیم که «من یتوکل علی الله فهو حسبه»، خیلی از مشکلات حل شدنی است. مشکل این است که آن اعتقاد واقعی که باید باشد، نیست.
اینکه انسان حقیقتا در همه امور تکیهگاه و امیدش خداوند متعال باشد و از هیچ چیز و هیچ کسی واهمه نداشته باشد گوهر گرانبهایی است که خیلیها در این قضیه کمیتشان لنگ میزند و دلیل -دست کم- برخی ناکامیها از همین جا ناشی میشود.
امام خمینی(ره) نمونهای عینی از ثمرات توکل حقیقی در عصر حاضر است. شخصیتی کم نظیر که با همین توکل بر خدا انقلابی بر پا کرد که در ذهن خیلیها هم نمیگنجید. کمتر کسی باور میکرد که چنین انقلابی بر پا شود و حکومتی که تحت حمایت ابرقدرتها بود برچیده شود. بیتردید رمز چنین موفقیتی توکل واقعی و خالصانه است.
وقتی شعار میدهند که «ما همه سرباز تواییم خمینی» میگوید: «نه تو سرباز منی و نه من سرباز تو! همه سرباز خداییم» یا مثلا در آزادسازی خرمشهر میفرماید: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» یا زمانی که در بهمن سال ۵۷ از پاریس به تهران میآید، وقتی خبرنگار در هواپیما از ایشان میپرسد که چه احساسی دارد، میگوید: «هیچی!». طبیعتا این "هیچی" به معنای بیتفاوتی و بیخیالی مذموم نیست؛ بلکه حاصل آرامش درونی است که ریشه در توکل عمیق دارد.
استکبارستیزی و دل نبستن به غرب که از ویژگیهای بارز این مرد الهی بود طبیعتا ریشه در همین توکل دارد. مگر میشود کسی بدون توکل واقعی به این راحتی قید ابرقدرتهای دنیا را بزند و چشم امیدی به آنها نداشته باشد، با این که به حسب ظاهر تمام امکانات دنیوی و اختیارات به دست آنهاست و اصلا به همین خاطر است که آنها را ابر قدرت میخوانند.
#توکل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢 اعتلای مفهومی «رهبری انقلاب» و نازایی ادبیات علوم اجتماعی سکولار
✍️سیدمحمد طباطبائی، پژوهشگر علوم اجتماعی و نویسنده حوزوی
یکی از تاثیرات نامیمون جامعهشناسی غربی بر گفتمان سیاسی ایران، عدم بسط مفهومی انقلاب است. در جامعه شناسی انقلاب، انقلاب را صرفا پدیده ای اجتماعی در ذیل تغییرات سیاسی اجتماعی تعریف میکنند که تابع مؤلفههایی چون تودهای، خشونت و در تقابل با حاکمیت است.
این تعریف نسبت به انقلاب های فاقد معنای پایدار قابل استفاده است اما در انقلاب های واجدار معنای پایدار، انقلابها از یک پدیده اجتماعی و کنشگری فرایندی به زیستجهان تبدیل میشوند.
در این دوگانه از اصطلاح ایدئولوژی در تقسیم انقلابها پرهیز میکنم. ایدئولوژی که غرب از مارکس به بعد ابداع کرد، برساختهای مفهومی در باورهای عمومی در برابر باور علمی است اما انقلاب اسلامی، زیستجهانی از معانیپایدار و مبتنی بر حکمت صدرایی است که با نظام فقه الخمینی تأسیس شد.
بنابراین تحلیل از پایگاه علوم اجتماعی اسلامی، کاربرد مفهومی رهبری انقلاب اختصاصی به امام خمینی رحمه الله ندارد و تا این زیستجهان باقی است هم به امام نیاز دارد و هم مرز جغرافیایی نمیشناسد. مرز این انقلاب، مرز معنایی آن است و رهبر آن، امام المسلمین است.
#انقلاب_اسلامی
#جامعه_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎دکترین امام انقلاب در اندیشه رهبر انقلاب
✍️ حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو، پژوهشگر رسانه
▫️در تعریف دکترین گفته شده؛ به مجموعه ای از اصول و عقاید علمی و یا حتی دینی و فقهی که منسوب به یکی از دانشمندان و یا مکتب خاصی است، اطلاق میشود. از خصوصیات دکترین این است که اصول و عقاید آن با عمل توأم است و حقایق نظری محض نیست. بههمین جهت میگویند فرق بین دانش و دکترین این است که دانش؛ مشاهده و تبیین و تفسیر مینماید و دکترین حکم میکند، دستور میدهد و بهکار میبندد.
🔸یکی گفت که این صحبتهای رهبری چرا هرسال شبیه پارسال است و تاحدودی تکرار میشود، که جواب دادم حافظه تاریخی جامعه باید از #دکترین_پایه آن فاصله نگیرد تا از اعوجاج و انحراف و تحریف در امان بماند. ماموریت رهبری،حراست از چارچوب ها و اصول، بیان جهتگیری و مبانی حرکت و در وهله سوم، راهبری و رشد #ساختارهای_ذهنی برای کنترل ارادی ساختارهای عینی است. دیدهبانی مسائل جدید و تطبیق شرایط با مبانی و تبیین آن با ادبیات نو از ویژگیهای صحبت های رهبری است.
🔸نکته دیگر اینکه تمرکز #جنگ_شناختی بر ریلگذاریهای غلط و تولید کانال انحرافی در مسیر جامعه هدف است. از این باب تکرار و توصیف تاریخ و مسیر و راهبردهای انقلاب همیشه ضروری است و واحدهای تبیین و توصیف و روایت در جامعه بایستی فعالتر و کاراتر شوند تا فرصت تحلیل بیشتری برای رهبرانقلاب در سخنرانیهای ازین دست فراهم شود ولو اینکه تریبون عمومی اقتضای تحلیلی پایینی دارد.
▫️اما ایشان چه فرمودند و دکترین امام چه بود؟ اساسا یک #دکترین_موفق چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ ۱.رهبری قوی، صاحب فکر و با انگیزه، ۲. نرم افزاری روشن، دارای مبدا(ایمان) و معاد(امید)، ۳. عمق استراتژیک و لایه های تحول، ۴. مدل و ساز و کار حرکت، ۵. خطوط قرمز و منفک از ولنگاری و انحراف، ۶. سرمایه اجتماعی و مقبولیت مردمی که از فرمایشات ایشان قابل برداشت است.
۱.بنیانگذار و اسطورهای بیبدیل: "سرآمدان را نمیشود از #حافظهی_تاریخ حذف کرد. نکتهی مهم مورد توجه ما این است. سرآمدان را نه میشود حذف کرد نه میشود تحریف کرد. امام بزرگوار ما ابعاد شخصیتش از ابن سینا و شیخ طوسی وسیعتر است، متنوعتر است".( قهرمان، اسطوره و رهبر الهام بخش، رمز عبور جامعه از جادههای پیچیده و غیرممکن تاریخ است)
۲. نرم افزار و استراتژی حرکت: "امام نه پول داشت، نه ابزار تبلیغی داشت، نه رادیو داشت، نه خبرگزاری داشت، نه هیچ کدام از سیاستهای دنیا از او حمایت میکردند. عامل سخت افزاری امام یک صفحه کاغذ بود که بیانیه در او بنویسد. یک تکه نوار بود که صدای او را ضبط کند به گوش این و آن برساند. آن عاملی که امام را در این راه پیش برد او را قادر کرد که این تحولهای عظیم را در سطح کشور، در سطح امت، در سطح جهان برای طول تاریخ به وجود بیاورد عبارت بود از #ایمان و #امید".(نقطه آتش دشمن در جنگشناختی امروز)
۳.سطوح سهگانه و عمق راهبردی: "امام بزرگوار ما سه عمل عظیم و بزرگ و تاریخی انجام داد؛
الف. این انقلاب یک ساخت سیاسی سلطنتی را در هم شکست و مردم سالاری را جایگزین آن کرد".(#ساختار_محیط را تغییر داد)
ب. "آنچه در سطح امت اسلامی روی داد، راهاندازی جریان بیداری اسلامی بود. مسئلهی فلسطین با ابتکار و تحول امام، به مسئلهی اول جهان اسلام تبدیل شد".(#مساله_اصلی محیط را تغییر داد)
ج. تحول سوم اینکه "امام، فضای معنویت و توجه معنوی را در دنیا زنده کرد حتی در کشورهای غیر مسلمان".( #افق_محیط را تغییر داد)
۴.مدل تحقق و کاربست اندیشهها: "یؤمن للمؤمنین یعنی اعتقاد و اعتماد به مردم". امام کسی نبود که به خاطر رودربایستی، #مردمسالاری را مطرح کند. جمهوری اسلامی ناشی از اعتماد امام به مردم بود. امام به عمل، انگیزه و رای مردم اعتماد داشت".(اعتقاد راسخ و بیتعارف به جمهوریت برای تحقق اسلامیت که دو ظرفیت بیبدیل انقلاب در مدیریت اجتماعی و حتی جنگهای ترکیبی نابرابر)
🔗 متن کامل
#امام_خمینی
#رهبر_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 امام راحل؛ خارج از تقلید غرب و شرق
✍️ دکتر دانیال بصیر در باشگاه اندیشهای فکرت نوشت:
نگرش نوین به معادلات و اجتماعی جهان، امروز متعلق به فیلسوفی الهی عارفی ربانی، فقیهی اصولی و مرجع تقلید مردم و در عین حال رهبری شجاع و قاطع، ساده زیست و مردم شناس با بنیانگذار جمهوری اسلامی امامخمینی (ره) است؛ شخصیتی جامع و کامل که هیچکس بهاندازه او در این قرن اخیر تأثیرگذار نبوده است.
امامخمینی (ره) سرشار از استعداد، شایستگیها و موهبتهای بیکران الهی در فراگیری بسیاری از معارف و علوم اسلامی بودند؛ بهتعبیری جامعیت علمی کلامی، فلسفی و عرفانی از یک سو و مجتهدی برجسته در فقه و اصول از سوی دیگر، به وی جامعیتی خاص بخشیدهبود. ویژگیهای فردی، اجتماعی، سیاسی و عرفانی حضرت روح الله او را بهعنوان رهبری ممتاز و بینظیر که تربیت و تزکیه را مقدم بر تعلیم و آموزش میدید به جهانیان معرفی کرد.
اندیشهای برخاسته از دین که مبتنی بر اصول مستحکمی نظیر جهانبینی توحیدی، اتصال به وحی الهی و سنت و سیره معصومین (ع)، پیوند دین و سیاست، اجتهاد، عقلانیت دینی، توجه به مقتضیات زمان و مکان و لزوم تأمین مصالح جامعه اسلامی و سایر مؤلفههای فقه غنی اسلامی بود، سیره سیاسی امام را حل را شکل دادهبود خلاف بسیاری از سیاستمداران جهان باور عمیق و آگاهانه و خردمندانه حضرت روح الله به اسلام، سبب شده بود تا در مبارزات مقلد اندیشهها و روشهای سیاسی غرب و شرق نباشد و با اعتماد و اتکا به پروردگار، حس خودباوری را به مردم ایران انتقال کند.
تمسک به حبل الله المتین و سیره ائمه معصومین (ع)، عناصر و شالودههای مدیریتی همه جانبه و فراگیر امام بود که در بحرانها و تهدیدهای بزرگ، با هوشمندی و پشتیبانی مردم متدین موفق به اداره این بحرانها میشدند.
از صفات بارز امامخمینی فهم دقیق از جبهه مقابل و دشمنان اسلام بود فراست و تیزهوشی وی در شناخت چهرهها و موقعیتها تشخیص و عکس العملهای لازم، شگردهای دشمنان و ترفندهای مختلف آنان سهم به سزایی در ایجاد حس خودباوری و ایستادگی در امت اسلامی ایفا کرد. امام بهعنوان یک متفکر اسلامی، یک مجتهد و فقیه و در عین حال عارف و فیلسوف در دوران ده ساله حیات سیاسی _ اجتماعی خود همیشه ابتکار عمل را با شناخت دقیق از جریانهای مختلف داخلی و خارجی در دست داشت که دشمنان انقلاب اسلامی را مبهوت و سردرگم کرده بود.
جامعیت علمی و ویژگیهای فردی، اجتماعی و سیاسی امامخمینی (ره) از وی رهبری فرهمند ساختهبود که موفق شد با دم گرم و مسیحایی خود جهان اسلام را جانی دیگر بخشد. امام با احیای مجدد معنویت در جهان معاصر، تأکید بر ابعاد مختلف وجودی انسان و لزوم سامانیابی زندگی سیاسی و اجتماعی بر اساس فطرت بشری کوشید و تا هویت انسانی را احیا کند و انسانها را با واقعیت وجود خویش آشنا سازد. در واقع همین اندیشهها و آرمانهای وجودی بود که سبب شد قلبهای بسیاری مجذوب او شوند.
#امام_خمینی
#رهبر_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸چرا گریه کنیم؟
✍ محمدعلی بهمنی
زندهتر از تو کسی نیست، چرا گریه کنیم؟
مرگمان باد و مباد آن که تو را گریه کنیم
هفت پشتِ عطش از نام زلالت لرزید
ما که باشیم که در سوگ شما گریه کنیم؟
رفتنت آینهی آمدنت بود، ببخش
شب میلادِ تو تلخ است که ما گریه کنیم
ما به جسم شهدا گریه نکردیم، مگر
میتوانیم به جان شهدا گریه کنیم؟
گوشِ جان باز به فتوای تو داریم، بگو
با چنین حال بمیریم و یا گریه کنیم؟
ای تو با لهجهی خورشید سرایندهی ما
ما تو را با چه زبانی به خدا گریه کنیم؟
آسمانا! همه ابریم گره خورده بههم
سر به دامانِ کدام عقدهگشا گریه کنیم؟
باغبانا! ز تو و چشمِ تو آموختهایم
که به جانتشنگیِ باغچهها گریه کنیم
#رحلت_امام
#شعر_معاصر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸من چیزی نمیدانم و بهتر است که ندانم
✍ قاسم یزدانیمقدم
📌انقلاب سبک زندگی ۲۲بهمن نیازمند دستگاه کارشناسی جدید!
📌وقتی که امام خمینی متهم به بیسوادی شد!
سوال خبرنگار #هفته_نامه_تایم آمریکا، نهم آذر سال پنجاه و هشت، خطاب به امام خمینی ره : شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما #اقتصاد_جدید و حقوق روابط بین المللی را مطالعه نکرده اید. تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گرفتن و دادن یک زندگی اجتماعی درگیر نبوده اید. آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمی آورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمی توانید درک کنید؟
پاسخ امام: ما #معادلۀ_جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی ای که تا به حال به واسطۀ آن، تمام مسائل جهان سنجیده می شده است را شکسته ایم. ما خود چارچوب جدیدی ساخته ایم که در آن #عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته ایم. از هر عادلی دفاع می کنیم و بر هر ظالمی می تازیم، حال شما اسمش را هرچه می خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ #سازمان_ملل و #شورای_امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایۀ نفوذ سرمایه داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند. آری با ضوابط شما من هیچ نمیدانم و بهتر است که ندانم. (صحیفه، ج۱۱، ص۱۶۰)
#امام_خمینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN