eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
483 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
ا هشتمین یک‌شنبه‌ی مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی 🔸با حضور و مشاوره: 🔶 میرشمس‌الدین فلاح هاشمی، نویسنده و مدیر نشر صاد 🖇مطالعه گزارش در «پایگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی سه شنبه ۰۶ تیر ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
🔥به خاطر یه دستمال قیصریه رو به آتش کشیدن ✍ محسن عبدالله‌زاده تا چند وقت قبل پروژه مسمومیت در مدارس دخترانه تیتر اخبار بود و در پس این ماجرا هزاران شایعه و اخبار کذبی که با آن به انقلاب و انقلابی ها تهمت زدند. و اما امروز پروژه جدیدی شروع شده با عنوان مسمومیت الکلی، به علت شرب متانول و مشروبات فاسد . در این ماجرا هم عده ای دنبال گل آلود کردن آب و عده ای دیگر دنبال ماهی گیری از آن شده اند. به عنوان مثال علت این مسمومیت و مرگ و میر ها را ممنوعیت تولید و ارائه مشروبات نظارت شده و بهداشتی می دانند. در این حالت است که بازار دست سوداگران و سودجویان می افتد و با تولیدات سمی و غیر استاندارد سبب مرگ و میر می شوند. در نگاه اول و در خیال افراد ظاهربین و سطحی نگر، استدلال درست و خوبیست اما در بررسی عاقلانه و منطقی، این استدلال پر است از مغالطه. خیلی از جوامع دنیا با این استدلال شیطانی، جامعه خود را به فساد و کثافت کشیده اند. آنهایی که زنا را آزاد کردند تا جلو فساد را بگیرند، هر نوع پوششی را آزاد کردند تا چشم و دل ها سیر شود. همجنسگرایی را آزاد کردند تا نیازها ارضا و اشباع شود. تولید و مصرف مشروبات الکلی را آزاد کردند تا جلوی خسارت و آسیبش را بگیرند و ..... در پاسخ به این استدلال باید گفت این کار به نوعی مصداق این ضرب المثل هست که به خاطر یک بی نماز درب مسجد را نمی بندند. در اینجا هم به خاطر چند خسارت و حادثه، درب معنویت و ملکوت را با آزاد گذاشتن شرب خمر و فساد، نمی بندند. یا به قولی دیگر به خاطر یک دستمال، قیصریه را به آتش نمی کشند. آتش فساد و گناه را به روی جامعه باز کنیم به این بهانه که جلوگیری از آن باعث این حوادث می شود؟ گیریم که تعدادی به خاطر مصرف مشروبات الکی فاسد و سمی ، مسموم و جان باخته اند. آیا راه آن آزاد کردن مشروبات است؟ پس در رابطه با مواد مخدر هم بایستی تولید و عرضه قانونی را رواج دهیم تا کسی از مصرف مواد مخدر از دنیا نرود. این چه تضمینی دارد که اگر این کار را کردید، این اتفاقات دیگر تکرار نشود؟ و راه این مسمومیت ها بسته شود؟ مگر در کشورهایی که شرب خمر جایز است، مسمومیت و مرگ و میر به علت شرب خمر فاسد و سمی نداریم؟ و مهمتر اینکه آیا به مفاسد و آسیب های آزادسازی تولید، عرضه و مصرف مشروبات الکلی توجه کرده اید؟ اگر در این وضعیت مصرف مشروبات فاسد، سبب مسمومیت و مرگ و میر تعدادی شرابخوار شده است، در حالت آزادی آن، سبب جنایات و فساد بیشماری خواهد شد که نمونه آن را در جوامع غربی شاهد هستیم. از تجاوزات جنسی گرفته تا ارتکاب قتل، خودکشی و سوانح رانندگی و .... که همه به واسطه شرب خمر بوده و مهمتر از همه مرگ فضای معنویت در جامعه است که آسیبش از مرگ جسمی شرابخواران به مراتب تلخ و سخت تر است. وظیفه اهل فکر و منطق جامعه، آگاهی بخشی و مبارزه با این مغالطات جاهلانه و شیطانیست. استدلال هایی که از زبان عده ای فریب خورده و احمق گفته می شود تا دل اربابشان شیطان را خوش کرده و در بین مردم محبوب شوند غافل از اینکه هر چه بیشتر از این استدلال ها بیان می کنند، حماقت و جهالتشان برای مردم مکشوف تر شده و رسواتر خواهند شد. @HOWZAVIAN
🔸سنجه‌ی دانش ✍ علی‌رضا مکتب‌دار 📌هفتم ذی الحجة، سالروز شهادت شخصیتی ستُرگ است که به «باقر العلوم» نام‌بُردار گردیده است. او به‌راستی، به حقیقت دانش و فضل آراسته و از هر گونه عیب و کاستی پیراسته بود. با کشتی وجودش دریاهای دانش را می‌شکافت و گوهرهای آن را برای جویندگان دانش آشکار می‌ساخت. به تحلیل و تحریر دانشهای انبیای الهی می‌پرداخت و کام تشنگان دانش را با شراب زندگی‌بخش علم سیراب می‌ساخت. 📌او که خود از ابتدا بر فراز قله دانش ایستاده است، برای کسانی که در دامنه کوه دانش به سمت قله آن در حرکت و یا در فراز و نشیب‌های آن سرگردانند، سنجه و معیاری معرفی می‌کند تا با آن عیار دانش خویش را بسنجند و لاف در غریبی نزنند. 📌از نگاه امام، عیار دانش مدعیان را می‌توان با دو سنجه سنجید: گریز از رشک و حسد و پرهیز از غرور و خودبزرگ‌بینی. عالم کسی است که به بالادست خود رشک نورزد و فرودستان خویش را کوچک نشمارد: «لا یکونُ اَلعَبدُ عالِماً حَتّی لا یکونَ حاسِداً لِمَن فَوقَهُ و لا مُحَقِّراً لِمَن دُونَهُ.» 📌آنان که تنها هنرشان محصورساختن ذهن خویش در پشت خطوط عمودی و افقی کتاب‌ها است و پلک سنگین خودبینی، دیدگان آنان را بر دیدن توانایی‌ها و قابلیت‌های دیگران بسته است، به‌هیچ‌وجه درخور نام «عالم» نیستند. 📌دانشمند حقیقی به فرادست خود رشک نمی‌ورزد، پس کمر به بی‌آبروساختن او و انکار دانشش نمی‌بندد و فرودست خویش را نیز کوچک نمی‌شمارد و حتی از او نیز می آموزد چرا که نیک می‌داند که هر کسی چیزی برای آموختن به او دارد. @HOWZAVIAN
🔰سالروز حرکت امام حسین(ع) از مکه به کربلا 🔸از تو حرکت، از او برکت ✍ علی کردانی 🖌در مکان می‌توان مکان=(بهشت) خرید، و در زمانِ محدود=(دنیا) می‌توان زمانِ بهشت را فهمید. 🖌به‌راستی چرا انسان در مکان و زمان دنیا در جست‌وجوی جاودانگی است؛ آیا جاودانگی در خود این دو مقوله جاری است یا اینکه در این دو مقوله نهفته است؟ 🖌هر آن که زمان و مکان را به حقیقت درک کند، خدایش برکتی در راه او می‌گذارد؛ و برکت همان جاودانگی است. 🖌حرکت خالص و بی‌غش با برکت همراه خواهد شد؛ اینجاست که ضرب‌المثل «از تو حرکت از خدا برکت» روشن می‌شود. 📌متن کامل در خبرگزاری رسمی حوزه @HOWZAVIAN
🔸حجاب در کشورهای اسلامی ✍ بابک شکورزاده از شبهات مطرح درباره حجاب این است که الزامی به حجاب در کشورهای اسلامی نیست؛ پس چرا در ایران حجاب باید الزامی باشد. در پاسخ باید گفت که اولا قریب به اتفاق  این کشورها اکثریت مسلمان دارند نه اینکه حکومتشان اسلامی باشد. ثانیا وقتی حکومت، اسلامی شد لازمه‌اش اجرای احکام و حدود اسلامی است؛ وگرنه اسلامی بودن حکومت معنایی ندارد. در ایران، جمهوری اسلامی، ادعای دینی بودن حکومت را دارد و هدف این بوده که بعد از تشکیل حکومت دینی، احکام دینی نیز اجرا شود. درست است که فاصله زیادی با اسلامی بودن واقعی حکومت داریم و نواقص زیادی در این باره وجود دارد؛ ولی به هر حال  تا جایی که می‌شود باید احکام الهی را اجرا کرد و حداقل حرمت یک سری مسائل حفظ شود. اگر بنا باشد که به این بهانه که اکثر مردم خواهان آزادی در پوشش هستند و نمی‌خواهند که در مکان‌های عمومی حجاب داشته  باشند، پس حکومت بیاید عملا بی‌حجابی را آزاد کند، این در تناقض آشکار با فلسفه حکومت اسلامی است؛ چرا که حفظ حجاب از مسلمات دینی است و چیزی که این جماعت سکولار ازآن دم می‌زنند، رسما ترویج بی‌حجابی و مسائل غیراخلاقی است که طبیعتا با دین و حکومت دینی در تعارض است. @HOWZAVIAN
📣 | دعوت به همکاری از بین طلاب متخصص و خلاق 🔸 دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه در نظر دارد به منظور گسترش فعالیت جهادی و خدمت‌رسانی و اشاعه فرهنگ جهادی، از بین طلاب متخصص و خلاق در حوزه رسانه دعوت به همکاری نماید. انواع تخصص مورد نیاز: 1️⃣ انیماتور موشن گرافیک مسلط به افترافکـت 2️⃣ تدوینگر با توانایی فیلمبرداری 3️⃣ ادمین مسلط به فضای مجازی 4️⃣ گرافیست شرایط اختصاصی: 🔒 اتمام دروس سطح دو 🔒 دارا بودن سیستم مناسب مزایا: ✅ لحاظ سابقه تبلیغی ✅ پرداخت حق الزحمه مناسب 🗓 مهلت ثبت نام تا پایان تیرماه 🌐 جهت ثبت نام کلیک کنید ————————————— 🔰 را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید سایت |ایتا | آپارات | روبیکا | کارگاه رسانه @HOWZAVIAN
🔸آقا، خانم! سرطان شما هم بدخیم است؟! ✍ عباس بابائی نشانه‌های زیر بخشی از علائم خطرناک این «سرطان روحی» است که اگر در کسی بود، باید در اسرع‌وقت به فکر درمانش بود: ۱) پهلوان پنبه‌های میدانِ «سَلُونی»؛ «بیمارمجازی» برای خودش این حق را قائل است که در هر مسأله‌ای اظهارنظر کند! حتی مسائلی که غالباً در آنها اندکْ دانش و تجربه‌ای هم ندارد! پرسیده و نپرسیده پاسخ می‌دهد!! ۲) ‌الگوی شیطان‌ در عجله؛ یکی از دردناک‌ترین آثار این بیماری، عجله‌های ناشیانه برای «اول‌ْبودن» است؛ اول در خبررسانی و تحلیل و دیده‌شدن! عجله کار «بیمار مجازی» است. ۳) آتشفشان‌های پرفوران؛ وقتی خودت را حق‌ِ مطلق پنداشتی و عالم‌ْدهر، هر مخالفتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن باعث عصبانیت و فریاد و عکس‌العملت خواهدشد! ۴) محرمانه بی‌معناست؛ انسان‌های سالم برای خودشان حرم و حریم و محرمانه‌هایی دارند؛ اما این بیماران برای «دیده‌شدن» حاضرند حتی اندرونی‌شان را بیرون بریزند! ۵) مازوخیسم روحی؛(آزاردوستی) لذت‌بردن از نقدها و طعنه‌ها و بدوبیراه‌های دیگران، از آثار عجیب این بیماری‌ است که البته «دیده‌شدن» بیشتر را نوید می‌دهد! ۶) ادب از که آموختی؟ از... احترام بزرگ‌تر را نگه‌نداشتن، بی‌ادبی و هتاکی، لجاجت و یکدندگی، این مریضی را به یکی از سخت‌ترین مریضی‌های خانمانسوز تبدیل کرده‌است. ۷) ژانگولربازهای آماتور؛(شعبده‌بازهای ناشی!) کلمات و حرکات و نمایش‌های غیرعاقلانه و محیرالعقول برای «دیده‌شدن»، از این بیماران زیاد دیده می‌شود که بر وخامت ِحال‌شان گواهی می‌دهد. 📌متن کامل در صفحه عباس بابائی @HOWZAVIAN
📌«حق⁩» و «عدل⁩» از همه کس محترم‌تر است شهید بهشتی: ▪️جامعه اسلامى، جامعه هوشیارها و انسان‌هایی است‌ که «انتقاد» می‌کنند؛ به خاطر پاسدارى از محترم‌ترین چیزها: «حق⁩» و «عدل⁩» که از همه کس محترم‌تر است. 📍مجله خردورزی @HOWZAVIAN
🍃 15 نکته درباره فرازی از دعای عرفه ✍️ حجت الاسلام محمد ادریسی، سردبیر روزنامه سراج بدون تعارف گفته می‌شود، همان‌گونه که امام حسین(ع) شبیه هیچ امامی نیست، دعای عرفه نیز شبیه هیچ دعای دیگر نیست.جمله حضرت أباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام در روز عرفه، که این‌گونه دعا می‌کنند و می‌فرماید: (عَمِیَتْ‌ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ)نه تحقیر است و نه توهین است به کسانی که خدا را نمی بینند بلکه بیان یک واقعیت است. نکته قرآنی واضح است که آدمی دو چشم دارد و حضرت در اینجا حضرت بیان نداشت که: (عَمِیَت‌عَیْنَیْن)کور باد دو چشم کسی که خدا را نبینید بلکه مفرد بکاربرده است(عَیْنٌ)کور باد یک‌چشم کسی که خدا را نبیند و در قرآن سوره بلد آیه شریفه هشتم هم پرسیده می‌شود که (أَلَمْ نَجْعَل لَهُ عَیْنَیْن)آیا به او دو چشم ندادیم؟ شما شنیده‌اید که دجال یک‌چشم دارد و چشم دیگر او کور است و شاید منظور جریان دجال در آخرالزمان باشد که کور شود چشم دیگر او چون خدا را باهمان یک چشم هم نمی‌بیند. نکته ساده و همه‌فهم مسلماً چشم ظاهری چیزی جز آثار و نشانه‌ها را نمی‌بیند پس معلوم می‌شود حضرت با چشم دیگری می‌بیند که چنین می‌گوید. نکته عقلی دیدن خدا محال است و هر آنچه محال باشد یقیناً مقدور نیست و انتقال ناپذیر است. نکته منطقی منظور از(عَمِیَتْ‌ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ)نادیده گرفتن نعمت ها و خوبی‌های است که نزد خداست که همه میبینند وگاهی انکار می کنند که با این صغرا و کبرا و نتیجه‌گیری بیان می‌شود: صغرا:هر آنچه نزد ما است از بین رفتنی است. کبرا: تمام خوبی‌ها نزد خداست. نتیجه:خوبی‌های که نزد خداست از بین رفتنی نیست. نکته تاریخی تفکر جاهلی در گذشته بر این بود که حتماً باید خدا را مثل بت‌ها با چشم ظاهری دید و اعتقادی به چشم معنوی نداشتند لذا این فراز از دعا بیان‌شده است تا ردی بر اعتقاد باطل آن‌ها باشد. نکته کلامی مراد از کلام(عَمِیَتْ‌ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ) در دعای عرفه رؤیت قلبی است که برای اولیا خدا جای تردیدی در آن نیست نه رؤیت عینی. نکته اصولی امام حسین(ع) در این دعا غرق در مقام شهود است و برای بیان‌کننده که او باشد حقیقی و برای ما که شنونده هستیم مجازی است. نکته حلی (عَمِیَتْ‌ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ) نفرین نیست بلکه دعای خیراست و به نوعی تشویق و تحریض است که به‌مراتب بالای عرفانی دست پیدا کنیم و نظام هستی را بررسی کنیم. نکته نحوی (عَمِیَتْ‌ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ) جمله‌ای خبری است و نه انشایی و می‌توان هم گفت که جمله‌ای تعجبیه است. نکته بلاغی این جمله‌ی حضرت امام حسین(ع)که فرموده است:(عَمِیَتْ‌ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ)برای تفخیم و تعظیم و اجلال است که برای استنکاری ها بیان شده است. نکته نقضی این فراز از دعا (عَمِیَتْ‌ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ) برای مشرکان است که مبدأ و معاد را نمی‌نگرند نه مسلمان و شیعیان که خدا و معاد و مبدأ را باور دارند. ▫️ادامه @HOWZAVIAN
🌹 دعای عرفه؛ منشور سلامت معنوی ✍️ حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی 🔹 گام‌هاي نيل به سلامت معنوی بر اساس فقرات بلند دعای عرفه 1. خوبي ها و زيبایی های جهان و كمالات خدا را به شايستگي ببينيم. در اين راستا، نعمتهای بيشمار الهي را در حد توان مرور كنيم و در مورد آنها بينديشيم. 2. روحيه شكرگزاري از معبود را در خود تقويت كنيم. 3. كاستی های خود را به درستی بشناسيم، و بويژه در موقع عبادت، شمارش كنيم تا از دام غرور در امان بمانيم. 4. بندگی را نردبان صعود بدانيم و به آن افتخار كنيم و پايبند باشيم. 5. فضای زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود را توحيدی كنيم در حد توان در مكانهای حضور خود به گسترش عطر توحيد بيافزاييم. 6. در مسير كسب سلامت معنوی، با توكل به خدا همراه با تعادل دو بال خوف و رجاء پرواز كنيم. 🔹 انشاالله دعاي عرفه را در مواقع مختلف بویژه امروز، با توجه به مضامين فوق، با معرفت و خشوع بخوانيم و ديگران را دعا كنيم. ملتمس ویژه دعایتان هستم. @HOWZAVIAN