eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
489 ویدیو
179 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
دکه‌ی تیترخوانی 🔻صفحه نخست روزنامه های امروز کشور، شنبه, ۰۶ آبان ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
🔸پهلوان و گنده لات ✍️روزی یکی از گنده لاتهای اون سر شهر در یکی از محله های این سر شهر، شروع به باج گیری میکند. اکثرا از او می ترسیدند و کسی جرأت مقابله با او را نداشت. با اینکه خانه و زندگی اش آن سر شهر بود اما دائم در این سر شهر می چرخید و حتی یکی از نوچه هایش را هم به زور در یکی از خانه های این سر شهر ساکن کرده بود. گنده لات آنقدر در محله این سر شهر می آمد و می چرخید که همه حضورش را پذیرفته بودند و برایشان عادی بود. تو سری خوردن، تحقیر، باج دادن و ... به گنده لات برایشان طبیعی بود تا اینکه یک پهلوان نامی در یکی از خانه های این سر شهر ساکن شد هرچند پهلوان ثروت، قدرت و نوچه های گنده لات را نداشت اما زیر بار حرف و تحقیر نرفت. اما همچنان بقیه ساکنین زیر لگد گنده لات بودند تا اینکه پهلوان کم کم بقیه مردم را بیدار کرد که اصلا گنده لات به چه حقی از اون سر شهر به این سر شهر می آید؟ نوچه اش به چه حقی خانه مردم را غصب کرده و اعضای خانه در انباری ساکن شدند؟ مالکین، بزرگان و ریش سفیدهای محل که یا گنده لات را پذیرفته یا با او سلام علیک پیدا کرده و دوست شده بودند زیر بار حرف های پهلوان نمی رفتند حتی چندباری که بین پهلوان و گنده لات بحث بالا گرفت، برخی از اهالی از گنده لات حمایت کردند. اما زن و بچه هایشان کم کم مرید پهلوان شده و پهلوان به خیزش همین ها امید داشت تا اینکه کم کم همه محل بیدار شدند که اصلا گنده لات اینجا چه غلطی می کند آنوقت همه چماق به دست سراغ گنده لات رفته و چنان ادبش کردند که دست نوچه اش را گرفت و برای همیشه گورش را گم کرد و به آن سر شهر برگشت. پ.ن: منطقه باید به این باور برسد که امریکا در اینجا چه غلطی می کند؟ ناوهایش چه غلطی می کنند؟ پایگاه های نظامی اش در منطقه چه غلطی می کنند؟ نوچه اش چه غلطی می کند؟ بخش دوم این یادداشت را می توانید در ابقی بخوانید @HOWZAVIAN
🔸کنش‌گری ارتجالی ✍️ علی کردانی به‌نظر می‌رسد که در ادبیات انقلابی با چالشی به‌نام کنش‌گری ارتجالی مواجه شده‌ایم. در برخی جریان‌های اجتماعی و بین‌المللی، اشکال می‌کردند که چرا رهبری در فلان قضیه موضع نگرفت؟ در دنیای نوشتن و کنش‌گری رسانه‌ای، سرعت مقوله‌ای ناگزیر است؛ اما سرعت و احساس تکلیف، بهانه‌ خوبی برای ادبیات ارتجالی نیستند. ادبیاتی که در آن فقدان داده موج می‌زند، موجی ایجاد نمی‌کند. 📌متن کامل در خبرگزاری رسمی حوزه @HOWZAVIAN
♨️بمبارانی به قدرت یک بمب اتم در باریکه ای به وسعت 41 کیلومتر! ✍️ محمدصادق خرسند ♨️دیروز خبری به نقل از دفتر اطلاع ‌رسانی حماس منتشر گردید که بهت و حیرت جهانیان را برانگیخت. مطابق این خبر، حجم بمب ‌هایی که رژیم صهیونیستی تاکنون بر سر مردم غزه ریخته، با قدرت انفجار بمب اتمی آمریکا در هیروشیما برابر بوده است. طی 10 روز گذشته بیش از 12 هزار تن بمب بر سر مردم بی دفاع باریکه غزه ریخته شده که به طور میانگین 33 تن در هر کیلومتر مربع بوده است. باریکه ای که با وجود وسعت کم، پرتراکم ترین نقطه دنیا محسوب می شود و به طور میانگین چیزی حدود 6000 نفر در هر کیلومتر مربع زندگی می کنند. جمعیت غزه با رشد بیش از دو برابری از سال 2000 تا 2023 از یک میلیون و صد هزار نفر به چیزی حدود دو میلیون و سیصد هزار نفر رسیده است. ریختن این حجم از بمب که بمب های ممنوعه ای نظیر بمب های فسفری و سنگین را نیز شامل می شود، در یک مکانی با این تراکم جمعیت، بیش از حد تصور کشته و زخمی به دنبال داشته است 😞 آنچه مسلم است، جنایت های اخیر اسرائیل در غزه و کشتار زنان و کودکان بی گناه که با همراهی آمریکا و کشورهای غربی و سکوت حیرت انگیز سران عرب همراه بوده، به رغم تمام تلاش پروپاگاندای رسانه ای، از دید مردم جهان پنهان نمانده است. حضور بی سابقه مردم در کشورهایی نظیر انگلیس، فرانسه و آمریکا در محکومیت جنایات اخیر رژیم اشغالگر، چیزی نیست که از چشمان سیاستمداران این کشورها پنهان مانده باشد. به طور قطع، غلیان افکار عمومی جهان علیه رژیم صهیونیستی، فقدان مشروعیت آن را بیش از پیش بر همگان آشکار کرده و زمینه برای حذف این رژیم جعلی از صحنه سیاسی روزگار مهیا نموده است. 💯 نباید فراموش کرد که رژیم اشغالگر قدس، با بحرانی ترین دوران تاریخ 75 ساله اخیر خود هم در صحنه داخلی و هم در خارج از مرزهای این رژیم مواجه شده است. بحران فراگیر سیاسی در داخل، ضربات سنگین نظامی در مرزها نظیر غافلگیری اخیر حماس که تعداد زیادی کشته، زخمی و اسیر روی دست رژیم کودک کش گذاشت، به همراه موج جدید مهاجرت صهیونیست ها از سرزمین های اشغالی، زنگ خطر فروپاشی را برای این رژیم به صدا درآورده است. ⚠️ بدون تردید علاوه بر این مشکلات، جنگ غزه خسارات اقتصادی زیادی به رژیم صهیونیستی تحمیل کرده است. بنابر آنچه خودِ منابع اسرائیلی اذعان می‌کنند، اقتصاد این رژیم ظرف دو هفته اخیر، چیزی قریب به ۵ میلیارد شِکِل، معادل ۲ میلیارد دلار، خسارت دیده است. ماشین جنگی اسرائیل هزینه های سنگینی به این رژیم تحمیل کرده است. به گفته الکس زابینسکی، اقتصاددان ارشد شرکت سرمایه‌گذاری میتاو Mitav، خسارت جنگ به بیش از ۷۰ میلیارد شکل (۱۸ میلیارد دلار) خواهد رسید که حدود ۳.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی اقتصاد اسرائیل را تشکیل می‌دهد. 💔در مجموع باید گفت بمباران شدید خانه های مسکونی، مدارس و حتی بیمارستان ها در باریکه غزه و کشتار بی رحمانه کودکان و زنان، نه تنها نتوانسته شکست «غیرقابل ترمیم» این رژیم از حماس را جبران نماید که موج نفرت جهانی از این رژیم را به دنبال داشته است. بدون شک بحران های عمیق داخلی و خارجی و مشکلات عدیده اقتصادی، نفس های رژیم صهیونیستی را به شماره انداخته است. کشتار فجیع بیش از 7100 فلسطینی که نیمی از آنان کودک بوده اند و مجروحیت چیزی نزدیک به سه برابر این آمار طی دو هفته، به زودی این رژیم را در خون این کودکان و زنان بی گناه غرق خواهد نمود. @HOWZAVIAN
🟢 وقِت عمل به فرمان «جهاد علمی و پژوهشی» ✍️احمدحسین شریفی بیانیه گام دوم انقلاب از مهم‌ترین، راهبردی‌ترین و جهت‌بخش‌ترین بیانیه‌هایی بوده است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در طول ۳۵ سال اخیر صادر کرده‌اند. این بیانیه نقشه راه چهل سال دوم انقلاب اسلامی است. همواره باید مورد توجه آحاد ملت، جوانان و به ویژه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور باشد. نخستین توصیه راهبردی رهبر انقلاب در این بیانیه، ناظر به «علم و پژوهش» است. که ابزار عزت و قدرت و اقتدار یک کشور است. در سایه توصیه‌ها و پیگیری‌های رهبر فرزانه انقلاب، در نیمه دوم گام اول انقلاب، جهشی معجزه‌گون در عرصه دانش و پژوهش را شاهد بودیم. سرعت شتاب رشد علمی کشور یازده برابر متوسط شتاب رشد علمی جهان بود. با اینکه یک درصد جمعیت جهان را داریم، نزدیک به دو درصد تولید علم جهان را داشته‌ایم و به رتبه شانزدهم در میان دویست کشور جهان دست یازیده‌ایم. و در برخی از حوزه‌های علمی، مرزهای دانش را درنوردیده‌ و به یکی از مرزداران و مرزبانان دانش تبدیل شدیم. در عین حال، رهبر حکیم انقلاب در بیانیه گام دوم می‌فرماید: «این راه طی‌شده، با همه‌ی اهمّیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ... ما اکنون حرکت را ‌آغاز کرده و با شتاب پیش می‌رویم ولی این شتاب باید سال‌ها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقب‌افتادگی جبران شود.» رهبر انقلاب به منظور بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های کشور در خدمت دانش و پژوهش، ضمن اشاره به جایگاه و وظیفه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در جهش علمی، خطاب به جوانان می‌فرماید: «مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید.» @HOWZAVIAN
🔻زیاده‌خواهی یک زائدۀ رقیق؛ توهمات بدنۀ اجتماعیِ تجددی ✍️ مهدی جمشیدی ۱. برخی تصور می‌کنند که چنانچه روایت جنبشی از اغتشاشات سال گذشته ارائه کنند، به فتح بزرگی دست یافته‌اند و توانسته‌اند آن را تثبیت و تکریم کنند، درحالی‌که مسأله، «جنبش» یا «ناجنبش» بودن این واقعیت نیست، بلکه مسألۀ آن است که «هویت» اغتشاش، قابل‌دفاع نیست. این اغتشاش، چه جنبش اجتماعی باشد و چه نباشد، کمترین نسبتی با «حرکت تاریخی جامعۀ ایران» نداشت و به همین دلیل نیز از سوی مردم با استقبال روبرو نشد. تصمیم تاریخیِ جامعۀ ایران، آن نیست که در اغتشاش‌ سال گذشته نمایان شد، بلکه باید این واقعیت را یک «زائده ناروا» و «تکۀ نچسب» تلقی کرد که ریشه در بیرون از نظام اجتماعی ما و قواعد آن داشت؛ به این معنی که جامعه‌زاد و مردم‌بنیان نبود و از عالَم و افق تاریخی دیگری بر ما تحمیل شد. آری، نباید انکار کرد که تجدد در جامعۀ ایران، بدنۀ اجتماعی دارد و توانسته سبک زندگیِ متجددانه در این لایه بسط بدهد، اما در عین حال، نباید غفلت کرد که این لایه، حداقلی و ناچیز است و نمی‌تواند جوشش درونی و حرکت خودبنیان جامعۀ ایران را نمایندگی کند. برخلاف این تحلیل، نیروهای تجددی در عرصۀ فکری و رسانه‌ای، همواره کوشیده‌اند این خُرده‌حرکت‌های نمایشی و بی‌ریشه را به عنوان انتخاب‌های تاریخی و کلان‌چالش‌های اجتماعی، معرفی و القا کنند که جامعۀ ایران، دچار شکاف و تنش شده و بحران‌های هولناکی را تجربه خواهد کرد. نه‌فقط جامعۀ ایران، بلکه هیچ جامعۀ دیرینه و مستحکمی با چنین تلاش‌های سطحی و زودگذری، دچار ازجاکندگی و زوال نخواهد شد؛ همچنان‌که حاکمیت سیاسی نیز به دلیل همگونی با بافت فرهنگیِ جامعۀ ایران و برآمدن از اقتضاهای هویتی آن، مبتلا به شکاف با جامعه نشده است. گفته‌ها و برداشت‌هایی که این سو و آن سو عرضه می‌شوند و بر طبل فروپاشی و انحطاط می‌کوبند، واقعیتی جز روایت‌‌پردازی‌های معوج ندارند و از باطن جامعۀ ایران حکایت نمی‌کنند؛ باطنی که در اغتشاش سال گذشته از لحاظ عدمی و منفی، خودش را نمایان کرد. ۲. مسأله این است که بدنۀ اجتماعیِ تجددی، احساس کرد که می‌تواند در برابر انقلاب و ارزش‌های هویت‌بخش جامعۀ ایران، گردن‌کشی کند و خود را بر آنها تحمیل کند و بر اساس همین احساس خام و برآورد نسنجیده نیز از فضای مجازی پا بیرون نهاد و به خیابان آمد، اما ناکام و سرخورده بازگشت. این بدنه در حرکت اخیر خویش، به دلیل «خودافشاگری‌های فرهنگی» - که البته چاره‌ای نیز جز آن نداشت - ماهیت تجددی خویش را آشکارتر کرد و نشان داد می‌خواهد جامعۀ ایران را به سوی اباحه‌گری و ولنگاری سوق بدهد و تمام خطوط قرمز ارزشی را درنوردد. این در حالی است که مردم با وجود تنوّع‌ها و تکثّرهایی که دارند، همچنان به معیارهای ارزشی، معتقد هستند و حاضر نیستند با جریان‌های سخیف فرهنگی، همراهی کنند. این «ناهمراهی» و «گسستگی»، خودش را در متن اغتشاش نشان داد و در نهایت نیز بدنۀ اجتماعیِ تجددی، در خیابان تنها ماند و گریخت. توقع این نبود که پس از آن همه تبلیغ و روایت و تخریب و واسازی، حداکثر ده درصد زنان ایران به کشف حجاب رو آورند، بلکه تخمین‌های دشمن حاکی از این بود که جامعۀ ایران، دوپاره خواهد شد و نیمی از زنان، حجاب را کنار خواهند نهاد. اکنون با وجود گذشت یک سال، همچنان عدد قبلی پا بر جاست و پیشروی نداشته است. این امر نشان می‌دهد که حجاب، انتخاب درونی و فرهنگیِ مردم ایران بوده است، نه برخاسته از اجبار و سرکوب و قانون. اگر در گذشته، چنین گفته‌ای فاقد پشتوانۀ عینی بود، امروز می‌توان با قاطعیت سخن گفت و دربارۀ انتخاب‌ها و جهت‌گیری‌های خودخواستۀ این جامعه سخن گفت. ۳. اصرار و تأکید همیشگی آیت‌الله خامنه‌ای بر انسجام درونی جامعۀ ایران و همراهی آن با نظام جمهوری اسلامی، چه‌بسا ریشه در چنین فهمی از جامعۀ ایران و نیروهای مخالف داشته باشد. ایشان در طول دورۀ اغتشاش، هرگز به باج‌دهی و عقب‌نشینی رو نیاورند و حاضر نشدند نیروهای اغتشاش و هواداران سیاسی آنها را به رسمیت بشناسند و وارد روند دادوستد با آنها بشوند، بلکه برعکس، قاطعانه موضع‌گیری کردند و آنها را مردم نخواندند؛ چنان‌که عمل‌شان را نیز مصداق اعتراض اجتماعی قلمداد نکردند. جریان اغتشاش، گمان می‌کرد که با حملۀ مستقیم و تهی از اخلاق و ادب به رهبر انقلاب، حالت استیصال و سرگشتگی ایجاد خواهد کرد، اما چنین نشد و مواجهۀ قاطع، به فصل اغتشاش پایان داد. @HOWZAVIAN
𖤜 ­ᤩ يامُسَبِّبَ‌الاَسْبابِ - دعوتید به اندیشکده صانع ❃رصد و تحلیل‌ استراتژیک‌ در حوزه‌ی صنعت‌ و تکنولوژی. ❃هر آنچه باید از آینده‌های دور و جهان ۲۰۵۰ بدانیم! ❃از نقشه‌ی راه تحول در صنعت ایران چه می‌دانیم؟ ┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈ 𖤜 ­ᤩ اندیشکده‌صانع ↱𝐣𝐨𝐢𝐧↲🖇 https://eitaa.com/SaneAndishkadeh
دکه‌ی تیترخوانی 🔻صفحه نخست روزنامه های امروز کشور، دوشنبه, ۰۸ آبان ۱۴۰۲ 🆔 @iusnews 🌐 iusnews.ir 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3975020545C3ba8a1068b
🔴 غزه قهرمان؛ خط مقدم نبرد با نظام سلطه 🖋حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ▪️آنچه امروز در سرزمین های اشغالی شاهد آن هستیم عجز صهیونیست‌ها در برابر روحیه شهادت طلبانه فلسطینی هاست و غزه قهرمان به مصداق بارز ایثار و مقاومت در دنیای اسلام تبدیل شده است. ▪️واقعیت آن است که مردم بی پناه و مظلوم فلسطین، برای حفظ میهن، دفع ظلم و ستم، حفظ خانواده و مردم کشور در برابر دشمن متجاوز و غاصب و در راستای از بین بردن دشمنان اسلام می‌جنگند به همین دلیل ارزش شهادت برای آنان حفظ می‌شود. ▪️اقدامات جریان مقاومت فلسطین دفاع مشروع در برابر جنایات و آپارتاید رژیم کودک‌کش صهیونیستی است. بر همین اساس بر سایر مسلمانان واجب است که همه در صف جهاد واحد قرار گرفته و به آنانی که جان خود را برای حفظ اسلام به خطر می‌اندازند، کمک کرده و هم افزایی داشته باشند. یادمان نرود که امروز فلسطین و به صورت خاص غزه به صف اول جنگ با نظام سلطه تبدیل شده است. ▪️به راستی اگر نمی‌توانیم در صف اول حضور داشته باشیم، در مراحل دیگر آن میتوانیم شرکت کنیم. کمک‌های فکری، مالی و… در این راه ارزشمند است. اگر این مقدار هم مقدور نیست با محکوم کردن و حضور در صحنه می‌توان چراغ مبارزه با دشمن غاصب را روشن نگه داشت و با این کار مسلمانان عالم، فلسطین و غزه را خوشحال و امیدوار کرده و در نهایت همه برای آزاد سازی قدس بعنوان قبله اول مسلمانان عالم آماده شویم. ▪️شهادت و شهادت‌طلبی از موضوعات و مسائل قرآنی و حدیثی و از اصول مهم و ضروریات دین اسلام است که باید به درستی شناخته شود. در فرهنگ اسلامی شهادت یکی از والاترین ارزشها و شهید از برترین انسانها است. شهادت اوج کمال انسان بوده و جهاد مقدس شهید و خون پاکی که در این راه به زمین ریخته می‏شود، عامل بقای جوامع انسانی و تداوم ارزش‏های مقدسی است که انسانیت، شرف، عدالت و آزادی در پرتو آنها، جان و رمق گرفته و استمرار پیدا می‌کنند. ◾️در حال حاضر خون شهدای مظلوم فلسطین پیام آور سعادت و رهایی و منشأ بزرگ بیداری وجدان های بشری است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت @HOWZAVIAN
فرق مهسا و آرمیتا در ۳ کلمه‌ است: داشتن روایت اول! روایت اول مهسا را دشمن نقل کرد و روایت اول آرمیتا را رسانه‌های داخلی... این است جنگ روایت‌ها ☑️@VIRASTYHA
نویسندگان حوزوی
فرق مهسا و آرمیتا در ۳ کلمه‌ است: داشتن روایت اول! روایت اول مهسا را دشمن نقل کرد و روایت اول آرمیت
. عزیزان نویسنده می توانید ویراستی های خود را به این صفحه 👆👆ارسال کنید. فرصت «کوتاه‌نویسی» را در یابیم.
🔰 هشتم آبان، روز نوجوان به یکی از دغدغه‌های آنها پرداختیم. مخالفت‌های دینی از کجا آغاز می‌شود؟ اسلام را وارونه به نوجوان و جوان امروزی معرفی نکنیم ✍️ همشهری آنلاین- یادداشت پژوهشگر و عضو تحریریه نویسندگان حوزوی: 📌برخی نوجوانان و جوانان ایرانی دین را عامل محدودیت و لذت‌ نبردن می‌دانند و به همین‌دلیل با دین و دین‌داران فاصله‌گذاری می‌کنند. «خداناباوری» جزو دلایل دوری از دین محسوب نمی‌شود. 📌انسان از محدودیت فرار می‌کند و دین را سدی مقابل خود می‌بیند. در این وضعیت چند سوال مطرح می‌شود: ۱- باید و نبایدهای دینی تنها آخرت را پوشش می‌دهد؟ یا این‌که دین برای دنیا و آخرت برنامه دارد؟ ۲- آنهایی که برای رسیدن به کالای دنیا، دین‌گریزی را در پیش گرفتند، آیا دنیاشان آباد شد؟ سرانجام به کجا رسیدند؟ و سوالاتی مشابه این، که باید پاسخ صحیحی به آنها داد. 🗂 متن کامل یادداشت در همشهری آنلاین @HOWZAVIAN