eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
482 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
دکه‌ی تیترخوانی 🔻صفحه نخست روزنامه های امروز کشور، شنبه, ۲۰ آبان ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 واکنش معنادار نشریه «خط حزب الله» به برخی مطالب مطرح شده در رابطه با موضوع «حزب‌اللهی‌ها» 📌 حزب‌اللهی‌گری: منفعت یا مسوولیت؟ 🔸 نشریه «خط حزب الله» در تازه‌ترین شماره‌ی خود نسبت به برخی سخنان و مواضعی که اخیرا با موضوع «حزب‌اللهی‌ها» در فضای سیاسی - رسانه‌ای کشور مطرح شده، واکنش نشان داد. «خط حزب الله» که با عنوان نشریه‌ی جامعه مومن و انقلابی منتشر می‌شود در سخن هفته‌ی خود با عنوانِ «حزب‌اللهی، فدایی ملت و مملکت» به تبیینِ ابعاد مختلف تفکر، روحیه‌ و جهت‌گیریِ «حزب‌اللهی» پرداخته و براساس بیانات رهبر انقلاب تاکید کرده: «حزب‌اللهی بودن، یعنی آماده کار بودن برای انجام تکلیف الهی.» 🔸 این نشریه در ادامه آورده است که حزب‌اللهی‌گری، دقیقا در نقطه‌ی مقابل تفکر و روحیه‌ی فردی است که «هیچ مسئولیّتی در مقابل مسائل کشور خودش و جامعه‌ی خودش قائل نیست و تنها همین [را] بلد است که به شکم خود و لذائذ خود و جیب خود برسد و بپردازد.» 🔸 «خط حزب الله» در ادامه‌ با اشاره به «تبلیغات مسموم جهانی» بر این موضع رهبر انقلاب تاکید کرده که: «نیروهای مؤمن و بسیجی و حزب‌اللّهی؛ یعنی همین عامه‌ی مردم مؤمن؛ یعنی همین اکثریّت عظیم کشور عزیز ما» 🔸 این نشریه در بخش پایانی این مطلب که براساس بیانات رهبر انقلاب تهیه شده، حزب‌اللهی‌های حقیقی را جمعی دانسته که «حقیقتاً براى کار دور هم جمع شده‌اند و نه براى وقت‌گذرانى یا خداى نکرده بهره‌بردارى شخصى» و بر این اساس، شخصیت حاج قاسم سلیمانی را به‌عنوان الگو و نمونه‌ی برتر حزب‌اللهی معرفی نموده است. 🚫 به نظر می‌رسد طرح برخی مطالب و سخنان نسنجیده و شائبه‌برانگیز و نیز انتساب بعضی دیدگاه‌های نادرست یا ناقص به رهبر انقلاب، زمینه‌سازِ این واکنش رسانه‌ای و تبیین موضع صحیح حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سوی این نشریه بوده است. 🖥 نشریه خبری - تبیینیِ «خط حزب الله» یکی از تولیدات رسانه KHAMENEI.IR است که تاکنون ۴۱۸ شماره‌ی آن منتشر شده است. @HOWZAVIAN @Fars_Plus
🟢علوم اجتماعی غیرانسانی غربی! ✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم نوشت: بنده بارها گفته و نوشته‌ام که تصویر و تفسیر عالمان علوم انسانی غربی از «انسان»، تصویر و تفسیری سراسر مخدوش و مغشوش و نادرست است. برخی از آنان متأثر از انسان‌شناسی اگوست کنت‌اند، که در واقع گونه‌ای از «خداانگاری انسان‌» است و برخی دیگر متأثر از انسان‌شناسی داروینیستی‌اند که «حیوان‌انگاری انسان» است. هیچ کدام تصویر و تصور درستی از انسان ندارند! به عنوان مثال، هربرت (1820-1903)،‌ جامعه‌شناس مشهور انگليسي، و یکی از خداوندگاران علوم اجتماعی غربی و لیبرالی است. انسان‌شناسی داروینیستی وی را می‌توان در این جملات غیرانسانی و غیراخلاقی او مشاهده کرد: «نگهداری از آدم‌های به‌دردنخور به بهای آدم‌های خوب ستمی است بزرگ؛ ایجاد عمدی گرفتاری برای نسل‌های آینده است. برای آیندگان ستمی بزرگ‌تر از این نیست که جمعیت رو به افزایشی از آدم‌های کودن و تنبل و مجرم را برای آن‌ها به‌جا گذاشت. ... تمام هم‌وغم طبیعت خلاص شدن از شر این‌چنین آدم‌هایی و پاک کردن جهان از وجود آن‌ها و جا باز کردن برای بهتران است. اگر آن‌ها برای زنده ماندن به‌اندازه کافی کامل نیستند می‌میرند و چه‌بهتر که می‌میرند.» 🔻این در حالی است که برخی از جامعه‌شناسان ما بدون توجه به مبانی فکری و بنیان‌های انسان‌شناختی اسپنسر و امثال او، سخنان اینان را «علم» و به مثابه وحی‌ منزل تلقی کرده و نقدهای جامعه‌شناسان مسلمان و مدافعان علوم انسانی اسلامی به این سخنان را «نقدهای ایدئولوژیک» می‌پندارند! @HOWZAVIAN
✍️عدالت فرهنگی یکی از عرصه های کمتر کارشده در عدالت اجتماعی است. فارغ از پیچیدگی های مفهومی و نظری، بحث از معیارهای عدالت فرهنگی کار دشوار و البته لازمی است. 🔹در این مقاله سعی شده است معیارهای قابل اعتنا در عدالت فرهنگی تصویر شود. 📣مقاله «تصویر معیارهای عدالت فرهنگی» در شماره ۱۷ نشریه عملی پژوهشی دین و دنیای معاصر چاپ شده و هم اکنون در لینک زیر قابل مطالعه است؛ http://B2n.ir/p53620 @HOWZAVIAN @ahmad_olyaei
✔️ جهت انسان معرفت و شناخت، عشق را سبز مى‌كند و به وجود مى‌آورد. شناخت خوبى‌ها در انسان عشق را زنده مى‌كند و شناخت بدى‌ها نفرت را و اين عشق و نفرت انسان را به حركت مى‌اندازند، جلو مى‌آورند و يا فرارى مى‌دهند. بهتر بگويم، ما عاشق آفريده شده‌ايم، با سنجش و مقايسه، معشوق و معبود را انتخاب مى‌كنيم. عشق و نفرت و ترس در ما هست. ما با شناخت‌ها و مقايسه‌ها، به اين‌ها جهت مى‌دهيم و آن‌ها را رهبرى مى‌كنيم. عین صاد / کتاب مسئولیت و سازندگی صفحه 68 @HOWZAVIAN
🌹لشکر شیرخوارگان ✍️ عباس بابائی مرد عرب می‌خواست مانع حرکت حسین به کربلا شود؛ امام فرمود: «اگر بمانم، اینان با چه امتحان شوند؟!» هرچه خورشید عاشورا به غروب نزدیک‌تر می‌شد، حرارتِ کوره‌ی بلا به اوج خودش می رسید؛ قله‌ی امتحان‌ها زمانی بود که قنداقه‌ی شیرخواره بر فراز دست «ولی‌الله» بالا رفت. زمان از حرکت ایستاد، تمام عالم در بهتی حیرت‌انگیز غرق شد و به ناگاه زمین به تلاطم افتاد، آسمان غرید، جن و ملک بر آدمیان نوحه کردند و سرهای قدسیان همگی به زانوی غم نشست. حضرت حق مقدر نمود تا «لشکر یک‌نفره‌ی طفل شیرخوار» با سلاح برّان مظلومیت و معصومیت و غربت، «حسین» را یاری کند‌؛ و عجب یاوری داشت «حسین»! «صحرای بلا به وسعت همه تاریخ است و کار به یک یالیتنی کنت معکم ختم نمی‌شود.» تاریخ دهم محرم سال ۶۱ هجری در تمام جغرافیای بشری جاری شد تا همچنان کاروان «حسین» برای آزمودن «انسان» به حرکت خویش ادامه دهد؛ چه بسیار مدعیان حسینی که در کنار شقی‌ترین اشقیای عالم، بستن آب به کودکان مظلوم غزه را سیاحت‌وار به نظاره نشستند و چه بسیار محرومان از حسین در وادی تاریک غرب که این روزها بر مظلومیت کودکان اشک می‌ریزند! چه بسیار مقدسان متحجری که بر سجاده‌ی محراب ریا و کنج تاریک حجره، صدای بی‌رمق گریه‌ی شیرخوارگان بی‌مادر را نشنیدند و چه بسیار مسجدندیده‌هایی که فریاد غربت اطفال بی‌مادر شده‌اند! چه بسیار سیاستمداران مزوّری که لرزش دستان کودکی یتیم، ذره‌ای قلب سیاهشان را نلرزاند و چه بسیار پابرهنگانی که لرزه بر گنبد آهنین انداختند! چه بسیار اصحاب «همُّها عَلفُها» که اندکی کم‌رونق‌شدن سفره‌هاشان، نگذاشت گرسنگی و آوارگی اطفال بی‌پناه را ببینند و چه بسیار مستضعفانی که حاضر شدند همان قوت‌لایموت‌شان را نثار آوارگان کنند! ▪️متن کامل @HOWZAVIAN
دکه‌ی تیترخوانی 🔻صفحه نخست روزنامه های امروز کشور، دوشنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
حضور زنان و کودکان اسرائیلی در شهرک‌ها؛ آیا می‌توان عملیات راکتی و موشکی حماس را موجه دانست؟ ✍️ محمد مختاری "دو صورت در این مسأله متصور است و فقها در حکم مساله برای هردو صورت گفته‌اند که جنگ در این وضعیت با دو شرط مجاز است" برای پاسخ دادن به این سوال از دیدگاه فقه اسلامی لازم است ابتدا به مفهوم «تَتَرُّس» و حکم آن در فقه پرداخته شود. سپس تطبیق آن با زنان و کودکان اسرائیلی ساکن در سرزمین های اشغالی فلسطین مورد بررسی قرار بگیرد. تَتَرُّسْ‌ در لغت به معنى پوشاندن به وسيله تُرْس (=سپر) است. در اصطلاح فقها نیز در موردى به كار مى‌رود كه كفار حربی(=انسان‌های غیرمسلمانی که با مسلمین در شرایط جنگی قرار دارند) هنگام جنگ با مسلمانان، کسانی مانند زنان، كودكان و... را كه كشتن آنها جايز نيست، با اجبار به گونه‌ای مورد استفاده قرار دهند که نیروی اسلام هرگاه بخواهد از خود دفاع یا به دشمن حمله کند، مانع پیشروی او شوند. دو صورت در این مسأله متصور است: الف. انسان‌های مورد استفاده بعنوان سپر، اسرای مسلمان باشند. ب. افراد استفاده شده از غیر مسلمانان باشند. فقها در حکم مساله برای هردو صورت گفته‌اند که جنگ در این وضعیت با دو شرط مجاز است: یک. مقابله با دشمن بدون آسیب دیدن سپرهای انسانی مقدور نباشد. دو. نیروهای اسلام صدمه زدن به آن انسانها را قصد نکنند و فقط دشمن را هدف بگیرند. تطبیق این حکم به افراد غیرنظامی اسرائیلی ساکن در سرزمین های اشغالی فلسطین چگونه است؟ این غیرنظامیان (البته اگر غیرنظامی اسرائیلی در غزه وجود داشته باشد!) نیز یا با اختیار و تصمیم خودشان در سرزمین فلسطین سکونت دارند یا از سر اجبار به آنجا آورده شده و سکونت داده ‌شده‌اند! در حالت اول چون صرف حضور آنها حتی بدون در نظر گرفتن همکاری‌هایی که با ارتش اسرائیل دارند کمک به رژیم صهیونیستی و تکمیل کننده پروژه کوچ اجباری و اشغال سرزمينی محسوب می‌شود، حکم کافر حربی را دارند و جنگ با آنها مجاز خواهد بود. در حالت دوم نیز با عنایت به اینکه از از آنها بدون اینکه از خودشان اختیاری داشته باشند، به‌عنوان مانعی برای عملیات مسلمانان علیه کفار حربی اسرائیلی‌ استفاده می‌شود، حکم سپر انسانی را پیدا می‌کنند. بر اساس آنچه تقدیم شد، اقدامات راکتی و موشکی به سمت رژیم اشغالگر قدس با هدف دفع شر دشمن صهیونیستی از زاویه مطرح شده در پرسش ابتدای متن مانعی نخواهد داشت. همچنین رژیم صهیونیستی تا کنون هزاران زن، کودک و... را کشته است و اگر جلوی او گرفته نشود صدها هزار بیگناه دیگر را نیز به کام مرگ خواهد کشاند. بنابراین هیچ چاره‌ای جز مقابله با آن وجود ندارد. @HOWZAVIAN @tb_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ قسمت دوم: تاریخ نگاری یهودی 🔻فرقه های اصلی یهودی؛ فریسیان و صادوکیان(صدوقیان)... 🔻در تاریخ نگاری یهودی سه چیز فراموش می‌شود و سه چیز اصیل می‌شود ؛ خدا ؛ نبوت و وحی فراموش می‌شود. ♨️ مشاهده قسمت قبل @HOWZAVIAN @lightmedia