eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
478 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻عدالت اجتماعی، همچنان نامطلوب ✍️ احمد اولیایی 🔹رهبر معظم انقلاب امروز در دیدار با مردم آذربایجان شرقی فرمودند: «در کنار نقاط قوت، نقاط ضعفی هم داریم که کم هم نیستند از جمله اینکه ما در ساخت یک اقتصادی قوی ملی عقب هستیم و با وجود کارهای خوب انجام شده اما در عدالت اجتماعی، اقتصادی و قضایی که از برترین شعارها و بزرگ‌ترین اهداف انقلاب بوده تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم». 🔸فارغ از دلایل متعددِ عدم موفقیت در عدالت اجتماعی، یکی از مهم ترین دلایل، فقدان نظریه عدالت است. این مهم را رهبری دوازده سال پیش در دومین نشست اندیشه های راهبردی (۱۳۹۰/۲/۲۷) فرمودند؛ «در مرحله‌ی نظری، آنچه که ما میخواهیم به آن برسیم، رسیدن به نظریه‌ی اسلامىِ ناب در باب عدالت است» و واضح است که «بعد از آنکه ما به یک نظریه‌ی متقن و جمع‌بندی شده‌ای در باب عدالت رسیدیم، تازه برای پیدا کردن شیوه‌های اجرا و تحقق آن در جامعه، به بحثهای کاربردی نیاز داریم؛ که این خودش پژوهشهای فراوانی را دنبال خواهد کرد» (همان). 🔹بحمدلله بعد از این نشست راهبردی و توصیه رهبری، جهش پژوهشی خوبی در عدالت اجتماعی رخ داد اما بنظر می رسد با توجه به اهمیت عدالت اجتماعی به عنوان هدف انقلاب اسلامی و عدم مطلوبیت فعلی وضعیت عدالت، لازم است سریعتر بر یک نظریه اسلامی ولو غیرتمام، توافق شود تا دولتمردان بر اساس آن حرکت کنند. قطعا دستیابی به نظریه جامع، امری دشوار و زمان بر است اما نمیتوان بیش از این، نظام تقنین و اجرا را معطل نظریه عدالت کرد. 🔸نظریه های غربی هم هیچکدام بی نقص نیست اما به عنوان مثال بعضی از دولت ها بر پایه نظریه رابرت نوزیک پیش رفتند (انتخاب کردند) و حال آنکه نظریه جان رالز شهرت بیشتری داشت. 🔹ما نیز باید «نظریه اسلامی عدالت اجتماعی» را زودتر تدوین کنیم و یا حداقل بر مقداری از آن توافق کنیم و وارد معیارها و شاخص ها و اجرا شویم. به قول شهید بهشتی تا مسأله عدالت حل نشود، دیگر مسائل انقلاب حل نمی شود. @HOWZAVIAN
🔰 از نان شب واجب‌تر! ▪️ چندجمله‌ای در ضرورت نقد همدلانه و هوشمندانه محصولات فرهنگی جبهه انقلاب ✍️ سید محمدحسین دعائی بدون‌شک «حاج محمود کریمی» یک پدیدۀ تکرارنشدنی در عرصۀ ستایشگری است؛ یک عنصر پیشران که به‌تنهایی عیار ذاکری اهل بیت در تمدن ایرانی اسلامی را چند پله ارتقاء داد؛ و یک نقطۀ عطف که می‌توان تاریخ مداحی معاصر را به قبل و بعد از او تقسیم کرد. اما آن‌چه در این میان مهم است آن است که پختگی و پسندیدگی امروز حاج محمود، علاوه بر آن‌که نتیجه اخلاص، تلاش، خلاقیت، خط‌شکنی و نوآوری خود اوست، یقینا مرهون دلسوزی‌ها، همدلی‌ها، جانبداری‌ها و حتی چشم‌پوشی‌های فراوان عالمان، پیرغلامان، هم‌قطاران و دنبال‌کنندگان نیز هست؛ و این همان بال دومی بود که این مداح بزرگ را از دام بدخواهان و تنگ‌نظران رهانده و عبور از ضعف‌های ریز و درشت شکلی و محتوایی را برای او ممکن ساخت. حال اگر اذعان داریم که اصل برنامه‌هایی مثل «حسینیه معلی» خوب و ضروری‌اند و اگر متوجهیم که مسیر این برنامه‌ها، مسیر نارفته‌ای است که چاره‌ای جز رفتن آن نداریم، باید بپذیریم که راه مواجهه با آن‌ها و لغزش‌هایشان ـ که نتیجۀ قهری آزمون و خطاست ـ نیز همان است که گفته شد. البته این سخن، هرگز به‌معنای تجویز سکوت در برابر این لغزش‌ها نیست؛ بلکه مقصود، تأکید بر اهمیت نگاه همدلانه و ضرورت هوشمندی در نحوۀ انتقاد است. آری؛ مبادا طوری رفتار کنیم که در نتیجۀ آن، هم با حسودان عنود مخرج مشترک پیدا کرده و هم انگیزه و عزم دوستان برای افق‌گشایی‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای ـ که برای جبهۀ انقلاب از نان شب واجب‌تر است ـ را از بین ببریم. در پایان به همۀ دست‌اندرکاران برنامۀ دوست‌داشتنی حسینیه معلی، خصوصا چهار مداح عزیز آن دست‌مریزاد گفته و از خداوند می‌خواهم که بر توفیق و توان آنان برای حرکت در مسیر حق افزوده و به ما نیز نعمت درک این حرکت، کمک به ارتقاء آن و شکرگزاری بابت آن را عنایت بفرماید. @HOWZAVIAN
📘 صفحات شخصی استادان و نویسندگان حوزوی را می‌توانید در این پیام ببینید 🌐 https://eitaa.com/howzavian/12700 تولید و بازنشر محتوای مدادالفضلاء
نقاره، زیارت و وعده دیدار دم و بازدم به یاری دستان آمده تا بوق و کَرنا را به نوا درآورند و بر فراز حرم و اِن یکاد بخوانند که دوستان همه در صحن و سرا جَمعَند... زائران به محفل اُنس انیس النفوس آمده تا جلای دل دهند و حدیث نفس کنند، آنگاه از آلودگی بِرَهَند و با صفای باطن که همچون نقش و نگار زیبای کاشی های خوش رنگ و لعاب حرم چشم‌نوازند، در بازگشت به وطن هوش و حواس ربوده و همگان را به سوی هشتمین حجت حق، شمس الشموس، غریب ارض توس، آقاجان علی بن موسی الرضا علیه السلام اشارت دهند. نرفته دلتنگ می شوند و اشک ریزان وداع می کنند و انتظار حضوری دوباره در بهشت به سر دارند که خادمان بارگاهش به قراری در کلام امام بشارت دهند. دلخوش می شوند به وعده‌ای که خُلف و خطا ندارد...قول فرموده که یک بار زیارتش را به سه دیدار کند جبران، آنگاه که سفری سخت به دیار باقی آغاز شود. @HOWZAVIAN
اعتراف به اثر رای مردم ✍️ مهدی عامری 🔻اینکه عده‌ای در داخل نسخه پوسیده بی‌بی‌سی در سال ۹۴، را امسال برای استان خراسان جنوبی تکرار و نقش سرباز انگلیسی را بازی می‌کنند امر عجیبی نیست. 🔻اینکه این عده از محبوبیت رئیسی در خراسان جنوبی بی اطلاع هستند یا تجاهل میکنند هم مطلب در خور اهمیتی نیست‌. 🔻اما نکته جالب اینجاست این افراد ایام اخیر، انتخابات ایران را زیر سوال می‌برند و اتهامات بی‌موردی به نهادهای برگزار کننده انتخابات می‌زنند و مردم را از رای دادن نا امید می کنند، اما از عمق جان باور دارند انتخابات در ایران سالم و موثر است و نقش اصلی را مردم ایفا می‌کنند به همین خاطر است که راه افتاده‌ و دهان باز کرده‌اند که طوری رای دهید که رئیسی حذف شود! 🔻کاش جای نق زدن‌های سیاسی یک بار به این نکته هم اعتراف می‌کردند که عامل اصلی انتخابات در ایران مردم هستند و به همین دلیل است که اینها حتی امید به حذف رئیسی هم دارند. @HOWZAVIAN
این مردم آقا هستند؛ ذلیل‌شان نکنیم(۳) عاملِ‌ مقدس ✍️ عباس بابائی کدام ملت را در طول تاریخ بشریت سراغ دارید که تا این حد زیر بمباران ناجوانمردانه و بی‌رحمانه‌ی رسانه‌ای دشمنانش مقاومت کرده‌باشد و کماکان همان مسیر را ادامه بدهد؟ سال گذشته بخش دیگری از این «جنگِ‌جهانیِ‌رسانه‌ای» در قامتِ‌نارسای غائله‌ی زن، زندگی، آزادی خودنمایی کرد اما چرا موفق نشد؟ یکی از دلایل اصلی بی‌توجهی «مردمِ‌ایران» به آن غائله‌ی کذائی، «اقدامات ضددینی» گردانندگان آن در داخل و خارج بود. «باورهایِ‌دینی» مهمترین عامل خروش ملتِ‌ایران علیه رژیم فاسد پهلوی و والاترین دلیل استقامت آنان در گردنه‌های بعد از انقلاب است. شاهان‌بی‌دین‌مملکت، کار را به جایی رسانده بودند که بهائیان‌ضددین، همه‌کاره‌ی مقدرات شیعیانِ‌مظلوم شده‌بودند؛ اعتقادات مذهبی از طرفی، حوزه و مسجد و هیأت و شعائر الهی از طرف دیگر به طرز عجیبی در شُرف نابودی قرار گرفته بود تا جایی که در راهپیمایی‌های انقلاب، حدود ۷۰ درصد شعارهای مردم اسلام‌خواهی و مبارزه با بی‌دینی طاغوتِ‌پهلوی بود. همین «عاملِ‌مقدس» بود که میلیون‌ها ایرانیِ‌آزاده را در قامت مدافعان انقلاب و وطن و حرم و امنیت و سلامت به وادی جانفشانی برای «حرم جمهوری‌اسلامی» در میدان‌های کارزار با دنیای سراسر ظلم و تباهی استکبار فرستاد. «انتخابات» به‌عنوان یکی از مصادیق امروزینِ «اعتقادات دینی» در بیانات امامین‌انقلاب بارها مطرح شده‌است‌ که قاطعانه می‌توان گفت مشارکت حیرت‌انگیز «این مردم آقا» از ابتدای انقلاب تا کنون در انتخابات‌های گوناگون علی‌رغم توطئه‌های فراوان دشمن نابکار خارجی و گلایه‌های به‌حق نسبت به سیاستمداران کارنابلد داخلی، به همین «عاملِ‌مقدس» بر می‌گردد. اگر امروز امام‌خامنه‌ای‌حکیم، بیانات امام‌خمینی‌کبیر پیرامون «حضوراعتقادیِ‌مردم‌درانتخابات» را با همان حرارت و اعتقاد فریاد می‌کنند، به‌خاطر آن است که مردم کماکان مؤمن‌اند و معتقد و انتخابات بیش از آنکه برای‌شان راه‌حلی باشد برای رفع مشکلات اقتصاد، وظیفه‌ای است شرعی ناشی از ایمان و اعتقاد. سست‌کردن اعتقادات مردم با گفتارها و رفتارهای نادرست مدیریتی از یک‌طرف و تقلیل‌دادن اعتقادات به یکی از عوامل دست‌چندم برای حضور در انتخابات توسط نامزدها و طرفداران مشارکت حداکثری از طرف دیگر، از جفاهای نابخشودنی است در حق این انقلاب و ملت. این مردم آقا هستند؛ ذلیل‌شان نکنیم! @HOWZAVIAN
رسانه‌ی فکرت برگزار می‌کند؛ ☀️ پویش روایت‌نویسی «پـــای انــتـــخـــاب» 🔸 همیشه در معرض انتخاب هستیم 📌ماجراهای خواندنی خود را از روزهای و مشارکت سیاسی بنویسید‌. 🎁 اهدای جوایز به برترین اثر پس از داوری ✔️روایت اول: سه میلیون تومان ✔️روایت دوم: دو میلیون تومان ✔️روایت سوم: یک میلیون تومان 🔸تعداد کلمات: ۳۰۰ تا ۶۰۰ کلمه. 📆 مهلت دریافت آثار: پایان روز هشتم اسفند. 🖋کوتاه‌نویسی در این پویش امتیاز ویژه دارد. 📲 آثار خود را به آیدی زیر در پیام‌رسان ایتا ارسال کنید. @Rahmani 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت @HOWZAVIAN
☀️ بانوی قمی بر فراز کلیمانجارو ✍️ حمید احتشام‌کیا 🔸انگار نیروی جاذبه زمین رویش اثر نداشته باشد یا اصلا برعکس عمل کند؛ روی زمین صاف، دلش آرام نیست، چیزی در وجودش به ارتفاع جذبش می‌کند. 🔸نیروی گرانشی از آسمان که به اوج تمایل دارد. به قله. جایی که بشود در مقابل عظمت طبیعت و خلقت آن‌قدر کوچک شد که بزرگی خدا لمس شود. 🔸می‌گوید در اوج خدا را بهتر لمس می‌کند. می‌شود در ارتفاع خدا را تنفس کرد و این همان نیروی گرانشی است که حالا چند سالی است او را جذب خود کرده است. 🔸او هم دانشجو و هم همسر و هم مادر است. در رشته آسیب‌شناسی ورزشی در مقطع کارشناسی ارشد درس می‌خواند و در خانه برای همسرش و فرزندانش خانه‌داری می‌کند و هم شاغل است و باشگاه ورزشی‌اش دایر است. 🔸طیبه بشیری، بانوی 40 ساله قمی است که حالا توانسته است اولین بانوی کوهنورد اهل قم باشد که علاوه بر ۳۱ قله بلند ۳۱ استان کشور برای اولین‌بار قله کلیمانجارو را نیز فتح کند. 🔹اگر می‌خواهید نمونه‌ای از زنان مسلمان جامعه ایرانی را بشناسید، او نمونه‌ای از زنان جامعه ایران اسلامی است. 🔹باید زنان مسلمان ایرانی را روایت کرد تا دیده شوند بلکه پسندیده شوند. به قول شاعر «هرآنچه دیده بیند، دل کند یاد». 🔸بنابراین برای یادآوری سنت‌ها و یادآوری مافی‌القلوب نشان دهید آنچه باید بیاد آورده شود. نشان دهید آنچه قلب‌ها را به یاد می‌آورد. نشان دهید آنچه یک زن مسلمان را به یاد می‌آورد. @HOWZAVIAN
🔻عبور از خامی ✍️ سید عبدالله هاشمی یکی از آسیب‌ها، در رفتار انتخاباتی برخی حامیان نامزدها،گرفتار شدن در دوگانه «حق و باطل» و «دشمن ودوست» است. از این رو به گفت‌وگوهای تهاجمی و الفت ستیز روی آورده‌ایم. این نشان‌دهنده عدم پختگی و خامی سیاست ورزان است. میدان واقعا نزاع حق و باطل نیست؛ بلکه تلاش برای انتخاب بهتر از میان خوبان است. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلبریتی جماعت، همانقدر که برای تبلیغ کمپانی کلاهبرداری کوروش در مقابل مالباختگان پاسخگو هست، فردای براندازی در مقابل مردمی که با تشویق این قُماش دست به شورش زده و طعمه‌ی تروریست‌ها شده، پاسخگو خواهد بود! ✍️محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
. ✔️ «روز حضور و غیاب انقلاب» 🇮🇷 ✍️ استاد جواد محدثی نوشت: ۱۱ اسفند، روز حضور و غیاب در مدرسه‌ی ایران و‌ کلاس انقلاب است. کجایند «شاگردان مکتب»؟ کجایند «سربازان وظیفه»؟ کجایند«افسران تعهد و تکلیف»؟ من بی‌تردید، در«صف حساب» می‌ایستم، بی درنگ، از«صراط رأی» عبور می‌کنم، تا «تعرفه»، گواه معرفتم باشد، تا «صندوق»، «صدق» مشارکتم را ببیند، تا «رأی» به حضورم شهادت دهد. تا «حضور» در «نامه اعمالم» ثبت شود. با سر انگشت رنگی ام، کتاب تعهدم را ورق می زنم و برگه وظیفه را امضا می کنم، تا«مُهر انتخابات» در شناسنامه، «هویت انقلابی» ام را تأیید کند، تا جای «خالی»ام، با «دشمن» پر نشود، تا فاسد به جای صالح و صالح جای اصلح ننشیند، تا با شهدا «قهر» نکرده باشم ، تا با امام راحل «تجدید عهد»کنم، تا «رهروی» در«خطّ رهبر» را نشان دهم، تا با بیگانگان «همسو» نشوم ، تا دشمن را « شاد » نکنم. تا شناسنامه ام، مرا به «ایرانی» بودن بشناسد ، تا «کارت ملّی» ام، «ملت» را دلگرم سازد و بی وطنان را ، «مأیوس» ! @HOWZAVIAN
☀️ نشست «چرایی تخریب قبور بقیع و ضرورت بازسازی آن» برگزار می‌شود دوازدهمین پیش کنگره بین‌المللی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» با عنوان «چرایی تخریب قبور بقیع و ضرورت بازسازی آن» برگزار می‌شود. به گزارش ابنا ـ به همت پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع) دوازدهمین پیش کنگره بین‌المللی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» با عنوان «چرایی تخریب قبور بقیع و ضرورت بازسازی آن» برگزار می‌شود. در این نشست آیت الله «محمدهادی یوسفی غروی» استاد تاریخ اسلام و تشیع و دکتر «کامیار صداقت ثمر حسینی» عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ارائه دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت. @HOWZAVIAN
🔻با رأی مگه چیزی عوض شد؟! ✍️ روح الله سلیمانی مگه سری قبل رأی دادم چیزی عوض شد⁉️ بله جانم بیا تا برات بگم: + مجوز واردات خودرو بعد از چندین سال صادر شد... + حقوق سربازها حدودا ۱۲ برابر شد + حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری ترمیم شد ... + طرح رتبه بندی معلمان پس از ۱۰ سال تصویب شد + قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بعد از چندین سال صادر شد... + قانون جهش تولید دانش بنیان تصویب شد + کشته‌های کرونا از روزی ۷۰۰ نفر شد صفر + وام ازدواج از تورم جلو افتاد + مجلس تصویب کرد ستادکل نیروهای مسلح نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه اقدام کند + برای سال آتی میانگین حقوق سربازان مجرد به ۶ میلیون تومان و حداقل حقوق سربازان متاهل نیز به ۹ میلیون تومان خواهد رسید!!! + امسال تونستیم تو زمینه رشد ماهانه فولاد رکورد سال پیش رو بزنیم + نمایندگانی اومدن که برای کشور هزینه هایی مثل برجام 20 دقیقه ای ایجاد نکردن رأی درست بدیم بهتر میشه لیست پدرخوانده‌هارو بریزین دور تا شفافیت هم تصویب بشه. @HOWZAVIAN
🔷استعاره شیطان ✍️حمید احتشام‌کیا 🔸امیدوارم این یادداشت چراغی باشد برای بهتر دیده‌شدن صحنه‌ای که در آن تشخیص گرگ از میش و دوست از دشمن دشوار شده است. 🔹حتما زیاد از شیطان و دشمنی‌های او با انسان شنیده‌اید و خوانده‌اید؛ قرآن پُر از آیه‌هایی است که از این دشمنی حکایت می‌کند. بحث‌های قرآنی و عرفانی و برهانیِ «شیطان» بماند برای اهلش در محلش؛ در این یادداشت می‌خواهم تأویلی که پس از سال‌ها تأمل درباره شیطان بدان دست‌یافته‌ام را با شما خوبان به‌اشتراک بگذارم. 🔸شیطان در جهان استعاره از دنیا و روح حاکم بر آن است و در انسان استعاره از جسم و جسمانیت بلکه استعاره از بدن و احساساتِ معطوف به آن است. 🔹می‌دانید که هیچ‌کس نمی‌تواند بدون گذر از دنیا به آخرت رود؛ تصور کنید کسی به دنیا آمده، از دنیا بهره برده و قرار است آن را ترک کند و به آخرت سفر کند؛ آن هم چه آخرتی! 🔸شیطان وقتی می‌بیند بچه آدمی آمده از او (دنیا) بهره برده، در او رشد کرده، اما قرار عشقی‌اش را با دیگری (خدا) گذاشته، قصد ترک دنیا کرده تا خدا را ملاقات کند، چه حالی می‌شود؟ 🔹حتما با خود می‌گوید: «حدوث جسمانیش با من بود، حالا که روح درآورده، آدم شده! می‌خواهد خدا را ملاقات کند! گُه اضافه خورده مردک؛ پدرش را درآوردم، خودش را هم درمی‌آورم، سیب‌به‌حرام! مگر من جاده‌صاف‌کنش هستم که از من عبور کند تا به او وصول کند!» 🔸آری همین‌طور است. شیطان هرگز بر آدم سجده نکرد؛ یعنی نپذیرفت که جاده‌صاف‌کن انسان باشد. دنیا می‌دانست که انسان اگر هم آخرت را بخواهد، ابتدا به دنیا می‌آید. این همان گفته معروف شیطان است: «بر سر راهشان می‌نشینم» آری دنیا بر سر راه انسان نشسته است؛ اما بر سر راهش نشسته که راه‌بندش شود نه راهنمایش. 🔹دنیا می‌خواهد دنیا بماند؛ اگر قرار باشد هرکه بیاید، بخواهد برود، که دیگر دنیا، دنیا نمی‌شود؛ سنگ روی سنگ بند نمی‌شود؛ می‌شود کاروان‌سرا، می‌شود گذرگاه. البته که دنیا گذرگاه است، اما خودش درباره خودش اینگونه فکر نمی‌کند. او خودش را دنیا می‌داند می‌فهمید؟ دنیا! (بلند و کشیده بخوان) 🔸خوب حالا اگر شما باشید و چیزی که به‌دنیاآوردیش، پروراندیش، از چرب‌وشیرینت خوراندیش تا رامت شود، عاشق زارت شود، موجب اعتبارت شود، یکدفعه برایت شاخ شود که تو بی‌ارزشی و من می‌خواهم رهایت کنم به آخرت بروم، چه حالی می‌شوی؟ 🔹به هر حال دنیا در ما سهمی دارد. یعنی هر فرزندی از فرزندان آدم، شیطانی دارد و دنیایی؛ چون بدن و احساساتی دارد. یا بهره‌ات را از دنیا گرفته، به راهت می‌روی و به آخرتت می‌رسی یا بهره‌ها ازت می‌گیرد تا آبادش کنی و در نهایت در قربانگاهش فدایش شوی. 🔘 متن کامل @HOWZAVIAN
. 💠 معلّی اشک شوق دارد! ✍️ مجید ابطحی ☀️ برنامه‌ی این روزهای معلی اشک شوق دارد، چرا؟ 🔹بخاطر عشق مردم به اهل‌ بیت؟ نه فقط این! 🔹بخاطر مداحان متواضع و با اخلاص؟ نه فقط این! 🔹بخاطر حضور اقوام مختلف ایرانی، بافرهنگ‌ها و لباس‌های گوناگون در کنار هم؟ نه فقط این! 🔹همه‌ی اینها قشنگ ند، زیبا، لذت بخش؛ اما آنچه شیرینی را بیشتر می‌کند چیست؟ شادی مردم! همین؟ آری شادی مردم! دشمن برای گریاندن این مردم خودش را کشت! دشمن برای گریه‌های این مردم برنامه‌ها داشت، نشد! خدایا شکرت!🤲 این مردم شادند؛ خنده دارند؛ دور هم اند! خدایا شکر! @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻اسحاق، مصداق فرار مغزها! ✍️مرتضی بذرافشان در روزهای اخیر، اخبار تماما درستی، در باره حقیر، اسحاق قالیباف، شنیده اید. در این رابطه، ذکر چند نکته، به شرح ذیل، ضروری است: _با پدرم، لطفا، کاری نداشته باشید. فضل پدر برای فرزند چه حاصل و بالعکس. _در انتخابات، شرکت کنید و به سرلیستی پدرم رای دهید؛ قصه ما جداست. _در ایران، فرزند مسئول بودن، چرا جرم است؟. ژنهای خوب، حق هیچ کار اقتصادی و مدیریتی را ندارند.نخبه کشی رایج است. _حق رفتن حتی به ترکیه و خرید سوغات، مثل سیسمونی بچه را هم نداریم.خنده دارنیست؟!. _باید، ساده زندگی کنیم؛ با الاغ و قاطر و نهایتا دوچرخه، به سفر برویم. اخیرایک شاسی بلند، برای هدیه تولدم، باترس ولرز، از دوست همکلاسی ام، قبول کردم. باور کنید ۴ درصدی نیستیم ما. _برای تحصیل در دانشگاه هم تحت نظریم. حتی اگر نخبه باشیم، مثل خودم، به استفاده از رانت پدر، متهم هستیم؛ ولی ما کاری به این حرفها نداریم. _به همین دلیل، برای مهاجرت به کانادا و اقامت و تحصیل در این کشور، با خون دل بسیار و نظر دادگاه محترم همان کشور، خوشبختانه، موفق شدم، ویزا بگیرم. انشالله ۱۲ اسفند! عازم هستم. _چون به بلوغ شرعی و قانونی رسیده ام، نیازی نبود، پدر از این سفر خبر دار شود. _همانطور که ابوی فرمود، سفر به ترکیه، مگه گناه است؟واقعا سفر به کانادا هم گناه نیست. مثل اقامت فرزند خانم خزعلی در استرالیا. _درسته هزینه اولیه برای اقامت، حدود ۶ میلیارد تومن است؛ ولی پول قلکم ،ذره ذره جمع شد وانگهی دریا شد. تعحب نکنید. _قول شرف میدهم، فقط به فکر درس باشم ولاغیر وتحت تاثیر سازمانهای جاسوسی، تخلیه اطلاعاتی نشوم و سربلند به ایران برگردم و بتوانم جانشین خوبی برای پدر بازنشسته ام باشم و به ملت زیر ۴ درصدی خدمت کنم.آمین. @HOWZAVIAN
🔎حسینیه معلّی و دلالت‌های ده‌گانه ✍️علیرضا محمدلو ▫️این بررسی با نگاه بر نکات مثبت و وجوه راهبردی و اضلاع مهمی است که در این برنامه به بار نشسته و مدعی است که علی رغم برخی ضعف‌های فرمی یا محتوایی یا اجرایی، بایستی دلالت های چنین برنامه ای را برداشت کرده و در موقعیت ها و فرم های متنوعی مدلسازی نمود تا مخاطب را در نسبت با دین و ، آگاه‌تر و مشتاق‌تر نمود. 1️⃣ ترکیب شادی و معنویت: شاید یکی از شبهات یا ذهنیات نسبت به دین و مناسک دینی، درونگرایی و برجسته کردن گریه ها و گرایش به غم و غصه بود که این برنامه با این به تقابل جدی پرداخت و ترکیب نوع و لازمی را به جامعه ارائه داد که طبیعتا در تنظیم سرعت و کیفیت و برد بیشتر به مشورت نیاز دارد. 2️⃣ شور مرکب با شعور: انتقال معرفت دینی و معرفی کتاب و رد و بدل اطلاعات مذهبی و اجتماعی و سیاسی و احترام به والدین و ادب برخورد با مردم و خانواده در حد و مدیوم یک برنامه رسانه‌ای هم در نوع خودش جالب بود که گاها با روایت خوانی میثم مطیعی و خاطره گویی سیدمجید بنی فاطمه و تکمله های نجم الدین شریعتی صورت می‌گرفت. در برنامه های شاد معمولا عنصر مغفول واقع می شود که در این برنامه دقت خوبی شده بود اما اینکه چه چیزی، را چه کسی، در چه زمانی و با چه بیانی ارائه می‌داد هم محل تاملات بیشتری است. 3️⃣ صمیمیت و اخوت: در عصر فناوری و تفردیافتگی و (Lonely Crowd) به تعبیر رایزمن، این احساس اخوت و صمیمیتی که از طرف داوران نسبت به همدیگر یا مجریان و حتی مهمانان و تماشاگران به تصویر کشیده شد، فرامتن معنوی_ارتباطی قشنگ و بجایی در سطح افکارعمومی برجای می‌گذارد. 4️⃣ توجه ویژه به نوجوان: در پیچیدگی های دنیای مدرن و بحبوحه پیدایش نسلی نو که به یا نسل نت و زِد، مشهور شده اند، جای خالی فاکتور ارزشمندی بنام "توجه" و تعریف نقش برای انتقال ۱.هویت، ۲.جهت و ۳.معنا موج میزند که در این برنامه در حد قابل قبولی به این مساله دقت شده بود که البته به ارتقاء ایده ها و فرم ها باید توجه ویژه داشت و یک افق بالاتری را برای چنین برنامه هایی به ثمر رساند. 5️⃣ احترام به بانوان: شاید در تم شاد مذهبی با لوای هیات، تعریف نقش برای بانوان یک تلقی شود. این برنامه در حد دعوت و نقش دهی به تعدادی از تیم های اجرای بانو و اختصاص یک سمت کامل از تصویر برای بانوان با حفظ عدالت در تصویر و انتخاب زاویه دوربین نه دور نه نزدیک(مدیوم شات)، بنظر کار سختی را با نمره نسبتا خوبی به انجام رساند که البته جای اندیشه ورزی و تامل کیفی بیشتری دارد. 6️⃣ توجه به آیین ها و سنت ها: در واقع با اصالت دادن و برجسته کردن آیین ها و سنت های محلی، را در ساحت جامعه سازی یکدست، تک سایز، فاقد تفاوت و خلاقیت و البته قابل پیش بینی تحت عنوان پرطمطراق شهروند خوب و مدرن به نقد کشید. 7️⃣ پُررنگ سازی وحدت اجتماعی: دعوت از اقصی نقاط کشور با زبان ها و آیین های مختلف و همچنین بها بخشی به اجرای اهل سنت با تم ترکمن یا بلوچ یا کرد و تشویق بی نظیر حضار و شوخی و صمیمیت و تبادل هدیه با ذاکرین جلسه، دلالت یکپارچگی اجتماعی(social entegration) را به مخاطب منتقل می‌کرد. 8️⃣ امتداد و برد بین‌المللی: دعوت از شیخ جلیل القدر نیجریه ابراهیم زکزاکی و بسیاری از شرکت کنندگان مسلمان از کشورهای همسایه و حتی آفریقا و نفس انتخاب نزار القطری در ردیف داوران برنامه، حکایت از یک منطقه ای و بین المللی حاکم بر برنامه داشت که نکته لطیف راهبردی داشت. 9️⃣ احترام صریح به ولایت و رهبرانقلاب: با زبان شعر و اجرا در قاب رسانه ملی از باب ابراز علاقه و محبت به رهبری هم قابل توجه بود. احترام و قداست یک راهبر فراموقعیت در قالب خاطره یا نقل قولی جالب یا حکم فقهی ویژه و متناسب از ایشان و ابراز احساسات حضار و مجریان و ایجاد فضای تولی هم جای تقدیر داشت. البته وجه هنری، غیرمستقیم گویی، ایده ناظر، جذابیت داستانی، موقعیت شناسی راوی ها، وزن محتواها و توجه به ظرافت هایی که مخاطب به اصطلاح خاکستری را هم با ماجرا همراه کند، بایستی تقویت شود. 🔟 احترام به پیشکسوت ها و پدرهای جامعه: در قسمت های مختلف شاهد این اتفاق مبارک بودیم که یک دلالت راهبردی جدی دارد. تعارف که نداریم در عصر اطلاعات و جهان مدرن، نسبت ها بهم ریخته و سکوها و مرجعیت‌های فکری و معنوی و تربیتی جامعه دستخوش تغییر و تکثر و تحقیر شده است. اساسا عصر مدرن، دوره عبور از پدرها و پدری هاست و یک ولنگاری و و نظارت را دنبال می‌کند تا به یک مدیریت استاندارد جهانی با وساطت‌های برساخته رسانه زده و بدون وساطت عناصر سنتی فرهنگ و لایه های مداخله گری چون خانواده و رهبران فکری و تربیتی ختم شود. @HOWZAVIAN
🔰فراموشی اولویت‌ها ✍️سیدعبدالله هاشمی 🔸مقام معظم رهبری پیرامون انتخابات، مشارکت عمومی‌ را بعنوان اولویت اول و انتخاب اصلح را اولویت دوم تعیین فرمودند. رصد مجموعه کنش‌های نخبگان فکری و سیاست‌ورزان جوان، همگی نشان از اهتمام به اولویت دوم دارد و مسئله مشارکت عمومی به اندازه هر یک از نامزدها و رای آوری آنان مورد اهتمام دغدغه‌مندان نیست. اگر به رقابت نامزدهای انتخاباتی از منظر اولویت اول نگاه شود هر یک از این عزیزان سبد رای اختصاصی داشته و سهمی در افزایش مشارکت عمومی دارند.درنتیجه تاثیر مهمی در تحقق اولویت اول می‌گذارند. بنابراین نه تنها جای تخریب اهانت بی‌تقوایی نیست بلکه جای سپاس و قدردانی است. علاوه بر نادیده انگاری اولویت اول،نوع گفتگوها و تبلیغاتی که از طرف برخی طرفداران برای انتخاب اصلح در حال انجام است،مورد رضایت عموم مردم نیست و همین امر نه تنها به افزایش مشارکت کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند برخی را از رای دادن منصرف کند. ❇️باید همگی توجه داشته باشیم که وضعیت مشارکت عمومی از نامزد مقبول ما بهتر نیست و خدای نکرده اگر اصل انتخابات ضعیف برگزار شود هرکسی هم رای بیاورد، آرزوهای امروز برآورده نمی‌شود و این وعده‌های شیرین به کام نخواهد نشست. @HOWZAVIAN
🔆علی اکبرهایِ اسفند ✍️ سعید کرمی تقارن ماه شعبان و موالید آن با سالروز شهادت شهدای شاخص و قهرمانان ملی ما،جلوه ی خاصی به این ماه داده است و سوژه ی بسیار خوبی را برای سخنرانان و عوامل فرهنگی فراهم کرده است. وقتی در روایاتی که در مورد شهدای انقلاب اسلامی وارده شده سیر میکنیم به جمله ی جالبی برمیخوریم: قتلاهم شهداء کشته شدگان این انقلاب شهید هستند... این جمله را در کنار جمله ای می‌گذاریم که حضرت علی اکبر از پدر بزرگوارش حضرت سیدالشهداء پرسید: اَ لَسنا بِالحَقّ،آیا ما حق نیستیم؟ و امام جواب مثبت داد سپس حضرت علی اکبر عرضه داشت: لا نُبالی بالموت پس اگر راه ما حق است از مرگ هراسی نداریم... . شهدای اسفندماه در میدان عمل علی اکبر گونه عمل کردند. دم از حق زدند و برای خدا کار کردند و در راه خدا جان دادند در حالیکه بهترین جوانان روی زمین بودند. این شهداء همچنان هدایتگر بشریت هستند و راه را به گمراهان در ظلمتکده ی دنیای مدرن نشان میدهند. اخلاقیات و سیره ی شهدای اسفندماه تجلّی اخلاق و منطق علی اکبر امام حسین علیه السلام به صورت مجسم است و بهترین الگوی حسنه برای جوان امروز است. امید آنکه راهشان را ادامه دهیم و هیچ گاه در برابر آنها احساس شرمندگی نکنیم بلکه همچون آنها مجاهدانه جهت اعتلای کلمه ی الله تلاش کنیم. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⭕️مخالفت هجومی و برنامه معلی ... 🔺✍️مسئله ی مخالفت هجومی بدان معناست که طرف مقابل بطور مطلق در مقام هجوم است و راهکار خود را برای اصلاح آن مسئله مخالفت هجومی می‌داند به هر طریقی. واین شیوه ی مخالفت کردن همان شیوه ای است که معاندین جمهوری اسلامی با تمام امپراتوری رسانه ای شان انتخاب کرده و مدام در فضای رسانه با استفاده از این طریق فضای جامعه را به نفع خود رقم می‌زنند ،حال طرف مقابل این مسئله را چه بداند و چه نداند، به نوعی همصدایی یا سهل کردن کار دشمن کرده است ... 🔺به طور یقین در هر کاری یک نقاط قوتی موجود ویک سری نقاط منفی ، این مسئله به نوعی دور از انصاف و نگاه تعصبگرایانه گرایانه وهجومانه نسبت به این مسئله است ... 🗓یادداشت کامل مربوط به اثرات مخالفت هجومی در جامعه @HOWZAVIAN
🔴 دو بانگ می‌آید به‌ ضد ✍️ علی خسروی دور از گله‌مندی‌ها و فارغ از دل‌خوری‌ها و نزاع‌های فرسایشی، ما امروز وظیفه‌ای بزرگ‌تر و مهمتر از این نداریم که مردم را پای صندوق‌های رأی بیاوریم و سفرۀ آشتی با انتخابات را برای کسانی که «قهر» کرده‌اند پهن کنیم. در تاریخ هر کشوری، روزهایی است که در هر لحظه‌اش، سطری از آیندۀ آن کشور رقم می‌خورد. ما اکنون در یکی از آن «روزها» و «لحظه‌ها» به سر می‌بریم. از امروز تا یازدهم اسفند که قرار است انتخابات برگزار شود، از سرنوشت‌سازترین روزها و لحظه‌های ایران است. مسلماً انتخابات وضعیت کشور را در کوتاه‌مدت بهبود نمی‌بخشد؛ اما در درازمدت، فضای کشور را عقلانی‌تر و برای پیشرفت آماده‌تر می‌کند. در این انتخابات، مخالفان(تحریم‌پیشگان خارجی و داخلی)، با همۀ امکانات سیاسی، رسانه‌ای و اعتباری خود به میدان آمده‌اند تا نگذارند انتخابات پرشور یا بدون دردسر برگزار شود. هرچند به برخی از آن، خنیاگران زمین «جهل» و «توهم»، همچون ساکنان مواجب بگیر رسانه‌های غربی، عبری و عربی باید یادآوری کرد: قهر کلاغ از باغ، اسباب خرسندی باغبان است! اما به هرحال به گمان من، این روزها هر کس که نامی و اعتباری و جایگاهی و محبوبیتی و قلمی یا فرصتی برای اظهار نظر دارد، باید صدای خود را به نفع گرم‌تر شدن تنور انتخابات بلند کند؛ وگرنه به مسئولیت تاریخی خود عمل نکرده است. باری؛ صحنۀ کارزار روشن است؛ در یک سو جنود دشمن با هم‌دستی مزدوران فارسی زبان‌ قرار دارند و در دیگر سو کسانی چون سردار شهید که ایران و انقلاب را حرم می‌داند و انتخابی که در دستان توست: در جهان دو بانگ می‌آید به‌ضد تا کـدامین را تـو بـاشی مستعد @HOWZAVIAN
🌻 نمایی از حکومت موعود ✍️ غلامرضا رضایی تربقان در صدای خاوران نوشت: برخی از ویژگی‌های حکومت حضرت مهدی(عج) به‌ طور مختصر از منظر قرآن و احادیث: 🔻۱ـ ماهیت حکومت جهانی امام‌مهدی(عج): حکومت جهانی اسلام به رهبری امام‌زمان(عج) دارای روح و ماهیت ویژه‌ای است که دیگر حکومت‌ها از آن بی‌بهره‌اند. این حکومت پیامی ‌دارد که در بستر عمل به ارزش‌های وحیانی، دنیای بهتری را به بشر ارزانی بدارد که در سایه عبادت و بندگی خداوند به دست می‌آید. متأسفانه آنچه در حکومت امروز بشری کمتر یا اصلاً به چشم نمی‌خورد، خداست و عدم پایبندی به وحی و اخلاق و ارزش‌های معنوی است و اساساً تار و پود حکومت‌ها بر سرمایه‌اندوزی، مال‌پرستی و سود بیشتر از هر طریق و ترفندی بناگذاری شده است و این تار و پود، جای عشق به‌خوبی‌ها، ارزش‌ها، ایثار و مجاهدت‌ها و بالاخره زیبایی‌های زندگی را اشغال کرده و جامعه انسانی را از گردونه خوبی‌ها حذف کرده است. 🔻۲ـ قلمرو جهانی: حکومت امام(ع) حکومتی جهانی است که روایات آن را تأیید می‌کنند. امام باقر(ع) فرمودند؛ “قائم از خاندان پیامبر است. فرمانروایی او شرق و غرب را فرا خواهد گرفت و خداوند به دست او دین خود را بر همه ادیان غلبه می‌دهد. اگرچه مشرکان را خوش نیاید“. 🔻۳ـ مقبولیت عمومی: برای تشکیل جامعه واحد و امت واحده مقبولیت لازم است. از این‌رو در زمان حکومت حضرت مهدی جهان‌بینی توحیدی برگرفته از آموزه‌های ناب اسلامی فراگیر و جهانی می‌شود و حکومت او مورد قبول همه افراد و اجتماعات بشری است. امام صادق(ع) فرمودند: امام مهدی(عج) از میان ملت‌ها و آیین‌ها اختلاف را برمی‌دارد و یک دین بر همه مردم حاکم می‌گردد. 🔻۴ـ احیاء سنّت محمدی و نابودی بدعت‌ها: با گذشت زمان به‌وسیله منحرفان و زورمندان دگرگونی و تحریف‌هایی در احکام الهی پدید آمده است که حضرت حجت پس از ظهور و تشکیل حکومت، آن‌ها را تصحیح و تعدیل می‌کند. علاوه بر آن اجرای بعضی از احکام الهی تنها در زمان حکومت او فراهم می‌شود. 🔻۵ـ گسترش عدالت: امام عصر(عج) عدالت اجتماعی عظیمی را در جامعه جهانی ایجاد می‌کند. پیامبر(ص) فرمودند: “مهدی(عج) چنان عدالتی را در زمین‌بر پا می‌کند که زندگان آرزو می‌کنند ای‌کاش مردگان‌شان زنده بودند و از عدالت او بهره‌مند ‌می‌گردیدند.“ 🔻۶ـ پیشرفت علم: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: “نهمین امام از فرزندان امام حسین(ع) قائم است که خداوند به دست او سرزمین تاریک زندگی را نورانی و روشن می‌کند و از عدل آکنده می‌سازد و علم و دانایی را پس از جهل و نادانی فراگیر می‌سازد. 🔻۷ـ شکوفایی اقتصاد و رفاه اجتماعی: ازجمله اقدامات امام زمان(عج) آباد کردن زمین و بهره‌برداری از امکانات آن تا سر حد امکان است. او با برنامه‌ریزی‌های دقیق که از دانش بیکران الهی او برخاسته است، همه مناطق زمین را آباد می‌کند، به‌گونه‌ای که هیچ ویرانه‌ای بر روی زمین نمی‌ماند، مگر آنکه آباد می‌گردد. فقر از جامعه ریشه‌کن و هیچ نیازمند به زکات دیده نمی‌شود. 🔻۸ـ رشد و کمال عقلی مردم: امام باقر (ع) فرمودند: “در زمان حکومت حضرت به همه مردم حکت و علم آموزند تا آنجا که زنان در خانه‌ها بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) قضاوت کنند“. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
. ما رای نمی‌دهیم!!! ✍️مرتضی بذرافشان سوم اسفند، شروع تبلیغات بیش از ۱۵ هزار کاندیدا، برای ورود به مجلس، در سالروز کودتای رضا خان قلدر، دهن کجی و بسیار دمکراتیک و معنادار بوده؛ به دلایل ذیل، رای نمیدهیم: _چون رای دادن در ایران، مثل ترکیه و بسیاری از کشورها، اجباری نیست و خوشبختانه جریمه ندارد؛ هورا. _ رای، یعنی وحدت اقوام و حمایت از ایران یکپارچه؛ این در قاموس ما_اپوزیسیون تجزیه طلب_ بی معناست. معاهده ترکمانچای و گلستان را الگو قرار دهید.به قول زیبا کلام، دشمن ستیزی، زشت و دیوانگی است. _رای، یعنی ایران قوی و مقتدر؛ بحرین را، بدون حتی قطره خونی، به دست توانمند خودمان، فرستادیمش، خانه بخت؛ با لباس عروس و کلی جهیزیه؛ مبارکش باد. _رای، یعنی امنیت با توان بالای یک ملت؛ رسم حکمرانی را از عربستان و امارات، بیاموزید. صندوق رای با صندوق میوه، نزدشان یکی ست. بیچاره، سربازان آمریکایی، شدند، نگهبان در خانه و مراقب ناموسشان؛ عربها هم گاو شیرده؛ منتظر خطبه های عبدلی باشید. _رای، یعنی نفی هر گونه دیکتاتوری و خودکامگی؛ ۲۵۰۰ سال، خان بود و قلدری و تصاحب اموال مردم؛ بدتراز این بهترنمیشه. _رای، یعنی راهیابی نمایندگان واقعی مردم، به خانه ملت؛ مثل مدرس. نه با زر و زور و تزویر واین با مرام ما، شعبان بی مخها، سازگارنیست. _رای، یعنی پیگیری مشکلات حوزه انتخابیه و به قولی، به کرسی نشاندن صدای ملت؛ ولی در نظام دلخواه ما، آنچه به جایی نرسد فریاد است. _رای، یعنی آزادی و اختیار وحق تعیین سرنوشت؛ مگر فلسطینی های آواره و گرسنه، چنین حقی دارند در خاک خودشان؟! همچون قحطی و تلفات نیمی از مردم ایران در زمان اشغالگری بریتانیای کبیر؛ البته تقدیرمان بود. خلاصه و یک کلام، ما رای نمیدهیم. ائتلاف ضد مردمی چپاولگران، تجزیه طلبان، منافقان و خود کامگان داخلی و خارجی. @HOWZAVIAN
. رأىِ ما و کودکان غزه! ✍مجید ابطحی انتخابات ۱۴۰۰ بود که متناسب با فضا، پیام‌هایی را به دوستان و آشنایان ارسال می‌کردم، از جمله‌ی پیام‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شد این بود که "رأى ندادن ما باعث می‌شود و حمله‌ی نظامی و..." یکی از اقوام در پاسخ این پیام گفت: کمی افراط می‌کنید و اینطور هم نیست و... . _به ذهنم رسید آیا واقعا ندادن مردم ارتباطی با گستاخ شدن دشمن دارد؟! _آیا رأى ندادن یک شخص می‌تواند اثری در شدن زندگی ۸۰ میلیون انسان داشته باشد؟ 🔹برای پاسخ به این سوالات باید دشمن به انتخابات را بدانیم! در نگاه ما رأىِ مردم نهایتا باعثورود چند شخص اصلح و تصویب چند قانونِ خوب》 می‌شود. اما نگاه دشمن به انتخابات این نیست، دشمن از یک انتخابات پرشور این است که این کشور دارد، پس این کشور است! دشمن مشارکت کم را مساوی بودن می‌داند؛ و کشوری که باشد است! بود و نبودِ نماینده‌های اصلح در مجلس برای دشمن بی‌اهمیت نیست اما مهم‌تر از این است، نه فلان نماینده و فلان رئیس! ✅با این توضیح ارتباط ما با روشن می‌شود. حالا ربط انتخابات با چیست؟! دشمن بهتر از ما می‌داند ایران است! تحلیل کلان‌تر دشمن از انتخابات این است که یا خدانکرده ، مساوی است با قوت و ضعف ! یعنی محور مقاومت، که در این زمان نُمود است و مقابل باطل ایستاده قدرتمند است یانه؟ تصمیم دشمن برای مواجهه با یک جبهه‌ی قدرتمند متفاوت خواهد بود! حالا ارتباط با هم روشن می‌شود! @HOWZAVIAN