✍عارفِ مبارز
_ در مسجد سهله امام زمانش را دیده بود، با ایشان راه رفته بود،حضرت برایش شام داده بودند و توصیههایی کرده بودند.
_ از کریمهی اهل بیت سلام الله علیهم شنیده بود که "همان وقت که به قم آمدی مورد نظر ما بوده ای!"
_ از شوق امامش به سرداب مقدس رفته بود ، در تاریکی شب قصد جانش را کرده بودند، با «فریاد یا امام زمان» امام عج نجاتش داده بود.
🔹اینها فقط بخشی از کرامات «شهابالدین» بود، دفتر زندگیاش ورقهای دیگری هم داشت، که مردم کمتر شنیدهاند.
ورقهایی از بصیرت و قیام!
_ شاید بعضیها نمیدانند سال ۴۲ برای آزادی امام خمینی بیانیهای داده و حتی تا تهران سفر کرده ؛
_ یا برای شهدای ۱۵ خرداد مجلس یادبود برگزار کرده؛
_ یا اینکه در جریان دستگیری امام گفته «خون ما رنگینتر از خون برادر عزیزمان آیتا... خمینی نیست و مادامی که ایشان را صحیح و سالم به دست ما ندهند، دست از اقدام برنمیداریم و تا آخرین قطره خون خود از حریم اسلام دفاع خواهیم نمود.»
🔹آری همان عارفی که به دیدار ولیعصر عج نائل شده بود و در دامان حضرت خوابیده بود، #مبارزه با طاغوت را فراموش نکرده بود، به مردم میگفت "بدانید که دستگاه #جبار برای رسیدن به مقاصد شوم خود از هیچگونه ظلم و ستم و تعدی و تجاوز دریغ نمینمایند."
او همان عارفی است که هدایای شاه را نمیپذیرد و ساواک اعتراف میکند از "هیچگونه مخالفتی با خواستههای دولت کوتاهی نمیکند" !
🔹 آری مردان خدا، اینچنین جامعند؛ عرفان و مبارزه را به هم آمیختهند و از تشرف به محضر امام برای کمک به جامعهی اسلامی کمک میگیرند.
#آیتالله_مرعشی_نجفی
#عارف_مبارز
هفتم شهریور، سالگرد درگذشت آیتالله العظمی سید شهابالدین مرعشی نجفی
🖌مجید ابطحی
#نویسندگان_حوزوی_آذربایجان_شرقی
@howzavian_eastazarbaijan
🔘 جای مجرمان زندان نیست؟!!!
از جناب دکتر پزشکیان و رئیس دادگستری و مسئول زندانها، درخواست میکنیم: دکتر خاوری، دکتر شهرام جزایری اقتصاددان خبره بابک زنجانی و سایرین...(و مسئول دبش) را پیگیری شخصی کنید تا ایشان ابتدای مهرماه سر کار اقتصادیاش حاضر باشد و تاخیر نخورد.😂
جای اقتصاد دان منتقد ساختار اقتصادی (از جمله دبش)، تو زندان نیست.😂
✍️ مهدی_پورمهدی
#نویسندگان_حوزوی_کرمان
@HOWZAVIAN_kerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ_تصویری
⚠️ نزد هر کسی حکمت نخوانید
📌 حکیم کسی است که بعد از درس خواندن، به فطرت اولیه اش برگشته است.
#علاقهبند
#نویسندگان_حوزوی_یزد
@howzavian_yazd
▪️دومین سالگرد رحلت حضرت آیت الله محمد علی ناصری
🗓پنجشنبه ۸ شهریورماه
⏰ ساعت ۱۶
🔘مکان: خیمه گلستان شهدا اصفهان
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
💠دختران خوب به آسمان می روند
دختران بد به همه جا!
✍قاسم يزدانی
یکی از مهم ترین موضوعات تاریخ پربرکت جمهوری اسلامی، #حجاب است و مایتعلّق به! از آنجا که همیشه در صدر گفت و گوهای مردم، مسئولین، نخبگان و دشمنان بوده. از آنجا که یکی از اصلی ترین بازیگران افزایش و کاهش رای یک نفر، حتی در سطح ریاست جمهوری ها بوده و گاهی تعیین کننده تر از #اقتصاد!
اما به همان اندازه که شاهد این حساسیتها در موضوع #حجاب بوده ایم، به همان اندازه هم ناقص و سطحی با این پدیده مقدس مواجه شده ایم.
بگذارید مثالی بزنم که بدانیم امثال این مواجهه های بخشی و ناقص، تنها محدود به حجاب نیست و حکایت از یک ضعف جدی در #نظام_اندیشه ما دارد.
همین #نان را دل بدهید. بارها و بارها درباره میزان هدررفت آن شنیده ایم و فراوان از مسئولین امر که: مردم نان را درست مصرف کنند، #اسراف بد است و حرفهایی از این دست. می خواهند هدر رفت سالانه دو میلیون تن!!!!!!!! نان، که معادل سی درصد تولید نان کشور است را با #نصیحت حل کنند(اینجا).
#ضعف_اندیشه یعنی اینکه در میان این همه موعظه، یکی نمی گفت جدای از بی توجهی های مردم، آیا خود #مدل_تولید_نان هم در ماندگاری آن تاثیر دارد یا خیر؟ آیا نمی توان تولید نان را به سمتی برد که بیشتر و بهتر بماند، ولو اینکه مردم اهل رعایت و مصرف صحیح نباشند؟ ضعف عمیق اندیشه یعنی اینکه بسیار کم می شنیدیم: مشکل نانی که هنوز از نانوایی به خانه نرسیده خشک میشود را نمی توان با نصیحت و موعظه حل کرد. تاااااازه بعد از چندین دهه، #دستگاه_کارشناسی کپی کار ما به چند کارخانه محدود اجازه تولید #آرد_کامل_سبوس دار داده و گامی به رهنمودهای پیشرفته اسلام، در تولید نان سالم ماندگار نزدیک تر شده (اینجا)
حجاب نیز به همین اندازه بلکه بیشتر، گرفتار مواجهه های #تک_بعدی و صرفا #بیانی حتی در سطح نخبگانی ماست. این را پس از بررسی بیش از ده جلد کتاب بسیار مهم که در تاریخ مبارک جمهوری اسلامی برای مدیریت #مسئله_حجاب نوشته شده می گویم. بعد از دیدن مهم ترین مناظره های سالهای اخیر که درین خصوص برگزار شده. بعد از بررسی حرفهای #کارشناسان بارز این عرصه و....
نکته مغفول داستان حجاب، تفکر در باب این پرسش بسیار مهم است: آیا میان عفیف بودن مردم و #ساختارهای_اجتماعی ما نسبتی وجود دارد یا خیر؟
حقیقتا چگونه می توان دغدغه مند موضوع #عفت_و_حیا بود و یکبار نپرسید: آیا میان #۱۶هزارساعتی که آموزش و پرورش از بهترین ایام زندگی فرزندان ما می گیرد، و عفیف بار آمدنشان نسبتی وجود دارد یا خیر؟ اگر دارد که قطعا چنین است، آیا این #محتوای_آموزشی در جهت تقویت عفت و حیاست یا تضعیف آن؟ اگر در جهت تضعیف است که هست، آیا می توان با کارهایی واقعا مبارک و ارزشمند مانند #تذکر_لسانی، جلوی تاثیر شانزده هزار ساعت محتوای آموزشی را گرفت؟
چقدر عجیب بود که در همان ده جلد کتاب برتر حجاب، حتی یک سرفصل ندیدم که به بررسی نسبت میان #مدل_معماری و عفت و حیا پرداخته باشد، یا نسبت میان نوع #تغذیه و تاثیرش در عفت، غیرت و حیا. همین طور بررسی دیگر شاخصه ها و #زیرساختهای_غیربیانی تربیت انسان.
در همین راستا از سه هفته پیش، مباحثه و همخوانی کتاب « نظام سازی برای عفاف و حجاب» را آغاز کرده ایم. کتابی که علاوه بر ارج نهادن به تاثیر فعالیتهای بیانی و لسانی، به بررسی زیرساخت های #غیربیانی موثر در #مسئله_حجاب هم پرداخته. مهمتر اینکه از شرح و توصیف مشکل فراتر رفته و #تصمیم هایی مشخص برای مدیریت این موضوع بنیادین و حیاتی ارائه داده.
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
️https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
.
🖍 کاری که «نوشتن» با ما میکند👆👆
#تجربه_اجتماعی
✍️ مدادالفضلاء در ویراستی
https://virasty.com/HOWZAVIAN
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔻مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار میکند؛
✍️رواق اهل قلم(۶)✍️
💢مهارتهای یادداشتنویسی
✔️بررسی کارگاهی چند یادداشت مطبوعاتی
👤 با حضور استاد تقی دژاکام
📅 زمان: شنبه ۱۰ شهریورماه
⏰ ساعت: ۲۱ الی ۲۲
در بستر اسکای روم به نشانی👇👇
https://www.skyroom.online/ch/bineshno/revayat
✔️ نام نویسی:
@Jahaderevayat
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
💢 امیرکبیر زمانه ما
▫️ رهبری در دیدار اعضای هیئت دولت چهاردهم: در همین مدت هم میتوان کارهای بزرگی کرد. همچنانکه امیرکبیر در مدت ۳ سال کارهای بزرگی انجام داد و رئیسی عزیز هم در حدود ۳ سال خدمت، برخی پایهگذاریهای خوبی انجام داد که انشاءالله ثمره آن به کشور خواهد رسید.
✍️ پینوشت: مگر میشود کاری صورت نگرفته باشد و این مقایسه انجام شده باشد. صد حیف که رسانهای وجود نداشت که این خدمات و پایهگذاریها را به تصویر بکشد و به مردم نشان دهد!
🔹 یادمان نمیرد که آن آقايان رسانهدار زمان حضور شهید پشتش را خالی کردند. شاید این را نشنیده باشید ولی رئیسی خیلیها را دعوت کرد و گفت کار رسانهای کنید، اکثر آنها گفتند نمیتوانیم!
شاید هم به آنها گفته بودند که با رئیسی کار نکنید!
حالا خجالت بکشید...
رهبری خوب خود برایش رسانه شده است....
💢 امیرکبیر زمانه ما
▫️ رهبری در دیدار اعضای هیئت دولت چهاردهم: در همین مدت هم میتوان کارهای بزرگی کرد. همچنانکه امیرکبیر در مدت ۳ سال کارهای بزرگی انجام داد و رئیسی عزیز هم در حدود ۳ سال خدمت، برخی پایهگذاریهای خوبی انجام داد که انشاءالله ثمره آن به کشور خواهد رسید.
✍️ پینوشت: مگر میشود کاری صورت نگرفته باشد و این مقایسه انجام شده باشد. صد حیف که رسانهای وجود نداشت که این خدمات و پایهگذاریها را به تصویر بکشد و به مردم نشان دهد!
🔹 یادمان نمیرد که آن آقايان رسانهدار زمان حضور شهید پشتش را خالی کردند. شاید این را نشنیده باشید ولی رئیسی خیلیها را دعوت کرد و گفت کار رسانهای کنید، اکثر آنها گفتند نمیتوانیم!
شاید هم به آنها گفته بودند که با رئیسی کار نکنید!
حالا خجالت بکشید...
رهبری خوب خود برایش رسانه شده است....
✍️ یوسف زارعپور
#امیرکبیر_زمان
#نویسندگان_حوزوی_فارس
♦️چالش دانشجوی بد
بابک شکورزاده
🔹آقای پزشکیان در جریان معارفه و تودیع وزیر علوم گفت که دانشجو نمیتواند آدم بدی باشد!
امیدواریم که این کلام سهو لسان باشد، در غیر اینصورت ایشان کلام نسنجیده و کاملا اشتباهی را بیان کرده که نمونههای نقض فروانی داشته و دارد.
🔹مگر دانشجو کیست؟! ملک مقرب است یا نبی مرسل که الزاما خوب باشد؟!
🔹دانشجو هم یک انسان عادی مثل سایر انسانهاست که فقط در مسیر علم اندوزی قرار دارد. همین!
🔹دانشجو هم ممکن است خوب باشد و هم بد. چون اسمش دانشجو شده دلیل نمیشود که حتما آدم خوبی باشد.
🔹اگر فقط همین چند دهه اخیر را ملاحظه کنیم در مییابیم که عمده جنایتها و ظلمهایی که بر بشریت تحمیل شده ریشه در همین دانشگاهیها داشته است. مثلا کسانی که انواع و اقسام انحرافات را در علوم انسانی ترویج کردهاند آیا بیسواد و اهل حجری بودهاند؟! قریب به اتفاق آنها اهل علم و دانشگاه بوده و هستند.
یا مثلا آیا کسانی که تجهیزات نظامی و هستهای تولید کردهاند و مردم بیگناه را به خاک و خون میکشانند اهل دانشگاه نبودهاند؟!
🔹علمی که با تقوا و اخلاقمداری همراه نباشد پشیزی ارزش ندارد و عالم و دانشجویی که به دور از این فضایل باشد به مراتب از انسانهای دیگر خطرناکتر است. پس دانشجو هم متأسفانه میتواند بد باشد!
#پزشکیان
#دانشجو
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سخن حکیم عصرمان را آویزه گوش کنیم:
«هدف زندگی بندگی است »
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
در هفته دولت از شهید رجایی زیاد گفته می شود اما عجیب است از نخست وزیری شهید باهنر چیزی گفته نمی شود.
آنچه کمتر از ایشان شنیده اید:
۱ علاوه بر تحصیلات حوزوی فوق لیسانس علوم تربیتی و دکترای الهیات از دانشگاه تهران داشت.
۲ وزیر آموزش و پرورش
۳ نمایندگی مردم تهران در مجلس
۴ نمایندگی مردم کرمان در مجلس خبرگان قانون اساسی.
۵ نویسنده کتب درسی و کتب تربیت و تعلیم دینی و روش تدریس قرآن و مسائل دینی، برای سال اول دانشسرای راهنمایی مقدماتی؛ تربیت و تعلیم دینی و روش تدریس دینی و قرآن و مسائل دینی، برای سال اول تربیت معلم دوره راهنمایی و تربیت معلم یکساله و دانشسرای مقدماتی
"پس از شهادت شهید باهنر، بسیاری از مقالات و سخنرانیهای وی با نامهای «انسان و خودسازی»، «گفتارهای تربیتی»، «فرهنگ انقلاب اسلامی»، «اسلام برای نوجوانان»، «مواضع ما در ولایت و رهبری» و «گذرگاههای الحاد» از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در تهران به چاپ رسیده است"
🖌مصطفی آخوندی
✒️✒️✒️ارسال یادداشتها و نظرات 👇
🗂 @Admin_nevis
لینک عضویت👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2436235532C22aa1c547d
#نویسندگان_حوزوی_یزد
@howzavian_yazd
📌زیست نامه امام حسن مجتبی(ع)
نام پدر: علی بن ابیطالب.
نام مادر: فاطمه.
متولد: ۱۵رمضان سال سوم هجری.
روز هفتم تولد، سر او را تراشیده و هموزن آن را نقره صدقه دادند و رسول خدا(ص) به امر خدا نام او را حسن نام گذاشت و برای وی گوسفندی عقیقه کرد.
به سن ۶سالگی در مباهله حضور داشت.
كنيه آن حضرت ابومحمّد و شبيه ترين مردم به رسول الله(ص) بود.
▪️ذهبى(م748ق) در وصف آن حضرت نوشته است:
«اين امام، بزرگ منش، زيباروى، عاقل، متين، سخى، نيكوكار، متدين، متقى، با حشمت و از هر كس فاضل تر، پارساتر و فداكارتر بود.
▪️امام منتقد جدی خلفا بود و از پدر حمایت جدی کرد و مردم کوفه را برای کمک به پدرش در جنگ جمل بسیج کرد. در جهاد علیه معاویه و خوارج نیز حضور داشت.
بعد از شهادت پدر، عموم مردم با وی در کوفه بیعت کردند که خلیفه مسلمانان باشد.
▪️دربرابر تهاجم نظامی معاویه ایستاد، اما به دلیل سستی یاران و خدعه معاویه، برای حفظ اسلام و جان شیعیان، صلح اجباری را پذیرفت.بعد از صلح، به مدینه رفت و جهاد علمی را در تربیت شاگردان و احیای نام پیامبر(ص) و علی(ع) آغاز کرد.
📌قول صحیح و قوی در شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام همان ۲۸ صفر است.
آن حضرت با مکر معاویه و به دست همسرش جعده در ۲۸صفر سال۵۱ در سن۴۸ سالگی به شهادت رسید.
زنان بنى هاشم براى شهادت امام حسن(ع) يك ماه مجلس عزا برپا داشتند.
📚ابن اثير، أسد الغابة فى معرفة الصحابة، ج1، ص493.
📚ذهبی، سير اعلام النُبلاء، ج3، ص253.
📚ر.ک: ابن سعد، ترجمة الإمام الحسن من کتاب الطبقات.
🗒️@HamQalam
.
✔️ ای کاش از کشورهای مقاوت آغاز میکردید.
✔️عراق_مقاومت_و_زیارت
✨ویراستی مدادالفضلاء👇
https://virasty.com/HOWZAVIAN
#پزشکیان
#دولت_وفاق
🆔 @howzavian_isfahan
.
ستودهی آسمان و زمین
✍نجمه صالحی
همچون نامش ستودنی است، او که با قدم زدن در کوچههای دل، عطر وجودش را به همه جا میپراکند و جانها را همچون ایتام مدینه نوازش میدهد و آرامش را به قلبها تزریق میکند. قرآن او را "اسوه حسنه"* خوانده و اخلاقش را ستوده است. "خُلُق عظیم"* او را به صبر، تحمل و تدبیر بر مقتضای عقل تعبیر کردهاند. تحمل سختیها و صبر مهربانترین نبی در برابر ناملایمات! "خلق عظیم" او در همه صفات روحی، اجتماعی، شخصی، انسانی، خانوادگی؛ یعنی جامع مکارم اخلاقی!
او که با رفتار و گفتارش، چراغ راهی برای بشریت روشن کرد و با صبر و بردباری، دلهای بسیاری را به سوی حقیقت هدایت نمود. او که در برابر سختیها و ناملایمات، همچون کوهی استوار ایستاد و با مهربانی و عطوفت، دلهای سخت را نرم کرد. او که با تدبیر و حکمت، جامعهای را از تاریکی به نور هدایت کرد و با اخلاق نیکویش، الگویی برای همه انسانها شد.
خاتم الانبیا صلیاللهعلیهوآله نه یک فرمانروای مستبد، بلکه پیامبری روشنگر و هدایتگر بود. در شیوه حکمرانی خویش، همواره میکوشید با نور آگاهی، مردم را به عرصه مواجهه و سیاستورزی فراخواند. چنانکه منافقان در جنگ با کفار و مشرکان، میدان را ترک کرده و با بهانهتراشی در مدینه ماندند و بازداشت نشدند. از جمله این افراد، جد بن قیس بود که طبق گفته مفسران، آیات ۴۱ تا ۵۲ سوره توبه درباره او نازل شده است.
محمد صلیاللهعلیهوآله دین کامل و نجاتبخش را به بشریت عرضه کرد؛ دینی که نه تنها به سعادت انسانها، بلکه به رفاه و سلامت زمین نیز توجه داشت. او تأکید داشت که درختان بیدلیل قطع نشوند، شاخهها شکسته نشوند و حیوانات مورد آزار قرار نگیرند.*
او اسلام را به جهانیان معرفی کرد؛ دینی که در کمال و نجاتبخشی بینظیر بود. با تلاش و رنج بیست و سه ساله و با رفتار نیکو و صبرش، بسیاری از مردم را به اسلام متمایل کرد؛ اما دشمنانش تاب نیاوردند و در نهایت تصمیم به قتل او گرفتند. چنانچه از یار نبی، عبداالله بن مسعود روایت شده است که میگفت: اگر ۹بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده اشت برایم محبوبتر است از این که یک بار قسم بخورم که او کشته نشده است؛ زیرا خداوند او را پیامبر و شهید قرار داده است.* حتی پس از رفتنش، به فکر همنوعانش بود. قرآن، روشنترین نور و دوازده قرآن ناطق، نور علی نور، را به جهانیان معرفی کرد تا راههای تاریک زمین و پیچ و خمهای روزگار را روشن کنند و آموزههای اسلامی را به مردم بیاموزند.
🥀شهادت پیامبر اعظم، صلیاللهعلیهوآله، معراج وصال اوست با حضرت دوست، عرض تسلیت🥀
پ.ن: مصاحبه با خبرگزاری حوزه درمورد سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره حضور زنان در فعالیتهای مختلف در لینک زیر
https://hawzahnews.com/xcrgT
*احزاب/۲۱
*قلم/۴
*ابن شهرآشوب، المناقب، ج 1، ص 30.
*مسند الإمام أحمد بن حنبل ج۴ ص۶۶.
@zemzemh60
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
مینویسم "یا حسن"، حُسنِ ختامش با خودت
بر لبم ذکر تو را دارم، دوامش با خودت
لحظههای عُمر خود را میسپارم دست تو
از سلام زندگی تا والسلامش با خودت
از ادب دور است نزدت دست خالی آمدن
زخم آوردم برایت، التیامش با خودت
باز هم بال خیالم تا بقیعات پَر کشید
من کبوتر میشوم یک روز، بامش با خودت
سر به دامان تو خواهم داشت یا زانوی غم؟
اینکه باشد لحظهی مرگم کدامش، با خودت!
از کریمان کم طلب کردن که کفرِ نعمت است
حاجتم را هم که میدانی، تمامش با خودت...
#محدثه_آشتیانی
#یا_امام_حسن_مجتبی علیهالسلام
@shaeranehowzavi
💻 پژوهش در تاریخ و سیره پیامبر و اهلبیت (علیهمالسلام) با نرمافزار «دانشنامه نبوی»
نرمافزار دانشنامه نبوی به ارائه اطلاعاتی جامع و دستهبندی شده درباره پیامبر خاتم(ص) پرداخته و در هر سربرگ، اطلاعات خاصی را از منابع گردآوری و به کاربر ارائه مینمایند.
🔖 بیشتر بخوانید
#نرم_افزار
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰عبور یک پیامبر از حجاب های نورانی و رمز آن در قرآن
👌توصیف آیات آغازین سوره نجم از سیر الی الله پیامبر، نهایت استعداد درک صفات جمال و جلال الهی را روشن می کند: ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوى (نجم6) وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى (نجم7)ُ ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى (نجم8) فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى (نجم9)
حجاب ها دوقسم اند؛ ظلمانی که از شهوت و غضب و عاطفه و رذایل اخلاقی تشکیل می شود. حتی اگر علم و توحید و تولی و تبری که ذاتشان نور است مقرون انگیزه های مادی شود به حجابی ظلمانی تبدیل می گردند.
در مقابل، مراتب جلوه های جلال و جمال حضرت حق، حجاب های نورانی هستند. سیر و فناء در یک مرتبه می تواند حجاب نورانی برای درک مراتب بالاتر گردد. مگر اینکه بر اثر بندگی استعدادی پدید آید تا بتواند به مرتبه بالاتر صعود کند. و به مرتبه بالاتر برود و این استعداد تنها با بندگی و شناخت به دست می آید.
سیدالشهدا علیه السلام در دعای عرفه عرض میکند: یا من احتجب فی سرادقات عرشه ان تدرکه. ای خدایی که سراپرده عرش او مانع از آن است که چشم ها او را درک نمایند.
امام علی علیه السلام نیز در مناجات شعبانیه عرض می کند: و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور فتصل الی معدن العظمه.
جبرائیل می گوید هفتاد حجاب بین من و خدا وجود دارد که من یک حجاب را در نور دیدم.
پیامبر خاتم حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم همه این حجاب ها را درنوردید، و به مقام ادای راه یافت که بالاتر از آن معقول نیست: وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى (نجم7)ُ ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى (نجم8) فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى (نجم9).
🔸 پیامبر اکرم و مقام عبدیّت مطلق
در قرآن کریم، کلمه عبد در پیامبر اکرم بدون ذکر نام مبارک ایشان آمده است.
هر پیامبری که به عبد بودن توصیف شده در پیش یا پس از ذکر کلمه عبد، نام آن پیامبر ذکر می شود؛ زیرا بدون ذکر نام، مراد از کلمه عبد فهمیده نمی شود چرا که عباد الله فراوان هستند.. چنانکه در مورد حضرت نوح فرمود: كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَكَذَّبُوا عَبْدَنا وَ قالُوا مَجْنُونٌ وَ ازْدُجِرَ (قمر9). و در مورد حضرت داوود فرمود: اصْبِرْ عَلى ما يَقُولُونَ وَ اذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ (ص17) و مورد حضرت ایوب فرمود: وَ اذْكُرْ عَبْدَنا أَيُّوبَ إِذْ نادى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذابٍ (ص41) و در خصوص: حضرت ابراهیم و اسحاق و یعقوب فرمود: وَ اذْكُرْ عِبادَنا إِبْراهيمَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدي وَ الْأَبْصارِ (ص45).
▫️با این حال، کلمه عبد را بدون ذکر نام، در پیامبر اکرم به کار می برد: وَإِنْ كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ..(البقرة23). و فرمود: تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمينَ نَذيراً (فرقان1) و فرمود:..وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ.. (انفال 41). و فرمود: سُبْحانَ الَّذي أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى.. (اسراء 1). و فرمود: وَ أَنَّهُ لَمَّا قامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَداً (جن 19)
این نشان می دهد که مقصود از کلمه عبد در میان همه انبیاء الهی در فرهنگ قرآن و نزد خداوند، اگر علی الاطلاق و بدون موصوف و نام ذکر شود پیامبر اکرم حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) است. اگر چه همه انبیاء الهی خود را عبد خداوند می دانستند چنانکه از زبان حضرت عیسی در گهواره گزارش می کند: قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَني نَبِيًّا (30).
▫️ این استعمال قرآن کریم مانند این است که در علم فقه گفته می شود: شیخ اینگونه گفته است مقصود شیخ طوسی است و اگر گفته شود علامه چنین نوشته علامه حلی و در دانش اصول مقصود از شیخ، شیخ انصاری است. در حالی که صد ها شیخ و علامه در فقه و اصول ظهور می کنند. مقام علمی بلند ایشان در این دانش ها، باعث استعمال این عناوین برای این افراد در زبان دانشمندان شده و این استعمال به اندازه ای کثرت داشته که هر زمان به گونه مطلق گفته شود شیخ و علامه، نیازی به ذکر نام ایشان نیست.
بندگی و طهارت نفس بی نظیر پیامبر اکرم در میان انبیاء، سبب شده تا خداوند آن یگانه آفرینش را عبد علی الاطلاق خود حتی در میان انبیاء معرفی نموده است و همین عظمت بندگی است که آن حضرت را از میان همه حجاب های با عظمت نورانی تا افق اعلی رسانده است.
✍غلامعباس هاشمی همدانی
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
#خوانش_اندیشه| اهمّ دغدغههای اندیشمندان، پژوهشگران و فعالان رسانهایِ حوزوی در هفتهای که گذشت؛
▪️با تعارض دیدگاهکارشناسان چه باید کرد؟|احمدحسین شریفی
📎 لینک یادداشت
▪️ ستاره نحس مستکبران رو به زوال است|میراحمدرضا حاجتی
📎 لینک یادداشت
▪️ ستیز با مکتب؛ به اسم دفاع از اشخاص|محمدرضا باقرزاده
📎 لینک یادداشت
▪️ توتالیتاریسم «شبهعلم»|حبیب اله بابائی
📎 لینک یادداشت
▪️ چرخش فراگیر قدرت|داود مهدویزادگان
📎 لینک یادداشت
▪️ سفر اربعین و مساله رنج|محمد جعفری
📎 لینک یادداشت
▪️برائت اربعینی یا برائت برائتی؟|دانیال بصیر
📎 لینک یادداشت
▪️مشاور دولت در امور روحانیت|احمد اولیایی
📎 لینک یادداشت
▪️مسیریاب انقلاب|بهروز دلاور
📎 لینک یادداشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ میثم مطیعی ،"مداح عصر انقلاب"(۱)
🔺انسان ها همیشه در دو بعد زندگی میکنند، یا در حال و یا در گذشته و اساسا انسان هایی موفق هستند که نگاهشان علاوه برگذشته به سمت آینده و عصر کنونی در حال حرکت هستند.
🔺انقلاب اسلامی این زمینه را ایجاد کرد که نگاه های حداقلی و سطحی کنار روند و به سمت یک هدف و نگاهی ژرف حرکت کنند و زمانی که انقلاب اسلامی وقتی شکل گرفت یک نسبت بین عموم جامعه در حال رواج بود و آن این بود که نسبت ما با جمهوری اسلامی و این انقلابی که رخ داده است چیست؟
🔺برخی در قبال دگرگونی که رخ داده یا بی طرف بودند و یا اساسا رغبتی به آن نداشتند،اما عده ای نیز بودند که علاوه براینکه رغبت داشتند،نسبت خود را با این انقلاب روشن کرده و در حال فعالیت هستند.
🔺میثم مطیعی جز همین افراد است شخصیتی انقلابی ،اهل علم و مسلط بودن به زبان عربی و اجرا کردن کار های چند زبانه.
🔺او توانسته با تسلطی که به زبان خارجه داشته است دایره ی مخاطبین خود را صرفا به محدوده ی جغرافیایی جمهوری اسلامی محدوده نکند و مخاطبین انقلاب اسلامی را در دایره ی وسیع ببیند و اساسا وظیفه خود ببیند برای جذب آنها و اثر گذاری در بخش بین الملل، وبه راستی او توانسته است در حد خود و در وسع خود حرف اسلام و انقلاب اسلامی را به جهانیان برساند.
🔺چه خوب است بقیه ی مادحین گرامی "دایره ی اثرگذاری" خویش بر روی مخاطب را فراتر ببینند و اول برای خود "ارزش" قائل باشند وهم برای مخاطب گرامی تا از هرچه خوانی و ساده خوانی جلوگیری کنند که امروزه عافتی است که هیئات امروز ما را فراگرفته است.
✍علی بختیاری
@Serat1357talabe
@howzavian_hamedan
بهشت پیامکی
🔹بشارت خروج ماه صفر
«مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة»
هرکس بشارت خروج ماه آزار(صفر) را بمن بدهد، اهل بهشت است.
🔹در این ایام بسیاری با استناد به این روایت، با ارسال پیامهایی با مضمون تبریک اتمام ماه صفر، بدنبال أهل بهشت شدن هستند.
غافل از اینکه:
🍁اول: در بیان برخی علمای حدیث بر جعلی بودن این روایت تصریح شده.
🍁دوم: برفرض صحت، طبق روایت، کسی که به پیامبر تبریک بگوید ، أهل بهشت است. فرستندگان این پیام ها به پیامبر ص دسترس دارند یا مخاطبان خود را پیامبر می دانند؟؟؟
🍁سوم: این جمله، بخشی از یک روایت است که شیخ صدوق در کتاب خود آورده که با دقت در متن روایت، مشخص می شود که داستان، اساسا چیز دیگری است.
🍁متن روایت:👇👇
روزی پیامبر ص در میان جمعی از صحابه خوددر مسجد قبا فرمودند: مردی که الان از در مسجد وارد خواهد شد، از مردان بهشتی است. برخی از آنان که این جمله را شنیدند از مسجد خارج شدند و سعی کردند اولین کسی باشند که وارد مسجد می شود. وقتی پیامبر ص از کار این گروه مطلع شدند به گروه باقی مانده فرمودند: در میان کسانی که وارد مسجد خواهند شد، کسی که خروج ماه آزار(صفر) را به من بشارت دهد، أهل بهشت است (فَمَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة). سپس گروهی وارد مسجد شدند که در میان آن ها ابوذر بود. پیامبر فرمودند: الآن در کدام یک از ماه های رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یارسول الله ماه آزار به اتمام رسید.حضرت فرمود: من خود می دانستم. اما دوست داشتم تا قوم من بدانند که تو مردی از أهل بهشت هستی. و چرا تو آهل بهشت نباشی در حالی که بعداز من بخاطر دوستی أهل بیتم از حرم من (مدینه) بیرون رانده می شوی و تنها می مانی و تنها از دنیا می روی...
قضاوت با شما
این روایت کجا و فهم ما از آن کجا؟؟
🍁ظاهرا «بهشت پیامکی» کم هزینه تر از «بهشت عمل صالح» است.
✍ مجید نقیلو
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
.
✍️ توصیه امام صادق علیه السلام به رعایت فصاحت و درست سخن گفتن
#بیان_معیار
#نویسندگان_حوزوی
✨ @howzavian