🔸پاسخ به شبهه ربا در طرح جدید بانکداری / جریمه تاخیر تعزیر مالی و مختص غیر معسرین است
حجت الاسلام والمسلمین #موسویان طی یادداشتی عنوان کرد🔻
🔹ضمن تقدیر و تشکر از مراجع بزرگوار تقلید و برخی فضلای حوزه علمیه قم که دغدغه اصلاح قوانین و مقررات کشور بر اساس آموزههای نورانی قرآن را دارند، نکاتی را از باب مقایسه بین وضعیت کنونی جریمه تاخیر تادیه در نظام بانکی ایران و آنچه در طرح پیشنهادی کمسیون اقتصادی مجلس آمده تقدیم میدارم.
🔹کمسیون اقتصادی مجلس با آسیب شناسی دقیق روی اصل مبنای فقهی و قانونی وجهالتزام بانکی و همینطور آنچه در مقام اجرا رخ میدهد، طی مواد 114 تا 123 طرح قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران، در صدد برآمد تا اشکالات نظری مبنای قانونی و اشکالاتی که در مقام اجرا بانکها مرتکب میشوند را برطرف نماید که در ادامه به توضیح این مطالب میپردازم.
🔹با مشورت برخی از مراجع تقلید، قرار شد وجهالتزام از شرط ضمن عقد که در قرارداد گنجانده میشود حذف شود و بجای آن، تخلف در پرداخت بدهی و تخلف در انجام تعهدات، به عنوان یک تخلف شناسایی شده و جریمهای برای آن تعیین گردد و این جریمه هم نه به بانک، بلکه به حساب ویژهای با کاربرد خاص واریز شود. این مطالب در مواد 115 تا 121 طرح پیشنهادی آمده است.
🔹مطابق ماده 119 طرح پیشنهادی گرفتن جریمه تنها روی مانده اصل بدهی مجاز بوده و گرفتن هر نوع زیاده تحت سایر عناوین ممنوع شده است.
🔹امید است با تصویب طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، اولا، بحث نظری دریافت جریمه تاخیر تادیه از منظر فقهی منطبق بر آرای فقهی مراجع تقلید باشد. ثانیا، ابعاد دریافت جریمه تاخیر تادیه محمل قانونی پیدا کند.
🔹ثالثا، جریمه تنها به متخلفین مختص شده و معسرین و ورشکستگان معاف از جریمه شوند، و رابعا، همانطور که راه برای متخلفین در پرداخت بدهی بسته میشود راه تخلف برای برخی بانکهای متخلف نیز بسته شود.
🌐 vasael.ir/00041k
🆔 @vasael_ir
کنترل رسانه ها 25.8.pdf
2.52M
🔘 کتاب کنترل رسانه ها
نوشته نوام چامسکی
#رسانه
🆔 @majazihaa
نویسندگان حوزوی
🔘 کتاب کنترل رسانه ها نوشته نوام چامسکی #رسانه 🆔 @majazihaa
🌐 از این دست کتاب ها برای نویسندگان رسانه ای حوزه لازمه😊
نویسندگان حوزوی
🔸نشست علمی تخصصی بایستههای شبکه ملی اطلاعات 🔹یکشنبه 24 آذرماه 🔹 ساعت 10 🆔 @rasanewsagency
👇👇
حضور در این گونه نشست ها سه ثمره مهم دارد
💡 روشن شدن وضعیت حضور در فضای مجازی برای فعالان فضای مجازی
💡💡 سوژه یابی و کشف ایده برای تولید یادداشت و مقالاتی که یک نویسنده حوزوی باید انجام دهد
💡💡💡 تمرین پرسشگری و رفع ابهامات ذهنی
🌻پایدار بمانید
📝دولت، پیروز انتخابات مجلس
🔹انتخابات مجلس پیشرو است و گروه های سیاسی در پی داغ کردن تنور انتخابات فتح مجلس هستند اما واقعیت های میدانی چیست.
1️⃣ انتخابات مجلس چندان سیاسی و حزبی نیست
🔸اولین واقعیتی که باید در نظر گرفت این است که انتخابات مجلس در اکثر حوزه های انتخابیه غیر سیاسی است و بیشتر مبتنی بر مناسبات درونی هر منطقه است. البته در برخی حوزه های انتخابیه مانند تهران، اصفهان، مشهد، قم و..... تاثیرات جریانات سیاسی قابل توجه است اما این عمومیت ندارد.
🔹پیروزی در انتخابات تهران برای هر جناح سیاسی می تواند نمای تبلیغاتی پیروزی حزبی را به همراه داشته باشد اما در واقع انتخابات مجلس سیاسی نیست و احزاب پیروز انتخابات نیستد بلکه پیروز انتخابات همیشه دولت است.
2️⃣ دولت پیروز انتخابات است
🔸جدای از اینکه مردم از دولت راضی هستند یا نه و اینکه نمایندگان مورد توجه دولت در شهرهای محوری مانند تهران، مشهد، اصفهان و ... رای می آورند یا خیر دولت پیروز اصلی انتخابات است .
🔹این یک واقعیت غیر قابل کتمان است که نمایندگان مجلس برای منافع حوزه انتخابیه و استان خود همواره نیازمند دولت هستند و بر همین اساس تا حد ممکن همکاری لازم را با دولت انجام می دهند.
🔸دولت به عنوان دارنده منابع مالی و قدرت تقسیم بودجه های کشور توان کنترلی بالایی روی نمایندگان مجلس دارد. تمام فعالیت های نمایندگان اعم از طرح سوال و استیضاح هم عموما در راستای فشار برای بدست آوردن امضای وزیر به جهت اجرایی شدن یک طرح یا یک پروژه استانی باید مشاهده شود.
🔹به عنوان مثال خوب است یادمان نرود که برجام در یک مجلس دارای چهره قالب اصول گرایی در 20 دقیقه تصویب شد چرا که نمایندگان مجلس همواره به دنبال کسب رضایت دولت هستند.
3️⃣مشارکت یا پیروزی
🔸تاکید بر ناکارآمدی دولت، مشکلات اقتصادی، فساد و بی تحرکی دولت، سیاست اصول گرایان برای فتح مجلس در شهرهای محوری است اما این چاقوی دو لبه می تواند آسیب مهمی بر نظام اسلامی وارد سازد.
🔹ناامیدی مردم از دولت کنونی در نهایت حرکت به سمت اصولگرایان را موجب نمی شود بلکه ریزش تعداد شرکت کننده را در پی خواهد داشت چرا که جریانات اصول گرا سابقه درخشانی از خود در کنترل مجلس برجای نگذاشته اند و به عنوان راه نجات تلقی نمی شوند.
🔸این ریزش به صورت سنتی به نفع اصولگرایان است چنانکه در انتخابات مجلس هفتم و هشتم که اصولگرایان در تهران پیروز شدند میزان شرکت کننده به ترتیب 37 و 30 درصد بوده است.
🔹اصول گرایان اکنون بین تغییر سیستم تهاجم خود برای افزایش مشارکت کنندگان و افزایش حجم تبلیغات منفی در راستای پیروزی در تهران و چند شهر محوری دیگر باید انتخاب کنند.
4️⃣ اصلاح طلبان و عقب نشینی برای بازی بزرگ
🔸به نظر می رسد اصلاح طلبان سودای پیروزی در انتخابات مجلس را ندارند بلکه ترجیح می دهند در 2 سال پایانی دولت تدبر و امید اصولگرایان را شریک اشتباهات و بی تدبیری های دولت کنند تا بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری آتی موضع تبلیغاتی بهتری پیدا کنند.
🔹عدم حضور بسیاری از چهره های اصلی اعتدالی و اصلاح طلب در این انتخابات بر اساس ضرورت سکوت 2 ساله و آلوده کردن دست جریان رقیب در اتفاقات و وضعیت کنونی کشور است و هدف اصلی انتخابات ریاست جمهوری است.
🔸بسیاری از نقدهای درون گفتمانی اصلاح طلبان، بدگویی ها از عدم تاثیر مجلس آن ها و ضرورت تغییر در سیاست های اصلاح طلبی در واقع تلاشی برای پاک کردن گذشته همراه با دولت است
5️⃣جریان سوم، ضرورت انقلاب
🔹آنچه برای تغییر مسیر 20 ساله گذشته و بازگرداندن انقلاب به مسیر اصلی خود لازم است شکل گیری یک جریان سوم اصیل و انقلابی است.
🔸جریانی که مانند اصول گرایان فعلی ( تصویب کنندگان برجام ، وقف دانشگاه آزاد و یکشنبه سیاه) منشعب از راست سنتی دو دهه اول انقلاب نباشد و مانند اعتدال گرایان ( فلج کنندگان اقتصاد، آوردندگان برجام ) ترکیبی سنتی و صنعتی از راست محافظه کار و چپ اصلاح طلب نباشد.
🔹جریانی جوان و انقلابی که بار اصلی انقلاب را بر دوش بکشد و بتواند مانع انحراف و بی تحرکی جریانات قدرت طلب و سیاست باز شود.
🔸هر چند زمان کم است و دو جریان اصلی فعلی تلاش دارند فضای سیاسی را برای پیروزی خود با نام ضرورت اتحاد به انسداد بکشند اما وظیفه دلسوزان انقلاب شکستن این انسداد ظالمانه است.
🆔 @feckrat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید| واکنش جالب یک روحانی به بودجههای فرهنگی
▫️میگه چه خبره بودجه کشور رو کشیدید بالا 😊
⁉️ اصلا #آخونداچیکارمیکنن ؟!
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
@Allah4all_سیاست_ها_و_شگردهاى_تبلیغى.pdf
331.1K
💠سیاست ها و شگردهاى تبلیغى وهابیت در جهان
🔸در این مقاله دهها شگرد و سیاستهای تبلیغی جریان وهابیت در فضای حقیقی و فضای رسانهای مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
🔹رسول خضرلو(استادیار جامعه المصطفی)
🔹سید حسین شرف الدین
(دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره)
-به نقل از کانال تبلیغ بین الملل اسلام
@daghdagheha
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
#دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۵
🔸تغییر جنسیت و مسئله عده
🔹هرگاه پس از ازدواج، یکی از زوجین تغییر جنسیت دهد، عده مطلقاً ساقط است؛ چه مرد شوهر تغییر جنسیت دهد، یا زن، و یا اینکه تغییر جنسیت زوجه در زمان عده باشد.
🔹در سقوط عده هم فرقی نیست بین انواع عده ها: چه عده طلاق باشد، یا عده فسخ و یا حتی عده وفات. مهمترین دلیل در این باره، تبدل و تغییر موضوع است و اینکه عده، مخصوص زنان است.
🔹پس هرگاه موضوع عوض شود، حکم نیز عوض میشود. از این رو، عده ساقط است.
🔹توجه به این نکته ضروری است که اگر تغییر جنسیت زن به مرد به صورت واقعی نباشد و بلکه تنها تغییر جنسیت به صورت ظاهری و غیر واقعی باشند و بر اثر این عمل، رحم زن اخراج گردد، عده این قبیل افراد (زنان فاقد رحم) ساقط نیست.
🔹بر حسب فتوای اکثر فقهای معاصر عده این افراد نیز سه ماه است و مطابق نظر برخی از فقها (مرحوم آیت الله محمد مومن) عده آنها ساقط است. آری، اگر تغییر جنسیت به طور واقعی باشد، عده ساقط است.
🌐 vasael.ir/00042f
🆔 @vasael_ir
پیرمرد
☘نزدیک انتخابات سال نود و شش بود. همه در تکاپوی انتخابات بودند. به نظرم رسید از این فضای پر هیجان استفاده کنم و برای مردم قرآن و روایت بخوانم. بدون اشاره به اسم کسی آیات قرآن یا بخشهایی از وصیت نامه امام را میخواندم. آن هم نه روی منبر بلکه در کوی و برزن. روی یک چهارپایه میایستادم و با مردم سخن میگفتم. مردم هم دور و برم جمع میشدند و گوش میدادند. رفتارهایشان جالب بود.
☘یک بار روی چهارپایه گفتم مراقب باشید جریان ضعیف ها حاکم نشوند. علامه طباطبایی حساب ضعیف الایمان ها را از منافقین جدا کرده. اینها دشمن نیستند ولی باید نگران بود از تصمیمهایشان.
فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَىٰ أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا أَسَرُّوا فِي أَنفُسِهِمْ نَادِمِينَ
☘یعنی اینها به سوی جبهه دشمن میشتابند. وقتی میگوییم چرا؟ میگویند میترسیم ضرری از دشمن متوجه جبهه ما شود. مراقب باشید اینها نتیجه سبک تصمیم گیریشان ندامت و پشیمانی است.
☘میگفتم
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ. الا انهم هم المفسدون...
اینها کار خراب کن هستند مراقب باشید شاید ادعای اصلاح هم داشته باشند ولی خروجی کارشان فساد است.
☘یک بار از چهارپایه که پایین آمدم مردی حدود شصت ساله جلویم را گرفت. گفت تو جاهای مختلف میروی منبر درسته؟ گفتم بله. گفت به مردم بگو پیرمردی را دیدم که سه جوان دسته گل داشت.
☘بعد زد زیر گریه. سرم را پایین انداختم تا حرفهایش را بزند. ادامه داد.
پیرمرد از خجالت خانواده اش بخاطر بی پولیش شب خانه نمیرفت. چون از کار بی کارش کرده بودند. بگو سه پسر دسته گلش کار پیدا نمیکردند و سرگردان بودند. بگو مردم برای ما دعا کنند . همین.
☘گفتم چشم.
آنچه من میگفتم او مزه کرده بود. مزه فساد جریان نالایق ضعیف را.
@ali_mahdiyan
بسم الله
🌛شب گویه ۲۴
💫پنج سال پیش بود که ناگهان دیدم موهای سرم مثل دومینو یکی پس از دیگری سفید می شود. آن روزها این این اتفاق خیلی آزارم می داد. گرد سفیدی هم که اصلا رَب و رُب سرش نمی شد. هر روز بیشتر از دیروز.
✨خجالتش بیشتر آزارم می داد. تصور کنید در جمع رفقایتان نشسته و مشغول بگو و بخند هستید که ناگهان شخصی که شما را نمی شناسد وارد می شود و بعد از احوالپرسی از شما می پرسد: بچه هایت مدرسه می روند؟
🚸غافل از اینکه خبری از مادر بچه ها هم نیست، چه رسد خودشان.
♻️اما کم کم با این سفیدی کنار آمدم. از شما چه پنهان. آرام آرام این سفیدی برایم برکتی شد و خیلی جاها کارم را جلو می انداخت. لامصب رانتی شده بود برای خودش. در فرصتی خاطره هایش را تعریف می کنم.
▪️القصه؛ امشب بعد از سال ها اصرار از سوی خانواده تصمیم گرفتم این درد را البته اگر درد باشد، درمان کنم. دکتر می گفت تمام موهای سفیدت سیاه می شود. یعنی مثل پنج سال قبل. من که مانند یک ماهی خسته و بی حال خودم را داخل تور دکتر انداختم، الان دارم فکر می کنم که بر فرض بعد از چند ماه همه ی موها مشکی شد. بعدش چی؟
🕯لابد خیال می کنم بر می گردم به سالها قبل. زهی خیال باطل.
✍علی خردمردی
@shabgooyeh
«الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ»
اینکه مردان متصدیِ امور زناناند، دو علت مهم دارد: یکی تفاوتهایی که خداوند بین انسانها (زنان و مردان) قرار داده، و دوم اینکه هزینه کردن از اموال کاری است که مردان انجام دادهاند و باید انجام دهند.
💠نکته تخصصی #خانوادهشناسی
📝چرا #مدیریت_خانواده به دست مردان باشد؟
قبلا اشاره شد که نهاد خانواده با سازمانهای اجتماعی تفاوتی بنیادین دارد
🔖(جلسه قبل، تدبر6 http://yekaye.ir/an-nesa-4-33/؛ و نیز در شرح حدیث9).
در سازمانهای اجتماعی که اصل سازمان بر اساس توافق و قراردادهای افراد تاسیس میشود، جایگاه و مناصب افراد در سازمان با دو عامل تعیین میشود:
یکی، لیاقتی که بر اثر تلاش به دست آورده است؛ و
دوم، توافق و قرارداد بین او و دیگران.
🤔این عامل دوم بقدری اساسی است که گاه افراد بدون لیاقت (با پارتیبازی) منصبی را در یک سازمان میتوانند اشغال کنند؛ اما این مناسب چون اعتباری است، صرف لیاقت داشتن تا با توافق و اعتباری همراه نباشد، ثمرهای ندارد.
📛این امر موجب شده که در تفکر لیبرالیستی، این اعتبار (که حاصل یک نحوه توافق است) مهمترین ضابطه برای تصدی هر سمتی قلمداد شود؛
و طبیعی است که در هر سازمانی بالاترین پست که بیشترین حقوق و اختیارات را دارد، مدیر و مسئول اصلی آن سازمان است، و با منطق دنیامدار، این بهترین منصب در سازمان است؛
و در همین منطق است که پارتیبازی معنا پیدا میکند:
بهترین مناصب را به دوست و رفیقمان بدهیم❗️
🤔(در حالی که در منطق دینی، ریاست، مسئولیت است؛ و «مسئول» یعنی «کسی که مورد سوال قرار می گیرد» پس در این منطق، رئیس باید به نحوی رفتار میکند که توان پاسخگویی روز قیامت را داشته باشد؛ و از این روست که انسان دیندار عاقل مادامی که واقعا پذیرش مسئولیت، وظیفه و تکلیف شرعیِ او نشود هیچگاه سراغ آن نخواهد رفت. بگذریم!)
📛چون این تفکر دنیامدار به صورت ناخودآگاه در جامعه ما گسترش یافته، وقتی به عرصه خانواده میرسیم بلافاصله با این شبهه مواجه میشویم که اسلام دینی مردسالار است؛ زیرا منصب مدیریت در خانواده را بدون هیچ توافقی از ابتدا به مردان داده است‼️
📖این آیه در مقام پاسخ به این شبهه میفرماید:
اگر ما مردان را مدیر خانواده قرار دادیم، چون خانواده مثل سازمانهای اجتماعی، وضعیتی قراردادی نیست:
دو رکن اصلی خانواده (= زن و مرد) تفاوتهای ذاتیِ ازپیشموجود دارند ؛
و این تفاوتها به گونهای است که قبل از اینکه نوبت به توافق برسد باید رعایت شوند (برخلاف وضعیت افراد در سازمانهای اجتماعی).
مثلا تنها زن است که میتواند باردار شود و به بچهاش شیر دهد، نه مرد! وقتی این وظیفه سنگین در خانواده را نظام خلقت بر دوش زن نهاده، پس نمی توان اینجا را مانند یک سازمان دانست که همه چیزش با توافق پیش میرود.
اگر خداوند در نظام تکوین این وظیفه سنگین را بر دوش زن نهاده، در مقابل آن، در نظام تشریع، یک وظیفه سنگینی به نام تامین هزینههای خانواده را بر دوش مرد نهاده است؛
💢اکنون وقتی این دو مولفه را جدی میگیریم که
🔸اولا زن و مردها با هم تفاوتهای واقعی – نه صرفاً برساختی – دارند [که برخی از وظایف را خود خلقت بناچار بر دوش یکی از طرفین گذاشته]؛ و
🔸ثانیا این مردان هستند که وظیفه تامین هزینههای خانواده را دارند،
🔺لازم میآید که مدیریت خانواده در دست مرد باشد.
(در سازمانهای اجتماعی، همین دومی کافی است؛ یعنی رئیس باید کسی باشد که بودجه را در اختیار دارد).
🤔 یکبار دیگر آیه را بخوانید و ببینید این نکتهای که فرموده، آیا صرفاً تعبدی است یا حقیقتی برهانی:
💢مردان متصدیِ امور زناناند به اینکه خداوند برخی را بر برخی دیگر برتری بخشیده است؛ و به اینکه از اموالشان هزینه کردهاند.💢
@yekaye
هدایت شده از روزنه
به گزارش خبرگزاری تسنیم.docx
55.3K
#پست_ویژه
💥 #سروش_محلاتی از بنیانگذاران #فقه_خوارجی در زمانه ما
🔻مقاله خواندنی حجتالاسلام استاد #داوود_مهدوی_زادگان در نقد افکار انحرافی یک #آخوند_اعتدالی #خشونتطلب
🔹بخشی از متن مقاله:
اکنون از ناحیه برخی فقهخواندهها شاهد طرح ناصواب مساله اعتراضات آبان۹۸ ذیل بعضی مباحث فقهی هستیم. خطای این افراد آن است که اعتراض مردم را در ذیل مفاهیم فقهی چون «مضطر حربی» (محارب مضطر) و «مضطر بغی» (باغی مضطر) مطرح میکنند. محاربه و بغی در فقه اسلامی بهطور مطلق حرام است و شارع مقدس برای آنها احکام جزایی خاصی وضع کرده است در حالی که شنیدن اعتراضات مردمی و رسیدگی به آن (ولو اینکه معترض مرتکب خطاهایی هم شده باشد) یکی از وظایف حاکم اسلامی است. در این صورت، چگونه برخی مدعیان فقه، مساله اعتراض مردمی را ذیل اعمال محرم طرح میکنند؟ این نحو از طرح مساله در فقه، تبعات و آسیبهای اجتماعی ناگواری بهدنبال دارد و آن عبارت است از «مشروعیتبخشی به اعمال محاربی و بغی در پوشش اعتراض مردمی» و تحریص و تشویق به رفتارهای خشونتآمیز و ویرانگر. چنین دیدگاهی را فقط در «فقه خوارجی» میتوان سراغ گرفت. پایهگذاری چنین فقهی در حوزههای علمیه بدعت خطرناکی است. لذا این رساله در پی نشان دادن «مرز میان اعتراض مردمی» -که امری است مشروع- با «اعمال نامشروع محارب و باغیِ متظاهر به اعتراض مردمی» و نیز «آشکارسازی وجوه پنهان فقه خوارجی» است.
متن کامل مقاله را در فایل پیوستی بخوانید...
❄️فقط فرهیختگان را به روزنه فرابخوانید👇
@rozaneebefarda
هدایت شده از موکب آنلاین با ولایت تا ظهور
روزنوشت ها و
طپش های قلم یک نویسنده
نظم و نثر، داستان کوتاه، نقدادبی و....
کمک به نویسندگی خلاق و پویا نویسی
http://eitaa.com/joinchat/3897622537C413dc3a7a3
هدایت شده از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چه نوع انتظارى ارجح است؟
✍️پاسخ:
✅درك دقیق معنای انتظار مبتنی بر فهم جامع اندیشه مهدویت است واندیشه مهدویت را باید با توجه به مجموعه معارف اسلامی و در راستای هدف كلی دین اسلام دید. بنا بر آموزه های دینی، مهدی ( عج ) روزی ظهور كرده و وعده های الهی را به اجرا درمی آورد، او برپا كننده حكومت صالحان می باشد و مومنان به میزان ایمان وعمل صالحشان در حكومت مهدی ( عج ) قرب و منزلت دارند.
این اندیشه پایانی زیبا و نورانی برای جریان زندگی انسان تصویر میكند و عامل شعله ور شدن امید در دل های مومنین است. امید به ظهور مهدی ( عج ) همان امید به خداست. امید موتور حركت انسان در زندگی است و امید به مهدی ( عج ) عامل حركت استوارتر انسان در مسیر خوبی ها یعنی همان هدف اصلی دین می باشد.
مقصود از انتظار فرج، امید و دلبستگی به مهدی ( عج ) است. بنابراین انتظار فرج ارجح که مقصود دین است به تعبیر شهید مطهری، انتظاری سازنده و نگه دارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرك بخش است. به گونه ای كه خود نوعی عبادت و حق پرستی است.
برخی به خطا به گونه ای اندیشه مهدویت را تصویر می كنند كه انتظار براساس آن به معنای كمك به رشد ظلم و فساد و پرشدن دنیا از گناه می باشد در حالی كه بی شك چنین اموری با هدف دین بیگانه است، بنابراین انتظار و عشق به مهدی؛ یعنی، عشق به همه خوبی ها و امید اقامه همه خوبی ها در دنیا این عشق و امید عاملی است كه انسان را وا می دارد تا هر چه بیشتر و محكم تر در راه خوبی ها قدم بردارد، پس انتظارفرج مسئولیت آفرین است.
به تعبیری دیگر می توان گفت: انتظار ظهور منجی هیچ گاه به حقیقت نمیپیوندد مگر در صورتی كه سه عنصر اساسی در آن محقّق گردد:
۱ - عنصر عقیدتی:
شخص منتظر باید ایمان راسخی به حتمی بودن ظهور منجی ونجاتبخشی او داشته باشد.
۲ - عنصر نفسانی:
زیرا شخص منتظر باید در حالت آمادگی دائمی به سر ببرد.
۳ - عنصر عملی وسلوكی:
شخص منتظر باید به قدر استطاعت خود در سلوك ورفتارش زمینههای اجتماعی وفردی را برای ظهور منجی فراهم نماید.
با نبود هر یك از این سه عنصر اساسی، انتظار حقیقتاً معنا پیدا نمیكند.
منابع زیر جهت مطالعه پیرامون شناخت انتظار ارجح و واقعی بسیار مفید است :
۱- قیام و انقلاب مهدی ، شهید مطهری ،صدرا، تهران ( این كتاب اساسا" به معنای انتظار پرداخته است ) .
۲- امامت ومهدویت ، آیت الله صافی ، انتشارات اسلامی قم ، ۱۳۷۵ ( این اثر به مجموعه ای از بحث ها پیرامون امام مهدی ( عج ) پرداخته و خصوص بحث انتظار نیز یكی از فصلهای كتاب است ، ج ۱، ص ۳۵۱ - ۳۹۸ ) .
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#مهدویت
هدایت شده از نسرا استان قم
⁉️ فیلم سیاه یا فیلم انقلابی؟
🎥 برخی فیلم سازان متعهد داخلی دارای سلایق سیاسی متفاوت با جریان رسمی دولت و مدیران دولتی هستند.
🔴 سؤال این جاست که وقتی فیلمهای سیاه جماعت روشنفکر داخلی از بهترین موقعیتهای اکران بهرهمند میشوند، چرا فیلمهای انتقادی فیلم سازان انقلابی اجازه اکران و پخش نمیگیرند و یا این فیلم سازان دچار محدودیت میشوند؟
#منطقه_پرواز_ممنوع
#بنیامین
#سینما
🆔 @majazihaa
هدایت شده از مصطفوی
باسلام و خوشامدگویی
از امروز به اتفاق متخصصان و کارشناسان تربیتی در حوزه #کودک و #نوجوان در خدمت شما بزرگواران خواهیم بود.
بنده و همکارانم علاوه بر ارائه مطالب در این کانال، به سوالات شما کاربران محترم در حوزه کودک و نوجوان نیز پاسخگویی میکنیم.
🌹با سپاس از همراهی شما عزیزان🌹
https://eitaa.com/farzandparvaran
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 #یادداشت| ترامپ و پارادوکس آزادی بیان
🔹رییس جمهور آمریکا درحالی حمایت از دانشجویان صهیونیستی در مجامع علمی آمریکا را مطرح میکند که بدون هیچ دلیلی، دانشمند ایرانی را به مدت یکسال در زندان محبوس میسازد.
🔹ترامپ از آغازین روزهای ورود به کاخ سفید و تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا، حمایتهای خود را به صورت آشکار از رژیم اشغالگر قدس اعلام داشته است.
🔹 رفتارهای خصمانه دولتمردان آمریکا نشان دهنده آن است که شعار آزادی بیان و آزادی اندیشه در آمریکا تنها یک بازی رسانهای برای فریب افکار عمومی است.
🌐 rasanews.ir/002eDy
🆔 @rasanewsagency
هدایت شده از یک آیه در روز
✅اطلاعیه
چند روز پیش برخی از مخاطبان کانال #یک_آیه_در_روز به من اطلاع دادند که کتاب جدیدی از #شهید_مطهری منتشر شده به نام #نظام_خانوادگی_اسلام که به بحثهایی که این روزها درباره همین آیه #الرجال_قوامون_... مطرح کردهام، پرداخته است.
امروز موفق به تهیه، و مطالعه آن شدم.
💢انصافاً بسیاری از مطالبی را که با زحمت فراوان استدلالاتی بر آن یافته بودم، و هرکسی براحتی جرات بیانش را ندارد، با بیانی بسیار سادهتر، متقنتر و جذابتر بیان کرده است.
📩نمیدانم از این ظلمی که خانواده شهید مطهری به پدرش و به کل جامعه اسلامی کرده به چه کسی شکایت کنیم⁉️
بیش از چهل سال است که جامعه علمی را از بسیاری از آثار آن شهید محروم کردهاند. قبلا وقتی کتاب جدیدی میآمد گاه توجیه میکردم که شاید نوارهایش را تازه پیدا کردهاند؛ اما وقتی در مقدمه تصریح میکند که متن حاضر همان زمان از روی نوارهای پیاده شده و به رویت استاد رسیده، و بهانهشان برای تاخیر در نشر این است که «فایلهای یک یا چند جلسه قبل از فصل اول را پیدا نکرده بودیم و هنوز هم پیدا نکردهایم» ❗️
آیا جایی برای توجیه می ماند⁉️
مخصوصا اگر توجه شود که با توجه به تاریخ این سخنرانیها و سیاق بحث، این احتمال بشدت تقویت میشود که بحثی که در سال 1391 به عنوان «زن و مسائل قضائی و. سیاسی» منتشر کردند، در ادامه همینها ایراد شده است❗️
به امید اینکه هرچه زودتر شهید مطهری از این حصر ظالمانه فرزندش خارج شود و به آغوش ملت بازگردد❗️
در هر صورت، ضمن پوزش از خوانندگان محترم، ناچارم دوباره به برخی از فقرات این آیه برگردم و به نکات بسیار مهمی که ایشان توجه مرا بدان جلب کردند، اشاره کنم.
@yekaye
نقد گفتمانی خودمان
⚡️توصیه میکنم این متن را کسانی که فرق بحث علمی و محتوایی با گفتمان سازی را نمیفهمند نخوانند. چون گیج میشوند. اینکه حرف درست هست یا نه با اینکه حرف به جا هست یا نه فرق میکند. گفتمان مدیریت توجهات را سامان میدهد. معتقدم گفتمانهای موجود نیروهای انقلابی متفاوت است.
⚡️برخی معتقدند به لحاظ تمرکز گفتمانی، باید نقد اصلی متوجه دستگاه های حاکمیت خصوصا آنها که زیر نظر رهبری هستند باشد. نقد صدا و سیما یا نقد قوه قضاییه یا نیروهای نظامی یا بیت رهبری و بلکه خود رهبری .
⚡️این جریان به لحاظ گفتمانی کمک حال جریان اصلاحات هستند آنها هم بدشان نمیاید فشار ناامیدی موجود روی نظام و رهبری متمرکز شود. کافی توییتها و عکس العملهای آنها را دنبال کنیم. این گفتمان برای دولتی ها هم راه نفس ایجاد میکند. جریان اصلاحات و فتنه و غربزده ها شاید هیچ وقت به این خوبی نمیتوانستند گفتمانشان را به درون نیروهای انقلابی بکشند. و موضوع گفتگوهای انقلابی کنند.
⚡️برخی دیگر نقدشان متوجه دولت است. عده ای شان معتقدند دولت قبل از اینکه بخواهد استعفا دهد بهتر است استیضاح شود. عده ای نیز معتقدند باید دولت را دچار فشار کنند تا جلوی فشارهای او به مردم را بگیرند. این گفتمان معتقد است باید کاری کند همه ناامیدی ها و نقدها به سبد جریان غربگرا بریزد. و فکر میکنند با نفی جریان غربگرا روی کار خواهند آمد. این همان خط گفتمانی است که نیروهای ولایی تر دنبال میکنند. خطی که سال نود و شش هم پی گرفته بودند.
⚡️این جریان شاید باور نکند که در تقویت این دولت غربگرا خیلی مفید است . اینها بستر استعفا و مظلوم نمایی و هزار راه نفسی که جریان غربگرا محتاجش هستند ایجاد میکنند. طبق معمول اینها متوجه درک توده مردم از رفتار و گفتمانشان نیستند و همه چیز را در تعاملات در بستر قدرت دنبال میکنند.
⚡️به طور کلی هر دو جریان ناامیدی موجود را به رسمیت میشناسند و خروجی گفتمانشان قطعا امید نیست. هر دو جریان به لحاظ گفتمانی هیچ حرف اثباتی را ارائه نمیکنند. هر دو جریان فاصله معنا داری با گفتمان رهبری دارند.
⚡️گفتمان رهبری اثباتی است. امید افزا است. ناظر به اقدام و عمل است. گفتمان بازگشت به خویشتن. بازگشت به تولید ملی. اقتصاد مقاومتی. اگر این دال مرکزی گفتمانی ما باشد بهترین نقدها را به همه سطوح مدیریتی میتوان داشت و غربزدگی ملموس تر به چالش کشیده میشود. مطالبه گری های نیروهای انقلابی هم دقیقتر خواهد شد.
⚡️ به نظرم نیروهای انقلابی به لحاظ گفتمانی فاصله معنا داری با گفتمان رهبری دارند.
@ali_mahdiyan
📝عرق عراق
🔹عراق امروز، مست است. تلوتلو می خورد، گاهی بی اراده به مرگی دامن می زند و گاهی ناهوشیار قدمی به خیر بر می دارد. روزی آرام است و روزی فریاد بر می آورد. روزی می خرامد و روزی تنش را بر زمین می کشد.
🔸شاید بپرسید عراق مست چیست؟ عراق مست قدرت خواهی برخی، بی تدبیری برخی و ساده لوحی جماعتی دیگر است و در این میان مادری مهربان به نظاره نشسته آسیبی که بر جگر گوشه اش می رود اما نمی تواند کاری کند.
1️⃣قدرت خواهان و ترس از انتقام
🔸بارها در باب ماجراهای عراق گفتم بازی عراق امروز، انتها ندارد و مارپیچی است از آشوب و بی ثباتی که تا سال ها ادامه دارد چرا؟ چون نه فساد در عراق پایان دارد، نه قدرت خواهان چشم طمع شان پر می شود و نه در ناصیه عراق ظهور فردی مصلح دیده می شود.
🔹مقتدا از دولتی که به اسم حزب او شکل گرفته راضی نبود چون در تقسیمات منافع و قدرت او را نتوانستند راضی کنند چنانکه وقتی حکیم نتوانست منافع بغداد را طبق سنت همیشگی برای خود و تابعانش تصاحب کند رفت و اپوزوسیونی قدرتمند تشکیل داد تا دولت را سرنگون کند.
🔸مقتدا هم از دور نظاره گر بازی ماند در حالیکه نیروهایش کف میدان می جنگیدند و بر طبل اختلافات می کوبیدند.
🔹او منتظر زمان ورود خودش به عنوان بازیگری اصلی به صحنه بود؛ آمد و نقشش را عالی بازی کرد و رفت؛ از مرگ سخن گفت تا همه به تب راضی شوند، از لزوم انتخابات مجدد گفت ولی به تغییر دولت رضایت داد.
🔸چرا تغییر دولت؟ انتخابات مجدد می توانست برای او پیروزی به همراه بیاورد اما این بی ثباتی چاقویی در قلب خودش می شد و بهترین راه تغییر نخست وزیر طبق رویه مرسوم حکومت های پارلمانی بود.
🔹پرده جدید بازی او اما به ناگاه رنگ عوض کرد و در عین حال که حزب اکثریت در مجلس را در اختیار داشت اعلام کرد که از انتخاب نخست وزیر جدید کناره می گیرد و در قم به تحصیل و تهذیب مشغول شد. چرا؟
🔸مقتدا نیاز دارد خود را از آزمون حقیقی مبارزه با فساد دور نگاه دارد چرا که بخشی از همین فساد سیستمی است و منافعش در تداوم آن است.
🔹اگر دولت جدید با محوریت حزب سائرون و اطرافیان مقتدا شکل گیرد آن گاه باید منتظر باشد اسلحه ای که به سمت مخالفینش نشانه رفته دوباره به سمت خودش برگردد و این بار اوست که باید رحل سفر از سیاست عراق بربندد.
🔸مقتدا با این بازی جدید دو راه را برای عراق تصویر کرده است؛
یا با نمایی از اجبار و بدون رضایت قلبی، دخالت در تشکیل دولت را قبول می کند تا هر مشکلی را در آینده از خود دور کند و یا انحلال مجلس و انتخابات جدید را بالاجبار می پذیرد و دیگر دستش در این انحلال آلوده نیست و می تواند به مقابله با تکرار آن توسط انتقام جویان برآید.
2️⃣بی تدبیرها و تداوم بازی بیرون از گود
🔹بی تدبیرها هم از ابتدای بحران عراق مداوم در نماز جمعه ها خطبه های کلی خواندند و با حمایت از اعتراضات بدون دخالت در جهت دهی به آن و جلوگیری از چندپارگی کشور زمینه ساز آشوب ساختاری و بحران بی ثباتی مداوم را ایجاد کردند.
🔸اینکه دائم از تظاهرات و آشوب دفاع کنیم و از لزوم تغییر قوانین به نفع مردم سخن بگوییم چه فایده ای دارد؟
🔹کدام مردم، کدام نفع و چه قانونی می تواند این نفع را تامین کند؟
🔸 بیرون گود سیاست نشستن و دائم توصیه کردن چه دردی از عراق دوا می کند؟
🔹تخریب عادل عبدالمهدی و وادار کردن آن به کناره گیری چه فایده ای داشت جز تداوم بحران و بی ثباتی؟
🔸تخریب نیروهای امنیتی و نظامی و متهم کردن آن ها به قتل و عام مردم چه سودی داشت جز اینکه اکنون هیچ احدی در عراق توان کنترل و مقابله ندارد و نتیجه اش می شود به دار کشیدن جوانان عراقی بر بلندای تیرهای چراغ برق.
🔹تا زمانی که بزرگی نخواهد از کلی گویی ها خارج شود و بخشی از بار بی آبرویی اصلاح عراق را بر دوش بکشد این بی تدبیری ها می شود سم جان عراق و نتیجه همین است که هست.
3️⃣ساده لوحان و دوستی خاله خرسه
🔸ساده ها هم که با دلبستن به غرب و شرق و شمال و جنوب عراق به دنبال راهی خارج از عراق هستند، راهی که از واشنگتن یا تل آویو شروع شود در ریاض و دبی صیقل پیدا کند. برخی نیز توقع دارند ایران دخالت کند و ماجرا ختم به خیر شود.
🔹این ها هم خاله خرس هایی هستند که برای درست کردن ابروی عراق، در نهایت چشمانش را کور می کنند.
🔸این جماعت انگار نمی دانند عراق خلاصی نمی یابد مگر به دست عراقی ها و البته مشاوره گرفتن از دلسوزان برای عبور از بحران ضروری است ولی عراق با تمامیت خواهی روی خوش نمی بیند.
🔹تنها مسیر سعادت از ائتلافی حداکثری حول محور یک شخصیت مقبول می گذرد که بتواند حداقلی از تغییرات را به عنوان گام اول ایجاد کند.
🔴عراق امروز، خمار است؛ خمار آتشی که انسان ها را می سوزاند و هیزمش را قدرت خواهان و بی تدبیرها و ساده لوحان تهیه می کنند. عراق سال هایی از بی ثباتی را در پیش دارد؛ امیدوارم و دعا می کنم چنین نشود.🔴
🆔 @feckrat
گذار از فتنه (شگردهای فتنه گران و راهکارهای مقابله با آنان از منظر امام سجاد(ع))
مولف : سید مهدی موسوی
ناشر کتاب : اشراق حکمت
تعداد صفحات : 136
چکیده
ظهور و بروز فتنه در حقیقت آزمونی است برای شناخته شدن سره از ناسره. وقتی ابرهای فتنه آسمان تعقل و اندیشه را می پوشاند، خطا و لغزش نیز پدیدار می شود. خطاهایی که گاه سنگین ترین ضربه ها را بر پیکر جامعه وارد می کند. به گونه ای که تبعات آن تا مدت ها گریبان جامعه و مردم را گرفته و آن ها را از حرکت رو به جلو و پیشرفت باز خواهد داشت. کتاب "گذار از فتنه" دربردارنده شگردهای فتنه گران و راهکارهای مقابل با آنان از منظر امام سجاد علیه السلام است. این کتاب در چهار فصل به بررسی نوع برخورد امام سجاد علیه السلام با فتنه گران پرداخته است. در فصل اول با عنوان "زمینه های فتنه" خواننده با مطالبی چون انحراف از هدایت الهی، سنگدلی، تزلزل و پیمان شکنی و نافرمانی پروردگار به عنوان زمینه های مهم بروز فتنه در جامعه اسلامی آشنا می شود. نویسنده در این کتاب ضمن بحث از زمینه های بروز فتنه و بیان کردن شگردهای مورد استفاده فتنه گران، راه کارهای مقابله با آن را نیز ارایه می دهد "زمانه فتنه" عنوان فصل دوم این کتاب است و مخاطب را به این مفهوم کلی می رساند که در زمانه فتنه، انسان های فتنه انگیز از غلطیدن در وادی هلاکت، حضور در مسیرهای پر آسیب و استقبال از عقوبت الاهی به عنوان سه مشخصه بارز ابایی ندارند. نویسنده در فصل سوم این کتاب با عنوان «شگردهای فتنه گران» به بررسی این مفهوم کلی می پردازد که فتنه گران برای پیشبرد کارهای خود ابزارهای مختلفی را به کار می برند که عمده آنها به فرموده امام سجاد علیه السلام عبارتند از نیت عداوت، قصد براندازی، آمیختن حق و باطل، انتخاب بهترین راه کارها، جاسوسی، جنگ نرم، استفاده از ضعف ها، زمینه سازی فتنه، جمع آوری اخبار، لبخند پر از کینه، حسادت عامل فتنه گری، تهدید و تندزبانی، عیب جویی، اتهام زنی و شایعه پراکنی و حفظ کینه پس از شکست. ظهور و بروز فتنه در حقیقت آزمونی است برای شناخته شدن سره از ناسره. وقتی ابرهای فتنه آسمان تعقل و اندیشه را می پوشاند، خطا و لغزش نیز پدیدار می شود نویسنده در فصل چهارم کتاب و پایانی با نام «روش های مقابله با فتنه» به این نکته اشاره دارد که امام سجاد علیه السلام برای مقابله با فتنه گران راهکارهایی را در دو بخش نظر و عمل عرضه می دارد که در این کتاب بخش نظر با عنوان «بصیرت زایی» ذکر شده و موارد لازم برای این کار نیز حق شناسی، راه شناسی، دشمن شناسی و خودشناسی نام برده شده اند. بخش عمل با نام «عملگرایی سنجیده» بر این نکته تاکید دارد که امام سجاد علیه السلام توحید عملی، استقامت و صبر، زدودن سوءظن ها، فرصت سازی از تهدیدها و شکستن وحدت فتنه گران را عوامل موثر در مقابله با فتنه گران می دانند.
🔸 #یادداشت | لزوم آشناسازی مردم با مسئله شبکه ملی اطلاعات
#غمامی استادیار مطالعات فرهنگی و ارتباطات در گفت و گو با رسا:
🔹در حال حاضر افراد شبکه ملی اطلاعات را دقیقاً نسخه کوچک شده شبکه جهانی اطلاعات فهم میکنند، باید تمایزی ایجاد شود و آنقدر جدید باشد که تفاوتها برجسته شود.
🔹اتفاقاً در این اتفاقات اخیر (اغتشاشاتهای آبان ماه) متوجه شدیم که هیچ کدام از بانکهایمان دچار اختلال نشدند با اینکه بیشترین صدمه را بانکها دیدند و با اینکه اینترنت قطع شد ولی هیچ تراکنش بانکی دچار مشکل نشد.
🔹بنا به تعریفی که داریم، خیلی از اطلاعاتها را میتوانیم روی سرویسهای داخلی نگهداری کنیم، ولی اطلاعات مهم نیست که روی این سرورها بارگزاری شود؛ نوع اتصالاتی که برقرار میشود مهم است. در واقع شبکه اتصالات است نه یک مخزن اطلاعاتی.
🔹اینترنت همان کابلهایی است که از زیر اقیانوسها و از زیر دریاها به سمت تمام جهان کشیده شد، یعنی میدان فضای بازی ارتباطی را تغییر میدهد، این زیرکی ایالات متحده است چرا که وقتی نمیتواند از فضا استفاده کند.
🌐 rasanews.ir/002eNA
🆔 @rasanewsagency
محمد هادی سمتی / سردبیر کانال سیاست نامه
✍ تبیینِ تمدن ساز و مجلس آینده
1- گام دوم انقلاب نوبت دستیابی به تمدن نوین اسلامی است و این سؤال مطرح میشود که جایگاه مجلس یازدهم در فراهمسازی زمینههای این تمدن چیست؟
برای روشن شدن مسئله ابتدا باید تعریف واژه تمدن مشخص شود.
باوجود گوناگونی تعریفها و دشواری ارائه تعریفی واحد از مفهوم تمدن، وجود سازمان و نظم اجتماعی و پیشرفت مادی و معنوی انسان، نقطه مشترک بسیاری از دیدگاههای دانشمندان علوم اجتماعیاند. _ ویکی فقه_
2- از لوازم اساسی برای تشکیل تمدن، تبیین و روشنگری است. در آیه 44 سوره نحل خطاب به پیامبر آمده است: "...وَ أَنْزَلْنا إِلَیک الذِّکرَ لِتُبَینَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یتَفَکرُون "
از این آیه شریفه میتوان برداشت کرد که در اثرِ تبیین باید تفکر صورت بگیرد یعنی اگر تبیین به تفکر منجر نشود بیشک روش اشتباه بوده است.
پس تبیین با افشاگری و هیاهو تفاوت ماهوی دارد. غایت و هدف تبیین تعقل و تفکر و هدایت است اما افشاگری معمولاً منجر به این نتایج نمیشود و گاهی نتیجه عکس نیز میدهد.
رهبر انقلاب در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری میگویند:
"وظیفۀ اصلی ما عبارت است از تبیین؛ باید تبیین کنیم. این تبیین به شکلهای مختلفی ممکن است انجام بگیرد؛ آن شکلی که در آن فتنه به وجود بیاید، دعوا به وجود بیاید، آن شکل مطلوب نیست. آن شکلی که برای مردم آگاهی به وجود بیاید، برای مسئولین تنبّه به راهحلها به وجود بیاید، آن شکل بسیار مطلوب است؛ این اشکالی هم ندارد. جایگاه قانونی خودشان را حفظ کنند. بیان موضعگیری خوب است، البتّه عرض کردیم بیان موضعگیری دو جور ممکن است؛ آنجوری باشد که موجب فساد و موجد فساد باشد، نباید باشد امّا بیان حقایق جوری که مردم را آگاه کند، مسئولین را آگاه کند، مسئولین را متشکّر کند [مطلوب است]."
3- با این تفاصیل، نقش مجلس نیز برجسته میشود؛ یعنی هرکدام از نمایندگان بهطور جداگانه و مجلس بهعنوان نهاد قانونگذار موظف به تبیین هستند تا بستر تمدن هموار شود و همانطور که باید در تدوین قوانین رویکرد تمدنی داشته باشند در اظهارنظرها هم باید چنین کنند و طوری سخن بگویند که به تمدن سازی کمک کند.
چیزی که الآن اتفاق میافتد معنایش تبیین نیست. لااقل در اغلب موارد اینگونه نیست و بیشتر به جنجال و افشاگری شبیه است تا تبیین و روشنگری و نتیجه جنجال و افشاگری نیز بدون تردید رشد و تربیت جامعه نخواهد بود.
افشاگریها و بیان حرفهای غیرضروری ذهن جامعه را درگیر بیاعتمادی میسازد و مسیر را منحرف میسازد.
هرچند مطابق اصل 84 قانون اساسی،نمایندگان حق اظهارنظر در همه مسائل داخلی و خارجی رادارند اما برخی گویا وظیفه نمایندگی را با بولتن خوانی اشتباه گرفتهاند و در هر جا که مینشینند سخنانی بر زبان جاری میکنند که ایجاد تنش میکند.
مخاطبان هم با شنیدن و خواندن مطالب جنجالی به هیجان میرسند و آنها را نقلقول میکنند اما اگر از خود بپرسند که فایده این گفتن و شنیدن چه بود تقریباً پاسخ دقیقی ندارند.
نگارنده این یادداشت معتقد است تفاوت برجسته تبیین با افشاگری در این است که در اثر افشاگری، مردم از کنش گر فعال به کنش گر منفعل تبدیل میشوند و در عرصههای سیاسی _ازجمله انتخابات_ نمیتوانند از قوه منطق و عقلانیت استفاده کنند و درنتیجه شاهد وضعیت نابسامانی خواهیم بود.
4- مجلس یازدهم باید مسیر تمدن سازی نوین اسلامی را با ابزار تبیین فراهم کند.
باید مردم متوجه باشند که نماینده مجلس و هر مسئول دیگری در نظام اسلامی حق ندارد با انتشار سخنان درِگوشی و حاشیهساز، جامعه را از وضعیت کنش گری فعال به حالت خنثی و کم اثر تبدیل سازد.
بهعنوان نمونه، موضوع شفافیت آرای نمایندگان هرچند مسئلهای قابلتوجه است اما باید در محافل علمی و شبهعلمی موردبررسی دقیق قرار بگیرد و فواید یا ضررهای احتمالیاش بهدرستی تبیین شود و نباید جاروجنجال و بیان حرفهای گزنده باعث پاک شدن صورتمسئله شود.
مردم باید تصمیم بگیرند.اگر جامعهای پویا و همراه با پیشرفت مادی و معنوی را ترجیح میدهند باید کسانی را به صندلیهای سبز برسانند که تمدن سازی را باور دارند.
#مجلس_شورای_اسلامی
#تمدن_نوین_اسلامی
#گام_دوم_انقلاب
@siyasat_nameh