🔴 تعریفی جدید از مفهوم «شهروند»
دیروز در جلسهای شرکت کردم که یکی از اعضای محترم شورای شهر قم حضور داشتند.
ایشان در مورد تفاوت شهرنشین و شهروند صحبت کردند و علناً مردم را به شهروند درجه یک و دو تقسیم نمودند. و دلیل عدم موفقیت شورای شهر را، بی فرهنگی عدهای از مردم دانستند.
بنده در جلسه به ایشان تذکر دادم، و عرض کردم که این صحبتشان با مبانی دینی و گفتمان انقلاب اسلامی سازگار نیست و ایشان در جواب توضیحاتی بیان کردند که قابل قبول نبود، برای حفظِ شأن ایشان صلاح ندانستم که در جلسه بیشتر گفت وگو کنم.
اما غم و تاسف تمام وجودم را گرفت!
چطور عزیزانی که در ابتدائیات گفتمان انقلاب اسلامی و مبانی دینی و اعتقادی ماندهاند به مسئولیتهای مهمی در قم و کشور میرسند؟!
امام و رهبری همیشه مردم را ولینعمتان جامعه دانستند.
رسول مکرم اسلام، برای اعراب بادیهنشین نیز احترام فراوانی قائل بودند.
دیروز بیش از گذشته، ضرورت حضور در این عرصه برای عزیزان حوزوی و فرهیختگان دانشگاهی که با مبانی دینی و گفتمانی آشنا هستند برایم مسجل شد.
و حضور فعال و تأثیرگذار جریانهای انقلابی حوزوی و دانشگاهی در تعیین افراد واجدشرایط برای شورای شهر قم بسیار لازم به نظرم آمد.
و لازم به تذکر است؛ پدران انقلابی و دلسوزانی که برای هماهنگی نیروهای انقلاب تلاش شبانهروزی دارند، به آیتمهای گزینش خود برای لیست آینده شورای شهر، تسلط به مبانی اسلامی و گفتمان امامین انقلاب را اضافه بفرمایند.
✍محمدصادق ناطقی
#شهروند
#شهرنشینی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔶 کمی تغییر موضع دهیم
میدانی یک وقتهایی با وجود نامردیخودم، دلم برایش میسوزد.
مثل مواقعی که هزار و یک کار برایم میکند و من تمام آن هزار و یکی را از عرضهمندی خود، یا حسن خانوادگی یا فلان ویژگی ذاتی ام میدانم.
اما وقتی یک بدی رخ میدهد ؛حالا تقصیر خودم باشد یا کس دیگر، اورا مقصر میدانم.
گاهی آن قدرجفا میکنم و سکوت میکند که دادم در میآید: «خب یک چیزی بگو. یک کاری بکن»
گاهی آنقدر چشم برخطاهایم میپوشم، که علی رغم عذر خواهیها، تنها خودم را تبرئه میکنم. قصهی پیچیده ایست قصهی ما.
نه بنا دارد با ماست مالی، سروته قصه را، هم بیاورد، نه حتی اندکی از مواضعش پایین می آید. اما انصافا حتی دیروز که بعد یک هفته_ ده روزی نق نق کردن، بلاخره کوتاه آمدم و گفتم:«باشد بابا حالا بیا آشتی»! آمد!
خیلی ساده! خیلی دوستانه و شاید عاشقانه.
خیلی راحتتر از هر فرد صمیمی، آنقدر که از تلألؤ نگاهش در چشمم، اشکم روی گونه جاری شد.
راستش را بخواهی، حرصم هم گرفت: «یعنی این همه روز صبر کردی تا این را بشنوی؟ من که برتر بودن تورا قبول داشتم، فقط کافی بود یک حرفی، کلمهای میگفتی!»
مثل همیشه سکوت کرد، اما حال خوشم نشان میداد آشتی کرده بودیم...
✍ باران نجاتی
#سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍ راهکار مهم در جهت رهایی از فکر و خیالپردازی رهزن
🔺اگر انسان خیال را در اختیار خودش نگیرد یکی از چیزهایی است که انسان را فاسد میکند؛ یعنی انسان نیاز به #تمرکز قوّه خیال دارد. اگر قوّه خیال آزاد باشد، منشأ فساد اخلاق انسان میشود؛
🔺امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند: النَّفْسُ انْ لَمْ تَشْغَلْهُ شَغَلَک؛ یعنی اگر تو نفس را به کاری مشغول نکنی، او تو را به خودش مشغول میکند؛
🔺یک چیزهایی است که اگر انسان آنها را به کاری نگمارد طوری نمی شود، مثل یک جماد است. این انگشتر را که من به انگشتم می کنم، اگر روی طاقچه ای یا در جعبه ای بگذارم طوری نمی شود؛ ولی نفس انسان جور دیگری است، همیشه باید او را مشغول داشت؛ یعنی همیشه باید یک کاری داشته باشد که او را متمرکز کند و وادار به آن کار نماید؛
🔺و الا اگر شما به او کار نداشته باشید، او شما را به آنچه که دلش می خواهد وادار می کند و آن وقت است که دریچه خیال به روی انسان باز می شود؛
🔺در رختخواب فکر میکند، در بازار فکر میکند، همین طور خیال خیال خیال، و همین خیالات است که انسان را به هزاران نوع گناه می کشاند.
🔺اما برعکس، وقتی که انسان یک کار و یک شغل دارد، آن کار و شغل، او را به سوی خود می کشد و جذب میکند.
📚 ر.ک: مجموعه آثار شهید مرتضی مطهری؛ (کتاب تعلیم و تربیت در اسلام)؛ جلد ۲۲ صفحه ۹۵۳
🔺درس: مطالعه کتاب خوب و گفتگو با انسان های خوشفکر و خلوت اُنس (مناجات خالصانه با خدای عزیز)، کمکی در جهت کنترل ذهن و خیال است.
🌐 کانال تحلیلی تبیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#معرفی_کتاب
📘 «گزارش به کنسول» در نمایشگاه مجازی کتاب تهران
📌«گزارش به کنسول» که مجموعه داستانهای کوتاه با موضوع وحدت میباشد، در نمایشگاه مجازی با تخفیف ویژه نمایشگاه عرضه شده که میتوانید از طریق لینک ذیل سفارش دهید.
📎yun.ir/9bi1ue
🌐 اخوت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 آنچه آقای مصباح از خود بر جای گذاشت
1) یک روز ایشان گفتند: «حوزههای علمیه با علوم انسانی آشنا نبودند از اینرو همّتمان را قرار دادیم تا این علوم را وارد حوزه کنیم» با تشکیل دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و مؤسسهی امام خمینی، در همهی رشتههای علوم انسانی، فارغالتحصیلان و صاحبنظرانی توانمند تربیت کرد.
2) آقای مصباح همیشه میگفتند؛ هر کسی در هر شاخهای که میخواهد تخصص پیدا کند، باید یک دوره تفسیر موضوعیِ قرآن بخواند، تا نگاهی نظاممند به اسلام داشته، و روح کلی معارف قرآن، بر پژوهشها و اندیشههای او حاکم باشد؛
از اینرو، یک دوره تفسیر موضوعی تدریس کرده و متن همان تدریسها امروزه تبدیل به دورهی معارف قرآن شده و به دانشپژوهان تدریس میشود.
3) ایشان هر سال در ابتدای طرح ولایت میگفتند: «من در طول عمرم هیچ کاری با برکتتر و مهمتر از این طرح انجام ندادهام»؛ آقای مصباح در هر دوره، بیش از دویست استاد، در قالب هفتصد اعزام، با چند هزار مخاطبِ دانشجو، به دانشگاهها میفرستاد و کلاسهایی با محوریت اندیشههای زیربنایی، برگزار میکرد؛ بیش از بیست دوره از این طرح اجرا شده و همچنان ادامه دارد؛
4) آقای مصباح در اوائل دورهی اصلاحات که به طور جدی وارد فضای سیاسی شدند یک روز در سخنرانیشان فرمودند: «مقاممعظم رهبری توصیه کردند، که در این راه، بیهمرهی همراهان وارد نشوم»، از اینرو جریان قدرتمندی در فضای سیاسی برای دفاع از مبانی انقلاب اسلامی تربیت کرد که همیشه حاضر در صحنهاند.
👈 خواندن بیشتر 👉
✍ احمد فربهی
#علامه_مصباح_یزدی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#ایده_و_ادبیات
🔶 پسرک و پروانه
پروانه تقلا میکرد. پروانه نه، پیله، میخواست تا پروانه بشود. و از آن دوردستها میآمد پسری. پسرک رسید.
پیله تکانی خورد، پسرک کنار پیله نشست. پیله تقلا میکرد. پسرک دلش سوخت؛ ساعتها گذشت. پسرک نشسته بود و پیله رنج آزادی بر جان میخرید. پسرک خسته شد، پیله هم. پسرک میخواست ببیند پرواز پروانه را و پیله نمیدانست در ذهن پسرک چه می گذرد. پسرک قیچی کوچکی را در آورد و سوراخی در ته پیله ایجاد کرد و می خندید برای تماشا، برای پروانه. پیله آهسته سر خورد، از پیله در آمد، و حالا پروانه شد؛ اما یارای پروازش نبود. جثه اش ضعیف و بالهایش چروکیده بود. پسرک چشم به بال پروانه داشت و پروانه در حسرت پرواز تقلا می کرد. پسرک انتظار داشت پروانه بپرد؛ ولی نمیدانست که پروانه باید تا آخر عمرش روی زمین بخزد.
پسرک نمیدانست چرا؟ پروانه را در دستهایش گرفت؛ اما پروانه دیگر پروانه نبود. پروانه حالا چشم در چشم پسرک دوخت و گفت: کاش میدانستی تو حلقهای از تدبیر خدا را شکستی؛ خدا تقلا را برای پیله قرار داد تا به وسیله آن مایعی از بدنش ترشح کند تا پس از خروج از پیله به او امکان پرواز بدهد.
پسر برای جهالتش گریست. آنقدر گریست تا عارف شد. دیگر پسرک می دانست: که سختیهایش برای این است که او پروانه شدن و پرواز کردن را بیاموزد.
"وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفِ وَالْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ
شما را به اندکی ترس و گرسنگی و بینوایی و بیماری و نقصان در محصول میآزماییم و شکیبایان را بشارت ده (بقره155)
✍ حسن رضایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌱 از متنهای شما در صفحه #ایده_و_ادبیات استقبال میکنیم.
🙏 سخت نگیرید
نوشتن شکل گفتاری زبان است.
هیچ کسی حرف زدن را به خاطر اینکه استعداد حرف زدن ندارد رها نمیکند. ما چون از ابتدای خردسالی حرف زدن را آموختهایم هیچ وقت دربارۀ حرفزدن احساس بیاستعداد بودن نمیکنیم.
نوشتن هم همینطور است. درست مثل حرف زدن که برای تقویت آن مهارتهایی مثل فن بیان را میآموزیم، برای بهتر نوشتن نیز میتوان مهارتهایی را آموخت.
در هر صورت باید بدانیم که نباید به بهانۀ دشواری نوشتن دست از آن بکشیم.
ژول سالزمن میگوید: اگر میتوانید حرف بزنید، پس حتماً میتوانید بنویسید.
🌐 مدرسه نویسندگی
#ادبیات #نویسندگی
#نویسندگی_در_حوزه
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
‼️ تربیت کودک با اسلام منهای روحانیت!
به تازگی، پیش نویس اساسنامه «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» را که در فرآیند تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، مطالعه کردم. سازمانی که در ذیل وزرات آموزش و پروش به برنامهریزی، هدایت و تنظیمگری یکپارچه امر تعلیم و تربیت در سنین بدو تولد تا شش سالگی خواهد پرداخت. اصول حاکمه این سند، حاوی نکاتی همچون خانوادهمحوری، ابتنای نظری بر تعلیم و تربیت اسلامی، شان تنظیمگیری حاکمیت، عدالت آموزشی و استفاده حداکثری از بخشخصوصی و نهادهای مردمی است. همه علاقمندان به تحول در این عرصه، به تحقق این اصول امیدوارند، اما این همه، وابسته به درسآموزی از تجربههای مکرر ساختارسازیهای بعد از انقلاب و تنظیم فرآیندی موثر برای تحقق اهداف و اصول است.
در این میان آنچه مورد تعجب است، ساختار هیئت امنای این سند است. این هیئت متصدی تایید رئیس سازمان، تنظیم آئیننامهها، نظارت بر عملکرد و دیگر امور بالادستی این سازمان است و بیست و دو عضو حقوقی و حقیقی خود را از میان نمایندگان آموزش و پرورش، صداو سیما، وزرات بهداشت، وزارت ورزش و جوان، بهزیستی، قوه قضائیه، دو نفر از والدین و دیگر نهادهای آشنا انتخاب مینماید. اما از میان همه سازمانهای حوزوی صرفا یک نماینده به انتخاب شورای (عالی) حوزههای علمیه در این هیئت حضور دارد.
اسباب تعجب است که چنین سازمانی که در صدر اساسنامه خود اعلام داشته است که همه امورش بر شالوده دیدگاههای اسلامی در تعلیم و تربیت استوار است، چرا در میان 22 نماینده صرفا یک نماینده از نهاد روحانیت حضور دارد؟ آیا همینکه نهادهای دیگر، ملقب به نهادهای جمهوری اسلامی ایران هستند، برای تصمیمگیری کلان در امر تعلیم و تربیت کفایت میکند؟ یا نماینده حوزه چنان از قدرت سیاسی و علمی برخوردار است که یکتنه قدرت اقناع جمع را برخوردار است؟ یا نویسندگان این طرح، امیدی به روحانیت نداشته و در پی تعلیم و تربیتی اسلامی هستند که دانشآموختگان دانشگاه با روشهای روزآمد کمی و کیفی از منابع دینی استنباط کرده و میکنند؟!
نگارنده در این میان ایدهای دیگر دارد، آن هم همهگیرشدن انگاره نومیدی از طراحی الگویی اسلامی برای تعلیم و تربیت است. به نظر می رسد نویسندگان این متن، این اصل حاکم را زینتالمجلس این سند کردهاند که در قیلوقال سیاسی گرایشها به سند 2030 متهم به غربگرایی نشوند، هرچند سطور بعدی سند، به زودی این زینت را از صدر مجلس به ذیل آن هدایت کرده و نماینده بهحق آن را منزوی میسازد.
از سوی دیگر بر نهادهای حوزوی لازم است، بازو ستبر کرده و صورتبندی نهادی کاملتری از خود نمایان ساخته و تنوع دستگاههای تصمیمگیری و مجری خود را حداقل برای شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی سازند. همچنین دانشآموختگان، نظریهها، پژوهشها و دیگر تلاشهای علمی خود را در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی در معرض نگاه نخبگان علمی و سیاسی قرار دهند تا بار دیگر در یکی از مهمترین نهادهای تعلیم و تربیت، بیست و دومین نفر جمع نباشند.
✍️ محمدهادی شریعتی
🌐 کانون نویسندگان تربیتی
#تربیت_دینی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#طنز_و_سیاست
😊 پیتزایی به جای جهرمی!
روحانی از قوه قضاییه خواسته که او را به جای جهرمی احضار کنند. (خبر آنلاین: 8 بهمن 99)
به نظر شما اگر ایشان را احضار کنند واقعاً میرود؟ برای پاسخ به این سؤال کافی است به یاد بیاوریم که در ۱۲ آذر ۹۹ حضرت ایشان که باید بودجه را به مجلس میبرد، نرفت و به جای خود قرار شد جناب نوبخت را بفرستد و در نهایت هم هیچکدام نرفتند و حسینعلی امیری، معاونت پارلمانی ایشان لایحه را به مجلس برد.
حالا تازه آنجا مجلس بود و با سلام و صلوات از او استقبال میکردند؛ ولی این بار که دادگاه است و قاضی، خب اوضاع خطریتر است؛ بنابراین پیشبینی میشود چیزی که اتفاق میافتد از این قرار باشد:
آقای روحانی احضار میشود بعد ایشان به آقای نوبخت میفرمایند: جون داداش این دفعه را شما جای من برو، ایشان هم توی رودربایستی تا دم دادگاه میرود؛ ولی آنجا از رانندهاش خواهش میکند که جای او برود و راننده به احتمال قریب به یقین، همان جا سفارش دو تا پیتزا میدهد و وقتی تحویلشان گرفت به پیک میگوید: داداش هر چه بخوای بهت می دم تو به جای من بیا برو تو و پهنای باند را گردن بگیر!
✍ جیم جواتی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
Final.pdf
10.23M
#دانلود👆
✍ ویژهنامه پنجمین جشنواره مجلات علمی واحدهای آموزشی حوزوی
🆔 مسائل پژوهشی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⁉️ معماری فرنگ
«سردی؛ سوغات عمارت فرنگ»
شاید برای ما که به خانههای جدید خو گرفتهایم حتی تصور زندگی در خانههای قدیمی هم سخت باشد.
شاید فکر کنیم که وقتی میتوان راحتتر زندگی کرد، چرا این سختی را باید تحمل کرد؟
زمانی شیشه اتاقها رنگی بود تا روح و زیبایی و نشاط در خانه جریان داشته باشد.
🌐 خواندن بیشتر
✍ ریحانه علیعسگری
🆔 بانوان یادداشت نویس حوزوی
#معماری_غربی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ همه مخاطب قرآنند یا فقط متقین؟
📖آیت الله شهید مطهری: در قرآن تعبیراتی نظیر "هدی للمتقین" و " هدی و بشری للمومنین" و "لیُنذَرَ من کان حیا" زیاد آمده است.
اینجا میتوان سؤال کرد که هدایت برای پرهیزکاران لزومی ندارد زیرا آنها خود پرهیزکارند.
از سوی دیگر در قرآن میبینیم که خود را چنین معرفی کرده است: "اِن هو الّا ذکر للعالمین" (این قرآن نیست مگر مایه بیداری همهی جهانیان).
❓پس آیا این کتاب برای همهی جهانیان است یا صرفا برای مؤمنین؟
▪️اجمالا باید گفت در آیاتی که خطاب قرآن به همهی مردم عالم است، در واقع میخواهد بگوید قرآن اختصاص به قوم و دستهی خاصی ندارد. هر کس به سمت قرآن بیاید نجات پیدا میکند.
▪️اما در آیاتی که از کتاب هدایت بودن برای مومنین و متقین نام میبرد، میخواهد این نکته را روشن کند که در نهایت چه کسانی رو به سوی قرآن خواهند آورد و چه گروههایی از آن دوری خواهند گزید.
📚آشنایی با قرآن ۱_ صفحه ۴۶
🆔 آوای خرد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📋 دخترانِ فاطمه
بهخوبی تنها دیدارم با او را به خاطر دارم؛ مانند بیشتر همسران شهدای مدافع حرم، خانم جوانی که انگیزهٔ زندگی در او و دو دخترک زیبایش موج میزد.
همسرش روحانیای بود که در اوج جوانی و درخشش علمی به سوریه و برای همراهی بیشتر با مدافعین فاطمیون، به خط مقدم رفت و دیگر هرگز بازنگشت؛ اما ذرهای در نگاه و حرفهای زن و حتی دو دخترش پشیمانی یا اندوهی بهجز دلتنگی دیده نمیشد.
این نگاه پرافتخار به شکل تابلویی جاودان در ذهنم نقشبست. تابلویی که با شناخت بیشتر مادران شهدا، بیشتر رنگ میگرفت.
نگرش به جنس لطیف زن، چه ازنظر ماهیت و چه ازنظر نقشهای مختلف و تأثیر زن بر جامعه، همواره در اسلام و به دنبال آن در نگاه مقام معظم رهبری، نگاهی بلند، نامحدود، ستایشگرانه و انسانی بوده است.
بهویژه وقتی سخن از جایگاه مادران شهدا میشود. این نگرش، درخششی خاص مییابد. شاید به همین خاطر، رهبری در دیدار با خانوادههای شهدا، این دیدارها را برای خودشان از توفیقات خاص الهی میدانند.
در نگاه بلند رهبری، مادران شهدا، به خاطر این شاخصها، جایگاه ویژهتری دارند.
👈 خواندن بیشتر 👉
✍ زهرا نجاتی
#مادران_شهدا
#همسران_شهدا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔅 نوآوری از یک نگاه شروع میشود؛
یک نگاه دوباره!
کمی متفاوتتر، کمی دقیقتر و کمی نزدیکتر از آنهایی که تاکنون مینگریستهاند.
نوآوری با دیدن یک نیاز شروع میشود نگاهی مجدد به مسائل که این بار به عنوان یک تقاضا، دقیقتر دیده میشوند؛ به قصد اجابت و پاسخ.
نوآوری همیشه از یک نگاه شروع می شود؛ "دوباره نگاه کن..."
✍ مرکز نوآوریهای اجتماعی «مبتدا»
#نوآوری #انگیزش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🎯 ادب یا تربیت؟
🔸 در این چند روز که نام خانم ام البنین(س) در قالبهای کلیپ، استوری، و نوشتهها دیده میشد، یک کلمه بیشتر از او یاد نشده بود و آن هم «ادب» بود.
ادب بالاترین درجه تربیتی است که یک انسان آن را میتواند بر خود بیاراید؛ ولی آیا این خانمی که چهار فرزند را تربیت کرد و به جهان بشریت تقدیم کرد، فقط ایشان را مؤدب دانست یا باید در مقام این مادر از تربیت هم گفت؟!
از شیوه تربیت گرفته تا راههای تربیت و وظایف یک مادر همه در تربیت نسل نقشآفرین است.
این مهم است که در پرداختن به یک شخصیت والا آن هم در غبار فمینیسم چرا به موضوع فرزندآوری و تربیت نسل توجهی نشده است؟
🍃اندکی تأمل.
✍ سیدجواد محمدزاده
#تربیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
مصاحبه درباره مجلات واحدهای آموزشی.docx
22.1K
💠 توسعهی مجلهنویسی طلاب، زمینه ساز همگانیشدن نوشتن در حوزه
مجلات جولانگاه قلم نویسندگان و محققان است. ابزاری برای عرضۀ فکر است. اگر این ظرفیت در اختیار قرار نگیرد، یکی از مهمترین فرصتهای ارائۀ اندیشه از دست میرود و در واقع اندیشهوران از بستر مهم تعاطی اندیشه محروم میشوند. امروزه آخرین یافتههای علم از بستر نشریات به بازار علم عرضه میشوند. مجلات واحدهای آموزشی نیز یکی از قالبهای ترویجی در عرصۀ پژوهش است که در کنار سایر برنامههای مدیریت ترویج پژوهش معنا مییابد. مجلات دارای رتبه علمی علیالقاعده مرزهای دانش را گسترش میدهند، موجب تقویت رشتهها میشوند؛ اما مجلات واحدهای آموزشی که رتبه ندارند در مسیر تقویت علم و در نتیجه تحکیم رشتهها و گرایشهای علمیاند. به عبارت روشنتر زمینهساز تقویت رشتههای علمی هستند.
❓چه راه کارهایی برای توسعه کمی و کیفی مجلات واحدهای آموزشی پیشنهاد میکنید؟
🔗پاسخ به این سؤال را در فایل بالا👆 بخوانید.
🗞 مصاحبه با حجت الاسلام محمدصدرا مازنی
#نشریه_علمی_طلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
68-1.pdf
1.57M
#دانلود نشریه عهد👆 مخصوص مطالعه در رایانه
علاقهمندان میتوانند این نسخه را برای پرینت استفاده کنند.
#نشریه_عهد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶 سجاده بندگی تو کجاست؟
🔸عبودیت از تک تک لحظات زندگی رقم می خورد.
برای عبودیت نه پناه بر غار صحیح است نه فرار از یار...
✅شهید مطهری میگوید این روحیه غلط اندر غلط است. چرا انسان تصور کند برای بندگی خدا باید به کوه و دشت و صحرا پناه ببرد. چرا انسان برای یک امر درست (بندگی) هزار امر درست دیگر را تعطیل کند.
🔹شهید به شدت روحیهی ربیع بن خثیمی را رد میکند. همان روحیه ای که فکر میکند عبودیت و بندگی خدا یعنی بروی یک گوشه و سری کج کنی و لبی آویزان تا چهار تا ذکر خدا را بگویی ...
خیر ، این بندگی خدا نیست.
بندگی خدا در متن همین زندگی و از تک تک لحظات ما رقم میخورد.
✍ بینش مطهر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚫️ #تسلیت
شنیدن خبر درگذشت ناگهانی یکی از فعالان اجتماعی و جهادی حوزه علمیه قم دشوار است.
مجاهد فی سبیل الله، حجت الاسلام رحمت الله آقایی، پس از سالها تلاش در جهت احیای فرهنگ دینی و انقلابی به لقای الهی بار یافت.
این مصیبت را به جامعه حوزویان، همرزمان جهادی و خانواده و خاندان آن مرحوم تسلیت عرض می کنیم.
✍️گروه نویسندگان حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#با_شاعران
💠 شاید سکوتِ ساقیِ میخانه بشکند
من عاشقم، مباد که پیمانه بشکند
دل در دیار دوست، غریبانه بشکند
با وِرد "یاحبیب" که بر لب می آورم
شاید طلسم این شب دیوانه بشکند
سنگ نگاه حضرت معشوق می رسد
تا تُنگ زهد عالم فرزانه بشکند
آری به رسم عشق، به پای شکوه شمع
باید غرور سرکش پروانه بشکند
فریاد می کشم که مرا تشنگی گداخت
شاید سکوت ساقی میخانه بشکند
✍️ علی مؤیدی
#شاعران_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قدرت_حکمت
🔅 شاید قدم اول خیلی بزرگ نباشد، اما با همین قدمهای کوچک می شود تأثیرات بسیار بزرگی گذاشت.
🔻این ناموس الهی این عالم است.
🔅 البته باید، خود را باور داشت، کار را درست انجام داد، و در نقطۀ درستی ایستاد.
🔸علت آن که اندیشۀ توحیدی امید می آفریند این است که در امتداد نور و بصیرت الهی از «امکان»هایی صحبت می کند که جزء نوامیس این عالم است و ممکن است ما آنها را باور نداشته باشیم.
👈 خواندن بیشتر 👉
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👌جدیدترین اثر مکتوب امت واحده در نمایشگاه کتاب تهران
📌 «ارجنامه انسان» مجموعه گفتارهای امام موسی صدر با موضوع وحدت و روابط حسنه انسانی است که گلچینی از کتاب ۱۵ جلدی «گام به گام با امام» مجموعه گفتارها و مصاحبهها و مقالات امام موسی صدر میباشد.
این کتاب که به تازگی وارد بازار شده، در نمایشگاه مجازی کتاب تهران هم عرضه شده است و شما عزیزان میتوانید با تخفیف ویژه نمایشگاه از طریق لینک زیر تهیه نمایید.
http://yun.ir/yigdv2
🔻لینک خرید خارج از زمان نمایشگاه
🔻🔻
https://bookroom.ir/book/85873
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#طنز_و_سیاست
😊 شب ناآرام رئیس جمهور!
آقای روحانی: در این سه سال هیچ شبی نبود بنده با خیال آسوده سر به بالین بگذارم. (ایکنا: ۹ بهمن 99)
واقعاً باید خدا رو شکر کنیم که رئیس جمهوری به این طنازی و شوخ طبعی داریم. یاد لطیفهای افتادم. مادر به خانه آمد و دید که پسرک، خودش تنهایی همهی بستنی را خورده. با تشر پرسید: یعنی تو هیچ به برادرت فکر نکردی؟ پسرک گفت: اتفاقاً همش به او فکر میکردم که نکنه یه وقت سر برسه!
✍ جیم جواتی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ بهترین نویسندهی زندگی من
🔗 امروز را اندکی با نهج البلاغه گذراندم، مروت و انصاف باید خرج داد؛ جدای از شأن برجسته امامت، از بهترین نویسندههای خودمان غافلیم، انتخاب قالبِ «نامه»، زاویه دید به اطراف و هستی، صمیمینویسی، پردازش دقیق کلمات و تصویرسازیهای ناب؛ همه و همه نشان میدهد، بیحساب و کتاب از پیشینه خودمان و انسان کامل غافلیم.
🖌 نوشتار زیر بخشی از نامه سی و یکم امیر مؤمنان(ع) به فرزندش امام حسن(ع) است که تقدیم مخاطبان نویسندگان حوزوی می شود.👇
💠 پسرم درست است كه من به اندازه پيشينيان عمر نكردهام، امّا در كردار آنها نظر افكندم، و در اخبارشان انديشيدم، و در آثارشان سير كردم تا آنجا كه گويا يكى از آنان شدهام، بلكه با مطالعه تاريخ آنان، گويا از اوّل تا پايان عمرشان با آنان بودهام، پس قسمتهاى روشن و شيرين زندگى آنان را از دوران تيرگى شناختم، و زندگانى سودمند آنان را با دوران زيانبارش شناسايى كردم، سپس از هر چيزى مهم و ارزشمند آن را، و از هر حادثهاى، زيبا و شيرين آن را براى تو برگزيدم، و ناشناختههاى آنان را دور كردم، پس آنگونه كه پدرى مهربان نيكىها را براى فرزندش مىپسندد، من نيز بر آن شدم تو را با خوبىها تربيت كنم؛ زيرا در آغاز زندگى قرار دارى، تازه به روزگار روى آوردهاى، نيّتى سالم و روحى با صفا دارى.
#نهچ_البلاغه #نهج_بلاغت
#امام_علی_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6