🔻الاغِ اسیر اما با وفا
در یک منطقه کوهستانی مستقر بودیم و برای جابجایی مهمات و غذا به هر یگان الاغی اختصاص داده بودند.
از قضا الاغ یگان ما خیلی زحمت می کشید و اصلا اهل تنبلی نبود.
یک روز که دشمن منطقه را زیر آتش توپخانه قرار داده بود، الاغ بیچاره از ترس یا موج انفجار چنان هراسان شد که به یکباره به سمت دشمن رفت و اسیر شد.
چند روزی گذشت و هر زمان که با دوربین نگاه می کردیم متوجه الاغ اسیر می شدیم که برای دشمن مهمات و سلاح جابجا می کرد و کلی افسوس می خوردیم.
اما این قضیه زیاد طول نکشید و یک روز صبح در میان حیرت بچه ها، الاغ با وفا، در حالیکه کلی آذوقه دشمن بارش بود نعره زنان وارد یگان شد.
الاغ زرنگ با کلی سوغاتی از دست دشمن فرار کرده بود.
بازم دم الاغه گرم تا فهمید اشتباه رفته، برگشت.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#روش_شناسی
📚 دستهبندی معرفتهای بشری
1️⃣ معرفت #تجربی، در علوم انسانی و طبیعی، که بر اساس روش آزمایش و خطا (تجربه) بنیاد نهاده شده است، و حاصل آن، علومی مثل فیزیک، شیمی، روان شناسی و جامعه شناسی است.
2️⃣ معرفت #عقلی، در علوم عقلی، در علوم عقلی، همچون ریاضیات و فلسفه و منطق، که بر شیوة استدلالهای عقلی استوار است.
3️⃣ معرفت #نقلی، که بر روش نقل اقوال، ارا و وقایع استوار است، و علومی مثلِ تاریخ، حدیث و ادبیات را شکل داده است.
4️⃣معرفت #شهودی، که بر روش مکاشفه و شهود باطنی استوار است، و علومی همچون عرفان را شکل می دهد.
📕بنابراین، رابطة #معرفت شناسی و #روش شناسی، دوسویه است؛ یعنی هر معرفت بشری بر پایة روشی خاص استوار است، و هر روشی که برای شناخت جهان انتخاب شود، معرفتی خاص به دنبال دارد.
گفتنی است که خطا در روش، خطا در معرفت را در پی دارد.
🆔 مشاوره پایاننامه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔵 مصوبههای تاریک
🔹به بهانه تصویب طرح زیست شبانه
فضای سیاستگذاریها و برنامهریزیها نه تنها از فقدان نظریههای ایرانی-اسلامی رنج میبرد بلکه شاهد سیطره نظریههای دنیای مدرن بر ایدهها و طرحهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ایران هستیم. گاهی این سیطره چنان گسترده است که این شک ایجاد میشود که آیا اصلاً کارشناسانی در پشت این طرحها وجود دارند یا صرفاً برآمده از تقلید از جوامع دیگر و نهایتاً برای تأمین اهداف اقتصادی عدهای است؟!
اخیراً طرح زیست شبانه با هدف نهادینه کردن حیات در شب و ایجاد انگیزه برای همشهریان جهت زیست بانشاط شبانه به تصویب رسیده است. از چند زاویه میتوان این طرح را مورد نقد قرار داد؛
از منظر پزشکی بعید است کسی معتقد باشد که بیداری شب برای انسان ضرر ندارد. برای اثبات این گزاره در علم پزشکی مدارک بسیاری وجود دارد که قابل کتمان نیست. از منظر سبک زندگی اسلامی نیز اساساً شب طبق آیه ۹۶ سوره انعام، ۶۷ سوره یونس و ۴۷ سوره فرقان قرار است مایه آرامش و سکونت باشد.
از منظر جامعه شناختی و مطالعات فرهنگی ماحصل این طرح آیا جز این است که انسان فعال متفکر و خلاق که منطبق بر طبیعت و نه در خلاف جهت آن زیست میکند، به یک «پرسه زن» ِ شبهای چراغانی شده تبدیل شود؟ شبهایی که قرار است به وسیله امکانات دنیای مدرن برخلاف طبیعتش برای انسان روشن شود و بستر مصنوعیِ گذران اوقات فراغت را فراهم کند.
این پرسه زن که به قول والتر بنیامین قرار است چون لاک پشت در پاساژ قدم بزند، همان انسانی میشود که به تدریج عاشق تفاوتهای شب با روز و شیفته تنوعِ حاصل از این تفاوتها میشود. به تدریج شهری مملو از انسانهای ظاهراً بیدار در شب که خیابانهای خوش چراغ و ویترینهای لوکس چشمان خسته آنها را بیدار نگه داشته و روز که وقت فعالیت، تلاش، کار و نشاط است را به زمان کسالت و کرختی تبدیل میکند.
واضح است که چنین انسان منفعلی آرزوی مدرنیته است چرا که او انسان منفعل را به انسان فعال ترجیح میدهد. انسانی که تمام تئوریهایی که بر مبنای اصالت سود و لذت بنا شده است را میتوان بر روی او پیاده کرد و به مرور عنصر «مقاومت» را در او برای همیشه خاموش کرد.
اگر سیاستگذار و برنامهریز فرهنگی به دنبال بسط عدالت است باید معنای تناسب در عدالت را فراموش نکند. باید به دنبال طرحهایی بود که «انطباق» انسان را با ذات، هدف و خیر او به حداکثر برساند. ذات، هدف و خیری که بر مبنای انسان شناسی و هستی شناسی درست بنا شده باشد. مادامی که هر طرح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از این «انطباق» فاصله بگیرد قطعاً شکافی میان انسان و ماهیتش به وجود میآید که حاصلش همین تعارضات بی نهایت انسان مدرنیزه شده خواهد بود.
حواسمان باشد که گاهی ما یک مصوبه یک خطی را تصویب میکنیم اما جامعهی ما نه یک خط بلکه هزار صفحه تغییر می کند…!
🌐 خبرگزاری مهر
✍احمد اولیایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ چگونه یک رمان به واقعهای تاریخی در بین مردم ایران تبدیل میشود؟
به طور اتفاقی با کتابی از آقای رسول جعفریان آشنا شدم که در مورد جریان انعکاس داستانی درباره سقوط آندلس به عنوان تاریخ در ایران بود.
این کتاب هفتاد صفحهای که البته بیشتر به یک مقاله شباهت دارد، از ماجرای تبدیل شدن یک داستان به واقعهای تاریخی در ایران را ریشهیابی کرده است.
حتما داستان خیانت یک سردار مسلمان و مشاوره او به مسیحیان برای تصرف آندلس را شنیدهاید.
داستانی که در آن مسیحیان از یک سردار مسلمان به نام براق میخواهند تا به آنها کمک کند و راهی را برای تصرف آندلس به آنها پیشنهاد دهد. این سردار، جنگ را پیشنهادی غیرممکن میخواند و از آنها میخواهد به سه کار دست بزنند.
ابتدا با مسلمانان از در صلح وارد شوند تا بتوانند تبلیغ آزاد دین را در آندلس محقق سازند. دوم اینکه به تجارت آزاد در این سرزمین دست بزنند و سوم، آموزش و تعلیم را در آندلس به دست بگیرند.
مسیحیان نیز با احداث مدارس و تدریس رایگان به ترویج عقاید خویش در بین مسلمانان پرداختند و آنها را نسبت به عقاید خویش سست کردند. با تجارت آزاد توانستند شرابخواری را در بین مسلمانان ترویج کنند. همچنین از دختران و زنان زیباروی مسیحی برای اغوای جوانان مسلمانان و گسترش عیاشی استفاده کردند.
در نهایت، با اجرایی شدن این عملیات فرهنگی، تصرف آندلس برای مسیحیان میسر شد.
به بیان نویسنده، تمام آنچه که گذشت، ساخته ذهن یک نویسنده مصری است که دهها سال پیش برای هشدار نسبت به ترویج فرهنگ غربی و استعماری در کشورش، کتابی را اینچنین به رشته تحریر درآورده. اما این داستان در ایران کم کم مورد استقبال مذهبیها و روحانیون قرار میگیرد و بدون توجه به استناد و منبع آن در بیشتر کتابها منتشر میشود.
نویسنده در انتها با اشاره به این مطلب که قصد او تکذیب تاثیرات فرهنگی در تصرف آندلس نبوده، بلکه تنها به روند تبدیل یک داستان غیرواقعی به واقعهای تاریخی میپردازد و خواننده را به دقت در مطالعه وقایع تاریخی دعوت میکند.
از این دست داستانپردازیها که امروزه به یک واقعه تاریخی مسلم در اذهان عمومی تبدیل شده، کم نیست به خصوص که فضای مجازی، بستر مناسبی را برای این کار فراهم کرده. از این جهت، دقت و ریشهیابی داستانهای کوتاه تاریخی و دقت کافی نسبت به منبع تاریخی آن، امری به مراتب مهمتر از گذشته محسوب میشود.
✍ مهدی کهن
#داستان_جعلی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 اندر حکایت هنر آزاد
حریفا! تا کنون نام و نشانی از "هنر آزاد" شنیده یا دیده ای؟ هرچند که حال و مجال پرگویی نیست، امّا چند سطری می نگارم تا صحنه ی این کویر خالی نماند.
از سویی، برخی اهالی سرزمین سبز هنر قائلند که نباید "هنر" را به جهانبینی ها و ایدئولوژی های رنگارنگ آلود. رأی آنان این است که هنرمند باید از هر قید و بندی، غیر از عناصر زیبایی شناختی، رها باشد و سیمرغ یا کرکس خیالش، در آسمان آفرینش بی حد و مرز، آزادانه به پرواز درآید. از سوی دیگر، برخی قائلند که عرصه ی "هنر" مگر جای لودگی و مسخرگی است؟! خیر! هنرمند را باید بر صندلی بست و مجبورش کرد که در جبهه ی حق علیه باطل جهاد کند و شمشیر قلم به کف گیرد و گرنه هنرش به لعنت خدا هم نمی ارزد.
رفیق شفیقم، به گمانم هر دو در اشتباهند (یا شاید هر سه در اشتباهیم). چه ساده انگار است آن هنرمندی که خیال خام رهاییِ مطلق از اندیشه های بنیادین در سر می پروراند؛ و چه ساده انگار تر آن عزیزی که هنر را ابزار محض دیده و می پندارد که ارزش آفرینش زیبایی، ارزشی نسبی است.
هنرمند عزیز، مگر می توانی بنیادی ترین اندیشه های ذهنت را کنار بگذاری؟ کودکی را تصوّر کنید که پشت به شما کرده است و اصلاً التفاتی به حضورتان ندارد. اگر ناگاه فریادی بکشید، چه می کند؟ بی تردید به سمت شما برمی گردد. این بدان معناست که می داند که صدای فریاد، مبتنی بر علّتی است. او در همان سن خرد، ناخودآگاه، به قانون علّیّت باور دارد و این بخشی از جهانبینی اوست. حال ای هنرمند، تو چگونه می توانی نگاه عامّت به جهان را کنار بگذاری و هنر خلق کنی؟ جهانبینی تو همچون اکسیژنی است که در ریه های حیاتت جریان دارد (البته، جهانبینی در اینجا معنای گسترده تری از قوانین فلسفی ای همچون علیت دارد. این تنها یک مثال ساده بود).
امّا ای برادری که هنر را ابزار می دانی و هنرمند را به جهت مندی ملزم می کنی، چه می کنی؟! مگر می توان هنرمند را به نحو دستوری، به آفرینش هنری بر اساس جهانبینی ای به خصوص ملزم کرد؟ این چه جفایی است؟! آری! اگر در پی هنر برخاسته از جهانبینی به خصوصیم، باید پیش از مرحله ی آفرینش هنری بدان بپردازیم. یعنی، شخص را پیش از آنکه هنرمند باشد باید تعلیم داد و جهانبینی اش را ساخت، آنگاه در حین آفرینش هنری رهایش کرد تا آزاد باشد. در آن صورت، شاهد خلق آثار زیبای هنریِ برخاسته از آن جهانبینی خواهیم بود. به هوش و به گوش باشید که جهانبینی را نمی توان در جلسات نقد شعر و نقد فیلم و... ساخت. در لحظه ی خلق اثر هنری، هنرمند را باید آزاد گذاشت. والسلام!
✍ علی مؤیدی
#هنر_آزاد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶 تاریخنگاری سدههای نخست پس از اسلام، چالشها و معیارها
◀️ لینک ورود به نشست
به صورت مهمان و حتما با نام فارسی وارد شوید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻طرح ویژه #یاوران_عهد
🌀از طلاب دغدغهمند خواهر و برادر سراسر کشور جهت همکاری با نشریه عهد دعوت به عمل میآید.
✍ نشریه عهد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 #گوش
✅ سینما دیلی چند روزی است که توقیف فیلم قاتل و وحشی را پوشش وسیع خبری میدهد.
💬 خلاصه خبر این است: «قاتل و وحشی» توقیف شد/ ممانعت از نمایش فیلم حمید نعمت الله برای داوران / دلیلی که وزارت ارشاد برای توقیف این #فیلم آورد، نمایش #موی_تراشیده و #گوش لیلا حاتمی بود که از نظر شورای پروانه نمایش این کار مجاز نبوده است. اتفاقی که در همهی این سالها در چندین اثر سینمایی افتاده و مجوز گرفته اما سازمان سینمایی دولت حسن روحانی، ترجیح داد به عقب برنگردد!
🔸موجی از پوشش رسانهای حول این اتفاق، روی کلیدواژه #گوش میچرخد که چند بازیگر و هنرمند یادداشتهایی نوشتند و بر آن تاختند.
🔸من تا قبل از دیدن این کلیپ، این بالبالزدنهای رسانهای برایم معنا نداشت! خب طبیعی است که زنی که حجاب رعایت نکند، نباید مجوز بگیرد! فتوای مراجع، بر حرمت نمایش بدن، تنهاوتنها استثنا، گردیصورت و دستها تا مچ است.
تا این کلیپ را دیدم!
🔷چهار نکته:
🔻۱.ارشاد بیتوجهی کرده که در خبر، #گوش را بهانه کرده! شخصی که خبر را تدوین کرده، نادانی کرده و برای موجسازی رسانهها بستر فراهم کرده! دلیل اگر دلیل است، همان رعایت نکردن #حجاب است. شما که عملا با نمایش گوش مشکلی ندارید؛ چرا خوراک رسانهای میسازید و با اعصاب ملت بازی میکنید؟ (این نکته در فرض خوشبینانه است؛ ر.ک: نکته۴)
🔻۲.کلیپ را ببینید. رسما مدتهاست در مملکت فیلم بیحجاب میسازند و با این گمان که علت وجوب حجاب، مو است! مو نباشد، نمایش مجاز است! اینکه این حرام آشکار اتفاق افتاده، آن هم به صورت مکرر، جای تعجب دارد. چشم و گوشها تاحالا کجا بودهاند؟
🔻۳.من به نعمتالله و تیمش حق میدهم ناراحت باشند. آنها طبق روال فیلم ساختهاند و کاری کردند که قبلا هم میشده! حق دارند ناراحت باشند. اما ارشاد باید بیانیه رسمیتری بدهد و این موضع را روشن کند. غلط قبلیاش را رسما اعلام کند و بگوید زینپس مراعات میکند. حتی شاید لازم باشد خسارت تهیهکننده هم پرداخت شود. این ناهمسانی برخورد در مجوز را باید آشکارا حل کند. نه اینکه به تاریخ حواله بدهد.
🔻۴.سناریوی #آشنا یی شاید پشت پرده است. اینبار با کلیدواژه #گوش؛ تا خاکستریها را داغ کنند... کسی گوش به زنگ هست؟
کلیپ را اینجا ببینید 👈 🆔 عقل سرخ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فیلم | حضور رهبر معظم انقلاب در مرقد امام راحل و گلزار شهدا
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
💠 طلبهها ایرانیاند؟!
دوستی میگفت: یکی از بستگان خانهمان بود. پزشکی توی تلویزیون داشت میگفت: کسی که بیست روز مسواک نزند، باید به دانپزشکی مراجعه کند. این فامیل ما خندید و گفت: این با من نیست. من بیست ساله مسواک نزدم!
پایین این اینفوگرافی نوشته: «کمترین زمان صرف شده در شبانهروز مربوط به کار داوطلبانهی بدون مزد، کارآموزی و سایر کارهای بدون مزد با ۲ دقیقه است». دوست طلبهای خانهی ما بود گفت: ظاهراً ما جزء ایرانیا نیستیم؛ چون بیشترین زمان صرف شده در شبانهروز برای ما مربوط به کارهای داوطلبانهی بدون مزد و کارآموزی است.
بعضی رندان روزگار هم که دیگر راهش را یاد گرفتهاند و نوبت به طلبهها که میرسد میگویند: «کار جهادی» و از کار جهادی هم تنها و تنها پول ندادن منظورشان است.
به (مضمون) سخن حاجآقا قرائتی: حضرت ابوالفضل هم کار جهادی میکرد؛ ولی اسبش علف نمیخواست؟!
✍️جیم جواتی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📌با مشارکت گروه نویسندگان حوزوی برگزار می شود؛
🔹جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب در سه بخش برگزار میشود
♦️اهالی ادبیات و رسانه در زدودن غربت از شخصیت حضرت ابوطالب دریغ نکنند
حجت الاسلام علی اسفندیار در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به جایگاه سرنوشتساز حضرت ابوطالب (ع)، این شخصیت عظیم تاریخ اسلام را حامی تمامعیار پیامبر اکرم (ص) دانست و گفت: حضرت ابوطالب (ع) با حمایتهای هوشمندانه از رسول اکرم (ص) و بهکارگیری توان تعاملی خود در بین سران مکه، توانسته در حرکت و گسترش منطقی و منظم اسلام تأثیرگذاری بیبدیل باشد.
وی غفلت جدی از شخصیت و کارنامه درخشان حضرت ابوطالب در پژوهشهای تبلیغی و تاریخی را شایسته این شخصیت عظیمالشأن ندانست و ابراز داشت: گمنامی این چهره تاریخساز اسلام سبب شده است مجمع جهانی اهل بیت (ع) اقدام به طراحی و برگزاری همایش بینالمللی حضرت ابوطالب (ع) کند؛ از این رو مجریان این همایش درصدد هستند بخش مهمی از این خلأ را در قالب فراخوانهای علمی، ادبی، رسانهای و هنری جبران کنند.
دبیر جشنواره ادبی رسانهای حضرت ابوطالب (ع) در تبیین اهداف جشنواره ادبی_رسانهای حضرت ابوطالب (ع) اظهار داشت: این جشنواره با هدف تولید محتوا و بهرهمندی از ظرفیت اصحاب رسانه و ادبیات در صدد است، در سه بخش «شعر»، «نثر ادبی» و «نگارش رسانهای»، آثار مرتبط با شخصیت حضرت ابوطالب (ع) پدر بزرگوار امیرمومنان علی (ع) را جمعآوری کند.
وی با بیان اینکه این جشنواره به دنبال حمایت از نویسندگانی است که به نوعی وقت لازم را برای نگارش مقاله علمی ندارند، تأکید کرد: حضور اهالی ادبیات و رسانه در چنین جشنوارههایی به همگانیشدن نوشتن و ایدهپردازیهای گوناگون درباره شخصیتهای تاریخی و موضوعات مهم جامعه کمک چشمگیری خواهد کرد.
دبیر جشنواره ادبی رسانهای حضرت ابوطالب (ع) با تأکید بر اینکه تلاش میشود تا قبل از برگزاری همایش بینالمللی حضرت ابوطالب، آثار ادبی رسانهای را در مطبوعات و خبرگزاریها منتشر کنیم، تصریح کرد: به همه نویسندگان جشنواره که آثارشان در رسانهها منتشر میشود، حقالتألیف پرداخت میشود، همچنین از بین آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، یک جایزه ویژه به اثر برگزیده تعلق میگیرد که از صاحب اثر در کنار نویسندگان مقاله تجلیل میشود.
وی با بیان اینکه نوشتن برای این جشنواره هیچگونه محدودیت سِنی و صنفی ندارد، مهلت ارسال آثار را سیام بهمن اعلام کرد و افزود: علاقهمندان میتوانند آثار خود را به شماره ۰۹۱۹۱۵۲۵۴۱۳ در شبکه پیامرسان ایتا ارسال کنند.
این همایش به همت مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) از تاریخ ۱۹ الی ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.
#خبرگزاری_مهر
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔅انقلاب اسلامی و مسأله نفوذ
☑️ نفوذ از طریق تضعیف اعتماد به نفس فرهنگی
عقب نشینی مستمر و گام به گام نظام اسلامی در قبال برخی پدیده های زشت اجتماعی مانند روابط علنی دختر و پسر در ملأ عام، بد حجابی و بی حجابی، فروش علنی مواد مخدر، رواج رقص و غنا و... نه تنها به شکل گیری انگاره ای جبراً پیش رونده و غیر قابل کنترل از آنها انجامیده که تأثیرات منفی بسیاری را بر فضا و فرهنگ عمومی و خانوادگی و ایمانی کشور باعث شده، بلکه مانع از شکلگیری و یا تقویت اعتماد به نفس فرهنگی مسئولان نظام و هواداران جدی انقلاب اسلامی در پیشبرد و عملیاتی کردن اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی شده است.
بدین ترتیب که به نظر میرسد هم اصلاح فضای عمومی فرهنگ کشور و هم بازیابی اعتمادبه نفس فرهنگی بدنههای فعال ملت و عناصر و جریانهای فرهنگی انقلاب تا حدود بسیار زیادی منوط به کنترل و عقبرانی این متغییرهای اجتماعی به ظاهر جبر آلود و مخرب است.
✍️ احمد جهان بزرگی
#دهه_فجر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔷 ژانر دراماتیک
💐امام آمد
🌺 شوق دیدار امام، فواره اشک از چشمان به راه انداخته بود.
کسی به ساعت خود نگاه نمی کرد!
پاها آنقدر اجر و قرب پیدا کرده بودند که همگی دست به دامان پا؛ زدند؛ که آرام و قرار داشته باشید؛
امام میآید .
تپش قلبهای سرشار از محبت، فرشتگان عرشی را به زمین کشاند! آسمان هم فرش شد! ابر سایه گشت! خورشید سکوت کرد! تا صدای امام را بشنود.
همه دلتنگ دیدار یار نفس نفس زنان، چشم به فرودگاه دوخته بودند.
✍️ سید جواد محمدزاده
#دهه_فجر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◼️تسلیت
لوح| آیت الله نظری خادم الشریعه به رحمت ایزدی پیوست
◽️آیت الله عبدالله نظری خادم الشریعه که از یک شنبه چهارم بهمن ماه ۱۳۹۹ به دلیل بیماری در یکی از بیمارستانهای تهران بستری بود در سن ۸۸ سالگی به دیار معبود خود شتافت.
#خبرگزاری_رسا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 وقتکشی در وقت زندگی
🔸جذابیت که از ویژگی های اصلی فضای مجازی است موجب شده تا کاربران ناخواسته و بدون توجه به اتلاف وقت بخش عمده زمان طلایی خود را در این فضا سپری کنند.
🔸 جمله «وقت طلاست» فقط یک شعار و یک جمله معروف نیست، بلکه حقیقتی است که اگر به آن توجه نشود ما را از اهدافمان دور میکند. اتلاف وقت در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی که به واسطه گستردگی ، تنوع و جذابیت مطالب به صورت ناخودآگاه اتفاق میافتد آسیبی است که اعتیاد اینترنتی و افسردگی را در پی خواهد داشت.
🔸مراقب "طلای زمان" در فضای مجازی باشیم.
✍ نهضت سواد رسانهای انقلاب اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃 مسافر کوچک
حس خیلی عجیبی است، مادر بودن را می گویم... وقتی یک موجود خیلی کوچک، میشود تمام وجودت. نه همهی وجودت، که بالاتر از خودِ خودت... این احساس بیمثال را فقط یک مادر میتواند لمس کند.
موجود کوچک ناتوانی که به ظاهر جز زحمت و بیخوابی و ملال برای مادر ندارد، در پیشگاه مادر، عزیزتر از جان است از همان لحظهی ناب آمدن.
شاید امید مادر است و مادر، خود را در نوزادش میجوید، شاید ثمرهی تلاش و عمر مادر است، شاید می خواهد پناه مادر باشد و عصای دست و آرام دل او؛ و شاید و شاید و شایدهای بسیار دیگر... اما نه! هیچ کدام هم که نشود و نباشد، او تجلی نور خداست که ناخودآگاه دل مادر را شیفتهی پاکی خود میکند و معصومانه از مادر دل میبرد.
🆔 دنیای من
#مادرانه
#سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⌨ همه چیز با تُکمه حل و فصل میشود
نسلی که اکنون در راه است، مثلاً سی سال دیگر، چگونه نسلی خواهد بود؟ گمان میکنم که رابطهاش با شاهکارهای اندیشهی بشری گسیخته خواهد ماند، اگر انگلیسی است با شکسپیر، اگر فرانسوی است با کورنی و راسين، و اگر ایرانی است با فردوسی و مولوی.
اینترنت و "تُکمه" مجال نخواهند داد. همه چیز با تُکمه حل و فصل میشود. با آن میتوانید از این سر دنیا به آن سر دنیا بروید. سیر آفاق و انفس بکنید، ولی کو آن رشتهی باریک معنوی که از طریق کتاب شما را اتصال میداد به دنیای بیمرز
✍ محمد علی اسلامینُدوشن
🆔 واژهها را باید شست
#نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❤️ اندر مصائب فرزندآوری
از سونوگرافی بیرون می آیم، دستیار دکتر به من بستهای از هدایای کودک میدهد, طوری که یکی دو نفر کناری بشنوند، با لبخند میگویم دستشان درد نکند، چهار تا پوشک هم خوب است.
زنی آن طرفتر میگوید: «وسط این گرانی فقط بیست میلیون برای خود تولد بچه کنار بگذاری تا بتوانی فرزند بیاوری؛ همهاش هم میگویند: «بچه بیاورید.»
خندهام میگیرد، میگویم: «والا ما بیست تومن برای هیچ کدام کنار نذاشتیم، حالا یکی دوتومن شاید...»
بعد زن لیست میکند و من تازه میفهمم مشکل از کجاست؟!
از خرج زایمان در بیمارستانهای لاکچری تا سیسمونیهایِ «چشم دربیار».
👈 خواندن بیشتر 👉
✍️ زدبانو
#تحدید_نسل
#تولید_نسل
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🇮🇷 راهپیمایی مجازی 22 بهمن از امروز کلید خورد
با ورود به سامانه www.bahman99.ir و ثبت نام و انتخاب شعار و پوستر مورد نظر خود در این راهپیمایی شرکت کنند.
#دهه_فجر
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔰 بیستمین نشست علمی همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم (ص)
🔸وضعیتسنجی پردازش شخصیتهای تاریخی اسلامی در آثار ادبی رسانهای
🏢 مکان: قم، خیابان جمهوری اسلامی، نبش کوچه6 ، خبرگزاری مهر
علاقمندان می توانند از طریق آدرس زیر در وبینار شرکت کنند.
🌐https://vc.miu.ac.ir/Abutalib
@abutalibconf
@HOWZAVIAN
🔵 دالان پژواک
1️⃣ خیلی از خبرهای جَعلی و شُبهاتی که در فضای مجازی دستبهدست میشود، اگر منطقی تحلیل شود، باورش سخت است که کسی آن را پذیرفته باشد؛ گاهی حتی بنظر خندهدار هم میآیند.
به عنوان نمونه جوانی می گفت: زمانی که روسها قند را وارد ایران کردند، مردم دیدند عجب طعمش با چایی چفت و جفت میشه و حالا هی چایی بخور و پس کی نخور. میخوردند و حسابی کیفُور میشدند. امّا روسها یادشون رفت سهم ملّاها را از فروش قندها بدهند تا اینکه منبریها رفتندبالای منبر و گفتند: ای مردم قند نخورینااااااا،قند خوردن حرومه، حروووم!!!!. ملّت هم که حسابی حرف گوش کن!!!، گفتند: چَشم، سَمعاً و طاعتاً، دیگه از امروز چای را با قندنمیخوریم!!! بالآخره چای تلخ به ز سوزش آتش!!!.
روسها هم دیدند ای بابا، قندهاشون روی دستشون باد کرده و فروش نمیره. به صِرافت میافتند و بزرگشون میگه: تا سهمیه ملّاها را ندیم، حال و روزمون همینه. زودتر پورسانت فروش را بدید تا ملّاها قند را حلالش کنند. اینها هم وقتی سهمشون را گرفتند، دوباره رفتند بالای منبر و روایت پشت روایت که؛ ای مردم، اون حرفی که برای حُرمت قند زدیم درست بود؛ امّا یه راه حل پیدا کردیم برای حلال کردنش و آنهم اینکه اگر قند رو بزنین توی چایی و بعد بُخورین، دیگه حروم نیست و میشه حلالاً طیباً!!!.
2️⃣ داستان آنقدر خنده دار است که مُرغ زیر پُلُو هم از شنیدنش خنده اش میگیرد، امّا پرسش این است که پس چرا برخی باورش میکنند؟
پاسخ ساده است؛افرادی که وارد «دالان پژواک» میشوند، اطلاعاتی که باورهای آنها را تأیید میکند میپذیرند و داده های دیگر را پس می زنند. چنین افرادی هرچه در پذیرش حرفهای بی سند و مدرک و بعضاً خنده آور با گارد باز عمل می کنند، در برابر حرفهای مخالف خود ولو باسند و مدرک و استدلال موضع گرفته و مقاومت میکنند. باورهای شکل گرفته جدید ایشان نقش «ابرروایتها» را برای آنان بازی میکند که جلوی پذیرش اطلاعات جدید را میگیرد و تقریباً یک غارفکری برای شخص ایجاد میگردد.
👈 خواندن بیشتر 👉
✍️ سیدحسن هاشمی جزی
#شبههشناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘 فصل هرس
♦️ شجره طیبهی انقلاب اسلامی و لزوم هرس نگرشهای غلط در آستانه قرن جدید. بسیاری از مشکلات امروز ریشه در نگرش برخی از به اصطلاح انقلابیون 57 دارد... آن نگرش غلط و برخی از آن افراد هنوز هم فعال و حتی برخی از آنان پستهای مهمی در حاکمیت دارند!
🌐 Sollam.ir/post/1 متن کامل
🔹 در سال 57 شمسی و 15 سال بعد از آغاز رسمی نهضت امام خمینی کبیر(ره) یعنی خرداد 42 بالاخره مردم شریف ایران بعد از جان نثاریهای فراوان و با هدایت امام خود و مبارزه و جهاد همه جانبه یاران راستین آن بزرگ مرد فرزانه توانستند مهمترین مرحلهی انقلاب یعنی تغییر ساختار سیاسی حکومت ایران را به سر انجام رسانده و آن را متحول کنند. دو رکن اساسی آن تحول بزرگ عبارت است از:
1- حذف و کنار زدن دیکتاتوریِ سلطنتیِ موروثیِ وابسته به دشمنان ملّت از رأس حاکمیت و جایگزینی و استقرار یک اسلام شناسِ متّقی و شجاع و مدبّر (ولایت مطلقه فقیه جامع الشرایط) به جای آن...
2- مردم سالاری واقعی و مشارکت مستقیم تمام اقشار در تعیین سرنوشت خود و کشور در حوزههای مختلف و باز کردن مسیر برای غیر اشراف و ایجاد بستر برخورداری از فرصتهای برابر برای همگان.
🔸 اما آیا انقلاب در سایر ساحتهای حاکمیت مانند اقتصاد، فرهنگ، آموزش و پرورش و غیره نیز به اندازه و کیفیت انقلاب در ساحت سیاسی حاکمیت رخ داد و اتفاق افتاد؟
🌐 Sollam.ir/post/1 متن کامل
✍️حسین کاوه
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅ شعری از حافظ که اشک علامه را درآورد!
روزى در محضر نادره دوران، ترجمان قرآن، حضرت آيت الحق، مرحوم #علّامه_طباطبائى بوديم كه يكى از دوستان حاضر در آن جلسه اين بيت عارف شيراز را زمزمه كرد:
كاروان رفت و تو در خواب و بيابان در پيش
كى روى؟ ره ز كه پرسى؟ چه كنى؟ چون باشى؟
يك باره مرحوم علّامه، دست در مقابل صورت گرفت و سخت گريست و در حالى كه شانههايش به شدت تكان مىخورد، با خود زمزمه فرمود: «كى روى؟ ره ز كه پرسى؟ چه كنى؟ چون باشى؟» گويا آن كس كه در بيابان از كاروان بازمانده و راه نمىداند، خود او است.
آن گريه قلب حضار را چنان به آتش كشيد كه هرگز شعله آن در جانشان به سردى نمىگرايد. رَحِمَهُ اللَّهُ وَ أَنْزَلَهُ فِى جِوارِ قُرْبِهِ.
📎 آیت_الله_ممدوحی
#مشاهیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌀 روحانیت و دنیاگرایی
📝 مدرس افغانی را بیشتر بشناسیم
🔹 مرحوم #مدرس_افغانی استاد مشهور ادبیات عرب در حوزه علميه نجف [زمان سکونتش در نجف]، حجره نداشت و شبها در صحن مطهر حضرت اميرالمؤمنين سلام الله علیه میخوابيد و روزها، اغلب در وادی السلام، در سايه ديوار قبور و حجرههاي آن، مدتي را به استراحت ميپرداخت.
🔹 وی میگفت سرور و خوشحالی من زمانی بود كه برای درس دادن به بعضی از آقازادهها به مدارس يا منازلشان میرفتم. گاه اتّفاق میافتاد كه من در آن هوای گرم برای تدريس پيش آنها میرفتم ولی به من میگفتند امروز حوصله نداريم؛ باشد براي فردا!
🔹 روزی از روزها در وادیالسلام در شدّت گرما، شديداً احساس تشنگی كردم. اين طرف و آن طرف دنبال آب بودم. ديدم كمی آب در حال جريان است؛ بدون اين كه به فكرم برسد كه اين نواحي كه چشمه ندارد. در حال نوشيدن آب بودم كه ناگهان عربی فرياد زد: چه كار میكنی؟ چرا از اين آب میخوری؟ گفتم: خيلی تشنه بودم. گفت: اين آب مردهشورخانه است.
👈 خواندن بیشتر 👉
✍️ مناهج
#مشاهیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⛔️ بودن یا نبودن مسأله این است
🔹 #پاره_حقیقت_گویی ، #مغالطه ، #دروغ_بزرگ و.... از جمله رایج ترین ابزارها و شایعترین شیوههای تحریف هستند.
و آنچه مسلم است در تقابل دو جبهه حق و باطل تمام تلاش باطل "اخلال در دستگاه محاسباتی" است که اصلی ترین #کارکرد_تحریف محسوب می شود.
🔹 اگرچه از تعابیر بیشناسنامه، بی سواد، برو به جهنم و ... که در مورد دغدغهمندان و دلسوزان نظام به کار برده شد تا پرخاشگری در یزد و ... نمونههایی از عصبانیت روحانی هستند. ولی شاهد برگ زرین دیگری از عصبانیت رئیس جمهور حقوقدان بودیم. عصبانیتی توأم با بهره گیری از شایع ترین ابزار تحریف مانند استفاده از تکنیک دروغ بزرگ در اینک ه ( دلیل احضار وزیر جوان پهنای باند بوده)...
✍️ محمدرضا سلیمانی
◀️ تحلیل کامل را اینجا بخوانید
#تحلیل_سیاسی
#عملیات_روانی
#جریان_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN