eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
478 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
👈 با چه استدلالی از صهیونیست ها متنفریم؟ قدس میراث انبیاست، قدس مهبط الوحی است؛ آزادی قدس مستنهض می خواهد. با فلسطین ارتباط داشتن هویت ما است، با قدس ارتباط ایمانی داریم؛ فلسطین سرزمین معجزات است و خدایی که حامی قبله دوم بود، حامی قبله اول هم هست. در سخنرانی ها و مصاحبه های تلویزیونی و رادیویی و یاداشت های سران اسرائیلی پر است از عبارات ها و نفرت پراکنی های که نشان دهنده اهداف و ذات آنهاست که لازم است جوانان و نوجوانان بدانند که آنها چه افکار و اعتقاداتی دارند و ما به چه دلایلی از صهیونیست ها متنفر هستیم. به دلایل مختلف از صهیونیست ها متنفریم. آری! از اسرائیل متنفریم چون اسحاق شامیر یکی از رهبران موساد، می گوید: به زودی فلسطینی ها را مانند ملخ زیر پا له می کنیم و سر آنها را به سنگ ها می کوبیم. از اسرائیل متنفریم چون بنیامین زئب مشهور به تئودور هرتسل که جنبش سیاسی صهیونیسم را پایه نهاد، می گوید: ساکنان فلسطین که فقیر هستند را باید از این مرزها خارج کنیم و به آنها هرگز شغل داده نشود و بگذارید همیشه بیکار باشند و این وسیله تنها راه استیلا بر این سرزمین است که لازم است سری و مخفیانه انجام شود. از اسرائیل متنفریم چون داوید بن گوریون اولین نخست وزیر اسرائیل، می گوید: اینها را باید از این سرزمین بیرون کنیم و ما به جای آنها بنشینیم و باید تک تک فلسطینی ها را به قتل برسانیم، به جز آنها که بخواهند در کنار ما همچون برده و بنده برای ما زندگی کنند. از اسرائیل متنفریم چون گوریون می گوید: این نقشه اسرائیل کنونی را انگلیسی ها برای ما طراحی کردند... ✍ محمد ادریسی @HOWZAVIAN
🧖‍♂جمعه ساعت 2:30 تمام قد گوش به فرمان فرمانده میدان هستیم 🔶منتظر تحولات منطقه‌ای باشید https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔅 فلسطین ناموس اسلام است یکم: فدک نام روستایی است در حجاز و مسافتش با مدینه به اندازه دو یا سه روز است. این زمین نخست از آنِ یهودیان بود و سرانجام در سال هفتم هجری قمری آن را به پیامبر واگذار ساختند. گرچه در طول تاریخ بارها از خاندان پیامبر گرفته‌شده و دوباره به آن‌ها بازگردانده شده است. سید ابن طاووس در کتاب "کشف المحجه" می‌نویسد: درآمد سالیانه فدک 24000 دینار و بنابر روایتی 70000 دینار بوده است. به‌هرروی فدک تنها تِکه‌ای زمین نیست و نبوده است. بلکه نماد حکومت شیعی بر روی زمین است و خلفای اموی و عباسی نیز به این مسئله آگاه بودند. در تاریخ آمده که روزی هارون‌الرشید عباسی به موسی بن جعفر علیه السّلام پیشنهاد کرد فدک را پس بگیرد. حضرت نخست نپذیرفت و چون پافشاری فراوان خلیفه عباسی را مشاهده کرد فرمود من فدک را با گستره جغرافیایی که خود تعیین می‌کنم پس می‌گیرم. هارون پرسید حدود فدک کجاست و امام پاسخ داد که اگر من مرزش را به تو بگویم هرگز آن را باز پس نمی‌دهی. هارون امام را سوگند داد که لب به سخن بگشاید و حضرت فرمود: - مرز نخستش عدن (یمن) است. - چهره خلیفه در هم رفت. - کرانه دومش سمرقند (ازبکستان) است. - رنگ از رخ هارون پرید. - مرز سومش آفریقا است. - چهره خلیفه سیاه شد. - کرانه چهارمش نیز سیف البحر (دریای خزر و سواحلش در شمال ایران) است هارون هنگامی‌که سخن امام را شنید گفت دیگر برای ما چیزی باقی نماند پس بیا جای من بنشین. حضرت موسی بن جعفر فرمود: من گفتم اگر مرز آن را تعیین کنم فدک را نخواهی داد و خلیفه از همان هنگام تصمیم به کشتن پیشوای هفتم گرفت. دوم: مسئله فلسطین در زمان ما همانندِ تاریخچه فدک است. بیش از آن‌که خاک و شمار مردم فلسطین اهمیت داشته باشد آرمان این سرزمین است که برای ما ارزش دارد و نابود ساختن اندیشه صهیونیسم که خود را به ناروا ملت برگزیده خدا می‌داند یک وظیفه است. فلسطین مسئله نخست جهان اسلام است و بیت‌المقدس که روزگاری قبله مسلمانان بوده اکنون نماد ایستادگی و پایداری است. چالش استکبار با همه آزادی خواهان جهان نیز بر سر این است که چرا یک‌سوی مبارزاتشان به سمت نابودی اسرائیل می‌رسد. امام خمینی رحمت‌الله علیه 19 مهر 1347 _مصادف با 18 رجب 1388_ در گفتگو با نماینده جنبش فتح با تأکید بر وجوب دفاع درراه اسلام می‌گوید: "در شرایط اسف‌انگیز فعلی بر هر مسلمانی لازم است که کلیه نیروهای خویش را برای آزاد کردن سرزمینهای اشغال‌شده و انتقام از اشغالگران به کار گیرند. «و اللَّه ولی التوفیق» و جای تردید نیست که وظیفه یک نفر مسلمانی که در دورترین نقطه‌های جهان به سر می‌برد همان وظیفه‌ای است که خلق مسلمان فلسطین امروز به آن مسئول است، مسلمانان به مثابه دست واحدند و همه در مسئولیت عمومی یکسان‌اند." رهبر کبیر انقلاب همچنین بهمن‌ماه 1349 _1390 هجری قمری_ در پیام به زائران خانه خدا چاره‌اندیشی برای آزادی سرزمین فلسطین_ از چنگال صهیونیسم، دشمن سرسخت اسلام و انسانیت_ را ناگزیر می‌داند و می‌گوید: "اگر سران کشورهای اسلامی از اختلافات داخلی دست‌بردارند و با اهداف عالیه اسلام آشنا شوند و به‌سوی اسلام گرایش پیدا کنند، این‌گونه اسیر و ذلیل استعمار نمی‌شوند. این اختلافات سران کشورهای اسلامی است که مشکله فلسطین را به وجود آورده نمی‌گذارد حل شود. اگر هفت‌صد میلیون مُسْلم _جمعیت مسلمان در آن زمان_، با این کشورهای عریض و طویل، رشد سیاسی داشتند و با هم متحد و متشکل شده در صف واحد قرار می‌گرفتند، برای دولتهای بزرگ استعمار ممکن نبود که در ممالک آنها رخنه کنند تا چه رسد به مشتی یهود که از عمال استعمارند." سوم: حج یک عمل سیاسی است و برجسته ترین مسائل سیاسی و اجتماعی دنیای اسلام در موسم حج نمایان می گردد. موضوع فلسطین نیز به عنوان اولویت اول همیشه در حج مطرح می شود و تنها دلیلش این است که فلسطین ناموس اسلام است. ⏪نشانی یادداشت در خبرگزاری رسامحمدهادی سمتی @HOWZAVIAN
👌شاید نخستین مرحله واریز پول تبلیغاتی به دهباشی باشد. ⁉️ پای کدام کاندیدای اصلاح طلب در میان است؟ 🔻با کدام پول؟ با کدام رانت؟ @HOWZAVIAN
✔️ جملات مقدس جمله فعلیه ماضی بعید بعید: ابراهیم درحبرون نزدیکی بیت المقدس به خاک سپرده شد و قدم به طور سینا گذاشت و در آنجا اقامت کرد و از مادری پاک -مریم مقدس-در سرزمین بیت‌المقدس به‌دنیا آمد و محمد(ص)... جمله اسمیه می‌شود در وصف آخرین پیامبر الهی. محمد(ص)خاتم الانبیا شد. پیامبر به سوی مسجدالاقصی نماز خواند و قدس اولین قبله‌گاه مسلمانان شد. محمد(ص) شبی از شبها از مسجدالحرام به سمت مسجدالاقصی و بعد به سمت آسمان عروج کرد. تا جایی که هیچ انسانی آن را درک نکرده بود و هیچ فرشته‌ای  حتی جبرئیل پا بدان جا نگذاشته بود. سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَ‌یٰ بِعَبْدِهِ لَيلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَ‌امِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِي بَارَ‌کْنَا حَوْلَهُ لِنُرِ‌يهُ مِنْ آياتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ‌ (ترجمه: منزّه است آن [خدایی‌] که بنده‌اش را شبانگاهی از مسجد الحرام به سوی مسجد الاقصی -که پیرامون آن را برکت داده‌ایم- سیر داد، تا از نشانه‌های خود به او بنمایانیم، که او همان شنوای بیناست.(اسراء، آیه ۱) خداوند همه پیامبرانش را از روی قاعده لطف و قاعده عدل بر زمینیان فرستاد. همه انبیا بشارت آخرین منجی را به پیروانشان دادند تا زمان، زمان محمد(ص) شود. محمد(ص) پیامبر شد. پیامبری که دینی همانند موسی و عیسی آورد به معنای اتم و اکمل. دین آنان را کامل کرد .شایسته مردم آخرالزمان. . بیت المقدس، مکانی برای همه ادیان، به ویژه دین خاتم، اسلام. جمله پرسشی: نمی‌دانم صهیونیست، از کجا زاده شد؟ دست ناپاک کدام قدرت او را پرورش داد؟ و چگونه این نطفه ناپاک شد بلای جان مسلمانان و همه جهانیان؟ اما پیر جماران گفت: مسلمانان می‌توانند او را از بین ببرند. فرمود:اگر هر مسلمان یک سطل آب بریزد چیزی به نام اسرائیل باقی نمی‌ماند. جمعه آخر ماه رمضان را روز قدس نامید و همه مسلمانان او را ارج نهادند. سنت حسنه‌ای که تاکنون و انشاالله تا زمان ظهور پابرجا خواهدماند. جمله استمراری:امام خامنه‌ای فرمودند: اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید. مسئله فلسطین مسئله اول بین‌المللی اسلام است.(سخنرانی در جمع بسیجیان سال ۱۳۷۹). ایشان دستور کار می‌دهد: بزرگترین وظیفه ملت و دولت ها و همه ملت‌های اسلامی، حمایت از مبارزات علیه اسرائیل است. او را غده سرطانی نامیدند که از طریق همین مبارزات این غده، ریشه کن خواهد‌شد.(پیام به مناسبت‌اولین سالگرد امام(ره)). جمله عاطفی می‌شود: به حرمت دین مبین اسلام که برای صلح و آرامش و اعتلای همه ابناء بشر آمده‌است. به حرمت تلاش مردان و زنان پیکارو مبارزه و رهبران دینی مسلمانان. به حرمت زمان‌هایی که برای عزت و آبروی اسلام صرف شد. به حرمت مکان‌هایی که خدا آنان را مبارک کرد.   به حرمت خون انسانهای شریفی از هر نژاد و هر قبیله و از هر کشوری که مظلومانه ریخته‌شد. خواه این خون خون‌حاج قاسم سلیمانی از ایران باشد. یا خون ابومهدی المهندس از عراق، یا خون جهاد و عماد مغنیه از لبنان. جمله آینده بسیار نزدیک: انشاالله روزی در قدس نماز خواهیم خواند و خواب‌های زیبایمان را- در روز زیبای پیروزی بر جنود شیطان- تعبیر خواهیم کرد. در آخر... جمله خبری می شود: قدس آزاد خواهد شد. خداوندا به حرمت این شب‌های مبارک این چند سطر را از من بپذیر به نیابت از یک‌قطره آب از سطل آبی که وظیفه هر مسلمانیست که برای نابودی اسرائیل. همان سطل آبی که پیر جماران گفته بود. ✍ فاطمه میری @HOWZAVIAN
♨️ عصر شعر《 》 با شعرخوانی شاعران برگزیده 👈🏻 از سلسله برنامه های پنجمین جشنواره بین المللی (اشراق) ⏰ زمان: شنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ الی ۱۸ 🎥 پخش زنده از طریق سایت و صفحه اینستاگرام اشراق ❌ مشاهده خبر و جزئیات بیشتر: 🌐 http://dte.bz/XMtWr 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔅الا لعنت الله علی القوم الظالمین امان از این تناقض ها و از اندوه دوران ها که دایم سوگواری، سوگوار عید قربان ها پر از خون و پر از خنجر، پر از سنگ و پر از سنگر تمام کوچه و پس کوچه ها کل خیابان ها چرا چندیست زیتون در بساط باغبانت نیست؟ دهان باغ را بستند با انبوه سیمان ها بزن فریاد: ای مردم که در ساحل نشستید و... یکی جان می سپارد پیش چشمم، آی انسان ها ! تو را، راه تو را سد کرده و همدست مردابند تویی دریا ! به دنبال چه می گردند جریان ها؟ همه هفت آسمان پشتت، زمین سنگی ست در مشتت که روزی پس بگیری خاک را از چنگ شیطان ها و صبحی جمعه از دیوار ندبه* عهد می خوانیم صدایش می کنیم آن روز دیوار مسلمان ها *دیوار ندبه: مقدس ترین مکان یهودیان در اورشلیم که مختصات آن، قبله یهودیان است. @HOWZAVIAN
🔴 مقاومت یا مذاکره فلسطین، سرزمینی که سال‌هاست زیر سلطه‌ی اشغالگران قرار دارد. گرگ‌های اشغالگر مدت‌هاست، بر آن خیمه زده‌اند. مردم فلسطین بیش از نیم قرن است که درگیر مبارزه با اشغالگران صهیونیست هستند؛ اما حاکمان و دولت‌مردان فلسطینی چه اقدامی درمقابل اشغال سرزمین خود انجام دادند؟ یکی از اقدامات دولت‌مردان فلسطینی در آن زمان، سازش با صهیونیست‌ها و پذیرش رسمیت آنان بود. آنان به امید گرفتن امتیازاتی از صهیونیست‌ها، حاضر به صلح و به رسمیت شناختن آنان شدند، اما نه‌تنها به هدف خود نرسیدند، بلکه هر روز مجبور به دادن تلفات و امتیازات بیشتر شدند و اکنون بعد از گذشت ۷۰ سال، مردم فلسطین هنوز، شاهد شهادت عزیزان خود، توسط اشغالگران صهیونیستی هستند. آری ثمره‌ی مذاکره با گرگ‌صفتان تاریخ، چیزی جز باج دادن همیشگی و نابودی آرمان‌ها و سرمایه‌‌ها نیست. سرنوشت فلسطین درس عبرتی است برای همه‌ی دولتمردان تاریخ تا دریابند، مقاومت و ایستادگی، تنها راه مقابله با استعمارگران است. درود بر سردار مقاومت که با عزت و اقتدار درمقابل دژخیمان ایستاد و آنان را به زانو درآورد. ✍ ا. دهقانی @HOWZAVIAN
اخذ، انتقال و استمرار، صلاحیت های ترتّبی مبلغ دین حضرت امیر(ع) در حکمت 147 نهج البلاغه در بعد علمی سه صلاحیت عمده را لازمه شخصیت «داعیان الی الله» می دانند. این سه خصیصه جنبه ترتبی دارند و به نوعی بیانگر مراحل تربیت دینی هستند که خود نشان دهنده این مهم است که آن حضرت رسالت مبلغ دین را نه انتقال معارف بلکه مراقبت و فراتر از آن به شاکله رساندن می دانند. همچنین گویای این حقیقت است که مبلغ دین همان مربی دینی است. اینکه این موارد صلاحیت و نه وظیفه نام نهاده می شود از کلام حضرت قابل اثبات است. 🔸اخذ اخذ به معانی گرفتن است. حضرت در ابتدای حکمت آرزو می کنند کاش حاملی برای علمش وجود داشت تا می توانست علم اش را به سینه اوالقا کند. خطاب به کمیل می فرمایند: «إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً؛ بدان كه در اينجا(اشاره به سينه مبارك كرد)دانش فراوانى انباشته است». بعد از حاملی که باید این علم را اخذ کند سخن می گویند. حضرت ضعف های اخلاقی و معرفتی را مانع کسب چنین صلاحیتی می دانند. به باور علامه جعفری نقص بسیاری از مربیان بشریت در مرحله اخذ بوده است. چنانکه تنها نیم رخی از حقیقت انسان را یافته اند و انسان را در همان نیم رخ میخ کوب کرده اند. مبلغ(بخوانید مربی) باید معارف تربیتی را به درستی شناخته باشد اهداف و مقاصد خلقت انسان و هستی را یافته باشد، غایت تربیت را درک کرده باشد و نسبت به استعدادهای مخاطب(بخوانید متربی)شناخت های لازم را داشته باشد و نیز ازآفات منشی و رفتاری محفوظ مانده باشد. 🔸 انتقال مبلغ وقتی از مرحله اخذ فارغ شد به مرحله انتقال وارد می شود، تا معارف دینی را به قلب متربی برساند. حضرت در این باره می فرماید: «یحْفَظُ اللَّهُ بِهِمْ حُجَجَهُ وَ بَيِّنَاتِهِ حَتَّى يُودِعُوهَا نُظَرَاءَهُمْ وَ يَزْرَعُوهَا فِي قُلُوبِ أَشْبَاهِهِمْ؛ خدا به وسيله آنان(مربیان تربیت دینی)حجّت‏ها و نشانه‏ هاى خود را نگاه می دارد، تا به كسانى كه همانندشان هستند بسپارد و در دل‏هاى آنان بكارد». تعبیر "یودعوا" اشاره به تعلیم علوم و اسرار آماده ای است که همچون امانتی از صندوقی به صندوق دیگر منتقل می شود. 🔸استمرار رسالت مبلغ در بیان حضرت با ابلاغ و تعلیم به پایان نمی رسد، بلکه باید معارف در دل و جان متربی رسوخ و رسوب داده شود. یعنی اقدامات تربیتی باید موجب ملکه شدن آموزه های دینی در متربی شود. «حَتَّى يُودِعُوهَا نُظَرَاءَهُمْ وَ يَزْرَعُوهَا فِي قُلُوبِ أَشْبَاهِهِمْ» دراین فراز، از کاشتن بذر معرفت در دل وجان متربی سخن به میان می آورد. تعبیر "یزرعوا" اشاره به آن دارد که باید بذرمعارف افشانده شود و تدریجاً در دل متری پرورش یابد تازمانی که به ثمر نشیند. 📚برشی از مقاله صلاحیت های حرفه ای مربی تربیت دینی؛ارائه چارچوبی همسو با حکمت ۱۴۷نهج البلاغهروح الله شهریاری @HOWZAVIAN
📌 کلاب هاوس؛ سوار بر رخوت انسان مدرن امتداد فلسفه در زندگی عینی اگر در غرب موفق بوده، به این دلیل است که به عنصر نیاز و سلیقه انسان مادی اهمیت زیادی می دهد. این توجه در تکنولوژهای ارتباطی و اپلیکیشن های ارتباط جمعی نیز دیده می شود. بشر امروز که در عصر مدرن متصف به صفاتی مانند عدم تحرک، یکجانشینی، خستگی، کم انگیزگی، فردگرایی و ... شده است، بهترین راه ارتباط جمعی را استفاده از نرم افزارهایی می داند که همگی در یک گوشی موبایل در دستان او قرار دارند. قطعا این، بهتر از ارتباطات فیزیکی و چهره به چهره و حضور گرم اجتماعی است که نیاز به حرکت و اراده‌ی بیشتر دارد. دنیای مدرن این حرکت و اراده را نشانه رفته است. زمانی رخوت انسان به حدی بود که اپلیکیشن های متن محور برای او بهشت تنبلی و کسالت بود و با نگارش متن، ارتباطات خود را بر قرار می کرد. به تدریج و بر مبنای حرکت جهان مدرن که قرار است این رخوت را بیشتر کند، اپلیکیشن ها به سمت تصویر‌‌‌محوری و فیلم‌محوری رفتند و خیال افراد را حتی از تایپ کردن راحت کردند. اما اکنون، نرم افزارهایی که بتواند کم ترین تحرک و فکر را به مخاطب تحمیل کند، اولویت دارند. اینجاست که مانند کلاب هاوس می تواند به خوبی بر این موج سوار شود. کلاب هاوس یک اپلیکیشن صوت محور است و به عبارتی انسان بدون هیچ تحرکی صرفا با چرخاندن زبان یک مشارکت تمام در آن خواهد داشت. کلاب هاوس دو مشخصه اصلی انسان و دنیای مدرن را در خود دارد؛ هم به رخوت و کسالت انسان امروز پاسخ مثبت داده و هم ارتباطات را به مجازی ترین شکل خود سوق داده است. از طرف دیگر، همه می دانیم که صوت و به عبارتی صحبت کردن نسبت به متن و تصویر امکان خطای بیشتری دارد. حرف زدن در فضای مجازی به خصوص وقتی آنلاین باشد طبیعتا دارای اشتباهات گسترده تری خواهد بود. این آسیب را به عدم بلوغ فرایند گفتگو در جامعه اضافه کنید. لذا بزودی ما به ناهنجاری ها، خطاها و آسیب های زبانی بسیاری در کلاب هاوس مواجه خواهیم شد. هر چه بیشتر حرف بزنید بیشتر در کلاب هاوس مشارکت خواهید داشت و هر چه بیشتر حرف بزنید کمتر فکر می کنید. احتمالا در نسل آینده اپلیکیشن های ارتباطی، ما با برنامه هایی مواجه خواهیم شد که به طور کل کنش معناداری از اعضای بدن را نیاز نداشته باشد و نسبت به انتقال داده های ذهنی و کنش مغزی عمل کند بدون اینکه شما صوتی تولید کنید یا متنی بنویسید یا تصویری منتقل کنید. شاید این اتفاق با پلک زدن، یا اراده ذهنی اتفاق بیفتد اما قطعا این مسیر طی خواهد شد. حرکت تکنولوژی های ارتباطی مدرن قرار است نیاز انسان تنبل و سست مدرن را پاسخ دهند که اصل وی بر عدم تحرک، یکجانشینی، عدم تأمل، عدم تفکر است. لازم به ذکر است آنچه ذکر شد صرفا یک زاویه نگاه به کلاب هاوس است. قطعا می توان از زوایای دیگر این ابزار و مانند آن را مورد مطالعه قرار داد. ✍️ احمد اولیایی @HOWZAVIAN
🔴نگفته‌های ظریف 🔵 صوت کامل مصاحبه ظریف را با دقّت گوش دادم. جدا از گفته‌های ناراحت کننده و دشمن شاد کن ظریف در مورد میدان و مرد میدان، امّا نکته مهم‌ دیگر، نگفته‌های اوست. از آنجایی که قرار بود این مصاحبه تاریخ شفاهی باشد و تاریخ یعنی ما‌وقع و به عبارت دیگر یعنی هر آنچه اتفاق افتاده است، امّا؛ در مصاحبه‌ی ظریف موارد زیادی به سهو یا به عمد از قلم افتاد. مواردی مثل: لزوم قدم زدن با جان کری در حالی که تخاصم آمریکا پایان نیافته بود... ممانعت از رفتن کشتی امدادی به یمن در پی تماس جان کری... جیسون رضائیان... عکس با افسر اسرائیلی... ارتباط با نایاک... خسارت محض خواندن برجام توسط رهبری... پشیمان شدن رهبری از اجازه دادن برای مذاکره... عدم لغو تحریم‌ها در پی اجرای برجام، خلاف وعده‌های داده شده... انکار اهداف اقتصادی برجام و پر رنگ کردن اهداف اخلاقی... خاطرات شِرمَن و گریه‌های او... از دست دادن فرصت‌های اقتصادی همسایه‌ها و کشور‌های شرقی... متهم کردن سپاه به پولشویی... و... شاید یکی از علل نپرداختن به این مسائل عجله‌ی مصاحبه‌کننده یا آمران مصاحبه برای کشاندن بحث_با بهانه و بی‌بهانه_ به مسأله کاندیدا شدن ظریف در انتخابات بود.🤔 ✍ سیدمیلاد حسینی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
🌱 رسانه روی اعصاب فرزندان اولین گام برای کسب سواد رسانه موضوع آموزش است، هم والدین و هم فرزندان هر دو استفاده از فضای مجازی نیازمند آموزش هستند. آموزش والدین و همچنین فرزندان می‌تواند از طریق شبکه‌ها و فضاهای آموزشی (مدارس، دانشگاه، و... ) و همچنین از طریق خود رسانه‌ها‌ (روزنامه‌‌ها، تلویزیون فضای مجازی و ...) صورت پذیرد. در حال حاضر کودکان و نوجوانان ما بیشتر وقت خود را در فضای مجازی صرف می‌کنند، ‌علاوه بر این برخی از این کودکان و نوجوانان والدین شاغل دارند و در خانه تنها هستند و همین تنهایی باعث می شود که بیشتر سراغ فضای مجازی بروند. استفاده‌ی بیش از حد از فضای مجازی، روی سیستم اعصاب و روان بچه‌ها تبعاتی دارد و باعث ایجاد اختلالات روانی مثل بی‌قراری، زودرنجی، پرخاشگری و حواس پرتی می‌شود. البته این فضا نیاز به کنترل و نظارت مستمر دارد. یکی از فوائد سواد رسانه این است که مخاطبین رسانه نسبت به‌ محتوایی که توسط رسانه ارائه می‌شود، حساس می‌شوند‌، و محتوای دریافتی را به خوبی نقد می‌کنند، چنانکه خداوند‌ در قرآن می‌فرماید: اگر برای شما خبری را آوردند، راجع به آن جستجو کنید و خبر را انتشار ندهید تا از صحت‌ صدق و کذب آن باخبر شوید‌. (حجرات۶) ‌بنابراین کسانی که به سواد رسانه مجهز می‌‌شوند پیام‌های دریافتی را بخوبی مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهند. و فریب هر پیامی را‌ نمی‌خورند، و به دام هر تفکری نمی‌افتند. مهمترین عامل آسیب‌های فضای مجازی ضعف مدیریتی است، این فضای پر از خطر، به دلیل عدم‌ برنامه ریزی صحیح از سوی مدیران و مسئولان و نساختن محتوای صحیح برای فرزندان مشکلاتی را در پی دارد، در وضعیت حاضر نیاز به بسیج عمومی از سوی دستگاه‌های اجرایی مثل وزارت علوم، وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و آموزش و پرورش هستیم، تا با برنامه‌ ریزی صحیح، آسیب‌های فضای مجازی را کاهش دهیم. حال انتخاب با ما است که با‌ دیدی باز و آگاهی کامل از فضای رسانه استفاده ببریم، یا اینکه بدون‌ سواد‌ رسانه دچار انحراف و مشکلات عدیده‌ی آن شویم. ✍ مهری یزدان‌پناه @HOWZAVIAN
✍ زندگی‌تان را با «قلم»، بهتر رقم بزنید 💐خیر مقدم به عزیزانی که به ما پیوستند، لطفاً با نظرات و پیشنهادات سازنده‌، خادم خود را در کانال نویسندگان حوزوی همراهی بفرمایید. 🙏 🌱 این کانال به صورت خودجوش و جهادی اداره می‌شود و به هیچ نهادی وابسته نیست. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 تراژدی ننوشتن همه ما روزانه حرف می‌زنیم و پشت بندش، یا می‌خندیم، یا آزرده می‌شویم و یا سر در لاک سکوت و تأمل فرو می‌بریم؛ زبان ما فعال است، البته زبان شفاهی ما. پرسش اینجاست، چرا به مقداری که حرف می‌زنیم، نمی‌نویسیم؟ بارها درباره وضعیت کتاب و کتابخوانی شنیده‌ایم و خوانده‌ایم. رسانه‌ها از منفی بودن سرانه کتابخوانی گله می‌کنند، نخبگان و دلسوزان کتاب از سرنوشت فرهنگ و ادبیات می‌نالند. پرسش اینجاست، چرا این تب‌و‌تاب‌ها، کارگر نمی‌افتد؟ چرا اخبار بازار کتاب، آشوب به جان ما نمی‌اندازد؟ برخی دردمندان فرهنگ کتابخوانی از گره گشودن این دردها می‌گویند، در حالی که از گره‌یابی کمتر سخن شنیده‌ایم. به دیدگاه نگارنده، گره اصلی نخواندن، ننوشتن است، جامعه‌ای که لذت نوشتن را ننوشد، چگونه کتاب‌ها را سر بکشد؟! جامعه‌ای که زبان نوشتن ندارد و با قلم و کاغذ و تایپ‌کردن قهر است، چگونه از آثار و موالید مکتوب دیگران کام بگیرد؟ شاید این مثال جالب باشد، پدری که دختر ندارد و وارد دنیای «دختردارها» نشده‌، چگونه درباره آن ربط‌ها و دنیای پدر_دختری می‌تواند بگوید و بنویسد؟ زبان نوشتن، زبان فطرت است و با ساحت مهارت نویسندگی متفاوت! تا نوشتن همگانی نشود، خواندن همگانی نخواهد شد. تا خواندن همگانی نشود، مردم از نویسندگی گریزانند و فرهنگ و کتاب و مکتب ما هماره با کمبود نویسندگان تمام‌عیار روبه‌رو است. اکنون می‌توان ادعا کرد، بسیاری از ما مزه حرف زدن را چشیده‌ایم و مزه نوشتن را نه... و عاقبت، آن می‌شود، کسانی که بیشتر حرف می‌زنند بر زندگی ما حاکم می‌شوند، نه کسانی که بیشتر می‌نویسند! ✍ علی اسفندیار @HOWZAVIAN
داعش! انفجار! و خنده دختری که دود می‌شود! و آه و اشک و ناله ای که پتک می‌شود بر تن جنازه ای به نام پدر! و خونی که از چنگ گرگ بی صفت چه بد می چکد! و چرچیل و هیتلری که هنوز هم از قعر چاه ویل، بر خرمن فرشتگان داس مرگ می‌زنند! ننگ و نفرین! بر مردگانی که ایستاده راه می‌روند! ؟! 😭 ✍️ محمد مرادی @HOWZAVIAN
🔴 شاگردان «سیدالشهدا» -آقا! آقا...مژدگانی...مژدگانی. -چی شده نورالله؟ همه ی کوچه را گذاشتی روی سرت.چه خبر شده؟؟؟ نور الله که از خوشحالی صدایش در نمی آمد گفت: -مبارکه آقا...الحمدلله میترا خانم و بچه هر دو سالم اند. خدا یک دختر خوشگل و بامزه عین کوفته قلقلی بهتون داده... آصف که خبر را شنید، نگاهی به آسمان کرد و با چشمانی که حلقه ی اشک درونش به سختی خودش را نگه میداشت سر به سجده گذاشت. آصف لباس های خاکی خودش را تکاند و دستان کارگری خودش رو به هم زد و به سمت خانه راه افتاد‌. خانه ای که از امروز به بعد، سوت و کور نیست. خانه ای که صدای محیا، از امروز روشنی بخش آن میشود. آصف، محیا را با همان لباس های خاکی و با همان دستان خاکی که سال به سال، مروارید های پینه را در خودش جای میداد بزرگ کرد. محیا، در مقابل چشم آصف و میترا قد میکشید و بزرگ میشد. محیا بزرگ میشد و لباس های رنگارنگ و زیبای افغانی میپوشید و دل پدر و مادرش رو میبرد؛ ولی لباس آصف همان لباس همیشگی و همان پیراهن و شلوار خاکی ِ کارگری. تا اینکه همان کوچه، همان خانه؛ نورالله میدوید و به سر میزد. -آقا!آقا!...خاک به سر شدیم.آقا! آقا! بیچاره شدیم. - چه شده نورالله...؟؟کفر نگو... خیر است ان شاالله... -آقا! مدرسه سید الشهدا....آقا بمب!! آقا محیاااا...محیاا...محیاااااا...محیااااا... م ح ی ا ▪️به همین سادگی. انسانی آمد و رفت. در حد همین چند خط نوشته ی من...و دنیای دنی و پست که ککش هم نمیگزد... و آصف از امروز دیگر از دنیا همان لباس خاکی را هم نمیخواهد...دنیای بی دخترش، از همان خاک کمتر است. 🔸پروردگارا! شکایت داریم.... احسان توکلیان فرد @HOWZAVIAN
📌سوت پایان سوت پایان زده شد! و تو هنوز روی نیمکت نشسته ای! دست زیر چانه در حال تماشای مناظر طبیعت هستی! سوت پایان زده شد! و تو هنوز در ضاد والضالین لنگر انداخته ای! مخارج حروف تو را زمینگیر نکند که راه سخت و دشوار است! سوت پایان زده شد! و تو هنوز در حال ویرایش موهای خود نشسته ای ! آیینه را بشکن که تو را محبوس خود ساخته است! سوت پایان زده شد! و تو هنوز منتظر قسمت بعدی سریال احضار ایستاده ای! ماه رفت، هلال رفت، نیمه رفت، پایان نزدیک شده! سوت پایان زده شد! و تو هنوز نمی دانی تک فرزندی ، از هر ویروس کرونایی کشنده تر است! رسالت زندگی را نخوانده ای! سوت پایان زده شد! و تو هنوز سحر بیداری! بیداری که بیدار باشی! بخواب که شاید خواب تو از بیداری بیدار تر باشد! سوت پایان زده شد! تو هنوز نمی دانی بخشیده شده ای یا نه! سنگینی گناه را نمی بینی! فکری بکن! سوت پایان زده شد! و تو هنوز روزه می گیری! نمی خوری، نمی نوشی! روزه نگیر ؛ بگذار روزه تو را بگیرد تا راهی به درون روزه پیدا کنی، ببینی بهشت گمشده انسان را در اعماق ظلمت دنیا. سوت پایان زده شد! و تو هنوز اشکی از چشمانت سرازیر نشده است! دست بجنبان که فرصت اندک است! سوت پایان زده شد! و تو هنوز بی حال و بی رمق پای سجاده می نشینی! ماه رفت، هلال رفت، نیمه رفت، پایان نزدیک شده است! سوت پایان زده شد! و تو هنوز مست قصه یوست و زلیخا هستی! هوشیار باید شد، با هوشیاران عالم هم نشین گردید. ✍️ سیدجواد محمدزاده @HOWZAVIAN
🔅 شما هم می‌توانید عضو تحریریه‌ی سراج شوید 👈 دعوت به همکاری @HOWZAVIAN
🔻 چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ در صدا و سیما ❇️دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۲۲ در اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/ravasi در اینستاگرام: https://instagram.com/ta_abad_zendegi @HOWZAVIAN
💠 جمهوری اسلامی و قرائت جدید از جغرافیای جهان جمهوری اسلامی بی‌تردید برهم زننده معادله «جهان اول، دوم، سوم» است. امام راحل فرمودند: «انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به‏‎ ‎‏پرچمداری حضرت حجّت ـ ارواحنا فداه ـ است.» امام خمینی (ره) رهبر انقلاب هم تأکید کردند که «قضیه‌ی فلسطین کلید رمزآلود گشوده شدن درهای فرج به روی امت اسلامی است و همه‌ی دنیای اسلام باید مسأله‌ی خود بداند.» امام خامنه ای بنابراین مسأله قدس و نسبت آن با ظهور، جایگاه محوری خود را در این نگاه تمدنی پیدا میکند و بدیهی است که جمهوری اسلامی برای حرکت به سمت ظهور نیازمند یک قرائت و تقسیم بندی جدید از جغرافیای جهان در سیاست خارجی خود است. راهی که یقینا با حرکت در چهارچوب منحط نظریه سیاست خارجی توسعه گرا مبتنی بر جهان اول و دوم سوم به آن نخواهد رسید... ✍️ قاسم یزدانی مقدم @HOWZAVIAN
🔸بهانه‌ای به نامِ «اختیارات رئیس‌جمهور» «به دونده‌ای گفتند: اگر جامی در کار نیست، چرا این‌قدر می‌دوی؟ جواب داد: برای سرگرمی و تفریح!» قوه مجریه یکی از میدان‌هایی است که اگر با تلاش و تدبیر همراه شود می‌تواند از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین بخش‌ها در جهت بهبود فرهنگ و اقتصاد یک جامعه باشد؛ آن هنگام که قبل از ورود به این عرصه با ساز و کار و‌ حوزه اختیارات آن واقف بود. چند‌ سالی است که بهانه‌ای با نام اختیارات ریاست‌جمهوری دستاویز خوبی برای فرار از بی‌تدبیری‌ها و بی‌عرضگی‌هایِ مدیریتی شده است؛ می‌گویند رئیس‌جمهور هیچ‌کاره است و یا اختیاراتش بسیار محدود است! «زهی خیال باطل». اما سؤال اساسی اینجاست؛ اگر اختیارات رئیس قوه مجریه در مدیریت اجرایی کشور و عزل و نصب‌ها، اختیاری هیچ‌وپوچ است، پس چرا کاندیدای ریاست می‌شوید... 🔗 متن کامل ✍️ علی کردانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
📣 فغانستان سرزمین اذان افغانستان و کابل همان فغانستانی است که از شرق تا غرب جهان اسلام امتداد دارد. ما غریب روزگار فریب شده‌ایم. عزاخانه‌ی مظلوم باز است و سلاخ‌خانه‌ی ظالم بازتر. فریادهای قربانی به جایی نمی‌رسد و عربده‌های قاتل ملودی دلنشین جهان رسانه شده است. دخترک روزه‌دار افغان با خون گلوی خود روزه می‌گشاید و کودک بی‌پناه سوری با آب دریا لب تر می‌کند. کسی فغان بر نمی‌آورد جز خودمان. کسی در این غم‌ها و ماتم‌ها شریک نیست؛ جز ما عادت‌یافتگان به رنگ و بوی خون و قبرهای زیر یک متر، از یمن تا لیبی و دمشق و کابل و کراچی. مایی که سال‌هاست در مزبله‌ی شیطان اکبر و اصغر دنبال انجاس جاهلیت مدرن می‌گردیم. وای بر ما! به کجا می‌رویم؟ به کجا رفته‌‌ایم؟ مردان میدان را کشته می‌خواهیم و در جهان دیپلماسی ریپ می‌زنیم. غیرت را سر می‌بریم و ترس را جرئت می‌بخشیم. برای آسایش این گیتی فقط با دشمن مدارا می‌کنیم؛ ولی با دوستان نامروتیم. مرگ بر خشک‌مغزی و جهالت و تعصب. مرگ بر بردگان مطیع نظم ناموزون جهان سلطه. ای سرزمین‌ پهناور شعرهای سوگوار! ای جهان بی‌سلام اسلام! ای خاک نفت‌خیز برادرکش! چرک کف دست یانکی‌ها چه تعفنی روی دستت گذاشته که مولود اسلام باید روزه‌ی خونین بگیرد و رگ کسی نجنبد؟ کمی آن طرف‌تر اما شکم موالید کفر و فجور اگر ذره‌ای قار و قور کند دنیا ماتم‌سرا می‌شود. ای خاک اذان خیز! برخیز! چرا به خواب رفته‌ای و فریضه‌ی بیداری را به دست قضا سپرده‌ای؟ موریانه‌ها تا کی باید ریشه و تنه‌ات را بجوند ای درخت اصلها ثابت و فرعها فی السماء؟ کجاست اقبال که از لاهور برخیزد و باز هم برای ما از خواب گران‌مان بگوید؟ خواب و خلسه‌ای که از زخم بستر هم گذشته‌ و به چرک و کرم و تعفن رسیده است. بخوان برای ما آن شعر بیدارگرانه‌ی شفابخش را ای اقبال سرزمین‌های اشغال شده‌ی اسلامی! بسرای و بگو: ای غنچه‌ی خوابیده چو نرگس نگران خیز، کاشانه‌ی ما رفت به تاراج غمان خیز... خاور همه مانند غبار سر راهی است، یک ناله‌ی خاموش و اثر باخته‌ی راهی است، هر ذره‌ی این خاک گره خورده نگاهی است، از هند و سمرقند و عراق و همدان خیز.... فریاد از افرنگ و دلاویزی افرنگ، فریاد ز شیرینی و پرویزی افرنگ، عالم همه ویرانه ز چنگیزی افرنگ، معمار حرم باز به تعمیر جهان خیز. و کجایی تو ای اقبال بلند دین خدا! ای مهدی امت‌ها! بیا و قبله را دوباره بشوی از پلیدی نفاق و از ادناس و انجاس رقص شمشیر و شراب خائن‌الحرمین. ما منتظر تنها مرد میدان آرزوهای به خاک رفته‌ی انبیا و اولیاییم. اگرچه خونبار است روزگار ما. اگرچه بر منبر رسول رحمت و عزت و کرامت بوزینه‌ها سوارند و امت او قربانی هوس و ضعف و ذلت فرمانروایان، باز هم امید در ما نمرده است. امیدی که از طلوع فجر انقلاب ۵۷ خمینی جانی تازه گرفت و تا تابش عالمتاب انقلاب جهانی منجی موعود امتداد خواهد داشت. ✍ سعید احمدی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
✴️ نقش ما در نقشه‌ی دنیا به احترام 💐 اگر بنویسیم و آن را در دسترس دیگران قرار دهیم، به نقش اجتماعی خود رسمیت می‌بخشیم. ✍ شما مخاطب فرهیخته هم می توانید دیدگاه خود را درباره مسائل مختلف جامعه برای ما ارسال کنید. @HOWZAVIAN
🔴 شابلون انتخاباتی (هر خودرو، یک بیلبورد تبلیغاتی شهری!) 🔻 روز ، در شهرهایی که نماز عید برگزار می‌شود، خودروهای بیشتر مردم مذهبی و انقلابی، در یک مکان جمع می‌شود. 🔹 این تجمع خودرویی، فرصت مناسبی است برای استفاده از شابلون‌های انتخاباتی و طراحی این تصویرها پشت شیشه خودروها ✅ توجه داشته باشید که اگر این طرح به‌صورت گسترده و کشوری اجرا شود، می‌تواند موج بزرگی در کشور به راه بیندازد و نقش به‌سزایی در ترغیب قشر خاکستری به شرکت در انتخابات و ایجاد شور انتخاباتی در شهرها داشته باشد. تصور کنید یک نفر از صبح تا شب، فقط ۱۰ ماشین را ببیند که چنین طرحی پشت شیشه‌اش کار شده است...! فایل با کیفیت بالا را برای پرینت لیزری، از این نشانی دریافت کنید: لطفاً و برای کمک به مردم در ، تا می‌تونید این مطلب رو منتشر کنید.