#چند_خبر
👈 به خاتمی نقد داریم
🔻کارشکنی دولت و تحصیل کودکان مهاجر
🔸آخرین گفت و گوی رئیس قضا با مردم
✍️ منبأ بخوانید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 سیاستمدار بهشتی
یکی از شخصیتهای اثرگذاری که بیشترین الگو را جوانان این مرز و بوم از او گرفتند شهد آیت الله دکتر بهشتی بود. نگارنده این سطور بر این باور است که دنیای امروز ما بیشتر از دنیای ۴۰ سال پیش ایران به اندیشه و تفکر او نیازمند است مرحوم شهید آیتالله دکتر بهشتی، شخصیتی فراجناحی و فراسیاسی که خط اعتدال و انسانیت و علم را در پیش گرفت و هدف بالای خویش که تحقق جامعه اسلامی بود را محقق نمود، هرچند چهار دهه است که وی در میان ما نیست و دوستان و یاران او پرچم تبیین انقلاب را به دست گرفتهاند، و جای این پرسش است که جریان انقلاب برای به کرسی نشاندن راه و منش این اسطوره عدالت و تقوا در جامعه و در بین نسل جوان چه کرده است؟ و امروزِ ما، با بهشتی چقدر فاصله دارد؟
این روزها که در چهلمین سالروز فقدان این مرد بزرگ قرار گرفتهایم، بیش از همه نیازمند بیان جایگاه علمی ایشان هستیم و جامعه بیش از هر زمان دیگر تشنه اندیشه ناب اوست. در چنین جامعه ای نباید از شخصیت و اندیشه آن شهید والامقام غفلت می شد، هنوز بسیاری از جوانان و چهرههای کشور و مردم، او را به درستی نمیشناسند و با اندیشه های انقلابی و اسلامی شهید بهشتی بیگانهاند.
شهید بهشتی در مناسبت ها نمی گنجد و پرداختن به آن شخصیت برجسته، باید فراتر از هفتم تیر اتفاق بیفتد، بهشتی نباید برای همیشه مظلوم بماند.
معتقدم اندیشمندان و دوستان و یاران و کسانی که سیر مطالعاتی این شهید عزیز را داشتهاند باید بیشتر همت کنند و بجا بود، بعد از ۴۰ سال ما او را به دنیا معرفی میکردیم، شخصیت او، بازتاب پیروزی و ایجاد انقلاب اسلامی است.
بهشتی هرگز وابسته به هیچ حزب و جناح سیاسی خود را نکرده و همه کسانی که وامدار جمهوری اسلامی هستند باید خود را مدیون به خون شهید ارزشمند بدانند و در راه تبیین اهداف او تلاش کند و انحصار او به جریان سیاسی خاص برای کسی که در طول حیاتش به مظلومیت شهره بود حقیقتاً ظلم بزرگی به ایشان است.
وقتی به زندگی شهید بهشتی دقت میکنیم، هجمههای فراوانی را در طول عمر مبارک شان تحمل کردند. از سوی دیگر تمرکز شهید بهشتی روی اصول گفتمان انقلاب اسلامی و دغدغه ای که همیشه درباره عدالت و اجتماع داشتند برای مان الگوی سیاسی و اعتقادی جذابی است، این که نباید از حرفهای بیهوده و تهمت آفرین دلگیر شویم. شهید بهشتی به خوبی آموخت که هر کجا که کشتی انقلاب نیاز به کمک داشت، باید وارد عمل شد و در خط امام و ولایت و دفاع از سنگر انقلاب تمام قد ایستادگی کرد.
البته امروزه متأسفانه برای برخی از مدیران نظام اسلامی، اتخاذ رویکردهای مقدس بهشتیها هزینه دارد و مکتب بهشتی را به بهای اندک می فروشند.
آن چیزی که زیباتر است این بود که شهید بهشتی خود را معطل این و آن نکرد و به هدفش برای تحقق جامعه اسلامی عمل پوشاند.
این روزها یادش را گرامی میداریم، و از اندیشه اش می آموزیم که نباید عزت و اقتدار را از خارجیها طلب کنیم؛ شهید آیت الله بهشتی، بیتردید یک سیاستمدار بود؛ اما «یک سیاستمدار بهشتی».
✍️ نیما ارزانی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
#قوه_قضائیه
#شهید_بهشتی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹وطن طاقت ندارد دوری یاران رهبر را
🔹رجایی، باهنر، یا مرتضیهای سخنور را
🔸بهشتی مکتبی بود و ترور شد آنچنان در تیر
🔸خداوندا نگهدار این بهشتیهای دیگر را
✍️ عباس بهمنی
#قوه_قضائیه
#شهید_بهشتی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹اندیشکده دین و حکمرانی برگزار می کند؛
🔸رویداد دلیل؛ اولین رویداد نخبگانی حل مسائل حکمرانی با رویکرد دینی
مهلت ثبت نام:
15 خرداد الی 15 تیر 1400
🔴 اگر میخواهید در حل مسائل بنیادین نظام اسلامی موثر و بخشی از ساختار جدید حل مسائل حکمرانی باشید، در این فراخوان شرکت کنید.
♦️سامانه ثبت نام:
http://sabtename.ir/din_hokmrani
جهت اطلاعات بیشتر به آیدی @mhsh1414 در ایتا پیام دهید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@din_hokmrani
💢«یک ملّت»
📌«لشکر سازی؛ اورانیوم نظام تمدن نوین اسلامی»
🔹{بهشتی یک ملت بود برای ملت ما} جمله معروف معمار کبیر انقلاب امام راحل (رحمه الله علیه) در وصف شهید بهشتی « بهشتی یک ملت بود» یک استراتژی نظام تمدنی را فریاد می زند و انسانها را از مدار سربازی به فرماندهی رهنمون می سازد.
🔹شهید دکتر بهشتی از شخصیتهای نادر تاریخ معاصر ایران و بلکه دنیای اسلام بود. بیتردید، او یکی از برجستهترین رهبران انقلاب اسلامی بود که در تمامی مراحل پر فراز و نشیب مبارزه و نیز در گذار انقلاب نوپای اسلامی از بحرانهای بنیان برافکن سالهای اولیه پیروزی، نقشي بیبدیل داشت و به تنهایی یک ملت بود.
❗️ولی پرداختن به شخصیت فردی و خصوصیات ممتاز ایشان ( صبر، نظم، مدیریت، تواضع، علم، فقاهت، تسلط بر ایدئولوژی اسلام، آشنایی با جهان، شناخت مکاتب غربی و انحرافی) و هزاران نکات کم نظیر و بی بدیل از شهید بهشتی؛ جرعه ای در برابر اقیانوس مکتب ایشان است.
مکتب لشکر سازی، ملت بودن، امت شدن، یک نفر به ازاء هزار نفر جنگیدن، یک کلمه در برابر میلیون ها جمله و کلمه.
🔸 پیامبر اکرم صلوات الله علیه در آفتاب سوزان شرک و بت پرستی ، با اندک یاران سیه چرده و لاغر اندام خود، تمدن اسلامی را در پهنای باندِ جهان به راه انداختد. به راستی چرا و چگونه؟ با کدامین ابزار؟
کمی تعداد و انگشت شماری یاران نه تنها مانع نبود؛ بلکه این قدرتِ لشکر سازی انسان ها توانست؛ هیمنه پوشالی مشرکان مکه و یهودیان مغرض را چنان به زمین گرم بکوبد، که استخوانهای خدایان دروغین آنان به قعر جهنم فرو بروند. همان ابوذر، سلمان، مقداد، عمار یاسر، بلال حبشی؛ این لشکران سپاه اسلام در مقابل ابوجهل و ابوسفیان های تنومند و پر تعداد، انبوه و فراوان، که مجهز به زیور زر و زور و قدرت بودند ولی آنان سربازی بیش نبودند.
🔸این ویژگی لشکر سازی در مقابل سربازی سازی در نهاد امامت ائمه معصومین علیهم السلام امتداد پیدا کرد و میثم تمار، مالک اشتر، حجربن عدی، رشید هجری، مسلم بن عقیل، جمیل بن دراج، هشام بن حکم، تا عثمان بن سعید، حسین بن روح نوبختی، نمونه بارز آن است.
🔸دستگاه فرهنگی، آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه های علمیه، مراکز قرآنی و تربیتی اگر در سیطره ساختن انسان بما هو انسان هستند و او را با هزار آداب و اَطفال به مقام سربازی می رسانند؛ یک غلط مشهور را تکرار کرده اند! حال آنکه اورانیوم نظام تمدن نوین اسلامی، لشکر سازی است، ساختن یک انسان در قامت یک لشکر. آفریدن یک طلبه در قامت یک ملت، یک شهید بهشتی، یک مطهری، یک حججی، یک رجایی، یک سلیمانی است.
❓اینکه جمعی بنشیند و دانه به دانه، فرد به فرد، تک به تک در قالب تربیت فردی، فرد تربیت کنند! نشان از عمق فاصله بین تمدن اسلام با انقلاب اسلامی دارد!
🔸مدل تمدنی اسلام نبوی وعلوی را اگر به دستگاه اورانیوم غنی شده لشکر سازی انسان ها متصل کنیم خواهیم دید فوج فوج لشکر تولید می شود.
بشرطها و شروطها و لشکرسازی من شروطها .
💎امام راحل فرمودند: بهشتی را من بزرگ کرده ام. تربیت یافتگان مکتب خمینی کبیر از مطهری تا بهشتی، از شهید باقری تا صیاد شیرازی، از شهید آوینی تا شهید سلیمانی همه یک خصوصیت مشترک داشته اند؛ وآن ملت بودن است.
‼️امام سرباز تربیت نکرد، فرمانده تربیت نکرد، افسر تربیت نکرد، عالم تربیت نکرد، زاهد تربیت نکرد، محقق تربیت نکرد، خطیب تربیت نکرد، بلکه هر انسان را به مقام لشکر رساند و از آن یک ملت ساخت. این هنر بزرگ رهبران الهی است.
✍️ سید جواد محمدزاده، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
#قوه_قضائیه
#شهید_بهشتی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تیتر_فنی (4)
💢 «لفاظی های آغشته به خون» شاید تیتر بهتری برای «ابتکار» باشد.
💢 در خبر افغانستان به نظر «انفجارهای زنجیرهای» دقیق تر از قتلهای زنجیرهای باشد.
💢 «نمک تازه بر زخم مردم» کد مطلب را ندارد. روتیتر هم گره تیتر را باز نکرده.
💢 «ضد و نقیض» به تنهایی معنی ندارد. باید همراه با «اخبار» بیاید.
✍️ صدرا قاضی
با #نویسندگان_حوزوی همراه باشید.
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
⁉️ دادگاه خانواده یا خانواده دادگاه
خانواده به تنهایی یک حکومت است اگر آنگونه باشد که اسلام عزیز طراحی کرده است. پندار بنده این است که اساسا زمانی سازمانها و موسسات تبدیل به ارکان اصلی اداره جامعه شدند که فقط خاکستری از خانواده برجای ماند و بقایایی کم خاصیت. مثلا یکی از مزایای گرانقدر خانواده پرجمعیت و پیوسته ی اسلامی حل و فصل دعاوی خانوادگی است(سوره نساء آیه ۳۵) در مقابل اتکای حداکثری به دادگاه به عنوان شیوه ای مدرن و نو!.
در مدل اسلامی، قاضی یکی از افراد خانواده است بنابراین طرفین دعوا را به خوبی میشناسد، چه بسا آنهارا از کوچکی تربیت و بزرگ کرده باشد، بنابراین دقیقا میداند مقصر واقعی کیست و مشکل او چیست؟ از طرفی نسبت به طرفین اختلاف، محبت فراوان دارد که موجب میشود تمام تلاش خود را برای اصلاح روابط به کار ببندد. سومین ویژگی در احساس راحتی زن و شوهر در بیان مشکل با حَکَم خانوادگی است. چهارمین مزیت بی بدیل مدل اسلامی در کم هزینه بودن بلکه بی هزینه بودن این مدل دادرسی است. پنجمین فایده جالب مدل اسلامی رسیدگی درین است که اختلافات در همان خانواده حل شده به بیرون درز نمیکند و برخلاف مدل مدرن رسیدگی، هیچگاه قبح این نوع اختلافات و احیانا جدایی ها دامن جامعه را نمیگیرد و... .
باید دانست جمهوری اسلامی بدون طرحی جامع برای احیای نهاد خانواده محکوم به فناست.
✍ قاسم یزدانی مقدم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔊 فضای مجازی، تهدید یا فرصت؛
بررسی حاکمیت سایبرنتیک جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم
🔻 بر اساس مطالعات صورت گرفته، #فضای_سایبر بهعنوان مهمترین، راهبردیترین و مؤثرترین حوزهی حاکمیتی در عصر حاضر مطرح است به گونهای که راهبردهای کنترل افکار عمومی و شناخت ملتهای جهان از این طریق، در سالهای اخیر به اصلیترین گزاره تسلط و اشراف بر جهان از سوی دولتهای استکباری تبدیل شده است. در این بین، سایر کشورها تلاش نمودهاند تا با استقلال مدیریتی فضای سایبری ملیشان از فضای سایبر بینالملل، ضمن ارتباط با فضای سایبر جهان بتوانند ملتهایشان را از تهاجمات نرم، عقیدتی، فرهنگی و سایر آسیبهای متأثر از فضای سایبر حفظ نمایند.
🔺این در حالی است که جنبههای حاکمیتی و راهبردی فضای سایبر در جمهوری اسلامی ایران، آنطور که شایسته بوده و مورد تأکید امام جامعه نیز میباشد، شناخته نشده و به این مقولهی بیبدیل صرفاً از حیث فنّی نگریسته میشود. این خطای راهبردی باعث شده تا کشور با عقبماندگی جدی در کنترل فضای سایبر بهنفع ارزشهای ایرانی ـ اسلامی مواجه شود و تهدیدات و آثار منفی ناشی از آن، تمامی لایههای حاکمیت و همچنین ملت شریف ایران را در برگیرد.
🔺 بنابراین تلاش جدی در دولت سیزدهم باید بر این باشد که بومیسازی، استقلال و مدیریت داخلی فضای سایبر کشور را به معنی واقعی کلمه و در هر دو حوزهی مبانی نظری و راهکارهای عملی و فنّی طرحریزی و اجرا نماید.
✍️ محمدعلی شکوهیان راد، مدرس دانشگاه تهران
🔗 متن کامل را در صدای حوزه بخوانید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸ادبیاتِ دولت انقلابی
امروزه بازیهای رسانهای در فضای مجازی و ایجاد سردرگمی و توقعتراشی برای مخاطب از شگردهای رسانهای جهت ماهیگیریهای جناحی و منفعتهای شخصی محسوب میشود.
در چنین فضایی دولتها و مسئولان انقلابی باید بیش از پیش در ادبیاتِ استعمالی خود دقت کنند؛ هرچند که دولت انقلابی با حُسن نیت و برنامه، گاهی مطلبی را بازگو میکند، اما اگر در ادبیات خود دقت کافی را به خرج ندهد، دشمن، بیگانهدوست و وطندوستانِ منفعت طلب؛ ادبیات استعمالی را تبدیل به ادبیات استعماری خواهند کرد.
مثلاً آنجا که دولت انقلابی از باب ارائه برنامه میگوید:
«زمینه را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم میکنیم و ورود ایرانیان به کشور باید تسهیل شود.»
خود رئیسِ دولت و یا سخنگوی دولت در همان حین باید مقصود و مطلوب خود را تبیین کند؛ که مراد کدام ایرانیان و با چه هدفی است.
دشمنان خارجی و غربدوستان داخلی، مانند گرگهای زخمی در اطراف دولت حلقه زدهاند، و منتظر طعمههای خود از راه ادبیات مبهم، بیدقتیها و احیاناً بیتدبیریها هستند، تا مردم هرگز امید را نیابند.
دولت و مشاوران دولت منتخب ادبیاتها و برنامههای خود را به صورت رها مطرح نکنند و خودشان مقصود و مطلوبشان را برای مردم تبیین کنند.
✍️ علی کردانی
#دولتِ_مردمی
#ادبیات_شفاف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 از سبک مدیریتی اهل بیت تا یکجا نشینی مسئولان
در کافی شریف روایت شده، روزی معلی بن خنیس نزد امام صادق علیه السلام به انتقاد از حکومت بنی العباس می پرداخت و در این میان آرزو کرد که کاش حکومت در دست شما بود و ما آسوده زندگی می کردیم.
حضرت با اشاره به سبک مدیریتی ایده آل اسلامی فرمودند: در حکومت ما برای زمامدارن و مسئولان آن جایی برای راحتی و خوشگذرانی نیست فَقَالَ هَيْهَاتَ يَا مُعَلَّى أَمَا وَ اَللَّهِ أَنْ لَوْ كَانَ ذَاكَ مَا كَانَ إِلاَّ سِيَاسَةَ اَللَّيْلِ وَ سِيَاحَةَ اَلنَّهَارِ وَ لُبْسَ اَلْخَشِنِ وَ أَكْلَ اَلْجَشِبِ.
این عبارت کوتاه دنیایی حرف دارد برای کسانی که در حساس ترین مسئولیت های اجرایی بودند و تنها ساعات اداری را مشغول سیاست و برنامه ریزی بودند وخبری از آنها در میدان نبود.
امام صادق ع فرمودند اگر حکومت در دستان ما بود، باید شب تا صبح را به برنامه ریزی پرداخته و روز را در میدان به حل مشکلات می پرداختم، جز حداقل های اقتصادی اجازه بهرمندی از هیچ امکانات دیگری را نداشتیم.
آری! الگوی حکمرانی اهل بیت اینگونه است.
خدا را شاکریم، چراغ هدایت اهل بیت ع شاخص هایی را مشخص کرده اند که سبک مدیریتی اسلامی را از سبک های بیگانه از آن به روشنی تمییز دهیم، هرچند صدای افتادن ناکارآمدی سبک مدیریتی یکجا نشین و اشرافی بلندتر از آن است که نیاز به استدلال دیگری باشد.
اهمیت و ارج بی پایه این روایات، زمانی روشن تر می شود که آنها را به عنوان نظریه یا مدلی برای مدیریت اسلامی در نظر گرفت و تفاوت های روشن رویکرد منفعت گرای لیبرال را با مدیریت جهادی صورتبندی کرد و مدیریت های خود ساخته یا تقلیدی مدیران را به پای نظام اسلامی ننگاشت.
✍️سید صابر رضایی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
#مدیریت_جهادی
#مدیریت_لیبرال
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ پایان مدیریت لیبرالی
عملکرد دولتها و نوع مدیریت مسؤولان سیاسی، نقش مهمی در پیشرفت یا عقبافتادگی یک کشور دارد و حتی میتواند تأثیر مستقیمی در عرصههای مختلف اقتصادی، فرهنگی و به صورت کلی سیاست داخلی و خارجی داشته باشد؛ از این رو با نگاهی به عملکرد دولتها و مسئولان در نظام اسلامی میتوان چند نوع عملکرد با خروجیها و نتایج متفاوت را مشاهده کرد.
مدیریت لیبرالی با سابقه طولانی و تاثیرات مشهود آن در ساختار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور با روحیه رفاه طلبی و اشرافی که رسیدن به «توسعه» را به هر وسیلهای حتی به قیمت فاصله طبقاتی، بی عدالتی و فشار حداکثری به اقشار کم درآمد مجاز شمرده و در قبال خدماتش به کشور از سفره انقلاب، سهم خواهی کرده است.
تکنوکراتهایی با تیپ مذهبی، اما گرفتار تئوریهای غربی و زرق و برق مادی با روحیه اشرافی و اصالت سود که بعدها با استفاده بی رویه از فرهنگ ترجمه و کپی تامّ سیاستهای دولتمردان غربی در قالب اصلاح طلبان و بعدها در نقش اپوزیسیون و مخالف با سیاستهای کلی نظام اسلامی و قانون اساسی کشور ظاهر شد.
پروژهای با هدف ارزش زدایی و آرمان زدایی از ساختار مدیریت کلان کشور در قالب پلورالیزم دینی و اصلاحات در ارکان مختلف به ویژه پاک سازی دستگاههای بزرگ اجرایی از مدیران انقلابی و ارزش مدار که بعدها در قالب اعتدال گرایی و در پوشش مقابله با تندروی و افراطی گری شدت یافت.
البته در سپهر سیاسی کشور، مدیریتهای لیبرالی، اشرافی و غیرارزشی گاهی در قالب اصلاح طلب یا اصولگرا رخ نمود، اما عملکرد آنها در یک راستا و بر مبنای تفکر ارباب، رعیتی و براساس مدیریت دستوری، منت گزار و غیرتوحیدی بود.
مدیریتهای غیرارزشی، غیربومی و ناکارآمدی که در عین برخورداری از بیشترین امکانات و تحمیل هزینههای مادی و معنوی بر نظام اسلامی کمترین بهره وری را داشته و غالبا بر معیشت مردم و اقتصاد کشور فشارحداکثری وارد کردند.
رهبر معظم انقلاب، دی ماه 96 در نقد این نوع از مدیریت غیرتوحیدی و غیرانقلابی فرمودند: «نمیشود انسان یک دهه همهکاره کشور باشد، یک دهه بعد تبدیل شود به مخالفخوان کشور...، این کسانی که کشور در اختیارشان هست یا بوده، دیگر حق ندارند علیه کشور حرف بزنند؛ بندهای که امکانات در اختیارم هست نمیتوانم مدعی باشم، من باید پاسخگو باشم که با این امکانات چه کردهام.»
در مقابل مدیریت غربزده و لیبرالهای شصت ساله که با رنگ و لعاب سیاسی در جناحهای مختلف سیاسی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا، اقتصاد و فرهنگ کشور، سیاست داخلی و خارجی را تحت الشعاع قرار داده و به عنوان بانیان وضع موجود باید پاسخگو باشند، مدیریت جهادی و خدمتگزار قرار دارد.
مدیریت ارزش مدار و خدمتگزار که با کمترین امکانات از جنگ تحمیلی و با احساس تکلیف نوجوانان و بیست ساله های مخلص شروع شد و در این سالها نیز همین روحیه باعث پیشرفت کشور در عرصههای مختلفی همچون دانش هستهای، موشکهای پیشرفته، فناوری نانو، سلولهای بنیادی و اخیرا تولید واکسن کرونا در شرایط تحریم و موجب امنیت، خودباوری، ایثار و خدمت بی منت و جهادی به مردم شده است.
مدیریت جهادی با پشتوانه گفتمان انقلابی که اخیرا رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس قوه قضاییه و منتخب مردم در انتخابات ۱۴۰۰ بر این نوع مدیریت تاکید کرده و آن را نیاز امروز کشور خواندند و مردم خسته از مدیریتهای غیرارزشی و لیبرالی، این دوره با انتخاب مدیریت جهادی که برآمده از گفتمان انقلابی است، چشم امید به دولت آینده دارند و امیدوار هستند که با مدیریت جهادی، ناکارآمدیها و خسارات وارده جبران و برطرف شود.
البته روشن است که با توجه به زمزمه ها و اقدامات اخیر طیف غربگرا بعد از انتخابات، به نظر میرسد این طیف با حاشیه سازی و سوءاستفاده از مطالبات به حق مردم، جنگ روانی و دوگانههای جدیدی ابداع خواهند کرد و سیاست بزک کردن غرب را ادامه خواهند داد، همان گونه که اکنون و قبل از شروع دولت جدید تلاش میکنند بی کفایتی مدیریت لیبرالی را به نظام اسلامی نسبت داده و مردم را از مدیریت جهادی و انقلابی دلسرد و ناامید کرده یا نسبت به هر طرح و برنامهای در دولت جدید، هراس و تردید اجتماعی ایجاد کنند.
✍️ مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
#دولت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻 شماره جدید #پرتو
📌فضای مجازی در فصل بیداری
📌شلیک تاریخی آمریکا به حقوق بشر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 نقدی بر «کلبه عمو پورنگ»
ظاهرا داستان موسیقی در صدا و سیما تخته گاز میتازد و هیچ محدودهای ندارد . گویا فراموش شده که موسیقی از آن دسته هنرهایی است که محدوده حلال و حرام دارد و بی در و پیکر نیست. در حال حاضر طوری شده که اصلا این حرفها معنا و مفهومی ندارد و سخن گفتن ازاین مسائل چه بسا با دهن کجی و تمسخر همراه باشد. اگر بحثی هم در صداو سیما باشد صحبت از سبکهای موسیقی است. شواهد و قرائن بر این است که تقریبا همه نوع سبکی از موسیقی در صدا و سیما جای خودش را دارد. طبیعتا صدا و سیما به عنوان یک رسانه فراگیر و ملی فرهنگ سازی گستردهای در امور مختلف دارد و این فرهنگ سازی در مورد موسیقی هم صادق است.
متأسفانه حرمت شکنی در وادی موسیقی در برنامههای مختلفی اتفاق میافتد. یکی از این برنامهها که از سریالهای پر بیننده هم به حساب میآید «کلبه عمو پورنگ» است. این مجموعه تلویزیونی که در گروه کودک ونوجوان شبکه دو ساخته شده و از نظر محتوایی سعی دارد که مضامین ارزشمندی مثل اعتماد به نفس را در قالب نمایشی فانتزی با بازیگرانی که عمدتا نقش حیوانی را دارند به کودکان و نوجوانان بیاموزد که نکته مثبت این مجموعه را میتوان همین موضوع دانست.
این مجموعه را تقریبا میتوان به عنوان یک برنامه موزیکال تلقی کرد. نکته مهم در این جا خود را نمایان میکند و آن هم موزیکهایی است که اکثریت قریب به اتفاق آن مصداق موسیقی مطرب و حرام است، به حدی که در بعضی اوقات بازیگران نیز بدنی تکان میدهند و رسما میرقصند. این موسیقی به گونهای است که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و با فتوای هیچ فقیهی سازگاری ندارد.
درست است که برخی موسیقیها مشکوک است و نمیتوان به راحتی آن را مصداق موسیقی حرام دانست، ولی دست کم اکثریت موسیقی که در این مجموعه ساخته و پخش میشود مصداقی بی چون و چرا از موسیقی حرام است. برنامههای دیگری هم هستند که چنین وضعی دارند و جای هیچ توجیهی ندارد ولی در حال حاضر بحث این نوشتار به طور خاص درباره این برنامه است.
اصولا برنامههای داریوش فرضیایی که با نام عمو پورنگ در این سالها در تلویزیون مطرح بوده جزء برنامههای پربیننده بوده و اکثرآنها نیز همین مدل موسیقی را داشتهاند و فرهنگ سازی کردهاند.
با این اوضاع حقیقتا چگونه میتوان نوجوانان را توجیه کرد که ما در شرع موسیقی حرام نیز داریم. آیا با این اوضاع کسی به راحتی میتواند پذیرا باشد؟ طبیعتا نوجوان با تناقضاتی روبه رو خواهد شد و به راحتی توجیه نمی شود.
✍ بابک شکورزاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء
#عمو_پورنگ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📒کتاب «عمو قاسم» به زبان فرانسوی منتشر شد
#خبر_خوب_ما
کتاب نوجوانانه «عمو قاسم» از سوی انتشارات بین المللی فانوس دریایی به زبان فرانسوی منتشر شد.
در حالی که بیش از سیصد میلیون نفر در چهل کشور دنیا به زبان فرانسوی صحبت می کنند، نخستین کتاب با موضوع سردار سلیمانی و با نام «عمو قاسم» منتشر شد.
کتاب «عمویم سلیمانی» در بردارنده ۲۰ داستان از سردار شهید سلیمانی است که برای رده سنی نوجوان تنظیم شده است. این اثر نوشته محمد علی جابری است که از سوی میکائیل براتی تصویرگری شده است که پیش از این از سوی انتشارات کتابک منتشر شده بود.
علیرضا شریفیان که مترجم این اثر به زبان فرانسوی است، از تلاش ویژه برای ارایه دقیق این اثر متناسب با زبان نوجوانان فرانسوی خبر داده است.
این اثر پیش از این به زبان اسپانیایی نیز منتشر شده بود که در منطقه آمریکای لاتین با عنوان «عمویم سلیمانی» عرضه گردیده است.
کتاب عمویم سلیمانی به چاپ چهارم در آمریکای لاتین رسید
با گذشت کمتر از شش ماه از نخستین انتشار کتاب عمویم سلیمانی به زبان اسپانیایی در منطقه آمریکای لاتین، این اثر به چهارمین چاپ رسید.
این اثر که تا کنون در کشورهای کلمبیا، اکوادور و ونزوئلا منتشر شده است، در روزهای گذشته برای دومین بار جهت عرضه در کشور ونزوئلا منتشر شده است.
گفتنی است، انتشارات بین المللی فانوس دریایی به زبان های اسپانیایی، پرتغالی و فرانسوی در منطقه آمریکای لاتین فعالیت می کند.
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔵 #سندِ_حقّانیّتِ_شیعه👌
🔵 یکی از منابع کلامی (اعتقادی) شیعه، در علم کلام (اعتقادات)، رساله «تفضیل أميرالمؤمنين عليه السلام»، أثر عالم و متکلم جلیل القدر شیعه، شیخ مفید (قدس سره) است.
🔵 ایشان در این رساله ارزشمند و فاخر، در هفت فصل، با براهین و إستدلالاتِ متنوّع و متعدّد، إثبات میکنند که بعد از پیامبر أکرم (صلی الله علیه و آله)، برترین و بافضیلتترین شخصیت در عالَم، حضرت أميرالمؤمنين إمام علی (علیه السلام) هستند. بر همین اساس، جانشین بلافصلِ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز آن حضرت هستند، زیرا بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، أميرالمؤمنين (عليه السلام) از دیگران أفضل هستند و بقیه، مفضول هستند و عقل، تقدیم مفضول بر أفضل را جایز نمیداند، بلکه قبیح میشمارد.
🔵 طلبه بوشهری، محمدعلی حاجیزاده، ضمن نقل متن رساله شیخ مفید، 110 بیت شعر عربی در قالب وزنی بحر رجز (نظیر ألفيّه ابن مالک) سروده و مطالب این کتاب را به رشته نظم درآورده است که حاصل آن، کتاب «تنویر مصابیح الیقین في تفضيلِ أميرالمؤمنين عليه السلام» است که بهتازگی، به چاپ رسیده است.
(علت انتخاب عدد 110 برای تعداد أبیات، این است که این عدد، معادل أبجدی حروف کلمه شریفه «علی» علیه السلام است.)
🔵 فقیه گرانقدر و أدیب متبحّر، حضرت آیت الله صفایی بوشهری (حفظه الله)، که مقام معظم رهبری (حفظه الله)، لقب «عالِم فرزانه» را بر إیشان إطلاق فرمودند، تقریظی بر این کتاب مرقوم فرمودهاند.
❇️ آشنایی بیشتر👇
🔷 https://eitaa.com/Tanvir110
❇️ تهیه کتاب با ۲۵٪ تخفیف👇
@Yamahdiadrekni6236
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
کیمیای قناعت.pdf
1.23M
دریافت👆🔹کیمیای قناعت
🖋علیاکبر مظاهری
📝 منتشرشده در شمارهٔ ۱۳۸ ماهنامهٔ «خانهٔ خوبان»، خرداد ۱۴۰۰
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹مثل یوسف باش....
خواستند او را بفروشند که #برده شود...#پادشاه شد.
خواستند محبتش از دل پدر خارج شود... محبتش بیشتر شد.
📌 از نقشههای بشر نباید دلهره داشت؛ چرا که اراده ی خداوند بالاتر از هر ارادهای است.
📌یوسف می دانست تمام درها بسته است؛ اما به خاطر خدا به سوی درهای بسته دوید و تمام درهای بسته برویش باز شد.
📌اگر تمام درهای دنیا به رویت بسته شد، به سمت درهای بسته برو؛ چون خدا #تو با خدای #یوسف یکیست.
✍️ سید محمدطه موسوی، عضو تحریریه مدالفضلاء
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ پادگان مهدوی
تا پایهی چهارم حوزه بیشتر نخوند و ازدواج کرد.
چند وقت قبل، توفیق دیدار و هم صحبتی باهاش نصیبم شد الان ۳تا گل پسر داره.
آهی کشید و گفت صبح میشه و شب میشه هیچ کاری نمیکنم فقط میام ایتا مطالب مفیدشو میبرم داخل پیامرسانهای دیگه بارگذاری میکنم.
تحسینش کردم، بهش گفتم اینکه خیلی خوبه فقط سعی کن مطالعه رو هم به خوبیهای دیگهت اضافه کنی و یه کتاب فرزند پروری هم تقدیمش کردم.
چون ڪسانی ڪھ امروز به ڪتاب توجه میکنند
در آینده دیگران به اونها توجه میکنند...
🌱خیلی از ماها نمیدونیم
یه مادر میتونه فضای حقیقی منزل رو پادگان سربازان مهدوی کنه و با فعالیت خودش در فضای مجازی نیز زمینهی رشد جامعه رو فراهم کنه.
ما از این مبلغهای مدافع حریم خانواده کم نداریم....
✍ مرضیهرمضانقاسم
🔗 متن کامل
#مادران_مهدوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘 مصیبت موفقیتهای پوشالی با هزینههای رانتی
♦️ امروزه متأسفانه شاهد ظهور برخی افراد و مجموعههای به ظاهر موفق هستیم که ادعای حزب اللهی بودن و انقلابیگری دارند لکن برای موفقیتهای ظاهری خود هزینههای بسیار بالایی میکنند که نه توجیه عقلی و شرعی دارد و نه حتی توجیه مدیریتی لیبرالی! برخی مسئولین و افراد و خصوصاً رسانهها نیز در بوق و کرنا میکنند که فلان شخص و مجموعه خیلی موفق است! اما کسی از هزینهها نمیپرسد!؟ و سوالی نمیشود که این به اصطلاح موفقیت چقدر آب خورده است؟ به عبارتی با چه مقدار نیرو، زمان، منابع، امتیازات و در چه شرایطی این مثلاً موفقیت حاصل شده است. آیا مجموع این هزینهها در اختیار سایرین نیز قرار داشته است.
🔺 مثلاً جوانکی یا مجموعهای به صرف اینکه فرزند و یا مرتبط با فلان مسئول و یا حتی از نزدیکان فلان آیت الله است با حداقل تخصص و اندکی تجربه و البته کلی چرب زبانی و محافظه کاری چنان پلههای ترقی را طی میکند... مسئله غلبه روابط بر ضوابط چنان تبدیل به یک رویه ثابت و کار راهانداز و حتی گفتمان شده است که متأسفانه در عرصه مدیریتی شاهد غلبه لابیگران بر صاحبان تخصص و تجربه هستیم. بادمجان دور قاب چینها و فرصت طلبان منافع و پست چنان جانانه مشغول کار هستند که بیم آن میرود که دلسوزان واقعی اسلام و انقلاب و مردم برای ادامه حیات مجاهدانه خود یا باید تقیه کنند و یا دست به اقدامات افشاگرانه بزنند که ممکن است آثار نامناسبی بر آنها مترتب گردد.
✍️حسین کاوه
🌐 متن کامل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹درباره اصلاح قانون بسیج سازندگی
🌱وقتی قانونی نوشته میشود هم باید مبانی و اهداف درستی داشته باشد و هم متناسب با شرایط واقعی و عینی که قرار است در آن قرار بگیرد، باشد.
🌱طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی یک بند مهم دارد و آن اینکه «مرجع صدور مجوز ، تشکیل، فعالیت، سازماندهی، هدایت و نظارت گروههای جهادی، بسیج سازندگی سازمان بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میباشد و فعالیت سایر اشخاص حقیقی و حقوقی تحت عنوان گروه جهادی ممنوع است»
🌱دو نکته در هویت حرکتهای مردمی باید ملاحظه شود، یکی جوششی بودن و از پایین به بالا بودن حرکتها و دوم پشتیبانی و رفع مانع جوشش و انسجام بخشی و نظارت و فرماندهی واحد آنها. اما نکته مهم اینجا است که این که چه زمانی فرماندهی واحد شکل بگیرد، در دستان چه کسی باشد و میزان و شکل ارتباطش با گروهها چگونه باشد، محتاج بررسی واقعیت کف صحنه است. و الا دومی میتواند به نفی اولی بینجامد و این نقض غرض است چون دومی بنا است تحقق اولی را سهل کند و سپس آن را هدایت کند. اگر درست طراحی نکنیم، به جای آنکه فرماندهی ما موانع حرکتهای جوششی مردمی را بر طرف کند عملا با اصل حضورش خود، حجاب جوشش خواهد بود و باید از میان برخیزد.
🌱واقعیت این است که گروههای جهادی از دل هویت بسیج شهری و بسیج دانشجویی و امثالهم برنخاسته اند لزوما، که جنس و سنخ آنها با سازمان بسیج سازگار بیفتد. بسیاری از این گروهها از دل هیات ها یا خیریه ها یا جمعهای رفاقتی و فامیلی شکل گرفته اند، اینها اساسا تناسب و سنخیتی با جنس سازمان بسیج و سپاه ندارند.
🌱بسیاری از رفتارهای مدیریتی بسیج مستضعفین چه خوب چه بد برای این مجموعه ها آزار دهنده است که کسی که کمی در جمع این دوستان بوده باشد تایید میکند. کسی که فقط مدت محدودی بین گروهها و مجموعه های جهادی سابقه دار و متفاوت و البته پر کار چرخیده باشد میداند چه اندازه با بسیج سازندگی متفاوت و ناسازگارند. اینها برخی خودشان در دل بسیج بوده اند آنجا را سازگار برای حیات این حرکتشان ندیده اند و گروه راه انداخته اند. این قانون مثل این است که فردا قانون کنیم همه هیاتها و تکایا باید زیر نظر سپاه پاسداران باشند و الا حق فعالیت ندارند.
🌱این ماجرا تازه مربوط به همین ده پانزده درصد نیروها و گروه های جهادی است به تعبیر رهبری، اگر بنا باشد این جریان توسعه پیدا کند و هشتاد نود درصد دیگر از مردم را هم درگیر کند، حتما تمرکز دادن فرماندهی به بسیج سازندگی مشکل ساز و مانع است. وقتی رهبری راهبرد اصلی گروههای جهادی را توسعه و فراگیر کردن آنها میداند آنوقت ما بیاییم کار را به دست مجموعه ای بدهیم که در مدیریت مجموعه های زیر نظر خودش هم با انواع نقدها مواجه است، آیا این کار درستی است؟ این تقابل با راهبرد رهبری نیست؟
🌱هر چقدر به این طرح نگاه میکنم میبینم فضایی ذهنی و بی ربط به واقعیت است، بی ربط به راهبرد رهبری است و بی ربط به هویت گروههای جهادی است. این اقدام به انزوا یا مرگ حرکت جهادی یا انحراف جدی آن منجر خواهد شد. و من نمیدانم برای پیشنهاد این طرح با چه کسی یا کسانی یا گروههایی مشورت شده. کاش لااقل همان جماعتی که دیدار با رهبری داشتند را جمع میکردند و از آنها نظر میخواستند، بعید میدانم به جز جناب زهرایی و برخی افراد معدود کسی از آن جمع با این طرح موافق باشند.
✍️ علی مهدیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✴️ سه سطح جهان خبر و جنگ روایتها و یک نکته
جهان از کمین رسانه، طور دیگری روایت می شود. کارگردان و مدیر و سردبیر مطبوعات و رسانه ها هستند که نگاهشان را در محتوای رسانه ای اشراب می کنند و با لطایف الحیل به مصرف مخاطب می رسانند. در حقیقت جهانی می سازند مملو از خبر و این اخباری که سازنده جهان هستند و دنیای برساخته را نمایندگی می کنند، به تدریج آجر به آجر، بنای انگاره های ما را شکل می دهند و یک شخصیت شرطی شده و رسانه زده را تحویل جامعه می دهند. الغرض که میان سه اصل، ۱.واقعیت محض ۲.مدل خبر ۳.برداشت مخاطب، ارتباطی خاص برقرار شده که محور این ارتباط، منافع، ایدئولوژی ها و دغدغه های شخص راوی یا بنگاه روایت ساز است. یادمان نرود که مهمترین ابزار در جنگ روایت ها، قالب های خبری است. پس خبرنگارها و اخبار محیطی را بیش از پیش جدی بگیریم تا نادانسته و نخواسته مصرف نکنیم و ناخودآگاه، جور دیگری ساخته نشویم..
✍علیرضامحمدلو
#سوادرسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 جنایت پس از جنایت
امسال هفته حقوق بشر آمریکایی با مرگ دونالد رامسفلد، وزیر دفاع اسبق آمريكا، معروف به "قاتل ۴۰۰ هزار نفر" و یکی از جنجالیترین چهرههای سیاسی آمریکا، معنای مضاعفی پیدا کرد.
تیتر و توصیه نشریه دیلی بیست در این هفته با عنوان "عزادار وزیر دفاع نشوید، عزادار قربانیانش باشید" اشاره ظریفی به حمایت آمریکا از جنایات منافقین علیه هزاران نفر ایرانی و عراقی و کنایه آشکاری به نقش رامسفلد، معمار جنگ عراق و افغانستان است.
قربانیانی از جنس هزاران نفر بیگناه از شهروندان ایرانی، عراقی و افغانستانی که با دخالتها و حمایت مستقیم آمریکا و به دست منافقین کوردل، مزدوران صدام دیکتاتور و تروریستها به شهادت رسیدند.
جنایات تروریستی نظیر شهادت ده ها تن از نخبگان و منتخبان یک ملت در حمله به حزب جمهوری و ترور هفده هزار ایرانی که قاتلان آنها از سوی آمریکا و دولتهای اروپایی به جای مجازات، پاداش دریافت کرده و با حق تابعیت، حق شهروندی، مراکز استقرار، اسلحه، رسانه، اطلاعات و... عملا به استخدام نظام سلطه درآمدهاند.
تروریستهایی که امروز مدعی حقوق بشر شده و در فضای مجازی تلاش میکنند جای شهید و جلاد را عوض کنند، چنان که ارباب جنایتکارشان آمریکا تلاش میکند در حوادث مختلفی همچون شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نقش دزد و پلیس را تحریف و جابهجا کند.
جابهجایی شهید و جلاد به سبک ایالت متحده یعنی آمریکا به عنوان حامی تروریسم و رژیم جنگ افروز صهیونیستی در منطقه و تاسیس کننده داعش، خودش را ناجی قلمداد کند و شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش که به تصدیق دنیا از مبارزه کنندگان با تروریسم بودند را تروریست و کشور ایران را نیز حامی تروریسم معرفی کند.
تغییر قاتل و مقتول یعنی آمریکا با سابقه استفاده از بمب هستهای و حامی صدام در جنگ تحمیلی و اولین متهمِ استفاده مجدد از بمب هستهای به غلط و فریبکارانه، ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب هستهای متهم کند.
جابهجایی جانی و مجنی یعنی ایالات متحده بعد از قائله ۱۱ سپتامبر با سودای دستیابی به جایگاه هژمونیک در منطقه غرب آسیا به پایه ریزی قوانین مطلوب خود در عرصه بین المللی پرداخته است و با نقض صریح اصول عرفی و معاهداتی حقوق بینالملل از جمله نقض اصل حق حیات، نقض اصل عدم تجاوز، نقض اصل عدم توسل به زور، نقض اصل صلح، نقض میثاق حقوق مدنی سیاسی ۱۹۶۶ و... مقام رسمی یک کشور را طی سفر رسمی به کشور دیگر ناجوانمردانه ترور میکند.
✍️ مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 «کرونای دلتا پلاس» بدم خدمتتون!
امروز صبح اخبار ساعت ۷ و ۳۰ دقیقۀ رادیو پیام را گوش میکردم، میگفت: در آستانۀ موج جدید «کرونای دلتا پلاس» (به این قبله با همین تعبیر) هستیم. خندهام گرفت؛ انگار که دارند روی مدلهای جدید گوشی همراه، اسم میگذارند.
خدمت دوستان خوشذوقی که این اسمها را پیدا میکنند و سفارشدهندگان و اسپانسرهای نامحترمشان عرض میکنم که اصلاً هم معلوم نیست که چقدر ذوق میکنید که کرونا رو کش میدهید؛ راحت باشید؛ نوش جونتون؛ گوشت بشه به تنتون؛ گوارای وجودتون حروم لقمهها!
شاید خوانندۀ عزیز فکر کند نویسندۀ عزیز بدبین است و مثل بعضی دوستان سیمپلمان بگوید که «تو رو خدا همه چیز را سیاسی نکنید»؛ ولی دوست عزیز بدان که هیچ چیز سیاسی نیست، حداقل در این ۸ سال نبود، همه چیز مالی است و اقتصادی.
به قول معروف بگذارید فکت بدهم خدمتتان که فکر نکنید صرفاً دارم حدسیاتی را مطرح میکنم.
ایرج حریرچی، معاون کل وزرات بهداشت: برخی مانع خاموش کردن شعلههای کرونا شدهاند... نمیتوانم اسامی این افراد را بگویم. (خبر آنلاین: 18 فروردین 1400)
سعید نمکی، وزارت بهداشت: وزارت دست مرا بسته است... بعد از دوران وزارت ناگفتههایی خواهم گفت از هجمههای برخی از کسانی که سوداگری آنها را با تولید داخل تعطیل کردیم. (۵ خبر آنلاین: تیر ۱۴۰۰)
پرسش
اینها چه کسانی هستند که عالیترین مقامات دولتی پزشکی کشور نمیتوانند دربارۀ آنها شفاف حرف بزنند تا چه برسد بخواهند که برای ستمی که در حق مردم میکنند؛ آنها را به مراجع قضایی معرفی کنند؟
آیا آدمهای معمولی هستند؟
آیا سوداگرانی عادی هستند که فقط پول دارند و نسب و نسبتی با مسئولانی بالاتر و قدرتمندتر از حریرچی و نمکی ندارند؟
اگر اینها بودند چیدن دمشان اینقدر ترس و وحشت داشت؟
✍️ جیم جواتی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🙏 علامه یا کانت ایرانی
استادخسروپناه: اگر آیت الله مصباح یزدی در آلمان بود همچون کانت، حرمت تفلسف او نگه می داشتند و اگر در آمریکا بود، اندیشه او را معیار ایدئولوژی خود می ساختند.
حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در یادداشتی به جایگاه مرحوم آیت الله مصباح یزدی پرداخته است که متن آن بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان و دشمنان در حق علامه استاد مصباح یزدی کوتاهی یا ستم کردند. برخی از دوستان ناآگاهانه تنها چهره سیاسی از وی نشان دادند و او را پدر معنوی حزبی خواندند.
دشمنان هم آگاهانه به تخریب این دانشمند و حکیم برجسته معاصر پرداختند و جاهلان و بیماران ادامه دادند.
اگر آیت الله مصباح یزدی در آلمان بود همچون کانت، حرمت تفلسف او نگه می داشتند و اگر در آمریکا بود، اندیشه او را معیار ایدئولوژی خود می ساختند.
ای کاش شاگردانش به ترویج اندیشه حکمی او می پرداختند.
اما استاد مصباح یزدی کیست؟ بنده از آغاز دهه شصت با معظم له آشنا شدم. ابتدا مباحث معارف قرآن این قرآن شناس عمیق را استماع می کردم و سپس شرکت در جلسات وی در دزفول که روشنگر اهل معرفت بود.
اولین کتاب فلسفی که خواندم فلسفتنا شهید صدر بود که به توصیه معظم له درس هایشان را استماع کردم و ایشان متواضعانه اشکالات این مسکین را برطرف می کرد.
این فقیر تا آخر عمر با برکت این مفسر حکیم، خوشه چین دانش او بود و ممکن نبود دیداری شود و درسی نیاموزد.
علامه مصباح یزدی متفکری حکیم و نظریه پردازی دقیق بود. فلسفه را با روش استدلالی و معارف قرآن را با روش استظهاری و استنطاقی و تفقه را با روش اجتهادی بحث می کرد.
«وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُوا کَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»
حقا که این مجاهد علامه، نظریه پرداز در فلسفه اخلاق و علم النفس و هستی شناسی و معرفت شناسی و دین شناسی و فلسفه الاجتماع بود.
وقتی توفیق دیدار حاصل می شد هویت متواضعانه و متعبدانه او نمایان بود.
چقدر خوش می گذشت وقتی به ایشان در نماز اقتدا می کردم؛ نماز ملکوتی آیت الله العظمی بهجت را تداعی داشت. رکوع و سجودش مملو از توجه بود.«إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ».
درس اخلاق استاد در دفتر مقام معظم رهبری، سیراب کننده اهل اخوت با مومنان بود «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ».
استاد مصباح یزدی ولایت مداری باورمند به مردم بود و نقش مردم در حکومت داری را حداکثری می دانست؛ نقشی که مدعیان مردم داری نه در نظر و نه در عمل بدان اعتقاد نداشتند. ولایتمداری او هم با ولایتمداری سیاسیون متفاوت بود؛ واقعی و حقیقی و خالصانه، زیست ولایتمدار داشت.
مرحوم حکیم مصباح یزدی اهل تجارت نبود؛ اگر بود فقط با خدا بود و لذا اهل ذکر و نماز و انفاق و خشیت الهی بود.
«رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ»
اسلام علامه مصباح، اسلام ناب محمدی و اسلام امام خمینی بود و همین بس است که هرچه متحجران و مرتجعان، تخریب و توهینش کنند؛ اما هیچ تخریبی و توهینی، این حکیم نظریه پرداز را به حاشیه نمی راند.
علامه مصباح یزدی همیشه در متن انقلاب زنده است.
«الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَیٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآب»
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
عبدالحسین خسروپناه، شاگرد علامه آیت الله مصباح یزدی
#علامه_مصباح_یزدی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#شما_هم_بنویسید
💠 به بهانه روز قلم
قلم، مراتب ارادت صاحبش را به هر چیز و هرکس نشان می دهد.
برخی قلم ها بوی اخاذی می دهند و برخی دیگر ابرازی برای تثبیت تعبدند.
شاید خیلی ها، خیلی از حرف ها را بلدند، اما دانستن یک مسأله است و جرأت بیان کردن امری بالاتر و اهل قلم همان ها هستند که جرأت بازگو کردن دانسته هایشان را دارند.
اگرچه قلمها ردپایی از بضاعت علمی نویسنده را نشان میدهند، اما هرچقدر واژه ها ساده تر نگاشته شود فهم آن ها سهل تر خواهد بود.
آدم ها گاهی دچار خود اغفالی می شوند و اهل قلم قادر خواهند بود به آهستگی و با متانت هرچه تمام، دردها را به گوش صاحب دردان نجوا کنند و آنها را از غفلت بیرون آورند.
برخی از قلم ها در کامشان زبان چرب دارند و در ذهنشان جز به غارت و تاراج نمی اندیشند.
برخی از قلم ها، ذرع نکرده، پاره میکنند
و برخی ندیده، قضاوت
برخی دیگر نیز با اندک تاثیری استحاله می شوند.
قلم ها می توانند در معماری سرنوشت ها سهیم باشند.
قلم ها ترجمان ذهن ها هستند و ذهن ها متأثر از فهم انسان از آنچه پیرامونش رقم می خورد، پس صراحت نشأت گرفته از صداقت شرطیست مهم برای آن ها که اهل نگارشند.
✍️زهرا ابراهیمی
🔗 متن کامل
#نویسندگی #ادبیات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN