🔴 واردات واکسن و عضویت در سازمان شانگهای پایانی بر شرطیسازی کشور
✍️ مجتبی عباسی
🔸برخلاف ترک فعل و بی عملی دولت سابق در مقابل فشارهای غرب، سیاست دولت آقای رئیسی فعالانه و در جهت لغو تحریمها است.
🔸پذیرفته شدن ایران به عنوان عضو رسمی و کامل سازمان همکاری شانگهای بعد از واردات بی سابقه واکسن در کمتر از دو ماه، فارغ از دستاوردهای فراوان آن نوعی خنثی سازی القائات چندین ساله جریان غربگرا برای پیشبرد پروژه هضم جمهوری اسلامی در نظم غربی با هدف هَدم انقلاب و مهر پایان سیاسی کاری و شرطی سازی وضعیت کشور از صد روز به تحریمها و FATF بود و مصداق این بیت شعر از حافظ است که فرمود:
مريد پير مغانم ز من مرنج ای شيخ
چرا كه وعده تو كردیّ و او بجا آورد
🔸برخلاف ترک فعل و بی عملی دولت سابق در مقابل فشارهای غرب، سیاست دولت آقای رئیسی فعالانه و در جهت لغو تحریمهاست و پیوستن ایران به پیمانهای بین المللی و منطقهای همچون سازمان همکاری شانگهای ظرفیتهای بی سابقه و جدیدی را در اختیار کشور قرار میدهد.
🔸شانگهای متشکل از کشورهای مختلف اعم از ۹ عضو اصلی و سه ناظر به معنای ارتباط با ۴۲٪جمعیت کره زمین با ۲۵ درصد تولید ناخالص دنیا، یک سوم سرزمین و مناطق هارتلند(محوری دنیا) و ریملند(اثرگذار در معادلات جهانی) است که در میان این کشورها، دو قدرت اقتصادی جهان(چین و هند) و چهار قدرت اتمی دنیا(روسیه، چین، هند و پاکستان)، بزرگترین دارندگان ذخائر دنیا(ایران و روسیه)، بزرگترین مصرف کنندگان انرژی(چین و هند) و اعضای اصلی شورای امنیت(چین و روسیه) حضور دارند.
🔸با توجه به افول قدرت آمریکا و هژمونی غرب در آسیا، پیوستن ایران به شانگهای، فرصت و ظرفیت بی نظیری برای طرفهای مختلف از جمله ایران ایجاد خواهد کرد تا بتواند وارد بازار این کشورها شده، مبادلات غیردلاری اقتصادی با ارز ملی کشورها و هم افزایی سیاسی داشته باشد و با توسعه زیرساختها خصوصا در حوزههای فناوری اطلاعات و ارتباطات جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی با کانالهای ارتباطی اقتصادی و سیاسی غیر از کانالهای تحت نفوذ آمریکا ارتباط برقرار کند.
🔸کشورهای قدرتمندی مثل روسیه، چین و ایران بر سر مساله عدم نفوذ آمریکا در منطقه آسیا به جمع بندی و توافق نهایی رسیدهاند؛ به عبارتی برای این کشورها مانور قدرت نظامی و سیاسی آمریکا در حوزه پیرامونی سازمان شانگهای قابل پذیرش نیست، از این رو بعد از خروج آمریکا از غرب آسیا، یکی از مهمترین مسائل رسیدگی به مسائل امنیتی و سیاسی منطقه نظیر مقابله با تروریسم، عدم افراط گرایی و ثبات منطقه ای با محوریت تحولات افغانستان است که امروز امکان تبدیل این کشور به کانون تروریسم بیش از هر زمان دیگری است.
🔸بسیاری از مشکلات اقتصادی و حتی تأثیرگذاری تحریمها در اقتصاد کشور ما ناشی از رویکرد غربگرایی و تعریف غرب به عنوان منجی در دولت سابق بوده است، در حالی که یکی از تعاریف جهانی شدن در حال حاضر موضوع منطقه گرایی اقتصادی و تعامل سازنده با کشورهای همجوار و نزدیک و توجه به ظرفیتهای منطقه ای است.
🔸بحث منطقه گرایی در نظام بین المللی به معنای ورود کشورها به بلوکهای اقتصادی منطقهای جهت حصول اهداف مشترک اقتصادی و سیاسی بسیار اهمیت دارد، به ویژه طرحهای دو سویه و راهبردی همچون یک کمربند_ جاده چین _ایران نقش کلیدی در شکوفایی اقتصادی کشورها خواهد داشت، به صورت کلی ایران بهترین مسیر ارتباطی چین با دیگر کشورهاست است.
🔸همچنین ایران به جهت مزیتهای فراوان از جمله وجود انرژی، ثبات و نقش محوری در حل بحرانهای منطقه ای، میتواند نقش تعیین کنندهای در شانگهای داشته باشد که این به معنای افزایش اهمیت ژئوپولتیکی کشور و ایجاد زمینه های جدید اقتصادی و سیاسی برای ایران نیز خواهد بود.
#شانگهای
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نوشته_جات
🔗 مروری بر دیدگاه نویسندگان حوزوی
✍️ الهی زارعی نوشت:
خدا گوید: تو ای انسان !
بدان آغوش من باز است
شروع كن ...
یک قدم با تو
تمام گامهای مانده اش با من...
🔗 ادامه ...
✍️ علی کردانی نوشت:
ای کاش، کاشهای ما واقعی میشد و «یا لیتنا کنا معک» را در شب عاشورا به پایت زمزمه میکردیم و اشکهای ما در آن شبی که بیعت برداشتی برای تو خون میچکید.
🔗 ادامه ...
✍️ مرضیهرمضانقاسم نوشت:
شهر اصفهان در آستانه هفته دفاع مقدس شاهد عروج شیرمردی بود که سالیان متمادی با مجهز بودن به دو سلاح تقوا و نظم، درس دفاع از آرمانهای دین مقدس اسلام را به تشنگان دانش آموخت
🔗 متن کامل ...
✍️محمد مهدی احسانی فر در یادداشتی با عنوان «کدام طب؟» نوشت:
نگارنده در طول چند سال، دوازده هزار روایت مرتبط با سلامت و درمان روحی و جسمی را از حیث سند و دلالت حدیثی (نه دلالت پزشکی) بررسی کرده است. اما هیچگاه خود را طبیب و حکیم و ... نمی داند؛ چراکه پژوهش رجالی، فقه الحدیثی و اعتبارسنجی روایات، چیزی است و طبابت و پزشکی، چیزی دیگر.
🔗 متن کامل ...
✍️ هاشم جنگجو هم نوشت:
🔻حرّ با همین مقایسه، راه خود را خیلی زود پیدا کرد.
فرمود: ....اُخیَّرُ نَفسِی بَینَ الجَنّهِ و النّارِ...
خودم را بین بهشت و جهنم میبینم و به خدا قسم من هرگز چیزی را بر بهشت ترجیح نمیدهم اگر چه تکه تکه و سوزانده شوم.
🔗 متن کامل ...
✍️محمدجواد محمودی درباره نسبت کرونا و آخرالزمان نوشت:
فضای آخرالزمان پر از
ویروسه که اگه یه لحظه
#غفلت کنی و حواست به
ماسک اندیشهات نباشه...
🔗 متن کامل ...
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌پ.ن: آثار خود را در تحریریه مدادالفضلاء به اشتراک بگذارید؛ نویسندگان غیر حوزوی هم می توانند برای ستونِ #باکاربران بنویسند.
.
💠 در رثای #علی_لندی بزرگمرد پانزدهسالهای که پروانهسان به آتش زد و ققنوسوار جاودان شد.
✍️ محمدتقی عارفیان
🍃 عروج از دل آتش
سر تا به پا شد نور و چون فانوس برخاست
چون بود با پروانهها مأنوس، برخاست
تا پا نهاد آن مرد بیپروا در آتش
آه از نهاد آتش و فانوس برخاست
تنها نه نام او، مرامش هم علی بود
در پای عزّ و غیرتش ناموس برخاست
چون قطرهای گمنام دل را زد به دریا
افزونتر از دریا شد، اقیانوس برخاست
فهمیده بود اندیشۀ فهمیدهها را
چون گوهری ناب از دل قاموس برخاست
از خیل دمسردان و بیدردان جدا بود
از درد همسایه چو جالینوس برخاست
در ماتم این لالۀ آتشگرفته
از بلبلان غمزده قالوس برخاست
هم اشک از چشم جوانمردان فرو ریخت
هم از لب آزادگان افسوس برخاست
در وصف او شعر و حماسه در هم آمیخت
پروانه در آتش شد و ققنوس برخاست
#حسین_فهمیده
#الگوی_نوجوانان_ایرانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✴️ رسالت میسیونرها
🔴 علم انسانشناسی برای بهبود وضعیت تبشیر مسیحی ابداع شد
📌میسیونرها در زمان قاجار با تمام قدرت شبهات را شفاهی یا مکتوب در جامعه اسلامی رواج دادند. اما این شبهات برعکس حالت تدافعی به جامعه اسلامی داد و منجر به تشنج بیشتر در جذب افراد به مسیحیت شد. عدم موفقیت باعث شد از علوم روز برای تبشیر مسیحیت استفاده کنند. یکی از این علوم انسان شناسی بود. این نکته را باید گفت که علم انسان شناسی یک علم میسیونری است که برای بهبود در تبشیر توسط میسیونرها ابداع شد. میسیونرها تمام خاطرات و اطلاعات نسیت به هر قوم به صورت مکتوب جمع آوری می کردند تا به وجه شباهات ها وتفاوت ها در تبشیر برسند و با تحلیل این اطلاعات به روش مناسب تر برای تبشیر برسند.
🔗 متن کامل گفتوگوی خبرگزاری حوزه با جعفر هاتف نویسنده و پژوهشگر عرصه میسیولوژی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
اسامی این کشورها را تا به حال شنیده اید!؟
✍️ محمدعلی رنجبر
🔺لسوتو، بابادوس، کومور، موریس، نائورو، پالائو، پاپوآ گینه نو، سان مارینو، سنت کیتس و نویس، ساموآ، سائوتومه، سیشل، سوازیلند، تونگا، تووالو، وانواتو، مالاوی، کیپ ورد، جیبوتی، بنین، بلیز، آنتیگوا باربادو،جزایر سلیمان، جزایر فارور، جزایر مارشال، موریتانی و بسیاری دیگر
🔹اینها اسامی بخشی از کشورهایی هستند که کاملا برنامه ریزی شده و با سیاست های آمریکا تشکیل شده اند و اینک عضو سازمان ملل هستند و هر کدام یک حق رای دارند!
🔹از سال 1945 که سازمان ملل با حضور 51 کشور تشکیل یافته است تا کنون کشورهای زیادی با هدایت آمریکایی ها، به اصطلاح حقوقی مستقل شده اند و اعضای سازمان ملل را به چیزی در حدود دویست عضو رسانده اند
🔹جالب اینجاست که به یکباره شما می شنوید که بالای 150 کشور در سازمان ملل ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده اند!
یا می گویند جامعه جهانی نگران برنامه های هسته ای ایران است!
🔹اما کسی نمی گوید این جامعه جهانی چیست و چگونه تشکیل شده است!؟
کسی نمی گوید که اکثر این کشورها جمعیتشان به سیصد هزار نفر هم نمیرسد!
🔻این نظم اگر ظالمانه نیست پس چیست!؟
#بین_الملل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🖌 دو الگوی قلمی حوزویان؛
🔆 بررسی قلم شهید استاد مطهری و مرحوم استاد حکیمی
✍️ ابوالفضل طریقهدار
دو استاد گرانمایه، مطهری و حکیمی از جنبههای مختلفی برای عالمان دینی، اسوه و الگویند، که بیتردید یکی از آنها «رواننویسی» در عرصه نگارش فارسی است. حوزویان، معمولا پیچیده مینوشتند و خواننده، هنگام مطالعه دو کار دشوار داشت: یکی فهم مطالب علمی و دیگری باز کردن کلاف پیچیدهی جملهها و عبارتها.
استاد مطهری و حکیمی یاد دادند که چگونه روان و ساده بنویسیم.
اما این دو استاد، در عین رواننویسی، یک تفاوت اساسی هم داشتند و آن، سبک نگارش بود؛ بدین توضیح که:
استاد مطهری در نثر علمی تواناتر بود؛ یعنی در نگارش ایشان، واژهها مستقیما بر معانی خود، دلالت دارند. نمونه بارز این نوع نثر را میتوان در شرح «اصول فلسفه و روش رئالیسم» دید. قبل از ایشان کسی نتوانسته به زبان فارسی روان، مفاهیم دشوار و اندیشهسوزی چون: حرکت جوهری، وحدت وجود، علت و معلول، جبر و اختیار و دیگر مقولههای فلسفی را به قلم فارسی روان بنویسد. از میان همه آثار استاد، بنده نظرم به همان کتاب است، که بسیار سرراست، روان و بدون پیچیدگی، قلم بر کاغذ آورده است.
هیچکدام از اساتید برجستهی معاصر همانند: جوادی آملی، حسنزاده آملی، محمدتقی جعفری، که فارسی نویسند، نتوانستند به این سادگی و روانی بنویسند.
اما در نثر ادبی، استاد حکیمی، زیبا، شورانگیز و شاعرانه مینوشت و از عناصر خیال چون: تشبیه، استعاره و کنایه، فراوان بهره میگرفت و زبان نثر را به زبان شعر نزدیک میکرد.
ولی نکته اینجاست که موضوعات علمی را نباید با قلم ادبی نگاشت، چون خواننده دچار ابهام میشود و باید وقت زیادی صرف کند تا مراد نویسنده را دریابد و گاه معنایی خلاف مقصود او را برداشت میکند؛ برای مثال کتاب «مکتب تفکیک» یا «دانش مسلمین» دو موضوع علمیاند و نوشتن در این فضا باید به نثر علمی باشد؛ حال آنکه استاد حکیمی این دو را هم به سبک ادبی، نگاشته است.
برخی اساتید خوشقریحه در مجله وزین «حوزه» و نیز سرمقالههای مجلهی ارزشمند «آینه پژوهش»، که از شاگردان و علاقهمندان استاد حکیمی بودند، متأثر از قلم ایشان هستند؛ یعنی گرایش آنها به نثر ادبی است.
بنده در یادداشتی با عنوان «سبک نگارش علامه حکیمی» این موضوع را مفصلتر و با ذکر نمونههایی شرح دادهام.
به هر جهت در موضوعات علمی، نثر استاد مطهری (آنجا که خودشان قلم زدهاند، نه کتابهایی که از سخنرانیها جمعآوری شده) الگوست و در نثرهای ادبی، آثار استاد حکیمی.
#استاد_مطهری
#استاد_حکیمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹علی لندی و غافلگیری ما
✍️ احمد اولیایی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
🔻در اوج گسترش سبک زندگی مدرن و تحیر دهه هفتادیها و دهه هشتادیها از گستره وسیع انتخابها، ناگهان علی لندی چُرت هزاران نوجوان هم نسل خودش را پاره میکند، و قلم تحلیلگران فرهنگی را متوقف میسازد. نوجوانانی که این روزها مسیر کلاسهای فوق برنامه تا گیم نتها و فاصله کافی شاپها تا گعدههای شبانه را طی میکنند و میان انتخاب والدین یا سلبریتیها به عنوان مرجع فکری مردّدند. و تحلیلگران فرهنگی اجتماعی که فرهنگ را در فضای ناامیدی تحلیل میکنند، و نوجوانان این جامعه را غرق شده در هجمههای فرهنگی مدرن و پست مدرن میدانند. هر دو گروه در مانند پدیدههای «علی» غافلگیر شدهاند و البته بیدار.
چه میشود که علی لندی نه در یک فرایند فکری بلکه در لحظه، کاری را انجام میدهد به نظر ما خارقالعاده میآید. حضور قهرمانانه، کنش معقولانه، شجاعت و ایثار، تفکر اجتماعی و خانوادهمحوری بهجای فردگرایی و مسئولیت پذیری غیر قابل وصف تعابیری ست که میتوان به این کنش او منتسب کرد. این کنش نه یک فعل جوارحیِ صرف بلکه حاصل فرایند فرهنگی است. فرایندی که نه لزوما عیان اما زنده در درون او و جامعه همیشه در حرکت بوده است. این فرایند با خلقت آغاز شده و مبتنی بر بخش ذاتی فرهنگ استوار است. مادامی که قائل به بخش ذاتی فرهنگ باشیم باید عنصر «امید» را به تحلیل پدیدههای فرهنگی بیافزاییم. علی لندی نماینده نسل نوجوانان امروز است که امیدان آینده جامعهاند و در بزنگاههای اجتماعی فرهنگی آن کار که قرار ست را، انجام خواهند داد.
#ایثار #اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◼️ انا لله و انا الیه راجعون
◾️روح مطهر علامه حسن زاده به ملکوت اعلا پیوست.
#علامه_حسن_زاده
#علامه_حسن_زاده_آملی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✍ فرازهایی از الهینامه علامه حسنزاده رحمت الله علیه
🍃 به سوی تو آمدهام؛ به حقّ خودت مرا به من برمگردان الهی!
🍃 الهی! پیشانی بر خاک نهادن آسان است، دل از خاک برداشتن دشوار.
🍃 الهی! تو پاک آفریده ای، ما آلوده کردهایم.
🍃 الهی! گرگ و پلنگ را رام توان کرد، با نفس سرکش چه باید کرد؟
🍃 الهی! انگشتری سلیمانیام دادی، انگشت سلیمانی ام ده.
🍃 الهی! اگر ستّارالعیوب نبودی، ما از رسوایی چه میکردیم؟
#روحش_شاد
#علامه_حسن_زاده
#علامه_حسن_زاده_آملی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠اجتماع بزرگ جاماندگان اربعین حسینی در شهر مقدس قم
سخنران: استاد سید حسین مومنی
با مداحی مداحان اهل بیت (ع)
♦️یکشنبه۴مهر مصادف با شب اربعین۱۴۰۰
بلوار پیامبر اعظم؛ عمود ۸۳
🔺شروع پیاده روی ساعت ۲۲ عمود ۶
⛔️با رعایت دستورالعمل های بهداشتی
#اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸اربعین دیگر یک واژه نیست
✍️ علی کردانی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
شلوغی جادهها و عظمت اربعین به جمعیت نیست؛ ازدحام جادهها جوشش چشمههای خون خدا از چهار سوی عالَم است.
اربعین دیگر یک واژه نیست؛ بلکه کتابی پر از ماجراهای خواندنی و ماندنی است.
ویزا، پاسپورت، دینار و مرز چند سالی است جزو سبد کالای اساسی عاشقان شمرده میشود.
چشمهای منتظران بیحد و مرز به مرزها خیره است و دلهای عاشقانی که منتظر مِهرِ مُهرهایی است که ویزا صادر میکند و قدمهایی که تاول را انتظار میکِشد و دفترهایی که به انتظار نشستهاند تا قصهها و غصهها را به تصویر بکشند و قلمهایی که قدم میخواهد تا شروع به نوشتن کند.
اندوه راه را با چای سیاه عراقی میپیمایم و شیرینی راه را از شیرینی چای میچشم.
حکایت آنجا جالبتر میشود که یک مقصد همه مبدأها را میخواند؛ مبدأهای مختلفی که به سوی یک مقصد روانهاند هدفی بیش ندارند؛ طوفانی در کار نیست، اما طوفان به پا میکنند.
گامهای مستمر از استمرار گریهها بود؛ با گریهها اربعین جریان گرفت؛ گریههایی که نگذاشت خون حسین فراموش شود.
حسین قصه بیپایانی است که ظالمان و یزیدیان را پایان میدهد و قدمهایی که به سویش میآید و دلهایی که ندای عدالت سر میدهد، چنان کاخ ظالم را میفشارد که قبض روحش میکند.
حسین «حالا حالاها» با ظالمان کار دارد؛ چرا که گامهای خسته، ظالمان را خستهتر کرده و اشکهای در مسیر، فرعونیان را غرق دریا کرده است.
زیباتر از فاصله نجف تا کربلا فاصلهای نیست؛ فاصلهای که مأموریتش وصل کردن است؛ دلها را به هم و اشکها را به دریا میرساند.
با شروع حسین ظاهر و در حریم حسین کامل میشود؛ اربعین روایتی از شروع حسین است؛ حسین تازه شروع شده است.
#اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نوشته_جات
🔗 مروری بر دیدگاه نویسندگان حوزوی
✍️ بابک شکورزاده در مطلبی با عنوان « فساد در عالم نمایش» نوشت:
بحث حجاب ومحدوده حریم محرم و نامحرم از چالشهای جدی و معضلات عرصه فیلم و هنر به خصوص درباره بازیگری زنان است.
نکته مهمی که نمیتوان منکر آن شد این است که اساسا مقوله حجاب و بازیگر محجبه در وادی فیلمسازی جایگاه خاصی ندارد و اگز زنی بخواهد با ضوابط شرعی بازیگر باشد معمولا مورد توجه قرار نمیگیرد. نمونه و مصداق عینی این ادعا «الهام چرخنده» است که بعد از اینکه حجاب برایش به عنوان یک باور و التزام عملی درآمد عملا بایکوت شد و انگهای مختلفی مثل ریاکاری به او زده شد و به نوعی مطرود عالم نمایش شد. این وضعیت به روشنی گویای این است که وضعیت حجاب در وادی فیلم و سینما چه جایگاه تأسف انگیزی دارد.
🔗 متن کامل...
✍️مجتبی میرزایی در تجلیل از علی لندی نوجوان فداکار نوشت:
نوجوانان سرزمینم... بدانند که قهرمان واقعی بت من و سوپر من و مرد عنکبوتی نیست.
بدانند که برای قهرمان بودن نیازی به هیکل و لباس خاص و سلاح خاص نیست.
🔗 متن کامل ...
✍️ محمدجواد محمودی در مطلبی با عنوان «بیمایه، فطیره» نوشت:
یادمون نره،
اول هدایت #خودمون،
بعد دیگران!!!
أَدْعُو إِلَى #اللَّهِ
عَلَىٰ #بَصِيرَةٍ
🔗 متن کامل ...
✍️ حمید فخیمی نوروز نوشت:
🔹هم نشینی با افرادی که اهل علم و تقوا نیستند در روند نگرش و عملکرد ما بسیار مهم هست.
( از اساتید میفرمودند علامه طباطبایی فرمودند یکی از علل پیشرفت من دوری از نا اهلان بود)
🔗 متن کامل ...
✍️عباس بهمنی هم با دوبیتی خود از علی لندی یاد کرد:
با اقتدار و با شکوه و سربلندی
حتّی میان کوهی از آتش بخندی
نامت همیشه جاودان باشد چو ایلم
تا داری ای ایران من ، امثال ِ لندی
✍️ جلال و بی بی خانم هم در صفحه ایتای خود نوشت:
یاد او هر جا که باشد، می شود آنجا حرم
محضر شاه کرم
باز با نام قتیل اشکها اعجاز کن
با دلت پرواز کن
🔗 متن کامل ...
✍️ معصومه حیدریانمنش نوشت:
یک سال به راه و موکب و هدف می اندیشی
قلک ات را هزار تومان هزار تومان پر می کنی
و وقتی نزدیک اربعین می رسد
از یک جا که نه سه جا برای رفتن تو را می خوانند و تو با اشتیاقی لایدرک و لا یوصف از قرآن إذن می گیری و راهی می شوی
اما همین که به جاده ی حسین می رسی
باید برگردی
🔗 متن کامل...
✍️مرضیه رمضانقاسم نوشت:
این روزها دلم یک خبر خوش میخواهد
از آن خبرهائی که آدم از شنیدنش اشک شوق بریزد.
از همان خبرهائی که قولش را به ما دادهاند و هیچ خبری جز شنیدن خبر ظهور قلب مجروح از فراق همنوعانمان را مرهم نمیگذارد.
🔗 متن کامل ....
#اربعین #ادبیات #یادداشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 دوگانههای سرنوشتساز
✍️بهروز دلاور، عضو تحریریه مدادالفضلاء
عدهای مسلمانانه زیست میکنند و عدهای تمام عمرشان مشغول یافتن اسلام و حقوق آنند.
عدهای متخلقاند و با عملشان عارف و واصل به دریای بیکران معارف الهی شدند و عدهای صبح تا به شب در جستجوی استاد اخلاق و جلسات پند و...
عدهای آنقدر علمشان عمیق است که تا (باء) بسم الله را می گویی، تا (تاء) تمت را برایت میخوانند اما عدهای تمام عمرشان به دنبال این هستند که کدام کتاب را بخوانند بهتر است و آخر هم نخوانده با کتاب ها خداحافظی میکنند.
عدهای در گیر و دار چه کنم، چه کنم های زندگی بازیرکی خود را در آغوش شهادت می اندازند و عدهای از دنیای شهیدان تنها آرزوی شهادت را به ارث می برند.
عدهای دینشان تمام حقیقت وجودشان است و بدون شک و تردید جان را نثارش میکنند، اما عدهای دیگر آن را میخواهند تا جان و مالشان را حفظ کنند.
عدهای زندگی ساده دارند اما از عمق جان راضی و راحت اند، اما عدهای دیگر با وجود میلیاردها سرمایه حتی یک لحظه هم آرامش بر وجودشان حاکم نیست.
عدهای هر روز عمر را چشمه ای برای اندوختن می دانند و عدهای دیگر در طول روز از چشمه ها عبور میکنند و صرفا حسرت ننوشیدن از چشمه را می چشند.
عدهای ازدواج میکنند تا زندگی برایشان لذت بخش باشد، اما عدهای پس از سال ها زندگی تازه میخواهند لذت های زندگی را ببینند و گاهی هیچ وقت نمی بینند.
عدهای آنقدر مصمم به اهدافشان فکر میکنند و جلو میروند که گویی تمام جهان برای اهداف ایشان آفریده شده، اما عدهای دیگر همیشه در کنار کاغذ و قلم صرفا اهدافشان را مینویسند و آخرش با شک و تردید با دنیا خداحافظی می کنند.
عدهای با نگرش های راهبردی و کلانشان جهان را به زیر چتر اندیشه های خود می کشند و عدهای دیگر با نگرش های سطحی و خردشان روزنه های امید را به روی خود میبندند.
عدهای در حال ساخت جهانند و عدهای دیگر به تماشا نشسته و از ساخته های دیگران پرسش میکنند.
عدهای هنگام پیشنهادهای بسیاری که در طول روز به ایشان می شود قاطعانه تصمیم می گیرند و نظرشان را اعلام می کنند و عدهای دیگر منتظر می مانند تا دیگران نظرشان را اعلام کنند.
عدهای میدانند چرا در این دنیا زندگی میکنند و عدهای دیگر تازه میخواهند بدانند.
خلاصه بگویم عدهای شده اند و هر لحظه در حال شدن هستند اما عدهای همیشه میخواهند بشوند.
و هزاران عده دیگر
فاصله این عدهها بسیار است. در گیرودار روزمرگیها و تکرارها جزء کدام عده هستیم؟!
#تمدن_اسلامی #حکومت_دینی
#دولت_اسلامی #انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ به سوی وادی نور
✍️ نجمه صالحی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
پیرمرد بین راه ایستاده بود، با دست ما را به سوی سه جوان که سینیهای بزرگ به سر داشتند، هدایت میکرد. جوانان میان راه نشسته بودند و سر به زیر، نگاهشان به قدمهای عابرین مشتاق رسیدن به محبوب، دوخته شده بود.
پیرمرد با زبان عربی و صدای بلند« هلا بیکم بزوار» و «تفضل یا زوار » میگفت و از اینکه عابری دانه خرمایی از سینی برمیداشت، لذت میبرد و عزمش را برای جذب سایرین جزم میکرد.
انگار همانقدر که ما اضطراب نرسیدن به پیادهروی و گام نهادن در این مسیر را داشتیم، عراقیها اضطراب نداشتن زائر و مهمان موکب آزارشان میداد؛ خندههای پیروزمندانهٔ رئیس عشیره، هنگام توقف زوّار دیدنی بود.
همه در این مسیر یکدل و یکرنگ شده بودند تا جلوهای از روزهای ظهور را رقم بزنند. به قول استاد شجاعی:«دو مانع اصلی ظهور است؛
۱-عدم آمادگی مردم برای اتحاد در دفاع از امام
٢-قدرت غالب جبهه استکبار است. اما #اربعین آرامآرام مسیر تاریخ را، با حذف این دو مانع عوض میکند! منتقمین حسین علیه السلام میآیند تا لشکر آخرالزمانی اربعین را با دو نشان همدلی و وفاداری سازماندهی کنند.»
مردم با پرچمهای سبز و سرخ و سیاه با نوشتههای« لبیک یا حسین»، «یا مهدی»، «یالثارات الحسین» و... در حال حرکت به سوی وادی نور بودند و عدهای پای برهنه در این راه گام نهاده بودند زیرا ورود به سرزمین مقدس را با «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ ۖ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ»* کامل میپنداشتند.
تجربهٔ زیستهٔ مردم در این مسیر، پرشورترین تجربه از مناسک عظیم مسلمانان است حتی عظیم و با شکوهتر از مراسم حج، این حرکت بزرگ آخرالزمانیترین مناسک و شبیهترین تصویر زمان ظهور موعود را ترسیم میکند؛ روزی که هزاران دل مشتاق بیصبرانه منتظر رویت آن است.
🍃اللهم عجل لولیک الفرج🍃
*طه/12
#اربعین
#خاطرات_اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 شیفته دانش
✍️ علی بهاری، عضو تحریریه مدادالفضلاء
1- در دانشگاه استاد توانمندی داشتیم. پر از تجربه و نکته کاربردی. دو جلسه از درسش باقی مانده بود. التماس میکرد بیایید تمام کنیم. بچهها طفره میرفتند. عاقبت کلاس را با دو نفر (من و یکی از دوستان) تشکیل داد.
2- قرار شد با استادش مجمع البیان بخوانند. از اول حمد تا آخر ناس را خواندند. هر روز کلاس، بدون تعطیلی. بعد از اتمام، استاد تفسیر یک آیه را خواست. شاگرد هر چه فشار آورد به یادش نیامد. استاد گفت: «دوباره بخوانیم» و خواندند. از اول تا آخر!
3- خدایش بیامرزد! شیفته دانش بود.
#علامه_حسن_زاده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 سیاحت هنرمندانه اربعین حسینی!
✍️ ابوذر محمدی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
✳️ به نظر در یک نگاه ساده و غیرحِکمی، باید یکی از نمودهای خارجی مناسکی نظیر حج و یا حتی زیارت اربعین حسینی، آن باشد که در ظاهر دیگر چیزی به نام «تر» در آنها بی معناست. یعنی به عبارتی در ظاهر، مسلمان تر یا زائرتر وجود نداشته و همه افراد به صورت متحدالشکل، حول محوری واحد، اقدام به انجام فریضه ای یکسان میکنند.
✴️ لیکن امروزه دیده می شود برای اعتباربخشی به مناسک یا مصادره به مطلوب خویش کردن آنها، رسانه ها با عنایت به سیاستهای ابلاغی بالادستی سازمانشان با تیپ کارهایی مثل مصاحبه، ساخت مستند پرتره و... اقدام به «تر»سازی نموده و خواسته یا ناخواسته اینگونه القاء مینمایند که حتی در مسئله ای نظیر پیاده روی اربعین حسینی نیز زائر و زائر«تر» و عزادار و عزادار«تر» وجود دارد که البته این خود به نوعی حتی کاستن از عظمت وجودی اباعبدالله الحسین علیه السلام نیز میتواند باشد؛ آن هم به نحوی که دیگر تشویق برای آگاهی از فلسفه زیارت و معرفت به اقدام آن، صرفا در سایه اعتباربخشی به امام حسین علیه السلام ذیل این بیان که: «ببینید! آن حضرت چه کرده که حتی بازیگرها نیز عاشق و شیفته وی و دم و دستگاه او هستند»، کم رنگ شده و سپس فراموش شود، و در نهایت «سفینة أوسع و أسرع» با یک اصطلاحا بازارگرمی و قشری گری فوق العاده عامه پسند، تفسیر و سپس به مخاطب القاء شود!
✳️ البته این ها همه تازه فارغ از تحلیل محتوای آشکار یا پنهان این تیپ مصاحبه ها یا مستندهای پرتره است؛ که اگر جنس و سنخ کلام این زائر«تر»ها تحلیل مضمون شود، در خوشبینانه ترین حالت، گواه آن خواهد بود که حضور بعضی طبقات، اقشار و اصناف بیشتر با هدف «تجربه نگاری شفاهی» برای انتقال سینه به سینه یا حتی صرفا «تجربه نگاری فَجازی» برای انتشار صفحه به صفحه است(مثل هرآنچه پیش تر درباره کاروان حج یا کاروان راهیان نور هنرمندان کشورمان تجربه شد)؛ که صد البته این نیز خود إن شاءالله بی بهره از اجر و عنایت سیدالشهدا نخواهد بود؛ به ویژه آنکه امروزه سایه ادبیات «نظر گوشه چشمی»، «طلبیدن»، و «لیاقت» دارد در میان جماعتی از شیعیان بیداد میکند و احتمالا در آیندهای نه چندان دور همگان شاهد «مصاحبه "آنجلینا جولی"؛ راه یافته به مکتب اهل بیت در یکی از موکب های مسیر نجف تا کربلا» خواهند بود؛ در حالی که این جنس از رویدادها در «گردشگری مذهبی» کاملا امری متفاوت و متمایز از برداشت های عمومی و رایج گروه خاصی از شیعیان است.
#اربعین #سلبریتی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 پیادهروی در فضای ساده عرفان و اخلاق
✍️ محمدصدرا مازنی، دبیر تحریریه مدادالفضلاء
حسن حسن زاده آملی. این نام جلد کتاب انسان در عرف عرفان را زینت داده بود. بدون هیج تکلف. نه علامهای و نه ذوالفنونی و نه چیز دیگر! اگرچه همه اینها بود. از نوجوانی با نام ایشان آشنا بودم. عمدتاً در کنار آیتالله جوادی آملی. و اغلب هرگاه بحثهای عرفانی و تجربههای عرفانی عرفا مطرح می شد، نام او و استادش علامه طباطبایی و اساتید سلوکیشان- مرحوم قاضی و مرحوم حسینقلی همدانی و مرحوم سیدعلی شوشتری و سید جولا جلوهگری میکرد. و هرگاه به روحانی ترازی که در علوم مختلف صاحبنظر است و مایه فخر روحانیت و الگوی طلبگی میخواستیم اشاره کنیم نام ایشان میدرخشید. انسان در عرف عرفان کتابی بود که در دهه اول طلبگی با آن آشنا شدم و کتاب هزار و یک کلمه و دیوان شعری از او و بهگمانم با طلیعهای اینچنین:
باز دلم آمده در پیچ و تاب
انقلب، ینقلب، انقلاب
همچو گیاه لب آب روان
اضطرب یضطرب اضطراب
آتش عشق است که در اصل و فرع
التهب یلتهب التهاب
نور خداییست که درشرق و غرب
انشعب ینشعب انشعاب
آب حیاتست که در جزء وکل
انسحب ینسحب انسحاب
شک که دل موهبت عشق را
اتهب یتهب اتهاب
از سرشوق است که اشک بصر
انحلب ینحلب انحلاب
صنع نگارم بنگر بی حجاب
احتجب یحتجب احتجاب
سر قدر از دل بیقدر دون
اغترب یغترب اغتراب
آُمُلیا موعد پیک اجل
اقترب یقترب اقتراب
دربارهاش زیاد میشنیدیم و این معاشرت با اهالی معرفت در گعدههای بیتکرار طلبگی برای ما زمینهای برای به خود آمدن بود. سالها گذشت تا با کتاب تصحیح و تعلیقه بر اشارات و تنبیهات بوعلیاش انس بیشتری یافتم. مخصوصا در نمط نهم که بوعلی چشمهای از تسلط عرفانیاش را به رخ میکشد و از 《عشق عفیف》 و 《فکر لطیف》 و 《عبادت مقرون با تفکر》 میگوید، را خواندم.
اغلب او را در حال پیادهروی میدیدم. حوالی منزلش در خیابان صفائیه قم. شنیده بودم مریدگریز است، مزاحمش نمیشدم؛ یک بار به دیدنش رفتم. همان سالهای نخست دهه هفتاد بود. برای مصاحبه و بهمنظور درج در نشریهای که برای مبلغین طرح هجرت تولید میشد. به درب خانهاش رفتم. شخصاً در را بازکرد. نه دفتری و نه دستکی! درخواستم را مطرح کردم. ناشی بودم و بدون هماهنگی و وقت قبلی و معرف و امثالهم انتظار داشتم مصاحبه عمیق داشته باشم. نمیدانم برای او که اهل تکلف نبود این تمهیدات یا حواشی چقدر مهم بود؟. اما به هرحال امکان مصاحبه محیا نبود، اما حدود 5 دقیقه بیرون منزل گفتگو میکردیم. خیلی با احترام و همراه با مطایبه صحبت میکرد. در همان زمان کوتاه بداهههای جالبی شکل گرفته بود.
این روزها که خبر ارتحالش را شنیدم همه گذشته تداعی شد. جهان علم انسان بزرگی را ازدست داد. شیعه و حوزه عزادار شد. خداوند رحمتش کند.
#علامه_حسن_زاده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🚩انقلاب اسلامی، اربعین، نظم جدید جهانی
✍️مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
🔸پیاده روی باشکوه و کم نظیر اربعین فقط یک آیین بزرگداشت یا پدیده مادی از جنس کارناوالهای بشری نیست، بلکه اربعین، باطن یک فرهنگ و تجلی شعار «حب الحسین یجمعنا» با هویتِ آشکارِ زائرُ الحسین، عنوانِ گمنامِ خادمُ الحسین، میعادگاه "ملت امام حسین علیه السلام" و زائران و عاشقانی از ادیان مختلف است که از سراسر دنیا با فرهنگهای مختلف و زبانهای متفاوت پای در مسیر خیابان بهشتی نجف تا کربلا گذاشته و خود را برای پیمودن طریق القدس مهیا میکنند.
🔸امام حسین(ع) محور همگرایی یک نظم جدید در جهان بر پایه تفکر الهی حزب الله علیه حزب الشیطان و پیاده روی اربعین سیاسی ترین حرکت دنیا است که به لحاظ فرهنگی ظرفیتهای فراوانی جهت هویتسازی و انسجام اجتماعی مسلمانان با غیرمسلمانان دارد؛ تا شیعیان و محبین اهل بیت(ع) در دنیای اسلام با مسیحیان متدین در یک تجزیه و ترکیب گِرد "حسین علیه السلام" جمع شده و در مقابل ددمنشی صهیونیسم جهانی و جنایات مسیحیت صهیونیستی چاره اندیشی کنند.
🔸اربعین دارای آثار و برکات بیشمار و کارکردهای متفاوتی برای جهان اسلام است، اما به یقین، تحلیل اربعین نیازمند نگاه هستی شناسی توحیدی و معرفت شناسی فراتر از حس است، چنان که نگرش توحیدی، یکرنگی مردم، وحدت زائرین، روحیه همکاری و اتکا به نیروی جوانی نشان دهنده ظرفیتهای عظیم تربیتی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی در راستای شکل گیری امت واحده و تمدن نوین اسلامی است و مهمترین آسیبهای این تمدن میتواند انگیزههای غیرالهی، تعصب، تبعیض نژادی، اختلاف طبقاتی، نفاق و تفرقه برخی از فرقه ها و نحله های دینی و مذهبی باشد.
🔸سالهاست کشورهای اسلامی که باید خود را ذیل دال برتر اسلام و سیستم سیاسی امت بازیابی کنند، اسیر نظم دو قطبی و مسلط کمونیسم و لیبرالیسم و سیستمهای سیاسی جدید و وارداتی هستند که در پوشش انواع ایدئولوژیها بر آنها تحمیل میشود و البته هیچ نسبتی با تفکر بومی و فرهنگ اسلامی آنان ندارد که این امر باعث شکل گیری بحران پیچیدهای در بعد هویتی آنها شده است.
🔸شکی نیست پدیده انقلاب اسلامی نیز در امتداد اربعین و پاسخی تمام عیار به بحران هویت مسلمانان و سیاستهای هویتی اتخاد شده ذیل بلوک غرب و پروژه مدرنیزاسیون پهلوی بوده است، موجودیت نظام ارزشی انقلاب اسلامی، گفتمان مقاومت و پیاده روی فرهنگی، هویتی اربعین میتواند در قالب آلترناتیو جدید و به مثابه هویت امت اسلامی عمل کند، گرچه گفتمان رقیب تلاش میکند با تفرقه افکنی، برچسب زدن و تاسیس شوراهایی متشکل از حکام مرتجع منطقه از شکل گیری امت واحده اسلامی جلوگیری کنند.
#اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نوشته_جات
🔗 مروری بر دیدگاه نویسندگان حوزوی
✍️علیرضامحمدلو در مطلبی با عنوان «مسیری برای رهایی از قفس آهنین و تراژدی فرهنگ» نوشت:
در عصری هستیم که به تعبیر زیمل، جامعه شناس آلمانی، ساختارها و دولت ها فربه تر و چاق تر می شوند و عامل ها و افراد، کوچک و کوچک تر. او اسم این رویداد را تراژدی فرهنگ می می نامد.
یعنی مدرنیته با سرعت بالا و نامهربانی تمام، در حال حذف و محو و یکسان سازی انسان هاست. مرگ سوژه یعنی همین حالت که دیگر کسی توان و جرات دیده شدن نخواهد داشت و مدرنیته و ساختارهای مدرن، یکه تاز میدان سلطه خواهد بود.
🔗 متن کامل...
✍️الهه دهقانی نوشت:
چند روز بود که قلبش متلاطم بود. خبر لغو پیادهروی اربعین، از مرزهای زمینی او را آزار میداد. خیلی عصبانی بود. با خودش فکر میکرد چرا نمیتواند بازهم طعم خوش این سفر معنوی را بچشد. آخر مگر اربعین فقط برای ثروتمندان است؟
🔗 متن کامل...
✍️محمدجواد محمودی نوشت:
زیارت اربعین؛ زیارت شناخت
در اهمیت زیارت اربعین، همین قدر کافی است که بدانیم امام حسن عسکری(علیه السلام) آن را یکی از پنج نشانه مؤمن بر شمردهاند.
🔗 متن کامل....
✍️مرضیه رمضانقاسم نوشت:
جامانده نیستی چنانچه پدرش فرمود: راضی به عمل قومی مانند شرکت کنندگان در آن عمل است.
این روزها بازار داستان فراق گرم است و فراق زینب را با ذره ذره وجودمان لمس می کنیم.
زینب جان صاحب عزای شهدای کربلا!
عجیب دلم برای تحیر در بین الحرمین تنگ شده است.
🔗 متن کامل...
✍️ الهه زارعی نوشت:
مادران بسیاری وجود دارند که بخاطر عدم آگاهی، فرزندانشان را به گونهای تربیت میکنند که دچار شخصیتی با مشکلات اخلاقی زیادی میشود.
در ذهن من این سوال وجود دارد که چگونه میشود، مقام والای مادر به جای کاشتن بذر محبت، دوستی و مهربانی در دل فرزند خود کینه، حسادت ، بدخواهی و.... بکارد!؟
🔗 متن کامل...
✍️ علی محمدی در مطلبی باعنوان «علی لندی؛ یک قاعده یا یک استثناء؟» نوشت:
ماجرای دهه هشتادیها این چند وقته داغ شده است و هرکسی به نحوی مدعی است که دهه هشتادیها را او میشناسد و لاغیر!
در این میان، ماجرای از خودگذشتگی علی لندی و پایداریاش در بیمارستان، اما ماجرایی نبود که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت و دیگران را در فهم آن تخطئه کرد.
ماجرا کاملا روشن است و قابل مصادره نیست؛ نوجوانی 15 ساله، هنگامی که دو نفر را در زبانه های آتش میبیند، خود به دل آتش میزند و با به خطر انداختن جان خود، اقدام به نجات دیگران میکند و البته خود گرفتار آتش میشود...
🔗 متن کامل...
#اربعین #ادبیات #یادداشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
May 11
نویسندگان حوزوی
#پیام_مدیر / دریافت لینک مستقیم👆 از محتوای کانالتان یادداشت های خود را طبق این نمونه برای ما ارسال
.
✍️در مسیر حرفهای شدن و همچنین معرفی نویسندگان حرفهای در کنارتان هستم به یاری خدا.
💎 ان شاء الله با پایبندی قوانین حداقلی این کانال، خوشتر بنویسیم و زودتر بدرخشیم.
🔍 نویسندگی رسانهای در حوزه علمیه قم غریب است و یتیم ...
🔻به نظرم تا #پویش_نوشتن در حوزه به راه نیفتد، استعدادها به بلوغ نخواهند رسید و نابغهها به میدان نخواهند آمد.
📌حال که حوزه علمیه برنامهای سامانبخش برای آینده مبلغان فارسیزبان در عرصه تبلیغ مکتوب ندارد، قلمها را به دست بگیریم، تمرین کنیم و بنویسیم و در مطبوعات و خبرگزاریها آنگونه که شایستهی شأن اجتماعی عالمان دین است، کنشگر باشیم.
◾️جای حوزویان نویسنده در ستونهای مطبوعات و خبرگزاری خالیها است...
#پیام_مدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💥چالشهای رپرهای نوجوان محله ما!
✍️ سید جعفر هاتف الحسینی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
نوجوان محله ما جمع شده بودند و کوری می خواندند به قول خودشان دیس گذاشته بودند. با آهنگ شروع به مسابقه رپ خواندن فی البداهه گذاشته بودند
فضای عجیبی بود نوجوانان محله ما در حال خودشان نبودند و گویی در آسمان بودند. در بین متن های رپ پر بود از فحش های رکیک و بی ادبانه!
برای من چالشی ایجاد شد حکم قذف چیست و حدود قذف چه بود؟
چالش جدید من یک سوال بود، چرا رپ خوانی با فحش رکیک یک کار پسندیده شمرده شده است. گویی ارزش فرهنگی جابجا شده است.
من طلبه با تحصیلات حوزوی سؤالاتی وجودم را گرفت.
راستی فرهنگ چیست؟
ارزش چیست؟
تهاجم فرهنگی چیست؟
چرا پس از سالها یک متن آکادمیک و دقیق علمی در مورد فرهنگ و تهاجم فرهنگی نداریم؟
چالش برای ما طلاب در حال حاضر چیستی فرهنگ و تهاجم فرهنگی است. چطور باید این فضا را مدیریت کرد تا از این بحران هویتی خارج شویم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚫️ علامهی نورانی
✍️ فاطمه ابن علی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
❇️ بعد از آسمانی شدن #علامه_حسن_زاده_آملی عدهای زبان نقد گشودهاند که ایشان عدالت طلب نبودهاند؛ چرا که در سالهایی که وضعیت فاصله طبقاتی و گسست اجتماعی هر روز بدتر میشد و در این میان ظلم زیادی به مردم روا شد، علما و از جمله علامه فقید ما دست از «عدالت طلبی» کشیده و به گوشهای مشغول درس و عرفان خویش بودند.
قرآن هدف رسالت انبیا را عدالت میداند: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ ما پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردم به عدالت برخيزند.» اما چگونه میتوان عدالت را جاری کرد؟
حقیقت این است که راه عدالت طلبی از نورانیت جامعه میگذرد. جامعهای که گرفتار دنیاگرایی و منفعتطلبی باشد چگونه میتواند عدالت، برادری و برابری را به جریان درآورد؟ تنها کسانی میتوانند روحیه عدالتطلبی را در جامعه احیا کنند که خود انسانهای عادل و نورانی باشند. فرامین نورانی شریعت اسلام همواره در صدد مراقبت انسان از اموری است که او را از پرتگاههای دنیاگرایی و اومانیست حفظ نماید؛ تلاش دانشمندان و علمای اسلام نیز در طول تاریخ در راستای این هدف بزرگ بوده است. تهذیب و تربیت نفس خود، شاگردان و عموم مردم همان رسالتی است که بر دوش عالمان دین است و بوسیله آن زمینه ظلمت زدایی از مردم و جامعه و در نتیجه اجرای عدالت را فراهم میآورد.
تا نفس انسان نورانی نباشد هرگز نمیتواند اقامه قسط کند؛ اگر هم تلاشی صورت پذیرد مانند تیری است در تاریکی که معلوم نیست بر کجا مینشیند و چه کسی را از خودی یا غیر خودی زخمی میکند!
حکایت بعضی از به اصطلاح عدالت طلبهای این روزهای جمهوری اسلامی که بجای گرفتن مشعل نورانی عدالت بر دست و هدایت جامعه به سمت حق که خود مرحم همه بیعدالتیهاست، با زبان تلخ و گزنده مشکلات جامعه را برجسته میکنند که علاوه بر القای ناامیدی بعضا باعث بعضی از بی حرمتیها نسبت به مومنی است که حرمتش از کعبه واجب تر است.
«جمهوری اسلامی» حرم است؛ این حرم مدافعانی چون شهدا و علما دارد که هر کدام بنابر وظیفه خود مشغول پاسداری از مرزهای عقیدتی و جغرافیایی آن هستند. فردی که تصورش از عدالت طلبی داد و فریاد بر سر هر چه و هر که برای رفع مشکلات موجود است باید بداند با متهم کردن دیگران و ایجاد سرو صداهای گیج کننده و یاس آور مانند همان تیراندازی است که تیرش را در تاریکی رها کرده و بر بدنه خودی وارد میکند.
🔹اما مهمترین نکتهای که خوب است یک جوان مسلمان درباره «عدالت طلبی» بداند این است که عدالت، هدف میانی رسالت انبیاست و هدف بالاتر عبارتست از عبودیت و نورانی شدن جامعه: «كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّور؛ِ كتابى است كه آن را به سوى تو فرود آورديم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاريكيها به سوى روشنايى بيرون آورى». در تفسیر این آیه به نظر آیت الله جوادی آملی و مقام معظم رهبری و دیگر مفسران شیعه رجوع بفرمایید.
#علامه_حسن_زاده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نوشته_جات
🔗 مروری بر دیدگاه نویسندگان حوزوی
✍️ حبیب الله بابایی با انتشار یادداشتی_از_سفر_آمریکا چنین نوشت:
یکی از ریشههای نافهمی غرب از سوی شرقیها و ایرانیها، تفسیر پدیدههای غربی با ذهنیت شرقی است. در فرهنگ و در ذهنیت شرقی، توقف راننده برای عابر پیاده (که کم هم رخ میدهد)، نه به خاطر قانون و خوف از پلیس بلکه به خاطر انسانیت رخ میدهد. این ذهنیت از معنای توقف راننده برای عابرین پیاده باعث میشود انسان شرق و مسافر ایرانی، همین معنای انسانی را در مواجهه با «توقف راننده برای عابر» در غرب نیز به ذهن بیاورد. چون فکر نمیکند که «توقف راننده برای عابر» ممکن است عقبۀ دیگر و معنایی دیگر هم داشته باشد. این مغالطهها و سوء تفاهمها و اینهمان پنداریها در فهم پدیدههای مشابه در غرب و شرق فراوان رخ میدهد و درک از دو طرف غرب و شرق را برای طرفین پیچیدهتر و دشوارتر میسازد.
🔗 متن کامل...
✍️حسین کاوه در مطلبی با عنوان «مسیر تکامل اربعین» نوشت:
واقعه عظیم اربعین تا کنون به خوبی توانسته است که تجلیگاه "سلم لمن سالمکم" باشد.
اما فعلا آنگونه که باید تجلیگاه "حرب لمن حاربکم" نشده است و این یعنی هنوز کامل نیست.
🔗 متن کامل...
✍️ احسان توکلیان فرد و تیتری با عنوان «منادی ابد»:
خبرگزاری را باز کردم. ناگهان بی اختیار بر سر خود زدم. احساس میکردم که به خاک سیاه نشستم. احساس کردم که بیچاره شدم؛ آری. وقتی خبر فوت مرحوم علامه ی حسن زاده ی آملی را دیدم، تمام این غصه ها ناگهان بر سرم فرو ریخت.
پشت سخنان او روح بود. گویی او رفته بود و دیده بود. او حقیقت را دیده بود. او ابدیت ما را دیده بود. حال گویی وقتی میخواست که ما را نصیحت کند، آن قدر که ما ناشنوا بودیم و قلبمان در حجب مختلف فرورفته بود، باید با تاکید بیشتری معارف را در جانمان القاء میکرد. لذا وقتی میخواست از ابدیت بگوید، وقتی میخواست از این مساله بگوید که ای انسان، تو ابدی هستی. تو برای اینجا نیستی. تو برای جای دیگری هستی، با تاکید خاصی سخن میگفت. با همان طنین صدای دلنوازش: برادرم! خواهرم! عزیز دلم!
🔗 متن کامل ...
✍️ حمید فخیمی با بررسی اجمالی سه محور مهم انسانیت نوشت:
انسان ۳ حیطه دارد:
📍ذهن
📍قلب
📍جسم
باید برای هر ۳ برنامه داشت و تغذیه سالم هر یک را فراهم کرد.
مثلا تغذیه ذهن، علم آموزی است.
تغذیه قلب، قرآن و مناجات و ... است.
تغذیه جسم، غذای متناسب با مزاج است.
🔗 متن کامل ...
✍️ محمدامین رضایی در مطلبی با عنوان «درباره اربعین، کرونا و اظهارات حاج آقای پناهیان» نوشت:
چند روز پیش که این #توییت [( جناب آقای پناهیان نتیجه تاکید وطعنه های شما به جهوری اسلامی درباره اربعین را در مرزها شاهدیم.امثال شما که سالها به اسم انقلاب و قانون،عدالتخواهی را تخطئه کردید حالا بخاطر #اربعین چطور مردم را مقابل قانون وتصمیم نظام شوراندید! خون افرادی که در مرزها و...بواسطه کرونا و...بمیرند گردن امثال شماست )] را نوشتم هم پیش فرض این تهییج ها را میدانستم، آخرش شد "کرونا کلا یک سو تفاهم است!" هم هزینه نقد شخصی مثل آقای پناهیان، از سمت بخشی از مذهبی ها هم نواخته شدیم. در اسلام دم(جان انسان) مهمترین ارزش است و برای حفظ این مهم باید مقابل هر فرد و تئوری باطلی ایستاد
🔗 متن کامل ...
✍️ محمدجواد محمودی و مطلبی با تیتر «هیچ و پوچ»:
هر گاه چیزی تو را ناراحت کرد،
اگر در باب آخرتت بود؛
پس به جبران بر آی،
چرا که غصهات حقیقی است...
اما اگر به جهت
حرف دیگران
یا دنیا بود...
🔗 متن کامل ...
#اربعین #ادبیات #یادداشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN