#معرفی_کتاب 👈 کهکشان نیستی
✍️ فاطمه میری
در هیاهوی زمان و مکان
در جوششی از جنس هستی،
به کتابی برمیخوری به نام کهکشان نیستی.
کهکشان نیستی، داستان وارهای از زندگانی سید علی قاضی طباطبایی است که با بیانی شیوا خواننده را با ایشان آشنا میکند. داستانی که ناقلان زیادی از خانواده، همسر، شاگردان ایشان و... دارد.
شاید نگاه اول، مجاب نشوی که کتاب را ورق بزنی و یا شاید تعداد صفحات کتاب تو را بترساند.
اما کمی که تورق میکنی نوری از جنس سیدعلی قاضی از کتاب بر چشمانت میتابد. دیگر نمیتوانی رهایش کنی.
اصلا گم میشوی در کوچههای تبریز و با سید علی راهی نجف میشوی. همراه او و رخشنده پشت دیوار نجف اجارهی ورود میگیری و وارد کوچهپسکوچههای شهر میشوی. از شارع الرسول به سمت حرم میروی و برای ورود به خانهی پدری اذن ورود میگیری.
در التهاب اذنِ پدر از تبریز مانند سید علی میسوزی. خدا خدا میکنی پدر اجازه اقامت دهد.
در خلسهی لا زمان همپای شاگردان سید پای درس مینشینی و از محضر استاد تلمذ میکنی.
صبح برای دو گانه وارد حرم میشوی. دستت را به انگورهای حرم حلقه میکنی و شهد گوارای ولایت را در کام میریزی.
🔗متن کامل
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌غیرت دینی راه مقابله با آنارشیسم فرهنگی
✍️ قاسم روانبخش
تاریخ نشان میدهد که دشمن با شگردهای فرهنگی چگونه آندلس اسپانیا را از جهان اسلام جدا کرد.
امروز دشمن از تعرض به آب و خاک ما و حتی اقتصاد ایران ناامید شده است موشکهای نقطه زن و غنی سازی تا 60 درصد و عضویت ایران در شانگهای و احیای اکو و تفاهمنامههای 25 ساله و 20 ساله با چین و روسیه اوضاع سخت اقتصادی را تغییر خواهد داد و عملا تحریمهای اقتصادی غرب و آمریکا را بی اثر خواهد ساخت.
حالا دشمن تنها راه چاره را در آنارشیسم فرهنگی می بیند. دشمنی که با سند 2030 در صدد بود کار فرهنگ را در آموزش و پرورش کشور بسازد با سد ولی فقیه مواجه شد و ایشان با هوشمندی و ذکاوت خاصی که دارند جلوی اجرای آن را گرفتند.
حالا نقشه و سناریو این است قبح گناه را بریزند و انواع گناهان را عادیسازی کنند تا نسلی که میتواند میلیونها سلیمانی بسازد، نسلی خمود و بی خاصیت و بیمسئولیت شود. و او با خیال راحت مرزهای امنیتی و تمامیت ارضی کشور را هدف قرار دهد.
امروز دشمن فکر میکند سرداران جبهه جنگ نرم و سخت علامه مصباح و شهید سلیمانی حضور ندارند و میدان برای رجزخوانی اش خالی است و شیر که نباشد روبهان از خوشحالی به رقص میآیند.
حالا نقشه چیست؟
در میدان خالی از علامه مصباح(ره)، امثال نقوی و مهدی نصیری و سیدکمال حیدری، نظریه پرداز میشوند و برای گناه فلسفه میبافند!
سید کمال از تاریخمندی احکام اسلام سخن میگوید آنها را به صدر اسلام اختصاص میدهد، به صراحت میگوید حکم حجاب و... به صدر اسلام اختصاص داشته است و مهدی نصیری نیز از ضرورت بی خیالی نسبت به حجاب میگوید و خاتمی آن را امری شخصی اعلام میکنند و نقوی بر اساس مبانی دینی شرابخواری دسته جمعی در مراسم دورهم را مورد عنایت خداوند ذکر میکند! و صادق زیباکلام در همین چند روز پیش بر شرابخواری و دختربازیاش در دوران جوانی افتخار میکند و آن را رسانهای میکند چند زن بیحیا و بی حجاب در قم به روحانی ناهی از منکر تعرض میکنند و مهدی نصیری ناهی از منکر را به دلیل اینکه می دانسته اند بی اثر است مقصر اعلام میکند و خواهان آزادی توهین کننده و دستگیری روحانی ناهی از منکر می شود. دختران جوانی برنامه ریزی شده با لباسهای جلف و با آرایش تمام و گاه بیحجاب در سراسر کشور مانور برگزار میکنند و تصویرها و فیلمهای خود را از طریق فضای مجازی پخش میکنند تا فرهنگسازی شود جمعی هم بدون روسری سوار بر موتور در خیابانها مانور میدهند تا قبح بی حجابی بریزد.
دشمن برای اجرای این نقشه شوم به ابزار فصای مجازی لازم دارد تا در این فصای یله و رها، قلههای فرهنگ و سنگرهای اعتقادی و اخلاقی ما را فتح کند رسانههای مکتوب اصلاحات به جوسازی علیه طرح قانونمندکردن فضای مجازی مشغول به کار میشوند. طرح صیانت به مرکز پژوهشهای مجلس که یک اصلاح طلب آن را مدیریت میکند، ارجاع داده میشود و آن مرکز به جای کار کارشناسی و غنابخشیدن به آن، بر ضد آن بیانیه میدهد و آن را خلاف قانون اساسی ذکر می کند!
آیا این وضعيت را نمیتوان نقشه اندلسیسازی کشور نامید؟! آیا کلیت نظام اسلامی نباید روی این مقوله حساس شود و مسأله را لااقل از نگاه امنیتی ببیند.
راه حل چیست؟
به نظر می رسد تنها راه مقابله با طرح خطرناک آنارشیسم فرهنگی تقویت مبانی دینی و غیرت دینی آحاد جامعه است. به ویژه غیرت دینی روحانیت که هر شک و شبههای را در نطفه نابود میکند.
غیرت زنان و دختران جامعه اجازه نمیدهد که دشمن، عفاف و حجاب آنان را ابزاری برای رسیدن به اهداف شوم خود قرار دهد؛ از این رو فرهنگ ناب دینی و در یک کلمه سبک زندگی علوی و فاطمی جامعه ایرانی مجال تهاجم و تحرک همهجانبه را از جبهه کفر سلب خواهد کرد.
و درست به همین دلیل بود که امام خامنهای روی این نکتهها انگشت نهاد و جامعه را نسبت به آن حساس کردند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚡️مانور تجمل و اشرافیت در کدام دولت کلید خورد؟
✍️ محمد ملک زاده
از مهمترین معضلات یک کشور اسلامی و انقلابی را میتوان معضل گرایش به تجمل و غربگرایی دانست. با بررسی پیشینه این معضل در سه حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ، در سه دهه گذشته جامعه ایران، به دوره حاکمیت دولت کارگزاران میرسیم. پس از رحلت امام خمینی(ره) و با انتخاب حضرت آیتالله خامنهای به رهبری جمهوری اسلامی ایران، پنجمین دوره انتخابات ریاستجمهوری در سال 1368 برگزار شد و آقای اکبر هاشمی رفسنجانی، با کسب بیش از 90 درصد آرای مردم و با شعار اصلاحات اقتصادی و بازسازی اقتصاد جنگزده به ریاستجمهوری ایران رسید. کابینه این دولت عمدتا شامل تکنوکراتهای تحصیل کرده در غرب بودند که ضمن مشاهده پیشرفت صنعتی غرب تلاش میکردند توسعه ایران را نیز در آن مسیر قرار دهند. از این رو اصلاحات اقتصادی آقای هاشمی از همان ابتدا با یک ویژگی خاص و متمایز با محور غربگرایی همراه بود؛ ایشان چند ماه پس از احراز پست ریاست جمهوری در 18 آبان ۱۳۶۸در خطبه نماز جمعه تهران در سخنانی که بعدها به مانور تجمل و اشرافیگری معروف شد، گفت:
«اظهار فقر و بیچارگی کافی است. این رفتارهای درویش مسلکانه وجهه جمهوری اسلامی را نزد جهانیان تخریب کرده است. زمان آن رسیده که مسئولین ما به "مانور تجمل" روی آورند. از امروز به خاطر اسلام و انقلاب مسئولین وظیفه دارند مرتب و باوقار باشند. هرچند ما فقیر باشیم و اقتصادمان به سامان نباشد اما برای آنکه در دیدگان سایر ملل مسلمان و غیر مسلمان ملتی مفلوک جلوه نکنیم لازم است تا جلوه هایی از تجمل در چهره کشور و مسئولین حاکمیتی رویت شود»
روی مستقیم این سخنان آقای هاشمی بیش از هر چیز متوجه مسئولان و مقامات دولتی بود. به همین دلیل ایشان شروع این کار را در زمان مسئولیت خود با انتقال مقر دولت به کاخ سعدآباد و به تصرف درآوردن سایر کاخ های شاه معدوم آغاز کرد. سفارش دکورهای بسیار گرانقیمت برای وزارتخانهها و تبلیغ تجمل گرایی در ادارات دولتی از آغاز مانور تجمل در این دوره خبر میداد. این در شرایطی بود که جامعه ایران به تازگی از یک جنگ تحمیلی ویرانگر رهایی یافته بود و قشر وسیعی از مردم در تنگناهای اقتصادی و وضعیت بد معیشتی بسر میبردند. در این شرایط تبلیغ تجملات در میان مسئولان، بطور طبیعی به شکاف فقیر و غنی دامن میزد؛ تبلیغ مصرفگرایی، افزایش تورم را به دنبال داشت که بیشترین فشار آن بر گروههای کمدرآمد و مستضعف جامعه به عنوان صاحبان اصلی انقلاب بود. اما دولت سازندگی که این مساله را از لوازم توسعه کشور-با مدل غربگرایی که توسعه را مقدم بر عدالت میدانست- تشخیص داده بود، رسما اعلام کرد که «ایرادی ندارد اگر عدهای زیر چرخهای توسعه لِه شوند»! در همین حال ایشان وجود اختلاف طبقاتی در جامعه را نیز امری طبیعی میدانست و آن را در جامعه اسلامی این گونه توجیه میکرد: «برای تحقق احکام خمس و زکات باید در جامعه حتما هم ثروتمند و هم فقیر و به عبارت دیگر اختلاف طبقاتی باشد»!
روی دیگر اجرای سیاست مانور تجمل و مصرف گرایی، که بعدها در دولت اصلاحات و اعتدال هم ادامه یافت، در حوزه فرهنگ و سیاست بود. از این رو اندیشه دولت آقای هاشمی با محوریت شعار تنش زدایی و عادی سازی روابط در سیاست خارجی در قالب مذاکره با آمریکا مطرح گردید. از سوی دیگر از آنجا که اجرای این سیاستها با حمایت مردمی همراه نبود دولت کوشید دخالت و مشارکت مردم را در اداره کشور کاهش دهد و حتی این سیاست را در انتخابات به عنوان یک مبنا برای تعیین دولت و مجلس نیز قرار دادند که با واکنش قاطع مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر لزوم مشارکت حداکثری ناتمام ماند.
در حوزه فرهنگ نیز الگو قرار دادن مدل توسعه غربی، نفوذ فرهنگ لیبرالی غرب بر جامعه اسلامی ایران را به دنبال داشت و فرهنگ بومی ایرانی-اسلامی را مستقیما هدف قرار داد. اشکال اصلی این سیاست آن بود که به جای تطبیق مدل توسعه با فرهنگ ایرانی اسلامی، تلاش نمودند فرهنگ ملی را بر فرهنگ لیبرالی غرب منطبق سازند. در نتیجه از این دوره به بعد شاهد تهاجم همهجانبه غرب بر بنیانهای فرهنگی انقلاب و ارزشهای آن میباشیم.
بنابراین در شرایط کنونی برای رهایی از مشکلات برجای مانده از دورههای ناموفق گذشته باید از مدل توسعه غربگرا در سه حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ فاصله بگیریم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◾️السلام علیک یا ام البنین
✍️ مجتبی میرزایی
سیزدهم جمادی الثانی سالروز رحلت و وفات حضرت ام البنین همسر امیرالمومنین پرستار فرزندان زهرای مرضیه علیها است و چه مناسب نهاد تقویم، این روز را یعنی، سالروز وفاتتش را، روز تکریم مادران شهدا.
خطاب به این مادر شهید عزیز عرض خواهم کرد که، چه زیبا نوکری کردی، در مسیر سُرخِ کرب و بلا، و همه دیدند دشمن چگونه همه نوگلانت را، در عرصه کرب و بلا، پر پر کرد.
اما تعجب از معرفت بالایت که اول سخنت پرسش از فرزندان خودت نبود بلکه ابتدا از حسین و زینب جان پرسیدی و به همه نشان دادی فرزندان فاطمه برایت از روز اول ورودت به خانه علی(ع) نسبت به جان خودت و جان فرزندان خودت اولویت و تقدم دارند.
و گوارایت باشد این مقام و عظمت.
و ماندگار گشتی تا ابد و نورت روشنی بخش قلوب خسته شود.
و شیعیانی که ورد لبشان یا ابوالفضل هست، امیدوار به شفاعتت هستند.
و چه مادری بزرگ هستی که پسرت قمر منیر بنی هاشم و علمدار و سقا و شجاع و قهرمان بنی هاشم شده است.
رحلت جانسوز حضرت ام البنین(ع) بر تمامی محبین اهل بیت(ع) تسلیت باد.
#حضرت_ام_البنین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🌹چهار دسته گُلش را به پنج تن بخشید
✍️ سیدمهدی موسوی
فدای حُسن دلانگیز باغبان شده بود
بهار، با همه سرسبزیاش خزان شده بود
چهار دسته گُلش را به پنج تن بخشید
مقیمِ خاکِ درش، هفت آسمان شده بود
چه سربلند و سرافراز امتحان پس داد
برای عرض ادب، سخت امتحان شده بود
به عشق «شیر خدا» از یل دلاور خود
گذشت اگر چه در این راه نیمهجان شده بود
چه امتحان بزرگی! که در رثای حسین
-و نه به خاطر فرزند- روضهخوان شده بود
اگر چه پیر شد از داغِ بیامان، اما
به پشتوانهٔ زینب دلش جوان شده بود
فدای «اُمّ اَبیها» شدن علامت داشت
به این سبب قد «اُمّ البنین» کمان شده بود
#شعر
#حضرت_ام_البنین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✔️دوقلوهای ابدی
جبران خلیل جبران نویسنده لبنانی درباره غم و شادی مینویسد:
آنها همچون دوقلوهایی هستند که از هم جدا نمی شوند. هرگاه یکی از آنها به تنهایی بر سر سفره شما نشست، به یاد داشته باشید که دیگری در بستر خوابیده است.
#اندیشه #ادبیات
#جبران_خليل_جبران
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔆همراهم سلام
✍️ علی تقوی
علمدار وکیل اُمُّالبنین بود در خدمت رسانی به جگر گوشه زهرا (س).
*درود خدا بر آن شاهبانو که رباعی او در قتلگاه عاشقی تقطیع هجایی شد*
شاهنامهای در کربلا با رُباعی امُّالبنین نوشته شد که که تا قیام قیامت زمزمه همه ابرار است.
*در عاشقانههای رباعی امُّالبنین در رکاب فرزند زهرا (س) همه خلقت به وجد آمده بود*
بس که تکلیف خود را نسبت به حجَّت خدا درست؛ زیبا و بیریا انجام دادند.
*شهادت بانو امُّالبنین تسلیت باد*
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 پیش به سوی خواندن و نوشتن
✍️حمید فخیمی
🔸سخنی زیبا از نویسنده نامدار آقای امیرخانی برای علاقه مندان به نویسندگی:
📍شاید جای دیگر هم گفته باشم که اساساً هر نويسنده ای از دو آبشخور انرژي ميگيرد:
✅۱. مطالعه
✅۲. سفر
💠از این حیث بهترین نویسندگان ما کسانی بوده اند و هستند که از مسیر #کتابخوانی نویسنده شده اند و پس از سال ها مطالعه ، قدم در وادی قلم نهاده و تجربیات خود را با مردم جهان از طریق ادبیات و داستان به اشتراک گذاشته اند.
🔹پیشنهاد حقیر در زمینه مطالعه رمان، آثار خوب نویسندگان حوزوی هست البته منافاتی با خواندن رمانهای دیگر ندارد. 👇👇👇
🔺نویسندگان حوزوی🔺
✅محمد علی رکنی
✅فیروزجایی
✅حدادپورجهرمی
✅آرمین
✅سالاری
✅مهدی کفاش
✅عزتی پاک، موسس شهرستان ادب
✅دیزگاه
✅اشتری
✅مدقق
✅بطحایی
✅خداوردی
✅حسین واقفی
✅زهرا صادقی
فعلا این لیست رو پیدا کردم اگه افراد دیگه هم بودن بفرمایید.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
خدای باغ می بیند که شبنم
هزاران زندگی در خویش دارد
✍️علی مؤیدی، شاعر حوزوی
#شعر
#چهارپاره
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
20151025144827-9868-190.pdf
297K
.
♦️ ارتباط عفیفانه در شبکههای اجتماعی سایبری
✍️ سید حسین شرفالدین و سید عبدالرسول علمالهدی
🔷 شبکههای اجتماعی سایبری شرایط جدیدی را در زندگی انسان بوجود آوردهاند و از آنجایی که دین در همه ابعاد زندگی افراد جاری میشود، لازم است قواعد رفتاری و اخلاقی فعالیت در این شبکهها از منظری دینی بازتولید شود.
🔶 نظامسازی هنجاری برای رفتارها، در جامعه ایران بعد از انقلاب اسلامی که داعیهدار تمدن اسلامی و تعین رفتارهای دینی در همه سطوح زندگی مردم است، امری ضروری به نظر میرسد.
🔷در این مقاله با تمرکز بر ارزش اسلامی عفاف، به عنوان یکی از نمودهای ارزشهای اسلامی، و بازکاوی ابعاد آن در آموزههای دینی در دو بعد فقهی و اخلاقی، نظریههای ارتباطی مربوط به روابط انسانی و واسطهگری رایانه مورد بررسی قرار گرفته است.
#مقاله
#دین_و_سایبِر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📌 تحریف برای تطهیر پهلوی
شماره سیصد و بیست و سوم هفته نامهی خط حزب الله با عنوان «تحریف برای تطهیر پهلوی» منتشر شد.
گزارش هفته این شماره خط حزبالله به مناسبت ۲۶ دی ماه، سالروز فرار محمدرضا شاه پهلوی، به بررسی اهداف جریان تطهیر پهلوی و اقدامات بزککنندگان تاریخ سیاه دیکتاتوری پهلوی پرداخته است.
خط حزبالله در یادداشت این هفته به مناسبت بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی، نگاهی به نقش راهگشای غیرتورزی عقلانی و فرصتهایی که این ویژگی مردم در بزنگاههای حساس در جامعه ایرانی خلق کرده، داشته است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
حالم واقعاً بد شد!
یک ایرانی، اونهم در لباس روحانیت، پیدرپی از واژگان لاتین استفاده میکنه!
استفاده از واژگان و اصطلاحات لاتین چه افتخاری داره؟!
بهراستی تعبیر "چهرهبهچهره" چه ایرادی داره که این آقا از تعبیر فرنگی "face to face" استفاده میکنه؟!
چرا باید "لاکچری" و "پابلیک سرویس" و "بیزینس مَن" و "هایتک" و "مکانیزم" رو در سخنانش بهکار ببره؟!!!
خاک بر سر "شورای عالی ویرایش زبان فارسی صداوسیما" و هرکس که دراینزمینه مسئولیت داره و به وظیفه عمل نمیکنه!
🌸 امام خامنهای روحیفداه:
راجع به زبان، بنده حقیقتش [این است که] نگرانم؛ واقعاً نگرانم...
#من_از_صداوسیما_گلهمندم، بهخاطر اینکه بهجای اینکه زبان صحیح را، زبان معیار را، زبان صیقلخوردۀ کاملاً درست را ترویج کنند، زبان بیهویّت، گاهی غلط، تعبیرهای غلط و بدتر از همه پُر از #تعبیرات_فرنگی و خارجی و مانند اینها را دارند ترویج میکنند. وقتی مثلاً فلان لغت فرنگی را مجری شما در تلویزیون، در رادیو یک بار، دو بار تکرار میکند، این میشود عمومی؛ ما بیخود و مُفتامُفت داریم زبان خودمان را آلوده میکنیم به زوائد مضر...
مرتّب همینطور الفاظ دخیل، کلمات دخیل وارد میشود در زبان فارسی و همینطور دائم تکرار میشود؛ در مطبوعات مینویسند، در رادیو و تلویزیون تکرار میکنند، در کتابها مینویسند؛ حالا که دیگر فضای مجازی هم هست، در فضای مجازی مینویسند؛ #من_نگرانم...
واقعاً بنشینید روی این مسئله فکر کنید، نگذارید زبان فارسی دچار فرسودگی و دچار ویرانی بشود؛ ما باید [آن را] خیلی حفظ کنیم.(بیانات در دیدار جمعی از اهالی فرهنگ و ادب)