✔️ وقتی یک کارشناس انگلیسی در 90 صفحه نامه رهبر انقلاب را تبیین میکند
پرفسور رادنی شکسپیر،اقتصاددان و فعال سیاسی انگلیسی، به تازگی کتابی ۹۰ صفحهای در پاسخ به نامه مقام معظم رهبری برای جوانان اروپا و الهام از آن منتشر کرد.
رادنی پس از انتشار این کتاب، در ارتباط تلفنی و تصویری با برنامه «دیروز، امروز، فردا» گفت: این نامه به زیبایی و با شفافیت نوشته شده بود. این نامه یک نمونه خوب از لحاظ ویرایش، گفتمان و رسم الخط بود. این نامه به جوانان اروپایی نوشته شده بود چون جوانان آینده جامعه خود را میسازند.
وی تاکید کرد: تن و صدای این نامه آرام و متین بود و هیچ تندی نداشت و هیچ ادبیات تهاجمی در آن وجود نداشت و تنها سوالاتی را میپرسید. مقام معظم رهبری در این نامه پرسیدند که چرا بین دولتمردان غربی اخلاقگرایی فراموش شده است. آنها از نسل جوان سوالهایی پرسیدند تا خودشان بروند و تحقیق کنند و واژه های منفی مانند خشونت و تروریست را خودشان ریشه یابی کنند. رهبری سوالات را برای این مطرح کردند چون اسلام تاریخ کهن و باستانی دارد و جوانان بروند و معارف اسلام را به دست بیاورند. قرائت های زیادی از اسلام وجود دارد و جوان باید کنکاش کند و صرفا چیزهایی که سیاستمداران دیکته میکنند را صحیح نپندارد.
شکسپیر تصریح کرد: رهبر ایران سوالات مهمی را مطرح کردند و عکس العمل ها در بریتانیا به این نامه خوب بوده است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔗 متن تکمیلی در افکار حوزوی
.
📌 به بهانه تماشای مجدد سریال سیلاس
✍️ علی اسفندیار
تردید ندارم هر انسانی در کنار مرگ اندیشی، چارهای جز کودکاندیشی هم ندارد، این دو مکمل یکدیگر هستند یادآوری «يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ» همان اندیشه در آغاز و انجام است.
بخشی از کودک اندیشی همان تصاویر دوران کودکی ست که چشیدنش حالا، حلاوتی دیگر دارد، عکسها، فیلمها، دفترچههای مشق و کتابهای سارا و دارا و باب آب داد، همه با تخیل دوره بزرگسالی معنای جدیدی به تو تقدیم میکند، حالِ تو را در زندگی اکنون به پیش میبرد که کشف و مکاشفهها با سرمایهی کودکی ارزشمندتر است.
سریال سیلاس یا توفان را الان جور دیگر میبینیم و این سن و سالِ بینده است که سریال را به شکل جذابتر و پرمعناتری جلو میبرد و دستت را در دامنگاه زندگی میگیرد. امشب سیلاس درونم را با عینک عصر سرکشی انسان، به تماشا نشستم، چه جلوههای کمیابی هستند برای دوباره زندگی کردن و کشف واقعیتهای جدیدی از ساحت انسان امروزین.
🔗 متن کامل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#یادداشت_خوانی
⭕️خطای رستوران در ماجرای چین و روسیه
✍️ محسن مهدیان
می گویند چرا پنهانکاری؟ "حتما غرض و مرضی است در توافق با چین و روسیه." البته مطالبه شفافیت خوب است. اما باید دید مقصد شفافیت چیست و کجاست؟ فرض کنید یکی مدعی شفافیت همه اسناد طبقه بندی کشور شود. یا بگوید باید مسیر دور زدن تحریم ها را شفاف کنید. منطقی است؟ مطالبه شفافیت عقلانیت می خواهد. امروز رسانه هایی مدعی شفافیت شدند که بیشترین اصرار را برای تحریم بیشتر سفره ملت ایران دارند. طبیعی است که استرس گرفتند پشت پرده توافق با چین و روسیه چیست؟
اما هدف متن در این نقطه نیست. غرضم تحلیل یک راهزنی رسانه ای است.
امروز می گویند شفافیت در توافق 25 ساله. اما پیشتر چه می گفتند؟ "می خواهند نیروی نظامی از چین وارد کنند"/ " می خواهند نفت مفتی دهند" / "می خواهند کیش را بفروشند"/ "دریای خزر را بدهند به چین و روسیه"/
حتا شبکه انگلیسی من وتو نگران دین مردم شد و نوشت: "چینی ها می خواهند دین مردم ایران را بگیرند"
شاید باورتان نشود و به خاطر نیارید. اما جزئیات مفاد مربوط به سند 25 ساله توافق با چین از جمله خاک فروشی را گلشیفته فرهانی افشا کرد. جالبتر اینکه عده ای هم باور کردند. بامزه تر اینکه عده ای پلاکارد به دست با رگ گردن برجسته و مشت گره کرده وغیرتی به خیابان آمدند و تجمع کردند و شعار می دادند که اجازه فروش خاک مان را نمی دهیم.
از اخباری که آنروزها عده ای را به خود مشغول کرده بود خبری نیست؛ اما امروز مطالبه شفافیت دست به دست می شود. سارقان رسانه ای سفره مردم و دلالان خبری تحریم آرایش مطالبه شفافیت گرفتند. برخی هم البته مجدد باور می کنند. می گویند فرض کنید نمی خواهید خاک بفروشید؛ قبول. دریای خزر را هم نمی خواهید گرو بگذارید. ناجا هم وارد نمی کنید. ولی چرا شفافیت ندارید؟ حتما کاسه ای زیر نیم کاسه است.
بگذریم؛ بهانه بود برای پرداختن به یک کلاه برداری رسانه ای که کمتر توجه می کنیم.
شما مال و فروشگاه های بزرگ زیاد رفتید. یکی مثل همین هایپرها. این فروشگاه ها یک مدل مرسوم چینش کالا دارند که غرضش تاثیر بر رفتار غیرارادی مشتری است. مدل اینطور است که در ابتدای فروشگاه اجناس گران قیمت را قرار می دهند و در پایان اجناس مصرفی و ارزان قیمت. اثر تبلیغاتی چیست؟ شما اگر در ابتدای مسیر برای خرید نکردن مقاومت کنید، کم کم توان تان تحلیل می رود و در انتهای راهرو تسخیر چینش کالاهای ارزان قیمت می شوید و در نهایت باز هم با سبد پر پای صندوق می روید.
مثال رستوران شفاف تر است. تا حالا حتما پیش آمده است که به یک رستوران لوکس رفته باشید. وقتی منوی قیمت ها را جلوی شما قرار می دهند از بالا قیمت ها را مرور می کنید. غذاهای گران قیمت بالاتر است؛ احتمالا از بسیاری از آنها عبور می کنید تا اینکه در انتهای لیست بالاخره یک غذا را سفارش می دهید. هرچند قیمت همین غذا نیز چندین برابر انتظار شما باشد.
خطای رستوران همین است. ثمره دروغ های مضحکی مثل کیش فروشی و خزرفروشی اینست که جا برای ادعای پنهان کاری باز می شود و باورپذیر.
از این خطای شناختی زیاد استفاده می شود. آنقدر یک دروغ بزرگ را تکرار می کنند تا دروغ کوچکتر باور شود. اگر شلیک عمدی به هواپیمای اوکراین را با هدف آدم کشی باور نکنید، اما تکرارش باعث می شود شلیک عمدی به هواپیما برای دفاع از جان دیگران را باور کنید.
#مخاطب_شناسی
#خطای_شناختی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نقشه راه غرب گرایان برای فتنه های آینده.docx
20.3K
📌نقشه راه غرب گرايان برای فتنه هاي آينده
✍️ قاسم روانبخش
🔹هر جریان سیاسی هر چند مرده ممکن است دوباره روزی جان بگیرد و به صحنه سیاسی کشور بازگردد. جریان اصلاحات نیز از این قاعده مستثنی نیست. تاکنون بارها همین سناریو در کشور اتفاق افتاده است. علامه مصباح می فرمود از زمانی که مرحوم امام ره در پاسخ به نامه مرحوم محتشمی پور وزیر کشور وقت، نهضت آزادی را برای همیشه از عرصه سیاست کشور حذف کردند و فرمودند این ها اسلامشان امریکایی است و خطرشان از سازمان منافقین نیز بیشتر است کسی باور نمی کرد دوباره این جمعیت زنده شوند. ولی چیزی نگذشت نهضت آزادی با فعالیت های زیرزمینی که از سال های 64 آغاز کرده بود وارد عرصه شدند و دولت مطلوب خودش را به نام جبهه دوم خرداد وجبهه اصلاحات تشکیل داد.
🔸 اکنون نيز آن ها بيکار نيستند در اتاق هاي مشترک خود با غربي ها نقشه هايي براي فتنه هاي آينده طراحي مي کنند که مي توان به برخي از آن ها اشاره کرد.
🔗متن کامل یادداشت در فایل بالا👆👆
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
حاصل تلاش
✍️ نجمه صالحی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی
دو سال پیش بود که نشریه داخلی گذرگاه را راه انداختیم، هیچکس باور نمیکرد یک تشکل خودجوش طلبگی بتواند کار مفیدی انجام دهد، حتی برخی از اساتید این تلاشها را به سخره میگرفتند. خلاصه ما ناامید نشدیم، از افرادی مقاله گرفتیم که تا به حال متن علمی مستندی به چاپ نرسانده بودند، پنج شماره با زحمت و تلاش چاپ شد و همین قابلیت و استعداد باعث شد مسئولین به ما اعتماد کنند و به لطف خدا زبان اساتید به ظاهر محترم هم در کامشان قفل ماند.
تلاشها برای حرکتی تازه شروع شد و یک اتفاق جدید رقم خورد. تولد اولین شماره دوفصلنامه علمی تخصصی جستارهای تاریخ اسلام.
چند ماهی بود درگیر راه اندازی نشریه، ارزیابی، داوری، ویراستاری و در نهایت چاپ دو فصلنامه علمی تخصصی جستارهای تاریخ اسلام بودم؛ الحمدلله به ثمر نشست و فایل نهایی هم تایید و ارسال شد.
هر چند که کار سختی بود و مشکلات مختلف مثل کوه بزرگ سد راه بود، اما بالاخره تمام شد و صبر و تلاش و کار گروهی نتیجه داد.
وقتی برخی از دوستانم برای اولین بار مقالهشان چاپ شد و از شادی و شعف نمی دانستند چهطور باید ذوقشان را بروز دهند و به قول یکی از دوستانم داشت ذوقمرگ میشد، حس کردم همه خستگی این چندماهه از تنم خارج شده است.
امیدوارم در چاپ شماره بعدی سنگاندازیهای کمتری سر راهم باشد.
خلاصه که خوشحالم ...
🍃الحمدلله علی کل حال
پ.ن: این متن هم پاسخ به سوال برخی از دوستان درمورد کم پست گذاشتن در کانال بود و هم توصیف حال این روزهام... ممنون از همهتون
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💢جدایی دین از سیاست، نبوده و نخواهد بود
در پاسخ به اظهارات جناب محقق داماد
✍️مجتبی باقری
👈 حضور فرهنگ ولایت و امامت در کانون تفکر شیعی و توجه به ابعاد آن و با نگاهی گذرا به سیره و گفتار معصومین میتوان به دست آورد که یکی از ویژگیهای منحصر به فرد روحانیت شیعه، حضور جدّیاش در مهمترین مسائل دنیوی، یعنی سیاست است.
🔍 نگاهى اجمالى بر احكام و قوانين اسلام و بسط آنها در همه شؤون جامعه و گذری بر احادیث امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و قضاوت، حکومتداری، توصیههای سیاسی اهل بیت، مانند خَيرُ السِّياساتِ العَدلُ، إذا مَلَكتَ فارفُقْ، الاحتِمالُ زَينُ السِّياسَةِ، الملک سیاسه و .... همه اینها بعلاوه آیات فراوانی در این زمینه، نشان از اجتماعی_سیاسی بودن دین و ضرورت حاکمیت معصوم(ع) دارد.
🔸ویژگی «ساسة الْعباد؛ سياستمداران جامعه»، که در زیارت جامعه آمده نیز از ويژگىهاى مهم اهل بيت(ع) است كه به خاطر اتّصال به منبع وحى با سياستهاى رايج جهان، تفاوتى اساسى دارد.
🔸حال مگر میشود دین را از جامعه و سیاست جدا کرد و به پستوها کشاند؟ لفظ دین با خود سیاست و حضور در میدان را یدک میکشد.
⬅️ حضرت امام خمینی بارها به همین نکته روشن اشاره میکنند: مگر زمان پیغمبر اکرم سیاست از دیانت جدا بود؟ مگر در آن دوره عدهای روحانی بودند و عده دیگر سیاستمدار و زمامدار؟ مگر زمان خلفای حق یا ناحق، زمان خلافت حضرت امیر، سیاست از دین جدا بود؟ دو دستگاه بود؟..... وقتی نوبت به ماها میرسد، عذرها درست میکنیم؛ برای اینکه ما میخواهیم از زیر بار در برویم.
⬅️ مقام معظم رهبری نیز در محفلی فرمودند: كنارهگیری از سیاست درست نیست و كار روحانی شیعه نیست.
🔰 امام خمینی مینویسند: «فمن توهم ان الدین منفک عن السیاسة فهو جاهل لم یعرف الاسلام و لا السیاسة»؛ کسی که توهم کند دین از سیاست جداست، اسلام و سیاست را نشناخته است.
🔹ایشان شعار «جدایی دین از سیاست» را توطئه اجانب برشمرده، میفرمایند:
«اولین و مهمترین حرکت، القای شعار «جدایی دین از سیاست» است که متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازهای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست، دون شأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون، تهمت وابستگی به اجانب را دنبال میآورد....»
📌اگرچه کم و کیف سیاستورزی در عصر غیبت قابل بحث است اما آنچه قابل انکار نیست اصل مسئله یگانگی دین و سیاست است.
🆔@tahavol_howze
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⭕️ رسانهها؛ ابزاری برای سیاستهای کلان مدیریت جهانی
✍️ابوذر کاظمیان سورکی
👈 جریان تحریف رسانهای دنیا با استفاده از شگردهایی مانند دروغ و فیلترینگ هوشمند، با پروژه های صدها میلیاردی برای مردم جهان، در راستای آنچه که مد نظر دارد، جریان سازی و حتی برای مسئولان تصمیم سازی میکنند.
🔹 سال گذشته بخش شرقی بیتالمقدس شاهد درگیریهای خشونتبار پلیس رژیم صهیونیستی با معترضان فلسطینی در اطراف مسجدالاقصی بود. کاربران فلسطینی شبکههای اجتماعی گفتند که با حذف حسابهای کاربری در توییتر یا مسدود شدن برخی گزینهها در اینستاگرام، نمایش واقعیت ناآرامیهای بیتالمقدس سانسور شده است.
🔹 در تازه ترین نمونه نیز، توئیتر حساب کاربری مقام معظم رهبری را به علت انتشار پویا نمایی «انتقام حتمی است» مسدود کرده است.
🔹 این سیاست گذاریهای مخرب مدیران رسانهای غرب را میتوان از اظهارنظرهای بعضی اتباع دیگر کشورها که به ایران میآیند هم مشاهده کرد: ژستد، بازیکن تازه وارد تیم استقلال تهران میگوید: «برخلاف تبلیغات منفی علیه ایران، وقتی به اینجا آمدم سورپرایز شدم.»
🔹 مواردی از این دست نشان میدهد که این رسانهها ابزاری برای سیاست های کلان مدیریت جهانی هستند، اما با وجود تلاشها برای بستن دهانهای منتقد در دنیا، نواهای منتقدانه گاهی از خانه خودشان هم شنیده میشود. به عنوان نمونه، جک دورسی، بنیانگذار و رئيس توییتر میگوید: «بستن یا فیلتر حساب کاربری، نشانهٔ شکست ما در پیشبرد گفتگوی سالم است.»
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 تناقض نشانه کذب ادعا و عدم صداقت مدعی
✍️محمد ادریسی
سواری بر تناقضها کار هر روز برخی از مردم شده است، تناقضات در گزارهها و آدمها را هم میتوان اینگونه بیان کرد، مثلاً : مهربان بیرحم، صادق بلوف زن، سخنور ساکت، جشن آرام، کشتار انسانی، غم و اندوه شاد، تجربه ای نظری، سقوط صعودی بورس و سهل ممتنع و احمق زیرک و حماقتی هوشمندانه و بسیاری از موارد دیگر، تناقضاتی هستند که شما آنها مشاهده کردهاید.
بیایید این پاراگراف را بخوانیم تا روشن شود که دراینجا در مورد چه چیزی صحبت میکنیم:
مثلاً در جامعه دیده اید که در مسائل اجتماعی نگران حریم های خصوصی هستیم اما در فضای مجازی خصوصی ترین فیلم ها و عکس های شخصی خود و دیگران را منتشر می کنیم و این تناقض است و یا اینکه در سیاست، سیاستمداری به دنبال تحریم کشور خود است یا در مسائل زیست محیطی اینکه می بینیم فعال محیط زیستی که خودروی او معاینه فنی ندارد و دودزاست و یا اینکه در مسائل مذهبی می بینیم که شخصی مذهبی که مخالف حجاب است یا اینکه در مسائل تربیتی می بینیم که پدر از فرزند خود می خواهد که فحش ندهد و دروغ نگوید اما خودش بسیار دروغگو و فحاش است و یا اینکه برادر غیرتی که مراقب خواهر خویش است اما دنبال ناموس مردم هم می رود.
اندیشمندان تناقض را نشانه کذب ادعا و عدم صداقت مدعی دانسته اند و انسان ها به روند تناقض بین رفتار و اعتقاد بسیار حساس هستند و ما می توانیم تناقضات را که در زندگی ما بین باورهای ما و رفتار ما اتفاق می افتد را تشخیص دهیم.
آیا ما شجاعت پذیرش تناقضات خود را داریم؟ یا اینکه مغرور بمانیم و مدعی باشیم که هیچ تناقضی در روح ما و جامعه ما نیست؟ دلایل این تناقضات چیست؟ و چه چیزی ما را برای انجام و گفتن آن ترغیب می کند؟ آیا این یک پدیده مثبت است یا منفی؟
تناقضات قطعاً منفی است و اینکه مثلاٌ در متون دینی گفته شده، پوشیده گان لخت یا همان کاسیات عاریات، تناقضی بود که مطرح شده بود و ذهن بسیاری از اندیشمندان را درگیر خود نموده بود که در آخرالزمان زیاد دیده می شود و بسیاری نمی توانستند آن را تفسیر کنند.
اگر تناقضات خود را از نظرگاه ضعف و کمبود و توانایی های محدود بررسی کنیم درمی یابیم که تناقض ها از غریزه ناشی می شوند و چه بخواهیم و چه نخواهیم ما انسان ها زیر بار تناقض هستیم.
بی تناقض کیست؟ آنکس که هیچگونه تناقضی ندارد معصوم(ع) است و ما انسانهای معصومی نیستیم اما می توانیم خود را از نو بسازیم و تغییر در تفکر و رفتار و دیدگاه ها داشته باشیم تا دچار تضعیف اراده ها و خودنمایی ها و ریاکاری ها نشویم زیرا که سبب بروز بیماری های روانی و اختلالات اضطرابی و افسردگی و جدایی ها در زندگی روزمره هم می شود که علائم فزیکی هم دارد.
چه شخصی متناقض است؟ می توان گفت که شخصیت متناقض آن شخصیتی است که افکار و اعمالش در موقعیت های یکسان و مشابه با یکدیگر هم سان نباشد و نادیده گرفتن واقعیت ها یکی دیگر از نشانه های تناقض است.
دلیل تناقضات در افراد می تواند سه خصلت باشد:
1-ریاکاری 2-خودنمایی 3-ضعف اراده
راه حل رفع تناقضات:
1-تغییر دیدگاه 2- آموختن روش درست فکرکردن 3-تغییر رفتار.
نکنه مهم اینکه:اگر تصمیم اشتباهی گرفتید و سپس متقاعد شدید که تصمیم درستی گرفته اید، نشانه ای از تناقض است.
اصل عدم تناقض قرآنی است و در قرآن کریم به تناقض و نقض و لزوم اجتناب از آن اشاره شده است و به صورت ضرب المثل خداوند متعال در آیه شریفه 92 سوره نحل بیان می فرماید که:« وَلاَ تَکونُواْ کالَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنکاثًا» و شما مانند آن زن بی خرد مولد نباشید که پنبه های تولیدی را درست و بی اشکال و با قوت به هم می بافت و بعد با تناقض خود آن تولیدات را رشته رشته می کرد.
می توان سرسره را نماد یک تناقض دانست که همه با آن از طفولیت آشنا هستیم بدین صورت که از یک طرف بالا می رویم و از طرف دیگر آن پایین می آییم و بارها و بارها آن را تکرار می کنیم تازمانی که خسته و دلزده شویم و یا اینکه فرصت بازی با آن تمام شود.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌐 لطفا این پیام را دقیق تر بخوانید
✍️ قاسم یزدانی مقدم
آیا در فضای مجازی همه چیز وابسته به انسانی است که از آن استفاده میکند؟
چند پرسش برای روشن شدن موضوع: ۱. از ارزشهای انسان ساز اسلام، کم گویی و درست گویی است. ف مجازی به عنوان یک #بستر گفت و گو ساز برای همه، این خصیصه را تقویت میکند یا تضعیف؟ ۲. چشم نداشتن به داشته های دیگران، سکه ای که روی دیگرش پرهیز از خودنمایی است. ف مجازی بویژه نرم افزار هایی مانند اینستاگرام، #بستر_ساز خودنمایی است یا کتمان؟ ۳. مورد دیگر رعایت ظرفیت مخاطب است که لازمه اش طبقه بندی اطلاعات است. با توجه به دسترسی همه نوع افراد به همه نوع اطلاعات در شبکه های اجتماعی، اساسا رعایت مسئله ی محوری ظرفیت چگونه ممکن است؟ ۴.قلب مهم ترین عضو انسان است و حیات و سلامت قلب هم وابسته به تفکر است. باتوجه به اینکه تمرکز از ضروریات تفکر است، آیا بارش اطلاعات در شبکه های اجتماعی، #بستر_ساز تعمیق تفکر است یا تضعیف آن؟ ۵. موضوع دیگر رعایت محرم و نامحرم به عنوان یکی از آموزه های طلایی اسلام. آیا وجود دسترسی های بی حد و حصر در ف مجازی، #بستر_ساز رعایت حریمها است یا تضعیف آن؟ ۶. از ابتدائیات حفظ امنیت کشور و نفی سبیل، عدم دسترسی دشمن به اطلاعات درونی مملکت است. از طرفی ف مجازی ظهور و بروز تقریبا تمامی چیزهایی است که در کشور در جریان است. با این وصف آیا شبکه های اجتماعی #بستر_ساز تقویت تسلط دشمن است یا تضعیف آن؟ اینها و دهها پرسش دیگر: آیا حقيقتا فضای مجازی و در یک نگاه کلان تر تکنولوژی، اموری خنثی و بی جهت هستند؟
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 یا اباصالح المهدی ادرکنا
سالها گشتم میان شعرهای شاعران
هیچ وصفی خوشتر از وصف لب لعلت نبود
بر زبان مردم افتاده است نامش، ماه من
آنکه حتی مصرعی در وصف لبهایت سرود
✍️ محمدتقی عارفیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 نمیشود در کلاس درس حاج قاسم غایب بود
✍️محمدصدرا مازنی
جمله کوتاه مقام معظم رهبری درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی جزو نکات نغزی بود که چهره کاریزمای وحدتبخش #حاج_قاسم را بهعنوان «الگوی انسان ایرانی اسلامی» بهشکل مستحکمتری معرفی کرد. شخصیتی که بهتعبیری میتوان گفت جهتِ آینده ایرانمان را به سوی تمدن نوین اسلامی شفافتر کرد.
بیان حضرت آقا همراه با انتقاد از کسانی بود که خواسته یا ناخواسته خط دشمن در ترویج دوگانه دروغین «ملت و امت» را دنبال میکنند. مقام معظم رهبری فرمودند: حاج قاسم ثابت کرد که میتوان ملیترین و در عین حال امتیترین بود.
حضور دهها میلیونی ملت در تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی از شخصیت حاج قاسم به عنوان ملیترین چهره دفاع کرد. ضمن اینکه نفوذ روزافزون یاد و نام او در دنیای اسلام اثبات میکند سلیمانی عزیز، امتیترین چهره دنیای اسلام نیز بوده و هست.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹برف آن روزها، برف این روزها!
✍️ مجتبی عادل پور
🔹شنیدم در روستای پدریام حسابی برف باریده است، مثل قدیمقدیمها. مثل آن روزهایی که کوچهها پر میشد از برف و ما با آن همه برف، پلّه میزدیم به پشتبام. البتّه الآن گفتن این چیزها، شبیه تعریفکردن افسانه است. یادش بهخیر! پاییز که میشد، بچّهها دل توی دلشان نبود و همیشه طرف قبله را میپاییدند. چون از بابابزرگها شنیده بودند: «اگر ابرها از طرف قبله آمدند، بارندگی داریم.» اتفاقاً خیلی از حرفایشان هم، درست از کار در میآمد. یکپا برای خودشان هواشناس بودند. به اوّلین برفی که روی کوهها مینشست، «ابله خبر کن» میگفتند. این برف برای بزرگترها یک پیام داشت و کوچکترها یک نوید. برای بزرگترها یعنی که کشاورزیها را جمع کنید، هیزمها را به انباری ببرید و خلاصه عجله کنید که وقت ندارید. برای کوچکترها هم یعنی رسیدن فصل خاطرهها. ناگفته نماند وقتی فکر میکنم میبینم چند تار موی سفید سرم این روزها همان پیام «ابله خبر کن» دارد. تابستان عمرم گذشته و در ماههای آخر پاییز هستم؛ بگذریم!
صبحِ بعد یک شب برفی، قشنگترین منظرهها رقم میخورد. بچّهترها با هزار ذوق و شوق، دستکشهای پشمی که مادربزرگ برایشان بافته بود، به دست میکردند و میدویدند وسط حیاط. بازی ... بازی ... بازی. هیجانات ابتدایی بچهها که فروکش میکرد، نوبت انداختن عکس بود؛ آن هم نه با دوربین! هر کسی یک جای دنج و دستنخورده مییافت و خودش را رها میکرد روی برف. بعد یک قالب نیمتنۀ آدم میماند روی برف. همۀ هم یک شکل بود. چه فکلی و چه کچل. تفاخر و منم منم هم نداشت. با این حال، از صد عکس موبایلی امروزی بیشتر مزّه میداد. آخر سر هم، خسته که میشدند، میآمدند و تا گردن میرفتند زیر کرسی. کمی که میگذشت صدا و نالۀ بچهها بلند میشد: «نوک انگشتانمان درد میکند!» سرما کار خودش را کرده بود. من یکی از نسخههای شفابخش قدیمیها را همین جا دیدم. وقتی انگشتانم بعد یک برفبازی درد میکرد، آب ولرمی آوردند و دستانم را چند دقیقهای داخل آب قرار دادند. مثل آب بر آتش بود و خیلی زود دستانم خوب شد. بعدها خودم چند بار امتحان کردم؛ واقعاً زهر درد را میکشید. آن موقعها این همه پیشرفت نبود؛ امّا هر دردی درمان داشت. به خلاف عصر سیمانی که مشکلاتش با آن همه پیشرفت کلاف سر در گم است.
حیاطهای آن زمان هم، جان داشت؛ نبض داشت؛ نفسمیزد؛ مثل الآن که نبود. تا چشم کار میکرد سفیدی بود و سفیدی. انگار خدا یک ملافهٔ سفید اتوخورده کشیده بود روی همۀ دنیا. چشماندازش جان را صیقل میداد. نگاه کردن به کلاغها و گنجشکهایی که میآمدند و روی برفها راه میرفتند و دنبال غذا میکشتند، حس و حالی داشت. آسمان بعد برف هم که وصفش جداست. خدا یک رنگ آبی صاف و زلال میزد به دل آسمان. تعجب میکنم با چه جرئتی به بچههای امروزی یاد میدهند رنگ آسمان آبی است!
در هر حال، آن روزها گذشته و فقط خاطرهاش مانده. حالا هم چند تار موی سفید روی سرم و اینکه بگویم: برف آن روزهایم آرزوست، نه این روزها!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️بررسی تبشیرشناسی در یک کارگاه
کارگاه مطالعات میسیولوژی (تبشیرشناسی) هفتم بهمن در مرکز پژوهشکده بین المللی عروه الوثقی برگزار شد. این کارگاه با حضور سه تن از اساتید، حجه الاسلام مجتبی مزروعی، آقای حسین شیخیان و حجه الاسلام پورقربانی برگزار شد.
حجه الاسلام مجتبی مزروعی در بحث میسیولوژی از مباحث تغییر هویت و بحران هویت سخنانی را بیان نمودند. ایشان گفتند که میسیولوژی یک علم است که در سه محور الهیات تبشیری، تاسیس کلیسا و مردم شناسی، مسیحیت سرمایهگذاری کرده است. مردم شناسی مهمترین محوری است که مسیحیت تبشیری در سرمایهگذاری کرده است. از این دریچه مردم شناسی، مسیحیت تبشیری با هدف قرار دادن جامعه شناسی، روانشناسی، فرهنگ مکان تبلیغی برای شناخت و تغییر این فرهنگ در این اجتماع بتوانند، تاثیر دینی خود را بر این اجتماع بگذارند.
تغییر فرهنگی در جوامع اسلامی و در ایران نمونهای از حرکت مسیحیان تبشیری برای استحاله دین اسلام است تا آن را به صورت اینکه فقط فرد خود را مسلمان بداند لکن از اسلام اصیل و ناب محمدی که بارها حتی در بیانات امام خمینی(ره) بود، جامعه را خارج کنند.
در این جلسات از نمونههای این نوع حرکت مبلغین تبشیری توسط حجه الاسلام مجتبی مزروعی بیان شد، که از نمونههای آن میتوان به این موارد اشاره کرد:
1- هارلی تامن از میسیولوژیست های مسیحی ایده دارد که به صورت مسامحه حضرت محمد را قبول کنیم ولی تلاش کنیم تا او را در بین مسلمانان مثل یک رهبر اجتماعی معرفی کنیم. هارلی تالمن خاتمیت حضرت محمد را هدف قرار می دهد تا منزلت حضرت محمد را در بین مسلمانان تحقیر کند. در قدم اول او را همچون انبیاء عهد عتیق معرفی می کند ولی آهسته آهسته حضرت محمد را فردی همچون جرج واشینگتن معرفی کند و ابعاد نبوت الهی او حذف می شود. پذیرش حضرت محمد به عنوان یک رهبر اجتماعی برای تضعیف جایگاه خاتمیت حضرت محمد در بین مسلمانان یک اقدام غیر اخلاقی است.
2- گریسون مدل کمل را با اسم شتر معرفی می کند چرا که معتقد است باید به صورت پنهانی و آرام با امت اسلامی همراه شد و زمینه انحراف و استحاله اسلام را ایجاد کرد. کتاب مدل کمل از کتاب مطرح در زمینه تبشیر مسیحیت با قرآن است. اساتید مطرح میسیولوژیست مسیحیت تبشیری بر این کتاب تقریر نوشته اند. مدل قرآنی کمل در گام اول به صورت مسامحه قرآن را می پذیرد ولی در ادامه قرآن را پلی برای تبشیر مسیحیت قرار می دهد. گریسون از چینش خاص آیات استفاده می کند تا بتواند ازمتشابهات قرآنی برای تبشیر مسیحیت استفاده کند. او قران برای اهداف تبشیری، تفسیر به رای می کند و تمام آیات مخالف را نادیده می گیرد تا به تواند تفسیر قرآن را مصادره به مطلوب کند. مسیحیت معتدل مخالف این اقدامات افراطی در مقابل اسلام هستند.
ایشان گفتند در تبلیغ پست مدرن مسیحیت تبشیری حتی از بعضی الهیات خود دست بر میدارند و اولویت آنها بین الهیات مسیحی و فرهنگ بومی، اولویت با فرهنگی بومی است، مثلاً تا اینجا که حاضر میشود از تثلیث و فدا که دو آموزهی اصلی مسیحیت است، دست بکشد و بگوید تثلیث فقط تجلی افراد است که هیچ الهیدان مسیحی چنین چیزی نگفته است.
فیلم کامل سخنان ایشان در لینک https://b2n.ir/r56969 قابل مشاهد است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
در هفتهای که گذشت؛
🍀شعر اشراق پنجمین گام خود را در هوای ادبی حوزه برداشت
عصر چهارشنبه، ششم بهمن، محفل شاعران حوزوی و آیینی در قم گرم گرم بود و بازار غزل داغ داغ.
استاد محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی در سخنانی به ارتقای قوت شعری حوزویان اشاره کرد و مبانی وحیانی و اعتقادی را خاستگاه فاخر شعر حوزه برشمرد.
این شاعر مشهور آیینی، شعر حجت الاسلام زکریای اخلاقی را شعر تراز حوزه برشمرد.
این اختتامیه با اجرای نجم الدین شریعتی و حضور شاعران برجسته ای همچون علیرضا قزوه در سالن همایش غدیر قم برگزار شد.
✍️ روایت کوتاه کانال نویسندگان حوزوی از اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی شعر حوزه_ اشراق
#شاعران_حوزوی
#علی_اسفندیار
#شعر #ادبیات
#حوزه_علمیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#یادداشت_خوانی
📌 چرا تبیین، جهاد عظیم روزگار ما شد؟
✔️ آسیب های جبهه انقلاب در جهاد تبیین چیست؟
✍️ مهدی جهان تیغی
✍️رهبر انقلاب برای چندمین بار از «جهاد تبیین» سخن گفتند و در دعای معنادار خود در دیدار با مداحان اهل بیت(ع) از جهاد تبیین به عنوان «جهاد عظیم روزگار ما» نام بردند.
👈اما چرا تبیین کردن جهاد عظیم روزگار ما شده است؟
ا🔹 دشمن در اوج قدرت رسانه ای قرار دارد و از تکنولوژی و محتوا تا کمیت تولید در بالاترین سطح در حال فعالیت است و حتی اقتصاد، قدرت نظامی و همه ظرفیت فرهنگی خود را به خدمت رسانه درآورده است. این را هم باید تاکید کرد که دشمن شکست خورده در حوزه های دیگر تنها جبهه باقی مانده و امیدوارکننده را جنگ رسانهای میبیند.
🔹 تاکنون هیچگاه اینقدر انقلاب اسلامی در محاصره رسانهای و شبهات قرار نداشته است.
🔹 جبهه ارزشی در دفاع از انقلاب اسلامی دچار ضعف در تبلیغ و رسانه است و همچنان این ضعف ادامه دارد.
🔹 فشارهای اقتصادی و برخی ناکارآمدیهای داخلی، شرایط تییین در جامعه را سخت تر و پیچیدهتر از قبل کرده است.
🔹برخی از عادات و راهبردهای بخشهای از جبهه انقلاب در تبیین در مسیر غلطی است و علیرغم نیاز به اصلاح بر همان منوال غلط در حال طیشدن است.
اما موارد یک تا چهار برای فعالین جبهه انقلاب روشن است و مطلب نیز در اینباره تاکنون زیاد گفته شده است. مورد پنجم عموما محل اختلاف است و آنچیزی که جبهه انقلاب را نیز در حوزه تبیین با ضعف و ناکارآمدیهای روبه رو کرده دقیقا در بخشی از عادات و راهبردهای غلط جبهه انقلاب است.
👈بخشی از این عادات غلط به شرح ذیل است:
1️⃣ عموما فعالین جبهه انقلاب در فضای مجازی و رسانه ای اهل نقد کردن و انتقاد کردن هستند تا تبیین و روشنگری.
2️⃣ اصرار و تکرار بیان دستاوردهای انقلاب و موفقیتها و داشتهها در تبلیغ ما جایگاه پررنگی ندارد و بدتر نیز اینکه برخی از فعالین نیز مدتهاست این امر مهم را کنار گذاشتهاند.
3️⃣ خیلی از ما دستاوردها و داشتههای انقلاب را به تعدادی موشک یا مباحث نظامی محدود کردیم در حالیکه هزاران موفقیت علمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی در طول چهار دهه انقلاب اتفاق افتاده که جایی در سوژههای تبیینی روزمره ما ندارند.
4️⃣ نگاه عمومی و سطحی به تبیین داریم در حالیکه نیازمند نگاه تخصصی و اطلاعات تخصصی هم هستیم.
5️⃣ تبیین برخی موضوعات مهم انقلاب و اسلام را با ادبیات خشک، طعنه، تحقیر، دو قطبی سازی، سیاست زدگی، عیب جویی و... آلوده کردهایم و اثربخشی تبیین را پایین آورده ایم.
6️⃣ گروههای هدف تبیین را محدود کردهایم و بسیاری اوقات فقط برای جریان خودمان تبیین می کنیم و اقشار و طبقات دیگر اجتماعی را فراموش میکنیم.
7️⃣ تبیین ما گاهی نسب درستی با نیاز و سوالات جامعه ندارد و میزان تمرکز برای تبیین در موضوعات مهم در یک سطح نیست. در برخی موضوعات تببین آنقدر بد تکرار شده که ضدتبیین شده و در برخی موضوعات آنقدر تبیین کم بوده که اساسا شبهه جای حق را گرفته است.
8️⃣ در تبیین هم گذشته (دوران پهلوی و تاریخ معاصر) را که تاریک است و هم آینده انقلاب را که روشن است، فراموش می کنیم.
9️⃣ در تبیین گاهی یادمان میرود که بسیاری از پرسش های جامعه دشمنانه یا سیاسی نیست بلکه حق است!
🔟 تبیین وظیفه همه است و همه وظیفه تولید محتوای خوب را داریم و نه صرفا بازنشر محتواها را؛ امروز در جبهه انقلاب یک اقلیت تولیده کننده شده اند و یک اکثریت بازنشر کننده، باید تولید محتوای خوب را همگانی کرد. و تولید خوب هم فقط کلیپ و سخنرانی نیست بلکه گاهی یک اقدام اجتماعی و یک سخن گفتن خوب هست.
1️⃣1️⃣ بدترین تبیین آن است که نقشه دشمن را ندانیم و در ظاهر در حال تبیین باشیم ولی در باطن در حال تکمیل پازل دشمن. برای این موضوع یک شاخص مهم این است که کار تبیین باید در مقابل دشمن و هدف او باشد.
🔹🔹خلاصه آنکه جهاد تبیین؛ روشن کردن واقعیات امروز اسلام و انقلاب در این روزهای محاصره رسانهای است. ای کاش فعالان جبهه انقلاب وقتی که برای انتقاد کردن میگذارند را برای جهاد تبیین بذارند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#انقلاب_در_مسیر (1)
🌐 با پیشرفت علمی، تحریمها بیاثر میشود
⚡️پای حرف رهبر:
از لحاظ کوتاهمدّت هم اعتقاد بنده این است - یعنى این اعتقاد ناشى از کارى است که کارشناسها و صاحبنظرها کردهاند - که تحریمها هم - که امروز مسئلهى تحریمها یکى از مسائلى است که در ذهنها مطرح است - با پیشرفت علم بىاثر میشود. با نگاه کوتاهمدّت و میانمدّت هم که نگاه کنیم - با قطع نظر از آن آیندهى طولانى و بلندمدّت - اگر کشور میخواهد تحریمها که امروز ابزارى است در دست دشمنان ما براى تحقیر ملّت - از تحریم براى فشار آوردن روى آبروى ملّى، غیر از فشارهاى عملى که مربوط به زندگى است استفاده میکنند و تحقیر میکنند؛ اینکه ما از گذشته، در این چند سال مدام تکرار میکردیم که روى مسئلهى تحریمها خیلى تکیه نکنید، بهخاطر این است - [بىاثر شود]، با نگاه علمى به مسائل کشور، و توجّه به علم، و پیوند دادن علم و صنعت و کشاورزى - که توضیحات آقایان محترم را در این زمینهها شنیدید - تحریمها بىاثر خواهد شد. و ما در این زمینهها میدان کار برایمان باز است و میتوانیم کار کنیم؛ شرکتهاى دانشبنیان یکى از اساسىترین کارها در مقولهى همین اقتصاد مقاومتى است که مطرح شده و دربارهى آن بحث شده است و مورد تأیید و تصدیق همهى اطراف مسائل کشور قرار گرفته است.
(بیانات در دیدار اساتید دانشگاهها 93/04/11 )
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#کوتاه_نوشت
🔴 تهدیدشدن «تجارت هوس»
کاردکرد دوگانهی یک تهدید:
یمن، دبی را تهدید به هدف قراردادن نمایشگاه #اکسپو کرد.
در واقع با این تهدید، به اقتصاد و امنیت وارداتی دبی حمله شد
گردشگرها و سرمایه گذارها برای سفر به دبی در تردید قرار گرفتند
نتیجه آنکه تجارت و اقتصاد هوس مثل خودِ هوس زودگذر است
#دبی
#یمن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#زیستانه
🖌 این متن با همه درستیاش یک چیز کم دارد + پینوشت
با ملايمت، سخن بگوئيد؛
عميق، نفس بكشيد؛
زیبا، لباس بپوشيد؛
صبورانه، تحمل کنید؛
نجيبانه، رفتار كنيد؛
عاقلانه، بخوريد؛
كافى، بخوابيد؛
شجاعانه، عمل كنيد؛
خلاقانه، بينديشيد؛
صادقانه، عشق بورزید؛
هوشمندانه، خرج كنيد؛
بیبهانه بخشش کنید.
خوشبختی یک سفر است، نه یک مقصد.
لحظه لحظههایی می گذرد را قدر بدانید
شما چیزی بیش از این لحظهها نیستید
خویش را زیبا زندگی کنید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
پینوشت:
همیشه کتاب بخوانیم و همیشه بنویسیم
از خودمان بنویسیم
از دغدغههایمان
از اطرافمان
و الا در دام شعار و نقدهای سطحی و کودکانه ذهن قرار میگیریم.
با #زیستانه ی نویسندگان حوزوی همراه باشید😊
⚫️ روح بلند مرجع عالیقدر، حضرت آیتالله حاج شیخ لطفالله صافی گلپایگانی دقایقی پیش به ملکوت اعلی پیوست
این فقیه اهلبیت، از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی نیز در نجف اشرف از آیات محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برده بود.
آیتالله صافی سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخته و دبیری شورای نگهبان و عضویت در خبرگان قانون اساسی را نیز در کارنامه خود داشت.
اوقات الصلوات، بیان الاصول، التعزیر احکامه و ملحقاته، منتخب الاثر و شهید آگاه از جمله آثار آن مرجع راحل است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@ijtihad
.
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیتالله حاج شیخ لطفالله صافی گلپایگانی
بسم الله الرحمن الرحیم
با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانههای حوزهی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقهترین عالم دینی در آن حوزهی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذهی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب میشدند و پس از آن هم همواره دربارهی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهرهمند میساختند. قریحهی شعری، حافظهی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعهی علمیِ دینیِ کشور مایهی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزهی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
202030_1905226103.pdf
2.39M
👌مهم وکاربردی
🇮🇷راهنمای دریافت محتوی دهه فجر
دراین راهنما مجموعه محتوی متنوع وکاربردی دهه فجر معرفی ولینک دریافت محتوی آن آمده است
موشن گرافیک دستاوردهای انقلاب- ایران بیست
مجموعه موشن گرافی ما ایرانی ها
مجموعه پوسترها وکتاب صعود چهل ساله
مجموعه پوستردستاوردهای انقلاب- ایران بیست
نماهنگ | خاندان ویرانی مجموعه
کجا بودیم کجا هستیم مجموعه نمایشگاهی داده نما(اینفوگرافیک)برگی از هزاران
سرود وموسیقی با کلا م وبی کلام ویژه دهه فجر
استوری موشن های دستاوردهای انقلاب
داستان و رمان انقلابی
متن کوتاه دستاورد ها ی انقلاب
داستانک دستاوردهای انقلاب
مستد وقایع انقلاب مشهد(فیلم، خبر،داستان کوتاه و........)
کتاب صوتی لحظه های انقلاب
🇮🇷لطفا در سطح وسیع منتشر کنید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
شاخصههای هویت طلبگی؛ ریزشها و رویشهای صنفی روحانیت - محمد عالمزاده نوری.docx
69.6K
صمیمانه با فرزندان حوزوی تمدن اسلامی
⏪ استاد عالم زاده نوری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻بیماری که تیمارگری نداشت
✍️ محمدحسین خاوریان
به سختی از جا بلند شدم بلکه کنار بقیه سر سفرهی شام بنشینم و زحمت مادر را به کمال برسانم، همین که از جا بلند شدم چشمم سیاهی رفت و چند لحظه کاملا دیدم صفر شد و چند لحظه بعد تر هم به شدت سرگیجهی شدیدی گرفتم و نهایتا برای اینکه خانواده نگران نشوند به هر زحمتی که بود خود را به میز رساندم و نشستم، لقمهی اول که تمام شد حالتِ تهوع هم به همهی آنچه بود اضافه شد.
حالا دیگر نمیشد بدحالیام را از اهل خانه پنهان کنم. گیر دادند که آماده شو برای درمانگاه.
پزشک مهربانی بود خیلی صبورانه دارو ها را نگاهی کرد و گفت:«این ها تزاحم دارویی دارند؛ مصرف همزمان داروهای قدیمیای که برای کبد و داروهای جدیدی که برای آبسه داری کار خطرناکی بوده.»
دارو هایی که میخوردم برایم درمان که نداشت هیچ، مریضی جدید هم آورد. سرگیجه گرفتم و بدنم اصلا داشت همه را پس میداد. تزاحم دارویی داشت کار را خراب میکرد.
حالا راستش این بدحالی بدنم را مادرم با کمی مراقبت و تیمار خوب کرد؛ ولی بیچاره روحم که هر که از راه رسید بدون تخصص چیزی به خوردش داد و سرگیجه دچارش شد و هربار کمی نگذشته همه را پس داد و کسی نبود نازش را بکشد و تیمارش کند منم که انگار نه انگار او خود منم که عذاب میکشد، بی کسی و بدحالیاش را میدیدم و ککم نمیگزید که این فلک زدهی بی پناه ناخوش احوال است و کسی را جز تو ندارد.
ترسناک تر اینکه این حرفها دیگر برایمان فقط حرف شده و واقعی تر به درمان فکر نمیکنیم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN