فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آری "به اتفاق" جهان میتوان گرفت...
💠 برای حل مسائل اجتماعی، با فراخوان نقشآفرینی «به اتفاق» همراه شوید.
🔸مزایا:
- جایزه نقدی یک میلیونی برای منتخبین مرحله اول
- راهبری و آموزش تخصصی مهارتهای کارگروهی و شناخت مخاطبین راهحل
- محیط کار اشتراکی، خدمات راهبری ایده و حمایت مالی برای منتخبین مرحله دوم
- تسهیلات پیادهسازی ایده تا سقف 150 میلیون تومان برای منتخبین مرحله سوم
🔰اطلاعات تکمیلی و ثبتنام در
www.mobtada.org/event-3/
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#انقلاب_در_مسیر (9)
🌐 تحریف معنای ناموسپرستی کار جریان باطل
🔴 چه کسانی ادبیات غیرت را وارونه جلوه میدهند؟
✍️محمدجواد نیکزاد
انقلاب اسلامی بهعنوان یک انقلاب تأثیرگذار و دارای گفتمان شناخته میشود. از مهمترین گفتمانهای انقلاب، مبارزه با ظلم است. رهبر انقلاب در تبیین جایگاه ظلمستیزی انقلاب فرمودند: «آن زمانی که امام، این نهضت عظیم را شروع کرد، بیش از دویست سال بود که دولتهای غربی، ملّتهایی را در گوشه و کنار دنیا -در آسیا، در آفریقا، در کشورهای متعدّد- زیر بار ظلمِ فزایندهٔ خود قرار داده بودند؛ انگلیسها در هند و کشورهای آن منطقه، فرانسویها در آفریقا، در الجزایر و کشورهای دیگر، و برخی از کشورهای دیگرِ اروپایی در کشورهای گوناگون، مشغول ظلم واضح و بدون پرده بودند؛ خب معلوم است که اینها از این شعار ناراحت میشوند. [اینکه] یک حکومتی در قلب آسیا، در این نقطهٔ حسّاس، در ایران بهوجود بیاید که شعارش این باشد که با ظلم کنار نمیآید، ظلم را قبول نمیکند، با ظالم آشتی نمیکند، از مظلوم حمایت میکند، معلوم است که برای اینها سخت و غیرقابل تحمّل بود». (۱)
افزون بر اثرگذاری این گفتمان در سطح بینالمللی که در جبههٔ مقاومت بروز یافته است، جمهوری اسلامی توانست مبارزه با ظلم را در داخل و میان مردم، بهخوبی نهادینه کند؛ بهگونهای که اکنون ظلمستیزی را میتوان سبک زندگی مردم دانست که بروز اجتماعی نیز دارد. این بروز اجتماعی را _بهعنوان مثال_ میتوان در ماجرای قتل دختر اهوازی مشاهده کرد. در این اتفاق وجدان عمومی جامعهٔ ایران از جنایتِ آزاردهندهٔ یک جوان عمیقا درد گرفت، ناراحت شد و آن را محکوم کرد.
این واکنش اجتماعی را باید قدر دانست و از داشتن یک جامعهٔ پویا و زنده خشنود بود، زیرا گفتمان انقلاب، جامعه را به بلوغی رسانده که معنای غیرت و ناموس پرستی را درک کرده است و وحشیگری و جنایت بهنام غیرت را تحمل نمیکند.
کلام اخر اینکه کسانیکه ناموس و غیرت را در این ماجرا زیر سؤال میبرند، حسابشان جدا است؛ آنها ظلمستیز نیستند بلکه در دستگاه ظلم فعالیت میکنند، زیرا جامعهٔ ظلمستیز با غیرت است؛ ناموسپرست است؛ در این جامعه همشهری و هممیهن کرامت انسانی دارد.
پینوشت:
۱_ بیانات در مراسم سیامین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمة الله)، ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
#دهه_فجر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_کاربران
👈نان به نرخ روز خوردن ملیگراها
سخنرانی که از ملی گرایی سخنرانی می کنی، خودت خوب میدانی ما برای اسلام قیام کردهایم.
ایران بدون اسلام را نمی خواهیم. مگر شما از ملیگراییتان چه به ما داده اید؟ ملی گرایی صرف به شخصیتی همچون حاج قاسم نمیچسبد.
برای او هر انسانی انسان بود حتی اگر در عراق باشد و دلیل آن شهادتش در بغداد است. او ملت ایران را یکپارچه دوست می داشت و هیچ یک را بر دیگری ترجیح نمی داد.
یمن و بحرین و سوریه و لبنان و فلسطین و ایران و... همه را برای نابودی ظلم و استکبار جستجو می کرد. حقیقتا عاشق اسلام و خدا بود.
ملی گرایی ارزشمند است تا زمانی که گنجایش خمیرمایه دین اسلام را داشته باشد و گرنه ملی گرایی به تنهایی حتی ثانیه ای آدمی را در آخرت نجات نخواهد داد.
#ایران_اسلامی
#ملی_گرایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#انقلاب_در_مسیر (10)
⭕️ ناسیونالیسم ایرانی و غفلت از جامعه مذهبی ایران
✍️ محمد ملکزاده
رژيم پهلوي براي تحكيم تاج و تخت سلطنت و حفظ و احياي سنن جاهلي قبل از اسلام به عنوان محوري براي ناسيوناليسم ايراني به حدي راه افراط پيمود كه با اذعان تحليلگران غرب، از نفوذ اسلام شيعي در اذهان ايرانيان و سهم چشمگير اسلام در حيات فرهنگي ايران غافل ماند.
شيرين هانتر استاد و محقق آمریکایی در دانشگاه جورج تاون در توصیف این وضعیت میگوید: شاه آن چنان به خود و تاج و تختش مغرور شده بود كه براي نخستين بار پس از قرنها از ورود اسلام به ايران، ايرانيان را وا داشت كه بين «اسلام» و «ايران» يكي را انتخاب كنند و قابل پیش بینی بود كه اكثريت قاطع ملت ايران در اين انتخاب «اسلام» را برگزينند و با رژيم طغيانگر پهلوي به مبارزه برخيزند.
ماروين زونيس، محقق دیگر آمریکایی در تحلیلی از رویکرد ضد دینی رژیم پهلوی در برگزاری جشنهای پر زرق و برق تخت جمشید میگوید: شاه در مراسم رسمي پنجاهمين سالگرد بنيانگذاري سلسله پهلوي، اسلام را به طور رسمي از زندگي مردم ايران كنار گذاشت و گفت: «من اعلام ميكنم كه ما، سلسله پهلوي، به چيزي جز ايران عشق نميورزيم و براي چيزي جز حرمت ايرانيان تعصب نداريم». این در حالی بود که او برخلاف این ادعا نه به ایران عشق میورزید و نه برای حرمت ایرانیان ارزشی قائل بود. زیرا او خوب میدانست كه ايران و ايرانياني كه وی از آن سخن ميگفت، داراي ريشههاي عميق مذهبي و شيعي بودند.
#دهه_فجر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
بنزین ۲۲ بهمن با خودمون
#عکاس: دوست عزیزم، طلبه فاضل جواد موحدیفر
#پویانویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 تقدیم به دوست عزیز
✔️ببینید چقدر باید هوای دوستان رو داشته باشیم
امام جواد عليهالسلام:
مُلاقاةُ الاْخوانِ نَشْرَةٌ، وَ تَلْقيحٌ لِلْعَقْلِ وَ إنْ كانَ نَزْراً قَليلاً.
ملاقات و ديدار با دوستان و برادران [خوب]، سبب صفاى دل و نورانيّت آن مىگردد و موجب شكوفایى عقل و درايت خواهد گشت؛ گرچه در مدّت زمانى كوتاه انجام پذيرد.
(بحارالانوار، ج۷۱، ص۳۵۳)
بازنشرکنید برای دوستان خوبتون
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸انتقاد انقلابی فراموش نشود
✍️ علی کردانی
«ای نشسته صف اول! به عدالت برخیز
مالک راه علی شو، به شجاعت برخیز
هان مبادا که چنان دولت قبلی، فردا
گردن دولت قبلی فکنی مشکل را!
گوش این مردم از این وعده و آن وعده پر است
وقت تنگ است نبایست که لحظه نشست
درد دلهاست خوشا گوش کنی مردم را
نه که خاموش و فراموش کنی مردم را»
چندی بود که دلهای خسته و شکسته انقلابیون گوشی برای شنیدن نداشت و نالههای مردمی که سهمشان فقط و فقط صبر کردن بود راه به جایی پیدا نمیکرد!
نمیدانم گره کار در کجاست؟ و چه زمان و چگونه قرار بر رفع آن خواهد بود؟
اما میدانم اگر ردپای آوای مظلومان گم شود و فریاد عدالتخواهی انقلابیون خاموش بماند، آنگاه دیگر امیدی نخواهد ماند!
هر چند که تا به حال مشکلات بسیاری گریبانگیر مردم شده است، اما شاید همینکه امید به انتقاد و تغییر دارند آنها را در میدان نگه داشته است؛ درست مثل راهپیمایی ۲۲ بهمن، همه میآیند چون امید دارند.
در نگاهی عمیق و دقیق، فریاد عدالتخواهی به منزله امید داشتن و انتقاد کردن صحیح و بجا، به معنی دوست داشتن است؛ «انتقاد بجا» و «فریاد عدالت» دو مسیر ماندگاری است.
اگر از صدای انتقاد ترسیدیم، باید از «نبودِ انتقاد» بیشتر بترسیم، اگر مشکلات انقلاب را انقلابیون دلسوز نگفتند، کسانی دیگر به صورتهای دیگر خواهند گفت، اگر ما بر سر دولت فریاد نزدیم، کسانی دیگر به گونههای دیگر فریاد میزنند، اگر ما به هوای اینکه دولت از خودمان است، علیه کمبودها و کاستیها سخن نگفتیم، کسانی دیگر به شیوههای بدتر سخن میگویند.
گره مشکلات در دست مردم و انقلابیون است، دولتها باید پاسخگو باشند و بدانند مردم پیگیر آنها هستند، نه تعریفگو و بلهقربانگویِ آنها؛ حالا دولت هر که میخواهد باشد؛ «بله، حتی شما دوست عزیز».
«حق مردم نه زمینبازی و دستاندازیست
حق مردم نه چنین صنعت خودروسازیست
مردم ما که نکردند دریغی از جان
صد دریغ است که مانند کنون در غم نان»
#دوستان_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ انقلابِ معرفتیِ اسلامی
✍️ حسین کاوه
🔹 انقلاب اسلامی ایران قبل از اینکه یک انقلابِ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد یک انقلاب معرفتی است.
🔸 امام خمینی کبیر و یاران مجاهد ایشان در روزگاری که آگاهی و اندیشه بشر منحصر در پوزیتیویسم شده بود، بابی از معرفت را به نام وحی الهی گشودند که چراغ راه عقل، سامان بخش تجربه و معیار سنجش شهود بشر شد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 ده سال پس از ترور
شاید وقتی حسین دارابی مشغول ساخت هناس بود، فکر نمیکرد مخاطبانش منتظر مصلحتی دیگر باشند؛ اما دومین ساخته سینمایی این کارگردان جوان به زنی پرداخته که با تمام سختیهای یک زندگی غیرمعمول، تنها به فکر حفظ این زندگیست. روایتی که رگه های صداقت و صمیمیت آن در بین فیلمها، کتابها و خاطرات شفاهی دفاع مقدس هم به چشم میخورد؛ آثاری که چون صادقانه و هنری بیان شدهاند، ماندگار هستند.
هناس بعد از بادیگارد دومین فیلمیست که به شهدای هستهای نزدیک میشود. سوژهای که کماکان حساسیتهای اجتماعی و امنیتی بسیاری برای پرداخت دارد. در هردو فیلم، نقش زن در خانواده ایرانی به زیبایی تصویر شده؛ هرچند روایت شخصیت شهره، و زاویه دید فیلم دارابی، این فیلمنامه را در مراحل تولید نشدنی جلوه میدهد اما همراهی و حمایت محکم خانم پیرانی از فیلم، این گره را گشوده و کارگردان جسور، روایت جذابی را از کار درآورده. امید که این فیلم برخلاف ساخته اولش به اکران عمومی هم برسد.
✍️جاوید
#با_کاربران
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
. #نقد_کاربران به این متن اشکالی وارد است ایشان معتقدند که تریمیدور در انقلاب منتفی است در حالی ک
#نقد_کاربران
🔻نقد دقیق نیست!
به نظر میرسه که ناقد متن بنده رو به دقت مطالعه نکردند، چون ایشون همون حرف بنده رو به شکل دیگهای بیان کردند.
⚠️ محل بحث اینه که آیا «نظریه» ترمیدور (که به برینتون تعلق داره) _ آیا «این نظریه»_ درباره انقلاب ایران قابل تطبیق هست یا نه؟
❗️در این نظریه دو نکته قابل توجه هست؛ یکی اینکه ۴ انقلاب ( روسیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا ) رو بررسی کرده دوم آنکه اشاره داره که انقلابها به شرایط قبل از انقلاب بر میگردن.
🔹دربارهٔ "تطابق" «این نظریه» با انقلاب ایران:
۱_ نظریه برینتون قبل از انقلاب ایران ارائه شده، در نتیجه اصلا انقلاب ما مورد مطالعه قرار نگرفته تا از تطابق این نظریه با انقلاب اسلامی صحبت کنیم.
۲_ برینتون از برگشت انقلابها به شرایط قبل از انقلاب حرف میزنه، این در حالیه که شعارهای انقلاب ( مثل: عدالت خواهی، استقلال و مبارزه با فساد ) هنوز زنده هست، مردم هم در سال ۵۷ خواهان تحقق همین شعارها بودن. پس بهخاطر شعارهای زندهٔ انقلاب اسلامی مردم به شرایط قبل از انقلاب رضایت نمیدن.
✅نتیجه اینکه «نظریه برینتون» از این دو جهت درباره انقلاب ایران قابل تطبیق نیست و منتفی هست.
👈 «بنده گفتم این نظریه تطابق نداره نه اینکه اصل بازگشت پذیری امکان نداره. فرق هست بین این دو»
🔸اما «اصل بازگشت پذیری»( ترمیدور) در این متن انکار نشده.
👈 در دو پارگراف آخر از صیانت آرمانها و تحقق اهداف انقلاب اسلامی ایران گفته شد. از اینکه اگر پاسخ مناسبی برای «چرا جمهوری اسلامی ؟» نداشته باشیم، نگاشته شد. (همان تبیینی که حضرت اقا اشاره دارن)
👈در پاراگراف اخر نیز ( که در واقع جمعبندی مطالب هست ) مجددا درباره اصل بازگشتپذیری مطالبی که ناظر به نقد ایشون هم هست، ارائه شد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#مهارت_افزایی
🖌چگونه کپشن بنویسیم؟
حالا که فهمیدیم (👈پست قبلی) دقیقا کپشن چیست، با این سوال مواجه میشویم که چگونه کپشن بنویسیم، چه کار کنیم که مخاطب کپشن ما را بخواند، مجذوب آن شود و واکنش دلخواه ما را نشان دهد. کپشننویسی را باید دقیقا مشابه یک محتوای متنی یا مقاله متنی بدانیم که در بیشتر مواقع با لحنی خودمانی نوشته میشود، اما به این معنی نیست که نمیتوانیم به صورت رسمی بنویسیم.
ساختار اصلی یک مقاله به شکل زیر تعیین میشود:
1. تیتر
2. لید
3. مقدمه
4. بدنه متن
5. نتیجهگیری و فراخوانی
در کپشنهایی که میبینید شاید مانند یک مقاله به طور مشخص شاهد این بخشها نباشید، اما اگر کمی دقت کنید به صورت یکپارچه و پیوسته میتوان این موارد را در کپشنهای مختلف مشاهده کرد. گاهی تیتر همان نوشته مهمی است که روی عکس یا ویدیو میزنید تا مخاطب بیشتر ترغیب شود محتوای شما را دنبال کند. لید همان یکی دو خط اول کپشن است و بعد از آن شاهد مقدمه و بدنه اصلی هستیم. در انتها هم در کپشن خود نتیجهگیری کرده و از مخاطبان میخواهیم بازخورد (CTA) خود را ابراز کنند.
#نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💌 نامه؛ ابزار یا زبان؟
✍️ علی اسفندیار
آرزویم این است که برای آدمهای خاصِ زندگیام نامه بنویسم. باور کنید دوران نامهنویسی منسوخ نشده است. این ماییم که پیش پای تکنولوژی دست و پا گم کردهایم، ذوقزدگی از لب و لوچههای ما میچکد و از هول حلیم تجدد، در دیگ آمیختگی کورکورانه فرهنگها افتادیم.
نامه هنوز کارایی دارد و جوزدگی معاصرینهی ما، این زبان را به لکنت نمیاندازد؛ چون آنانی که هوش و حواسشان در دعوای لایف استایلها هست، دارند فرهنگ و تاریخ ما را رقم میزنند و میسازند و خدمت میکنند. ما کمبینا شدهایم.
نامه صرفا یک ابزار فرهنگی نیست، زبان فرهنگی است.
برای همدیگر نامه بنویسیم حتی شده همین مجازیاش...
نامه صمیمیتر از پایاننامه است، چرا؟ بعدها میشود دربارهاش نوشت. فقط کلی بگویم: آن قدری که نامهها سرنوشت آدمها و ملتها را تغییر دادهاند پایاننامهها نه.
نامه، آغاز ماجرای همزبانیها و تبیین واقعیتهای حال ماست؛ از این رو هر چه بیشتر روی این زبان کار کنیم، بیشتر خودمان را پیدا میکنیم.
کتاب نامههای بلوغ مرحوم استاد علی صفایی را بخوانیم؛ گونهای از نامهنگاریهای پدر_فرزندی ست که هنوز دارد کار خودش را بین خوانندهها میکند، حال که اول برای فرزندان دختر و پسر به رشته تحریر درآمد نه برای خوانندههای خارج از خانواده و بیشمار.
#نامه_نگاری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌جنگ ترکیبی، تبیین ترکیبی (1)
✍️ احمد جهانبزرگی
سالها است غرب، به جهت بهره گیری از تکنولوژی های ارتباطات و رسانه های جمعی، از جنبه سخت قدرت مانند نظامی گری تقریبا فاصله گرفته است و با کاربرد ابزارهای نرم قدرت و دیپلماسی عمومی به سوی تامین اهداف استراتژیک خود با کمترین هزینه حرکت می نماید، زیرا در فضای روابط بین الملل، عرصه سیاست خارجی به نزاع برای کسب هویت، اقناع افکار عمومی، پرستیژ ملی و غیرو بدل شده است. راهبرد های غرب در برابر جمهوری اسلامی، به ویژه پس از ناکامی آنان در عرصه برخورد سخت با جمهوری اسلامی، به سوی براندازی نرم با استفاده از دیپلماسی عمومی و جنگ نرم برای تغییر ذائقه عمومی، نفوذ در بدنه جامعه و نخبگان جامعه تغییر جهت داده و اساسا نقطه درگیری امنیت ملی در این فضای جدید همینجا می باشد.
نظام جمهوري اسلامي نیز دقيقا به علت ويژگي هائی که آنرا در مقابل توطئه هايي از جنس انقلاب مخملي مصونيت بخشيده و آن را الهام بخش در جهان نموده، در مقابل اقداماتي که به باور مردم در خصوص ايدئولوژي و اصول انقلاب لطمه وارد کند آسيب پذير خواهد بود. رویکرد نرم غرب در تزلزل اندیشه دینی تا اعتماد به نفس ملی مردم ما با استفاده از غفلت فکری، فرهنگی برخی مسئولین نظام، علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری از سالهای ابتدای دهه هفتاد مبنی بر تهاجم فرهنگی تا تاکیدات اخیر ایشان بر ناتوی فرهنگی سبب گردید تا قضایائی مانند فتنه پس از انتخابات 88 رخ دهد. البته این مسئله بیانگر وجود پایگاه های قابل توجه بیگانگان در حوزه های رسانه، جریانات روشنفکری و دانشگاهی، نشریات و سایر عرصه های تولید و توزیع اندیشه برای پیشبرد جنگ نرم در کشور، در کنار آدرس های غلط اپوزسیون سنتی نظام به عنوان نماد های جعلی ضد امنیتی، است.
#جهاد_تبیین
#جنگ_ترکیبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌نقدی بر اظهارات فیلمنامه نویس فیلم نمور
✍️ بابک شکورزاده
چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با حواشی که داشت به پایان رسید و فصل جدیدی از سینمای ایران را برای مخاطب باز کرد . معمولا یکی از بخشهای هیجانی و بعضا حاشیه ساز جشنواره ، نشست خبری عوامل فیلمها است که در محل تجمع اهالی رسانه است برگزار می شود.
در این نشست، ممکن است که با توجه به عواملی همچون نوع قصه، حضور چهرهها در فیلم و ... مطالب مختلفی نسبت به فیلمها مطرح شود. یکی از نکات مهمی که معمولا در توضیحات عوامل فیلم به دست میآید، نوع تفکر و گرایش صاحب اثر است.
یکی از فیلمهای این دوره جشنواره که با اقبالی هم در بخش سودای سیمرغ مواجه نشد، فیلم "نمور" به کارگردانی داود بیدل بود. در نشست خبری که برای این فیلم برگزار شد نوشین معراجی، نویسنده فیلم، در اظهاراتی عجیب و قابل تأمل، بیان کرد که اگر بین دو نفر عشق قوی باشد بچه آنها حتی بدون صیغه، به نظر من حلال زاده است!
این اظهار نظر خطرناک و گمراهانه بسیار جای تأسف دارد که چرا یک فیلمنامه نویس باید به خودش اجازه دهد که در مسائل شرعی، آن هم مسئلهی به این مهمی اظهار نظر کند و چنین جاهلانه عملا فتوا دهد. جالب این است که وی به صراحت میگوید که به نظر من حلال زاده است. اصلا این طرز فکر در احکام الهی یعنی گمراهی محض که عملا تفسیر به رأی و از خلاف شرعهای آشکار است. مگر احکام شرعی جای اظهار نظر شخصی است که هر کسی بخواهد از پیش خود حلال را حرام و حرام را حلال کند. وقتی در طول تولید یک فیلم، معمولا برای مسائل روانشناسی و جامعه شناسی از مشاور استفاده میکنند، چرا در امور شرعی دچار تفسیر به رأی میشوند و جایگاهی برای مشاور مذهبی قائل نیستند.
وقتی فیلمنامه نویس که در واقع معمار اثر است، چنین تفکری داشته باشد، طبیعتا اثری گمراه کننده را به خورد مخاطب میدهد و در نهایت فیلمی تولید میشود که لایههای پنهان و آشکارش ترویج فحشاء خواهد بود. امیدواریم مسئولین سازمان سینمایی که در رویکرد جدیدشان بنا دارند از تولید آثار خلاف شرع جلوگیری نمایند به این گونه مسائل توجه داشته باشند و آثاری تولید شود که تراز جامعه اسلامی باشد و فرهنگ سالم و درستی را تحویل مخاطب دهد.
#نقد_فیلم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💎سه گام از گام دوم
✍️ محمدجواد محمودی
😘جشن تولد چهل و سه سالگی انقلابمون گذشت!🥳
👌پرشورتر و تماشاییتر و دشمن شکنتر از همیشه؛🌱 الحمدلله...
امّا،
از یک چیزی کم گفتیم،😔
از همان چیزی که وظیفه #جهاد_تبیین اقتضا میکرد بیشتر به او بپردازیم!💫
🏅همان برنامهی چلّه دوم زندگی این پهلوان چهل و سه ساله!💪🏻
📑همان سند بالادستی که رفته زیر دستها!👇🏻
🔦اولین گام #جهاد_تبیین، شناخت مسیر است،🏃🏻♂️
و مسیر را #راهبر ما تعیین کرده،👈🏻
امّا دریغ از #تبیین ما!😶
سه گام از گام دوم گذشت،
دستاوردها را باید بیان کرد، اما نباید در همینها جابمونیم،
به قول حضرت آقا:«در راه پیشرفت🚴🏻♂️ توقف ممنوع!⛔️»؛
پس امر مهمتر آن است که بدانیم چه چیزهایی باید بدست بیاوریم،🎯
و الّا دشمن با دست خودمان، ما را از مسیر خارج خواهد کرد...🧨
سی و هفت گام باقیمانده،
از امروز باید به فکر اقتدار بزرگمرد هشتادسالهمان باشیم.
#امیرالمؤمنین(علیهالسلام):
«مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِیِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ»
کسی که به هنگام یاری ولی (رهبر) خود بخوابد، با لگد #دشمن از خواب بیدار خواهد شد!
#جهاد_تبیین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 کتاب “یادنامه علمی علامه طباطبایی (دفتر ششم)” منتشر شد.
🔸علامه سیدمحمد حسین طباطبایی(ره) در طول عمر با برکت خود، با گفتوگوهای علمی، تدریس، تألیف و پرورش شاگردان فرهیخته و اندیشمند، نقشی کمنظیر و ستودنی در احیاء و گسترش حکمت اسلامی در دوران معاصر داشتند.
🔹تبییـن شخصیـت علمـی و اخلاقی این حکیم متأله و بازخوانی آراء، آثار و اندیشههای ماندگار این عالم عامل و عارف واصل، تأثیر بهسزایی در ترویج و توسعه گفتمان حکمت اسلامی در عرصه داخلی و بین المللی دارد.
🔸دفتر ششم یادنامه علمی علامه طباطبایی(ره) حاوی مجموعه مباحث و مطالب ششمین ویژه برنامههای بزرگداشت علامه طباطبایی میباشد که در سال ۱۳۹۹از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی طراحی، برنامهریزی، اجرا و توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد.
🌐 https://hekmateislami.com/?p=12903
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#عیدانه
💐 امشب علی علیه السلام می آید
ساقه های نیلوفری از پایه های عرش بالا رفته و سریر ولایت را به عطر وجودی خود آراسته اند، تا او بیاید و بر تکیه گاه پوشیده از رازقی آن تکیه زند. درون کعبه چه غوغایی است امروز! ملائک، بال در بالْ گستره آسمان ها را پوشانیده اند و جبرائیل و میکائیل و اسرافیل حلقه خانه کعبه شدند تا پر به نور وجود او بسایند! طنین نام او هلهله شادی ملائک است. جام های افلاکیِ عاشقان به سوی او می آیند و گیسوان سیاه شبْ به یُمن وجود او گل خنده های نقره ای را در میان آبشار آسمانی اش تقسیم می کند؛ چرا که امشب علی علیه السلام می آید!…
#امام_علی (ع)
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#طنزانه
🔅رفتم بانک وام بگیرم...
رییس بانک پرسید؟
شغلتون چیه؟
گفتم مدیر هستم!
از جاش بلندشدکلی حال و احوال کرد دستور داد قهوه با کیک برام آوردن...
بعدپرسید؟
مدیر کجا هستید؟
گفتم توی واتساپ مدیر گروه هستم 😜
بلند شد با لگد از بانک انداختم بیرون🙃
بی وجدان نذاشت حداقل کیک و قهوه را بخورم!!🙈😁
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
☀️در مدح حضرت مولانا امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه
#أشْهَدُ_أنَّ_أمیرَالْمُؤمِنینَ_عَلیّاً_وَلِیُّ_الله
✍️ محمدتقی عارفیان
خلیفه خواست خدا، انتخاب کرد تو را
برای اهل زمین آفتاب کرد تو را
گشود دفتر عشق و پس از حبیب خودش
سرود وصف تو را شعر ناب کرد تو را
به یُمنِ عشق و ولای تو "کُلُّ شَیْءٍ حَیّ"
برای زندگی خلقْ آب کرد تو را
نزول داد تو را آیهآیه، حرفبهحرف
به قلب پاک پیمبر، کتاب کرد تو را
ز خاک درگه تو آفرید عالم را
به خاک داد شرف، بوتراب کرد تو را
وجود حضرت خاتم "مدینةالعلم" است
برای پیکر این شهر "باب" کرد تو را
برای آنکه تویی حجت عزیز خدا
شکافت کعبه و فصلالخطاب کرد تو را
امام و حقّ و ولیّ و وصیّ و مولا کیست؟
برای اینهمه پرسش جواب کرد تو را
دلیل منزلت و شوکت تو قرآنی است
که نفس و جان محمد حساب کرد تو را
زمین مهرگسل جای آفتاب نبود
خدا برای خودش انتخاب کرد تو را
به لوح سینۀ ما نام توست یا حیدر
زدیم نام تو را از ازل صدا حیدر
#سیزده_رجب
#میلاد_علی_علیهالسلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 خارج از انصاف با شعار مطالبهگری
✍️ محمدجواد نیکزاد
ویژگی متمایز کنندهٔ نظام اسلامی با طاغوت، آزادیبیان و اظهار نظر همهٔ مردم است. این وعدهٔ امام خمینی(رحمة الله علیه) و ترسیم ایشان از آیندهٔ انقلاب ایران بود. این موضوع در بیانات مقام معظم رهبری، در قالب مطالبهگری از آرمانها مطرح شده است؛ مسئلهای که نباید از آن دست برداشت.
بدیهی است که مطالبهگری، اظهار نظر و انتقاد باید در چارچوبی مناسب انجام گیرد، وگرنه ثمرهای به ارمغان نمیآورد. بهعنوان مثال، نباید انتقاد به تهمت آلوده شود؛ نباید به اسم آزادی بیان، دروغپراکنی کرد؛ در غیر اینصورت اسمش مطالبهگری نیست، بلکه آن را میتوان از مصادیق اشاعهٔ فحشا دانست.
برخی از منتقدان از اصولگرا تا اصلاحطلب، از حزباللهی تا مخالف مذهب، از سیاستمدار تا بازیگر سینما، بهگونهای اظهارنظر میکنند که گویا هیچ اتفاق خوبی ثبت نشده است و فقط اخبار بد را میشنوند، گویا فقط تاریکی و سایهٔ شوم بدبختی در کشور گسترانیده شده؛ برخی نیز در روزهای خوب سکوت میکنند و در ناملایمات قفل دهانشان باز میشود؛ دستهای دیگر، مطالبهگریهایشان متعفّن به جناحبندیهای سیاسی است.
وقتی مطالبهگری و اظهار نظر به اینصورت آلوده شود، گوش خراش است و دیگر سازنده نیست؛ افکار عمومی نیز به مرور بیتفاوت میشود، چرا که آب از سرچشمه گلآلود شده.
پس باید منصفانه نقد کرد و منصفانه از مسئولین و حکومت مطالبهگری داشت.
منتقد منصف همانطور که نقد میکند، دستاوردها را نیز در نظر دارد، همانطور که اعلام خطر میکند، جامعه را ناامید و مأیوس نمیکند، چرا که نقد و اعلام خطر باید جامعه را متنبه کرده و به حرکت درآورد، و الا نقض غرض است و عبث.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
اطلاع نگاشت | مبانی فقهی تحریم تسلیحات هستهای
در این اطلاع نگاشت و بمناسبت سالروز مرگ رابرت اُپنهایْمِر، سازنده بمب اتمی (۱۹۶۷ م)، به بررسی مبانی فقهی تحریم تسلیحات هستهای توسط رهبر معظم انقلاب میپردازیم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 حوزه علمیه و مسئله «جهاد تبیین»
✍️ حبیب الله بابایی
حوزه علمیه که به اذعان برخی از نخبگان دانشگاهی پیشرفتهای چشمگیری بعد از انقلاب اسلامی داشته است، در مسئله «تبیین» دشواریها و چالشهایی دارد که باید نسبت به آن تفطن داشت:
۱. آنچه مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین فرمودهاند و بر فوری بودن و حتمی بودن چنین فریضهای تأکید کردهاند، نیاز به فکر فوری و اقدام فوری دارد. لیکن فوریت در واکنشهای نظری و عملی حوزه و حوزویان فاقد پشتوانههای اجرایی است. به بیان دیگر، جهاد تبیین در مرحله تشخیص و در مرحله عملیات نیاز به چابکی دارد در حالی که وابستگی نهادهای حوزه در حرکتهای علمی معطل به اجازههای رسمی و دولتی (در آییننامههای وزارت علوم) است. نکته دومی که سرعت حوزه علمیه را در مواجهه با مسئلههای دفعی و فوری بسیار کند میکند نظام بوروکراسی در درون حوزه و تبدیل شدن برخی از نهادهای حوزوی به اداره است. اداره شدن حوزه و حاکم شدن فضای کارمندی و کارشناسی بر فضاهای فرهنگی حوزه، انعطاف و حرکتهای جهادی را به صورت جد با وقفه مواجهه کرده و امکان عملیات بهنگام را از ما ستانده است. نمونۀ این وقفه را ما در مورد گروه عدالت اجتماعی (به عنوان اولین گروه علمی و رسمی در ایران در باره عدالت اجتماعی) در پژوهشگاه دیدهایم که دو سال معلق به فرایندها و تغییرات دولت بوده است و عملا حرکتهای بموقع فضلا و محققان جوان در مهمترین موضوع ایران معاصر را به محاق برده است.
۲. تشخیص مسئلهها و ورود به مسئلههای متراکم اجتماعی و پاسخ به شبهات نوپدید و فزاینده در عرصههای مختلف فکری و فرهنگی، به «نرمافزار سرعت» نیاز دارد. نرمافزار سرعت که بتواند مسئله را بهموقع تشخیص دهد، به موقع تحلیل کند، و به موقع اقدام نماید. حوزه علمیه و صد البته دانشگاههای کشور و نظام آموزشی و تربیتی ما فاقد چنین نرمافزاری است و چون ما فاقد چنین نرمافزاری هستیم بالطبع نسل نخبگانی ما نیز مهارتهای سرعت درعمل را ندارند. چالش کرونا به خوبی این ضعف را در میان نخبگان حوزه و دانشگاه به رخ کشید و معلوم کرد که نهادهای علمی آمادگیهای لازم برای مواجهه با چالشهای دفعی را ندارد.
۳. بخشی از مسائل فکری و فرهنگی و دینی و اخلاقی مخصوصا در ایران امروز، حاصل تکنولوژی جنگ روانی است. نیروهای فاضل جهادی هنوز جنس جنگ روانی و فرایند مواجهه با آن را نمیشناسند و در این باره آموزشهای لازم را هم نمیبینند. البته در این باره، جو اخلاقی و فضای احتیاطات شرعی گاه موجب میشود که طلبهها و فضلا در صحنه درگیری با جنگ روانی دشمن احساس غبن معنوی کنند و گاه به کلی بیخیال معرکه بشوند.
۴. به رغم اینکه فراوان هستند در میان حوزویانی که تجربههای بینالمللی دارند و از دانشهای روز جهانی نیز برخوردارند، و به رغم وجود معاونت بینالملل در حوزه علمیه، لیکن هنوز حوزه علمیه در راستای تبیین اهداف انقلابی و حتی اهداف الهیاتی و دینی خود نمیتواند از ظرفیتهای دنیای اسلام و جهان امروز استفاده بکند. بخشی از امر تبیین در ایران نیازمند به زبان و ادبیات در خارج از ایران و نخبگان غیر ایرانی است، در حالی که این ظرفیت نیز در میان ما مغفول مانده و به رغم زمینههای موجود از آن استفاده نمیشود.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️بچه مسؤولها
✍️ علی مهدیان
🌱من رفیقهایی داشتم که بچه مسوول بودن. خاطره های جالبی دارم ازشون.
🌱سیدحسین رفیقم پدرش فرمانده بود. سیدحسین میگفت به راحتی میتوانست برای سربازیم کاری کنه. هیچ کاری که نکرد. جرات هم نمیکردیم به او بگوییم توصیه ای چیزی. سیدحسین را انداختند یک جایی برای سربازی که میگفت واقعا آدم شدم.
🌱سیدمحمد باباش مسوول تقسیم خانه های سازمانی بود، محمد تازه ازدواج کرده بود. باباش به هزار بهانه میتوانست خانه دارش کند، نکرد. چند سال توی یک خانه بیست متری، واقعا بیست متری، اجاره ای مینشست.
🌱سیدمحمدحسین دزد زد به منزل باباش، میگفت بابام شروع کرد با دزده صحبت کردن که مشکل اقتصادی اگر داری بگو کمکت کنم. باباش مسوول مهمی بود در کشور.
🌱سیدجعفر باباش به جز اینکه مسوول مهمی بود تو شهر، مدیر یک مجتمع مهم غیرانتفاعی مشهور تو شهرشون بود، جعفر بچه هاش رو ولی تو مدرسه دولتی ثبت نام کرده بود میگفت مثل همه مردم.
🌱وحید یک بچه مسووله که میتونه یه گوشه راحت کار کنه و پول در بیاره، رفته توی یک روستای دور افتاده دامداری راه انداخته و کار میکنه. میگه آقا گفته دوران تولیده.
🌱علی باباش سردار مجروح جنگه، مجروح اعصاب و روان. بچه درس خوان دانشگاه که یک دانشگاه مهم آمریکا میخواست تامینش کنه تا اونجا درس بخونه. نرفت. اومده قم طلبگی میکنه همزمان هم توی یک مجموعه دانش بنیان داره کار میکنه.
🌱لیست مفصلی دارم. از رفیقهایی که باباهاشون یک مسوول رده بالا هستند و خاطراتی که هنوز هم احساس میکنم خیلی عادی اند و مهم نیستند از بس زیادند. اما وقتی دیدم یه عده با این خاطره ها متعجب میشن، گفتم یه چند تاییش رو بنویسم.
🌱 هیچی همین.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شوخی با طالبان در قم
علی بهاری از نویسندگان حوزوی در یادداشت طنز خود، چگونگی داوری و انتخاب فیلم های برگزیده از سوی طالبان را به تصویر کشیده است😂
این نوشته در بین طنزنویسان قمی در برنامه قمپز قرائت شد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN