eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
482 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📰 دکه‌ی تیترخوانی پنج‌شنبه 29 دی ماه 1401 @HOWZAVIAN
📰 دکه روزنامه‌ - پنج‌شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ @Farsna
🔴 وقتی ادعای آزادی زنان پوچ می‌شود! ✍️ عبدالرضا محمودی، دکتری دین پژوهی دانشگاه ادیان با ارسال نوشتاری به جمع نویسندگان حوزوی پیوست: فارغ از نگاه و تعریف فریبنده که دشمنان و مدعیان دروغین حقوق زن در مسئله حجاب دارند، ادعای آنها برای آزادی هم اکنون جای سؤال است؛ در اتفاقاتی که مهرماه امسال افتاد، شاهد بودیم برخی از کسانی که با شعار عوام‌فریبانه «زن، زندگی، آزادی» به خیابان‌ها آمدند، به تعدادی از خانم‌های چادری هتک حرمت کردند و با آتش زدن کتاب آسمانی میلیاردها مسلمان نشان دادند که برداشت‌شان از آزادی تنها آزادی در پرخاشگری و بی‌احترامی به اعتقادات دیگران است. سؤالی که به وجود می‌آید این است که علت این همه هجمه علیه موضوع حجاب چیست؟ آیا حجاب مانع از پیشرفت زنان می‌شود؟ آیا غیر از این است که بانوان و زنان ما زیر سایه حجاب در سال‌های پس از انقلاب اسلامی دوشادوش مردان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی حرکت کرده‌اند و می‌کنند؟ اکنون بنا به آمارهای موجود و تنها در عرصه علمی و تحصیلی، در 43 سال گذشته آمار باسوادی زنان از 35 درصد به بالای 90 درصد رسیده است یا تعداد دانش‌آموختگان خانم که در سال 1355 تنها 6 درصد بود، در آخرین آمار اعلام شده به بیش از 44 درصد رسیده است. وزیر علوم نیز روز شنبه(16 مهرماه) اعلام کرد که هم‌اکنون 60 درصد از دانشجویان کشورمان را دختران تشکیل داده‌اند. در پاسخ به کسانی که مدعی‌اند آزادی زنان با برداشتن و کاهش حجاب محقق می‌شود، خوب است به این نکته رهبر بزرگوار انقلاب اشاره کنیم که در 22 اردیبهشت سال 1392 فرمودند: «حجاب مایه‌ تشخص و آزادی زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه‌ مادی‌گرایان، مایه اسارت زن نیست. زن با برداشتن حجاب‌های خود، با عریان کردن آن چیزی که خدای متعال و طبیعت پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را کوچک می‌کند، خودش را سبک می‌کند، خودش را کم‌ارزش می‌کند. حجاب وقار است، متانت است، ارزش‌گذاری زن است، سنگین شدن کفه‌ آبرو و احترام اوست؛ این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسئله‌ حجاب تشکر کرد؛ این جزو نعمت‌های الهی است.» بارها و بارها دیده‌ایم که دختران و زنان ما با پوشش اسلامی و بدون هیچ‌گونه محدودیتی در میادین ورزشی ظاهر شده‌اند و برای کشورمان افتخارآفرینی کرده‌اند. رهبر انقلاب درباره برکات حضور بانوان در میادین ورزشی نیز در دیدار با جمعی از ورزشکاران در 14 مهرماه سال 1383 فرمودند: «شما ببینید الان چقدر خرج می‌کنند و زحمت می‌کشند، برای این که حجاب را در دنیا از بین ببرند؛ کشورهایی که خودشان را مهد آزادی هم می‌دانند، می‌بینید که چه می‌کنند برای مبارزه با حجاب. حالا همه آن تشکیلاتی که با حجاب مبارزه می‌کنند یک طرف، این خواهر ورزشکارِ مؤمن و دخترِ جوانِ ما که با حجاب اسلامی و لباس محجّب- یا با چادر یا با آن شکل زیبای ارزشی- جلوِ دوربین‌های دنیا ظاهر می‌شود و نشان می‌دهد که به این ارزش پایبند است و این صحنه در همه دنیا منعکس می‌شود، این یک طرف دیگر؛ او در واقع با این کار، همه آن تبلیغات را خنثی می‌کند. @HOWZAVIAN
🔴 نقدی بر اخلال بهزیستی کشور در فعالیت مذهبی مددجوها ✍️ علی اکبر محمدی اصل، نویسنده حوزوی ایده تشکیل هیأت‌های اجتماعی در بهزیستی ایده بدیع و تازه‌ای بود که تحسین فعالان دینی و هیأتی را به دنبال داشت و تشکیل هیأت‌های مددجویان با شتاب بالایی تاکنون پیش رفت. متأسفانه در این هفته خبری از طرف تعدادی از هیأت‌های مددجوها در استان‌ها گزارش شد که ستاد سازمان بهزیستی گروه‌های مجازی این هیأت‌ها را در شبکه‌های اجتماعی تعطیل کرده و اعلام کرده که کار هیأت‌ها فعلا متوقف است. دقیقا معلوم نیست این حرکت با چه هدفی دنبال می‌شود، اما اساسا آیا سازمان بهزیستی می‌تواند دستور به تعطیلی هیأت دهد و یا موجب اخلال در کار پیشبرد هیأت‌ها شود؟ طبیعی است که اگر هیأت معینی خارج از اساسنامه مورد تأیید سازمان تبلیغات دچار انحراف یا تخلف شود، سازمان تبلیغات طبق روال قانونی با آن هیأت برخورد می‌کند و سازمان بهزیستی نه می‌تواند مجوز هیأت دهد و نه می‌تواند هیأت را تعطیل کند و روند کلی هیأت در اختیار هیچ سازمانی نیست که دستور به تعطیل یا حتی تعلیق موقت دهد. خوب است بدانیم، قبل از بهزیستی کمیته امداد امام خمینی(ره) پرچمدار تشکیل هیأت‌های مددجوها بود که بهزیستی در سال جدید هم سعی کرد از این قافله عقب نماند و برای مددجوهایش هیأت‌ مذهبی راه بیاندازد. علت تشکیل هیأت این بود که سازمان‌های حمایتی متوجه شدند که مددجویی که جذب هیأت مذهبی می‌شود کمتر مبتلا به آسیب‌های اجتماعی می‌شود و از گزند مشکلات و معضلات اجتماعی دور می‌ماند. طبیعی است که بهزیستی همچون سازمان‎های دیگر نمی‌تواند مستقیما اداره هیأت را به عهده بگیرد؛ اما می‌تواند نقش اطلاع‌رسانی و تشویق مددجوها به تشکیل هیأت را ایفا کند و بستر حضور مددجوهایش را برای ترویج معنویت و توسل به اهل بیت(ع) فراهم کند و به تعبیری که در اساسنامه هیات‌های مددجوها آمده، نقش تسهیل‌گر داشته باشد. در این چند ماه سازمان تبلیغات اسلامی که مرجع صدور هیأت‌های مذهبی است، اساسنامه این هیأت‌ها را تأیید و با مشارکت بهزیستی امضا و ابلاغ شد، در پی آن بنا به اعلام بهزیستی چند صد هیأت در همه استان‌ها به همت مددجوها در چند ماه شکل گرفته است. در این میان، جامعه ایمانی مشعر هم که یکی از بزرگ‌ترین شبکه هیأت‌های مذهبی کشور را داراست، برای تشکیل این هیأت‌ها ظرفیت‌های استانی خود را در اختیار سازمان بهزیستی گذاشت. نکته دیگری را هم باید اضافه کرد که اگرچه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به صورت ماهیانه خدماتی مثل مستمری از این دو سازمان دریافت می‌کنند اما این دو سازمان مالک مددجوها نیستند و نمی‌توانند و نباید در دیگر فعالیت‌های اجتماعی مددجوها دخالت و اعمال نظر کنند. به خصوص شبکه‌ای دینی مثل هیأت که توسعه کمی و کیفی آن جزء آروزی بزرگان دین و نظام بوده چرا توسط یک دستگاه دولتی آن هم در دولت انقلابی دچار سستی و کندی شود. البته طبیعی است که این کار به حساب دولت گذاشته نمی‌شود، اما توسعه جدی شبکه هیأت‌های مددجوها انتظاری است که از سازمان‌های حمایتی وجود دارد. مگر مددجو در هیأت غیر از ارتباط با خدا و توسل به پیشوایان معصوم کاری انجام می‌دهد؟ البته یک نقطه قوت در اساسنامه هیأت‌های بهزیستی آمده و آن تلاش هیأت‌ها برای توانمندسازی جامعه هدف است که هدف بسیار ارزشمندی است که ضمن حفظ کرامت انسانی و تلاش برای حفظ اسرار شخصی معلولان و مددجویان دنبال می‌شود. اما هدف توانمندسازی در درازمدت محقق می‌شود. اکنون باید هسته‌های اولیه هیأت‌های مددجوها که تشکیل شده دچار کم‌انگیزگی نشود و سازمان بهزیستی خودش مانع از رشد این نهال نوپا نشود. اگر آنچه که در اساسنامه این هیأت‌ها که به امضای معاون فرهنگی سازمان تبلیغات و مدیرکل فرهنگی سازمان بهزیستی هم رسیده محقق شود کار بزرگی است که سازمان بهزیستی افتخارش را پیدا کرده است. طبق اساسنامه مذکور هر هیأت مددجویی لازم است یکی از هیأت‌های فعال همان محله را با نظارت سازمان تبلیغات به عنوان هیأت راهبر انتخاب کند و از ظرفیت آن هیأت محلی برای پیشبرد برنامه‌های مذهبی خود کمک گیرد. در غیر این صورت همان بهتر که بهزیستی فعلا مانع شکل‌گیری هیأت‌ها نشود و توانمندسازی مددجوها را به عهده همان هیأت‌های راهبر محلی بگذارد. طبق آمارهای رسمی بهزیستی نزدیک به سه میلیون مددجو را زیر پوشش دارد که در بیش از دو هزار شهر و بخش و محله حضور دارند. معنای این آمار این است که اگر مدیران بهزیستی اندکی همت کنند، این سازمان به راحتی می‌تواند زمینه تشکیل بیش از دو هزار هیأت مددجویی در محلات مختلف را تسهیل کند. به هر تقدیر مدیران ارشد سازمان بهزیستی باید هیأت را خط قرمز خود بدانند و با تمام توان تلاش کنند که هیئت‌های مددجویان توسعه پیدا کند و تعداد بیشتری از مددجوهای این سازمان از برکات حضور در هیأت بهره‌مند شوند. @HOWZAVIAN
💠 نشاط اجتماعی زنان لازمه‌ی پویایی خانواده‌ها ✍ سیده ناهید موسوی، عضو تحریریه مجتهده امین نقش محوری زن در خانواده را نمی‌توان انکار کرد و توجه دیگر اعضای خانواده به این رکن اساسی، مهم است. وضعیت مناسب روحی و عاطفی زن، تمام فضای خانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یکی از مهم‌ترین عوامل شادکامی‌خانواده‌ها و نشاط اجتماعی است. این موضوع علاوه بر پیشبرد امور در خانواده‌ها موجب موفقیت فرزندان به عنوان آینده‌سازان مملکت نیز می‌شود، پس باید توجه خاصی به محور خانواده شود؛ اگر هدف ایجاد فضای خوبی در خانواده است، باید از ناراحتی زن خودداری شود، زن به منزله چشم اسفندیار* خانواده است و هر گونه گزندی به او خانواده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین لازم است دغدغه‌های زن را شناخت و برای رفع سریع آن‌ها تلاش کرد. ازجمله موارد شادبودن انسان، داشتن روابط قوی اجتماعی و خانوادگی است هرچه فرد، روابط اجتماعی بیشتری داشته باشد، از سلامت روحی و روانی خوبی برخوردار خواهد شد، زیرا انسان به‌طور ذاتی موجودی اجتماعی خلق شده و برای ادامه حیات نیاز به ارتباط با افراد اجتماع را دارد. برای نمونه یکی از بهترین تضمین‌کننده‌های سلامتی افراد، داشتن تحرک و ورزش است که به تمام زنان توصیه می‌شود چه خانه‌دار وچه شاغل، از نظر سلامتی نیاز دارند یک برنامه ورزشی منظم درکنار کارهای روزانه خود داشته باشند. در مقابل، ورزش نکردن و کم‌تحرکی یکی از معضلات مهم بانوان است، ورزش منظم میزان اضطراب و افسردگی را در افراد کاهش داده و بر افزایش اعتماد به نفس، تامین تعادل و ثبات هیجانی، سازگاری بامحیط، احساس ارزشمندی و بهبود تعاملات اجتماعی به شدت تاثیرگذار است. خلاقیت، ابتکار و اشتغال، از دیگر موارد افزایش نشاط روحی زنان و باعث تقویت احساس رضایت نسبت به خویشتن ،کارآمدی بالا است. بانوانی که در بیرون از منزل به فعالیت‌های رسمی اشتغال دارند یا در محیط خانه به خوداشتغالی و تولید محصولات متنوع یا خلق آثار هنری می پردازند، بااحساس رضایتمندی و نشاط بیشتری مواجه می‌شوند. زنان بانشاط، معمولا درک درستی از خود دارند و توانمندند، نقاط ضعف خود را می‌دانند و در صدد رفع آن هستند. این افراد، سازگاری خوبی با محیط دارند و از انگیزه‌ها و احساسات خودآگاهند. آنان فقط دریافت کننده محبت نیستند بلکه به دیگران مهر می‌ورزند. بانوان با نشاط، سخت و غیرقابل انعطاف نیستند و در مواقع لازم از گذشت و بخشندگی لازم برخوردارند‌. آن‌ها قادرند استرس‌های پیرامون خویش را مدیریت کنند. در همه امور جوانب احتیاط را رعایت و تلاش می کنند رفتارخویش را در امور فردی و اجتماعی کنترل کنند. این افراد برای زندگی و آینده خویش برنامه‌ریزی دارند و با برنامه به سمت اهداف خویش گام برمی‌دارند؛ خلاق و صاحب ایده‌های نوآورانه هستند. نکته مهم آن است که نباید از عوامل موثر برسلامت روان زنان غافل بود، از شایع‌ترین این عوامل استرس، اضطراب، خشونت، استفاده نادرست از اینترنت، رایانه، تلویزیون و گوشی همراه است. متاسفانه این روزها استفاده زیاد از تلفن همراه و فضای مجازی بیشتر شده است و تهدید بزرگی برای روان زنان، به‌ویژه بانوانی که به دلایل مختلف برای ساعت‌های فراغت خود برنامه مشخصی ندارند. روابط اعضای خانواده، بهداشت روان خانواده و ارتباط میان همسران، همگی در محیط خانه شکل گرفته و الگویی برای فرزندان می‌شود؛ اگر روابط به شکل مثبت و پایدار توأم با سلامتی و آرامش باشد قطعا فرزندان و نسلی سالم تحویل جامعه داده می‌شود اما اگر خانواده ناآرام و روابط والدین کم‌رنگ باشد نتیجه‌ای جز سستی بنیان خانواده نخواهدداشت! برنامه‌ریزی جهت کنترل زندگی می‌تواند اثربخش باشد؛ اما نیازمند حمایت خانوادگی و کمک‌های دولتی است. و پایان سخن، کسی که گهواره‌ات را تکان داد، می‌تواند با دعایش دنیایت را هم تکان بدهد، مراقب گرانبهاترین الماس زندگیت باش، که برای خوشبختی‌ات محتاج دعای خیرش هستی! *اصطلاح جایگزین پاشنه آشیل که رهبری در سخنرانی‌18فروردین91 اشاره کردند. @AFKAREHOWZAVI
🟢 دوره کارگاهی تولید محتوا در فضای مجازی با رویکرد بین‌المللی ⭕️ سرفصل‌ها: 🔸 کنشگری در فضای مجازی 🔹 تقویت فن بیان و گویندگی 🔸 ساختار محتوا برای جذب مخاطب 🔹 اصول نریشن 🔸 اصول تولید پادکست 🔹 تولید کلیپ با موبایل 🏆 مزایای دوره 🖌 ارائه گواهی رسمی دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🖌 پشتیبانی و ارتباط با استاد در طول دوره 🖌 دعوت از افراد برتر جهت تدریس در مراکز آموزشی 📌 ویژه طلاب زباندان 📆 مهلت ثبت نام: 5 بهمن ۱۴۰۱ 🏢 مکان برگزاری: قم، بلوار فردوسی، ساختمان نعیم 📝 لینک ثبت نام در دوره: https://b2n.ir/t24747 @HOWZAVIAN
✔️ فقیه آگاه 🔶 آیت‌الله شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی از مسن‌ترین و نام‌آشناترین مراجع و فقهای فقیه جهان تشیع سال گذشته چشم از جهان فروبسته و امت اسلامی را در غم خود فرونشاند. بعد از ارتحال این اندیشمند والامقام جریانات فکری در فضای مجازی تلاش کردند تا روایت‌های خود را از اندیشه‌های این بزرگوار بازسازی کنند. 🔷 در این 👈 شماره از دیده‌بان بیان می‌شود که از منظر آیت‌الله صافی گلپایگانی مساله حکومت از مسائل مهم بشری است که اسلام هیچگاه آن را بدون حکم رها نکرده و تحت هیچ شرایطی نباید تعطیلی بپذیرد. از این رو در عصر غیبت نیز فقها باید به عنوان جانشینان ائمه، امور مردم را به دست گرفته و مراتب اجرایی‌شدن احکام را فراهم سازند. 🔶 در حوزه مسائل اجتماعی نیز دو محور استقلال حوزه و وحدت شیعه و سنی در اندیشه آیت‌الله صافی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مورد مساله وحدت، آیت‌الله صافی از باب زندگی در فضای انقلاب اسلامی و بخاطر بصیرتی که به عنوان شیخ‌الفقها از ایشان انتظار می‌رود، بر اهمیت مساله وحدت گروه‌های مسلمان در کتاب «صوت‌الحق و دعوه الصدق» تاکید کرده و آن را تنها راه نجات امت اسلامی در برابر هجمه‌های دشمنان کافر می‌داند. 🔷 همچنین می‌توان مکتب فقهی ایشان را نزدیک‌ترین مکتب به آیت‌الله العظمی بروجردی دانست چرا که ردپای تمام شاخصه‌های مکتب ایشان در کتب فقهی آیت‌الله صافی دیده می‌شود. @HOWZAVIAN @didebane_andisheh
🔻نقدی بر اخلال بهزیستی کشور در فعالیت مذهبی مددجوها در روزنامه سراسری سراج https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/16028 @HOWZAVIAN
. ✉️برای آنی ✍️زهرا سبحانی ،عضو تحریریه مجتهده امین این روزها من هم باید مثل مردم سرزمینم از زن می‌گفتم، از بانویی که نمی‌شناسی، می‌گفتم. از حس مادری که تجربه نکردی و از مادرم که دیگر... دوست ندارم بگویم"نیست" چون با تو در این مورد هم عقیده‌ام که مادرها ابدی هستند و حتی اگر جسم‌شان نیست خاطره‌هایشان آن‌قدری زنده‌اند که تنهایی‌مان را پر کنند. با این حال ترجیح دادم برای تو بنویسم، برای تویی که "مادر‌" نقطه‌ی عطف نوشتن‌ت بود... در این یک هفته‌ای که تو را شناختم، بارها برایت دست به قلم شدم، آن‌قدر نوشتم و دور ریختم و با اگرهایم کلنجار رفتم که خروجی‌اش، فقط روانه شدن کاغذپاره‌ها به سطل بازیافت بود. آخرسر هم به خودم گفتم:«حالا یک نفر حرفی زده چرا باید برایم مهم باشد که چه می‌گوید؟!» ولی راستش را بخواهی دلم نیامد که ندانسته بروی، بروی به جایی که من آنرا آغاز حیات می‌دانم و تو آخر حیات؛ به‌ویژه اینکه معتقد باشی نویسنده کارش "حقیقت گفتن" باشد. شباهت من و تو کم نیست؛ هر دو در سن 34سالگی اولین داستان‌هایمان دیده شد، هر دو طعم تلخ بی‌مادری را، بعد از تحمل درد و رنج یک دوره‌ی طولانی در بیمارستان‌ها، چشیده‌ایم؛ هر دو دغدغه‌ی زن‌ها را حداقل بارها در بیان تکرار کرده‌ایم و هر دو هم از اسرائیل بدمان می‌آید، اگرچه تو آن را استعمارگر می‌دانی و من آن را غاصب. با همه‌ی این‌ها، اصلا مثل هم فکر نمی‌کنیم چرا که من پایبند اصول‌ام و تو اصلا از اصول نمی‌دانی؛ همان اصولی که من آن‌ها را "حصار امن" دوران زندگی‌ام می‌دانم و تو ندانسته آن را "محدودیت مطلق" می‌خوانی؛ همانی که چهارده سالگی‌ام را در اوج حساسِ احساسات، امنیت بخشید و تو بدون آن، به فکر سقط جنینی بودی که خواسته و ناخواسته، سر راهت سبز شده بود! خاصیت حصار امن‌ام فقط این نیست؛ مثلا در زمانی که خسته از مدرسه به خانه باز می‌گشتی، پدرت را دیدی که داشت مادرت را می‌کشت! حال آنکه بازگشت من از مدرسه مواجه بود با مادری که عشق‌ش را در پختن غذای محبوب بابا، به نمایش می‌گذاشت. شاید بگویی قیاس من و تو از اساس درست نیست! به هر حال پنج دهه اختلاف سنی چیز کمی نیست، قبول! اما با همه‌ی این‌ها، اگر بخواهم تو را حتی با بی‌بی‌جانم که دقیق همسن و سال توست مقایسه کنم بازهم به تجربه‌های تلخ تو نمی‌رسد. آن زمان اگر چه ایران دستخوش بی منطقی و غرب‌زدگی پهلوی‌ها بود؛ اما با این حال مادربزرگم عروس چهارده ساله‌ی خانه‌ی مردی شده بود که برایش جان‌ فدا می‌کرد. بی‌بی جان تا خود مرگ از خوبی‌های مردش می‌گفت، مردی که در آستانه‌ی چلچلی‌اش او را به خاک، سپرده بود. نمی‌خواهم به دروغ ادعا کنم که اصلا لحظه‌ی تلخی بینشان نبوده، نه! ولی برای کسی مثل تو که معتقد است باید عاقلانه نوشت نه احساسی، منطقی‌ست که انبوه شیرینی را به پای کم تلخی، قربانی کنیم؟ این نمونه‌ها را گفتم که یادآوری کنم این همه حس خوب، اتفاقی نیست بلکه مدیون همان "محدودیت مطلق" بیان توست، یعنی همان حجاب و عفافِ اصول من! بیا صادق باشیم اگر حریم‌ها در دنیایت حفظ می‌شد، نوجوانی‌ات حرام می‌شد؟ ذهنت بستر تلخی‌های وحشتناک گذشته می شد؟ با این همه، هنوز نتوانستم بفهمم چرا هنگام دریافت جایزه‌ی نوبل ادبی 2022، از من، یعنی زن مسلمان ایرانی گفتی؟! انتظار داشتم به‌جای من از تلخی دختران هم‌وطنت بگویی که حسرت شناخت پدر و مادر در چشم‌هایشان موج می‌زند، به‌جای من، از کور شدن چشمان آن زن در شنبه‌های فرانسوی، بگویی! از خون‌های فرانسه‌ای که دامن دختران و زنان ما را با ویروسی به نام ایدز آلوده کرد، خودت را مبرا کنی! از منش حکومتت که با شعار آزادی، خانواده را پوچ کرد؛ گِله کنی! ولی فقط از من گفتی و به بهانه‌ی حمایت از من، دنیایم را زیر سوال بردی! دنیایی که براساس فطرت زن، زن را ریحانه‌ی زندگی می‌داند نه خدمتکار! اگرچه باورش برایت سخت باشد ولی از حقیقت احترامی که به اندازه‌ی انسان به من می‌گذارد، کم نمی‌کند. مرا تمدن‌ساز می‌نامد و از دنیای غربی، که زن را در انحصار میله‌های جنسیت به بردگی کشانده است، شکایت دارد. این‌ها را برایت نوشتم که بدانی آزادی دنیایت را مردابی بیش نمی‌دانم که حقیقت انسان را می‌بلعد و فقط تباهی را پس می‌دهد. فقط بیا و قبل از رفتن، با بانویی آشنا شو که با گذشت چهارده قرن، هنوز مادری می‌کند، حتی برای تو، فقط بیا... 🌱پی‌نوشت: آنی ارنو برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبی2022 که در هنگام دریافت جایزه، حجاب زنان ایران را محدودیت مطلق خواند! @AFKAREHOWZAVI
مذهبیِ صورتی ✍️طیبه فرید ، عضو تحریریه مجتهده امین اصطلاح «مذهبی صورتی» عبارتی‌است که به تازگی وارد گفتمان و محاورات رسانه‌ها شده است، کلید واژه‌ای که تولید و جعل آن ایده خوبی‌است در راستای تفکیک تفکر « اسلام مالی» کردن رفتارها و وقایعِ بی‌معیار از خط اسلام مبتنی بر جهان‌بینی معیارمند و اصیل. تفکری که می‌خواهد محل وفاق حق و باطل باشد البته چراغ خاموش در راستای تأمین منافع صاحبان خود. قرائتی متفاوت از مذهبی بودن و امروزی بودن. این اندیشه با سیاست یکی به نعل و یکی به میخ می‌کوشد حتی‌الامکان همه را از خود راضی نگه دارد. ملتزمین به این مرام خدا و خرما را با هم می‌خواهند و برآورد می‌کنند که چطور موقع حوادث حساس، فاز روشنفکری بگیرند که نه سیخ بسوزد و نه کباب! تجربه نیز نشان می‌دهد موقع بحران و فتنه نمی‌شود روی همت‌شان حساب کرد چرا که عموما عبارات اپوزوسیون را به سبک کاسه‌ی داغ‌تر از آش و با پرستیژ منتقد مذهبی تکرار می‌کنند. نکته‌ی قابل تأمل اینکه «مذهبی‌های صورتی» بر گزاره‌ی دینی بودن اصرار دارند و تلاش می‌کنند با ضرب و زورِ واژه‌ها، تفکر خودشان را به اسلامی بودن مستند کنند، غافل از اینکه دُم خروس این دوگانگی، بالاخره یک‌جایی بیرون خواهد زد. گفتمان انتقادی مذهبی‌های صورتی با ادبیات ضد انقلاب مو نمی‌زند و گاهی به شیوه‌ای افراطی از آن‌ها نیز جلو می‌زند و با عنصر زمان‌نشناسی آب به آسیاب جنگ روایت‌های خصم می‌ریزد. کلید واژه‌ی «مذهبی صورتی» شرح حال کسانی است که معرفت‌شناسی معیار را از منظومه‌ی زیستی خود حذف و جای خالی آن را با بلای خانمان‌سوز تفسیر به رأی پر کرده‌اند. امیر بیان علیه‌السلام در باب صفات منافقین فرمودند: «كَثرَةُ الوِفاقِ نِفاقٌ ، كَثرَةُ الخِلافِ شِقاقٌ موافقتِ زياد [نشانه] نفاق است؛ مخالفتِ زياد [نشانه] دشمنى است» این خصوصیت از ویژگی‌های منافقان است که در موضع موافقت یا مخالفت خود با رویدادها معمولا دچار افراط و تفریط هستند. یا زیادی مخالفت می‌کنند یا زیادی موافقند که هر دو نوع این رفتار گویای طبع نامتعادل این افراد است. مزاجی دوگانه و در رفت و آمد، خصلتی که دائماً بر این حال نمی‌ماند و عاقبت هزینه‌ای که باید در مسیر حق می‌شد را در راه باطل تلف می‌کند. بی‌شک پایان راهی که «مذهبی‌های صورتی» در طلب آن هستند چیزی جز انحراف از صراط مستقیم نیست. وقتی اوج همت انسان حفظ مخاطب و شرایط موجود به قیمت گزافِ کم‌رنگ نمودن حقیقت باشد. @HOWZAVIAN
آهن شده‌ایم و دلمان سنگ شده دلسنگی ما بی تو هماهنگ شده گفتیم چرا جمعۀ ما دلگیر است؟ گفتی دل من برایتان تنگ شده! 💠 💠 @shaeranehowzavi
🔸ققنوس آرامشعلیرضا مکتب دار زندگی محل آمد و شد حوادث گوارا و ناگوار است. رویدادی خوشایند، باردار حادثه ای تلخ و واقعه ای ناگوار، پروراننده رخدادی شیرین. و این است اساس اصطکاک که گرمای لازم برای حرکت ارابه زندگی را فراهم می آورد. پس از دل تلخی، شیرینی زاید و در باطن شیرینی، شرنگ جدایی و ناپایداری جاری است. «در پی هر خنده آخر گریه ای است مرد آخربین مبارک بنده ای است» سختی به چشم انسان بیشتر می نُماید تا آسانی، چرا که حتی شهد آسایش را زهر فراق به کام انسان تلخ می سازد، اما به هر روی، باز از خاکستر همان سختیها و اضطرابها، ققنوس آرامش سر برمیدارد و در آسمان زندگی پرواز می کند. و به گفته صائب تبریزی: «آرامش است عاقبت اضطرابها» @HOWZAVIAN
🌱 عمل صالح؛ جان ایمانبابک شکورزاده ایمان و عمل صالح دو بال پرواز به سوی کمالات و قرب الهی هستند که داشتن آن لازمه ‌انسان مؤمن است. این دو شاخصه، جدایی ناپذیر و مکمل یکدیگر هستند. ایمان اگر در اعماق جان نفوذ کند و انسان به باور قطعی برسد، حتماً عملکردش به سوی عمل صالح سوق پیدا می‌کند؛ در واقع زمانی که چراغ پرفروغ ایمان در قلب انسان روشن شود، شعاعش از چشم، گوش، زبان و سایر جوارح او آشکار مى‏شود.  اصولاً افرادی که اهل انجام عمل صالح نیستند، مشکل ایمان دارند و هر چه ایمان ضعیف‌تر و در سطح نازل‌تری باشد، عملکردی که رضای خدا در آن باشد هم ضعیف‌تر خواهد بود. قرآن کریم در آیات متعددی، هر جا سخن از ایمان به میان می‌آورد، عمل صالح را نیز در کنار آن به صورت جداناپذیر مطرح می‌کند. این گویای آن است که ایمان و عمل، همواره قرین یکدیگرند. وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فیها خالِدُون؛ ‏و آنها که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‏اند، آنان اهل بهشتند و همیشه در آن خواهند ماند.(بقره/ ۸۲)  وَ أَمَّا الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمین؛ امّا آنها که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، خداوند پاداش آنان را به طور کامل خواهد داد و خداوند، ستمکاران را دوست نمى‏دارد.(آل عمران/ ۵۷)  علاوه بر آیات قرآن، احادیث زیادی هم در این رابطه وجود دارد که نشان می‌دهد ایمان بدون عمل، معنا ندارد.    حضرت علی علیه‌السلام در این باره فرمودند:  الْإِیمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ‏ بِالْأَرْکَان‏؛ ایمان، معرفت به قلب، اقرار با زبان و عمل کردن با جوارح است. (نهج البلاغة/حکمت۲۲۷) امام صادق علیه‌السلام در حدیثی می‌فرماید: ایمان، همه‏اش عمل است و اظهار زبانى جزئى از ایمان مى‏باشد که واجبی از خداوند بوده و آن را در کتاب خود بیان کرده است. نورش روشن و برهانش ثابت است، کتاب به آن ایمان گواهى مى‏دهد و او را به سوی عمل دعوت می‌کند.(کافی/ج‏۲/ص۳۳) بنابراین القای این مطلب که انسان باید دلش پاک باشد و عملش اهمیتی ندارد سخنی باطل و گمراه کننده است که به هیچ عنوان با اسلام سازگاری ندارد . البته این مبنای فکری چیز جدیدی نیست و در زمان ائمه علیهم‌السلام هم چنین تفکراتی بود که به "مرجئه" معروف بودند و ائمه علیهم‌السلام نیز مواضع محکمی در مبارزه با آن‌ها نشان می‌دادند.   @HOWZAVIAN
. 🔴 از جنگ شناختی تا جنگ گرایشیاحمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم 🔻تردیدی در وجود یک «جنگ شناختی جهانی» علیه مردم ایران وجود ندارد؛ اما نباید غفلت کرد که ابزار اصلی این جنگ شناختی، «جنگ عاطفی و احساسی و هیجانی» است. 🔻کارویژه اصلی رسانه‌های دشمنان ملت دگرگون کردن «گرایش»‌های مردم و ایجاد تغییر در «میل و سلیقه و ذائقه» مردم در حوزه‌های مختلف سبک زندگی و اوقات فراغت و سبک موسیقایی و امثال آن هستند و از این راه دنبال دگرگون کردن بینش‌ها و سازماندهی به کنش‌های مردم‌اند. @HOWZAVIAN
🔹تحریف سپاه ✍️ سید عبدالله هاشمی 🔸با تحریم سپاه، نقطه بمباران رسانه‌ای بعدی روشن شد. 🔸دوباره سربازان داخلی دشمن، آتش توپخانه رسانه‌ای خود را بر سر سپاه خالی، خواهند کرد. 🔸 شهید همت فرمود:« هرکجا،مورد هجوم آتش توپخانه دشمن بود، اردوگاه خودی است.» ✅این بهترین راهبرد رسانه‌ای بچه‌های ایران در، این روزهاست. @HOWZAVIAN
. ❌ 12قدم تا بهبودی یا نابودی ✍️ محسن عبدالله زاده در روزنامه سراج نوشت: انجمن های 12قدمی به بهانه پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی وارد کشور شده اند ولی در حقیقت هدفشان تغییر باورها و اعتقادات مردم است. 🔗 متن کامل در روزنامه سراج @HOWZAVIAN
☑️ سهم من، سهم هشتاد میلیون دیگر ✍️ حسن مددخانی چرا با این که این همه دعا کردیم، تیم ملی فوتبال نتیجه مطلوب را در جام جهانی کسب نکرد؟ فوتبال در زمین مستطیلی‌اش قواعد خودش را دارد، دعا هم قواعد خودش را. سهم من از موفقیت دیگران و پیروزی بازیکنان، تنها دعاست؛ اما سهم بازیکنان در کنار دعا، تلاش و پشتکار است. برای فتح قلّه باید زحمت کشید و عرق ریخت و رنج کوهنوردی را به جان خرید... نگاه خدا فقط به من یک نفر نیست که پای تماشای فوتبال نشسته‌ام و با دعا و صلوات انتظار پیروزی دارم، نگاه خدا به هشتاد میلیون نفر است؛ آنها نیز سهمی از این پیروزی یا شکست دارند. با دعا شاید شاهد موفقیت و پیروزی دیگران نباشم، اما قطعاً شاهد آرامش خودم هستم. آرامش بی نظیرترین هدیه دعا به ماست. دعا تنها یک عامل از میان چندین عامل پیروزی است، نه، تنها عامل پیروزی. همان طور که دعا به کمک سایر عوامل می‌آید، سایر عوامل نیز باید به کمک دعا بیایند. خدای قبل از بازی، همان خدای بعد از بازی است. @HOWZAVIAN
عذرخواهی ✍️مجتبی میرزایی خیلی دیدم و شنیدم که برخی فجازی‌ها با حسرت می‌گفتند: "ببینید مسئولین فلان کشور رو! نگاه کنید چه راحت میان عذرخواهی می‌کنند. ای‌کاش مسئولین ما هم یه روزی اینطور بشن" مسئولین دولت سیزدهم عذرخواهی کردن را خوب آموخته‌اند. این آرزو هم محقق شده است. خب آن دسته از فجازی‌ها به این امر مثبت واکنشی نشان نداده‌اند. اما زنگ خطری را به صدا درآورم که این یک سنّت ناصحیح نشود. به این معنا که مدیر ما با آنکه می‌توانسته است تدابیری بیاندیشد تا نقصی در مجموعه‌اش رخ ندهد ولی با ساده انگاری و سطحی اندیشی و ... مجموعه خویش را در مهلکه‌ای انداخته است که زحمت آن وِبال گردن مردم شده است ولی به راحتی بیاید بگوید ببخشید! این عذرخواهی از نظر شما مقبول است؟ @HOWZAVIAN
🔰پویش «هر مسجد، یک مدرسه» 📍تقدیر از دانش آموزان و دانشجویان برتر محله و به کارگیری آن‌ها برای برگزاری کلاس‌های درسی در مسجد 🔸 رسول اکرم وارد مسجد شد. یک دسته مشغول عبادت و دسته دیگر به یاد دادن و یاد گرفتن سرگرم بودند. به کسانی که همراهش بودند رو کرد و فرمود:«این هر دو دسته کار نیک می‌کنند.» آنگاه جمله‌ای اضافه کرد:«لکن من برای دانا کردن فرستاده شده‌ام.» پس به طرف همان دسته که به کار تعلیم و تعلم اشتغال داشتند رفت. 🔰 هر مسجد، یک مدرسه 🔸یکی از حقوق همسایه‌ها تبریک به یکدیگر در هنگام پیش آمدن خیر است. 🔸حالا در آستانه میلاد امام باقر(ع) قصد داریم دانش آموزان و دانشجویان برتر محله را شناسایی کنیم و از آن‌ها تقدیر کنیم. 🔸و از آن‌ها برای برگزاری کلاس‌های درسی برای دانش آموزان محروم از تحصیل یا نیازمند کمک آموزشی هستند استفاده کنیم. 🔸می‌خواهیم دست به دست هم دهیم و با استفاده از نخبگان محله، هر مسجد را به یک مدرسه تبدیل کنیم. 🔰 نحوه شرکت در پویش «هر مسجد، یک مدرسه» 🔸 شما می‌توانید تصاویر و یا خاطرات تقدیر از دانش اموزان و دانشجویان و همچنین کلاس‌های علمی‌مسجد را به آیدی @bano0r_yar ارسال کنید. 🔰مسجد پویا 🔸مساجد هویتی پویا دارند؛ یعنی متناسب با اقتضای هر زمان نقش آفرینی می‌کنند. تلاش کنیم مسجدمان را پاتوق دانش آموزان و دانشجویان کنیم و هویت علمی مساجد را پررنگ کنیم. 🌱چشم‌های ما منتظر تماشای تصاویر و خاطرات شیرین و زیبای شماست. @HOWZAVIAN
🌱در امتداد نگاه خداعلیرضا مکتب دار میان دوست داشتن و رضایت داشتن فرق است، یا بهتر بگویم: میان دوست نداشتن و ناخشنودبودن تفاوت است. گاه فرد یا افرادی بیگانه را اصلا دوست نداریم، چون بیگانه اند. پس قهر و آشتی با آنان برای ما مفهومی ندارد. اما گاهی کسی را دوست داریم، لذا از او خشنود شده و یا می‍‌‌‍‍رنجیم و این نشان می دهد که واکنش و احساس او نسبت به ما برایمان اهمیت دارد. گاهی خاکستر قهر، چهره دوستی مان با او را می پوشاند و گاه وزیدن نسیم یک پوزش از سوی او، چهره زیبای دوستی را دوباره به رخ می کشد. پس دوستی همچنان زنده است اما در زیر خاکستر دلخوری و قهر، نفسهایش به شماره افتاده است. لذت نبردن از زندگی و اضطراب و ناآرآمی ما نیز نتیجه روی هم انباشته شدن خاکستر نافرمانی های ما از خواسته های محبوب است، اما دوستی او با ما هنوز زیر تلی از خاکستر، زنده است ونفس می کشد. او هنوز ما را دوست دارد فقط از ما ناخشنود است. ناخشنود است چون برای او مهم هستیم نه اینکه چون بیگانه ای باشیم رهگذر که می آید و می رود و از نگاه پنهان می شود و از یاد می رود. ما همیشه در امتداد نگاه خداوندیم. @HOWZAVIAN
♦️شاه‌کلید حل مشکلات ✍ بابک شکورزاده سال‌ها پیش از برخی منبری‌ها نکته‌ای از آیت‌الله شاه‌آبادی( عارف و فیلسوف معاصر که استاد عرفان امام خمینی بود) شنیدم که مضمونش به این صورت است که ایشان مدت زیادی فقط درباره توحید صحبت می‌کرد و در نهایت مستمعین به ایشان معترض می‌شوند که چرا از موضوعات دیگر صحبت نمی‌کند. آقای شاه‌آبادی فرموده بود که همه مشکلات از همین توحید است؛ اگر توحید حل شود بقیه مشکلات هم برطرف می‌شود. اخیرا هم از یکی از استادان اخلاق شنیدم که علامه طباطبایی راه علاج مشکلات اخلاقی را در توحید می‌دانستند. با این اوصاف باید به این حقیقت برسیم که ریشه خیلی از اعمال ناشایست و نافرمانی‌ها در همین مشکل توحیدی است. 🔗 متن کامل در صفحه این نویسنده حوزوی @howzavian
♦️ الگونمایی و ایدئولوژی ✍️ حسین کاوه 🔹 الگونمایی یکی از بهترین روش‌های تبیین ایدئولوژی است چون بخشی از گزاره‌های ایدئولوژیک، انتزاعی و ذهنی هستند و فهم و التفات به کُنه معانی در این قلمرو سخت است. 🔸 لذا معرفی الگویی عینی که تجسم یافته و یا حتی مصداق بخشی از یک منظومۀ ایدئولوژیک باشد فهم و الگوبرداری از آن راحت می‌کند. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ✅ راهبرد شگفت‌انگیز حاج قاسم در گام دوم انقلاب ✍ سید عبدالله هاشمی ❇️گام دوم، آغاز بعثت انقلاب است. حقیقتا تو یک‌ مکتبی! نشانه بزرگی و نابی اندیشه تو،کم‌یابی آن در فضای فکری نخبگان و مسئولان است. حاج قاسم گفت: «انقلاب ما به دوران نبوت خویش رسیده و باید آمادگی خود را بالا ببریم.» @howzavian