eitaa logo
نویسندگان حوزوی البرز
418 دنبال‌کننده
320 عکس
36 ویدیو
55 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است. 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان البرز است. ارسال یادداشت 👇 @Revolutionson2 #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
نویسندگان حوزوی البرز
📮روایت وداع با پیکر شهید علی حیدری؛ بوی شهید چمران پیچید ✍🏻 الناز رحمت نژاد ▫️کارهایش را به صورت گ
🔻پیام صوتی دکتر علی حیدری سه روز پیش از شهادتش را پخش می‌کنند: «احتمال زیاد ان شاالله به آرزوم می‌رسم. در وصیت‌نامه ام نوشتم اگر جسدی از من باقی ماند دوست دارم در کنار امام خمینی دفن بشم.» 🔻مراسم بعدی وداع با پیکر مطهر شهید امام زاده باغ فیض است. تابوت را بر می‌دارند. روی شانه‌ها حَمل می‌کنند تا به وداع بعدی برسانند که پشت میکروفون اعلام می‌شود: «پیکر شهید دکتر علی حیدری روز جمعه ۴ آبان ساعت ۱۴ با اقامه نماز به امامت حاج سید حسن خمینی در مرقد مطهر امام راحل به خاک سپرده خواهد شد.» @howzavian_alborz
📮معرفی شیخ نعیم قاسم به عنوان دبیر کل جدید حزب الله لبنان، رژیم صهیونیستی را از تحمیل معادلات اطلاعاتی و نظامی به حزب الله ناامید کرد ✍🏻 الناز رحمت نژاد 🔹️ برخی نهادهای امنیتی معتقد بودند که نام دبیر کل جدید حزب الله لبنان باید مخفی بماند! اما حزب الله این کار را نکرد و با راهبرد علنی سازی دبیر کل جدید حزب الله معادلات رژیم صهیونیستی در هفته های اخیر را برهم زد. 🔹️ پیش بینی شده است شیخ نعیم قاسم مانند شهید سید حسن نصرالله حضور پررنگی در افکار عمومی خواهد داشت. این در حالی است که رژیم اشغالگر قدس قصد داشت با تحمیل محدودیت‌های امنیتی حضور فعال سیاسی _اجتماعی رهبران حزب الله را کاهش دهد که حزب الله با معرفی دبیر کل جدید این معادله اطلاعاتی را برهم زد. 🔹️ حزب الله به رژیم صهیونیستی این پیام را داد که از لحاظ اطلاعاتی امنیتی منفعل نشده است. 🔹️ شیخ نعیم قاسم با سخنرانی اش بعد از شهادت سید حسن نصرالله و معرفی او به عنوان دبیر کل جدید حزب الله لبنان که با اعصبانیت و تهدید رسمی مقامات رژیم صهیونیستی همراه بود، ناامیدی رژیم اشغالگر قدس از تحمیل معادلات اطلاعاتی و نظامی جدید به حزب الله را نشان داد. 🔹️ دبیر کل جدید حزب الله لبنان قدیمی ترین، علمی ترین، اجرایی ترین و سخنگو ترین عضو شورای مرکزی حزب الله است. 🔹️ شیخ نعیم قاسم با تجربه سنگین سیاسی و بین المللی و جنگ های متعدد یک رهبر چند وجهی است. 🔹️ کتاب" الولی المجدد" نوشته شیخ نعیم قاسم درباره آیت الله خامنه ای است که تابستان ۱۳۹۴ توسط انتشارات خبرگزاری تسنیم منتشر شده است. 🔹️ شیخ نعیم قاسم امام خامنه ای را احیاگر واقعی اسلام می داند. به عقیده وی، رهبر انقلاب نظریه متکاملی درباره مردم سالاری دینی ارائه کرده است. @howzavian_alborz
📮روایت مظلومیت هنر می‌خواهدمیلاد حسن زاده ▫️مدتی قبل، یکی از دوستان، قطعه فیلمی از کودکی اهل غزه که به‌طرز دلخراشی، به‌شهادت رسیده بود را، در گروهی ارسال کرد. آنقدر تصویر جگرسوز بود که تا مدتی در شوک فرو رفتم. هرچند همين تأثیرپذیری، نیت منتشرکننده تصویر بود، اما متأسفانه از آسیب این حرکت خود اطلاعی نداشت. ➕روایت جنگ و روایتِ مظلومیت یک ملت دارای ظرافت‌هایی است که اگر رعایت نشود اثری وارونه دارد. انتشار حجم بالا از چنین ویدئوهایی، آسیبی به‌نام حساسیت‌زدایی، در پی دارد. ➕مسئله حساسیت‌زدایی در روانشناسی رسانه درباره رفتار مخاطب به کار می‌رود. بنیان این مسئله، عادت و خوگیری به موضوعی پرتکرار در زندگی است. مثلا بر پایه این نظریه، با قرارگیری بیش‌از‌حد فرد در معرض برنامه‌های خشونت‌آمیز، از حساسیت او نسبت به تماشای خشونت کاسته می‌شود و نتیجه آن، بی‌تفاوتی و بی‌حسی عاطفی نسبت به قربانیان خشونت و حتی حقوق طبیعی آنان است. به چنین پیامدی حساسیت زدایی (یا خوگیری) نسبت به خشونت گفته می‌شود. حساسیت زدایی، هم در جریان زندگی واقعی موضوعیت دارد و هم در مورد صحنه‌های خشونت آمیز صادق است. نظر بر این است که مدتی پس از خوگیری و عادت به دیدن صحنه‌های خشونت آمیز کم کم تأثیر رقّت‌بار این گونه صحنه‌ها از بین خواهد رفت و در نتیجه همدلی نسبت به قربانی کاهش خواهد یافت. آنانی که میزان خشونتی را که در دنیای واقعی جریان دارد ناچیز برآورد می‌کنند ممکن است به بی حسی عاطفی مبتلا شده باشند. ➕مرحوم آیت الله فاطمی‌نیا می‌فرمود: «هنگام مصیبت خواندن یک قدری پرده‌پوشی داشته باشید. همه چیز را نگویید. من استادی داشتم، می گفت بعضی روضه ها را در تمام عمرم فقط یک بار خوانده ام آن هم در روز عاشورا! باید حال مجلس را نگاه کرد. حالا چون چهار نفر نشسته اند بیاییم مصیبت ظهر عاشورا را بخوانیم؟ نمی گویم مصیبت نگو اما یک قدری پرده برداری کن. مصیبت شش ماهه را حتما کامل نگویید! مواظب باشید، من چهل سال منبر رفتم، خدا مرحمت کرده است، دستم را گرفته تا حالا مصیبت مکشوف نخوندم! یک وقتی در نجف یک روضه خونی بوده، می گویند این روضه حضرت علی اکبر سلام الله علیه را خیلی تند خوانده بود، بعد یکی از بزرگان با خبر شده بود که وجود نازنین حضرت زهراء سلام الله علیها ناراحت هستند و فرموده بودن: بگو انقدر دل ما را نسوزان!» ➕لازم است یادآور شوم، منظورم این نیست که مظلومیت غزه را روایت نکنیم، بلکه باید هوشمندانه روایت کنیم. در این زمینه پیشنهاد میکنم "۲۰ روز در ماریوپُل" را ببینید. در این مستند _با اینکه اقدام اوکراین برای پیوستن به ناتو سبب جنگ بود_ اما کارگردان جنگ را بسیار هنرمندانه به نفع اوکراین روایت کرده، تصاویر دلخراش و با خشونت بسیار بالا را منتشر نکرده و با سانسور بعضی جملات و صحنه‌ها عزت ملت اوکراین را حفظ می‌کند. @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 باسم ربّ الشهداء 🖼 قاب عکسِ مقابلم، تمام چشمانم را غرق خود می‌کند؛ و من که سخن‌ها در قلبم جولان می‌کرد، اکنون «صُمٌّ و بُکم» شده‌ام. نمی‌دانم چشمانِ پر صلابت اوست که زبانم را بی‌کلام ساخته، یا شکی که مدّتی است چون خوره بر جانم افتاده، با من چنین کرده است. مدّتی بی‌کلام با چشمان اشک‌آلودم، با او سخن می‌گویم تا آنکه زبانم جرأت یافته، تمام وجودم به میدان سخن می‌آید: می‌خواهم با تو سخن بگویم؛ با تو که شهادت، این هنر مردان خدا، مهر تأییدی بر مردانگی و غیرت و صلابت تو در این راه است. با تو که دوستانت تو را به شجاعت و سخت‌کوشی؛ خانواده‌ات، به مهربانی‌ و شفقت می‌ستایند؛ و آنگاه که زمانِ پیکار می‌شود، هم‌رزمانت از مردِ میدان بودنت، می‌گویند. چقدر سخت است انتخاب واژگان وقتی در برابرت مردی تمام‌قد ایستاده است، و تو با تمام کوچکی‌ات غرق وجود او می‌شوی. 🔗 از کجا و از چه بگویم؟ من که قصه‌ها از هشت سال دفاع مقدّس شنیده‌ بودم، همیشه با خود می‌گفتم، چه حاصلی برای من دارد؟ جوانِ دهه شصت که همّت‌ها و باکری‌ها و چمران‌ها را الگوی خویش قرار داده بود، حق داشت از وطن و استقامت و شهادت بگوید؛ اما من در این عصر زر و تزویر، با چه امیدی از اینها دم بزنم. راستش را بگویم دیگر دفاع مقدّس، برایم رنگ و بویی نداشت، تا آنکه مردان میدان به پا خواستند. آری تو و بسیاری از هم‌رزمانت را نمی‌شناختم، امّا وقتی از مردانگی و صلابت و استقامت‌تان شنیدم، پاسخ تمام سؤالاتم را گرفتم؛ 📜 و این چنین بود که ابوهادی، حیات الهی شهیدان را برای من تفسیر می‌کند، و هدایت، این تحفه الهی را به قلب ناامیدم باز می‌گرداند؛ و من در حالی که قاب عکس شهید را بر قلبم می‌گزارم، بار دیگر راز اشک بر حسین را با تمام وجود درک می‎کنم، و قلبم را روانه قبله‌گاه عاشقان واله می‌کنم، و برای ابوهادی، علی تمام‌زاده، این پروده سیّد الشهداء، رفعت درجه طلب می‎کنم، و به یاد آن مرد میدان، چشمانم را به انگشت اشاره امام خامنه‌ای، این مرد بزرگ تاریخ، می‌دوزم، و در این عصر حیرت، در سمت درست تاریخ می‌ایستم. به مناسبت سالگرد شهادت ابوهادی، علی تمام‌زاده 16/08/1403 ✍️ استاد پژوهشگر حجت الاسلام و المسلمین دکتر اصغر آقایی @howzavian_alborz
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
✍️رواق اهل قلم(۱۵) 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی 🖊تجربه‌های محمدعلی رکنی مدرس نویسندگی و رمان نویس 👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضابابایی فعال فرهنگی_تبلیغی 📅 زمان: شنبه ۱۹ آبان‌ماه ⏰ ساعت: ۲۰ الی ۲۱ 🔗 در بستر اسکای روم نام نویسی: @Jahaderevayat @rahamedia @HOWZAVIAN
📮درباره چشم زخم محسن بهرامی شیخ الرئیس بحث را ذیل دو عنوان فلسفی وطبی مطرح میکند. ۱_عنوان فلسفی در فصل ۲۷ نمط دهم کتاب اشارات وقتی مساله تاثیرات قوه خیال و وهم را در خارج مطرح میکند به نحو تفصیلی پیرامون مساله (اِزلاقُ البَصَر) یا (اَصابَتُ العین) که همان چشم زخم است سخن میگوید. بحث چشم زخم در ذیل قدرت فعاله نفس تعریف میشود.‌بدین معنا که: نفس انسان و می‌تواند برمحیط و اشیای بیرون از خودش تاثیر بگذارد. با این توضیح نفس بر اثر تمرکز و اشتغال به خود ونفی خواطر و رها کردن امور مربوط به اجسام و مادیات قوی میشود وبالتبع قوای او مانند نیز قوت می‌یابند لذا نفس میتواند بوسیله قوایش بر محیط و موجودات تاثیر گذاشته و اموری را انشاء کند. براین اساس نفس از آنجا که از عالم انشاء وایجاد(جبروت)آمده دارای چنین قدرتی است. لذا انسان پس از مشاهده امر کمالی در شیء دیگر و تصور وتمرکز بر آن امر در واهمه، معدوم یا معیوب شدن آن امر را درخود تصور وانشاء میکند. از طرفی چون نفس عاین(فرد چشم زننده) قوی است این انشاء درونی به بیرون او نیز راه یافته وبر شیء خارجی یا معیون اثر میگذارد. لذا میتواند فرد دارای کمال را از آن نعمت محروم کند. ۲_عنوان پزشکی: در بحث ضروریات سته که درباره رئوس سلامتی انسان میباشد ذیل عنوان ششم یعنی بحث یا تاثیرات حالات نفس مانند چشم زخم روی سلامتی وبیماری انسان را بررسی میکند وچشم زخم را یکی از عواملی میداند که سبب بیماری انسان میشود. به اذعان یکی از عوامل بیماری‌ها اَصابت العین می‌باشدکه طبیب باید آن را تشخیص داده زیرا با دارو درمان نمی‌شود. به عبارتی مادام که از قوه واهمه برزخیه شخصِ عاین، تصرفاتی به بدن شخص معیون میرسد بیماری آن شخص ادامه دارد. لذا باید ذکر ودستوری بدهد تا رَدُ العَین و دفع چشم زخم کند. @howzavian_alborz
▫️آیت الله جوادی آملی تو درس اخلاق این هفته‌شون یه مطلب خیلللی نابی بیان کردند؛مشعوف شدم حیفم اومد براتون نگم؛ 🔻فتح قلعه خیبر یهودی ها به دست امیرالمومنین«ع» با اون عظمتی که مایه خوشحالی مسلمانان و حضرت رسول«ص» شد و هنوز که هنوز هست مایه فخر و مباهات ما بر یهود و صهیونیست ها هست(خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون)؛ مصادف شد با برگشت جناب جعفر بن ابی طالب از سفر حبشه که پیامبر«ص» برای تبلیغ و تبیین دین فرستاده بودنشون. 🔻پیامبر«ص» موقع مواجه با جناب جعفر فرمودند؛نمی دانم برای قدوم تو به عنوان افسر جهاد تبیین خوشحال باشم یا برای فتح قلعه خیبر یهودی ها به دست علی«ع» مقام مبین و تبیین کننده را داشته باشید فقط👌👌😍 ✍ محمد روضه سرا @howzavian_alborz
📮رابطه احساس تنهایی با اعتیاد به اینترنترضا وظیفه‌مند در تحقیقاتی با استفاده از مقیاس احساس تنهایی مشخص شد که سطح احساس تنهایی در دانشجویان کاربر بیمارگون یا معتاد اینترنت، بالاتر است. 1. فرار از تنهایی: بسیاری از افراد به‌خصوص در دنیای امروز، برای فرار از احساس تنهایی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند. این استفاده می‌تواند به‌طور موقت احساس ارتباط و نزدیکی را فراهم کند، اما در واقع ممکن است به افزایش احساس تنهایی منجر شود. 2. کاهش تعاملات واقعی: استفاده مفرط از اینترنت می‌تواند منجر به کاهش تعاملات واقعی و حضوری با دیگران شود. افراد ممکن است به جای برقراری ارتباط چهره به چهره، به گفتگوهای آنلاین بسنده کنند که این خود می‌تواند احساس تنهایی را تشدید کند. 3. مقایسه اجتماعی: در فضای مجازی، افراد معمولاً خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. این مقایسه می‌تواند احساس عدم کفایت و تنهایی را افزایش دهد، به‌ویژه اگر فرد احساس کند که دیگران زندگی بهتری دارند. 4. دور شدن از واقعیت: اعتیاد به اینترنت فرد را از واقعیت‌های زندگی خود دور و در دنیای مجازی غرق می کند که می‌تواند به افزایش احساس تنهایی و انزوا منجر شود. 5. تأثیر بر سلامت روان: استفاده بیش از حد از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به افزایش علائم افسردگی و اضطراب منجر شود که خود می‌تواند عامل تشدید احساس تنهایی شود. @howzavian_alborz
📮جانی لبریز از خدا و دیده‌ای دوخته به جمال دوست! ✍ حمید احمدی زاده زنی‌است که شرافت از او منزلت و مقام یافت و خيرات و نیکی‌ها از کوثر همیشه فیاض او در جوشش است و بر هستی جاریست! در دامن مردی، علم و ادب و محبت آموخت که همه وجودش خدا بود و در همه عالم‌ جز خدا نمی‌دید و خداوند نیز جمال خویش را در او دید. دیدهٔ ما نگر جمال حق بین کاین عین حقیقت است و انوار یقین او بر خوان و مائده‌ای نشست و پرورش یافت که در همه تار و پود و زوایای حیات‌شان جمال و عشق خداوند جاری بود و روح بزرگ‌شان را در شط جمیل ادب و علم و معرفت جمال مطلق لبریز ساختند. او در بیت خدا در دامن پاکی رشد کرد که حب و عشق و خواست خود را در راه رضای محبوب مشتاقانه فنا ساختند! او دختر فاطمه است و علی و از بیت آل الله! وجان و قلبی لبریز از مهر عواطف نبوی دارد و غرق در شکوه احترام و محبت دو دردانه هستی است که همه دل‌های پاک، گوهر محبتشان را فخر خود دانند و بدان شرافت و کرامت می‌یابند. دختری که جانش در سایه‌سار محبت محبوبان خداوند لبریز از خدا می‌شود و همه عالم را جلوه جمال او می‌بیند و کامش را از تمام و کمال این زیبایی مطلق و جمال ابدی و بی‌مثال حضرت حق گوارا ساخت! لذا کلامش دل‌نشین است و بُرّا، دشمن از تیغ تیز کلامش هراسان! این بانوی حکیم و بزرگ جان شیفته‌ی حب و جمال محبوب، دست از جهان شسته و دل و اندیشه به خدا سپرده در هولناک‌ترین صحنه‌ها و خطرناک‌ترین ساحت‌ها و اوج تحمل غم و هجران، همچنان مستغرق در درخشش جمال رب جمیل است و دشمن سفاک را که مغرور و متوهم در پیروزی است، هیچ می‌انگارد و فقط رخ یار می‌بیند و با سربلندی و احساس عزت، شکوهی از اندیشه و نگاه خدابینی انسان والا و مشحون از خرد و عشق جمال ازلی را به نمایش می‌گذارد آن‌جا که با طمأنینه و وقاری زنانه برای همیشه در هستی به ثبت رساند و مدرسه مقاومتی را بنا نهاد که تا ظلم هست و ظالم میدان دار، استواری و راست قامتی را‌ تعلیم می‌دهد و بر تارک جهان جهاد و مبارزه می‌نشاند و مقاومت با نام او عزت و معنا می‌یابد و در همه ارکان و ساحات جامعه حریان می‌یابد! آن‌جا که همچون پدر و برادر شهیدش رو به ملکوت دارد و چشم به آسمان دوخته و در فرازین زمین و گیتی می‌ایستد و با صدای پردیسی‌اش می‌فرماید: "ما رَأیتُ اِلّا جمیلا" فقط خدا می‌بیند و غیر او هیچ نبیند و نی‌اندیشد! و دشمن را آن‌قدر زبون و حقیر می‌یابد که شایسته ذکر و نگریستن نمی‌داند. زینب است و دختر علی و فاطمه! جانش در کمند جمال دوست است و دل سوخته جلال حق و شیفته وصالش! ای دل و جان عاشقان شیفته جمال تو هوش و روان بی‌دلان سوخته جلال تو کام دل شکستگان دیدن توست هر زمان راحت جان خستگان یافتن وصال توست السلام علیکِ یا بنت امیرالمؤمنین و یا بنت فاطمه‌الزهرا 🌺 زادروز بانوی بزرگ حماسه، مقاومت و معرف، زینب کبری‌ سلام الله علیها مبارک🌺 سلام‌الله‌علیها @howzavian_alborz
📮آسیب‌شناسی تعلیم و تعلم فلسفه در حوزه‌های علمیهاحمدحسین شریفی 🔸علیرغم بی‌مهری‌هایی که به و فلسفه‌آموزی و حتی فیلسوفان در حوزه‌های علمیه شده است، حوزه‌های علمیه شیعه در همیشه تاریخ خود، مهد فلسفه و فلسفه‌ورزی و فلسفه‌اندیشی بوده‌ است. در سده‌های اخیر، ظهور میردامادها، ملاصدراها، سبزواری‌ها، طباطبائي‌ها، مطهری‌ها، مصباح‌ها و ... نشانه حیات فلسفه و فلسفه‌ورزی در حوزه‌های علمیه بوده و هست. هم‌اکنون نیز به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، از وظایف مدیریت حوزه و اساتید فلسفه این است که تلاش کنند «مرکز فلسفه»، «مرجع فلسفه» ‌و «قطب اصلی فلسفه اسلامی» باقی بماند. در سایه این تأکید رهبر فرزانه انقلاب و توجه مدیران حوزه علمیه به این مهم، در سال‌های اخیر شاهد «رونق کمّی» دروس فلسفه در حوزه علمیه قم هستم. تا جایی که در سال جاری (۱۴۰۳) تعداد ۲۷۰ درس فلسفه در حوزه علمیه قم تدریس می‌شود. این رشدی ارزشمند، فوق‌العاده‌ و بی‌سابقه‌ است که نسبت به یک دهه قبل بیش از صددرصد افزایش کمّی را نشان می‌دهد. اما نیم‌نگاهی به عناوین دروس نشان می‌دهد که نباید و نمی‌توان به این رشد کمّی دلخوش بود. جز یک عنوان از ۲۷۰ عنوان درسی که درباره «حکمت عملی» است، و دو عنوان که با محوریت کتاب اصول فلسفه و روش‌ رئالیسم است، بقیه همگی تدریس دو کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه علامه طباطبائی(ره) و احیاناً اسفار و شواهد ملاصدرا است! و البته تعداد اعضای شرکت کننده در کلاس‌های حدود یکصد نفر از اساتید این دروس نیز کمتر از ۵ نفر است. ♦️بر این باورم که آموزش فلسفه با این روش ✔️نه خدمت به فلسفه است؛ ✔️نه شایسته یک پایگاه قویم و غنی و پربار فلسفی است؛ ✔️و نه گرهی از نیازهای فلسفی جامعه ما را می‌گشاید. 🔹پیشنهاد این بنده آن است که جمعی از دلسوزان فلسفه و مدیران آموزشی حوزه‌ و دانشگاه بنشینند و به تحلیل وضعیت موجود بپردازند: ✔️هم وضعیت تعلیم و تعلم فلسفه در حوزه‌های علمیه را مطالعه کنند؛ ✔️هم وضعیت آموزش فلسفه در دانشگاه‌های کشور را بررسی نمایند؛ ✔️هم تعلیم و تعلم فلسفه در دانشگاه‌های معتبر و مشهور دنیا را رصد کنند؛ ✔️هم برآوردی از نیازهای فلسفی جامعه ایرانی اسلامی خود ما داشته باشند؛ ✔️و نهایتاً با تکیه بر این داده‌ها و آگاهی‌ها، طرحی نو و جدید برای تعلیم و تعلم فلسفه درافکنند. ♦️فلسفه اسلامی آنگاه می‌تواند به حیات و بالندگی خود ادامه دهد که اولاً، با آغوش باز به استقبال فلسفه‌های شرقی و غربی رایج در مراکز فلسفی جهان برود؛ ثانیاً، از لاک صرفاً‌ انتزاعی خارج شده و نگاهی کاربستی به اندیشه‌های فلسفی داشته باشد؛ و ثالثاً، دغدغه‌مند حل بنیادین مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور باشد. 🔹همانگونه که رهبر معظم انقلاب ۲۱ سال قبل (۲۹/ ۱۰/ ۱۳۸۲) در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی فرمودند: از مهم‌ترین نقص‌های فلسفه‌ورزی در حوزه‌های علمیه آن است که، برخلاف فلسفه‌های غربی، فیلسوفان مسلمان نتوانسته‌‌اند آن ذهنیت فلسفی و آن مطالعات انتزاعی را «امتداد سیاسی و اجتماعی» بدهند. و بر اساس بنیان‌های فلسفی‌ خود «سیستم‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی» و همچنین «وضع حکومت»، «کیفیت تعامل مردم با همدیگر» و امثال آن را معین کنند و مع الاسف در «ذهنیّاتِ مجرّد» باقی مانده و «امتداد پیدا نکرده‌اند». 🔸زمانی که اغلب دروس فلسفی حوزه‌های علمیه به موضوعاتی مثل فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک)، فلسفه اجتماعی، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست، فلسفه حکومت، فلسفه اقتصاد، فلسفه فرهنگ، فلسفه مقاومت، فلسفه جهاد، فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، فلسفه علم، فلسفه زیست، و سایر فلسفه‌های مضاف به علوم و امور اختصاص یافتند، آنگاه است که می‌توان یک حوزه فلسفی بالنده و در طراز حوزه‌های علمیه شیعی را شاهد بود. @howzavian_alborz
هدایت شده از نشریه خط
🔻شماره جدید نشریه خط منتشر شد 🌍 جهان پابرهنه‌ها 🌍 💢 نگاهی نو به نظم نوین جهانی 💢 🔖 با آثاری از اساتید و حجج اسلام: فلاح شیروانی، رهدار، حسینی‌نسب، قاسمیان و... 🎁 با تخفیف ویژه ۲۰% 🎁 ⏳ به مدت محدود 💻 جهت تهیه نشریه به 👈 فروشگاه خانه طلاب جوان 👉 مراجعه نمایید. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈