هدایت شده از تولید محتوای تعاملی مدادالفضلاء
انتشار یادداشت میلاد حسن زاده، دبیر صفحه نویسندگان حوزوی استان البرز در خبرگزاری حوزه
https://hawzahnews.com/xdq3D
هدایت شده از حوزه هنری استان البرز
#پوستر ✨فرصت نایاب نوشتن اکنون است.با پرواز قلم در قرار گوهر✨
🔰نشست هفتگی داستان و روایت
﴿ قرار ادبی گوهر ﴾
🗓یکشنبه ۳۰ دی ماه ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۵:۰۰
📍حوزه هنری استان البرز،طبقه۳
♥️⃟🇮🇷 #حوزه_هنرے_البــــرز
﴾ zil.ink/artalborz ﴿
╭─❥─📓🎭 📝 ❥─╮
🆔 @artalborz_ir
╰─❥─🎶 🎨 🎬 ❥─╯
📮شهرتطلبی در فضای مجازی: از بلاگری تا بدننمایی
✍ میلاد حسن زاده
▪️دختری ۱۸ ساله، یک روز تصمیم گرفت صفحهای در اینستاگرام راهاندازی کند. هدف اولیهاش ساده بود: اشتراکگذاری روزمرگیهای زندگیاش و شاید گاهی عکسهایی از غذاها و کتابهایی که میخواند. اما بهمرور، لایکها و کامنتها کمتر از حد انتظارش بودند. او که نمیخواست احساس «دیدهنشدن» را تجربه کند، شروع به تغییر محتوای صفحهاش کرد: عکسهای شخصیتر، نمایش لحظاتی از زندگی خصوصی و در نهایت تصاویری که بیش از آنکه محتوای فکری داشته باشند، ظاهر او را برجسته میکردند. تعداد دنبالکنندگان افزایش یافت، اما این محبوبیت جدید، آرامش او را کم نکرد؛ برعکس، او را به چرخهای از اضطراب و رقابت برای جلب توجه بیشتر کشاند.
این تجربه، تنها مختص آن دختر نیست؛ بلکه الگویی است که در فضای مجازی بارها و بارها تکرار میشود.
▫️فضای مجازی، با گسترش سریع و نفوذ عمیق در زندگی انسانها، به یکی از اصلیترین عرصههای ارتباطی و نمایش هویت فردی تبدیل شده است. این فضا امکان اشتراکگذاری دانش، هنر و تواناییهای مختلف را فراهم کرده و زمینهساز پیشرفتهای بسیاری شده است. اما در سوی دیگر، این عرصه به بستری برای ظهور پدیدهای به نام «نمایش خود» بدل شده است، بهویژه در مواردی که فرد چیزی برای عرضه علمی، هنری یا محتوای فرهنگی معنادار ندارد.
🔻در چنین شرایطی، افراد برای جلب توجه، به نمایش زندگی شخصی و روزمرگیهای خود متوسل میشوند. این روند، اغلب از اشتراکگذاری تصاویر سادهای از سبک زندگی آغاز میشود، اما به مرور زمان و در رقابت برای افزایش تعداد دنبالکنندگان، به رفتارهایی چون بدننمایی و ارائه محتوای سطحی و گاه مخرب میانجامد. این پدیده، که به نظر میرسد ناشی از ترکیب عوامل روانشناختی و اجتماعی باشد، پیامدهای منفی عمیقی برای فرد و جامعه به همراه دارد.
▪️در جامعهای که شهرت و تأیید دیگران معیاری برای ارزشگذاری فردی شده است، نمایش خود، راهکاری برای کسب این تأیید محسوب میشود. شبکههای اجتماعی نیز با الگوریتمهایی که تعامل بیشتر و دیدهشدن را تشویق میکنند، این روند را تقویت کردهاند. وقتی فرد از دانش، هنر یا مهارتهای خاصی برخوردار نیست، آسانترین مسیر برای جلب توجه، نمایش زندگی شخصی یا ظاهر فیزیکی است. به همین دلیل، بسیاری از افراد مسیر نمایش خود را انتخاب میکنند و در این فرایند، کرامت انسانی و ارزشهای اخلاقی کمرنگتر میشود.
▫️این روند، پیامدهای گستردهای برای جامعه دارد. از یک سو، گسترش چنین رفتارهایی، سطحینگری را در جامعه تقویت کرده و عمق فرهنگی را کاهش میدهد. از سوی دیگر، هنجارهای اخلاقی و فرهنگی جامعه تحت تأثیر این رفتارها تضعیف میشود. افراد، بهویژه جوانان، با الگوبرداری از چنین الگوهایی، به سمت رقابت برای دیدهشدن و جلب توجه کشیده میشوند، رقابتی که فشار روانی زیادی بر آنها تحمیل میکند. این فشار نه تنها سلامت روانی افراد را به خطر میاندازد، بلکه انسجام اجتماعی را نیز تهدید میکند.
🔻یکی از ابعاد مهم پدیده «نمایش خود» در فضای مجازی، ظهور و تقویت نقش سلبریتیها است. سلبریتیها بهعنوان افرادی که غالباً بهواسطه شهرت خود (و نه لزوماً توانمندیهای خاص)، جایگاه اجتماعی پیدا کردهاند، تأثیر بسیاری بر الگوهای رفتاری مردم، بهویژه جوانان، دارند.
📲 الگوریتمهای شبکههای اجتماعی، بهگونهای طراحی شدهاند که محتوای پربازدید (که اغلب شامل نمایش زندگی شخصی یا بدننمایی است) را تقویت و تکرار میکنند. این امر باعث میشود افرادی که به هر دلیل وارد مسیر شهرت میشوند، برای حفظ جایگاه خود مجبور به ادامه رفتارهای نمایشمحور شوند. این چرخه معیوب، جامعه را به رقابت برای دیدهشدن و تولید محتوای سطحیتر سوق میدهد.
🔹در این میان، نگاهی عمیقتر به معنای شهرتطلبی و تأثیر آن بر ارزشهای انسانی میتواند ابعاد تازهای از این موضوع را روشن کند. علامه مصباح یزدی در اینباره میفرماید:
"شهرت، موقعيت يافتن بين مردم، احترام و ارجنهى مردم و رفت و آمد آنها، از توجه قلبى انسان به خدا مىكاهد. از اين رو، كسى كه با خدا انس دارد، نه فقط از توجه مردم به خويش لذت نمىبرد، بلكه ناراحت نيز مىشود؛ چون اين توجه، مانع و آفت توجه او به خدا است و باعث مىشود توجه به معبود، مستقر و تمركز يافته نباشد."
نویسندگان حوزوی البرز
📮شهرتطلبی در فضای مجازی: از بلاگری تا بدننمایی ✍ میلاد حسن زاده ▪️دختری ۱۸ ساله، یک روز تصمیم گر
🔻این سخن، جنبهای عمیقتر از آسیبهای شهرتطلبی را آشکار میکند. انسان، در ارتباط با خداوند و انس با او به آرامش حقیقی دست مییابد. اما زمانی که فرد تمام انرژی و توجه خود را صرف جلب نظر دیگران کند، نه تنها از این انس و آرامش دور میشود، بلکه به مرور زمان، از کمالات انسانی و معنوی نیز فاصله میگیرد. فضای مجازی که زمینهای بیپایان برای جلب توجه و دیدهشدن فراهم کرده، به ابزاری برای فاصلهگیری از این ارزشها تبدیل شده است.
▫️مقابله با این آسیبها نیازمند رویکردی جامع و چندجانبه است. نخست، باید ارزشهای اخلاقی و معنوی در جامعه تقویت شود. تأکید بر این نکته که شهرتطلبی و جلب توجه، معیار واقعی برای ارزشگذاری فردی نیست، میتواند تأثیر قابلتوجهی در کاهش این رفتارها داشته باشد. دوم، آموزش سواد رسانهای به افراد، بهویژه نسل جوان، ضروری است. آنها باید بیاموزند که چگونه از فضای مجازی بهعنوان ابزاری برای رشد شخصی و اجتماعی استفاده کنند، نه عرصهای برای رقابتهای بیهوده. سوم، حمایت از تولید محتوای ارزشمند علمی، فرهنگی و هنری میتواند جایگزینهای مثبتی برای الگوهای نامناسب ارائه دهد. و در نهایت یادآوری اهمیت کرامت انسانی و پرهیز از رفتارهای افراطی برای جلب توجه، باید به عنوان بخشی از فرهنگ عمومی ترویج شود.
📓 فضای مجازی، اگر به درستی مدیریت شود، میتواند بستری برای تعالی فردی و اجتماعی باشد. اما اگر تنها به محلی برای نمایش خود و جلب توجه تبدیل شود، به انحطاط اخلاقی و فرهنگی خواهد انجامید. در این راستا، مطالعه کتاب «میدان شهرت در ایران» نوشته احسان شاهقاسمی بهعنوان منبعی ارزشمند برای درک بهتر ابعاد شهرت و پیامدهای آن، توصیه میشود. این کتاب تحلیلی جامع از مفهوم شهرت در جامعه ایران ارائه میدهد و میتواند افق تازهای برای تحلیل این پدیده بگشاید.
#سلبریتی #شهرت
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮دعوت پنهانی یا خصوصی
✍ محمدجواد خمسه
📜 طبری امام مورخین مکتب خلفا در تاریخش مینویسد: « یحیی بن عفیف کندی میگوید: «برای حج به مکه آمدم و میهمان عباس بودم (خانه عباس عموی پیامبر مشرف به خانه خدا بود.) وسطهای روز دیدم مردی آمد و به آسمان نگاه میکرد. (پیامبر اکرم میخواست زوال شمس را ببیند.) مقابل خانه خدا ایستاد. دست راستش جوانی خردسال و پشت سرش زنی بود. او خم شد آنها نیز خم شدند، او به زمین افتاد آنها نیز به زمین افتادند. تعجب کردم. وقتی که عباس آمد ماجرا را برای او نقل کردم، گفت: «دانستی آنها که بودند؟» گفتم: نه. گفت: «آن که جلو بود، پسر برادرم محمد بن عبدالله صلیاللهعلیهوآلهوسلّم است. او میگوید: از آسمان به او وحی میشود؛ آن که در جانب راستش ایستاده بود، علی بود و آن که پشت سرش بود، خدیجه ، زوجه پسر برادرم محمد، است. من در روی زمین کسی را غیر از این سه نفر بر این دین نمیدانم.»
🔻طبری در این نقل تاریخی به یکی از اولین وقایع پس از بعثت پیامبر اسلام (ص) اشاره میکند که جنبههای مهمی از سیر دعوت پیامبر و چگونگی آغاز دین اسلام را نشان میدهد. این واقعه، برخلاف تصوری که برخی دارند، دعوت پیامبر (ص) را بهصورت علنی و مشخص معرفی میکند.
🔘 حالا بیایید نکات اصلی را با توضیح بیشتر بررسی کنیم:
۱. اولین روزهای بعثت پیامبر (ص):
این روایت مربوط به زمانی است که پیامبر اکرم (ص) بهتازگی به پیامبری مبعوث شدهاند. در این مرحله، دین اسلام هنوز در ابتدای راه بوده و تنها نزدیکترین افراد به پیامبر، یعنی حضرت علی (ع) و حضرت خدیجه (س)، از ایشان پیروی میکردند.
۲. محدود بودن تعداد مسلمانان:
این گزارش تأکید میکند که جز پیامبر (ص)، حضرت علی (ع)، و حضرت خدیجه (س)، هیچکس در آن زمان مسلمان نبوده است. حتی زید بن حارثه، فرزندخوانده پیامبر، که یکی از اولین مسلمانان به شمار میآید، هنوز ایمان نیاورده بود. این نشان میدهد که شروع دین اسلام از گروهی بسیار کوچک و صمیمی آغاز شد.
۳. آغاز نماز از همان ابتدای بعثت:
بر اساس این روایت، پیامبر اکرم (ص) از همان آغاز بعثت، نماز بهعنوان یکی از ارکان اصلی عبادت را برگزار میکردند. این امر نشان میدهد که نماز از همان ابتدا جایگاه مهمی در دین اسلام داشته و آموزش آن به اولین پیروان پیامبر آغاز شده بود.
۴. علنی بودن عبادت پیامبر (ص):
یکی از نکات مهم این روایت، علنی بودن عبادت پیامبر (ص) و پیروان ایشان است. یحیی بن عفیف که یک غیرمسلمان بوده، بهسادگی شاهد این صحنه بوده و از آن تعجب کرده است. این موضوع نشان میدهد که پیامبر (ص) در مقابل دیدگان عموم عبادت میکردند و عملشان باعث کنجکاوی دیگران میشد.
۵. آگاهی مردم از دین پیامبر (ص):
این گزارش بیان میکند که مردم در همان ابتدای بعثت از دین جدید پیامبر آگاه بودهاند. هرچند تعداد پیروان پیامبر در آن زمان اندک بوده، اما مردم از دعوت ایشان خبر داشته و درباره آن پرسشهایی مطرح میکردند.
▪️برخی از مورخان و مفسران دوران دعوت پیامبر (ص) را به دو مرحله "دعوت پنهانی" و "دعوت علنی" تقسیم کردهاند. بااینحال، این روایت نشان میدهد که پیامبر اکرم (ص) از ابتدای بعثت، عبادات خود را بهصورت علنی انجام میدادند و مردم از دین ایشان آگاه بودند. بنابراین، تقسیمبندی مشهور تاریخی نیاز به اصلاح دارد.
▫️بهجای استفاده از اصطلاح "دعوت پنهانی"، باید از اصطلاح "دعوت خصوصی" استفاده شود. این دوره به زمانی اشاره دارد که پیامبر (ص) ابتدا نزدیکترین افراد به خود، یعنی اهل بیت و خویشاوندانشان، را به اسلام دعوت کردند. در این مرحله، پیامبر (ص) بهدلیل محدود بودن پیروانشان، هنوز به دعوت عمومی جامعه قریش و دیگر قبایل اقدام نکرده بودند، اما این بدان معنا نیست که دعوتشان پنهانی و مخفی بوده است.
🔺این گزارش تاریخی تأکید میکند که دعوت پیامبر اسلام (ص) از همان ابتدا آشکار و مشخص بوده و عمل ایشان در همان سالهای ابتدایی باعث جلبتوجه دیگران شده است. ازاینرو، تقسیمبندی سنتی تاریخی به "دعوت پنهانی" و "دعوت علنی" باید بازنگری شده و اصطلاح دقیقتری مانند "دعوت خصوصی" بهجای "دعوت پنهانی" استفاده شود تا واقعیت تاریخی بهتر منعکس شود.
#عید_مبعث
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮آیا مذاکره با ترامپ راهحل ثبات اقتصادی است؟
✍ میلاد حسن زاده
🔻این ادعا که «تا مذاکره هدفمند با ترامپ شروع نشود، دلار آرام نخواهد گرفت»، از منظر اقتصادی، دیپلماتیک و سیاستگذاری داخلی نیاز به بررسی دقیق دارد.
▪️نوسانات بازار ارز، مانند دلار، در ایران عمدتاً ناشی از عوامل ساختاری و ترک فعل است؛ از جمله سیاستهای پولی و مالی، کسری بودجه، اعتماد عمومی به ثبات اقتصادی و عواملی از این دست. مذاکره با یک شخصیت سیاسی خاص، حتی اگر منجر به کاهش تحریمها شود، تنها در کوتاهمدت تأثیر خواهد داشت. در بلندمدت، بدون اصلاحات اساسی در نظام اقتصادی و سیاستگذاری داخلی، ثبات پایداری شکل نخواهد گرفت.
🔻ترامپ، در دوران ریاستجمهوریاش، سیاست خارجی ناپایداری داشت و اکنون نیز تضمینی برای پایداری نتایج مذاکره با او وجود ندارد. در نتیجه، تمرکز بر یک فرد خاص بهجای یک سیاست کلان و چندجانبهگرایی در تعاملات بینالمللی، نگاهی سادهانگارانه به مسئله است.
▫️نباید فراموش کرد که اصلاح سیاستهای مالیاتی، افزایش شفافیت اقتصادی، تقویت تولید داخلی و کاهش وابستگی به دلار از جمله راهکارهایی است که تأثیر بلندمدتتری بر کاهش نوسانات نرخ ارز دارد. مذاکره صرف، حتی اگر مؤثر باشد، بدون این اصلاحات داخلی، صرفاً یک مسکن کوتاهمدت خواهد بود.
❗️تجربههای تاریخی نشان داده است که ایالات متحده، صرفنظر از اینکه چه فردی در رأس آن باشد، سیاستهای مبتنی بر منافع خود را بهگونهای ناپایدار و غیرقابل اعتماد دنبال میکند. ترامپ، بهعنوان رئیسجمهوری که بهصراحت از خروج از برجام دفاع کرد و با اقدامات یکجانبه، بسیاری از توافقات بینالمللی را زیر پا گذاشت، نماد روشنی از این رفتار است. او همچنین عامل مستقیم شهادت سردار سلیمانی بود؛ چهرهای که بهعنوان نماد مقاومت در برابر تروریسم دولتی آمریکا شناخته میشود. آیا چنین فردی میتواند شریک مذاکرهای مطمئن برای یک ملت باشد؟
▪️وابسته کردن ثبات دلار به مذاکره با یک فرد خاص، بهجای نگاه به ساختارهای داخلی و راهبردهای بلندمدت، نهتنها تحلیل غیرعلمی است، بلکه میتواند باعث گمراهی در اولویتگذاریها شود. ضروری است سیاستگذاران و تحلیلگران، با تمرکز بر اصلاحات داخلی و بهرهگیری از فرصتهای دیپلماتیک چندجانبه، به سمت تقویت بنیادهای اقتصادی حرکت کنند. در عین حال، تجربه تلخ گذشته، یادآور ضرورت اعتماد نکردن به دشمنانی است که سابقهای روشن در نقض تعهدات و اقدامات خصمانه دارند.
📌 آیا واقعاً مذاکره با قاتل سردار سلیمانی و عامل بیثباتیهای جهانی، راهحل ثبات اقتصادی است؟ اقتصاد قوی با اصلاحات داخلی و سیاست خارجی هوشمند ساخته میشود، نه با تکیه بر دشمنان غیرقابل اعتماد.
#اقتصاد #مذاکره
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮عشق، احترام و تجلیل: درسهای برگزیده از زندگی خانوادگی امام حسین (علیهالسلام)
✍ علی روضه سرا
▫️میلاد امام حسین علیه السلام فرصتی مناسب برای اندیشیدن به جایگاه زن در سیره اهل بیت و سبک برخورد ایشان با همسران است.
بیشک از تاثیرگذارترین شخصیتهای زن تاریخ اسلام، بانوی ادیب و دانشمند حضرت «رباب» است که فضایل و مختصات رفتاری و شخصیتی او به تفصیل در تاریخ بیان شده و مجالی برای مرور آنها نیست؛ اما سوال اصلی اینجا است که در عصر و جامعهای که بزرگترین و اساسیترین مسئولیت زن از نگاه مردان، پختنان و رُفتُ و روبِ خانه بود، چگونه همسری اینچنینی و مادری اینگونه، میدرخشد؟!!
🔻به نظر میرسد رفتار همسر ایشان امام حسین علیه السلام یکی از عوامل مهم در شکلگیری این شخصیت تاریخساز است. حضرت با گذر از رفتارهای سنتی رایج عصر خویش در مواجهه با همسران و با در نظر داشتن این اصل که تکریم زن و شخصیت بخشی به او در حقیقت اعتبار بخشی به چهارچوب خانواده و ریلگذاری تربیت فرزند است، در موارد مختلف آشکارا و فارغ از قضاوت دیگران، به تکریم این بانو میپردازند.
🌱 عباراتی #عاشقانه همچون «به خدا قسم عاشقانه به رباب عشق میورزم و خانه ای که رباب در آن است را دوست دارم» و یا «روزی که رباب به مسافرت میرود، شب است» در عصر امام نوعی هنجارشکنی #مثبت و صدالبته آشکار نسبت به قالبِ ریختهشده و محکم جامعه و خروج از ساختار عادی آن است تا شخصیتی چنین عزتآفرین در تاریخ به یادگار بماند شاید به همین دلیل است که امام در انتهای این عبارات میفرماید «من از سرزنش هیچ کسی در این شیوه برخورد هراس ندارم».
▫️با تامل در همین عبارات کوتاه میتوان به سه الگوی رفتاری اهل بیت در برخورد با همسران پیبرد:
۱.در روابط زوجین، محبت قلبی هرچند لازم است ولی کافی نیست و برشوهران لازم است که عشق قلبی خود را در قالب زیباترین الفاظ به همسر ابراز کنند.
۲. پیروی از آیینهای خانوادگی و قومی، همیشه هم درست نیست و گاهی برای ستاره شدن باید خود را از زنجیر افکار سنتی رها ساخت.
۳. نگاه تحقیرآمیز به زن، نه تنها موجب قوام بخشی به ساختار و هویت خانواده نمیگردد، بلکه علاوه بر تزلزل جایگاه خانواده و شخصیت همسر، مسیر تربیت فرزندان بزرگ و عالی مرتبه را نیز ناهموار و گاها دستنایافتنی میسازد.
#جایگاه_زن
#میلاد_امام_حسین
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮تحلیل روانشناختی شخصیت امام حسین (علیهالسلام) در مواجهه با بحرانها
✍ محمدجواد خمسه
🔘 معصومین (علیهمالسلام) در عین برخورداری از مقام عصمت و علم الهی، دارای بُعد بشری نیز هستند؛ یعنی احساسات، اراده، و تجارب انسانی دارند و در مواجهه با چالشهای زندگی، صبر، حکمت و مهربانی را به نمایش میگذارند. همین بُعد بشری آنهاست که موجب میشود بتوانند الگوی عملی برای سایر انسانها باشند، زیرا رفتار، تصمیمگیری و سبک زندگیشان قابل پیروی است. ازاینرو، مطالعه شخصیت آنان از منظر روانشناسی، بهویژه در زمینههایی مانند مدیریت هیجانی، تصمیمگیری، سبک رهبری و اخلاق اجتماعی، امکانپذیر است، مشروط بر اینکه این تحلیل با درک صحیح از مقام عصمت و اتکا به منابع معتبر اسلامی صورت گیرد.
🔻شخصیت امام حسین (ع) همواره از زوایای تاریخی، فقهی و عرفانی مورد بررسی قرار گرفته است، اما تحلیل روانشناختی ایشان بهویژه در مواجهه با بحرانها، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این یادداشت سعی کرده ام از نظریههای روانشناختی، به بررسی تابآوری، مدیریت هیجانات، تصمیمگیری در شرایط سخت و اثرگذاری روانی امام حسین (ع) بپردازم.
۱. تابآوری روانی امام حسین (ع) در شرایط بحران
تابآوری (Resilience) به معنای توانایی مقابله با شرایط دشوار و حفظ ثبات روانی است. امام حسین (ع) در مسیر قیام خود با بحرانهای متعددی مواجه شد، از جمله:
فشار سیاسی و تهدیدهای حکومت یزید
مخالفت برخی بزرگان و حتی اعضای خانواده
تغییر شرایط اجتماعی و بیوفایی مردم کوفه
محاصره در کربلا، تشنگی و از دست دادن عزیزان.
بر اساس مدل تابآوری کونر و دیویدسون، افرادی که تابآوری بالایی دارند، دارای ویژگیهایی مانند اعتماد به نفس، معنویت، پذیرش واقعیت و انعطافپذیری در برابر مشکلات هستند. امام حسین (ع) در اوج سختیها، هیچگاه دچار یأس و ناامیدی نشد و با حفظ امید، اطرافیان خود را نیز به استقامت دعوت کرد.
۲. مدیریت هیجانات در مواجهه با مصیبتها
نظریه تنظیم هیجان جیمز گروس، تأکید دارد که افراد در شرایط بحرانی یا هیجانات خود را سرکوب میکنند یا آنها را بهطور منطقی پردازش و کنترل میکنند. امام حسین (ع) در سختترین لحظات عاشورا، از جمله هنگام شهادت حضرت علیاکبر (ع) یا حضرت عباس (ع)، ضمن ابراز احساسات، هرگز دچار واکنشهای خارج از کنترل نشد. این توانایی تنظیم هیجانی، نقش مهمی در هدایت یاران و حفظ روحیه آنان داشت.
۳. تصمیمگیری در شرایط سخت و فشار روانی
یکی از مهمترین جنبههای روانشناختی شخصیت امام حسین (ع)، قدرت تصمیمگیری در شرایط فشار است. بر اساس نظریه تصمیمگیری تحت استرس لازاروس و فولکمن، افراد در شرایط دشوار دو رویکرد دارند:
۱. مقابله هیجانمدار: تصمیمگیری بر اساس احساسات لحظهای
۲. مقابله مسئلهمدار: تحلیل منطقی شرایط و انتخاب بهترین راهحل
امام حسین (ع) برخلاف بسیاری که در مواجهه با تهدیدها، از روی ترس یا احساسات تصمیم میگیرند، همواره با یک تحلیل عمیق، گزینههای خود را بررسی کرد. حتی زمانی که به او پیشنهاد سازش داده شد، با در نظر گرفتن پیامدهای اجتماعی و دینی، تصمیمی اتخاذ کرد که آینده اسلام را تضمین کند.
۴. اثرگذاری روانی امام حسین (ع) بر یاران و دشمنان
یکی دیگر از جنبههای روانشناختی شخصیت امام حسین (ع)، قدرت نفوذ و تأثیرگذاری بر دیگران بود. طبق نظریه نفوذ اجتماعی رابرت چیالدینی، رهبران تأثیرگذار دارای ویژگیهایی مانند اقتدار، کاریزما، و الگوی رفتاری قوی هستند.
نمونه بارز این اثرگذاری را میتوان در داستان حر بن یزید ریاحی مشاهده کرد. امام حسین (ع) با آرامش و استدلال منطقی، او را از صف دشمنان جدا کرد و به مسیر حق هدایت نمود. این نشان میدهد که امام (ع) نهتنها در میدان نبرد، بلکه در عرصه روانشناسی اجتماعی نیز یک رهبر بینظیر بود.
▫️این ویژگیها، امام حسین (علیهالسلام) را نهتنها به یک رهبر دینی، بلکه به یک الگوی انسانی برای تمام کسانی که در مواجهه با بحرانهای زندگی قرار میگیرند، تبدیل کرده است.
#میلاد_امام_حسین
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
#متن_ادبی
🔰آن مرد باورمند!
نمیدانم او را چگونه توصیف کنم؛
انتخاب واژگان،
ترکیب کلمات،
چقدر سخت است،
و من در حیرت خویش،
قلم را به دست میگیرم،
قلبم و ذهنم را رها میکنم.
قلب پر تپشم،
ذهن تحلیلگرم،
شما را چه شده است؟!
چرا چونان کودک دبستانی،
با یک دست مینویسید،
با دست دیگر، ناخشنود از نوشته خویش،
آن را مضطربانه پاک میکنید؛
این چه حالی است؟!
میدانم نوشتن و گفتن از پیر جماران،
آن کوه استوار،
آن لطف بیکران،
آن لطافت باران،
آن قلب پر تپش آرام،
آن طوفان وزیده دوران،
آن خار چشم ستمکاران،
آن دستِ نوازش یتیمان،
آن امید مستضعفان،
آن مهر بیکران،
آن شمشیر از نیام کشیده،
آری گفتن از او سخت است؛
و من ناامید از قلب و ذهنِ درماندهام،
به کنجی میخرامم،
و زیر لب میگویم:
روح خدا،
هرچند تو را آنگونه که باید نشناختم،
اما وقتی خلف صالحت، علیّ دوران،
با وجدی بیکران،
از شکوهت،
از صلابتت،
از سادهزیستیات،
از بصیرت و دشمنشناسیات،
میگوید،
در خود نمیگنجم؛
و قلب و ذهنم، بار دیگر،
به انگشت اشاره ولیّ زمان آرام میگیرند؛
و قلم رهاشده در کناری را،
با قوّتِ دمیده شده در قلب و ذهنم،
به دست میگیرم و مینویسم:
تو همان "مؤمنِ متعبّدِ انقلابی" هستی،
که سه باور "باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود" تو را پرشکوه کرده بود.
♡درود خدا بر تو ای مرد باورمند♡
✍ اصفر آقائی
#امام_خمینی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz