eitaa logo
نویسندگان حوزوی تهران
179 دنبال‌کننده
72 عکس
39 ویدیو
2 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان تهران است. #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای ✒️✒️✒️ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @B_Shakoorzadeh #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسئول غیر قانونی، رسما در سوئیس، کشور حامی منافع آمریکا، به رفتار غیر قانونی دولت درباره اجرا نکردن قانون حجاب افتخار می‌کند! آقای قوه قضائیه و مسئولین نظارتی مربوطه! دقیقا کجا تشریف دارید؟! @howzavian_tehran
📌منشأ شکل گیری انجمن حجتیه چه بود؟ ✍️پاسخ 1️⃣انجمن خیریه حجتیه مهدویه که به طور خلاصه به انجمن حجتیه معروف است، یک تشکیلات مذهبی در ایران بود که در سال ۱۳۳۲ شمسی توسط شیخ محمود حلبی تأسیس شد. 2️⃣پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سقوط دولت دکتر محمد مصدق، فضای سیاسی ایران تغییر کرد. بسیاری از گروه‌های مذهبی و سیاسی در این دوره یا سرکوب شدند یا فعالیت خود را محدود کردند. 3️⃣در چنین فضایی، شیخ محمود حلبی که خود از روحانیون فعال در جریان ملی شدن صنعت نفت و از حامیان سرسخت دکتر مصدق بود، با کنارگذاشتن فعالیتهای سیاسی، تصمیم گرفت بر مسائل عقیدتی تمرکز کند. از آنجا که در آن زمان، بهائیت با سوء استفاده از آموزۀ مهدویت رو به گسترش بود، وی انجمن حجتیه را به منظور مبارزه با این دین خودساخته تأسیس کرد. 4️⃣این انجمن در شهرهای مختلف ایران کلاس‌های آموزشی ضدبهائی برگزار می‌کرد. به دلیل فعالیتهای چشمگیر ضدبهائی اعضای انجمن، مراجع تقلید حمایت های مالی از آن می‌کردند تا جایی که حضرت امام خمینی (ره) نیز در سال 1349 اجازۀ داد تا مومنان از وجوهات شرعیه به این انجمن کمک کنند.(صحیفۀ امام، ج2، ص299 ـ 300) حضرت امام در سال 1350 این اجازه را لغو کرد. 5️⃣تبصرۀ دو از اساسنامه انجمن حجتیه که بر جدایی دین از سیاست تصریح دارد، چنین می گوید: انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد کرد و مسئولیت هرنوع دخالتی را که در زمینه‌های سیاسی از طرف افراد منتسب به انجمن صورت گیرد، به عهده نخواهد گرفت. 6️⃣بر این اساس، این انجمن، در مبارزات علیه حکومت پهلوی هیچ فعالیتی انجام نداد. حضرت امام دربارۀ انجمن حجتیه کلامی ماندگار دارد: «ديروز حجتيه‏اى‌ها مبارزه را حرام كرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانى نيمه شعبان را به نفع شاه بشكنند، امروز انقلابى ‏تر از انقلابيون شده ‏اند!» (صحیفۀ امام، ج21، ص281) @faryab110 @howzavian_tehran
✅ بلای فضای مجازی ✍️ محمدرضا میرزائی اصفهانی بلایی که فضای مجازی بر سر زبان فارسی آورده و روز به روز چراغ خاموش دارد پیشرفت می‌کند، بیشتر شبیه یک سرطان بدخیم است که اگر زودتر فکری به حال آن نشود، به زودی چیزی از زبان فارسی و به دنبال آن فرهنگ ایران و ایرانی باقی نمی‌ماند. شاید عمده‌ترین مصیبت، غلط‌های املایی فراوانی است که بسیاری با بی توجهی و با بهانه‌هایی نظیر "می‌دانم درستش این است، صفحه کلیدم این‌طور می‌نویسد و حالا چه اشکالی دارد"، زبان فارسی را طوری تهدید می‌کند که خیلی‌ها حتی با مدارج تحصیلی بالا هم املای صحیح کلمات را نمی‌دانند و وقتی به آنها تذکر می‌دهی با تعجب و ابراز بی اطلاعی آنها مواجه می‌شوی. استفاده از حرف ز به جای ذ مثل میزاره، استفاده از ع به جای آ مثل عاهان، استفاده از ا به جای وا مثل میخام و شکسته نویسی کلمات و حروف ربط مثل ب به جای "به"، ک به جای "که" زبان فارسی را به شدت تهدید می کند. نمی‌دانم مسئول این بی سر و سامانی چه کسی است، اما در حد بضاعت خود می‌توانیم در همین حوزه نیز امر به معرف و نهی از منکر کنیم تا ده سال بعد با نسلی مواجه نشویم که گمان کنند املای کلمات به همین شیوه صحیح است و آنچه در کتاب‌های درسی و میراث ماندگار ادبی ما آمده غلط است و دست به ویرایش بزنند و سعدی و فردوسی و... را بی‌سواد بخوانند. اگر ساده از این مساله عبور کنیم بعید نیست شاهد چنین ادعایی از نسل‌های آینده باشیم. @howzavian_tehran
🔻آزادی، بهانه‌ای برای ترویج بی‌حجابی 🔹امام خمینی(ره) از همان روزهای اوّل انقلاب به مسئولان دولت وقت، برای جلوگیری از بی‌حجابی نهیب زدند: «الآن وزارتخانه‏ ها، این را می گویم كه به دولت برسد، آنطورى كه براى من نقل می كنند، باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامى نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه ‌هاى اسلامى نباید زن‌هاى لخت بیایند، زن‌ها بروند؛ اما با حجاب باشند. مانعى ندارد بروند، اما كار بكنند، لكن با حجاب شرعى باشند، با حفظ جهات شرعى باشند.» (صحیفه نور، ج‏6، 329) 🔹این بیان گویای این است که امام مخالفتی با حضور اجتماعی زنان ندارد؛ ولی یک شاخصه مهم باید داشته باشد و آن، حفظ حجاب است. 🔹اینکه عده‌ای به اسم آزادی و بعضاً با ادعای پیروی از خط امام، با اظهار نظرات نسنجیده بد حجابی را نمادی برای آزاد بودن انسان تلقی می‌کنند بازی با اعتقادات دینی است و عواقب خطرناکی خواهد داشت. 🔹مسئولان فرهنگی اگر جلوی بدحجابی را نمی‌گیرند لااقل سبب ترویج بی‌حجابی نشوند. نهی از منکر پیشکش! امر به منکر نکنید! 🔹چرا عده‌ای که از دیانت هم دَم می‌زنند، به خاطر حکومت ناچیز دنیا و زد و بندهای سیاسی مواضعی اتخاذ می‌کنند که عملا احکام اسلام را وارونه جلوه می‌دهند؟! این‌ها بدانند که در پیشگاه خداوند متعال مسئول هستند و باید پاسخگو باشند. 🔹کسانی که حفظ حجاب را مخالف آزادی قلمداد می‌کنند و به بی‌حجابی علاقه دارند، بیایند و یکبار برای همیشه تکلیفشان را با خودشان مشخص کنند که آیا مسلمان هستند یا نه؟ اگر ادعای مسلمانی ندارند که هیچ؛ ولی اگر خودشان را مسلمان می‌دانند باید ملتزم به احکام اسلام باشند. این نمی‌شود که هر جا به مذاقمان سازگار بود قبول کنیم و هر کجا با خواهش‌های نفسانی ما مطابقت نداشت، نپذیریم. @howzavian_tehran
🔻غبار اوهام و خرافات بر چهره‌ی خورشید ✍چمن‌خواه 🔹۲۵ رجب سال ۱۸۳ هجری قمری، مردی از سلاله‌ی پاک رسول‌الله (صلی‌الله علیه ‌و‌آله) بنام موسی‌ابن جعفر(علیه‌السلام) به دستور و تحریک هارون‌الرشید بعد از ۱۴ سال در زندان سندی بن شاهک مسموم گردید و به شهادت رسید. با نگاهی گذرا به زندگی ۵۵ ساله این بزرگ مرد، به رشادتها و شجاعت‌های ایشان پی می‌بریم. 🔹دوران زندگی امام کاظم (علیه‌السلام) با حکومت منصور و مهدی و هادی عباسی مصادف است. بعد از این سه نفر هارون برادر هادی و نوه منصور که فرد مقتدر، دانا و باهوشی بود به حکومت می‌رسد و چون امام را برای خلافت خویش خطر بزرگی بشمار می‌آورد، دستور می‌دهد امام را از مدینه به عراق انتقال دهند. امام در دوران زندگی خود به خاطر جو حاکم بر جامعه، راه پدر که همان تشکیلات زیرزمینی و آرام است را ادامه می‌دهد. 🔹امام در برخورد با هارون صراحت دارد. به عنوان مثال در مورد غصب فدک که هارون به امام می‌گوید می‌خواهد فدک را برگرداند و به حساب خودش می‌خواست اولین شعاری که شیعه برای موجودیّت خودش اعلام کرده بود را از بین ببرد؛ ولی هر دفعه با انکار امام روبرو می‌شود. تا اینکه هارون اصرار و الحاح کرد که خواهش می‌کنم اجازه بدهید من این فدک را به شما بدهم. امام فرمود:«حاضرم فدک را بگیرم امّا فدک را کامل می‌گیرم با همان مرزهای واقعی‌اش.» هارون در جواب گفت:«مرز فدک مگر کجا است؟» امام فرمود:«اگر حدود فدک را بگویم از پس دادن آن منصرف می‌شوی.» هارون در جواب گفت:«به جان جدّت می‌دهم.» امام فرمود:«مرز اول فدک، کشور عدن، منتهی‌الیه جنوبی جزیرة‌العرب. مرز دوم، سمرقند منتهی‌الیه مشرق کشور اسلامی. مرز سوم تونس، منتهی‌الیه غربی کشور اسلامی. مرز چهارم، کناره‌های دریای مدیترانه، منتهی‌الیه شمالی کشور اسلامی. صورت هارون سیاه شد و گفت:«برای ما چیزی نماند!» امام فرمود:«گفتم اگر معین کنم فدک چیست، تو آن را برنخواهی گرداند.» 🔹منظور امام کاظم(علیه‌السلام) این بود که یک روزی شعار تشیّع فدک بوده است. امروز شعار تشیّع، حکومت بر جهان اسلام است که تو آن‌را غصب کردی. با اینکه حکومت در دست بنی‌عباس بود؛ ولی وضعیت شیعه در زمان امام کاظم(علیه‌السلام) باعث ترس و وحشت هارون شده بود. این را هارون فهمید و تصمیم به قتل موسی‌بن‌جعفر (علیه‌السلام) گرفت. 🔹روزی که آن جمعیت زیاد برای تشییع پیکر امام، پیش سندی بن شاهک آمدند. از خانواده همین زندانبان معروف ــ نوه‌اش کشاجم، همسرش و فرزندان تربیت شده‌ی دامان همسرش ــ و خیل عظیمی از مردمی که طی چندین سال تلاش و کوشش امام صادق(علیه‌السلام) و بعد امام موسی‌بن‌جعفر(علیه‌السلام)، شیعه شده و در بغداد نفوذ و گسترش پیدا کرده بودند. 🔹آنچه که امروز باید به زور به شیعه فهماند که خون دلهایی که ائمه‌اطهار (علیهم‌السلام)خوردند و رنج‌هایی که بردند و مبارزاتی که انجام دادند، فقط بخاطر برپایی حکومت اسلامی بوده است. هر کدام از امامان برای برپایی حکومت اسلامی با فداکاریها و رشادت‌ها و مبارزات حاد سیاسی در مقابل حاکمان غاصب بنی‌امیه و بنی‌عباس ایستادند تا دین تحریف نشده اسلام به ما برسد. متأسفانه بعضی از شیعیان، فقط اطلاعات شناسنامه‌ای از ائمه دارند و هنوز غبار خرافات و تحریفات از چهره‌ی خورشید پاک نشده‌است. @howzavian_tehran
🔻روحانیت انقلابی در میدان خدمت و شهادت ✍مهدی عامری اخیرا به همت قوه قضاییه دادگاهی برای رسیدگی به جرائم و جنایات گروهک منافقین برگزار شد که شکایت‌های متعددی از سوی خانواده‌های مختلف علیه این گروهک تروریستی مطرح گردید. برگزاری این دادگاه برای برخی از سران منافقین که در کشورهای غربی تحت حمایت هستند، گران آمد و تهدید کرده‌ند که جواب آن دادگاه را خواهیم داد. جریان منافقین جریانی است که به خاطر جنایت‌ها و خیانت‌هایشان علیه کشور، قاطبه مردم ایران از آن‌ها متنفرند . یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی این است که مسئولین آن در بالاترین مراتب، در کنار مردم قرار دارند و همان‌طور که مردم شهید دادند، مسئولین نیز شهید شدند. دو برادر شهید رازینی از مسئولین در جنگ شهید شده بودند و خودشان نیز دوبار ترور شده بودند. ایشان ضربه شدیدی به منافقین زد و ازاین رو آن‌ها کینه عجیبی از ایشان داشتند. در سال ۷۷، یک بار ایشان را ترور کردند که موفق نبودند. ایشان یک فرد قاطع در برابر مفسدین و مجرمین بودند و به تعبیر مقام معظم رهبری، یکی از کارهای خوب شهید رازینی، نقره‌داغ کردن جریان منافقین و گروهک تروریستی آن‌ها بود. ادامه👇👇 https://B2n.ir/x83456 @howzavian_tehran
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَر... وَ الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِيرِ ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُود... ؛ درود بر کسی که در قعر و تاریکی زندانها اسیر و معذّب بوده ، کسی که ساق پایش به واسطه حلقه‌های غل و زنجیر، کوبیده شده است... . @howzavian_tehran
♦️انتقادی هشدار آمیز 🔹«صفوان بن مهران جمّال» یکی از اصحاب خوب امام صادق و امام کاظم علیهما‌السلام بوده که شغلش کرایه دادن شتر بود و لقب جمّال هم به دلیل شترداری‌اش بود. 🔸صفوان می‌گوید که بر امام کاظم علیه‌السلام وارد شدم. حضرت به من فرمود: اى صفوان! همه چيز تو زيبا و نیکو است، جز يک چیز. گفتم: فدایت شوم، كدام؟ فرمود: این‌که شترهایت را به این مرد(هارون)کرایه می‌دهی. گفتم: به خدا براى خوشگذرانى و خودنمائى و شكار و لهو كرايه ندادم، بلكه براى راه مكه کرایه می‌دهم و خودم هم متصدى آن نيستم، غلامانم را با او می‌فرستم. فرمود: اى صفوان! آيا كرايه تو بر عهده آنها نمی‌باشد؟ گفتم: چرا قربانت شوم. فرمود: دوست داری زنده بمانند تا كرايه تو را بدهند؟ گفتم: آرى . فرمود: هر كه ماندن آن‌ها را دوست دارد از آن‌هاست و هر كه از آن‌ها باشد جهنمی است. نهایتا صفوان تمام شترهایش را می‌فروشد.(وسائل‌الشیعه/ج۱۷/ص۱۸۲) 🔸این قضیه نشان می‌دهد که کوچک‌ترین علاقه‌ای نسبت به بقاء ظالمین و دشمنان اهل بیت علیهم‌السلام تا چه اندازه می‌تواند خطرناک ‌باشد و آخرت انسان را تباه کند. @howzavian_tehran
🔻جایگاه عقل در ایمان ابوطالب ✍بابک شکورزاده 🔹از شبهاتی که درباره حضرت ابوطالب مطرح بوده، این است که نعوذ بالله ایشان مؤمن نبوده است. با یک بررسی ساده عقلی از سیره این بزرگوار، حداقل می‌توان به طور اجمالی به حقیقت ماجرا پی برد . ▪️اگر حضرت ابوطالب مؤمن نبوده، چطور ممکن است حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله که رسول خدا، معصوم، حجت الهی و برترین مخلوق خداوند متعال است تا این حد که در تاریخ نمایان است به ایشان ارادت داشته باشد و با احترام خاصی از او یاد کند. 🔹از طرفی این رابطه یک سویه نبوده و حضرت ابوطالب نیز نسبت به رسول خدا صلی الله علیه و آله محبت زیادی داشته و سال‌های زیادی که قریب ۴۰ سال است را از حضرت حمایت کرده است. اظهار علاقه این دو به یکدیگر در تاریخ، اظهر من الشمس است و برای اثبات آن نیاز به سند و مدرک آنچنانی نیست و سیره نویسان این روابط را ذکر کرده‌اند و بر کسی پوشیده نیست. ▪️نکته قابل تأمل این است که اگر ابوطالب مؤمن نبود پس دلیل این همه حمایتی که از رسول خدا صلی الله علیه و آله داشته چیست؟ آیا صرفاً به خاطر رابطه عمو و برادرزادگی است؟! آیا فقط رسول خدا صلی الله علیه و آله رابطه نسبی با ابوطالب داشته؟! ▪️چه کسی می‌تواند منکر همراهی ابوطالب با نبی اکرم صلی الله علیه و آله در شعب ابی‌طالب و حمایت‌های او از حضرت رسول باشد؛ آن هم با آن سختی‌هایی که در آن سه سال در شعب بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و مسلمانان گذشت. ▪️چرا پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله سالی که ابوطالب از دنیا رفت را “عام الحزن” نامید؟ درست است که حضرت خدیجه نیز در آن سال از دنیا رفت؛ ولی مسلماً رحلت جناب ابوطالب نیز در آن سال در این نامگذاری دخیل بوده است. ▫️این‌ها نمونه‌ای از این سوالات است که انسان‌های فهیم و بی‌تعصب باید به پاسخ آن برسند و نتیجه آن قطعاً مشرک بودن ابوطالب نیست. ابوطالب در بیان معصومین علیهم‌السلام 🔸در روایت جالبی نقل شده که شخصی به امیرمؤمنان علیه‌السلام عرض کرد ای امیرالمؤمنین چطور می‌شود که شما در مکانی هستی که خداوند شما را در آن مکان فرو آورده، در حالی که پدر تو در آتش معذّب است؟ حضرت فرمود: خدا زبانت را ببرد! قسم به خدایی که محمّد را به پیامبری مبعوث کرد، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را می‌پذیرد، مگر می‌شود که پدرم در آتش معذب باشد و فرزند او قسیم بهشت و جهنّم باشد؟! (امالی طوسی / ص ۳۰۵) 🔹واضح است که مقام شفاعت، آن هم با این وسعت، نه تنها ایمان این مرد الهی را می‌رساند؛ بلکه جایگاه ویژه‌ای را نیز برای او ترسیم می‌کند که همان ولی الله بودن است. 🔸امام صادق علیه‌السلام در روایتی در پاسخ به ادعای عده‌ای مبنی بر عذاب ابوطالب فرمودند: به خدا قسم دروغ می‌گویند اگر ایمان ابوطالب درکفه ترازو قرار داده شود و ایمان این خلق در کفه دیگر، ایمان ابوطالب بر ایمان آنها ترجیح دارد. (بحار ج ۳۵/ ص ۱۱۲) 🔸در روایت دیگری از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که فرمود: «إِنَّ مَثَلَ أَبِی‏ طَالِبٍ‏ مَثَلُ أَصْحَابِ الْکَهْفِ‏، أَسَرُّوا الْإِیمَانَ‏ و أَظْهَرُوا الشِّرْکَ، فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْن‏؛ مَثَل ابوطالب مثل اصحاب کهف است که ایمان را مخفی می‌کردند و شرک را ظاهر می‌ساختند و خدا هم دو اجر به آنها داد.» (کافی / ج ‏۲ / ص ۴۶۲) @howzavian_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ختم رسالت در امتداد ختم نبوت 🔹درباره خاتمیت نبی اکرم صلی الله علیه و آله شبهه‌ای مطرح است که چون  رسول و نبی فرق دارند، چنین استدلال می‌شود که نبی، شریعت مستقلی ندارد و مروّج رسول قبلی است و هر کسی که نبی است الزاما رسول نیست؛ به همین دلیل ختم نبوت به معنای ختم رسالت نمی‌باشد. این شبهه مغالطه آمیز، مطلبی است که فرقه ضالّه بهاییت به آن متمسّک شده و به این واسطه آیین باطل بهاییت را دین جدید و ناسخ دین اسلام می‌دانند. 🔹جواب شبهه این است که چون نبی، اعم از رسول است؛ به واسطه نفی نبوت، رسالت هم در ضمن آن نفی می‌شود. این مطلب را علامه مصطفوی در کتاب ارزشمند "محاکمه و بررسی باب و بهاء" که در نقد بهاییت نوشته است، بیان می‌کند.  در واقع قضیه بر عکس است و اگر به پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله، خاتم رسولان گفته می‌شد، این اشکال وارد بود و از خاتم رسولان، ختم نبوت فهمیده نمی‌شد. 🔹علامه طباطبایی نیز در کتاب شریف تفسیر المیزان در این رابطه می‌فرماید: «رسول عبارت از کسی است که حامل رسالتی از جانب خدای متعال به سوی مردم است و نبی کسی است که حامل خبری از غیب باشد و آن غیب عبارت از دین و حقایق آن است و لازمه این حرف این است که وقتی نبوتی بعد از رسول خدا نباشد، رسالتی هم نخواهد بود؛ زیرا رسالت، خودش یکی از اخبار غیبی است. وقتی بنا باشد اخبار غیبی قطع شود و دیگر نبوتی نباشد، طبیعتا رسالتی هم نخواهد بود.» @howzavian_tehran
🔻منت خداوند بر بندگان بعثت پیامبر اسلام صلوات الله علیه و‌ آله به قدری مهم است که خداوند منّان به واسطه این نعمت بزرگ، بر مؤمنان منت نهاده است؛ در این‌جا که می‌فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی‏ ضَلالٍ مُبین؛ خداوند بر اهل ایمان منت گذاشت که از بین آنها پیامبرى از خودشان برانگیخت تا آیات الهى را براى آنها بخواند و پاکشان کند و کتاب و حکمت بیاموزد، گرچه پیش از آن در گمراهى آشکار بودند.» (آل عمران/۱۶۴) رتبه اعلای نبی اکرم صلوات الله علیه و آله عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام:‏ أَنَّ بَعْضَ قُرَیْشٍ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله: بِأَیِّ شَیْ‏ءٍ سَبَقْتَ الْأَنْبِیَاءَ وَ أَنْتَ بُعِثْتَ‏ آخِرَهُمْ وَ خَاتَمَهُمْ قَالَ إِنِّی کُنْتُ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِرَبِّی وَ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ حِینَ أَخَذَ اللَّهُ‏ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ‏ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى‏ فَکُنْتُ أَنَا أَوَّلَ نَبِیٍّ قَالَ بَلَى فَسَبَقْتُهُمْ بِالْإِقْرَارِ بِاللَّهِ؛ امام صادق علیه‌السلام فرمود: یکى از قریش به رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله عرض کرد: شما که آخرین پیغمبران هستى، به چه سبب(در مقام و رتبه) از همه پیش افتادى؟ فرمود: زیرا من نخستین کسى بودم که به پروردگارم ایمان آوردم و نخستین کسى بودم که پاسخ گفت، زمانى که خدا از پیغمبران پیمان گرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: چرا این‌گونه است؛ فرمود: من نخستین پیغمبرى بودم که تأیید کرد؛ پس سبقت من بر پیغمبران به‌ واسطه اقرار به خدا بود [که پیش از همه صورت گرفت].  (کافی/ج۱/ص۴۴۱) @howzavian_tehran