eitaa logo
نویسندگان حوزوی زنجان
257 دنبال‌کننده
80 عکس
29 ویدیو
0 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان زنجان است. #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای ارسال نشانی صفحه شخصی فضلا👇 دریافت یادداشت👇 @S_f_70 #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۶ مرداد، سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی گرامی باد. "جلوه‌ی ایثار" قامت‌ جاویدتان عطر خدا می‌دهد در پس دیدارتان خاک ندا می‌دهد آمده از دورها لشکری از مخلَصین لشکر مردان حق،به چه صفا می‌دهد؛ جای شکنجه کنون بر سر و سیمایتان جلوه‌ی ایثارتان، جلوه به ما می‌دهد کوچ پرستو ببین از قفس دشمنان... بال رهاتان به ما، بال رها می‌دهد جنگ شما با عدو، بیش‌تر از پیش شد نفس شما، عمر را محض رضا می‌دهد باقی عمر شما، در پس این سالها... بر تپش انقلاب، رمز بقا می‌دهد عزت هر ذره‌ از خاک وطن گشته‌اید صولت پیکارتان، خاک جلا می‌دهد آنچه که از کربلا در نظر زینب است کرب‌و بلای حسین، حُسنِ بلا می‌دهد عمه‌‌ی سادات باد پشت و پناه شما... مقصد آزادگی، خصم، فنا می‌دهد لشکر آزادگان! راه شما سبز باد... سرخی‌صبر شما، شمس‌وضحا می‌دهد خاطرتان جمع چون پیرو آزادگان... پرچم پیر خمین، دست هدا می‌دهد! اللهم ارزقنی طلب ثاری مع امام هدی، ظاهر ناطق بالحق منکم...پریسا صالحی هیدجی @howzavian_zanjan
ریشه‌ها و پیامدهای خود تحقیری ملی خودتحقیری ملی پدیده‌ای است که در آن بخش قابل توجهی از جامعه، به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه، ارزش‌ها، دستاوردها و هویت ملی خود را کوچک شمرده و به جایگاه و توانایی‌های سایر ملت‌ها بیش از حد بها می‌دهد. این پدیده ریشه‌های پیچیده‌ای دارد و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی گسترده‌ای را به همراه می‌آورد. 🔹ریشه‌های روانشناسی خودتحقیری ملی عوامل تاریخی: رویدادهای تاریخی تلخ، شکست‌های نظامی، اشغالگری‌ها و دخالت‌های خارجی می‌توانند در شکل‌گیری احساس خودکم‌بینی و خودتحقیری در یک ملت نقش داشته باشند. مقایسه با سایر ملت‌ها: مقایسه مداوم و نامعقول با سایر ملت‌ها، به ویژه قدرت‌های بزرگ، می‌تواند منجر به احساس حقارت و خودکم‌بینی شود. تأثیر رسانه‌ها و تبلیغات: رسانه‌ها و تبلیغات می‌توانند با برجسته‌سازی نقاط ضعف و کمبودها و نادیده گرفتن دستاوردها، به تقویت احساس خودتحقیری کمک کنند. نقص در آموزش تاریخ و هویت ملی: عدم آموزش صحیح تاریخ و هویت ملی، باعث می‌شود افراد به درستی از ارزش‌ها و دستاوردهای گذشته خود آگاه نباشند. عوامل روانشناختی فردی: عوامل روانشناختی فردی مانند کمبود اعتماد به نفس، ترس از موفقیت و نیاز به تأیید دیگران نیز می‌توانند در بروز خودتحقیری ملی نقش داشته باشند. 🔹پیامدهای خودتحقیری ملی کاهش انگیزه و تلاش: خودتحقیری می‌تواند منجر به کاهش انگیزه و تلاش برای پیشرفت و توسعه شود. ضعف هویت ملی: با تضعیف احساس غرور ملی، هویت ملی نیز تضعیف می‌شود. آسیب‌پذیری در برابر نفوذ خارجی: ملت‌هایی که دچار خودتحقیری هستند، آسان‌تر تحت تأثیر فرهنگ و ارزش‌های خارجی قرار می‌گیرند. مشکلات روانی فردی: خودتحقیری ملی می‌تواند منجر به بروز مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و کاهش عزت نفس در افراد شود. تاخیر در توسعه: خودتحقیری می‌تواند مانع از شکوفایی پتانسیل‌های یک ملت و توسعه آن شود. 🔹راهکارهای مقابله با خودتحقیری ملی تقویت آموزش تاریخ و هویت ملی: آموزش صحیح تاریخ و هویت ملی به افراد کمک می‌کند تا به ارزش‌ها و دستاوردهای ملت خود پی ببرند. برجسته‌سازی دستاوردهای ملی: رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی باید به برجسته‌سازی دستاوردهای ملی و تقویت احساس غرور ملی بپردازند. تقویت اعتماد به نفس ملی: ایجاد فرصت‌هایی برای مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها و تقویت اعتماد به نفس ملی می‌تواند در مقابله با خودتحقیری موثر باشد. مقایسه واقع‌بینانه با سایر ملت‌ها: مقایسه باید بر اساس واقعیت‌ها و نقاط قوت و ضعف هر ملت صورت گیرد و نه بر اساس کلیشه‌ها و تعصبات. توجه به نقاط قوت و پتانسیل‌های ملی: باید بر روی نقاط قوت و پتانسیل‌های ملی تمرکز کرد و تلاش برای بهبود و توسعه آن‌ها را در اولویت قرار داد. در نهایت، خودتحقیری ملی یک چالش پیچیده است که نیازمند تلاش‌های همه‌جانبه برای رفع آن است. با شناخت ریشه‌ها و پیامدهای این پدیده و اتخاذ راهکارهای مناسب، می‌توان به تقویت هویت ملی و پیشرفت کشور کمک کرد. ✍️ علی اسدی @howzavian_zanjan
🔰خروجی و به روایت تصویر 🔹یکی با ماشین آخرین مدل،مادرش را به خانه سالمندان می بره تا به آرزوهای خودش برسه. 🔸یکی هم روی دوشش، مادرش را به کربلا می‌بره تا مادرش رو به آرزوهاش برسونه. ❗️جالبه که اولی به این مرد کربلایی میگه عقب مانده و مرده پرست!! قضاوت و انتخاب با شماست. ✍️حسین اکبری @howzavian_zanjan
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
33.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا اصلاحطلبان تندرو مخالف لیست وزرا شدند؟ 📌آیا تقابل ظریف و عارف به دولت ضربه خواهد زد؟ برنامه روایت روایتگر: سعید فتحی انتشار با شما... 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
اوصاف مسئول تراز انقلاب اسلامی یک مقام مسئول در تراز انقلاب اسلامی باید دارای ویژگی‌ها و اوصافی باشد که نشان‌دهنده پایبندی عمیق او به ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی بوده باشد. این اوصاف عبارتند از : ▫️ ایمان و تقوا: مسئول در تراز انقلاب اسلامی باید فردی مؤمن و متقی باشد، یعنی در رفتار و عمل به اصول دینی و اخلاقی پایبند باشد و در تصمیم‌گیری‌های خود از معیارهای الهی و اسلامی تبعیت کند. ▫️ تعهد به ولایت فقیه: پذیرش و پیروی از رهبری ولایت فقیه یکی از اصول اساسی برای یک مسئول انقلابی است. او باید در تمامی امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود از خط مشی و رهنمودهای ولی فقیه پیروی کند. ▫️ اخلاص در عمل: اقدامات و تصمیمات او باید خالصانه و برای رضای خداوند باشد، نه برای کسب منافع شخصی یا گروهی. این اخلاص باعث می‌شود که او در هر شرایطی منافع عمومی را بر منافع شخصی ترجیح دهد. ▫️ عدالت‌خواهی: یکی از ویژگی‌های مهم یک مسئول انقلابی، عدالت‌خواهی و تلاش برای برقراری عدالت در تمامی حوزه‌ها است. او باید همواره در پی دفاع از حقوق مردم، به ویژه محرومان و مستضعفان باشد. ▫️ تدبیر و مدیریت جهادی: مسئول انقلابی باید توانایی مدیریت جهادی داشته باشد، به این معنا که در شرایط سخت و بحرانی بتواند با اتکا به خداوند و بهره‌گیری از منابع موجود، مشکلات را به نحو احسن مدیریت کند. او باید به مردم خدمت کند. کارهای مردم را در اداره جات با کمترین زمان ممکن با خوش رویی و اهتمام لازم راه بیندازد. ▫️ ساده‌زیستی و دوری از تجمل‌گرایی: ساده‌زیستی و پرهیز از زندگی تجملاتی از ویژگی‌های بارز یک مسئول انقلابی است. او باید در سبک زندگی خود همانند خود مقام معظم رهبری نشان دهد که به اصول زهد و قناعت پایبند است. ▫️ مردمی بودن: مسئول در تراز انقلاب باید با مردم در ارتباط نزدیک باشد، به مشکلات و نیازهای آنان توجه کند و خود را از مردم جدا نداند. او باید همواره برای حل مشکلات مردم در دسترس باشد. اجازه انباشته شدن پرونده در اداره جات را ندهد. بخاطر یک امضا ، روزها مردم ویلان و سرگردان نکند. ▫️ پایداری و مقاومت: در برابر فشارها و تهدیدها، مسئول انقلابی باید مقاومت کند و در مسیر حفظ و اجرای ارزش‌های انقلاب اسلامی پایدار بماند. این ویژگی به او کمک می‌کند تا در برابر مشکلات و دشمنان داخلی و خارجی استوار بایستد. ✅ یک مقام مسئول با داشتن این ویژگی‌ها می‌تواند نقش مؤثری در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ایفا کرده و ضمن کسب رضایت و نعمات الهی ، مردم را به انقلاب اسلامی خوش بین و رضایت مند نماید. ✍️ موسی آقایاری @howzavian_zanjan
ریشه‌ها و پیامدهای خود تحقیری ملی خودتحقیری ملی پدیده‌ای است که در آن بخش قابل توجهی از جامعه، به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه، ارزش‌ها، دستاوردها و هویت ملی خود را کوچک شمرده و به جایگاه و توانایی‌های سایر ملت‌ها بیش از حد بها می‌دهد. این پدیده ریشه‌های پیچیده‌ای دارد و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی گسترده‌ای را به همراه می‌آورد. 🔹ریشه‌های روانشناسی خودتحقیری ملی عوامل تاریخی: رویدادهای تاریخی تلخ، شکست‌های نظامی، اشغالگری‌ها و دخالت‌های خارجی می‌توانند در شکل‌گیری احساس خودکم‌بینی و خودتحقیری در یک ملت نقش داشته باشند. مقایسه با سایر ملت‌ها: مقایسه مداوم و نامعقول با سایر ملت‌ها، به ویژه قدرت‌های بزرگ، می‌تواند منجر به احساس حقارت و خودکم‌بینی شود. تأثیر رسانه‌ها و تبلیغات: رسانه‌ها و تبلیغات می‌توانند با برجسته‌سازی نقاط ضعف و کمبودها و نادیده گرفتن دستاوردها، به تقویت احساس خودتحقیری کمک کنند. نقص در آموزش تاریخ و هویت ملی: عدم آموزش صحیح تاریخ و هویت ملی، باعث می‌شود افراد به درستی از ارزش‌ها و دستاوردهای گذشته خود آگاه نباشند. عوامل روانشناختی فردی: عوامل روانشناختی فردی مانند کمبود اعتماد به نفس، ترس از موفقیت و نیاز به تأیید دیگران نیز می‌توانند در بروز خودتحقیری ملی نقش داشته باشند. 🔹پیامدهای خودتحقیری ملی کاهش انگیزه و تلاش: خودتحقیری می‌تواند منجر به کاهش انگیزه و تلاش برای پیشرفت و توسعه شود. ضعف هویت ملی: با تضعیف احساس غرور ملی، هویت ملی نیز تضعیف می‌شود. آسیب‌پذیری در برابر نفوذ خارجی: ملت‌هایی که دچار خودتحقیری هستند، آسان‌تر تحت تأثیر فرهنگ و ارزش‌های خارجی قرار می‌گیرند. مشکلات روانی فردی: خودتحقیری ملی می‌تواند منجر به بروز مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و کاهش عزت نفس در افراد شود. تاخیر در توسعه: خودتحقیری می‌تواند مانع از شکوفایی پتانسیل‌های یک ملت و توسعه آن شود. 🔹راهکارهای مقابله با خودتحقیری ملی تقویت آموزش تاریخ و هویت ملی: آموزش صحیح تاریخ و هویت ملی به افراد کمک می‌کند تا به ارزش‌ها و دستاوردهای ملت خود پی ببرند. برجسته‌سازی دستاوردهای ملی: رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی باید به برجسته‌سازی دستاوردهای ملی و تقویت احساس غرور ملی بپردازند. تقویت اعتماد به نفس ملی: ایجاد فرصت‌هایی برای مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها و تقویت اعتماد به نفس ملی می‌تواند در مقابله با خودتحقیری موثر باشد. مقایسه واقع‌بینانه با سایر ملت‌ها: مقایسه باید بر اساس واقعیت‌ها و نقاط قوت و ضعف هر ملت صورت گیرد و نه بر اساس کلیشه‌ها و تعصبات. توجه به نقاط قوت و پتانسیل‌های ملی: باید بر روی نقاط قوت و پتانسیل‌های ملی تمرکز کرد و تلاش برای بهبود و توسعه آن‌ها را در اولویت قرار داد. در نهایت، خودتحقیری ملی یک چالش پیچیده است که نیازمند تلاش‌های همه‌جانبه برای رفع آن است. با شناخت ریشه‌ها و پیامدهای این پدیده و اتخاذ راهکارهای مناسب، می‌توان به تقویت هویت ملی و پیشرفت کشور کمک کرد. ✍️ علی اسدی @howzavian_zanjan
🔵 در وصف اربعین و درس های پیدا و پنهان آن اربعین حسینی، روزی است که پس از گذشت چهل روز از واقعه عاشورا، یاد و خاطره‌ی قیام امام حسین (ع) و یاران وفادارش در برابر ظلم و بی‌عدالتی زنده نگه داشته می‌شود. این روز، نمادی از ایثار، فداکاری، عدالت‌خواهی و عشق به حقیقت است و میلیون‌ها نفر از سراسر جهان به سمت کربلا حرکت می‌کنند تا در این پیاده‌روی عظیم شرکت کنند و پیام عاشورا را به جهانیان منتقل کنند. درس‌های پیدا: ▫️ ایستادگی در برابر ظلم: عاشورا و اربعین نمادی از مقاومت در برابر ظلم و بی‌عدالتی است. امام حسین (ع) به ما آموخت که حتی در مقابل قدرت‌های بزرگ و ظالم باید ایستادگی کرد و از حق و حقیقت دفاع کرد. ▫️ عزت و شرافت انسانی: واقعه کربلا به ما نشان داد که عزت و شرافت انسانی از جان ارزشمندتر است. امام حسین (ع) با ایثار خود، نشان داد که چگونه باید در راه حفظ عزت و کرامت انسانی تا آخرین نفس ایستادگی کرد. ▫️ وفاداری و تعهد: یاران امام حسین (ع) در روز عاشورا با وفاداری و تعهد به امام خود، درس بزرگی از ایمان و ارادت به راه حق را به ما آموختند. این وفاداری تا امروز الگوی پیروان حقیقت است. ▫️ ایثار و فداکاری: امام حسین (ع) و یارانش در عاشورا با فدا کردن جان خود، به ما یاد دادند که برای تحقق عدالت و برپایی حق، باید از مال، جان و هر آنچه داریم، بگذریم. درس‌های پنهان: ▫️ وحدت و همبستگی: اربعین حسینی فرصتی است تا مسلمانان و آزادگان جهان فارغ از تفاوت‌های قومی، ملی و مذهبی در کنار هم جمع شوند و یکپارچه پیام عدالت و مقاومت را به جهان مخابره کنند. ▫️ استقامت و تحمل سختی‌ها: مسیر پیاده‌روی اربعین که زائران طی می‌کنند، نمادی از تحمل سختی‌ها و استقامت در مسیر حقیقت است. این مسیر، به ما یادآوری می‌کند که راه رسیدن به اهداف بزرگ نیازمند صبر و استقامت است. ▫️ ارتباط معنوی و بازگشت به خویشتن: اربعین فرصتی برای بازنگری در زندگی و تقویت ارتباط معنوی با خداوند و اهل بیت (ع) است. این پیاده‌روی، سفری درونی نیز هست که فرد را به تأمل و تفکر در مورد ارزش‌های اخلاقی و انسانی وا می‌دارد. ▫️ خدمت به دیگران و مسئولیت اجتماعی: در طول مسیر اربعین، خدمتی که زائران به یکدیگر می‌کنند، نشان از اهمیت کمک به هم‌نوعان و پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی است. این درس، ما را به یاد وظیفه انسانی و دینی‌مان در قبال دیگران می‌اندازد. ✅ اربعین حسینی، فرصتی برای یادگیری و بازخوانی درس‌هایی است که نه تنها در زندگی فردی بلکه در جامعه و تاریخ بشری نیز اهمیت فراوانی دارند. این روز، یادآور مسئولیت ما در برابر حق و حقیقت و دعوت به مقاومت در برابر ظلم و بی‌عدالتی است.موسی آقایاری @howzavian_zanjan
اولین نگرانی پیامبر نسبت به امت 🔹حدیثی در نهج‌البلاغه است. امیرالمؤمنین در نامه‌ای که به محمد ابن أبی بکر وقتی او را والی مصر کرده بودند، نوشته‌اند می‌فرماید: من از پیغمبر اکرم این حدیث را شنیدم. پیغمبر نسبت به آینده امت اظهار نگرانی می‌کرد و می‌گفت: "من از منافقان نگرانم. 🔹 " پیغمبر از آینده امت خودش اظهار نگرانی می‌کرد ولی نه از ناحیه کافران؛ از ناحیه کسانی که اسلام را به ظاهر قبول کرده‌اند و در باطن قبول نکرده‌اند. عبارت حضرت این است که پیغمبر می‌فرمود: "إنی لا أخاف علی امتی مؤمناً و لا مشرکاً" من از مؤمنین بر امتم بیم ندارم، از مشرکین هم بر امتم بیم ندارم، "اما المؤمن فیمنعه الله بإیمانه" خدا مؤمن را به موجب همان ایمانش باز می‌دارد؛ یعنی ایمان مؤمن به او اجازه نمی‌دهد خطری برای اسلام به وجود بیاورد. "و اما المشرک فیقمعه الله بشرکه" مشرک چون متظاهر به شرک خودش است، خدا به همین موجب او را می‌کوبد. "و لکن اخاف علیکم کل منافق الجنان عالم اللسان". 🔹آن‌که من از او بر شما بیمناکم، منافق است که زبانش دانا و متظاهر است و به خیر و اسلام می‌چرخد، بلکه همه تظاهراتش تظاهرات اسلامی است اما دلش به سوی دیگران است./ شهید مطهری 🗨 پ.ن 🔹قطعا جریان نفاق امروز هم در جامعه اسلامی وجود دارد، نمی توان مستقیما فردی را متهم به نفاق کرد ولی می توان این جریان را خوب تشریح کرد که بتوان کنش های منافقانه را تشخیص داد و در دامش نیفتاد.. ✍مرتضی توکلی @howzavian_zanjan
وقتی دین در خیابان راه می رود! ▫️امسال قصد کردم کامل سفر شخصی بروم، کلا شخصی از همه جهات؛ حتی به دعوت دوستان رسانه هم برای همکاری لبیک نگفتم. خواستم کلا در حال و هوای خودم باشم. 🔹 مسیر بغداد را انتخاب کردم. حتما این‌ مسیر را تجربه کنید. لباسی کاملا عراقی پوشدم و محو در جماعت و جمع شان شدم. ▫️ لازمه شناخت اجتماعی یک جامعه؛ محو شدن در آن است. بگونه ای که عین آن جامعه باشیم. به تعبیر امام علی ع: فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ 🔹 به معنای واقعی، دین در خیابان راه می رود. به قول غربی ها: religion presented in the roads. اربعین، سوگواره شیعی را از حبس شدن در مسجد و حسینه به کف خیابان می کشد. آن هم در عصری که ادیان، محصور و محبوس اند در معابد. ▫️ خبری از مگا مواکب که محصول زیست عزاداری مدرن است.، نیست! همه چیز مردمی است: از نوع پذیرایی تا ... لذا دینداری به معنای سنتی را اینجا به قول شلایرماخر، تجربه دینی می‌کنید و بلکه می چشید. شما در این مسیر، کاملا محو در فرهنگ مواکبی عراقی ها می شوید. هیچ موکب غیرعراقی نیست‌. 🔹 ۹۰ درصد مواکب، با تم مقتدا صدر است. برای من پژوهشگر، سوال جدی است: محبوبیت فوق العاده این روحانی در عصر مدرن در بین پیر و مخصوصا جوانان؛ تازگی کتاب مدارس فکری نجف را خواندم و دوبار هم خواندمش. حتما بخوانیدش! ▫️ علل مختلفی را می‌توان به محبوبیت ایشان شمرد: ۱. کاریزمای شخصی ۲. امید به حوزه غیر ساکته نجف (به تعریف پدر مقتدی صدر) در میان جوانان ۳. در قدرت حاکمه نبودن ولی منتقد بودن و ... 🔹واقعیت این است که فرهنگ مواکبی در عراق فراتر از کربلا رفته و شما در هر مسیری، نشانی از آن می بینید. گستردگی افقی و زمینی یک ایده و اندیشه، سبب طول عمر زمانی آن خواهد شد. آینده پژوهی من از اربعین، مبتنی بر روندمحوری، حکایت از گستردگی آن در حداقل دهه آتی دارد؛ گستردگی فراکانونی، آن بی‌شک بر گفتمان شدگی آن تاثیر جدی خواهد گذاشت. یحیی جهانگیری @howzavian_zanjan
بهشت پیامکی 🔹بشارت خروج ماه صفر «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» هرکس بشارت خروج ماه آزار(صفر) را بمن بدهد، اهل بهشت است. 🔹در این ایام بسیاری با استناد به این روایت، با ارسال پیامهایی با مضمون تبریک اتمام ماه صفر، بدنبال أهل بهشت شدن هستند. غافل از اینکه: 🍁اول: در بیان برخی علمای حدیث بر جعلی بودن این روایت تصریح شده. 🍁دوم: برفرض صحت، طبق روایت، کسی که به پیامبر تبریک بگوید ، أهل بهشت است. فرستندگان این پیام ها به پیامبر ص دسترس دارند یا مخاطبان خود را پیامبر می دانند؟؟؟ 🍁سوم: این جمله، بخشی از یک روایت است که شیخ صدوق در کتاب خود آورده که با دقت در متن روایت، مشخص می شود که داستان، اساسا چیز دیگری است. 🍁متن روایت:👇👇 روزی پیامبر ص در میان جمعی از صحابه خوددر مسجد قبا فرمودند: مردی که الان از در مسجد وارد خواهد شد، از مردان بهشتی است. برخی از آنان که این جمله را شنیدند از مسجد خارج شدند و سعی کردند اولین کسی باشند که وارد مسجد می شود. وقتی پیامبر ص از کار این گروه مطلع شدند به گروه باقی مانده فرمودند: در میان کسانی که وارد مسجد خواهند شد، کسی که خروج ماه آزار(صفر) را به من بشارت دهد، أهل بهشت است (فَمَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة). سپس گروهی وارد مسجد شدند که در میان آن ها ابوذر بود. پیامبر فرمودند: الآن در کدام یک از ماه های رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یارسول الله ماه آزار به اتمام رسید.حضرت فرمود: من خود می دانستم. اما دوست داشتم تا قوم من بدانند که تو مردی از أهل بهشت هستی. و چرا تو آهل بهشت نباشی در حالی که بعداز من بخاطر دوستی أهل بیتم از حرم من (مدینه) بیرون رانده می شوی و تنها می مانی و تنها از دنیا می روی... قضاوت با شما این روایت کجا و فهم ما از آن کجا؟؟ 🍁ظاهرا «بهشت پیامکی» کم هزینه تر از «بهشت عمل صالح» است. ✍ مجید نقی‌لو @howzavian_zanjan
چرا آخرت برای پرهیزکاران بهتر است؟ اعتقاد به برتری آخرت بر دنیا، یکی از اصول اساسی بسیاری از ادیان الهی است. این اعتقاد، به انسان انگیزه می‌دهد تا در دنیا به خوبی عمل کند و برای آخرت خود تلاش کند. قرآن کریم نیز به صراحت بیان می‌کند که سرای آخرت، برای کسانی که تقوا پیشه می‌کنند، بسیار بهتر از دنیاست و از آنها می‌خواهد که تعقل کنند و به این حقیقت مهم توجه کنند: وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ؛حقیقتا سرای آخرت برای اهل تقوا (از حیات دنیا) بسیار نیکوتر است، آیا تعقل نمی‌کنید؟!( یوسف/۱۰۹) دلایلی که آخرت را برای پرهیزکاران بهتر از دنیا می‌سازد، بسیار متنوع و عمیق هستند. برخی از مهم‌ترین این دلایل عبارتند از: پایداری و جاودانگی: دنیای مادی، فانی و گذراست. همه چیز در آن تغییر می‌کند و روزی به پایان می‌رسد و همه انسان ها روزی به آخر خط دنیا می رسند و باید همه چیز را برجای گذاشته و بروند، اما آخرت، جایگاهی ابدی و پایدار است که در آن، هیچ گونه تغییر و تحولی رخ نمی‌دهد. نعمت‌های آخرت، همیشگی و جاودانه و پایان ناپذیر هستند کامل بودن نعمت‌ها: نعمت‌های دنیوی، ناقص و محدود هستند. همیشه همراه با رنج و مشقت و یا ترس از دست دادن هستند. اما در آخرت، تمام نعمت‌ها کامل و بی‌نقص هستند و هیچ گونه رنج و اندوهی وجود ندارد. هر آنچه که انسان بخواهد، بدون کم ترین زحمت و رنج برای او فراهم می شود. عدالت مطلق: در دنیای مادی، همیشه امکان دارد که افراد صالح، مورد ظلم و ستم قرار بگیرند و افراد بدکار، به نعمت‌های دنیوی دست یابند. اما در آخرت، عدالت به طور کامل اجرا می‌شود و هر کسی به اندازه اعمال خود پاداش یا کیفر می‌بیند. به احدی ظلم نمی شود و هرکس به اندازه نوک سوزنی هم کار خوب یا بد انجام داده باشد، نتیجه آن را می بیند. لذت‌های معنوی: لذت‌های دنیوی، اغلب مادی و حسی هستند. اما لذت‌های آخرت، لذت‌های معنوی و روحانی هستند که بسیار عمیق‌تر و پایدارتر از لذت‌های دنیوی هستند. محبت و قرب الهی: در آخرت، پرهیزکاران به محبت و قرب الهی نائل می‌شوند که بزرگترین نعمت و سعادت است و عمیق ترین لذت ها را نصیب انسان می کند. رفاقت و همنشینی با نیکوکاران: در آخرت، پرهیزکاران در کنار دیگر نیکوکاران و صالحان زندگی خواهند کرد. همنشینی با انبیا، ائمه هدی و اولیای الهی لذت وصف ناپذیری برای انسان های صالح دارد. نجات از عذاب: پرهیزکاران از عذاب الهی در امان خواهند بود. آرامش و امنیت: در آخرت، هیچ گونه ترس و اضطرابی وجود ندارد و پرهیزکاران در نهایت آرامش و امنیت زندگی خواهند کرد. به طور خلاصه، آخرت، جایگاهی است که در آن تمام آرزوهای انسان‌های نیکوکار برآورده می‌شود و آن‌ها به سعادت و خوشبختی ابدی و جاودانه دست می‌یابند. ✍️ علی اسدی @howzavian_zanjan
🔵 سخنی مهم با اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه بسم الله الرحمن الرحیم با آغاز سال تحصیلی جدید در حوزه‌های علمیه، که امسال از 17 شهریورماه آغاز می‌شود، فرصت مبارکی فراهم آمده است تا با قلبی آکنده از امید و نگرانی نسبت به آینده اسلام و جامعه مسلمانان، با شما اساتید بزرگوار و طلاب گرامی حوزه‌های علمیه، سخنی داشته باشم. این ایام، فرصتی است مغتنم برای بازاندیشی در رسالت و وظایف خطیری که بر عهده ماست. ✅✅ به یاد آوریم کلام بلند حضرت امام خمینی (قدّس سرّه) را که فرمودند: «حوزه‌های علمیه باید در خدمت اسلام و مردم باشند و فقه اسلامی را به عنوان راهکارهای عملی در زندگی پیاده کنند» . این سخن امام راحل، زنگ خطری است که بر گوش ما صدا می‌کند و ما را به خود می‌آورد تا بدانیم که ما به عنوان طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه، مسئولیتی عظیم بر دوش داریم. آغاز سال تحصیلی جدید، زمانی است برای بازنگری و تأمل در مسئولیت‌های خود و پاسخگویی به این ندای الهی و معنوی که در مسیر علم و عمل، به گونه‌ای حرکت کنیم که شایسته این جایگاه والا باشیم. ▫️ ضرورت درک شرایط روز: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که در دنیای امروز، تغییرات سریع و گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف جهانی و ملی در حال رخ دادن است. این تحولات، ایجاب می‌کند که ما به عنوان وارثان علم دین، نسبت به اوضاع زمانه خود آگاه و بیدار باشیم. قرآن کریم در سوره توبه، آیه 122 می‌فرماید: «وَ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلْيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» ؛ چرا از هر گروهی، جمعی به سوی پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نروند تا در دین به فهم و شناخت عمیق دست یابند و قوم خود را از آنچه آموخته‌اند، آگاه سازند، باشد که آنان پرهیزگار شوند. این آیه شریفه، بر ما تأکید می‌کند که لازمه تحقق این رسالت، درک عمیق دین و شرایط روزگار است. باید با بصیرت و بینشی دقیق، به تبیین مسائل و مشکلات بپردازیم و جامعه اسلامی را به سوی درک صحیح و اقدام مؤثر هدایت کنیم. ▫️ الزامات فقهی و انقلابی: ما موظفیم که درس‌ها و برنامه‌های علمی خود را بر اساس فقه جعفری تنظیم و استوار سازیم، چرا که فقه جعفری، با عمق، جامعیت، و پویایی خود، ظرفیت ارائه راهکارهای عملی برای مسائل و معضلات روز را دارد. امام علی (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه، خطبه 147 می‌فرمایند: «اِعْرِفْ دِينَكَ كَما يَجِبُ أَنْ تَعْرِفَهُ» ؛ دین خود را چنان که شایسته است، بشناس. این سخن علوی، نوری است برای راه ما که به ژرفای آموزه‌های فقهی جعفری پی ببریم و بر اصولی قوی و پایدار بنا کنیم تا در مواجهه با چالش‌های پیچیده امروز، مسیر درست را بیابیم و اهداف متعالی دین مبین اسلام و انقلاب شکوهمند اسلامی را محقق سازیم. ▫️ همکاری و تعامل سازنده: برای پیشبرد اهداف والای دین و انقلاب اسلامی، لازم است که همدلی، همکاری، و تعامل سازنده میان اساتید معظم و طلاب گرانقدر تقویت گردد. قرآن کریم در سوره آل عمران، آیه 200 می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛ ای اهل ایمان، صبر پیشه کنید، در برابر سختی‌ها استقامت ورزید، به هم پیوند دهید و تقوا پیشه کنید، شاید که رستگار شوید. این آیه، ما را به وحدت، صبر، پایداری، و تلاش جمعی در راه خدا دعوت می‌کند و به ما نشان می‌دهد که پیشرفت در عرصه علم و دین، مستلزم روحیه تعامل و همکاری است. ✅ امیدواریم که با آغاز سال تحصیلی جدید، این دوره، نقطه عطفی در مسیر تلاش‌های علمی و دینی ما باشد. دعا می‌کنیم که خداوند متعال به ما توفیق دهد تا با فهم درست شرایط، بهره‌گیری از معارف غنی فقه جعفری، و تعامل و همکاری موثر و کارآمد، بتوانیم به پیشبرد اهداف مقدس دین و انقلاب اسلامی خدمت کنیم. بی‌گمان، با عزم و اراده‌ای راسخ و ایمان قلبی، خواهیم توانست به دستاوردهایی درخشان و آینده‌ای بهتر برای جامعه اسلامی دست یابیم. ✍ موسی آقایاری @howzavian_zanjan