ریشهها و پیامدهای خود تحقیری ملی
خودتحقیری ملی پدیدهای است که در آن بخش قابل توجهی از جامعه، به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه، ارزشها، دستاوردها و هویت ملی خود را کوچک شمرده و به جایگاه و تواناییهای سایر ملتها بیش از حد بها میدهد. این پدیده ریشههای پیچیدهای دارد و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی گستردهای را به همراه میآورد.
🔹ریشههای روانشناسی خودتحقیری ملی
عوامل تاریخی: رویدادهای تاریخی تلخ، شکستهای نظامی، اشغالگریها و دخالتهای خارجی میتوانند در شکلگیری احساس خودکمبینی و خودتحقیری در یک ملت نقش داشته باشند.
مقایسه با سایر ملتها: مقایسه مداوم و نامعقول با سایر ملتها، به ویژه قدرتهای بزرگ، میتواند منجر به احساس حقارت و خودکمبینی شود.
تأثیر رسانهها و تبلیغات: رسانهها و تبلیغات میتوانند با برجستهسازی نقاط ضعف و کمبودها و نادیده گرفتن دستاوردها، به تقویت احساس خودتحقیری کمک کنند.
نقص در آموزش تاریخ و هویت ملی: عدم آموزش صحیح تاریخ و هویت ملی، باعث میشود افراد به درستی از ارزشها و دستاوردهای گذشته خود آگاه نباشند.
عوامل روانشناختی فردی: عوامل روانشناختی فردی مانند کمبود اعتماد به نفس، ترس از موفقیت و نیاز به تأیید دیگران نیز میتوانند در بروز خودتحقیری ملی نقش داشته باشند.
🔹پیامدهای خودتحقیری ملی
کاهش انگیزه و تلاش: خودتحقیری میتواند منجر به کاهش انگیزه و تلاش برای پیشرفت و توسعه شود.
ضعف هویت ملی: با تضعیف احساس غرور ملی، هویت ملی نیز تضعیف میشود.
آسیبپذیری در برابر نفوذ خارجی: ملتهایی که دچار خودتحقیری هستند، آسانتر تحت تأثیر فرهنگ و ارزشهای خارجی قرار میگیرند.
مشکلات روانی فردی: خودتحقیری ملی میتواند منجر به بروز مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و کاهش عزت نفس در افراد شود.
تاخیر در توسعه: خودتحقیری میتواند مانع از شکوفایی پتانسیلهای یک ملت و توسعه آن شود.
🔹راهکارهای مقابله با خودتحقیری ملی
تقویت آموزش تاریخ و هویت ملی: آموزش صحیح تاریخ و هویت ملی به افراد کمک میکند تا به ارزشها و دستاوردهای ملت خود پی ببرند.
برجستهسازی دستاوردهای ملی: رسانهها و نهادهای فرهنگی باید به برجستهسازی دستاوردهای ملی و تقویت احساس غرور ملی بپردازند.
تقویت اعتماد به نفس ملی: ایجاد فرصتهایی برای مشارکت مردم در تصمیمگیریها و تقویت اعتماد به نفس ملی میتواند در مقابله با خودتحقیری موثر باشد.
مقایسه واقعبینانه با سایر ملتها: مقایسه باید بر اساس واقعیتها و نقاط قوت و ضعف هر ملت صورت گیرد و نه بر اساس کلیشهها و تعصبات.
توجه به نقاط قوت و پتانسیلهای ملی: باید بر روی نقاط قوت و پتانسیلهای ملی تمرکز کرد و تلاش برای بهبود و توسعه آنها را در اولویت قرار داد.
در نهایت، خودتحقیری ملی یک چالش پیچیده است که نیازمند تلاشهای همهجانبه برای رفع آن است. با شناخت ریشهها و پیامدهای این پدیده و اتخاذ راهکارهای مناسب، میتوان به تقویت هویت ملی و پیشرفت کشور کمک کرد.
✍️ علی اسدی
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
🔵 در وصف اربعین و درس های پیدا و پنهان آن
اربعین حسینی، روزی است که پس از گذشت چهل روز از واقعه عاشورا، یاد و خاطرهی قیام امام حسین (ع) و یاران وفادارش در برابر ظلم و بیعدالتی زنده نگه داشته میشود. این روز، نمادی از ایثار، فداکاری، عدالتخواهی و عشق به حقیقت است و میلیونها نفر از سراسر جهان به سمت کربلا حرکت میکنند تا در این پیادهروی عظیم شرکت کنند و پیام عاشورا را به جهانیان منتقل کنند.
درسهای پیدا:
▫️ ایستادگی در برابر ظلم: عاشورا و اربعین نمادی از مقاومت در برابر ظلم و بیعدالتی است. امام حسین (ع) به ما آموخت که حتی در مقابل قدرتهای بزرگ و ظالم باید ایستادگی کرد و از حق و حقیقت دفاع کرد.
▫️ عزت و شرافت انسانی: واقعه کربلا به ما نشان داد که عزت و شرافت انسانی از جان ارزشمندتر است. امام حسین (ع) با ایثار خود، نشان داد که چگونه باید در راه حفظ عزت و کرامت انسانی تا آخرین نفس ایستادگی کرد.
▫️ وفاداری و تعهد: یاران امام حسین (ع) در روز عاشورا با وفاداری و تعهد به امام خود، درس بزرگی از ایمان و ارادت به راه حق را به ما آموختند. این وفاداری تا امروز الگوی پیروان حقیقت است.
▫️ ایثار و فداکاری: امام حسین (ع) و یارانش در عاشورا با فدا کردن جان خود، به ما یاد دادند که برای تحقق عدالت و برپایی حق، باید از مال، جان و هر آنچه داریم، بگذریم.
درسهای پنهان:
▫️ وحدت و همبستگی: اربعین حسینی فرصتی است تا مسلمانان و آزادگان جهان فارغ از تفاوتهای قومی، ملی و مذهبی در کنار هم جمع شوند و یکپارچه پیام عدالت و مقاومت را به جهان مخابره کنند.
▫️ استقامت و تحمل سختیها: مسیر پیادهروی اربعین که زائران طی میکنند، نمادی از تحمل سختیها و استقامت در مسیر حقیقت است. این مسیر، به ما یادآوری میکند که راه رسیدن به اهداف بزرگ نیازمند صبر و استقامت است.
▫️ ارتباط معنوی و بازگشت به خویشتن: اربعین فرصتی برای بازنگری در زندگی و تقویت ارتباط معنوی با خداوند و اهل بیت (ع) است. این پیادهروی، سفری درونی نیز هست که فرد را به تأمل و تفکر در مورد ارزشهای اخلاقی و انسانی وا میدارد.
▫️ خدمت به دیگران و مسئولیت اجتماعی: در طول مسیر اربعین، خدمتی که زائران به یکدیگر میکنند، نشان از اهمیت کمک به همنوعان و پذیرش مسئولیتهای اجتماعی است. این درس، ما را به یاد وظیفه انسانی و دینیمان در قبال دیگران میاندازد.
✅ اربعین حسینی، فرصتی برای یادگیری و بازخوانی درسهایی است که نه تنها در زندگی فردی بلکه در جامعه و تاریخ بشری نیز اهمیت فراوانی دارند. این روز، یادآور مسئولیت ما در برابر حق و حقیقت و دعوت به مقاومت در برابر ظلم و بیعدالتی است.
✍ موسی آقایاری
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
اولین نگرانی پیامبر نسبت به امت
🔹حدیثی در نهجالبلاغه است. امیرالمؤمنین در نامهای که به محمد ابن أبی بکر وقتی او را والی مصر کرده بودند، نوشتهاند میفرماید: من از پیغمبر اکرم این حدیث را شنیدم. پیغمبر نسبت به آینده امت اظهار نگرانی میکرد و میگفت: "من از منافقان نگرانم.
🔹 " پیغمبر از آینده امت خودش اظهار نگرانی میکرد ولی نه از ناحیه کافران؛ از ناحیه کسانی که اسلام را به ظاهر قبول کردهاند و در باطن قبول نکردهاند. عبارت حضرت این است که پیغمبر میفرمود: "إنی لا أخاف علی امتی مؤمناً و لا مشرکاً" من از مؤمنین بر امتم بیم ندارم، از مشرکین هم بر امتم بیم ندارم، "اما المؤمن فیمنعه الله بإیمانه" خدا مؤمن را به موجب همان ایمانش باز میدارد؛ یعنی ایمان مؤمن به او اجازه نمیدهد خطری برای اسلام به وجود بیاورد. "و اما المشرک فیقمعه الله بشرکه" مشرک چون متظاهر به شرک خودش است، خدا به همین موجب او را میکوبد. "و لکن اخاف علیکم کل منافق الجنان عالم اللسان".
🔹آنکه من از او بر شما بیمناکم، منافق است که زبانش دانا و متظاهر است و به خیر و اسلام میچرخد، بلکه همه تظاهراتش تظاهرات اسلامی است اما دلش به سوی دیگران است./ شهید مطهری
🗨 پ.ن
🔹قطعا جریان نفاق امروز هم در جامعه اسلامی وجود دارد، نمی توان مستقیما فردی را متهم به نفاق کرد ولی می توان این جریان را خوب تشریح کرد که بتوان کنش های منافقانه را تشخیص داد و در دامش نیفتاد..
✍مرتضی توکلی
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
وقتی دین در خیابان راه می رود!
▫️امسال قصد کردم کامل سفر شخصی بروم، کلا شخصی از همه جهات؛ حتی به دعوت دوستان رسانه هم برای همکاری لبیک نگفتم. خواستم کلا در حال و هوای خودم باشم.
🔹 مسیر بغداد را انتخاب کردم. حتما این مسیر را تجربه کنید. لباسی کاملا عراقی پوشدم و محو در جماعت و جمع شان شدم.
▫️ لازمه شناخت اجتماعی یک جامعه؛ محو شدن در آن است. بگونه ای که عین آن جامعه باشیم. به تعبیر امام علی ع: فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ
🔹 به معنای واقعی، دین در خیابان راه می رود. به قول غربی ها: religion presented in the roads. اربعین، سوگواره شیعی را از حبس شدن در مسجد و حسینه به کف خیابان می کشد. آن هم در عصری که ادیان، محصور و محبوس اند در معابد.
▫️ خبری از مگا مواکب که محصول زیست عزاداری مدرن است.، نیست! همه چیز مردمی است: از نوع پذیرایی تا ... لذا دینداری به معنای سنتی را اینجا به قول شلایرماخر، تجربه دینی میکنید و بلکه می چشید. شما در این مسیر، کاملا محو در فرهنگ مواکبی عراقی ها می شوید. هیچ موکب غیرعراقی نیست.
🔹 ۹۰ درصد مواکب، با تم مقتدا صدر است. برای من پژوهشگر، سوال جدی است: محبوبیت فوق العاده این روحانی در عصر مدرن در بین پیر و مخصوصا جوانان؛ تازگی کتاب مدارس فکری نجف را خواندم و دوبار هم خواندمش. حتما بخوانیدش!
▫️ علل مختلفی را میتوان به محبوبیت ایشان شمرد: ۱. کاریزمای شخصی ۲. امید به حوزه غیر ساکته نجف (به تعریف پدر مقتدی صدر) در میان جوانان ۳. در قدرت حاکمه نبودن ولی منتقد بودن و ...
🔹واقعیت این است که فرهنگ مواکبی در عراق فراتر از کربلا رفته و شما در هر مسیری، نشانی از آن می بینید. گستردگی افقی و زمینی یک ایده و اندیشه، سبب طول عمر زمانی آن خواهد شد. آینده پژوهی من از اربعین، مبتنی بر روندمحوری، حکایت از گستردگی آن در حداقل دهه آتی دارد؛ گستردگی فراکانونی، آن بیشک بر گفتمان شدگی آن تاثیر جدی خواهد گذاشت.
✍یحیی جهانگیری
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
بهشت پیامکی
🔹بشارت خروج ماه صفر
«مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة»
هرکس بشارت خروج ماه آزار(صفر) را بمن بدهد، اهل بهشت است.
🔹در این ایام بسیاری با استناد به این روایت، با ارسال پیامهایی با مضمون تبریک اتمام ماه صفر، بدنبال أهل بهشت شدن هستند.
غافل از اینکه:
🍁اول: در بیان برخی علمای حدیث بر جعلی بودن این روایت تصریح شده.
🍁دوم: برفرض صحت، طبق روایت، کسی که به پیامبر تبریک بگوید ، أهل بهشت است. فرستندگان این پیام ها به پیامبر ص دسترس دارند یا مخاطبان خود را پیامبر می دانند؟؟؟
🍁سوم: این جمله، بخشی از یک روایت است که شیخ صدوق در کتاب خود آورده که با دقت در متن روایت، مشخص می شود که داستان، اساسا چیز دیگری است.
🍁متن روایت:👇👇
روزی پیامبر ص در میان جمعی از صحابه خوددر مسجد قبا فرمودند: مردی که الان از در مسجد وارد خواهد شد، از مردان بهشتی است. برخی از آنان که این جمله را شنیدند از مسجد خارج شدند و سعی کردند اولین کسی باشند که وارد مسجد می شود. وقتی پیامبر ص از کار این گروه مطلع شدند به گروه باقی مانده فرمودند: در میان کسانی که وارد مسجد خواهند شد، کسی که خروج ماه آزار(صفر) را به من بشارت دهد، أهل بهشت است (فَمَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة). سپس گروهی وارد مسجد شدند که در میان آن ها ابوذر بود. پیامبر فرمودند: الآن در کدام یک از ماه های رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یارسول الله ماه آزار به اتمام رسید.حضرت فرمود: من خود می دانستم. اما دوست داشتم تا قوم من بدانند که تو مردی از أهل بهشت هستی. و چرا تو آهل بهشت نباشی در حالی که بعداز من بخاطر دوستی أهل بیتم از حرم من (مدینه) بیرون رانده می شوی و تنها می مانی و تنها از دنیا می روی...
قضاوت با شما
این روایت کجا و فهم ما از آن کجا؟؟
🍁ظاهرا «بهشت پیامکی» کم هزینه تر از «بهشت عمل صالح» است.
✍ مجید نقیلو
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
چرا آخرت برای پرهیزکاران بهتر است؟
اعتقاد به برتری آخرت بر دنیا، یکی از اصول اساسی بسیاری از ادیان الهی است. این اعتقاد، به انسان انگیزه میدهد تا در دنیا به خوبی عمل کند و برای آخرت خود تلاش کند.
قرآن کریم نیز به صراحت بیان میکند که سرای آخرت، برای کسانی که تقوا پیشه میکنند، بسیار بهتر از دنیاست و از آنها میخواهد که تعقل کنند و به این حقیقت مهم توجه کنند: وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ؛حقیقتا سرای آخرت برای اهل تقوا (از حیات دنیا) بسیار نیکوتر است، آیا تعقل نمیکنید؟!( یوسف/۱۰۹)
دلایلی که آخرت را برای پرهیزکاران بهتر از دنیا میسازد، بسیار متنوع و عمیق هستند. برخی از مهمترین این دلایل عبارتند از:
پایداری و جاودانگی: دنیای مادی، فانی و گذراست. همه چیز در آن تغییر میکند و روزی به پایان میرسد و همه انسان ها روزی به آخر خط دنیا می رسند و باید همه چیز را برجای گذاشته و بروند، اما آخرت، جایگاهی ابدی و پایدار است که در آن، هیچ گونه تغییر و تحولی رخ نمیدهد. نعمتهای آخرت، همیشگی و جاودانه و پایان ناپذیر هستند
کامل بودن نعمتها: نعمتهای دنیوی، ناقص و محدود هستند. همیشه همراه با رنج و مشقت و یا ترس از دست دادن هستند. اما در آخرت، تمام نعمتها کامل و بینقص هستند و هیچ گونه رنج و اندوهی وجود ندارد. هر آنچه که انسان بخواهد، بدون کم ترین زحمت و رنج برای او فراهم می شود.
عدالت مطلق: در دنیای مادی، همیشه امکان دارد که افراد صالح، مورد ظلم و ستم قرار بگیرند و افراد بدکار، به نعمتهای دنیوی دست یابند. اما در آخرت، عدالت به طور کامل اجرا میشود و هر کسی به اندازه اعمال خود پاداش یا کیفر میبیند. به احدی ظلم نمی شود و هرکس به اندازه نوک سوزنی هم کار خوب یا بد انجام داده باشد، نتیجه آن را می بیند.
لذتهای معنوی: لذتهای دنیوی، اغلب مادی و حسی هستند. اما لذتهای آخرت، لذتهای معنوی و روحانی هستند که بسیار عمیقتر و پایدارتر از لذتهای دنیوی هستند.
محبت و قرب الهی: در آخرت، پرهیزکاران به محبت و قرب الهی نائل میشوند که بزرگترین نعمت و سعادت است و عمیق ترین لذت ها را نصیب انسان می کند.
رفاقت و همنشینی با نیکوکاران: در آخرت، پرهیزکاران در کنار دیگر نیکوکاران و صالحان زندگی خواهند کرد. همنشینی با انبیا، ائمه هدی و اولیای الهی لذت وصف ناپذیری برای انسان های صالح دارد.
نجات از عذاب: پرهیزکاران از عذاب الهی در امان خواهند بود.
آرامش و امنیت: در آخرت، هیچ گونه ترس و اضطرابی وجود ندارد و پرهیزکاران در نهایت آرامش و امنیت زندگی خواهند کرد.
به طور خلاصه، آخرت، جایگاهی است که در آن تمام آرزوهای انسانهای نیکوکار برآورده میشود و آنها به سعادت و خوشبختی ابدی و جاودانه دست مییابند.
✍️ علی اسدی
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
🔵 سخنی مهم با اساتید و طلاب حوزههای علمیه
بسم الله الرحمن الرحیم
با آغاز سال تحصیلی جدید در حوزههای علمیه، که امسال از 17 شهریورماه آغاز میشود، فرصت مبارکی فراهم آمده است تا با قلبی آکنده از امید و نگرانی نسبت به آینده اسلام و جامعه مسلمانان، با شما اساتید بزرگوار و طلاب گرامی حوزههای علمیه، سخنی داشته باشم. این ایام، فرصتی است مغتنم برای بازاندیشی در رسالت و وظایف خطیری که بر عهده ماست.
✅✅ به یاد آوریم کلام بلند حضرت امام خمینی (قدّس سرّه) را که فرمودند: «حوزههای علمیه باید در خدمت اسلام و مردم باشند و فقه اسلامی را به عنوان راهکارهای عملی در زندگی پیاده کنند» . این سخن امام راحل، زنگ خطری است که بر گوش ما صدا میکند و ما را به خود میآورد تا بدانیم که ما به عنوان طلاب و اساتید حوزههای علمیه، مسئولیتی عظیم بر دوش داریم. آغاز سال تحصیلی جدید، زمانی است برای بازنگری و تأمل در مسئولیتهای خود و پاسخگویی به این ندای الهی و معنوی که در مسیر علم و عمل، به گونهای حرکت کنیم که شایسته این جایگاه والا باشیم.
▫️ ضرورت درک شرایط روز:
بر هیچکس پوشیده نیست که در دنیای امروز، تغییرات سریع و گستردهای در عرصههای مختلف جهانی و ملی در حال رخ دادن است. این تحولات، ایجاب میکند که ما به عنوان وارثان علم دین، نسبت به اوضاع زمانه خود آگاه و بیدار باشیم. قرآن کریم در سوره توبه، آیه 122 میفرماید: «وَ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلْيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» ؛ چرا از هر گروهی، جمعی به سوی پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) نروند تا در دین به فهم و شناخت عمیق دست یابند و قوم خود را از آنچه آموختهاند، آگاه سازند، باشد که آنان پرهیزگار شوند. این آیه شریفه، بر ما تأکید میکند که لازمه تحقق این رسالت، درک عمیق دین و شرایط روزگار است. باید با بصیرت و بینشی دقیق، به تبیین مسائل و مشکلات بپردازیم و جامعه اسلامی را به سوی درک صحیح و اقدام مؤثر هدایت کنیم.
▫️ الزامات فقهی و انقلابی:
ما موظفیم که درسها و برنامههای علمی خود را بر اساس فقه جعفری تنظیم و استوار سازیم، چرا که فقه جعفری، با عمق، جامعیت، و پویایی خود، ظرفیت ارائه راهکارهای عملی برای مسائل و معضلات روز را دارد. امام علی (علیهالسلام) در نهجالبلاغه، خطبه 147 میفرمایند: «اِعْرِفْ دِينَكَ كَما يَجِبُ أَنْ تَعْرِفَهُ» ؛ دین خود را چنان که شایسته است، بشناس. این سخن علوی، نوری است برای راه ما که به ژرفای آموزههای فقهی جعفری پی ببریم و بر اصولی قوی و پایدار بنا کنیم تا در مواجهه با چالشهای پیچیده امروز، مسیر درست را بیابیم و اهداف متعالی دین مبین اسلام و انقلاب شکوهمند اسلامی را محقق سازیم.
▫️ همکاری و تعامل سازنده:
برای پیشبرد اهداف والای دین و انقلاب اسلامی، لازم است که همدلی، همکاری، و تعامل سازنده میان اساتید معظم و طلاب گرانقدر تقویت گردد. قرآن کریم در سوره آل عمران، آیه 200 میفرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛ ای اهل ایمان، صبر پیشه کنید، در برابر سختیها استقامت ورزید، به هم پیوند دهید و تقوا پیشه کنید، شاید که رستگار شوید. این آیه، ما را به وحدت، صبر، پایداری، و تلاش جمعی در راه خدا دعوت میکند و به ما نشان میدهد که پیشرفت در عرصه علم و دین، مستلزم روحیه تعامل و همکاری است.
✅ امیدواریم که با آغاز سال تحصیلی جدید، این دوره، نقطه عطفی در مسیر تلاشهای علمی و دینی ما باشد. دعا میکنیم که خداوند متعال به ما توفیق دهد تا با فهم درست شرایط، بهرهگیری از معارف غنی فقه جعفری، و تعامل و همکاری موثر و کارآمد، بتوانیم به پیشبرد اهداف مقدس دین و انقلاب اسلامی خدمت کنیم. بیگمان، با عزم و ارادهای راسخ و ایمان قلبی، خواهیم توانست به دستاوردهایی درخشان و آیندهای بهتر برای جامعه اسلامی دست یابیم.
✍ موسی آقایاری
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
غرویان و تخریب حوزه!
🔹️غرویان که بعد از مدتی سکوت به فضای رسانه ای بازگشته و بخشی از حملات جریان تندرو علیه روحانیت و جریان انـقلابی را برعهده گرفته است، در مصاحبه اخیر خود با سایت معلوم الحال جماران، علاوه بر زیر سوال بردن واجبات مسلم شرعی مانند حجاب در جامعه، با انتساب توهمات خود به اندیشمندان اسلامی، اسلامی سازی علوم را کاری خرافی و ضد علم و شبه علم میشمارد و مدعی میشود کسانی که دم از اسلامی سازی علوم می زنند دنبال فیزیک و شیمی و ریاضیات اسلامی هستند.!
🔹️ادبیات او شبیه به ادبیات لوده حسن روحانی در باب اسلامی سازی علوم است که ادعا میکرد کسانی با گذاشتن قرآن در داشبورد ماشین دنبال خودرو سازی اسلامی اند.!
🔹البته اگر به نظرات عوامانه حسن روحانی در این مورد نگاهی بیاندازیم معلوم میشود منبع موثق جناب غرویان در تحلیل و نسبت دادن های متوهمانه به علمای بزرگ دین، همان روحانی است!
🔹️هرچند رویه علمی و تحقیقی اقتضا میکند تا سخن هرکسی که ادعایی در باب علوم دارد را ابتدا بشنویم و سپس نقد کنیم، اما فروکاهیدن تلاش های علمی بزرگان حوزه و دانشگاه در اسلامی سازی علوم به مثال های غیرواقعی جفا به ساحت علم و اندیشه و اندیشمندان است و نباید با چُنین ادبیاتی مورد اهانت قرار داد.
🔹اساس اسلامی سازی علوم معطوف به علوم انسانی است. علومی که برخلاف ادعای سکولار بودن و فاقد ارزش بودن ماهیتشان توسط سکولارهای وطنی، کاملا تابع جهانبینی هاست.
🔹البته انتظاری نیست جناب غرویان احترامی به اندیشه های علامه مصباح بگذارد زیرا متاسفانه ایشان به تاسی از جریان اصلاحات کینه های عمیق تری از مرحوم علامه دارند ولی توصیه میکنیم اقلا اگر فرصتی داشتند و مصاحبه های پی در پی خود با رسانه های اصلاحطلب، فراغتی حاصل کردند، اندیشه های بزرگانی چون مقام معظم رهبری و علامه جوادی را در مورد ماهیت علوم و مبنای علوم مطالعه کنند.
البته با توجه به بیانات جناب غروی چنین برداشت میشود که هر سخنی بر خلاف نظر ایشان ضد علم و نهایتا شبه علم است و اصل همان است که غرویان گوید و لا غیر!.
🔹️و البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که به نوعی پدر این جریان فکری در تضاد و تقابل با علم دینی، عبدالکریم سروش است که اینک گویا اتحادی نانوشته بین او و جریان #سکولار_حوزوی شکل گرفته و با ادبیات واحد بر علیه اسلام سیاسی و دین حداکثری قلم فرسایی و مصاحبه و... میکنند.
🔹️گفتنی است این مواضع آقای غرویان تازه نیست و ایشان سال هاست جزو سربازان جریان سکولار حوزوی هستند که اوج آن در مصاحبه معروفش با روزنامه شرق در دهه ۸۰ بود که با مخالفت قاطبه بزرگان و مراجع تقلید مواجه شد و جامعه مدرسین بر علیه او بیانیه صادر کرد.
🔹️بعد از آن وقایع ایشان به قول خودشان توبه نامه ای صادر و از بزرگان و مراجع عذرخواهی کردند اما گویا اندکی بعد توبه شکستند...
✍️سعید فتحی
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
🔵 شاخصه های شهر با فرهنگ
شهر با فرهنگ مجموعهای از ویژگیها و شاخصههایی دارد که نشاندهنده سطح بالای تعاملات اجتماعی، فرهنگی و تمدنی در آن شهر است. برخی از این شاخصهها عبارتاند از :
1. رعایت ادب و احترام عمومی: در یک شهر با فرهنگ، مردم به یکدیگر با ادب و احترام برخورد میکنند. ارزشهایی مانند مدارا، همکاری و توجه به حقوق دیگران رعایت میشود.
2. حفظ میراث فرهنگی: حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی یکی از اولویتهای مردم و مسئولان شهر است. این نشاندهنده آگاهی و علاقه به گذشته و هویت تاریخی جامعه است.
3. سرمایهگذاری در هنر و فرهنگ: شهر با فرهنگ معمولاً دارای امکانات و زیرساختهایی برای ترویج هنر، موسیقی، تئاتر، و دیگر فعالیتهای فرهنگی است. این شهرها معمولاً موزهها، کتابخانهها و گالریهای هنری مهمی دارند.
4. آموزش و پرورش با کیفیت: یکی از مهمترین شاخصهها، وجود سیستم آموزشی قوی و مدارس و دانشگاههای معتبر است که به تقویت فرهنگی مردم کمک میکند.
5. توجه به محیط زیست: شهرهای با فرهنگ معمولاً به حفظ و توسعه فضای سبز و محیط زیست اهمیت میدهند و شهروندان مسئولیتپذیری بیشتری نسبت به محیط اطراف خود دارند.
6. ترویج مشارکت اجتماعی: در این شهرها، مردم در امور اجتماعی و مدنی مشارکت فعالی دارند و نهادهای مدنی و اجتماعی قدرتمند و فعال هستند.
7. تعدد و تنوع فرهنگی: شهرهای با فرهنگ اغلب چندفرهنگی هستند و مردم از قومیتها، مذاهب و فرهنگهای مختلف با یکدیگر در تعاملاند و تنوع فرهنگی را به عنوان یک ارزش تلقی میکنند.
8. احترام به قوانین و حقوق شهروندی: رعایت قوانین اجتماعی، احترام به حقوق افراد و تلاش برای بهبود زندگی اجتماعی از شاخصههای مهم یک شهر با فرهنگ است.
9. ترویج کتابخوانی و علماندوزی: در این شهرها، مردم به کتابخوانی و یادگیری علاقهمندند و کتابفروشیها و کتابخانهها رونق دارند.
10. توسعه پایدار و هوشمند: شهرهای با فرهنگ از نظر زیرساختی به دنبال توسعه پایدار و بهرهبرداری هوشمند از منابع هستند. توجه به تکنولوژیهای نوین و سیستمهای حمل و نقل عمومی کارآمد از دیگر ویژگیهای چنین شهرهایی است.
✅ این شاخصهها به شکلگیری جامعهای پویا و متعهد به ارزشهای فرهنگی کمک میکنند.
✍ موسی آقایاری
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
زیست شهیدانه
▪️شجاعت یک مفهوم است که مصداقش میتواند در زندگی افراد متفاوت باشد. یکی میشود شهید خلیلی و دیگری شهید حججی. هردوی اینها نشان دادند که شجاعت ایستادن دربرابر ظلم را دارند؛ یکی ظلم در حق دختری در خیابان و دیگری ظلم در حق اهلبیت'ع' و جنایات دیگر.
▪️حال جوانی پیدا میشود که شجاعت را در ساخت موشک و رفتن در فضای هستهای و اتمی کشور میداند. و شجاعت این را دارد که خطرهای مسیر را بهجان بخرد. یا شهید شهریاری میشود یا طهرانیمقدم و .....
▪️برای افرادی که میخواهند از این شهدا الگوبرداری کنند، نباید وارد مصداق شجاعت بشوند که گاهی تکلیف متفاوت است. ما در هر امری باید "شجاعت" داشته باشیم و شجاعت این را که تکلیفمان را تشخیص داده و عمل کنیم. این خود کیفیتی از الگوبرداری از شهید است.
✍امیرحسناوصالی
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
🔵 با خداحافظی آیتالله خاتمی ؛ چشمانتظار طلوع امام جمعهای جدید در افق شور و شعور حسینی
🔹با خداحافظی آیتالله خاتمی از جایگاه معنوی مقام امام جمعه زنجان، بار دیگر دلهای مردم مؤمن و انقلابی این شهر به دریای شور و شعور حسینی متصل شده و نگاهها به سوی رهبر فرزانه انقلاب دوخته شده است.
🔹در این روزها که عطر ایمان و ولایت در فضای زنجان پیچیده است، انتظار شیرین معرفی امام جمعهای جدید، همچون خورشیدی تابان در افق دلهای این مردم ولایتمدار، شعلهور است.
🔹امامی که در اوصاف او باید گفت: او باید همچون پدری مهربان و دلسوز، همواره در کنار مردم باشد و دردها و مشکلات آنها را بهخوبی درک کند. خطیب جمعه باید بهمانند سنگری مستحکم، حافظ آرمانهای انقلاب و ارزشهای اسلامی بوده و در مسیر تعالی اخلاقی و معنوی جامعه گام بردارد. حکمت و دانش او، از چشمهسار دین الهام گیرد و کلام او، بذرهای امید و ایمان را در دلها بنشاند.
🔹این امام، باید نهتنها راهنمایی برای حرکتهای اجتماعی و سیاسی مردم باشد، بلکه مرهمی بر دردهای آنان در برابر چالشها و مشکلات زندگی روزمره نیز باشد. انتخابی که قطعاً با هدایت و نور حکیمانه مقام معظم رهبری، آغازی خواهد بود بر فصل جدیدی از شکوفایی معنوی و اجتماعی در این شهر پرتلاش و خداجوی.
✅ در خاتمه، وظیفه خود میدانم با خلوص قلب و نهایت ارادت، از عالم ربانی و روحانی بصیر، حضرت آیتالله خاتمی (زید عزه) تقدیر و تشکر ویژه نمایم. ایشان در سالیان متمادی در سنگر خطیر امامت جمعه زنجان، با درایتی ژرف و هوشیاری بیبدیل، همچون سربازی مخلص و جانبرکف، پاسدار آرمانهای والای انقلاب شکوهمند اسلامی و مدافع ارزشهای متعالی آن بودهاند. بیتردید، حضور استوار و بصیرت نافذ ایشان همواره چراغ راه حقجویان و مایه دلگرمی مؤمنان و انقلابیون بوده و هست.
✍ موسی آقایاری
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
مهمترین حوادث در زمان ولادت پیامبر اکرم (ص)
در روایات اسلامی، وقایع شگفتانگیزی در زمان ولادت پیامبر اکرم (ص) ذکر شده است که نشان از اهمیت این واقعه در تاریخ بشریت دارد. گرچه تعیین "مهمترین" حادثه به صورت قطعی دشوار است، اما برخی از روایات به وقایعی اشاره میکنند که به عنوان نشانههایی از آمدن پیامبر بزرگ اسلام تلقی میشوند. برخی از مهم ترین آنها عبارتند از.
🔹نوری که جهان را روشن کرد: بسیاری از روایات به نوری اشاره میکنند که در هنگام ولادت پیامبر (ص) از آسمان تابیده و جهان را روشن کرده است. این نور، نمادی از آمدن پیامبری است که قرار است تاریکی جهل و شر را از دل انسانها بزداید.
🔹لرزش کعبه و شکستن بتها: برخی روایات از لرزش کعبه و شکستن بتهای اطراف آن در زمان ولادت پیامبر (ص) خبر میدهند. این واقعه نشان از قدرت خداوند و پایان عصر بتپرستی است.
🔹خاموشی آتشکده فارس: آتش معبد فارس که هزاران سال روشن بود، در شب ولادت پیامبر (ص) خاموش شد. این رویداد، نمادی از پایان دوران جاهلیت و آغاز عصر نور و هدایت است.
🔹شیون شیطان: شیطان بزرگ با شنیدن خبر ولادت پیامبر (ص) به شدت ناراحت شد و شیون سر داد. این نشان از آن دارد که آمدن پیامبر (ص) و هدایتگری ضربه سختی بر شیطان و نیروهای شیطانی وارد کرده است.
🔺اهمیت این حوادث
این روایات به چند دلیل اهمیت دارند:
🔹تأكید بر اهمیت ولادت پیامبر (ص): این روایات نشان میدهند که ولادت پیامبر (ص) یک رویداد عادی نبوده، بلکه حادثهای عظیم و سرنوشتساز برای بشریت بوده است.
🔹نشانههای الهی: این روایات به عنوان نشانههایی از جانب خداوند تلقی میشوند که نشان میدهند پیامبر (ص) فرستاده خداست.
🔹تغییر در تاریخ بشریت: این روایات نشان میدهند که با آمدن پیامبر (ص) تحولات عظیمی در تاریخ بشریت رخ داده است.
🔺نکته مهم:
این روایات در منابع مختلف اسلامی با جزئیات متفاوت نقل شدهاند و برخی از آنها ممکن است جنبه اسطورهای داشته باشند. با این حال، این روایات در طول تاریخ اسلام، الهامبخش بسیاری از مسلمانان بوده و به عنوان نمادی از اهمیت ولادت پیامبر (ص) مورد توجه قرار گرفتهاند.
✍️ علی اسدی
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan