☘
ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻻﺯﻫﺮ ﻣﺼﺮ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﺮﮐﺰ ﺻﺪﻭﺭ ﻓﺘﻮﺍ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺗﺴﻨﻦ ﻭ ﺍﺯ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬﺍﺭ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﻋﻠﻤﯽ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺍﺳﺖ . « ﺷﯿﺦ ﺍﺣﻤﺪ ﺍﻟﻄﯿﺐ » ﺭﺋﯿﺲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻷﺯﻫﺮ ﻣﺼﺮ، ﺩﺭ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﺍﯼ ﺑﺎ ﺷﺒﮑﻪ “ ﻧﯿﻞ ” ﺩﺭ ﻣﺼﺮ ﮔﻔﺖ ﻣﺬﻫﺐ ﺷﯿﻌﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺍﺳﻼﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ، ﺷﯿﻌﻪ ﺷﻮﻧﺪ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﭼﻬﺎﺭﮔﺎﻧﻪ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺑﻪ ﻣﺬﻫﺐ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻣﯽﺭﻭﻧﺪ .
ﺭﺋﯿﺲ ﺍﻻﺯﻫﺮ ﺩﺭ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺑﺎ ﺷﺒﮑﻪ ﻧﯿﻞ ﻣﺼﺮ ﻣﻄﺎﻟﺒﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﻣﻄﺮﺡ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﻣﺘﻦ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺫﯾﻞ ﺍﺯ ﻧﻈﺮﺗﺎﻥ ﻣﯽﮔﺬﺭﺩ :
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﺳﻮﺍﻝ ﮐﺮﺩ ﺁﯾﺎ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺷﻤﺎ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﺷﯿﻌﻪ ﻣﺸﮑﻞ ﻧﺪﺍﺭﺩ؟
– ﺷﯿﺦ ﻃﯿﺐ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ : ﻧﻪ ﭼﻪ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ، 50 ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﺷﯿﺦ ﺷﻠﺘﻮﺕ ﻓﺘﻮﺍ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﯿﻌﻪ ﻣﺬﻫﺐ ﭘﻨﺠﻢ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺖ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮔﻔﺖ : ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺷﯿﻌﻪ ﺷﺪﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﭼﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﮑﻨﯿﻢ؟
– ﺷﯿﺦ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ : ﺧﻮﺏ ﺑﺸﻮﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﮐﺴﯽ ﺍﺯ ﻣﺬﻫﺐ ﺣﻨﻔﯽ ﺑﻪ ﻣﺎﻟﮑﯽ ﺑﺮﻭﺩ ﻣﺎ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯽﮔﯿﺮﯾﻢ؟ ﺧﻮﺏ ﺍﯾﻦﻫﺎ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻣﺬﻫﺐ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﺑﻪ ﻣﺬﻫﺐ ﭘﻨﺠﻢ ﺭﻓﺘﻪﺍﻧﺪ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺎ ﺩﺭﺣﺎﻝ ﻗﻮﻡ ﻭ ﺧﻮﯾﺸﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﺎ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ .
– ﺷﯿﺦ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ : ﭼﻪ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﯿﻦ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﺖ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮔﻔﺖ : ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﻗﺮﺁﻧﺸﺎﻥ ﻓﺮﻕ ﻣﯽﮐﻨﺪ .
– ﺷﯿﺦ ﻃﯿﺐ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ : ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻑﻫﺎ ﺧﺮﺍﻓﻪ ﭘﯿﺮﺯﻥﻫﺎ ﺍﺳﺖ . ﻗﺮﺁﻥ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺎ ﻫﯿﭻ ﻓﺮﻗﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺭﺳﻢ ﺍﻟﺨﻄﺸﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮔﻔﺖ : 23 ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭ ( ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ) ﻓﺘﻮﺍ ﺩﺍﺩﻩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﮐﺎﻓﺮﻧﺪ، ﺭﺍﻓﻀﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ .
– ﺷﯿﺦ ﮔﻔﺖ : ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﺍﻻﺯﻫﺮ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻓﺘﻮﺍ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮔﻔﺖ : ﭘﺲ ﺍﯾﻦ ﺍﺧﺘﻼﻓﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﭼﯿﺴﺖ؟
– ﺷﯿﺦ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ : ﺍﯾﻦ ﺍﺧﺘﻼﻓﺎﺕ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﯿﻦ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺑﯿﺎﻧﺪﺍﺯﺩ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮔﻔﺖ ﻣﻦ ﯾﮏ ﺳﻮﺍﻝ ﺟﺪﯼ ﺩﺍﺭﻡ : ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﺑﻮﺑﮑﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﯿﺪ ﺍﯾﻦﻫﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ؟
– ﺷﯿﺦ ﻃﯿﺐ ﮔﻔﺖ : ﺑﻠﻪ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻣﮕﺮ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻪ ﺍﺑﻮﺑﮑﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﺟﺰﻭ ﺍﺻﻮﻝ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﺍﺳﺖ؟
ﻗﺼﻪ ﺍﺑﻮﺑﮑﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﯾﮏ ﻗﺼﻪ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺑﻪ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﺭﺑﻄﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺟﻮﺍﺏ ﺟﺎ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮔﻔﺖ : ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﯾﮏ ﺍﯾﺮﺍﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻧﺸﺎﻥ ﺍﺯ 1000 ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﻫﻨﻮﺯ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
– ﺷﯿﺦ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ : ﺧﻮﺏ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﻣﻤﮑﻦ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻭﻟﯽ ﺩﻟﯿﻠﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻣﺎ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﭘﺮﺳﯿﺪ : ﺁﯾﺎ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻮﺩﮎ 8 ﺳﺎﻟﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﺷﺪ؟ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﮐﻮﺩﮎ 8 ﺳﺎﻟﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
– ﺷﯿﺦ ﮔﻔﺖ : ﻭﻗﺘﯽ ﯾﮏ ﻃﻔﻞ ﺩﺭ ﮔﻬﻮﺍﺭﻩ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ﺑﺸﻮﺩ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﯾﮏ ﮐﻮﺩﮎ 8 ﺳﺎﻟﻪ ﻫﻢ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﺷﺪ ﻋﺠﯿﺐ ﻧﯿﺴﺖ، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺗﺴﻨﻦ ﺍﯾﻦ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ؛ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﻪ ﺍﺳﻼﻡ ﺁﻧﻬﺎ ﺻﺪﻣﻪﺍﯼ ﻧﻤﯽﺯﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻨﺪ .
https://rahyafteha.ir/3105/ ﺳﺨﻨﺎﻥ - ﺑﺴﻴﺎﺭ - ﻣﻬﻢ - ﺭﺋﻴﺲ -ﺍﻷﺯﻫﺮ - ﻣﺼﺮ - ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ /
☘
549.7K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی مبارک باد
📜قالَ الهادی علیه السلام:
مَرْحَباً بِكَ يَا أَبَا الْقَاسِمِ أَنْتَ وَلِيُّنَا حَقّاً
💠 حضرت آیت الله خوشوقت ره:
✅ یکی از امتیازات بزرگ جناب #حضرت_عبدالعظیم این بود که دینش را به #امام_هادی علیه الصلاة و السلام عرضه کرد
خطاب به امام علیه السلام عرض کرد:
«آقاجان عقیده من نسبت به #خدا این است، نسبت به #اسماء_و_صفات_الهی این است، نسبت به #پیامبر این است، نسبت به #امام این است، نسبت به #قیامت این است»
همه را بیان کرد وسپس عرض کرد:
«آقا من میگویم و شما ببینید هر کجا که #خراب است، شما درست کنید»
حضرت دید همه آنچه را بیان کرد، درست است.سپس امام علیه السلام فرمودند:
«این #دین_من و #دین_آباء_من است، دین خود را محکم نگه دار.»
✅ اینکه میبینیم امام هادی علیه اسلام فرمودند؛ آنهایی که راهشان دور است و نمیتوانند #کربلا بروند، بروند #زیارت_او برای این است
دینش، دین امامش بود، #تابع_امام بود.
هِی نمیرفت از این دهان، از #آن_دهان، از #آن_کتاب، از #آن_مجله، دین را بگیرد، به امام عرضه میکرد وامام تأیید میکرد.
الان هم همان دینی که امام دستور داده اند، موجود است.روایاتش در کتابهای ما هست، شیعه دارد.
🔖 #مدیر_حوزه_علمیه
💠مدیر حوزه های علمیه در پیامی به همایش بین المللی «ذلت تسلیم و خیانت به آرمان های اسلامی»
🔹همه عالمان بزرگ اسلام هرگونه همکاری با رژیم غاصب صهیونیستی و به رسمیت شناختن آن را حرام دانستند.
🔹در طول هفتاد سال گذشته خط ثابتی را در محکوم سازی تأسیس رژیم غاصب صهیونیستی از سوی عالمان دینی و حوزه های علمیه شاهد هستیم.
🔹 امروز به برکت انقلاب اسلامی محور مقاومت شکل گرفته و این رژیم غاصب از درون و بیرون در محاصره قرار دارد، اما باید دانست که این غده سرطانی هیچگاه از زیاده خواهی ها و خوی جنگ طلبی و تهدید ملت های منطقه دست برنداشته است و همواره می خواهد اندیشه توسعه طلبانه شیطانی خود را محقق کند.
🔹انتخابات آزاد که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب می باشد ، راه حل اساسی مسأله است و مشکل فلسطین تنها از همین طریق حل خواهد شد.
➡️ @shorayeaali
➡️ @SHORAADMIN
🔖 #عضو_شورای_عالی
💠آیتالله محسن اراکی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه در همایش بینالمللی «ذلت تسلیم و خیانت به آرمانهای اسلامی»
🔹هویت هر ملت بستگی به میزان قوه ارادهاش در پیگیری مصالح و اهدافش دارد. امتی که چنین ارادهای نداشته باشد، نه تنها به مقاصد خویش دست نمییابد، بلکه به تدریج نابود میشود.
🔹راهبرد اساسی دشمن برای مقابله با دنیای اسلام تفرقهافکنی است . این بدان جهت است که ملتی که دچار تفرقه باشد، نمیتواند مقاومت داشته باشد، از این رو به آسانی شکست خواهد خورد؛ امروز قدرت استکباری در جهان سر بلند کرده و تنها با اسلام هم دشمنی ندارد، بلکه دشمن همه بشریت محسوب میشود و میخواهد جهان را در برابر خود به زانو در بیاورد.
🔹 اگر ملتهای منطقه با یکدیگر متحد شوند و در برابر دشمن مقاومت کنند به قدرت نخست جهانی تبدیل خواهند شد
🔹ارتباط با دنیای استکبار به سرکردگی امریکا هیچ نفعی برای ملتهای مسلمان ندارد. امروز برخی در کشور همواره دم از صلح و سازش میزنند و مرادشان از این موضوع تسلیم شدن در برابر زیادهخواهیهای استکبار است؛ ما بر اساس آموزههای قرآنی صلحطلب هستیم، اما صلحطلبی به معنای تسلیم شدن در برابر دشمن و از دست دادن روحیه جهادی نیست.
➡️ @shorayeaali
➡️ @SHORAADMIN
39.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ
🎤 صحبتهای دکتر تیجانی
📓 کتاب "آنگاه هدایت شدم "
⏰ زمان کلیپ: ۱۱ دقیقه
🎞 حجم کلیپ: ۳۸ مگابایت
تذکر: ۲۰ ثانیه اول فیلم مقدمه است، در ادامه فیلم داستان نگارش کتاب و همچنین برخی خاطرات و تاثیرات شگرف این کتاب از زبان دکتر تیجانی بیان می شود
☘
✍پرسش اساسی که فقه و فقاهت امروز را دچار چالش اساسی کرده است:
💢آیا فقه همچنان باید بر پایه استنباط احکام جزئی و منفرده حرکت کند، یا متولی استنباط احکام نظامات نیز هست؟
💎ضرورت این بحث از این روست که:
بسیاری از موضوعات دنیای مدرن از ویژگی نظام مند برخوردارند؛ یعنی مجموعه از احکام خرد، ذیل مبانی و اصول کلان که مجموعا در راستای اهدافی حرکت می کنند. مثلا موضوعاتی چون بانک، بیمه و ... که خود نیز ذیل نظام کلان تری(نظام اقتصادی) قرار دارند.
⌨سوال اساسی این است که فقه صرفا باید این نظامات را به موضوعات خرد و جزئی تجزیه کند و احکام هر یک را استنباط کند؟ یا دستگاه استنباطی به منتجّه و برایند آن موضوعات کلان و نظام مند نیز توجه کند؟
💎از این جهت که برایند آن با حکمی از احکام اسلام و یا با نظامی از نظامات شریعت در تعارض نباشد.
💎مثلا ممکن است بانک را به اجزائی تقسیم کنیم و هر یک را ذیل عناوین خرد چون مزارعه، مساقات، بیع و غیره درآوریم، بدون اینکه توجه داشته باشیم برایند بانک، ربوی است. و یا شبکه بیمه ای را بدون اینکه توجه داشته باشیم با نظام خانوادگی اسلام در تعارض است، از آن بگذریم.
☘