💠 رحلت محمدبن عثمان بن سعید عَمْری دومین نائب امام زمان (عج) در غیبت صغری (305ق)
✍ ابوجعفر، محمد بن عثمان بن سعيد عَمري اسدي دومين نايب و وكيل منصوب امام زمان (عج) بود كه پس از وفات پدرش عثمان بن سعيد در ايام غيبت صغری امام زمان (عج) به اين مقام برگزيده شد.
✅ شیخ طوسی در کتاب الغیبه، روایتی نقل کرده که بر اساس آن، محمد بن عثمان و پدرش، عثمان بن سعید، هر دو ثقه و مورد اعتماد امام حسن عسکری(ع) بودهاند. بنابر این روایت امام حسن عسكری علیهالسلام درباره وثاقت اين پدر و پسر به يكي از يارانش فرمود:
🌷 العَمري (عثمان بن سعيد) و ابنه ثقتان، فما أدّيا اليك فعنّي يؤدّيان، فلمّا قالا لك فعنّي يقولان، فاسمع لهما و أطعهما، فانّهما الثقتان المأمونان.(1) عثمان بن سعيد عَمري و فرزندش محمد بن عثمان، مورد اطمينان و اعتمادند. پس آن چه به تو ميرسانند، از سوي من ادا ميكنند. بدين جهت هرگاه چيزي به تو بگويند، بدان كه از سوي من به تو گفتهاند. از آن دو شنوايي داشته و آنان را پيروي نما زيرا آن دو مورد اطمينان و امينند.
✅ سرانجام در آخرين روز جمادی الاول در سال 305 و به قولي سال 304 قمري وفات يافت و طبق سفارش او كه برگرفته از توقيع شريف ناحيه مقدسه بود، ابوالقاسم حسين بن روح نوبختي جانشنين وي گرديد.
(1) شیخ طوسی، الغیبه، ص243.
4.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 گزارش خبر ساعت ۲۱ سیما
از دروس #خارج_فقه_معاصر حوزه های علمیه 💯
💡 برگزاری ۱۵ درس خارج فقه معاصر جهت #تحول_اجتهادی در موضوعات: پزشکی، بورس و بازار سرمایه، پول، رمز ارزها و بیت کوین، شخصیت حقوقی، قانون گذاری، حقوق کودک، حقوق شهروندی، نظام سیاسی، شبکه های اجتماعی، سرمایه گذاری استارت آپ ها، نظام اقتصادی اسلام و...
✅ شرکت هزاران نفر از طلاب در دروس خارج فقه معاصر
✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از #کانال_رسمی دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید:
https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
#نگاه_شیعه_انقلابی به #فاطمیه یک نگاه تشریفاتی و سمبلیک نیست
#شیعه_پویایی ، هویت ،#حق_طلبی و #ظلم_ستیزی خود را مدیون حضرت زهرا سلام الله علیها می داند.
رهبر انقلاب : «چون انقلاب شیعه از حضرت زهرا (س) شروع شد، #اول_انقلابى_شیعه، فاطمه زهرا دختر پیغمبر (ص) است.» ۱۳۵۱/۱۱/۲۵
#انقلاب_فاطمی
#حوزه_علمیه_مسوول_انحرافات_نسل_های_بعد
حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره):
🔻 متاسفانه به جایی رسیده ایم که هیچ نهاد اقتصادی وجود ندارد که از #ربا مصون مانده باشد.
🔷 این اتفاق به دلیل همان نگاهی است که #حوزه_علمیه_تنها_باید_به_مسائل_معنوی_و_آخرتی مردم برسد!
🔷اگر #انحرافی در نسل های بعدی رخ دهد، حوزه علمیه مسئول است. اولین وظیفه ما نیز این است که در مقابل انحرافات سکوت نکنیم.
📅97/06/12
#حوزه_سکولار
#حوزه_علمیه_و_منحصر_کردن_دین_در_طهارت_و_صلات
⁉️عمده بحث های امروز حوزه به طهارت وصلات می گذرد، آیا عمر انبیاء به همین ها گذشت؟!
آیت الله مصباح یزدی(ره):
🔸بخش اصلی دین، #مسائل_اجتماعی است؛ اما چرا تنها به چند آیه قرآن که متکفل بیان مسائل فردی است، اکتفا کردهایم؟ آیا آیات دیگر قرآن برای ما نازل نشده است؟! عمده بحثهای امروز حوزه، #طهارت و #صلات است؛ مگر چند آیه قرآن کریم در مورد شکیات نماز و نجاسات و مطهرات داریم؟ چرا به گونهای رفتار میکنیم که گویا #دین_منحصر در همینهاست! آیا عمر انبیا و ائمهعلیهمالسلام به همینها گذشت؟
👈🏻 بنده به عنوان اتمام حجت به شما عرض میکنم، در طول زندگیام و به مناسبتهای مختلف، سفرهای محدودی به کشورهای دیگر داشتهام؛ در بین مردم آنها هزاران بلکه میلیونها انسان وجود دارند که تشنه اسلام و عمل به معارف الهی هستند؛ اما نمیدانند و حجت بر آنها تمام نشده است؛ من و شما عذری برای کوتاهی در این زمینه نداریم.
🔸 امروز در دورترین نقاط عالم کسانی هستند که تمام امیدشان به انقلاب خمینی(ره) است که دین را در دنیا احیا کرد؛ اما آیا ما چه اندازه نیرو داریم که بتوانند این وظیفه سنگین را به دوش بکشند! ما سرگرم چه هستیم؟ شب و روزمان به چه میگذرد؟ فردا جواب خداوند و شهدا را چه خواهیم داد؟!
97/10/15🗓
#حوزه_سکولار
#مادر_مشکلات
🔻 آیتالله حسینی همدانی در خطبههای نماز جمعه کرج:
🔰در برقراری «عدالت» ملامت هیچ ملامت کنندهای در امام علی (ع) اثر نداشت / اگر گرهای به کاری افتاده حضور مردم آن گره را بازکرده است
🔸 آیتالله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبههای نماز عبادی سیاسی جمعه بیست و ششم دیماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) با اشاره به سوم جمادیالثانی سالگشت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها، بیان داشت: حضرت صدیقه طاهره سلامالله علیها بانویی است که نشان داد یک زن مسلمان میتواند با حفظ حریم عفّت و ارزشهای انسانی، در تمام عرصههای جامعه حضور فعال، پویا، نقشآفرین و مؤثر داشته باشد.
🔹 وی در ادامه بابیان اینکه این نگرش نسبت به زن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جامعه به وجود آمد، اظهار داشت: جریاناتی که بعد از ارتحال رسول خدا برای جامعه اسلامی پیش آمد احتیاج به بحثهای دقیق جامعهشناسی سیاسی و حتی معرفت دینی دارد تا ابعاد موضوع کاملاً روشن شود و ریشه خطبهی طوفانی و آتشین زهرای اطهر معلوم شود که مسئله فقط غصب اراضی و باغات نبوده و موضوع انحراف جدی بوده که هم عوام و هم خواص جامعه را تحت تأثیر قرار داده است.
🔸 امامجمعه کرج با تأکید بر اینکه اقدامات روشنگرانه حضرت زهرا سلامالله علیها از مواردی است که باید بهدقت در آن غور کرد، گفت: یکی از کارهایی که حضرت در این مسیر انجام داد افشای توطئه براندازی و علتهای آن و بازخوانی روشهای عملیات آنان بود که مهمترین علت را هم عدالت محوری و اجرای بیچونوچرای عدالت میداند که عدهای هواپرستِ دنیازدهِ فریفته جاه برعلیه امام اقدام کردند.
🔹 آیتالله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه در برقراری «عدالت» ملامت هیچ ملامت کنندهای در امام اثر نداشت، عنوان کرد: حضرت زهرا سلامالله علیها در مسیرِ روشنگری به کوتاهیهای مردم و عدم اقدام و قیام در مقابل انحراف هم تذکرات فراوانی دادهاند.
🔸 وی در بخش دیگری از بیانات خود با تأکید بر اینکه در طول این بیش از چهل سال و بلکه قبل از آن هر کاری که مردم در آن مشارکت مستقیم داشتند، به نتیجه مطلوب رسیده است، بیان داشت: اگر گرهای به کاری افتاده حضور مردم آن گره را بازکرده و همه از آن بهرهمند شدهاند.
🔹 نماینده ولیفقیه در استان البرز در ادامه بابیان اینکه مهمترین امور بعد از خود انقلاب، پیروزی در دوران دفاع مقدس بود، با اشاره به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب میفرمایند: «ملت باید وسط بیاید همچنان که ملت ایران انقلاب را به پیروزی رساند. جنگ را هم ملت ایران باید به پیروزی برساند. امام این را تشخیص داد و بر اساس آن عمل کرد… در دفاع مقدّس برای حضور مردمی یک مدلسازی جدیدی انجام گرفت. نحوهی حضور مردمی یک نحوهی شگفتآوری است و بر اساس این حضور، بُروز استعدادها است… اوّلاً همهی آحاد ملّت ایران، آنهایی که مایل بودند در این عرصه شرکت کنند، هر که بود، هر چه بود، توانست در یک شبکهی زنده، کارآمد، داوطلبانه و پُرشور جای خودش را پیدا کند.»
🔸 آیتالله حسینی همدانی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب مواردی را مثال زدند تا اینکه فرمودند: «همه میتوانستند جای خودشان را پیدا کنند و مشغول بودند… کاسب جزء، روحانی مسجد، کارگر کارخانه، شاعر و سرودخوان، راننده و صاحبکار و ریختهگر، کشاورز روستایی، کارمند اداری و انواع و اقسام گروههای مردمی میتوانستند در این شبکهی عظیم مردمی حضور پیدا کنند؛ این یک مدل جدید بود. این در دنیا هیچ سابقهای ندارد؛ هیچ جا ما نمونهاش را نخواندهایم و نشنیدهایم… بعد، در این حرکت دستهجمعی چه استعدادهایی ناگهان پیدا بشود. فرض کنید فلان جوان از روستایی در فلان نقطهی کشور «مثلاً روستایی در کرمان» بیاید داخل شهر و بپیوندد به اینها، بعد بشود مثلاً حاج قاسم سلیمانی؛ یعنی یک چنین حرکت عظیمی بوده… این مدل ابتکاری از حضور مردم همیشه میتواند مطرح باشد.»
🔹 وی در ادامه خاطرنشان ساخت: امروز هم ما میتوانیم، اگر همّت کنیم و با نگاه درست به مردم و مسائل نگاه کنیم، میتوانیم از این مدل استفاده کنیم همانطور که امروز وقتی از مشارکت مردم برای بهتر شدن اوضاع کرونا استفاده میکنیم موضوع رو به بهبودی میرود.
📑 مشاهده متن کامل در:
🌐 http://emamjomekaraj.ir/?p=32055
✔️ کانال اطلاعرسانی دفتر امامجمعه کرج
🖥 https://sapp.ir/EmamJomeKaraj_ir