🌱
💢 استقبال برای ورود به حوزه های علمیه سیر صعودی دارد/به محض تایید مراجع ذی صلاح، کلاس ها حضوری می شود
💢 معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: ما در بخش کمّی از سال ۹۱ تا ۹۸ یک سیر نزولی در پذیرش داشته ایم؛ اما از سال ۹۸ سیر صعودی شده و ما از زیر ۱۰ هزار نفر متقاضی سال ۹۸ امروز به ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر متقاضی رسیده ایم که این ها به دلیل تصمیمات کلیدی است که در ستاد سیاستگذاری پذیرش حوزه های علمیه اتخاذ شده است.
🌱
حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد در آئین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ حوزه های علمیه که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا، برگزار شد، با اشاره به وضعیت تدریس و امتحانات سال گذشته در فضای مجازی، عنوان کرد: ۵۳ و نیم درصد کلاس های ما در کشور حضوری بوده و ۴۶ و نیم درصد هم مجازی بوده و اکثر مجازی ها هم مربوط به قم است.
وی افزود: در شهرهای دیگر به دلیل جمعیت کم مدارس، کلاس های حضوری، بیشتر بود؛ ۷۲ و نیم درصد از طریق ایتا، ۱۷ و نیم درصد از اسکای روم و ۱۰ درصد از سامانه مجازی حوزه و سایر سامانه ها استفاده شد.
معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: ۲۴۰ هزار ساعت درس با چند گویش در سامانه نجاح بارگذاری شده است.
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد تاکید کرد: ما در سال تحصیلی پیش رو هم اجبارا کار تحصیل را مجازی آغاز می کنیم و به محض اجازه دادن مراجع ذی ربط، حوزه نسبت به حضوری کردن کلاس ها اقدام می کند.
وی ادامه داد: ۸۲ درصد امتحانات کشور در سال گذشته حضوری بوده و عمده امتحانات غیرحضوری در قم بود، اما در استان های دیگر عمدتا حضوری بود، تا بهار سال گذشته ۴۰۶ رشته، گرایش و رویکرد به تصویب شورای گسترش حوزه ها رسید و در سال ۹۵ که بحث درختواره شروع شد، حوزه ۳۸ رشته و گرایش داشت که فقط ۵ رشته، سرفصل هایش مصوب شده بود.
معاون آموزش حوزه های علمیه تصریح کرد: در ارتباط با سرفصل ها، ۶۳ رشته و گرایش مصوب شده که ۱۵ و نیم درصد است؛ ما برای اینکه به این میزان سرفصل مصوب برسیم، بیش از ۱۱۱ جلسه داشتیم و پیش بینی می کنیم که برای تصویب ۱۰۰ درصدی بیش از ۹۰۰ جلسه باید برگزار شود.
وی اضافه کرد: تا قبل از درختواره، ۳۸ رشته و گرایش داشتیم و از این تعداد امروز به ۸۵ رشته و گرایش اجرا شده رسیدیم و ۷۹ درصد دیگر کار باقی مانده است؛ در این راستا سرفصل ها باید تدوین شود و به سمت اجرا روانه شود.
معاون آموزش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: ما تا ۵ سال آتی باید به ۴۰۶ رشته و گرایش برسیم تا حوزه برای نظام اسلامی و سطح بین الملل بتواند سرباز تربیت کند، امروزه مصوبه ای از سوی شورای گسترش حوزه ها تصویب شده به این معنا که ما برای سطح یک مدرسه، برای سطح دو به بالا مدرسه عالی حوزوی، برای رشته ها، مرکز تخصصی، موسسه عالی و مجتمع عالی حوزوی داشته باشیم.
وی مطرح کرد: مدارس سطح یک، ۵۴ و نیم درصد واحدهای آموزشی، مدارس عالی که برای سطح دو به بالا است ۲۷ درصد، ۷ درصد مراکز تخصصی و یک و نیم درصد برای موسسه و مجتمع اختصاص دارد.
معاون آموزش حوزه های علمیه عنوان کرد: ما در قم باید مشخص کنیم که چند مرکز و مجتمع نیاز داریم تا بتوانیم درختواره ها را به نتیجه مطلوب برسیم.
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به پذیرش حوزه های علمیه بیان کرد: ما در بخش کمی از سال ۹۱ تا ۹۸ سیر نزولی در پذیرش داشته ایم؛ اما از سال ۹۸ سیر صعودی شده و ما از زیر ۱۰ هزار نفر متقاضی سال ۹۸ امروز به ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر متقاضی رسیده ایم که این ها به دلیل تصمیمات کلیدی است که در ستاد سیاستگذاری پذیرش حوزه های اتخاذ شده است.
وی اظهار داشت: سیر کیفی پذیرش از ۱۰ سال گذشته تا کنون متفاوت شده است ؛ به این معنی که در سال ۹۱ معدل ورودی ما ۱۵ ونیم بوده و امروز به بالای ۱۷ ونیم رسیده ایم.
#پاراگراف
دویست سال قبل، آذربایجان مراکز متعدد فرهنگی و مدارس علمیه پر رونقی داشته است. علمای سرشناسی همچون آیت الله بادکوبه ای با سابقه درخشانی در آنجا حضور داشتند. از سال 1920 م، همزمان با قدرت یافتن کمونیست ها در دوران 70 ساله سوسیالیستی و سلطه شوروی بر این کشور اسلامی، حدود سه هزار نفر از علما، بانوان شیعه جمهوری آذربایجان و مراجع تقلید به شیوههای گوناگون توسط کمونیستها به شهادت رسیدند. اگرچه اکثریت مردم همچنان شیعه بودند، ولی فشارها و فقدان علمای دینی، عامل مهمی در ضعف فکری و مذهبی شیعیان جمهوری آذربایجان شد. تنها عاملی که توانست روح دینداری و اعتقاد به تشیع را طی دوران سلطه کمونیستی در این منطقه زنده نگاه دارد، تعصب و ارادت به اهل بیت علیهم السلام آن هم به واسطه عزاداری حضرت سید الشهدا بوده است.)
در فاصله سال های 1929 تا 1939 م، بیش از 300 هزار نفر از دینداران آذری توسط کمونیستها قتلعام شدند. در سال 1929 م، حدود 120 مسجد تخریب و حدود 400 مسجد بسته شد. ماموران نظام کمونیستی علما و روحانیون را وادار به اقدامات ضد دینی از قبیل سوزاندن قرآن مینمودند، وقتی علما مقاومت میکردند آن ها را در چاههایی که نارگین نامیده میشد میانداختند و چاه را منفجر مینمودند.
📚بانوان شیعه جمهوری آذربایجان؛ دیروز، امروز و فردا
نویسنده: نرجس خاتون محمدی
@tollabolkarimeh 🌷
5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 شأن روحانیت حیات بخشی است
❇️ فراتر از این حیات ظاهری یک چیزی وجود دارد که به آن گفته میشود حیات طیّبه.
❇️ آن چیست؟ آن همین زندگی است درحالیکه با ایمان باشد.
❇️ زندگی احتیاج دارد به آب و به هوا و به خوراک و به علم و به فنّاوری و به همهچیز؛ زندگی به همهی اینها احتیاج دارد، منتها اگرچنانچه بدون ایمان شد، این حیات نیست؛ مرده است.این را قرآن حیات نمیداند.
❇️ حیات آنوقتی است که این مجموعهی تحرّکات زندگی و عوامل زندگی همراه بشود با ایمان؛ نور پیدا کند؛ مثل محیط ظلمانی است که در آن نوری تابانده میشود.
❇️ این شأن روحانیّت است. شما میخواهید حیات ببخشید به جامعهی بشری.این طبعاً همان مشکلات انبیا را دارد، همان اجر نبوّتها را هم دارد، همان توفیقات انبیا را هم دارد...
❇️ پس کار شما کار پیغمبران است؛ هم حرفتان سبز خواهد شد و بلاشک پیش خواهد رفت، هم توفیقات الهی شامل حالتان خواهد بود.
🎤امام خامنه ای؛ ۱۳۹۶،۰۶،۰۶
#رسالت_حوزه_انقلابی
@tollabolkarimeh
9.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴کشتار وسیع مردم در یک خیابان از زمین و هوا در روزی که راهها برای فرار مردم بسته شد
🔻رویداد ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ شناخته شده با نام «جمعهٔ سیاه» که در برخی منابع از آن با عنوان «کشتار ۱۷ شهریور» نیز یاد میشود،
🔹تظاهرات بدون خشونت و سلاح مخالفین و انقلابیون در محلات جنوبی تهران، خیابان ژاله پیشین و میدان ژاله به شهادت دهها نفر فقط دریک روز و یک خیابان انجامید
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه برادران استانالبرز
🔵 صرف میر را در مدرس بخوانید
کتاب صرف میر به اسم نویسندهاش میر سیدشریف است. این کتاب نیز در علم صرف و به فارسی است. صرف میر در سی و یک فصل تنظیم شده و شامل مباحث افعال و اسما با تمام مشتقاتش است. در اين كتاب مىخوانيم كه كلمه يا اسم است يا فعل يا حرف و اسم نيز بر سه قسم ثلاثى، رباعى و خماسى است و فعل بر دو قسم ثلاثى و رباعى است و هركدام از اين اقسام يا مجرد است و يا مزيد و هركدام از اين اقسام داراى ابوابى هستند.
مؤلف سعى كرده با استفاده از مثالهاى متفاوت، تمام ابواب مذكور را براى طالب علم عربى بهخوبى بیان کند. این کتاب جزو متون درسي حوزه علميه بوده، ولي در حال حاضر كتاب هاي ديگري مثل «صرف ساده» و «مبادي العربيه» جايگزين آن شده اند.
نسخه حاضر از اين كتاب در ضمن مجموعه «جامع المقدمات» با تعليقات و حواشي مرحوم علّامه مدرس افغاني مي باشد.
📱 اپلیکیشن مَدرَس را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید.
#کتاب
#صرف_میر
#کتب_درسی_حوزه
🌐 http://madras.app
🌐لینک کانال معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز در ایتا:
https://eitaa.com/pazhoohesh_alborz/13
❇️ جهانی فکر کردن تکلیف مومن است
حجتالاسلاموالمسلمین صدیقی، امام جمعه موقت تهران، امروز در سومین اجلاس بین المللی فعالان مهدوی:🔻
◻️ خودسازی و توانمندسازی در اسلام اهمیت بسیار زیادی دارد، در دیدگاه اسلامی کمک کردن به فرد نیازمند یک امر موقتی است آنچه ضرورت دارد توانمند و بینیاز ساختن افراد است.
در حکومت مهدوی امام زمان(عج) طوری مسائل اقتصادی را سامان میدهند که افراد جامعه نه تنها بی نیاز میشوند، بلکه به دنبال بخشش به دیگران هستند.
◻️ در نگاه دینی تکلیف مومن جهانی فکر کردن است.
مومن باید خود را در قبال همه مظلومین و محرومین جهان مسئول بداند.
جهانی فکر کردن، مهدوی فکر کردن است.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه