حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد در آئین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ حوزه های علمیه که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا، برگزار شد، با اشاره به وضعیت تدریس و امتحانات سال گذشته در فضای مجازی، عنوان کرد: ۵۳ و نیم درصد کلاس های ما در کشور حضوری بوده و ۴۶ و نیم درصد هم مجازی بوده و اکثر مجازی ها هم مربوط به قم است.
وی افزود: در شهرهای دیگر به دلیل جمعیت کم مدارس، کلاس های حضوری، بیشتر بود؛ ۷۲ و نیم درصد از طریق ایتا، ۱۷ و نیم درصد از اسکای روم و ۱۰ درصد از سامانه مجازی حوزه و سایر سامانه ها استفاده شد.
معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: ۲۴۰ هزار ساعت درس با چند گویش در سامانه نجاح بارگذاری شده است.
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد تاکید کرد: ما در سال تحصیلی پیش رو هم اجبارا کار تحصیل را مجازی آغاز می کنیم و به محض اجازه دادن مراجع ذی ربط، حوزه نسبت به حضوری کردن کلاس ها اقدام می کند.
وی ادامه داد: ۸۲ درصد امتحانات کشور در سال گذشته حضوری بوده و عمده امتحانات غیرحضوری در قم بود، اما در استان های دیگر عمدتا حضوری بود، تا بهار سال گذشته ۴۰۶ رشته، گرایش و رویکرد به تصویب شورای گسترش حوزه ها رسید و در سال ۹۵ که بحث درختواره شروع شد، حوزه ۳۸ رشته و گرایش داشت که فقط ۵ رشته، سرفصل هایش مصوب شده بود.
معاون آموزش حوزه های علمیه تصریح کرد: در ارتباط با سرفصل ها، ۶۳ رشته و گرایش مصوب شده که ۱۵ و نیم درصد است؛ ما برای اینکه به این میزان سرفصل مصوب برسیم، بیش از ۱۱۱ جلسه داشتیم و پیش بینی می کنیم که برای تصویب ۱۰۰ درصدی بیش از ۹۰۰ جلسه باید برگزار شود.
وی اضافه کرد: تا قبل از درختواره، ۳۸ رشته و گرایش داشتیم و از این تعداد امروز به ۸۵ رشته و گرایش اجرا شده رسیدیم و ۷۹ درصد دیگر کار باقی مانده است؛ در این راستا سرفصل ها باید تدوین شود و به سمت اجرا روانه شود.
معاون آموزش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: ما تا ۵ سال آتی باید به ۴۰۶ رشته و گرایش برسیم تا حوزه برای نظام اسلامی و سطح بین الملل بتواند سرباز تربیت کند، امروزه مصوبه ای از سوی شورای گسترش حوزه ها تصویب شده به این معنا که ما برای سطح یک مدرسه، برای سطح دو به بالا مدرسه عالی حوزوی، برای رشته ها، مرکز تخصصی، موسسه عالی و مجتمع عالی حوزوی داشته باشیم.
وی مطرح کرد: مدارس سطح یک، ۵۴ و نیم درصد واحدهای آموزشی، مدارس عالی که برای سطح دو به بالا است ۲۷ درصد، ۷ درصد مراکز تخصصی و یک و نیم درصد برای موسسه و مجتمع اختصاص دارد.
معاون آموزش حوزه های علمیه عنوان کرد: ما در قم باید مشخص کنیم که چند مرکز و مجتمع نیاز داریم تا بتوانیم درختواره ها را به نتیجه مطلوب برسیم.
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به پذیرش حوزه های علمیه بیان کرد: ما در بخش کمی از سال ۹۱ تا ۹۸ سیر نزولی در پذیرش داشته ایم؛ اما از سال ۹۸ سیر صعودی شده و ما از زیر ۱۰ هزار نفر متقاضی سال ۹۸ امروز به ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر متقاضی رسیده ایم که این ها به دلیل تصمیمات کلیدی است که در ستاد سیاستگذاری پذیرش حوزه های اتخاذ شده است.
وی اظهار داشت: سیر کیفی پذیرش از ۱۰ سال گذشته تا کنون متفاوت شده است ؛ به این معنی که در سال ۹۱ معدل ورودی ما ۱۵ ونیم بوده و امروز به بالای ۱۷ ونیم رسیده ایم.
#پاراگراف
دویست سال قبل، آذربایجان مراکز متعدد فرهنگی و مدارس علمیه پر رونقی داشته است. علمای سرشناسی همچون آیت الله بادکوبه ای با سابقه درخشانی در آنجا حضور داشتند. از سال 1920 م، همزمان با قدرت یافتن کمونیست ها در دوران 70 ساله سوسیالیستی و سلطه شوروی بر این کشور اسلامی، حدود سه هزار نفر از علما، بانوان شیعه جمهوری آذربایجان و مراجع تقلید به شیوههای گوناگون توسط کمونیستها به شهادت رسیدند. اگرچه اکثریت مردم همچنان شیعه بودند، ولی فشارها و فقدان علمای دینی، عامل مهمی در ضعف فکری و مذهبی شیعیان جمهوری آذربایجان شد. تنها عاملی که توانست روح دینداری و اعتقاد به تشیع را طی دوران سلطه کمونیستی در این منطقه زنده نگاه دارد، تعصب و ارادت به اهل بیت علیهم السلام آن هم به واسطه عزاداری حضرت سید الشهدا بوده است.)
در فاصله سال های 1929 تا 1939 م، بیش از 300 هزار نفر از دینداران آذری توسط کمونیستها قتلعام شدند. در سال 1929 م، حدود 120 مسجد تخریب و حدود 400 مسجد بسته شد. ماموران نظام کمونیستی علما و روحانیون را وادار به اقدامات ضد دینی از قبیل سوزاندن قرآن مینمودند، وقتی علما مقاومت میکردند آن ها را در چاههایی که نارگین نامیده میشد میانداختند و چاه را منفجر مینمودند.
📚بانوان شیعه جمهوری آذربایجان؛ دیروز، امروز و فردا
نویسنده: نرجس خاتون محمدی
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 شأن روحانیت حیات بخشی است
❇️ فراتر از این حیات ظاهری یک چیزی وجود دارد که به آن گفته میشود حیات طیّبه.
❇️ آن چیست؟ آن همین زندگی است درحالیکه با ایمان باشد.
❇️ زندگی احتیاج دارد به آب و به هوا و به خوراک و به علم و به فنّاوری و به همهچیز؛ زندگی به همهی اینها احتیاج دارد، منتها اگرچنانچه بدون ایمان شد، این حیات نیست؛ مرده است.این را قرآن حیات نمیداند.
❇️ حیات آنوقتی است که این مجموعهی تحرّکات زندگی و عوامل زندگی همراه بشود با ایمان؛ نور پیدا کند؛ مثل محیط ظلمانی است که در آن نوری تابانده میشود.
❇️ این شأن روحانیّت است. شما میخواهید حیات ببخشید به جامعهی بشری.این طبعاً همان مشکلات انبیا را دارد، همان اجر نبوّتها را هم دارد، همان توفیقات انبیا را هم دارد...
❇️ پس کار شما کار پیغمبران است؛ هم حرفتان سبز خواهد شد و بلاشک پیش خواهد رفت، هم توفیقات الهی شامل حالتان خواهد بود.
🎤امام خامنه ای؛ ۱۳۹۶،۰۶،۰۶
#رسالت_حوزه_انقلابی
@tollabolkarimeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴کشتار وسیع مردم در یک خیابان از زمین و هوا در روزی که راهها برای فرار مردم بسته شد
🔻رویداد ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ شناخته شده با نام «جمعهٔ سیاه» که در برخی منابع از آن با عنوان «کشتار ۱۷ شهریور» نیز یاد میشود،
🔹تظاهرات بدون خشونت و سلاح مخالفین و انقلابیون در محلات جنوبی تهران، خیابان ژاله پیشین و میدان ژاله به شهادت دهها نفر فقط دریک روز و یک خیابان انجامید
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه برادران استان البرز
🔵 صرف میر را در مدرس بخوانید
کتاب صرف میر به اسم نویسندهاش میر سیدشریف است. این کتاب نیز در علم صرف و به فارسی است. صرف میر در سی و یک فصل تنظیم شده و شامل مباحث افعال و اسما با تمام مشتقاتش است. در اين كتاب مىخوانيم كه كلمه يا اسم است يا فعل يا حرف و اسم نيز بر سه قسم ثلاثى، رباعى و خماسى است و فعل بر دو قسم ثلاثى و رباعى است و هركدام از اين اقسام يا مجرد است و يا مزيد و هركدام از اين اقسام داراى ابوابى هستند.
مؤلف سعى كرده با استفاده از مثالهاى متفاوت، تمام ابواب مذكور را براى طالب علم عربى بهخوبى بیان کند. این کتاب جزو متون درسي حوزه علميه بوده، ولي در حال حاضر كتاب هاي ديگري مثل «صرف ساده» و «مبادي العربيه» جايگزين آن شده اند.
نسخه حاضر از اين كتاب در ضمن مجموعه «جامع المقدمات» با تعليقات و حواشي مرحوم علّامه مدرس افغاني مي باشد.
📱 اپلیکیشن مَدرَس را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید.
#کتاب
#صرف_میر
#کتب_درسی_حوزه
🌐 http://madras.app
🌐لینک کانال معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز در ایتا:
https://eitaa.com/pazhoohesh_alborz/13
❇️ جهانی فکر کردن تکلیف مومن است
حجتالاسلاموالمسلمین صدیقی، امام جمعه موقت تهران، امروز در سومین اجلاس بین المللی فعالان مهدوی:🔻
◻️ خودسازی و توانمندسازی در اسلام اهمیت بسیار زیادی دارد، در دیدگاه اسلامی کمک کردن به فرد نیازمند یک امر موقتی است آنچه ضرورت دارد توانمند و بینیاز ساختن افراد است.
در حکومت مهدوی امام زمان(عج) طوری مسائل اقتصادی را سامان میدهند که افراد جامعه نه تنها بی نیاز میشوند، بلکه به دنبال بخشش به دیگران هستند.
◻️ در نگاه دینی تکلیف مومن جهانی فکر کردن است.
مومن باید خود را در قبال همه مظلومین و محرومین جهان مسئول بداند.
جهانی فکر کردن، مهدوی فکر کردن است.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
آزمون حفظ قرآن و نهج البلاغه 1400
جهت ثبت نام به مدارس علمیه یا نشانی ذیل مراجعه شود
مهلت ثبت نام: تا دوشنبه 22 شهریور
آزمون: 25 و 26 شهریور
https://survey.porsline.ir/s/7og7Chy
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه برادران استان البرز
☘️☘️☘️
#نشست_تخصصی
حضوری(بسیار محدود) و مجازی
📌موضوع: نقد و بررسی کتاب دیباج
🔰با ارائه:
مولف محترم: جناب آقای دانشور
ناقد محترم: حجت الاسلام و المسلمین ناصر خاکی
دبیر: حجت الاسلام و المسلمین دکتر آقایی
زمان: یکشنبه، (21 شهریور 1400)
ساعت: 10 صبح
مکان : مدیریت حوزه علمیه استان البرز
لینک ورود به جلسه
https://b2n.ir/w65127
🌐لینک کانال معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز در ایتا:
https://eitaa.com/pazhoohesh_alborz/13
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه برادران استان البرز
☘️☘️☘️
✅دیباج تنها یک کتاب در مورد زندگی یک عالم و اندیشمند بزرگ جهان است نیست، بلکه روایتی دقیق و منظم و متقن از سرگذشت 86 ساله ایران از تاریخ 1254 تا 1340 هجری شمسی است. در این تاریخ ما با زندگی و سلوکی مردی آشنا میشویم که عیار و میزانش برای رفتار و سنجش تنها یک چیز و آن اخلاق است.
✅کتاب دیاج شامل فصلهای زیر است:
1 آغاز؛ ورود طباطباییها به شهر بروجرد و دوران کودکی آیت الله بروجردی
2 نجف؛ دوران حضور آیت الله بروجردی در شهر نجف
3 داستان مشروطه؛ شرح یکی از بزرگترین اتفاقهای دوران ایران، یعنی دوران انقلاب مشروطه از نگاه عالمان شیعی و مراجع عراق
4 بازگشت به بروجرد؛ دوران سخت، اما پرتلاش آیت الله بروجردی بعد از بازگشت به شهر بروجرد
5 حوزه علمیه قم؛ جایگاه شهر قم در تاریخ و دروان پرتلاطم این شهر تا قبل از آمدن آیت الله بروجردی
6 مرجعیت ؛ مهمترین دوران زندگی آیت الله بروجردی، یعنی دوران زعامت ایشان بر جهان اسلام
7 مکتب علمی؛ نگاهی گذارا به مکاتب علمی ایشان یعنی : مکتب فقهی، اصولی، حدیثی و رجالی
8 راهنمای حقایق؛ فصلی پرتنش و پر ابهام در تاریخ سیاسی ایران
9 یاران موافق؛ بررسی و عملکرد فرستادگان آیتالله بروجردی به کشورهای: آلمان، امریکا، عریستان، لندن، پاکستان، لبنان
10 حظیره القدس؛ دوران مهم مواجه آیت الله بروجردی با بهائیان
11 دارالتقریب؛ تاثیرگذار تقریب و مکاتبات و فرایند این اتفاق
12 اندرونیِ بیتِ آیتالله، نحوهی تعامل آیت الله بروجردی با همسر، فرزندان و اقوام و نزدیکانش
13 سطر آخر فصلی پایانی و نگاهی گذرا به روزهای سخت زندگی آیت الله بروجردی
آغاز ثبتنام واکسیناسیون دانشجویان و طلاب
سرپرست مرکز مدیریت آمار وزارت بهداشت:
🔹سامانه ثبت نام واکسیناسیون کرونا برای دانشجویان و طلاب از هم اکنون باز شد.
🔹دانشجویان زیر مجموعه وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور میتوانند به سایت salamat.gov.ir مراجعه و با ورود کد ملی، تاریخ تولد و شماره همراه ثبت نام و بلافاصله زمان و مکان تزریق واکسن را انتخاب کنند.
#کرونا
@TasnimNews
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
⭕️ رحیم پور ازغدی: رهبرانقلاب فرمودند در نماز شهید سلیمانی صدای گریه مردم پشت سرم را شنیدم!
🔻استاد رحیم پورازغدی: رهبرانقلاب فرمودند در نمازی که بر شهیدسلیمانی داشتم میخواندم، صدای گریه مردم را از پشت سر شنیدم که چه جور اشک میریزند و گریه میکنند. رهبری گفتند این قضیه عادی نبود. تشییعهایی که با آن جمعیت در شهرهای مختلف شد، با این وضعیت و مشکلات اقتصادی و گرفتاریها، توجیه عادی و مادی نداشت. شهید سلیمانی میگفت فیلمهایی هست که افسران آمریکایی فرار میکنند و در اتاق مثل بچههای کوچک دورهم نشستهاند و بعضیهایشان گریه میکنند.
🔻 نظام محاسباتی مادی میگوید بچههای مجاهد یمن نمیتوانند جلوی آلسعود و امارات و قدرتهای غربی و جهانی بایستند، ولی میایستند. همه تشییع شهید سلیمانی را دیدند، ولی عدهای نفهمیدند دست خدا بود. در هند پانصد ششصد مجلس عزا و یادبود برای شهید سلیمانی گرفتند.
✍ تخریبچی
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
#بدان_ایّدک_الله 2⃣
"بمناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه"
✅ اهمیت درس خواندن
🔸 درس خواندن را دستِ کم نگیرید. این حرفهایی که شما زدید، این عبارات خوب، این مطالب خوب، معنایش این نیست که شما خوب درس خواندهاید؛ معنایش این است که شما خوش فکرید، خوش بیانید؛ امّا آیا درس هم خوب خوانده اید؟
🔸 بچّههای عزیز من! بدانید اگر درس نخوانید؛ نمیتوانید تأثیرگذارِ خوبی باشید ... اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیات برجستهای که روحیّه شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، باید باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید #ملّا باشید. درس را جدّی بگیرید ...
🔸 ما در بین روحانیّون کسانی را داشتیم که از لحاظ مبارزه چیزی کم نداشتند؛ امّا از لحاظ علمی، نصاب لازم را نداشتند؛ اینها #نتوانستند تأثیر قابل توجّهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند. آن کسی توانست که مثل #امام، در حدّ نصاب کامل بود.
کانال #طلاب_انقلابی در جهت مطالبات رهبری، مساله تحول در حوزه و نقد درون سازمانی از مشکلات حوزه و حوزویان
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🔻هولوکاست مسلمانان در قلب اروپا و سکوت مدافعان حقوق بشر!!!
✅حدود ۲۵ سال از جنگ و نسل کشی صربها علیه مسلمانان بوسنی در قلب اروپا گذشت. جنگی که در آن ۳۰۰ هزار مسلمان شهید و ۶۰ هزار زن و دختربچه را به زور ربودند، و یک و نیم میلیون نفر ناچار به مهاجرت شدند.
◀️گزارشگر شبکه CNN یادی میکند از کشتار مسلمانان بوسنی و از (کریستین امان پور) خبرنگار مشهور میپرسد:
آیا تاریخ بار دیگر تکرار میشود؟
امانپور تحلیلی بر واقعه بوسنی ارائه میکند:
جنگی قرون وسطایی بود. قتل، محاصره، و گرسنگی مسلمانان؛ و اروپا دخالت برای پایان جنگ را رد کرد و گفت: این یک جنگ داخلی است.
و این بهانهی مسخرهای بود!
◀️ هولوکاست مسلمانان نزدیک به ۴ سال در این سرزمین ادامه یافت.
صربها بیش از ۸۰۰ مسجد را منهدم کردند که بنای بعضی به قرن ۱۶ ميلادى میرسید. کتابخانه تاریخی سارایوو را به آتش کشیدند. سازمان ملل بعد از مدتی دخالت کرد و نیروهای خود را در دروازههای شهرهای مسلمان نشین مستقر کرد. اما این شهرها در محاصره و آتش میسوخت و نیروهای سازمان ملل کاری نمیکردند.
صربها هزاران مسلمان را در اردوگاهها زندانی کردند که بعلت گرسنگی و شکنجه مانند اسکلت شده بودند،
وقتی از فرمانده صربها پرسیده شد: چرا؟ جواب داد: چون آنها حاضر نبودند گوشت خوک بخورند.
◀️در آن زمان روزنامه گاردین نقشه اسارتگاه زنان که ۱۷ اردوگاه بود را منتشر کرد.
گاردین عکس دختر بچهی اسیری را که خون از پاهایش سرازیر بود چاپ کرد و نوشت جرم این دختر این است که مسلمان است.
رهبر صربها از رهبر مسلمانان منطقه زیبا جهت مذاکره دعوت کرد، و به او سیگار تعارف کرد و خندید و سپس دستور قتلش را داد، و سپس شنیع ترین کارها را با مردم این منطقه کردند.
⛔اما بدترین جنایتها در منطقه سربنتیسا انجام شد درحالیکه این شهر در محاصره نیروهای سازمان ملل بود، این نیروها همراه صربها به عیش و نوش میپرداختند و بعضی از آنها از زنان مسلمان میخواستند در برابر لقمهای نان شرفش را بدهد.
◀️صربها منطقه سربنیتسا را دو سال محاصره کردند و یک لحظه بمباران متوقف نمیشد. صربها حتی کمکهای خیرخواهانه را هم میربودند.
سپس غربیها تصمیم گرفتند که منطقه را به گرگهای تیپ هلندی که قرار بود حمایت کننده مردم باشند، تحویل دهند، ولی این تیپ بجای حمایت از مردم، با صربها دست به یکی کردند.
به مسلمانان فشار آوردند که اسلحه خود را زمین بگذارند و امان نامه بگیرند. نتیجهی تسلیم آنها، تصرف شهر سربنیتسا به دست صربها بود و صربها هم ۱۲۰۰۰ مرد جوان آنها را جدا کرده و سر بریدند و سپس اجساد آنها را تکه تکه کردند.
صربها بر روی جسد مردان مسلمان می ایستادند و بر چهره آنها با خنجر صلیب میکشیدند.
و اما زنها......... 😔😔😔
◀️کشتار مسلمانان روزها ادامه یافت تا اینکه سقوط این شهر درتابستان ۱۹۹۵ اتفاق افتاد، و این کشتار و نسل کشی بیرحمانه فقط به جرم مسلمانی اتفاق افتاد!
◀️مادر دست سرباز صرب را میگرفت تا کودک خود را نجات دهد، ولی سرباز صرب دست مادر را قطع میکرد و سپس کودک را پیش چشمان مادرش سر میبرید.
بعد از کشتار سربنیتسا "رادوان کارادیو"ی آدمکش، فاتحانه وارد شهر شد و اعلام کرد که این شهر متعلق به صربستان بوده و خواهد بود. صربها زنان مسلمان را پس از تجاوز ۹ ماه زندانی میکردند و میگفتند میخواهیم بچه صرب برایمان بزایند.
◀️در آن زمان یک روزنامهی انگلیسی در مورد نسل کشی در بوسنی نوشت: جنگی در قرن بیستم با شیوهای قرون وسطایی.
◀️توضیحات تکمیلی 👇🏼👇🏼
https://www.google.com/amp/s/www.irna.ir/amp/83851272/
🌷کانال معرفت
👇👇👇
🆔@marefatkade
🔳 آشنایی با مرکز فقهی علمی تربیتی الامام امیرالمومنین(ع) قم
◻️ #حوزه/ مرکز فقهی علمی تربیتی الامام امیرالمومنین(ع) در سال ۱۳۹۹ و با پشتوانه پژوهش و مطالعه چندین ساله در موضوع حوزه و روحانیت به منظور راه اندازی مدرسه ای سنتی و کارآمد در تربیت طلاب علوم دینی و با هدف زمینه سازی تربیت مجتهد فقیه در شهر مقدس قم ویژه طلاب پایه ۷ تا ۱۰ فعلا با داشتن هیئت علمی که افرادی متضلع در فقه و اصول هستند تاسیس گردید.
حجت الاسلام والمسلمین حسین احمدی شاهرودی از اساتید سطوح عالی وخارج حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرگزاری حوزه، به تبیین فعالیت های صورت گرفته در مرکز فقهی علمی تربیتی الامام امیرالمومنین پرداخته که در ادامه می خوانید:👇
https://hawzahnews.com/xbjRL
هدایت شده از صرفا جهت اطلاع طلاب🇮🇷
🏴انا لله وانا الیه راجعون
⚫️روح ملکوتی آیت الله حاج سید محمد حسینی طاها کاهانی به ملکوت اعلی پیوست.
قرائت فاتحه
@serfan_jahate_ettela_t
هدایت شده از کانال رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه
📢 ثبت نام آموزش غیرحضوری حوزه های علمیه در سال تحصیلی جدید
🔹شرایط ثبت نام آموزش غیرحضوری حوزه های علمیه در سال تحصیلی ۴۰۱-۱۴۰۰ عبارت است از تکمیل سطح یک (قبولی در دروس کتبی و شفاهی پایه های ۱ تا ۶) با معدل حداقل ۱۴ در پایه۶ به صورت رسمی در مدارس تحت برنامه مرکز مدیریت حوزه های علمیه و عدم استفاده از مصوبه ۱۰۸۸ (ماده ۱۰ و ۱۸)، اشتغال تمام وقت در یکی از نهاد ها یا ارگان های انقلاب اسلامی (متناسب با شئون روحانیت) و نداشتن منع آموزشی و صیانتی.
🔹در ثبت نام غیرحضوری اعم از انتقال از حضوری به غیرحضوری یا تمدید دوره غیر حضوری (انتقال از غیرحضوری به غیرحضوری) رعایت شرایط مذکور الزامی می باشد.
🔹ثبت نام و انتخاب درس و برگزاری کلاس ها، از تاریخ ۱۴۰۰.۰۶.۱۸ لغایت ۱۴۰۰.۰۷.۰۵ از طریق «سامانه نجاح» امکان پذیر خواهد بود.انتخاب واحد از تاریخ .۱۴۰۰.۰۶.۲۲ لغایت ۱۴۰۰.۰۷.۰۸ فعال خواهد بود.
🔹زمان برگزاری امتحان از ۱۴۰۰.۱۱.۰۳ لغایت ۱۴۰۰.۱۱.۰۷ به مدت ۵ روز و مطابق برنامه امتحانی ابلاغی خواهد بود و شرکت در امتحان منوط به ثبت نام در دوره غیرحضوری، انتخاب درس مطابق آیین نامه و نیز نهایی شدن انتخاب درس توسط مدیریت استان می باشد.
@ismcir
هدایت شده از کانال رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه
📢موضوع شعار امسال حوزه "بازشناسی و بازنمایی یکصدساله حوزه قم " است.
🔻آیت الله اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی:
🔹فروردین ۱۴۰۱ یکصدمین سالگرد حوزه قم خواهد بود و ما دبیرخانه ای تشکیل داده ایم و بازشناسی و بازنمایی یکصد ساله حوزه قم شعار سال تحصیلی پیش رو خواهد بود.
🔹حوزه قم تئوری ولایت فقیه و نظام اسلامی را به جهان معرفی کرد و مبداء وحدت در جهان اسلام شد؛ قم در فقه و کلام و فلسفه و علوم نقلی و حدیث برگ های جدیدی افزود. ما نمی گوییم اشکالی نداریم؛ باید ضعف ها را بشناسیم و معالجه کنیم
🔹در سالهای اخیر، نظام جامع آموزش حوزه به تصویب رسید؛ درختواره های حوزه اتمام شده و نقشه راه آن دنبال می شود؛ اصلاح سطح سه، تشکیل گروه های علمی، توسعه فقه معاصر، شکل گیری درس های خارج متعدد، ارتقای ارزیابی و نظارت و رتبه بندی، اصلاح برنامه سفیران هدایت و رفع کاستی های آن، اجرای برنامه جدید مصوب شورای عالی، تدوین متون جدید، پیدا کردن بدیل ها برای برخی از متون در سطح یک، پیش بینی نمره های پژوهشی، روان تر شدن امتحانات شفاهی، افزایش گروه ها و کمیته های علمی برای مدارج و ...
🔹در بخش زیرساخت ها در دوره قبل ۱۶۰ پروژه نیمه تمام تکمیل شد و در دوره جدید امیدواریم ۱۴۰ پروژه نیمه تمام باقی مانده به اتمام برسد.
🔹طلاب ما گاهی بیش از اقشار ضعیف جامعه از نظر معیشتی در وضعیت نابسامان قرار دارند و حتما بزرگان حوزه در اندیشه گره گشایی از کار طلاب هستند؛ ما واقعا شرمنده خانواده های طلبه و استاد هستیم.
@ismcir
هدایت شده از آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 مسائل خمس _ موضوع پرداختن قیمت مال و بریء الذمه شدن از خمس
مسئله ۲۰۶۷. سیّد مستحق خمس یا فقیه جامع الشرایط نمیتوانند برای بریءالذمّه کردن بدهکار، خمس را دستگردان کنند و به مبلغ کمتری مصالحه نمایند، برای اینکه وجوب خمس برای کمک به امام علیهالسلام و سادات نیازمند است و با دستگردان کردن، نیاز سادات فقیر برطرف نمیشود. چنانچه مصلحتی وجود داشته باشد، فقیه جامع الشرایط میتواند با مبلغی دستگردان نماید؛ همچنین است اگر دستگردان جهت مهلت دادن به کسی باشد که خمس بر ذمّه دارد که در صورت مصلحت، جایز است.
📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
______________________
💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم :
☎️ 02537841841
📩سامانه پیام کوتاه : 100007233
💻ایمیل :office@esra.ir
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli