*تبیین مفهوم "جهاد تبیین* "
✍ *دکتر ناصر جوکار*
" *جهاد تبیین* "، مهمترین راهبردی است که در آغازین هزاره سوم و چهلواره دوم انقلاب توسط ابر چالش تمام دیکتاتورها و جهان سرمایه داری، حضرت امام خامنه ای(۵ آبانماه ۱۴۰۰)، وارد دیپلماسی گفتمانی و ادبیات سیاسی نظام جمهوری اسلامی شد. به حقیقت این مدل از جهاد روی دیگر سکه " *جهاد کبیر* *(فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا)* است" لذا جای دارد فرمانده این جهاد را نیز *"معلم"* دانست. *"جهاد تبیین* " *هویت زا و احیاگر* است و از پروژه *تحریف تاریخ* جلوگیری و اجازه نمی دهد برگ های نخست تاریخ کنده و تاریخ توسط دشمنان یک ملت از ته به سر نوشته شود. براستی ، بذری که توسط *معلم* در کلاس درس در قالب این مدل از جهاد، امروز پاشیده می شود، بزودی جامعه محصول و میوه آن را درو خواهد کرد. در عصری که دشمنان دین حتی از جعل قرآن مضایقه نمی نمایند(جعل قرآن لزوما پاره پاره کردن قرآن نیست که پاره پاره خواندن قرآن هم جعل قرآن است)، نباید از جعل آموزه های انقلاب ایمن بود. *معلم* ماموریت دارد تا اجازه ندهد ضد معرفت در پوستین معرفت جلوه گری و بر حقایق سایه افکنده شود، چرا که " *جهادتبیین* " یک مفهومی کاملا فرهنگی است نه نظامی. امروزه دشمن با بهره گیری از رسانه های فرانوگرا و اذناب داخلی خود در صدد تطهیر خاندان منحوس پهلوی ها بوده و به مشکلات کشور ضریب داده، پیشرفت های ملت را مخفی، مردم را نا امید و بر چهره قهرمانان ملت لجن می پاشد تا به اهداف شوم خود که جدایی امت از امامت است، دست یابد. کار امروز *معلم،* جهاد مجازی، فرهنگی، تشکیلاتی و تبیینی است. باید با تاسیس گردان های آزادی بخش رسانه ای، اجازه نداد شعله جهاد فروکش نماید و براستی که هر جا این شعله فروکش نمود، کار ما دقیقا از همان جا آغاز می شود. لذا آنان که در حسرت شهادت به سر می برند، بدانند که این راه همچنان مفتوح است و باب شهیدان مدافع حرم همچنان باز، با این تفاوت که آرایش خاکریزها دگرگون شده و خون سرخی که از پهلوی شهیدان بر تارک تاریخ جاری شد، تغییر رنگ داده است و همانا "آبروی ریخته" امتداد همان خون سرخ ریخته است.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
رهبر انقلاب: من هم دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کردم
🔹من به شیوهنامههایی که پزشکان اعلام میکنند، مقیدم. وظیفه میدانم برای خودم که آنها را عمل کنم. اصرار روی ماسک دارم و این نوبت سوم تزریق واکسن را هم من انجام دادم.
🔹به مردم توصیه میکنم که به هر حرف متخصصان و صاحبنظران این رشته گوش کنند. آنچه که آنها صلاح میدانند و لازم میدانند انجام بدهند.
@Farsna
🌹برگزاری چهلمین دوره مسابقات دانش آموزی تفسیر، حفظ ویژه قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر کرج توسط مدیریت حوزه علمیه استان البرز🌹
🔰با عنایت به افزایش فعالیت های مشترک استانی ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، مرکز مدیریت حوزه علمیه استان البرز با ظرفیت مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام از تاریخ 9 بهمن 1400 تا 14 بهمن مسابقات قرآن و عترت ناحیه 4آموزش و پرورش را برگزار نمود.
❇️طی این مسابقات 114 نفر از دانش آموزان همراه با والدین و مربیان پرورشی مدارس خود در مدرسه امام صادق حضور بهم رسانند.
🌱
7.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 هیچ گفتن امام خمینی یعنی چه؟
🔹 از امام بعد از سرنگونی شاه درباره حس و حالش پرسیدند. امام پاسخ جالبی داد و گفت: هیچ!
👈🏻 دکتر انوشه درباره هیچ امام، نکته ای قابل توجه ای رو میگه که شنیدنیه!
مدیریت حوزه علمیه استان البرز
http://eitaa.com/joinchat/1468596238C775c3cf341
🌱
🌱
نماینده محترم ولی فقیه در استان البرز حضرت آیتالله حسینی همدانی دامت برکاته
با همکاری
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان:
👈 از 12مسجد خلاق و پرتلاش جهادی در موضوع :
1️⃣ دهه فجر؛
2️⃣ مراسم شب بیست و دوم بهمن ماه
3️⃣ راهپیمایی باشکوه و عزتمند روز 22 بهمن ماه
با هدایای ویژه ای تجلیل و تقدیر خواهد شد.
🔺 عزیزان انقلابی آثار تصویری خود را از مجموعه فرهنگی مذهبی تحت مدیریت خود در سه موضوع ذکر شده بالا، تا بیست و پنجم بهمن ماه به آیدی زیر ارسال فرمایند
🌱
🌱
نماینده محترم ولی فقیه در استان البرز حضرت آیتالله حسینی همدانی دامت برکاته
با همکاری
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان:
👈 از 12مسجد خلاق و پرتلاش جهادی در موضوع :
1️⃣ دهه فجر؛
2️⃣ مراسم شب بیست و دوم بهمن ماه
3️⃣ راهپیمایی باشکوه و عزتمند روز 22 بهمن ماه
با هدایای ویژه ای تجلیل و تقدیر خواهد شد.
🔺 عزیزان انقلابی آثار تصویری خود را از مجموعه فرهنگی مذهبی تحت مدیریت خود در سه موضوع ذکر شده بالا، تا بیست و پنجم بهمن ماه به آیدی زیر ارسال فرمایند
🌱
♻️نشست صمیمی مدیر حوزه های علمیه با اساتید و طلاب. نکات قابل تاملی مطرح شده که لازم تفصیل آن منتشر شود 💯
در دیدار ریاست محترم حوزه های علمیه حضرت آیت الله اعرافی 14 نفر از اساتید و طلاب از مناطق مختلف کشور نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را بیان کردند. که به طور خلاصه به محور های اصلی فرمایشات این بزرگواران اشاره خواهد شد.
نکاتی که توسط طلاب عزیز در این جلسه مطرح شد به شرح ذیل می باشد:
🔺آقای مسلمی از قم : تقویت ارتباط استاد و شاگرد، رسیدگی به معیشت طلاب، تحول در متون درسی، استوانه های اخلاقی در حوزه معرفی گردد، تفکیک حوزه تحصیل از مشاغل، پرورش طلاب براساس هدف، تقویت درس های #فقه_معاصر، مشوق برای هجرت طلاب
🔺حجت الاسلام وثوقی از سیستان و بلوچستان: عدم توجه به #استعدادهای_حوزه در استان که سبب کم انگیزگی شده است، استاد مطلوب در استان کم است. کمبود امکانات تحصیلی ، مدیر باید جوان و بومی و کارآمد باشد، رسیدگی به معیشت طلاب، به روز رسانی دروس حوزه به تناسب استان
🔺حجت الاسلام یزدان پرست از خوزستان: تشکر از #اجرایی_شدن فرمایشات مقام معظم رهبری در دوره مدیریت جدید و گله مندی از طلاب به خاطر رها کردن درس به دلیل مشکلات معیشتی، نیاز به هدایت نخبگان حوزوی، برگزاری کلاس های فقه مضاف در استان ها مخصوصا به صورت مجازی
🔺آقای براتی، سطح یک حوزه علمیه قم: فاصله ساختار حوزه و آیت الله اعرافی که نیاز به اعتماد به جوانان برای تحقق تحول؛ گسترش نقش آفرینی فرهنگی و تربیتی طلاب ؛ مشکلات معیشتی؛ #عدم_حضور استوانه های حوزه در بین طلاب؛ ضرورت تحول در برنامه های پژوهشی حوزه؛ تحقق برنامه های تحولی حوزه در مورد فارغ التحصیلان دانشگاه که وارد حوزه می شوند؛ رها شدگی پس از ورود طلاب به سطح عالی؛ اهمیت به نقش خانواده های طلاب
🔺حجت الاسلام سیجانی از گلستان: در دوره مدیریت جدید برنامه های خوبی انجام شده است از جمله تقویت دروس کلام و تفسیر و تقویت کارویژه های طلاب در دوره مدیریت جدید، کمبود اساتید درس خارج در استان وجود دارد.
🔺حجت الاسلام شریفی از قم: نیاز به #تحول_ساختاری در حوزه و خروج از ساختارهای موجود و بروکراسی فعلی، رویکرد مدرسه محوری، رسمیت یافتن دروس تخصصی، به جای تدوین جزئیات فقه های تخصصی باید چهارچوب ها تدوین شود تا سلایق متفاوت را در بر بگیرد، دغدغه مدرک حوزوی، ساختار تبلیغی حوزه ، بحث معنویت نیاز به تحول دارد مخصوصا با نفوذ سبک زندگی غربی به وسیله فضای مجازی، اولویت دادن به کیفیت بر کمیت، سپردن امور طلاب به مدیرانی دغدغه مند و جهادی و انقلابی
🔺حجت الاسلام مردانی از لرستان: انقلابی ماندن حوزه های علمیه نیاز به رسیدگی دارد، نیازمندی به مراکز تخصصی در سایر استان ها وجود دارد و اگر مقدور ایجاد هم نیست حداقل به صورت منطقه ای ایجاد شود، رسیدگی به وضعیت مدیریت مدارس، منابع مالی محدود حوزه های علمیه استان، #حمایت از #طلاب_نخبه در استان، عدم وجود برنامه تربیتی برای طلاب در مدارس علمیه
🔺آقای اتابک سطح یک از قم: آموزش گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه علمیه، استعداد سنجی خوب است ولی نیاز به برنامه هدفمند برای پرورش این استعداد ها وجود دارد، در فضای مدیریت حوزه می توان از تشکل های طلبگی به صورت پروژه ای استفاده کرد.
🔺حجت الاسلام کفیلی از آذزبایجان شرقی: اختیارات و امکانات بیشتری به استان ها تعلق بگیرد.
🔺حجت الاسلام سیفی از تهران: دروسی تدوین شود که طلاب با شخصیت های علمی آشنا بشوند و روش علمی هر کدام را بررسی کنند. آشنایی با شخصیت های علمی حوزه می تواند در ابتدا انگیزه های طلاب را نیز بیشتر کند.
🔺حجت الاسلام رهنما: با اشاره به رضایت و امیدواری مقام معظم رهبری نسبت به برنامه های تدوین شده در حوزه علمیه قم بیان داشتند که امروز علاوه بر جهاد تبیین نسبت به انقلاب اسلامی نیاز به یک جهاد تبیین درون حوزوی نیز هستیم. اگر بتوانیم با یک حرکت جهادگونه برنامه های تدوین شده را به طلاب و اساتید منتقل کنیم و طلاب تصویر روشنی از مسیر خود داشته باشند بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. #فقه_معاصر که با استقبال ویژه ای از جانب طلاب و اساتید روبه رو شده است بخشی از این برنامه عظیم حوزه است. امروز ابهام در ماموریت اصلی نخبگان حوزه، ابهام در سند چشم انداز حوزه های علمیه، احساس عدم تطبیق بین آموزش های حوزوی و نیاز های جامعه و ابهام در تدوین روابط خروجی های حوزه با نقش آفرینی های در جامعه موانعی است که در مسیر رشد یک طلبه قرار گرفته اند. با بهره گیری از ظرفیت اساتید و نخبگان حوزه در قالب تشکیل کانون های نخبگانی می توانیم این جهاد تبیین را سرعت ببخشیم.
🔺حجت الاسلام بهشتی: در هر نظامی مسائل را به نخبگان واگذار می کنند تا مسئله را حل کند و این اتفاق باید در حوزه نیز رخ بدهد. آرایش دادن به نیروهای موجود و هماهنگ کردن آنها با هم نیز یکی از کارهای مورد نیاز امروز حوزه علمیه می باشد.
حجت الاسلام موسوی از قم: کمبود و نابسامانی در حوزه شهرستان ها و راه
کار آن تجمیع در مراکز استان ها است و اعزام اساتید به صورت موردی به شهرستان ها. مدیریت یکپارچه نیاز است، مدیریت مدارس نباید سلیقه ای باشد. طلاب را بتوانیم وارد فضای حکومتی بکنیم و این نیاز به سازمان دارد. استفاده از رساله ها و پایان نامه ها تدوین شده .
🔺حجت الاسلام تاکی: حوزه باید خود را به عنوان قوه عاقله انقلاب و نهاد علم تعریف کند و باید قدرت داشته باشد که در برنامه های مختلفی که در کشور تدوین می شود ورود پیدا کند. امروز در حوزه علمیه الگوی پژوهش داریم ولی ما نیاز به الگوی تحقق داریم و امروز هم معاونت پژوهش و هم دفتر فقه معاصر باید به فضای الگوی تحقق بیایند. وقتی نگاهمان به تحقق نیست الگوی مساله یابی نداریم. امروز مساله یابی ما با مشکل روبه روست و مسائلی را حل می کنیم که نامساله هستند. دفتر فقه معاصر به نظر بنده در موضوع شناسی مشکل دارد و وارد الگوهای حل مساله و الگوهای اثر بخشی هم نمی شود. نیاز داریم که مکملی تعریف کنیم که از موضوع تا اثر بخشی مورد توجه قرار بگیرد.