روش شناسی استنباط آموزه های تربیتی.pdf
1.33M
✅ #روششناسی استنباط آموزههای تربیتی
🔹نویسنده: استاد #اعرافی
🔹هر چند ابواب مختلف فقهی از روشهای مشابهی برخوردار هستند، اما هر یک نیز از اختصاصات منهجی برخوردارند. در این پژوهه که به قلم آیت الله اعرافی، مدیر محترم حوزههای علمیه به نگارش در آمده است، به برخی از اختصاصات روششناسی یکی از ابواب فقهی اشاره شده است.
◽️یادداشت مرتبط: روششناسی فقه تخصصی
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
🔹معاونت فرهنگی مرکز خدمات حوزه های علمیه استان البرز برگزار می نماید
💞 💞 کارگاه مجازی مهارتهای زندگی ویژه طلاب متاهل (رایگان) 💞 💞
⌚️ زمان: 16 و 17 شهریور ساعت 15 ✏️ مدرس: حجت الاسلام بقایی ⏱ مهلت ثبت نام : تا 15 شهریور ماه 🔸نحوه ثبت نام: ارسال نام و نام خانوادگی و کد مرکز خدمات به آی دی @markazkaraj
🔸کارگاه از طریق سامانه سخای جدید گزینه وبینار کارگاه مجازی برگزار می گردد.
📢کانال رسمی اطلاعرسانی مرکز خدمات حوزه های علمیه استان البرز
📍آدرس:کرج،چهارراه مصباح
📞 تلفن:02632235212
وبسایت:Go2l.ir/CSIS_24
لینککانال: eitaa.com/csis_24
✳️پرسش های مهم پیرامون واکسن کرونا👇👇
1⃣ آیا شما مخالف طب اسلامی و سنتی هستید؟
اولا بین طب سنتی و اسلامی تفاوت است ؛ ثانیا مخالف طب سنتی نیستیم؛ دوگانه طب سنتی و طب نوین خطاست ولی هر کدام جایگاه و حدودی دارد، مگر نمیتوان مکمّل همدیگر باشند؟
چرا اسیر یک دوقطبی موهومی شده ایم که گاهی از مرگ فلان مروج طب سنتی یا مرگ فلان پزشک خوشحال میشویم!
در طب سنتی و نوین به نظر متخصصین و کارشناسان ( نه کارشناس پندارهای سوداگر ) احترام میگذاریم
2⃣ چرا اینقدر به مخالفان واکسن میتازند؟
اولاً چون ضربه ای که این دوستان عزیز دیندار ناخواسته به مفاهیم ارزشی(آتش به اختیار، جایگاه دین، انقلابی،روحانیت) میزنند کمتر از تیرهای مسموم دشمن نیست
با افتخار در مقابل علم و واکسن هراسان فریاد میزنم تا فرداها خناسان فرصت طلب و اصحاب تحریف، گفتار و رفتار جماعتی قلیل را به پای همه دینداران و بچه های انقلاب نگذارند
ثانیاً برخی ادعاها موجب القائات خطرناک به بهای از دست دادن زمان_طلایی جهت مراجعه به بیمارستان میشود و دوستان نادانسته در بغض و ندامت بچه های یتیم شریک هستند
3⃣آیا کرونا جنگ بیولوژیک نیست؟
تاریخ و گذر زمان پاسخ خواهد داد؛ بر فرض اثبات چنین گمانه ای در مقابل جنگ بایست عاقلانه دفاع کنیم و جلوی ترفند قربانیان جنگ بیولوژیک را بگیریم ولی بی جهت به قدرت دشمن ضریب ندهید؛ چگونه آمریکا کرونایی ساخته که خود بیشترین قربانی میدهد!
4⃣ آیا نباید صبر کنیم که واکسن برکت تولید شود؟
نظر شخصی حقیر اگر مهم باشد(که نیست) اصرار بر تزریق برکت است!؛ اما منطق حکم میکند در زمانی که سیل کرونا روزانه ۷۰۰ قربانی میگیرد بیماران زمینه ای و...برای برکت صبر کنند؛ با اولویت واکسن برکت ، به نظر علمی پزشک احترام میگذاریم و اصراری برای تعیین تکلیف برای دیگران نداریم
5⃣ ِآیا ممکن نیست که واکسن برای تهدید نسل باشد؟
فعلا اگر دغدغه تحدید نسل دارید تلفات کرونا را دریابید؛ یعنی دانشمندان چین و فخری زاده ها و جوانان انقلابی ایران واکسن سینوفارم و برکت تولید کرده اند تا هموطنان خود را بکشند؟!
اندکی اخلاق و وجدان!
6⃣گفته فلانی با ۳۰ درصد درگیری ریه داروی بنفشه یا..خورده و حالش خوب شده؟
متخصص نیستم ولی همه پزشکان عمومی و متخصصین ریه معنقدند خاصیت ریه عموماً خوددرمان است و ۹۰ درصد مبتلایان کرونا یا متوجه نمیشوند یا خود به خود درمان میشوند
7⃣ چرا برای کرونایی که درصد زیادی فوت نمی کنند همه باید واکسن بزنند؟ آیا واکسن هیچ عوارضی ندارد؟ با واکسیناسیون اجباری موافقید؟
هیچ کس چنین ادعایی ندارد.
لیکن بنا به نظر کارشناسان فعلا بهترین گزینه است و بنا به تصریح رهبر حکیم انقلاب واکسیناسیون عمومی حتماً_بایستی انجام گیرد.
در خصوص واکسیناسیون اجباری تابع قانون هستم و اگر نقدی هست می بایست هوشمندانه و عالمانه مطرح شود
اماچنددرصد از مردم تصادف میکنند؟چند درصد از متوفیان تصادف به دلیل نبستن کمربند ایمنی است؟ پس چرا همه باید کمربند ببندند و چرا سالانه میلیون ها تومان جریمه؟!
9⃣ می گویند هر که رفت بیمارستان فوت کرده آیا استدلال درستی است؟
اولا چرا هر آمار دروغی باور و تکرار میکنیم!؛ ثانیاُ طبیعی است که همه از بیمارستان زنده بیرون نیایند. ثالثا همان مدعیان داروی بنفشه وقتی که حالشان بد شد در شرایط حاد نهایت تسلیم بیمارستان میشوند و..
0⃣1⃣ برخی ها ناظر به فرمایشات رهبری با واکسن و واردات واکسن مخالفند؛ میگویند به رهبری اصرار کردند؟ رهبری مجبور شد؛ و..؛ نظرتان چیست؟
آقای ناز ما را برای اثبات کُری های بیهوده و دوقطبی های خودساخته ی موهومی و بی ارزش بی جهت ضعیف نشان ندهید؛ روایت های نامربوط تاریخی را تحریف نکنید؛ در یک بحث علمی زیاد و بی جهت از ولایت هزینه نکنید؛ اجتهاد در مقابل نص صریح ولایت ممنوع! ؛ آنکس که برای درک هر موضوع علمی و عیان منتظر یک روایت است خیلی جدی نگیرید. گاهی درایت لازم است نه روایت!
✳️سخن آخر:
اگر منتقد و عزیزی میخواهد یا نمیخواهد واکسن بزند مختار است و باید به این حضرات احترام گذاشت ولی کوبیدن بر طبل واکسن هراسی و تعصب و لجاجت با مخفی شدن زیر لوای دیانت و عبای ولایت بسیار بسیار خطرناک است!؛ واقعاً اگر بعد از این همه آمارعلمی و واقعیت های محسوس میدانی، نظر متخصصین، تاکید رهبر عزیز انقلاب( حتماً_بایستی) خواب زدگان بزرگواری بخواهد با هزینه کردن از رهبری تجویز واکسن هراسی کند بنا به منطق قران فقط با یک سلام ایشان را بدرقه فرمایید و دوستانه پیشنهاد میکنم فاصله اجتماعی با این جماعت رعایت فرموده و از ادامه جدل_بیهوده در فضای مجازی با این دوستان عزیز جداً بپرهیزید
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
✅ استاد #مبلغی: علم اصول روش #استنباط را ارائه نمیدهد
🔹برخی ساده انگارانه و به غلط می گویند «علم اصول روش استنباط را ارائه میکند» که مشخص است هم اصول و هم روش را نشناختهاند!
🔹اصول فقه اولا مفردات را ارائه میدهد، ثانیا نه همه را، بلکه بخشی از مفردات به نام قواعد اصولی (مفردات دیگر: رجالی، درایهای، ادبی و ...).
🔹 این توهم نشان دهنده آن است که بحث مطالعات روششناختی در حوزه ضعیف است.
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
kafi11-15.rar
17.03M
✅ سلسله مباحث روش اجتهادی (۱۱- ۱۵)
🔹ارائه: دکتر مجید #کافی
◽️منبع: کانال استاد
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ روش #موضوعشناسی آیت الله هاشمی #شاهرودی(ره)
🔹آیت الله هاشمی شاهرودی در موضوعشناسی روشی را دنبال میکرد که میتوان از آن به #روش_چهار_مرحلهای در موضوعشناسی تعبیر کرد:
1️⃣شناخت روابط حاکم بر موضوع جدید
2️⃣شناخت نسبت موضوع جدید با موضوعات فقهی قدیمی
3️⃣ پوشاندن لباس فقهی به موضوع جدید
4️⃣ رجوع به وجدان معاصر
(استاد احمد مبلغی، ۱۳۹۷/۷/۲۷)
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ #روششناسی از منظر استاد #الهی_خراسانی
🔹روششناسی علم فقه عبارت است از «شناسایی و تبیین طرق (#ادله) و ترتیب (#مراحل) استناد به منابع معرفت و استفاده از آنها، جهت حل مسئله و استدلال فقهی، با حفظ اعتبار و پایایی لازم»
🔹حالا اگر این روش شناسی، معطوف به کلیت علم فقه نباشد، بلکه در چارچوب اخص از آن یعنی رویکرد اجتهادی باشد، نامش «روششناسی فقه با رویکرد اجتهادی امامیه» یا «روش شناسی اجتهاد امامی» است (در مقابلِ روششناسی فقه با رویکرد محدثان نخستین امامی، یا رویکرد متأخران اخباری امامی)
🔹اگر مقیاس روششناسی اخص از اینها باشد و به وضعیت دوران اخیر فقه در امامیه منسوب باشد، در این صورت «روششناسی فقه در مکتب شیخ انصاری» یا «روششناسی فقه در رویکرد اجتهادیِ فقهای معاصر امامیه» خواهد بود
🔹اگر باز هم مقیاس روششناسی را کوچک و محدود کنیم، میتواند در چارچوب یک سبک فقهی تعریف شود؛ مثلاً «روششناسی فقه در رویکرد اجتهادیِ فقهای معاصر امامیه ـ سبک نجف معاصر» یا «سبک قم معاصر» باشد؛ به تعبیر دیگر: «روششناسی فقهی امامیه در سبک اجتهادی نجف معاصر» یا «روششناسی فقهی امامیه در سبک اجتهادی قم معاصر». یا به طور خلاصه: «روششناسیِ فقهیِ نجف/ قمِ معاصر»
🔹بنابراین در هر کدام از این مقیاسها، ضابط روششناسی تغییر نمیکند، اما مقیاس روششناسی در مقیاس اصلی خود یعنی علم فقه میتواند به مقیاسهای اخص مانند مذهب امامیه یا رویکرد اجتهادی در مذهب فقهی امامیه یا مکتب اجتهادی معاصر امامیه (مکتب شیخ انصاری) یا سبک اجتهادی نجف/قم معاصر محدود شود.
#اختصاصی
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
امام جمعه کرج:
بانوان به جای مادر شدن، سگ به دست گرفته اند
حسینی همدانی امام جمعه کرج:
🔹امروز شاهد آن هستیم که در نتیجه این اقدامات توطئه گران و استعمارگران، بانوان در جامعه اسلامی به جای مادر شدن و تربیت نسل آینده سگ به دست گرفته و در خیابان ها پرسه می زنند.
🔹استعمارگران به دنبال از بین بردن فرهنگ بومی کشورها و تغییر سبک زندگی و تحمیل سبک زندگی خود هستند./ایرنا
🆘 @khbr_fori
هدایت شده از نور | Noor
#ابرنور
سامانه ابر نور (پیشخوان بر خط نرم افزارهای نور)
اجرای #آنلاین بیش از 230 عنوان #نرم_افزار های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
بدون نیاز به #نصب و فعالسازی
تا 40 درصد #تخفیف ویژه آغاز سال تحصیلی حوزه ها
www.abrenoor.ir
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️جناب آقای رسول جعفریان درباره نشست تخصصی معرفی پروتکل های (تدابیر) فقهی مدیریت کرونا اظهار نظری را مطرح کرده اند. درباره سخنان ایشان؛ یک پرسش را مطرح می کنیم: آیا ایشان متن کامل جلسه را مطالعه فرموده اند؟ و اگر چنین است چرا درباره محتوای جلسه اشکالی را مطرح نکرده اند؟!
🗞متن کامل سخنرانی حجت الاسلام علی کشوری:
https://nro-di.blog.ir/1400/06/11
#نظام_سازی_فقهی
#پروتکل_های_فقهی_مدیریت_کرونا
@olgou4
هدایت شده از محمودی
🚨⚠️#خطر_ترور_بیولوژیک_رئیس_جمهور_رئیسی
از طریق دریافت #نامه به طور مستقیم از دست افراد مختلف
Bioterrorism#
🧨ترور بیولوژیک یکی از راههای خاموش برای خاموش کردن معترضان و حذف فیزیکی آنان است؛ که با توجه به افشای تروربیولوژیک نادرطالبزاده مستندساز و یکی ازافراد تاثیرگذار در دیپلماسی عمومی کشورمان بهویژه علیه اسرائیل امروزه بیشتر برای ایرانیان ملموستر شده است.
استفاده از #سموم مرگ آور و خطرناک که با تأثیر منفی بر روی ارگانهای مختلف بدن مرگی تدریجی، سخت و دردآور را به همراه دارد، در #موساد و شبکه های اطلاعاتی و امنیتی رژیم #صهیونیستی رواج دارد.
نادر طالبزاده مستندساز و فعال در عرصه دیپلماسی انقلابی در این باره از ماجرای سرفه های خونی و چمدان مسموم میگوید؛ که خود گویای بسیاری از مطالب درباره نحوه ترور وی است:
یک سال و نیم پیش به گروهی از لبنان برای راهپیمایی اربعین به عراق رفتم. که چمدان من را از هتلی که در نجف بودم از میان صدها چمدان برداشتند و 5 الی 6 روز بعد در کربلا نصفه شب تحویلم دادند. لپ تاپ من را خالی و بررسیهای کامل را انجام داده بودند. از همان روز که چمدان را تحویل گرفتم حالم بد شد؛ اما متوجه این ماجرا نبودم.
همه اطلاعات لپ تاپ من را خالی کرده بودند. ساعت 3:00 نصفه شب دو مامور از حراست یکی از حرمها آمدند؛ آن هم در خانهای که مهمان بودم. آدرسی دادند که به فلانجا برو و چمدانت را تحویل بگیر. من هم اصلا فکر نمیکردم چمدانم چیزی شده باشد یا آن را آلوده کرده باشند. لپ تاپ خود را به بچه های سپاه دادم و گفتند که دیگر به آن دست نزن. بعدها با دکتر علی کرمی که متخصص #بیوتروریست است، وقتی صحبت کردم من را به این مسائل آگاه کرد. که چه اتفاقی افتاده است.
متاسفانه چون در آن زمان چمدان را برای آزمایش ندادم و تا مدتها هم نمیدانستم که ممکن است این حال بد من ارتباطی به چنین تروری داشته باشد. حالا نمیخواهم وارد جزئیات شوم؛ اما باید این نکته را از جهت بگوییم، که برای دیگران نیز این اتفاق رخ ندهد و آگاهی لازم در میان آنها ایجاد شود.
⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️تصاویری عجیب از افتتاحیه ی المپیک ۲۰۱۲ لندن که معنی آنها بتازگی مشخص شده !آیا کرونا ساخت دست بشر و برنامه ریزی شده هست...
تصاویر بسیار عجیب در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۱۲ از ویروس کرونا!
🔸تا قبل از شیوع ویروس کرونا هیچکس مفهوم این نمایش عجیب را که در مراسم افتتاحیه المپیک انگلیس در ۸ سال قبل اجرا شد رو نمی دونست! به هرم های نماد فراماسونری نورپردازی شده دورتادور استادیوم دقت کنید!!
🔸لحظه ۲:۲۴ کلیپ رو با دقت زیاد ببینید که چطور تصویر کرونا رو نشان میدن.
🔴 موافقت رهبرانقلاب با کناره گیری آملی لاریجانی از عضویت در شورای نگهبان و انتصاب حجت الاسلام حسینی خراسانی به عضویت این شورا
🔹 در پی کناره گیری صادق آملی لاریجانی از عضویت در شورای نگهبان رهبر انقلاب در حکمی حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی را به عضویت این شورا منصوب کردند.
متن حکم به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سید احمد حسینی خراسانی دامت توفیقاته
با عنایت به کناره گیری حضرت آقای آملی دامت برکاته از عضویت شورای نگهبان و با تشکر از خدمات علمی ایشان در آن شورا، جنابعالی را به عضویت آن شورای معظم منصوب میکنم و مزید توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنه ای ۱۳ شهریور ۱۴۰۰
✅کانال حامیان سپاه قدس👇
http://eitaa.com/joinchat/3631218690Ca928153b05
✳️ سالگرد شهادت آیت الله علی قدوسی(ره) را گرامی میداریم
🔹آیهالله شهيد علي قدوسي در دوازدهم مرداد سال 1306 هجري شمسي در شهر نهاوند و در خانوادهاي روحاني و علاقهمند به قرآن و عترت چشم به جهان گشود.
🔹وی بسياري از دروس دوره مقدمات و سطح را نزد شهيد آیهالله صدوقي آموخت. سپس سالها به درس خارج فقه و اصول امام خميني(ره) و آیهالله العظمي بروجردي(ره) رفت.
🔹شهيد قدوسي در دوران عمر پربركت خود، كوششهاي علمي و فرهنگي بسياري را به انجام رساند كه از مهمترين آنها مديريت مدرسه علميه حقاني بود. مدرسه علميه حقاني در سال 1343 با مديريت شهيد قدوسي و با همكاري شهيد بهشتي، آیهالله مصباح يزدي و آیهالله جنتي آغاز به كار كرد. آیهالله قدوسي و برخي از بزرگان حوزه به وجود ضعف در برخي از كارهاي اجرايي حوزه و نابسامانيهاي آموزشي و درسي طلاب پي برده بودند و با طرحي تازه در پي آن بودند كه ضمن حل اين معضلات، طلابي را با روندي تازه و به روز تربيت نمايند.
🔹او در 17 شهريور 1357 شاهد زخمي شدن فرزند خود در درگيريهاي مشهد و در پانزدهم دي ماه 1359 شاهد شهادت او در هويزه بود. او خود پس از عمري مجاهدت، در 14 شهريور 1360، يك هفته پس از شهادت شهيدان رجايي و باهنر و مدتي پس از شهادت شهيد بهشتي و 72 تن از يارانش، با بمبي كه در دفترش كار گذاشته شده بود، به شهادت رسيد.
@j_modarresin
نقد من به استاد محمدرضا حکیمی
رضا غلامی
ابتدا لازم می دانم ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت محقق محترم جناب استاد محمد رضا حکیمی، به روح ایشان و همه کسانی که با معارف قدسی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مأنوس بوده و هستند و در جهت تجمیع و نشر آن قدم مهمی برداشته اند درود بفرستم.
من با مرحوم حکیمی هیچ مسأله شخصی ندارم و آنچه در این متن مختصر به عرض می رسانم، همه از سر تعهد به آزاداندیشی و نقد سازنده و کمک به اعتلای اسلام عزیز است و مطمئن هستم روح ایشان از این مباحث نامسرور نخواهد شد.
ماجرا از توئیتی شروع شد که چند روز پیش منتشر کردم. متن توئیت دقیقاً این بود که : «حرف زدن از عدالت و حدیث نوشتن و حدیث خواندن در این باب، کم ترین کاری است که می توان برای عدالت انجام داد، مهم این است که از خانه خود بیرون بیاییم و ضمن تعامل با نخبگان، یک ساز و کار عقلانی برای تحقق تعالیم دینی در باب عدالت ارائه کنیم و سپس در اجراء به سهم خود مشارکت داشته باشیم». مخاطب من در این توئیت یک طیف بود که البته به طور طبیعی مرحوم حکیمی نیز در آن قرار داشت اما عده ای فوراً با برگرداندن ضمیر به مرحوم حکیمی و بهره برداری از فضای احساسی نسبت به درگذشت ایشان، شروع به هجمه به بنده کردند و تا توانستند از توهین، فحاشی و تهمت زنی علیه اینجانب دریغ نکردند. البته من در گذشته تجربه روشنگری زیاد داشته ام و برایم دور از انتظار نیست که در مقابل حرف های روشنگرانه صف کشی شود؛ اما نکته ای در این صف آرایی برایم جالب بود، و آن اینکه گذشته از دوستان و طرفداران محترم ایشان که شاید به دلیل جوّ عاطفی موجود، به توئیت بنده فوراً عکسالعمل منفی نشان دادند، بخش مهمی از هجمه کننده ها را انجمن حجتیه ایها، اخباریها، احمدی نژادیها، آخوندهای سکولار و عدالت خواهان قلابی، لیبرال ها تشکیل داده بودند و حتی کار به جایی رسید که منافقین آلبانی نشین هم در این صف آرایی حضور پیدا کردند و تا توانستند با بقیه در جهت فحاشی و اتهام زنی به حقیر، هم افزایی کردند که البته این ها برای من شیرین و افتخار آمیز است.
قبل از شروع نقد خود، لازم می دانم سه نکته را جهت تنویر افکار عمومی عرض کنم : اولاً، من یک روحانی انقلابیِ روشنفکر و البته فقیر و بی ادعا هستم و تا الآن به اقدامات ناچیزی که برای گسترش و تعمیق گفتمان انقلاب اسلامی کرده ام مباهات می کنم لذا نه مانند برخی، از انقلابی بودن خود پشیمان هستم و نه به این راحتی ها صحنه را ترک می کنم هرچند نسبت به بعضی مسائل نظام نقد نیز دارم و البته تا الآن از بیان این نقدها دریغ نکرده ام. ثانیاً، بنده در بیان واقعیت هیچ ترسی ندارم و به عنوان یک طلبه حوزه و دانش آموخته دانشگاه، هر کجا و درباره هر کس که لازم باشد با رعایت اصول اخلاقی روشنگری می کنم و هزینه های سنگین آن را نیز پرداخت می کنم. ثالثاً، موسسه ای که بنده مدیر و خادم آن هستم با وجود خروجی های بزرگ و اثربخش، خصوصی است نه دولتی و برای انجام کارهای پژوهشی ای که تا الآن انجام داده تنها از بودجه های ناچیز کمکی استفاده کرده که مطمئناً جمع آن از یک- بیستم کارهای عادی موسسات پژوهشیِ روشنفکران لیبرال و یا انجمن حجته ای ها و غیره کمتر بوده است بطوریکه تا الآن بارها به خاطر فقدان بودجه حداقلی، تصمیم به تعطیل کردن مجموعه داشته ام ولی به اصرار همکاران صدیقم به هر مشقتی که شده کار را ادامه داده ام لذا بحمدالله برچسب های متداول عدالت خواهان قلابی به این موسسه و بنده نمی چسبد.
و اما نقد بنده به مرحوم استاد حکیمی:
1. با اینکه مرحوم حکیمی جزو عناصر فکری فعال در جریان شکل گیری و پیروزی انقلاب بودند، و با تألیفات جذابشان موفق شدند به شماری از نیازهای فکری- دینی جوانان پرشور دهه 60 پاسخ بدهند، اما ایشان تقریباً با شروع دهه هفتاد عزلت گرایی و انزوا را انتخاب کرده و خود را خانه نشین کردند که این خانه نشینی تا آخر عمرشان ادامه داشت. بنابراین، عمده کُنش های فکری و تالیفات ایشان مربوط به پیش از انقلاب و دهه 60 می باشد و به دلیل مختصات آثار مرحوم استاد، شماری از آنها را بوی کهنگی فراگرفته و به آثاری تاریخی بدل ساخته است.
2. خانه نشینی و حتی قطع ارتباط با برخی دوستان انقلابی می تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ مشکلات شخصی یا شاکله شخصیتی که کاری به آن نداریم؛ اما شواهد زیادی از جمله فتواهای ایشان در مجالس محدود درباره نظام، نشان می دهد که خانه نشینی طولانی مرحوم حکیمی بیشتر ناشی از نوع تفکری بود که به طور طبیعی ایشان را به بن بست می رساند؛ بن بستی که باب هرگونه کُنش گری فعال را بست و ایشان را به یکی از کم کار ترین اندیشه ورزان دهه هفتاد به بعد تبدیل نمود.
3. بر خلاف دروغی که امروز بر سر زبان فرصت طلبان افتاده است، طی سه دهه اخیر، صدا و سیما ( و حتی سایر رسانه های رسمی ) در نظام، هیچگاه بنای به سانسور یا بستن دوربین های خود بر روی مرحو
م آقای حکیمی نداشتند و این شخصِ آقای حکیمی بود که با نوعی قهر با رسانه ملی، این رسانه را دائماً از نزدیک شدن به خود محروم می کرد. فراموش نمی کنم که در زمان برپایی مراسم کنگره نکوداشت مرحوم علامه محمد تقی جعفری (ره) در سال 76، که بنده توفیق دبیری آن را داشتم، بارها مرحوم آقای حکیمی در صدد تحمیل سبک زندگی خود به مرحوم استاد جعفری و به انزوا کشاندن ایشان بود اما استاد به رغم رفاقت قدیمی با مرحوم حکیمی و علاقه وافر به او، تن به خواسته های ایشان نداد.
4. بدون تردید، تالیف مجموعه الحیاه توسط ایشان و برادران محترمشان یکی از کارهای ارجمندی است که بنده نیز توفیق بهره برداری از آن را داشته و دارم. با این حال باید توجه داشت که اولاً، الحیاه از سرسفره مرحوم کلینی (ره) و محدثین بزرگ دیگر بهره گرفته و اساساً قابل مقایسه با منابع درجه یک حدیثی شیعه و تلاش های مجاهدانه و حوصله سوز برخی از محدثین عظیم الشأن در جهت حفظ و انتقال منابع حدیثی به شیعیان نیست؛ ثانیاً، الحیاه مجموعه ای است طبقه بندی شده از احادیث با ترجمه ها و شرح های بعضاً ذوقی که هیچ نشانی از وجود تفکری عمیق، جامع و منسجم پشت آن وجود ندارد و حتی بر خلاف هدفی که برای آن ترسیم شده بود، نمی تواند تصویری جامع و همآهنگ از فکر و فرهنگ اسلامی را برای مواجهه با شرایطی که انقلاب در آن ظهور کرده به مخاطب ارائه کند و حتی در مواردی مخاطب را نسبت به نظام فکری اسلام دچار گیجی و سردرگمی می کند.
5. از مرحوم آقای حکیمی که پیش از انقلاب اشتهار به عدالت گرایی داشت انتظار می رفت به ویژه پس از پایان مجموعه الحیاه، عزمشان را جزم کنند و با تبدیل مباحث پراکنده و و فاقد نظم علمی و حتی در مواردی داستانسرایی در حوزه عدالت، مبادرت به نظریه پردازی در زمینه عدالت کرده و جمهوری اسلامی را از یک تکیه گاه نظری قوی بهره مند کنند لکن ایشان یا در خود چنین توانی را نمی دیدند و یا اساساً انگیزه ای برای انجام یک کار علمیِ روشمند نداشتند لذا مباحث ایشان در باب عدالت در طول سال های متمادی، هیچگاه نتوانسته حتی در حد یک تز دکترای درجه یک مفید به حال سیستم فکری نظام جمهوری اسلامی باشد یا نظر نسل های جدید متفکران حوزه و دانشگاه را به خود جلب کند.
6. یکی از مسائلی که نمی توان نادیده گرفت، در معرض نقد نبودن مرحوم استاد حکیمی است؛ ایشان به دلیل دعبشان که ثمره آن خانه نشینی و قطع ارتباط با بسیاری از علماء و اساتید حوزه و دانشگاه بود، هیچگاه تن به نقد جانانه آثارشان ندادند و فرصت آن را از بین بردند و کسی نیز از ترس معدود هوادارن متعصبشان جرأت نقادی صحیح ایشان را پیدا نکرد و همین امر موجب شد خیلی از ضعف ها و اشکالات فکری مرحوم حکیمی، هم از خودشان، و هم از دنبال کننده های افکار ایشان مخفی بماند و تصوری بی عیب و نقص از آثارشان ( حتی برای خود آن مرحوم ) ایجاد شود.
7. مرحوم حکیمی مشهور به عدالت گرایی بودند اما از دهه 70 به بعد حاضر نشدند به جز حدیث خواندن در مجالسِ عمدتاً محدود و انطباقِ بعضاً درست و بعضاً نادرست این احادیث با وضع جامعه، کوچک ترین قدمی را برای شکل دهی به الگوی پیاده سازی عدالت در جمهوری اسلامی بردارند و هنر خود را صرف غر زدن و یأس پراکنی در میان کسانی کردند که به ایشان و امثال ایشان برای ایجاد سازو کارهای علمی برای تحقق عدالت امید زیادی بسته بودند. البته تصریح می کنم که حدیث نوشتن و حدیث خواندن کار ارزشمند و لازمی است و توفیق آن نصیب هر کسی نمی شود اما کسی که مدعی عدالت گرایی است آن را مقدمه راه پر فراز و نشیب خود در جهت تحقق تعالیم قدسی اسلام می داند و نه غایت راه خود. از سوی دیگر، بعضی تصور می کنند که تدوین الگوی پیاده سازی تعالیم اسلامی در باب عدالت یک کار اجرایی است این در حالی است که هر کسی که با الفبای فعالیت های حوزوی و آکادمیک آشنایی داشته باشد می داند که کشف و ترسیم الگوی پیاده سازی عدالت ( مبتنی بر نظریه عدالت ) یکی از خطیرترین کارهایی است که جز از عهده علمای عدالت پژوه برنمی آید. در واقع، مرحوم آقای حکیمی نه نظریه ای در باب عدالت داشتند و نه الگویی برای پیاده سازی نظریه خود ارائه دادند.
8. آنچه خیلی مهم می نماید، سبک ایشان در عدالت گرایی بود که بنده درباره آن حرف جدی دارم. خانهنشینی و قطع رابطه با خیلی از دوستان منتقد اما مشفق، و نداشتن نگاهی جامع و دقیق از شرایط نظام و کشور، موجب شد که مرحوم حکیمی با دست گذاشتن روی نقاطی که در مواردی، اصل آن به کذب به ایشان گزارش می شد، کل نظام را متهم به بی عدالتی کرده و جمهوری اسلامی را با اتهامات ثابت نشده؛ محکوم جلوه دهند.
همین بود که معدود کسانی اطراف مرحوم حکیمی را تا پایان عمر گرفتند که برخی از مهم ترین آنها را عناصر زاویه دار جدی با انقلاب و رهبری تشکیل داده بودند و اگر هوشمندی یا روحیه محافظه کارانه مرحوم حکیمی نبود، از ایشان حداکثرِ استفاده ابزاری را