امتحان تجدیدی تفسیر تخصصی سطح 4
سال تحصيلي 1400 - 1399
زمان: 22/07/1400 ساعت 15
طلابي كه به هر دليل در اين امتحان شركت نكرده يا نمره زير 12 گرفته اند مي توانند شركت نمايند.
اين آزمون با رعايت شيوه نامه هاي بهداشتي به صورت حضوري برگزار مي گردد.
مـكان امتـحان: طلاب به صورت اختياري مي توانند در يكي از مكان هاي زير حاضر شوند.
1- مشهد: مدرسه علميه سليمانيه (تلفن راهنما: 32240377 - 051 داخلي 179)
2- بجنورد: حد فاصل چهارراه تختي و ميدان سي ان جي ، مديريت حوزه علميه خراسان شمالي تلفن تماس32237494-058
3- بيرجند: سجادشهر خيابان شهيد ماژاني بين ماژاني 6و8 مديريت استاني حوزه علميه خراسان جنوبي تلفن تماس32412722-056
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
هدایت شده از مشاوره سراج هدایت
🔘 سوالات شما
💠 راه ارتباطی با اساتید معزز و آیدی و شناسه کاربری
💠 قصد بنده تخصصی خواندن فلسفه است، لطفا سیر اجمالی مطالعه و کتبی که باید درس گرفت را بیان کنید .
استاد محمدمهدی کمالی پاسخ می دهند :
💠 راهکار تقویت قوهی تجزیه و تحلیل چگونه است؟
استاد ابوالفضل فروتن پاسخ می دهند :
💠 علاقه مند به علم کلام هستم، لطفا سیر مطالعاتی برای علم کلام ارائه دهید.
استاد علی حسینی سی سخت پاسخ می دهند:
💠 مقاله نویسی واقعا برامون عذاب آور شده است، امسال هم مشکل داشتم و نتونستم مقاله بنویسم، واقعا چه کنم در کوتاه ترین زمان به خوبی، مقاله نویسی را خوب یاد بگیریم.
استاد حمیدرضا کامل نواب پاسخ می دهند:
💠 بزرگان می گویند : در باب مسائل اخلاقی، این راه تخلّق به اخلاق را بدون استاد، نمی شود و نمی توان پیمود .
از طرفی نیز دکّان بازی در این مسیر فراوان است، خواستم ملاک استاد اخلاق را بدانم.
استاد حاج علی آقای مروارید پاسخ می دهند .
💠 امسال بناست، حلقه اولی و ثانیه را درس بگیرم، روش صحیح فراگیری حلقات را توضیح دهید.
استاد رضا میهندوست توضیح می دهند.
💠 معمولا یکی از بزرگترین ضعفهای آدمی، اراده ضعیف است.
برای اصلاح این اراده، نیاز به اراده است و طبیعتا دور باطل ... ، چه می توان کرد؟
استاد حاج علی آقای مروارید پاسخ می دهند.
💠 روش نوشتن یک مقاله علمی پژوهشی چطور است؟
استاد حمیدرضا کامل نواب پاسخ می دهند.
💠 دغدغه ورود به دانشگاه دارم ؟ آیا طلبه به دانشگاه برود؟
استاد محمد مروارید پاسخ می دهند:
💠 نگرانم که در آینده طلبگی ام فرد مفیدی نباشم؛ می شود راهنمایی ام کنید؟
استاد محمد الهی خراسانی پاسخ می دهند.
💠 امسال ان شاء الله قرار است، تدریس اصول مرحوم مظفر رو شروع کنم؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.
استاد رضا میهندوست پاسخ می دهند
💠 چگونه تدریس درس های حوزه به صورت پژوهشی توسط اساتید ارائه شود؟
پیشنهاد جنابعالی برای پژوهش محور کردن دروس و اساتید حوزه چیست؟
استاد بلال شاکری پاسخ می دهند.
💠 روش درس خواندن درس منطق چگونه است؟ من در یادگیری این درس بسیار مشکل دارم.
استاد محمد مهدی کمالی پاسخ می دهند.
💠 قدرت تحلیل متن (ذهن مبنایاب و استدلالی) در اصول و فقه چگونه و با چه کتبی حاصل می شود؟
اساتید بلال شاکری و ابوالفضل فروتن پاسخ می دهند
💠 برای بالا بردن کیفیت تدریس به خصوص درس منطق، در فضای مجازی چه باید کرد؟
استاد محمد مهدی کمالی پاسخ می دهند
💠 راه و برنامه برای خودسازی چگونه است؟
استاد حاج علی آقای مروارید پاسخ می دهند
💠 به تازگی وارد فقه واصول شده ایم و در حال خواندن لمعه الدمشقیه مرحوم شهید (ره) و اصول فقه مرحوم مظفر (ره) هستم. لطفا نکات و تجارب و توصیه ها نسبت به تحصیل موفَّق فقه و اصول، به خصوص لمعه و اصول فقه را بفرمایید .
استاد جعفر فقانی پاسخ می دهند .
💠 برای نوشتن مقاله علمی، بسیار مشتاق هستم، لطفا روش مقاله نویسی را بیان بفرمایید.
استاد علی حسینی سی سخت پاسخ می دهند
•
💠 به تازگی وارد اصول شده ام، روش صحیح فراگیری حلقات را توضیح دهید .
استاد رضا میهن دوست پاسخ می دهند
کانال مشاوره علمی
https://eitaa.com/joinchat/3090022536Cbd09392c43
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@mashverat_elmi
💢ترجمه فارسی «نهجالبلاغه» منتشر شد
📚کتاب ترجمه فارسی نهجالبلاغه برای بهرهگیری محققان، اندیشمندان و دینپژوهان به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.
📗 این اثر با همکاری مترجمان باسابقهای در ترجمه عربی به فارسی که سابقه بیش از ۳۰ سال در امر ترجمه دارند، تهیه و تدوینشده است که به لحاظ ظاهری، نوع خط و صفحهآرایی و همچنین محتوای ترجمه، کتاب بسیار فاخر و ارزشمندی است.
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/m67087
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💢طب اسلامی از واقعیت تا خیال
✔️نگاهی به تعرض جاهلانه «نواخباریان» علیه جایگاه دانش پزشکی و منابع اسلامی
✍حجتالاسلام سیدضیاء مرتضوی🔻
🔷بها ندادن به پیشرفتهای علمی بشر از جمله در دانش پزشکی نوین، هر چند به نام دین و مذهب و فرهنگ و سنت، ایستادگی در برابر روشهای عقلایی و برخاسته از نوعی «اخباریگری» به شمار میرود که با ادبیات و در قالبهای نو، آن هم به صورتی تبعیضآمیز صورت میگیرد.
🔶گمان به شکلگیری «طب اسلامی» بر پایه متون روایی، اگر واقعیتی داشته باشد، آن واقعیت، چیزی جز «واقعیت خیال» نیست؛ از این باب که «خیال» و «خیالپردازی» نیز در شمار واقعیات است و میتواند آدمی یا بخشی از جامعه را به خود مشغول سازد؛ مشغول خیالات!
🔷بسنده کردن به اوراد و اذکار و ادعیه خاص یا عام، حتی اگر در روایت صحیح آمده باشد، و دوری کردن از راههای درمانی عقلایی که در عرف متخصصان رایج است، ناسازگار با ادله وجوب حفظ جان و خلاف شرع است.
🔶اخباریگری نه زمان میشناسد و نه مکان؛ با این تفاوت که نوع مدعیان کنونی، از جمله کسانی که منابع پزشکی جدید را به سان «جاهلان معرکهگیر» آتش میزنند، از نگاه سطح علمی و فقهی و حدیثشناسی، اساساً قابل سنجش با عالمان اخباری گذشته نیستند.
🔷امور غیر تشریعی اساسا جای اعتبار و «تعبّد» نیست تا شارع حکیم امر درمان و تندرستی و اثربخشی خوراکیها و اشیای بیرونی را که تنها میتواند بر امور واقعی و تکوینی استوار باشد، با اراده تشریعی خود بر آنها بار کند.
🔶علامه طباطبایی چند بار به عنوان یک اصل مسلم تاکید کرده است که خبر واحد در غیر احکام اعتبار ندارد و اساسا جعل حجیت برای آن در امور حقیقی و غیر اعتباری را امری بیمعنا میداند.
🔷یک اشکال مبنایی و روشن درباره آنچه روایات «طب اسلامی» خوانده میشود این است که این روایات حتی اگر با معیارهای رایج در اعتبارسنجی روایات احکام، صحیح و معتبر هم باشد، از نگاه اصولی و به صورت مبنایی در شمار ظنونی است که دلیل بر اعتبار آنها نیست.
🔶روایات طبی در مواردی که با آگاهی انسان از واقعیت موجود، به صورت قطعی یا ظنی یا احتمال قابل اعتنا مخالف باشد یا کلیت و عمومیت نداشته باشد و احتمال برود که نتیجه عکس بدهد یا درمان واقعی را به تاخیر اندازد، اعتبار ندارد و در صورت احتمال ضرر نباید طبق آنها عمل کرد.
🔷هیچ کسی حق ندارد به استناد روایات طبی برای کسی نسخه بپیچد و این امر قابلیت جرمانگاری در مجاری قانونی دارد و اگر سبب آسیب شود، برابر موازین فقهی، قابل پیگیری قضایی است.
🔶یکی از مشکلات در بسیاری از روایات طبی که مایه آسیب زدن به جایگاه دین و خدشه بر چهره دینباوران است و میتواند نوعی خیانت به شمار رود، این است که محتوای این روایات به تناسب «موضوع» طب و «حکم» نسخهپیچی، نمیتواند عمومیت برای هر زمان و هر مکان و هر فرد داشته باشد.
🔷نوع اثر و دامنه تاثیرات و پیآمدهای مختلف روایات طب باید با روشهای علمی و طی آزمایشهای مختلف آزمایشگاهی و بالینی بررسی شود تا میزان عمومیت آن شناخته و مجوز استفاده عمومی از آن صادر گردد، از این رو نمیتوان با گشودن یک کتاب روایی یا شرکت در یک جلسه آموزش طب اسلامی یا سنتی در جایگاه نسخهپیچی برای بیماران نشست.
🔶شیخ صدوق در رساله اعتقادات که با همراهی و تاکید شیخ مفید نیز روبهروست، روایات طبی را مواجه با اشکالات چندی از جمله جعل از سوی مخالفان به هدف تخریب چهره مذهب، معرفی کرده تا کسی گمان نبرد که میتوان محتوای آنها را به دین نسبت داد و جامعه را به آن فرا خواند.
🔷انتساب چنین روایاتی به اسلام که باید عاری از هر گونه آلایش و برچسبهای سلیقهای و برداشتهای جاهلانه باشد، به عنوان بخشی از دستورات دینی و عنوانهایی مانند طب اسلامی، امری نامشروع و نامعقول است.
🔶اولیای امور به ویژه در حوزههای علمیه وظیفه دارند در برابر کسانی که به انگیزههای مختلف در صدد گسترش چنین رفتارهای جاهلانه و سودجویانه هستند، بایستند و از آسیب وارد شدن به سلامت جامعه و چهره دین و روحانیت جلوگیری کنند.
📝 متن کامل یادداشت را در «شبکه اجتهاد» مطالعه نمایید👈: https://b2n.ir/s56585
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
1.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 تشکر و قدردانی راهبه مسیحی از سید حسن نصر الله
رییس مرکز حمایت ایتام (ارتکاز) به نمایندگی از کودکان یتیم این موسسه از سید حسن نصر الله به خاطر تامین سوخت زمستانه این مؤسسه تشکر کرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💢اولین تألیف امام خمینی در اصول فقه: انوار الهدایه فی التعلیقه علی الکفایه
✔️امام (ره) آثار پرتعداد و پرتنوعی در ساحت دو دانش در هم تنیده و به هم پیوسته فقه و اصول فقه نوشته است. «انوار الهدایه فی التعلیقه علی الکفایه» اولین تألیف امام خمینی در اصول فقه میباشد که بخشی از اولین دوره تدریس خارج اصول ایشان است و توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، پس از رحلت ایشان در دو جلد منتشر گردید.
تدریس خارج اصول توسط امام خمینی از سالهای ۱۳۲۴-۱۳۲۳، ش پس از سالها تدریس سطوح عالیه فقه و اصول، یعنی تدریس کتابهای مکاسب، رسائل و کفایه بوده است. ایشان با آغاز تدریس خارج اصول برای دو تن از شاگردان اخلاق و فلسفه خود، آیات مطهری و منتظری که به تدریج و در سالهای بعد افراد اندکی به آنها افزوده شدند، نظرات خود را نخست و در چند سال اول به صورت «تعلیقه»های تفصیلی بر کتاب کفایه الاصول آخوند خراسانی مینوشتند.
خواننده در کتاب انوار الهدایه با مسائل تفصیلی فراوانی مواجه میشود، مانند بحث جمع میان حکم واقعی و حکم ظاهری و مسئله مراتب حکم، چنانکه بعضی از مسائل عقلیه مانند مجعولیت آثار وجود و چگونگی عقاب و کیفر اخروی و نیز سعادت و شقاوت، مورد بررسی و مداقه قرار گرفته اند. ایشان در بحث «حجیت ظواهر» دیدگاه اخباریون در مسئله تحریف قرآن را به شدت به نقد کشیده و مورد هجوم سنگین خود قرار داده است.
👈 متن کامل یادداشت حجتالاسلام محمدکاظم تقوی را در «شبکه اجتهاد» مطالعه نمایید: https://b2n.ir/a45863
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e
هدایت شده از مشاوره سراج هدایت
🔘 سوال شما
🔶 برای دسته بندی و نموداری کردن مطالب (درختواره) از چه نرم افزاری (گوشی همراه یا لب تاپ) استفاده کنیم؟
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💠 استاد رضا میهن دوست پاسخ می دهد:
برای این کار از نرم افزارهای مدیریت ذهن استفاده کنید.
من از نرم افزار مایندجت
(Mindjet MindManager)
که محیط کارش بسیار به مجموعه آفیس نزدیک است، استفاده می کردم ولی چون فارسی را به درستی پشتیبانی نمی کند، پیشنهاد می شود از نرم افزار ایکس مایند (XMind) استفاده کنید.
🔸️ نموداری کردن مطالب از سوی شاگردان بسیار عالیست.
🔹️ برای تدریس نیز این نرم افزارها بسیار کمک کار هستند چون قابلیت ارائه با پروژکتور را دارد. همچنین می توانید به تدریج، نمودار را ارائه کنید. یعنی این قابلیت را دارد که تنها قسمتی از مطالب نشان داده شود و مدیریت آن به دست استاد است.
ساخت نمودار نیز بسیار ساده است چون تمام نمودار به صورت اتوماتیک ساخته می شود و نیاز به تنظیم شکل ها و تنظیم اندازه ها و ... ندارد.
برای انتشار نیز می توانید خروجی pdf یا jpeg یا png بگیرید.
#مشاوره
#طرح_زکات_العلم
#سوالجواب
#مشاوره_علمی
کانال مشاوره علمی
https://eitaa.com/joinchat/3090022536Cbd09392c43
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@mashverat_elmi
#خبر_پژوهشی
📚#فصلنامه_علمی_تخصصی
چهارمین شماره دو فصلنامه علمی - تخصصی مصباح الفقاهه منتشر شد
این نشریه دربردارندۀ مقالات علمی در حوزه مباحث فقه و اصول و با رویکرد انعکاس جدیدترین دستاوردهای علمی و نظریات فقهی و اصولی است که زمینهای را برای تبادل اندیشه و همکاری دانشپژوهان، پژوهشگران، طلاب و اساتید حوزه علمیه فراهم میکند.
💠مطالعه بیشتر و مشاهده عناوین مقالات: 👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=41151
علاقهمندان ميتوانند آثار خود را با رعايت شرايط مندرج در بخش «راهنماي نويسندگان» در سامانه دو فصلنامه به آدرس http://muf.journals.hozehkh.com/ ارسال نمايند
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
✳️نشست علمی به مناسبت 18 صفر سالروز رحلت علامه میرحامد حسین رحمه الله✳️
✨علامه میر حامد حسین(صاحب عبقات)، احیاگر فرهنگ امامت در دوره معاصر✨
🎙با سخنرانی
💠حضرت آیت الله نجم الدین طبسی
💠حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی علیزاده موسوی
💫همراه با رونمایی از سایت کنگره 💫
❇️www.laknavi.ir❇️
🔸دبیرخانه کنگره بین المللی علامه میر حامد حسین
شنبه 3 مهرماه 1400
⏱ساعت 11 الی 12
🏢مکان : بنیاد فرهنگی امامت
🌐https://www.aparat.com/emamat.ir/live
🆔https://www.instagram.com/emamat_ir
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
🔻در دیدار اسقف اعظم گرجستان با آیت الله دوزدوزانی مطرح شد؛
❇️ مرکز صلح و دوستی ادیان ابراهیمی ایجاد میشود/ به اشتراکات تکیه کنیم
◻️ اسقف اعظم گرجستان، با حضور در منزل آیت الله دوزدوزانی تبریزی از اساتید حوزه علمیه قم با وی دیدار و گفت و گو کرد.
مشروح دیدار:
https://hawzahnews.com/xbm4P
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
جلسه دفاعیه پایان نامه سطح3
📚 عنوان: بررسی فقهی استعمال عطر در عبادات از منظر مذاهب خمسه
⌚: زمان: شنبه سوم مهر ماه ساعت 13:00
تدوینگر: جناب آقای مرتضی سربرجی
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین حسین فرحناکی مقدم
استاد مشاور: حجت الاسلام والمسلمین محمد عربشاهی
استاد داور: حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن موسوی مهر
لینک شرکت در جلسه
http://lms2.hozehkh.com/ws/defa
معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان/مدیریت مدارج علمی
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛📚