eitaa logo
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
11.7هزار دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
683 ویدیو
1.2هزار فایل
1️⃣🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 2️⃣☎️ دفتر معاونت علمی حوزه علمیه خراسان: ۰۵۱۳۲۰۰۸۴۱۰ 3️⃣📚 سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات اسلامی حوزه علمیه خراسان (اشتراک گذاری کتاب و مقاله، درباره تمامی موضوعات علوم اسلامی): 🆔 @sepenta110
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 متن تقدیم نامه دو کتاب مرحوم علامه حسن‌زاده آملی به رهبر انقلاب 🔹کتاب فص حکمة عصمتیه فی کلمة فاطمیة مورخ ۱۳۷۶/۶/۱۴ 🔹رساله انسان در عرف عرفان مورخ ۱۳۷۷/۳/۲۰ •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
✍️ تعابیر شنیدنی علامه حسن‌زاده‌آملی درباره رهبر انقلاب ◻️ متن تقدیم نامه مرحوم علامه حسن زاده در ابتدای کتاب انسان در عرف عرفان که آن را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کرده‌اند، بدین شرح است: https://hawzahnews.com/xbm9x •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
💠 پیام تسلیت مدير حوزه علميه خراسان به مناسبت ارتحال عالم رباني و متفكر برجسته، علامه حسن زاده آملي ▫️بسم الله الرحمن الرحیم ▫️إذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ ▪️ارتحال ملکوتی عالم رباني، متفكر برجسته و سالک توحیدی علّامه حسن زاده آملی که عمر با برکت و پرنور خویش را در مسیر اعتلای دین و کسب انوار قرآنی و فیض آموزه های اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام گذراند و شاگردان برجسته ای در عرصه خدمت به اسلام و دانش دین تقدیم کرد، موجب تاثر و تاسف گردید. ▪️ایشان از مفاخر معاصر است که با ژرف نگری علمی و زهد و تقوای مثال زدنی، نقش عظیم و اثرگذاری در میدان دانش و تبیین آموزه های دین ایفا کرد و با رفتار و سخن و قلم ماندگار خویش در این عرصه ارزشمند، جاودانه شد. ▪️ارتحال ملکوتی این عالم متقی و علامه شهیر را كه در عرصه های سياسي - اجتماعی انقلاب اسلامی همراه و همگام با امامین انقلاب اسلامی بود و الگويي برجسته از عالمي انقلابي به شمار مي رود، به ساحت قدسی ولی الله الاعظم(عجل الله تعالي فرجه)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، شاگردان آن عالم ربانی، بیت شریف و همه دوستداران و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می کنم و از درگاه خداوند متعال علودرجات را برای آن فقید سعید مسئلت دارد. سید مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
♦️آغاز آموزشهای حضوری در مدارس با کلاس‌های ۳۰ نفره و کمتر از نیمه دوم مهرماه وزارت آموزش و پرورش: 🔹با برنامه ریزی های انجام شده آموزش ها را از مهرماه به صورت مجازی آغاز و از آبان ماه به صورت تدریجی، آرام و اقتضایی به سمت حضوری پیش خواهیم برد. 🔹مدارس با کلاس های ۳۰ نفر و کمتر از آن نیز می توانند از نیمه دوم مهر آموزش های حضوری را آغاز کنند. 🔹بیش از ۹۰ درصد کلاس بندی دانش آموزان در سامانه شاد انجام شده است و معلمان می توانند جریان یادگیری را از ۳ مهر آغاز کنند. 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
💢علامۀ طباطبایی و فقه شیعۀ امامیه ✍حجت‌الاسلام محمدعلی اردستانی 🔻علامۀ طباطبایی، علم‏ فقه‏ اسلامى را‏ از حیث تنوّع بحث و کثرت مسائل، وسیع‌‏ترین علوم اسلامى می‌داند؛ زیرا اسلام همۀ اعمال بیرون از شمار و همۀ حرکات و سکنات اجتماعى و انفرادى بشر را در هر زمان و محیطى و تحت هر گونه شرایطى که به وجود آید، بررسى کرده و قوانین و احکامى برای آن وضع نموده است. البته بحث مستوفى و کامل در فنى به این وسعت و پهناورى، به مواد علمى زیادى نیازمند است و به عبارت دیگر، آیات و اخبار زیادى مى‏‌خواهد که فقیه آنها را مواد استدلال‌هاى علمى خود قرار داده و از آنها احکام مربوطه را استنباط نماید. علامۀ طباطبایی، فقه‏ شیعه را عبارت از این دانسته است: یکم: فهم کتاب و شناختن ناسخ و منسوخ. دوم: فهم سنت: قول و فعل و تقریر معصوم. سوم: آشنایى با قواعد کلى فقهى و اعمال آن. چهارم: تشخیص اخبار تقیه از غیر تقیه که بستگى به شناختن مذاق اهل‏بیت – علیهم السلام – و دانستن فتاواى حقیقى آنها و معرفت لحن کلام و اطلاع کامل به اقوال عامه دارد. پنجم: شناختن روایات صحیح از غیرصحیح که موقوف به شناختن روات حدیث است (رجال و درایه). ششم:‌ یک سلسله قواعد عقلى و عقلایى که در فهم کتاب و سنت به آنها نیازمند هستیم و مجموع آنها را علم اصول فقه گویند. 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
💢متون آموزشی حوزه؛ کاستی‌ها و بایستگی‌ها ✍استاد علی نصیری: برای آن که کاستی‌های متون آموزشی حوزه آشکار گردد، لازم است بایستگی‌های متون آموزشی را مرور کنیم. به نظر می‌رسد هر متن آموزشی مطلوب باید واجد سه ویژگی باشد که عبارتند از: ۱. برخوردار بودن از محتوای مناسب؛ ۲. منطبق بودن با سطح علمی مخاطب؛ ۳. برخورداری از شیوه فرا آموزی. 👈مناسب است درباره هر یک از عوامل توضیحاتی ارایه نماییم: https://b2n.ir/q58435 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
♦️اینترنت رایگان برای دانشجویان، اساتید و طلاب وزیر ارتباطات: 🔹برای اساتید دانشگاه و حوزه ۶۰ گیگ، برای معلمان ۴۰ گیگ و برای دانشجویان و طلاب ۳۰ گیگ اینترنت رایگان ۶ ماهه در نظر گرفته‌ایم. 🔹این بسته‌ها، طی هفته جاری به صورت آنلاین از طریق سامانه ictgifts.ir در اختیار دانشجویان، معلمان و اساتید قرار می‌گیرد. 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
محدوده جدید درسی نظام سال واحدی مدارس سطح دو و سه.pdf
حجم: 142.6K
محدوده درسی نظام سال واحدی مدارس سطح دو و سه 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
محدوده+امتحاني+متون+درسي+مقطع+عمومي+سال+1399-1400.pdf
حجم: 137.6K
محدوده امتحانی دروس مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
ويژگى هاى كتاب «الوسيط في أصول الفقه» برخى از اساتيد علاقمندند از خصوصيات كتاب «الوسيط» آگاه شوند، اينك در محضر مؤلف محترم هستيم و از ايشان درخواست مى شود كه ويژگى هاى اين كتاب را به صورت موجز بيان بفرماييد. با اهداء سلام خصوصيات اين كتاب به شرح زير است: 1. در آغاز جلد اوّل به سير تدوين علم اصول از قرن سوم تا قرن چهاردهم اشاره شده است تا روشن شود كه اين علم سابقه بسيار طولانى دارد تا آنجا كه به عصر ائمه اطهار(عليهم السلام) منتهى مى گردد. 2. مى گويند موضوع علم اصول است ادله اربعه است، كتاب و سنت و عقل و اجماع، بنابراين بايد براى هركدام از اين چهار دليل، باب جداگانه گشوده شود در حالى كه چنين كارى در كتاب هاى درسى انجام نگرفته است، تا آنجا كه بحث در «كتاب» در حجيت ظواهر حجيت، بحث در سنت در حجيت خبر واحد، حجيت عقل در قطع قطاع و حجيت اجماع محصل در اجماع منقول ادغام شده اند. ولى در اين كتاب براى هركدام از اين چهار دليل باب مستقلى گشوده شده است. 3. بر مسائل هر علمى بايد از دلايل متناسب با موقعيت آن علم استدلال نمود، از اين جهت استدلال بر مسائل اصولى با قواعد فلسفى كاملاً ناروا است، از اين جهت در اين كتاب از قواعد فلسفى زير بهره گرفته نشده است: 1. الواحد لا يصدر منه إلاّ الواحد(در مبحث صحيح و اعم). 2. بحث درباره جنس و فصل، ماده و صورت در مبحث مشتق. 3. تركيب اتحادى و انضممى در بحث اجتماع امر و نهى. 4. بحث درباره لا بشرط مقسمى و قسمى، در بحث مطلق إلى غير ذلك كه كوچك ترين ارتباطى به مسائل اصولى ندارند. و مساحتى از كتاب هاى اصولى را گرفته اند. 4. فقهاى عامه بر استنباط احكام شرعى با قواعد هفتگانه استدلال مى كنند، مانند قياس، استحسان، سد الذرايع و....» ولى در كتاب هاى متأخرين بحثى از اينها صورت نگرفته، در حالى كه در كتاب هاى قدماء مانند «الذريعه» سيد مرتضى، «عدّه» شيخ طوسى همه اين قواعد مورد بحث واقع شده، و لذا در اين كتاب، اصول هفتگانه ياد شده مورد بررسى واقع شده است. مسلماً يك فقيه نمى تواند از دلايل مخالف آگاه نباشد. 5. بحث هاى جانبى مانند جبر و اختيار به مناسبت طلب و اراده، كه خود بحث كلامى است مطرح نشده است زيرا كوچك ترين اثرى در استنباط ندارد جز اين كه طلبه را از رسيدن به مقصد باز دارد. 6. غالباً ثمرات فقهى هر مسأله به صورت موجز مطرح شده است تا تدريس اصول فقه بسان قواعد رياضى با تمرين همراه باشد. 7. در اصول عمليه كه يكى از آنها تخيير است باب مستقلى در رسائل و كفايه نيست، بخشى از آن در شك در تكليف و بخشى در شك در مكلف به مطرح شده است و چنين كار اين جا نوع ناهماهنگى در ذهن طلبه پديد مى آورد. در اين كتاب اصل تخيير، به طور مستقل مطرح شده است. در پايان هيچ كار بشرى بدون كاستى نيست مسلماً اين كتاب از اين قاعده مستثنى نيست، لذا تذكرات اساتيد مورد احترام مؤلف است كه در چاپ هاى بعدى رعايت شود. از شما تشكر مى كنيم كه ما را از خصوصيات اين كتاب آگاه فرموديد. ضمناً يادآورى مى شود كه مؤلف متجاوز از هفتاد سال در حوزه به تدريس اصول و فقه پرداخته است و از تجارب خود در اين تأليف بهره گرفته است. عليرضا سبحانى •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝