هدایت شده از کانال رسمی موسسه آموزش عالی حوزوی ائمه اطهار (ع)
🔰 دومین شماره فصلنامه «پژوهشنامه مذاهب کلامی» منتشر شد.
🔻شماره دوم فصلنامه علمی-تخصصی «پژوهشنامه مذاهب کلامی»، در موضوعات مرتبط با اندیشه های کلامی مذاهب اسلامی و نقد مبانی سلفیان از سوی مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره عبارتند از:
🔸بررسی تطبیقی مسئله "روح" و پیامدهای آن نزد وهابیت و حنابله؛
سید جابر مهدوی/ سید حسن متهجد عسکری (آل مجدد شیرازی/ محسن افضل آبادی
🔹ارزیابی روشهای عبدالعزیز دهلوی در نقد حدیث ثقلین
محمد کبیری / علی رحمانی / محسن افضل آبادی
🔸بازخوانی دلالت آیه (وَمَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ) در حجیت فهم سلف
رضا حاجیشمسائی / سیدجلال مهدیزاده / سیدحسن متهجد عسکری (آل مجدد شیرازی)
🔹بازنگری دیدگاه ابن تیمیه پیرامون مقام علمی امام رضا (ع) با تأکید بر کتاب منهاج السنة
مرتضی میرزایی / سید محسن حسینی فقیه / محسن افضل آبادی
🔸بررسی دیدگاه وهابیت در تفسیر آیات دال بر «سماع موتی»
مرتضی اکبری / علی ملا موسی میبدی / مهدی فرمانیان
🔹نظریة اهل البیت (ع) فی البناء علی القبور علی ضوء الکتاب و السنة
محمد باقر الباهلی / حسن نقی زاده / السید حسن متهجد عسکري (آل مجدد الشیرازي)
💠دسترسی به متن کامل مقالات در سامانه فصل نامه ( http://journals.markazfeqhi.com/kalam ) امکانپذیر است.
💢از همه پژوهشگران، اعضای محترم هیئت علمی، دانشجویان و دانش آموختگان گرامی دعوت میشود، مقالات علمی-پژوهشی خود در زمینه های مرتبط را جهت چاپ از طریق همین سامانه ارسال نمایند.
🆔@mazahebslamic
📚کانال رسمی معاونت آموزش http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
📚 برگزاری وبینار چگونه امتحان بدهیم؟
🔷 واحد اموزش سطح۲ مدرسه اسلام شناسی در ایام منتهی به امتحانات ، با هدف کم کردن استرس طلاب اقدام به برگزاری وبینار "چگونه امتحان بدهیم؟" نمود.
🔶 سرفصل های وبینار:
✅ مدیریت روزهای قبل از امتحانات:
🍃 چطور مطالعه کنید که به امتحانات پشت سر هم برسید؟
🍃 مدیریت ایام امتحانات و همسرداری و فرزند داری
✅ مدیریت روزهای امتحانات:
🍃 خواب و تغذیه و تفریح در ایام امتحانات
✅ مدیریت جلسه امتحان:
🍃 استرس و اضطراب جلسه امتحان
🔷 دراین وبینار استاد، ابتدا به بیان شیوه های مقابله بااسترس واضطراب وراهبردهای مشکل مدار وهیجان مدار پرداخته و در ادامه راهبردهای فعال شناختی ورفتاری واجتماعی مطلوب راعنوان نموده واصافه کردند: در ایام امتحانات باید خواب کافی، استراحت کافی، تغذیه مناسب، بیان احساسات، حذف فعالیت های غیر ضروری و تفریح کافی مورد توجه قرار گیرد
🔶 دلشاد درادامه افزود: استاد زنگنه، تکنیک های آرامش بخشی اعم از توکل به خدا، تمرینات ابر و آسمان وخودگویی مثبت را به طلاب معرفی کرده و مدیریت زمان را توضیح دادند.
#مدارس_خواهران
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
🔷 برگراری امتحانات میان سال مقطع عمومی و تخصصی سال تحصیلی ١۴٠١ - ١۴٠٠ مدرسه علمیه نرجس سلام الله علیها شهرستان کاشمر
#مدارس_خواهران
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
#گزارش_جلسه
#کارگروه_تخصصی_ادبیات_عرب
بسمه تعالی
سلام علیکم
📚 با توجه به ضرورت ادبیات عرب در مدرسه و تشکیل کارگروه تخصصی ادبیات عرب جلسهای توجیهی در روز دوشنبه بیستم دی ماه ۱۴۰۰ در ساعت ۸:۳۰ برگزار شد.
*️⃣ این جلسه با حضور مدیریت محترم مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد و اعضای محترم کارگروه انجام شد.
👥 اعضای حاضر در جلسه:
۱ . حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی
۲. آقای عباسی
۳. آقای خطیب زاده
۴. آقای موسوی نژاد
۵. آقای روشنی
۶. آقای مجردیان
📖 در ابتدای جلسه مدیریت محترم مدرسه نکاتی رو در رابطه با ادبیات عرب و ضرورت و بایدها و نبایدها بیان فرمودند و در ادامه جلسه ، اعضای محترم کارگروه نظرات خودشان را ارائه کردند.
*️⃣ خلاصه گزارش جلسه :
1️⃣ ضرورت ادبیات عرب در مدرسه
2️⃣ ایجاد انگیزه در طلاب در موضوع ادبیات عرب
3️⃣فعالیت جهادی در موضوع ادبیات عرب و استفاده از تمام ظرفیت های اعضای کارگروه در این زمینه
4️⃣هماهنگی با اساتید مدرسه در موضوع تجزیه و ترکیب
👈 در ادامه به دستور کار اعضای کارگروه پرداخته شد :
1️⃣ برگزاری جلسات هفتگی در روزهای چهارشنبه
ساعت ۱۰:۴۵ به مدت یک ساعت
2️⃣ برگزاری جلسات تجزیه و ترکیب در شروع کلاس های درس
4️⃣تعامل و هم اندیشی هر شب در فضای مجازی
👈 برنامه های اجرائی در دستور کار برای آینده
1️⃣ برگزاری المپیاد ادبیات عرب
2️⃣ فراخوان آثار پژوهشی موضوعات ادبیاتی
3️⃣ برگزاری مسابقات ادبیاتی در مدرسه
4️⃣ تشکیل زیر مجموعه های کارگروه از طلاب مدرسه
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
#گزارش_جلسه
#کارگروه_تخصصی_ادبیات_عرب
بسمه تعالی
📚 با توجه به ضرورت ادبیات عرب در مدرسه و تشکیل کارگروه تخصصی ادبیات عرب جلسهای با موضوع دستورکار کارگروه در روز چهارشنبه 22دی ماه ۱۴۰۰ در ساعت 10:45 برگزار شد.
*️⃣ این جلسه با حضور حجت الاسلام والمسلمین استاد قدسی از اساتید با تجربه در ادبیات عرب و اعضای محترم کارگروه انجام شد.
👥 اعضای حاضر در جلسه:
۱ . حجت الاسلام و المسلمین قدسی
۲. آقای عباسی
3. آقای موسوی نژاد
4. آقای روشنی
5. آقای مجردیان
*️⃣ خلاصه گزارش جلسه :
📖 در ابتدای جلسه مسئول پژوهش مدرسه آقای عباسی عرض خیر مقدم به حجت الاسلام و المسلمین استاد قدسی واعضای محترم کارگروه داشتند و در ادامه کلیاتی از اهداف تشکیل کارگروه را بیان کردند و در ادامه جلسه از بیانات استاد قدسی و نظرات اعضای محترم کارگروه استفاده شد.
اهم این مباحث و دستورکار جلسه:
1️⃣ مهارتی کردن ادبیات عرب در مدرسه
2️⃣ ایجاد انگیزه در طلاب بوسیله تجزیه و ترکیب در سرکلاسها
3️⃣شروع عملیاتی کردن کارگروه بوسیله محور قرار دادن بعضی از کتب شاخص ادبیاتی
4️⃣ تشکیل جلسات هفتگی در روزهای چهارشنبه هر هفته با حضور استاد قدسی
5️⃣ برنامه ریزی کردن اعضای کارگروه جهت حضور بر سر کلاسها برای ارائه تجزیه و ترکیب آیات قرآن
6️⃣ ایجاد کانال ادبیات عرب در ایتا برای طلاب مدرسه جهت برنامه های جذاب ادبیاتی
7️⃣ ایجاد گروه ادبیات عرب در ایتا جهت پرسش و پاسخ به سوالات ادبیاتی طلاب توسط اعضای محترم کارگروه
8️⃣تعامل و هم اندیشی هر شب در فضای مجازی
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
#اعتکاف_علمی_مدرسه علمیه حضرت جواد الائمه (ع) مشهد مقدس
در آستانه امتحانات میان سال ،اعتکاف علمی،_اخلاقی طلاب سطح ۱مدرسه جواد الائمه (ع)مشهد مقدس به مدت دوهفته از تاریخ 18 لغایت 30 دی ماه 1400 با حضور اساتید محترم وهمچنین کادر مدرسه درحال بر گزاری می باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
⬅️رزَقنا: فعل ماضی، صیغه متکلّم مع الغیر، ثلاثی مجرد، از ماده رزق، سالم، متعدی، معلوم، مبنی، متصرّف
⬅️هم:ضمیر متصل به هر سه قسم کلمه، برای جمع مذکر غایب، معرفه، غیر متصرف، جامد، مبنی،
⬅️ینفقون:فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده نفق، سالم متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف
💠ترکیب آیه ۳ سوره بقره💠
⬅️الذین :اسم موصول مبنی بر فتح در محل جر صفت برای متقین.
⬅️یؤمنون :فعل مضارع مرفوع و علامت رفعش،ثبوت و بودن نون است برای اینکه از افعال خمسه می باشد و واو ضمیر متصل در محل رفع فاعل است.
⬅️باالغیب :جار ومجرور متعلق به فعل یؤمنون.
⬅️یؤمنون :صله موصول است که محلی از اعراب ندارد.
⬅️و یقیمون :اعرابش مانند یؤمنون است و جمله معطوف بر جمله ای است که قبلش وجود دارد.
⬅️الصلاة :مفعول به.
⬅️و مِمَّا :واو عاطفه است و من حرف جر است،ما موصول مبنی بر سکون در محل جر به سبب حرف جر.
⬅️رزقناهم :فعل ماضی مبنی بر سکون،نا فاعل و ها مفعول به و میم علامت جمع مذکر سالم است. عائد محذوف و هو مفعول دوم است،به تقدیر مما رزقناهم إياه و جمله، صله ی موصول است ومحلی از اعراب ندارد.
⬅️ینفِقُونَ :فعل مضارع است و واو فاعلش است.
📚 تجزیه و ترکیب آیه سوّم سوره مبارکه بقره
الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ (۳)
« آن کسانی که به جهان غیب ایمان آرند و نماز به پا دارند و از هر چه روزیشان کردیم انفاق کنند.»
*️⃣ تجزیه آیه 3 سوره بقره*️⃣
⬅️الَّذین:موصول اسمی، موصول خاص، برای جمع مذکر، مفردش الَّذی، معرفه، مبنی، غیر متصرّف، جامد، غیر عامل، الف و لامش زائده لازمه
⬅️یومنونَ: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده امن، مهموز الفاء، متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف
⬅️ب :حرف جر، مبنی، عامل، مختص به اسم
⬅️الغَیب: الف و لام تعریف عهد ذهنی، مبنی بر سکون، غیر عامل، مختص به اسم، غیب: اسم ثلاثی مجرد بر وزن فَعل، مصدر ثلاثی مجرد، از ماده غیب، اجوف یایی، منصرف، متصرّف، جامد، معرب، نکره، معرفه به الف و لام
⬅️و:حرف عطف، مبنی، غیر عامل
⬅️یقیمون: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده قوم، معتل، اجوف واوی، متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف در اصل یُقومونَ بوده ، کسره واو به حرف صحیح و ساکن ماقبل داده شد یُقومون شد و به خاطر تناسب حرکت ماقبل، واو قلب به یاء گردید یُقیمونَ شده.
⬅️الصلوه:ال: الف و لام تعریف عهد ذکری، مبنی بر سکون، غیر عامل، مختص به اسم ⬅️صلوه: اسم ثلاثی مزید، اسم مصدر از ماده صلو، ناقص واوی، منصرف، متصرّف، جامد، معرفه به الف و لام.
⬅️و: حرف عطف، مبنی، غیرعامل
⬅️من:حرف جر، مبنی، عامل، مختصّ به اسم
⬅️ما:موصول مشترک عام، مبنی غیر عامل غیر متصرف، جامد
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
#ادبیات_عرب_کاربردی_مهارتی
#سوره_بقره_آیه۲
ذَٰلِكَ ٱلْكِتَٰبُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ
تجزیه👈
ذلک : اسم اشاره به دور، مفرد مذکر، معرفه، مبنی، جامد، غیر متصرف
ذا: اسم ثنایی، مفرد مذکر، مبنی
لام (لِـ): لام بعید یا مؤکد در بعید
کـَ: برای خطاب
الکتاب :
ال: حرف تعریف عهد ذهنی یا حضوری، مبنی، غیر عامل، مختص اسم
کتاب: اسم، ثلاثی مزید، مصدر ثلاثی مجرد، مفرد، مذکر (مجازی)، سالم از ماده (کتب)، معرفه به ال، معرب، جامد، متصرف
لا :حرف نفی جنس، مبنی، عامل، مختص به اسم
هدیً : اسم، ثلاثی مجرد، مصدر (سماعی)، مفرد، مذکر، ناسالم (معتل ناقص یایی) از ماده هدی، نکره، معرب، جامد، منصرف، غیر متصرف.
للمتقین : ال: موصول اسمی، مبنی، غیرعامل، مختص اسم.
متقین: اسم، ثلاثی مزید، جمع مذکر، ناسالم (معتل، لفیف مفروق)، از ماده (وقی)،
معرفه به ال، مشتق،منصرف،متصرف
♻️ترکیب آیه ⬅️
ذلک :ذا اسم اشاره مبنی بر سکون در محل رفع مبتدا و لام لام بُعد وکاف برای خطاب می باشد.
کتاب :بدل از اسم اشاره مرفوع،و جائز است اعراب دادنش به عنوان خبر برای اسم اشاره.
لاریب :لا نفی جنس است و عمل میکند عمل إن را.ریب اسم لا است و مبنی بر فتح است و در محل نصب.
فیه :جار و مجرور متعلق به خبر محذوف که تقدیرش حاصل است و جمله لا ریب فیه خبر برای اسم اشاره است.
هدیً :خبر دوم اسم اشاره مرفوع به ضمه مقدره.
للمتقین :متقین اسم مجرور به یاء برای اینکه جمع مذکر سالم است. و متعلق به هدی می باشد.
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
#مسیر_طلبگی
اگر یک نفر را به او وصل کردی
برای سپاهش تو سردار یاری
🔸 کانال پذیرش حوزه علمیه خراسان با هدف معرفی حوزه علمیه به جوانان و نوجوانان ایجاد شده ، و محتوایی مناسب برای معرفی حوزه در آن بارگذاری می شود.
🔹از شما طلبه عزیز در خواست می شود با استفاده محتوای این کانال ، زمینه آشنایی جوانان و نوجوان را با #مسیر_طلبگی فراهم آورید.
🔸 قرآن کریم می فرماید:
✨من يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُن لَّهُ نَصِيبٌ مِّنْهَا
✨کسی که تشویق و کمک به کار نیکی کند، نصیبی از آن برای او خواهد بود.
🔹 دعوت به مسیر طلبگی مصداقی روشن از تشویق به نیکی هاست .
🔰از دیگر اهداف این کانال اطلاع رسانی اخبار پذیرش می باشد مانند:
◻️مقررات پذیرش و آزمون ورودی
◻️نظام آموزشی حوزه
◻️کارکردهای طلبگی و آینده شغلی
◻️معرفی مدارس علمیه
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @pazireshkh
#تقویماجراییپذیرشحوزهعلمیهخراسان
💠 تقویم اجرایی پذیرش حوزه علمیه خراسان برای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ اعلام شد.
🔹بر این اساس ثبت نام حوزه علمیه خراسان از ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ آغاز و تا پایان فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.
🔸اخبار پذیرش را از کانال پذیرش حوزه علمیه خراسان پیگیر باشید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🆔 @pazireshkh
#مسیر_طلبگی
#بازنشر
📖 دفترچه مسیر طلبگی که در هفت گام به معرفی حوزه علمیه و سوالات مهم برای ورود به عرصه طلبگی در پذیرش سال تحصیلی جاری پرداخت.
💠تهیه شده توسط مدیریت پذیرش حوزه علمیه خراسان
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @pazireshkh