💎اللهم عجل لولیک الفرج
#گزارش_تصویری
#پذیرش_حوزه_علمیه_خراسان
#مدرسه_علمیه_مسجد_گوهر_شاد
📸 جلسه هم اندیشی معاونان آموزش، پژوهش و فرهنگی مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد با تعدادی از طلاب فرهیخته
⏺ موضوع جلسه: بررسی و ارائه راهکارهای کاربردی در راستای جذب کیفی سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ۱۴۰۲
🖥کانال مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد در پیام رسان ایرانی ایتا:
🆔https://eitaa.com/gowharshad_90_91
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
🌐http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
💎اللهم عجل لولیک الفرج
❇️جهاد علمی
#اطلاع_رسانی
#نشست_علمی
♨️فرصتی مغتنم برای طلاب، دانشجویان و پژوهشگران جوان
📣معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار می کند:
📊نشست چهلم از سلسله نشست های بیان «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»
✳️با حضور: فاضل ارجمند حجت الاسلام و المسلمین جناب استاد مهدی مهریزی «زید عزه»
📆زمان برگزاری: یکشنبه ۷ خرداد ماه ۱۴۰۲
⏰ساعت برگزاری: ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲
📎پیوند شرکت مجازی در جلسه:
🌐https://vroom.ut.ac.ir/farabi1
🔈 دستیابی به سایر فایلهای صوتی سلسله نشستهای «بیان تجربیات پژوهشی استادان و صاحبنظران» در پیوند زیر:
🌐https://eitaa.com/joinchat/4146659506C29e0052165
🏢معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
🌐http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
💎اللهم عجل لولیک الفرج
❇️جهاد علمی
#زکات_علمی
#علم_صرف_عربی
⏺ موضوع تحقیق: چالش ادغام در «قیل مَن راق»
✍️نگارنده: آقای احمد قربانی (طلبه سطح یک مدرسه امام علی ابن ابی طالب «علیهما السلام»)
📝بیان خلاصه ای از محتوای پژوهش:
1️⃣ادغام نون ساکن (ن) در هر یک از حروف یَرمَلون (ی،ر،م،ل،و،ن) در صورتی که در دو کلمه باشد واجب است. (صرف ساده، ص: ۱۰۲)
2️⃣در قرائت حفص از عاصم نیز در تمام موارد، ادغام نون ساکن (ن) در حروف یَرمَلون صورت گرفته است، مانند:
۱. اَن رّءَاهُ استغنی (علق، آیه:٧)
۲. قولاً من رّب رّحیم (یاسین،آیه:۵٨)
۳. مِن رّبِه (طه، آیه:۱۳۳)
۴. لِمَن یَشَاءُ (اسراء، آیه: ۳۰)
۵. مِدادًا لکَلِمات ربّی (کهف، آیه:۱۰٩)
3️⃣ دلیل ادغام نشدن در «من راق»: با توجه به نمونههای قرآنی یاد شده، براساس قرائت حفص از عاصم، "ن" ساکن در حرف یرملون ادغام میشود و ادغام نشدن آن در عبارت "قیل مَن راق"، خلاف قاعده است و نیازمند دلیلی قانع کننده است.
4️⃣دو دلیل برای این امر مطرح شده است:
الف) "من" مبتدا و "راق" خبر است و برای تاکید بر جدایی مبتدا از خبر، به هنگام وصل، باید توقفی کوتاه روی "من" صورت گیرد و لذا ادغام رخ نمیدهد.
ب) اگر ادغام شود معنا تغییر میکند و با مَرّاق به معنای فروشنده مرقه (نوعی غذا) اشتباه میشود، همچون "بل ران" که در صورت ادغام با "برّان" که تثنیه "بر" میباشد اشتباه میشود.
[کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون (مطففین: ۱۴)]
📊 تحلیل و بررسی:
۱. دلیل اول از نظر ابنجنی مردود است، زیرا ادغام بین مبتدا و خبر بر اساس گزارش او در قرائتهای دیگر موجود است، مانند: "فإذا هیتّلقّف" (شعراء: ۴۵).
۲. دلیل دوم، در پاورقی کتاب الخصائص آمده و نقدی بر آن مشاهده نشد.
✅ بنابراین اگر دلیل دوم را بپذیریم ادغام نشدن در "من راق" امری صحیح و پسندیده است هرچند که بر اساس گزارش ابن جنی خلاف قرائت جماعت است. براساس گزارش ابن جنی، قرائت عاصم که مبتنی بر ادغام نشدن در "من راق" میباشد، خلاف اجماع جماعت است و در قرائتهای دیگر ادغام رخ داده است.
❓پرسش پیشرو: بررسی تطبیقی آیه شریفه بر اساس قرائتهای هفتگانه قرآن کریم
📚منابع مرتبط:
🔷الخصائص، ابن جنی، ج۱، ص: ۱۳۵-۱۳۴
🔷القول السديد في علم التجويد، ص: ۲۶۰
🔷قواعد التجويد على روايه حفص عن عاصم بن ابي النجود، ص: ۵
🔷تيسير علم التجويد للمبتدئين، ص: ۳۰
🏫واحد پژوهش مدرسه امام علی ابن ابی طالب «علیهما السلام»
🗳برای اشتراک گذاری خلاصه ای از محتوای پژوهشی و نشر آن در کانال «معاونت علمی حوزه علمیه خراسان» با شناسه زیر در ارتباط باشید:
🆔 @sepenta110
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
🌐http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
💎اللهم عجل لولیک الفرج ❇️جهاد علمی #زکات_علمی #علم_صرف_عربی ⏺ موضوع تحقیق: چالش ادغام در «قیل م
🗳برای اشتراک گذاری خلاصه ای از محتوای پژوهشی و نشر آن در کانال «معاونت علمی حوزه علمیه خراسان» با شناسه زیر در ارتباط باشید:
🆔 @sepenta110
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
🌐http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
💎اللهم عجل لولیک الفرج
#گزارش_تصویری
#پذیرش_حوزه_علمیه_خراسان
#مدرسه_علمیه_مسجد_گوهر_شاد
📸 اولین روز برگزاری امتحانات شفاهی در مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
🖥کانال مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد در پیام رسان ایرانی ایتا:
🆔https://eitaa.com/gowharshad_90_91
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
🌐http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
rohaniyat.pdf
حجم:
3.45M
💎اللهم عجل لولیک الفرج
❇️جهاد علمی
#طلبگی_وارستگی_فرهیختگی
✳️مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای «حفظه الله»:
♨️«نشاط شما طلاب، آماده به کارىِ شما طلاب، روحیهی جوان و میلِ مایل به فعالیت در شما طلاب و فضلاء، برای آینده خیلی مایهی امید است»! «۱۳۸۵/۰۸/۱۷»
📘نسخه pdf کتاب «حوزه و روحانیت در کلام مقام معظم رهبری»
📊اهم محتویات این کتاب:
✅حوزه علمیه قاعده نظام جمهوری اسلامی
✅وظیفه سنگین و استثنائی روحانیت در طول تاریخ شیعه و فقاهت اسلام
✅اصلاح حوزه علمیه / توقعات رهبری از حوزه علمیه
✅وحدت حوزه و دانشگاه یعنی حرکت پابهپای علم و دین
✅انتظارات از روحانی ملبس
✅نیازهای حوزه علمیه
✅وظیفهی اساسی روحانیت، هدایت مردم به سمت اهداف قرآنی
✅وظیفه امروز هر روحانی، دفاع از حکومت اسلام و قرآن
✅ثمرات و وظایف حوزه علمیه قم
✅مسائل و راهحلهای حوزه علمیه در حال و آینده
✅مطالب حائز اهمیت برای حوزهها
✅جایگاه حوزههای علمیه در رسیدن به تمدّن اسلامی
✅عمق بخشیدن به تحصیل دینی در حوزههای علمیه
✅ورود روحانیون در مسائل اجتماعی
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
🌐http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
💎اللهم عجل لولیک الفرج
❇️جهاد علمی
#اطلاع_رسانی
#نشست_علمی
📣واحد پژوهش مدرسه سطح چهار برگزار می کند. سلسله نشست های علمی ارائه مقالات دستیاران پژوهشی دروس خارج حوزه علمیه خراسان
🔹جلسه چهارم:
بررسي حکم وجه التزام در فقه و قانون
متخذ از درس خارج فقه حجت الاسلام و المسلمین درایتی استاد محترم دروس خارج حوزه علمیه خراسان
🔹ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین ذرئی
دستیار پژوهشی استاد درایتی
🔹ناقد:
حجت الاسلام و المسلمین موسوی مهر
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان
🔹مدیر جلسه:
حجت الاسلام و المسلمین آقایی
مسئول پژوهش سطح چهار
🔹زمان و مکان:
پنج شنبه ۱۴۰۲/۳/۴ ساعت ۹ صبح
سالن جلسات مدرسه علمیه سلیمانیه
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
🌐http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe