✉️نامه حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به طلاب جوان
🔻حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در نامه ای به طلاب جوان نوشت:
💠 اگر در ایام تحصیل نسبت به قرآن و تفسیر کممهری شده است، چه خوب است که از ایام تعطیلی برای جبران آن استفاده کنیم.
👇متن کامل نامه در ادامه...
🔷 کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
💠 @howzehamozesh
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
✉️نامه حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به طلاب جوان 🔻حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در نامه ای به طلاب
📨 متن کامل نامه حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به طلاب جوان بدین شرح است:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
«فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَإِلَیٰ رَبِّکَ فَارْغَبْ» (شرح، ۸-۷)
طلاب و فضلای جوان، خواهران و برادران!
سلام علیکم؛ با حذف مقدمات.
قرآن میفرماید: هنگامی که از کاری فارغ شدید، خودتان را به کار دیگری، با جهتگیری به سمت پروردگار مشغول کنید. «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَإِلَیٰ رَبِّکَ فَارْغَبْ» همچنین سرما و گرما نباید باعث تعطیلی کار شود، حتی اگر جابجایی لازم است، باید این کار بشود. «لإیلافِ قُرَیْشٍ إِیلافِهِمْ رِحْلَهَ الشِّتَاءِ وَالصَّیْفِ» چه بزرگانی، در زندان یا تبعید مشغول نوشتن کتاب بودند. نقل شده است که امام خمینی (رضواناللهعلیه) در یک سالی که در ترکیه تبعید بودند، یک دور فشرده فقه را نوشتند.
طلاب و فضلای جوان!
چندین سال پیش به فکر افتادم بخشی از تابستان طلاب علوم دینی و فضلای جوان را هنگامی که حوزه تعطیل است، به سمت تفسیر قرآن سوق دهم. این کار زیر نظر مسئولین حوزه انجام گرفت و هزاران طلبه ثبت نام کردند و برای هر پایهای تفسیر دو جزء قرآن انتخاب شد. پایههای اول تا ششم، از تفاسیر فارسی نمونه یا نور، یا هر دو! و پایههای بالاتر از تفاسیر عربی مجمعالبیان و المیزان! این کار حدود سی تا چهل روز، (هر روز یکی دو ساعت) طلاب را به کار علمی و مطالعه کلام خدا و انس با تفسیر قرآن مشغول کرد و در پایان تابستان در مسابقه حضوری شرکت کردند و به افراد زیادی جوایزی اهداء شد.
این کار پس از چند سال اجرا، مدتی تعطیل شد، ولی امسال به نظرم رسید، این کار را دنبال کنم. با جمعی از مسئولین حوزهها تماس گرفتم و این کار را پسندیدند. خوب است یادی کنیم از مجری این طرح در سالهای قبل، مرحوم حجه الاسلام والمسلمین اکبر دهقان، که در اثر بیماری کرونا به لقاء الله پیوست. (رحمهاللهعلیه)
راستی اگر در ایام تحصیل نسبت به قرآن و تفسیر کممهری شده است، چه خوب است که از ایام تعطیلی برای جبران آن استفاده کنیم. همانگونه که آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی در سالهای قبل از انقلاب اسلامی در ایام تعطیلی با جمعی از فضلاء یک دور تفسیر نمونه را نوشتند که شاید صد بار تاکنون چاپ شده و به چند زبان دنیا ترجمه شده است.
قرآن در سوره فاطر میفرماید: «وَمَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَٰذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَٰذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِنْ کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْمًا طَرِیًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَهً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَی الْفُلْکَ فِیهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» (فاطر، ۱۲) دو دریا یکسان نیستند: این یکی دریایی است که آبش گوارا و شیرین و نوشیدنش خوشگوار است، و آن یکی شور و تلخ و گلوگیر؛ (امّا) از هر دو گوشت تازه می خورید و وسایل زینتی استخراج کرده میپوشید؛ و کشتیها را در آن میبینی که آنها را میشکافند (و به سوی مقصد پیش میروند) تا از فضل خداوند بهرهگیرید، و شاید شکر (نعمتهای او را) بجا آورید!
از این آیه استفاده میشود اگر انسان صیاد باشد، از دریای شور یا شیرین میتواند ماهی بگیرد. اگر غواص باشد از هر دو دریا میتواند لؤلؤ و مرجان استخراج کند. اگر انسان ناخدا باشد، در هر دو دریا میتواند کشتیرانی کند. مشکل اصلی در خود انسانهاست، گرچه شرایط هم بیاثر نیست. اگر ما تدبیر و همت، عزم و جزم داشته باشیم، سلامت و یا بلایای طبیعی، تابستان یا زمستان، داشتن امکانات یا نداشتن آن، نقش اصلی را ندارد.
بر اساس این سه آیه که در این نامه ذکر شد، طلاب عزیز زیر نظر مدیریت حوزه ثبتنام و سهم مطالعه خود را از این چهار تفسیر معین کنند و هر کجا که هستند و هر ساعتی که خواستند سرسفره قرآن و تفسیر بنشینند، تا اگر نسبت به قرآن بیمهری شده است، جبران شود.
بنده برای اینکه سالهای قبل در حوزه علمیه قم از این برنامه بهره بردهام و بعضی از طلاب به خاطر همین انس با دو جزء قرآن، در مدتی کوتاه مسأله را دنبال و کمکم با تفسیر کل قرآن آشنا شدهاند، تصمیم گرفتم با لطف خدا امسال نیز با همکاری مدیران محترم حوزهها کار را دنبال و برای کمک به تأمین جوایز تلاش کنم.
از خداوند میخواهم ما را مشمول شکایت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در مورد مهجوریت قرآن قرار ندهد و ما را موفق کند که به آیه «خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّه» (مریم، ۱۲) عمل کنیم و تفسیر را از درس جنبی و حاشیهای به درس اصلی تبدیل کنیم و تفسیر قرآن را علم بدانیم و تدبر را واجب بدانیم. زیرا اگر تدبر مستحب بود، خداوند به خاطر ترک آن مردم را توبیخ نمیکرد. «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَیٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» (محمد، ۲۴)
ادامه دارد...
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
📨 متن کامل نامه حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به طلاب جوان بدین شرح است: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ ا
این کار باید به گونهای رونق پیدا کند که اگر در منطقهای دهها هیأت و جلسه عزاداری در ایام محرم و صفر هست، به همان تعداد بلکه در همان جلسات برنامههای متعدد تدبر و تفسیر هم داشته باشیم.
اگر توضیح بیشتری خواستید به نامه مهمی که بیش از ده صفحه در این زمینه نوشته شده، با عنوان «فریاد قرآن» به نشانی www.namaz.ir مراجعه کنید.
از تمام مدیران حوزهها و معاونان و مدرسانی که در این راستا در گذشته گامی برداشتهاند و امروز گامی برمیدارند، تشکر میکنم. ناگفته پیداست که این کار باید از طریق حوزهها انجام گیرد و در انتخاب آن دو جزء در بین خودشان مشورت کنند.
«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»
محسن قرائتی
🔷 کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
💠 @howzehamozesh
🔻ثبت نام مقطع تخصصی سطح سه به صورت مجازی مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(سلام الله علیها)
📖 رشته تفسیر و علوم قرآنی
📌 آخرین مهلت ثبت نام: 31 تیرماه 1399
🔷 کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
💠 @howzehamozesh
◀️ پیش ثبت نام مدرسه شهید برونسی برای سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ در مقطع متوسطه دوره دوم _ کلاس دهم
✳️پیش ثبت نام فقط از طریق سایت مدرسه: www.bronsi.ir
☀️آغاز دوره تابستانی شنبه ۲۱ تیر
🔷 کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
💠 @howzehamozesh
❇️ گفتگوی دوستانه حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی
🔹پاسخ به سوالات و ابهامات دینی
☘ در اینستاگرام به صورت زنده
🔺امشب ساعت ۲۲
🔷 کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
💠 @howzehamozesh
🔶آشنایی با تاریخ و آموزه های یهود
🔹با ارائه حجت الاسلام دکتر مجتبی داوودی
✳️چهل و یکمین نشست از سلسله نشست های «کلمه سواء»
🔰برگزار کننده:
«هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان»
🗓 زمان : سه شنبه 17تیر ماه 1399
⏰ ساعت 11 صبح
🔸نشست به صورت زنده در سامانه LMS حوزه برگزار می گردد.
🌐 ورود به نشست زنده:
http://lms.hozehkh.com/panel/courses/view/1605
🔷 کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
💠 @howzehamozesh
24.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 آموزش اختصاصی نحوه استفاده از سامانه جامع اموزش های مجازی دانا(LMS)
🔶روش نخست
🔷 قابلیت ها و امکانات
💠 برگزاری دوره های آموزشی، هم اندیشی،کارگاه، نشست و وب کنفرانس
💠 برگزاری آزمون های پایان دوره، مسابقات و آزمون های شفاهی
💠 نظرسنجی
💠 گفت و گو و...
🌐لینک اتصال به سامانه
http://lms.hozehkh.com/panel/
📚 http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
20.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 آموزش اختصاصی نحوه استفاده از سامانه جامع اموزش های مجازی دانا(LMS)
🔶روش دوم
🔷 قابلیت ها و امکانات
💠 برگزاری دوره های آموزشی، هم اندیشی،کارگاه، نشست و وب کنفرانس
💠 برگزاری آزمون های پایان دوره، مسابقات و آزمون های شفاهی
💠 نظرسنجی
💠 گفت و گو و...
🌐لینک اتصال به سامانه
http://lms.hozehkh.com/panel/
📚 http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
🔺 گروه کلام پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می کند:
✅ کرسی علمی ترویجی "تحلیل و نقد هستی شناسی عقل در نگره تفکیک"
🎙 با حضور:
🔹محمدحسن قدردان قراملکی
🔹محمد بیابانی
🔹حمیدرضا شاکرین
🔹قاسم ترخان
📅 سه شنبه 17 تیرماه 99 / ساعت 14
📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 Join.skype.com/IFJvOgQIeSLs
📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09191541744
🔷 کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
💠 @howzehamozesh
🌺بسم الله الرحمن الرحیم 🌺
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه - ۱۷ تیر ۱۳۹۹
میلادی: tuesday - 6 June 2020
قمری: الثلاثاء ۱۴ ذو القعدة ۱۴۴۱
🌹 امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه)
- یا الله یا رحمان (1000 مرتبه)
- یا قابض (903 مرتبه) برای رسیدن به حاجت
🔷 کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
💠 @howzehamozesh
#توصیه_های_طلبگی
#رهبر_معظم_انقلاب
🔰 #درس_خواندن را جدی بگیرید عزیزان!
🔹نگویید این برنامه فلان عیب را دارد پس هیچ؛ نه.تا برنامه تغییر نکرده است، همین #برنامه باید با جدیت دنبال شود.
🔸باید درس بخوانید. تا قبل از اتمام #دوره_سطح، توصیه ی من این است: طلابی که مشغول به سطوح هستند، تا قبل از آنکه از سطح، خارج شوند، به هیچ کار دیگر غیر از درس نپردازند.
🔹#درس بسیار جدی است؛ درس بسیار مهم است؛ علم و سواد پایه ی اصلی است؛ بدون آن هیچ نقشی نمی توانید ایفا کنید، یا درست نمی توانید ایفا کنید. #نقش_آفرینی غلط از نقش آفرین نبودن به مراتب خسارت بارتر است.
🗓1379/7/14
🔷 کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
💠 @howzehamozesh