eitaa logo
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
11.3هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
637 ویدیو
1.2هزار فایل
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 🏫 دفتر معاونت علمی حوزه علمیه خراسان: ☎️۰۵۱۳۲۰۰۸۴۱۰
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠صرفا جهت اطلاع 🔺با دقت ببینید ایشان دکتر بهره مند از اساتید برجسته و نامدار میکروبیولوژی از انیستیتو پاستور و رئیس گروه سابق آن هستند، همان دکتری هستند که اسفندماه تو همین برنامه گفته بودند که ویروس دلتا، 5 ماه دیگر به ایران میاد و خیلی خطرناک است، الان تو همین برنامه گفتند که ویروس لامبدا (ژانویه) دی ماه وارد ایران می‌شود که چندین برابر قویتر و کشنده تر از دلتا هست و هیچ درمانی ندارد و راه های فرار از آن چیست ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷نماز حضرت آیت الله اشرفی شاهرودی حفظه الله بر پیکر پاک مرحوم حجةالاسلام والمسلمین حاج آقا سید حسن حسینی 🔺یکی از شاگردان حضرت آیت الله اشرفی: وفات مرحوم حسینی با چه مقدماتی اطلاع داده شد، حاج آقای اشرفی بلند بلند گریه می کرد، باورشان نمی شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔴 اطلاعیه مهم و فوری ⚠️پیگیری درمانی موارد حاد ابتلا به کرونا طلاب ، اساتید و فضلای محترم و افراد تحت تکفل، در صورت ابتلا به کرونا و شرایط حاد و اضطراری لطفا به آیدی معاونت سلامت مرکز خدمات پیام بدهند تا در زمینه های درمانی(دارو،کپسول اکسیژن،پزشک و بستری) پیگیری های اورژانسی انجام شود. ▶️ 🆔 @khadamat_salamat ♻️ آیدی به صورت پیوسته و مستمر و در تمام ساعات شبانه روز توسط معاونت چک می شود. 💠قرارگاه درمان و فوریت های پزشکی حوزه علمیه خراسان 📣  کانال رسمی اطلاع رسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان https://eitaa.com/joinchat/1085014065Cc2063e5e5b •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مصلای ثامن الائمه آبادان برای بستری بیماران کرونایی بدحال تجهیز شد. 🔺 به علت افزایش شمار بیماران و تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های آبادان، مصلای نماز جمعه این شهر به تجهیزات بیمارستانی جهت پذیرش بیماران کرونایی مجهز شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔷عطیه_سیدالشهدا 💠عارف بزرگ آیت الله کوهستانی به خطیب شهیر حجت الاسلام صدرایی اشکوری چه گفت؟ 🔹عطیه سید الشهدا،ما را اداره می کند. 🔸ما پیش حضرت حساب دیگری داریم. ✍ آیت الله ري شهري از حجت الاسلام سيد قاسم شجاعي نقل می کنند: قبل از انقلاب حجت الاسلام سيد محمد علي صدرايى اشكوري از وعاظ رشت دچار عارضه قلبي شد، او را در بيمارستان آبان تهران بستري كردند. روزي به اتفاق مرحوم فلسفي به عيادت ایشان رفتیم. 🔹آقاي فلسفي به آقای اشکوری گفتند: وضعتان چه طور است؟ گفت:عطيه آقا سيدالشهدا ما را اداره مي كند. آقاي فلسفي گفتند: ما همه از آقا سيد الشهدا برخورداريم. عرض كرد، آقا ما پیش حضرت حساب دیگری داریم. 🔸آقاي فلسفي پرسیدجريان چيست؟ آقاي صدرايي گفت: يك قطعه باغ چاي دارم كه عطيه سيدالشهدا است و در دوران تقاعد و پيري مرا اداره مي كند. آقاي فلسفي گفتند، از كجا مي گوييد عطيه سيدالشهدا است؟ او جواب داد، من اين باغ را براي معامله قولنامه كرده بودم، دو روز بعد به ديدن آيت الله كوهستاني رفتم، وقتي كه وارد شدم، ايشان فرمودند: صدرایی چرا عطيه ملوكانه را مي فروشي؟ عرض کردم: آقا من با شاه كاري ندارم ! فرمودند:«اين را نمي گويم آقا سيدالشهدا را مي گويم، اين ها اين الفاظ را دزديده اند، يادت هست درجوانی درحرم سيدالشهدا بالاي سرآقا ، سرت را به شبكه نزديك كردي وگفتي: آقا… مي خواهم لطفي کنید كه در دوران تقاعد سر سفره شما اداره شوم، اين باغ اجابت آن دعاست، چرا معامله كردي؟!»حالم منقلب شد، سر خم کردم و دست آقا را بوسیدم بلافاصله به رشت بازگشتم و قول نامه را پاره كردم و تا الان زندگي من ازاين باغ اداره مي شود. 📚 كيمياي محبت ص۹۱ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
4_5899982749015476513.mp3
8.46M
🔺حسین حسین حسین همه عمر برندارم سر از اين خمار مستي که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستي تو نه مثل آفتابي که حضور و غيبت افتد دگران روند و آيند و تو همچنان که هستي چه حکايت از فراقت که نداشتم وليکن تو چو روي باز کردي در ماجرا ببستي   •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔺چشمتان چشمهُ خون باد که بر ریگ روان ....کاروان از بَرِتان آبله پا می گذرد
‍ ‍ شامگاه خنک یکی از روزهای پایان تابستان بود... 🔺مرحوم داریوش شایگان از تجربه زیست علمی‌-معنوی‌اش با مرحوم علامه طباطبایی(ره) می‌گوید. داریوش شایگان در کتاب دیگر خود به نام: «هانری کربن آفاق فکر معنوی در اسلام ایرانی» - چاپ تهران - می‌نویسد: 🔹«... در سال‌های دهه شصت، ما گروه کوچکی بودیم که هرچند وقت یک بار در باغ یکی از دوستان جمع می‌شدیم؛ گروهی از شیوخ فلسفه قدیم، به ویژه علامه سید محمدحسین طباطبایی، مدرس معروف فلسفه در قم و یکی از بزرگ‌ترین مفسران معاصر قرآن که در محفل ما رفت و آمد مرتب داشتند. 🔹من، در اوایل سال‌های دهه شصت، کربن را نخستین بار در همین محفل دیدم...شامگاه خنک یکی از روزهای پایان تابستان بود گروه کوچکی بودیم در محوطه روشنی از باغ مهمانان افتخاری آن شب دو شخصیت سرشناس از شرق و غرب بودند، علامه محمد حسین طباطبایی از ایران، و هانری کربن فرانسوی. 🔹از مایه‌های عمده عرفان نظری سخن می‌گفتیم که می‌بایست موضوع گفت وگوهایمان در آن سال باشد. بحث و گفت‌وگویی که تا پانزده سال پس از آن دیدار نخست ادامه یافت؛ مایه‌هایی با غنایی بی نظیر و ناشنیده و در پیوند با مشکل‌های اساسی هراس درونی آدمی از کهن‌ترین ایام تا به امروز. 🔹یادم می‌آید کربن آن شب به موضوع نخستین گناه آدمی، به هبوط بشر پرداخت و با طرح این مشکل در قالب مسیحیت، از علامه طباطبایی پرسید: «آیا عرفان اسلامی نیز به گناه آغازین معتقد است؟» سپس، با نقل قول از یک مؤلف فرانسوی که اکنون نامش را فراموش کرده‌ام، افزود: دو هزار سالی که از آن گناه آغازین می‌گذرد کارمان را به جایی رسانده است که دیگر از گناه بدمان نمی‌آید. 🔹علامه طباطبایی، با صدای آرامی که به دشواری شنیده می‌شد، چنان که گویی برای خودش زمزمه می‌کرد، در پاسخ گفت: • «هبوط بشر، نقص یا عیب نیست. پس آن قدرها گناه هم نیست. اگر میوه ممنوع نبود، امکانات بیکران وجود، هرگز به منصه ظهور نمی‌رسید.» 🔹لبخند ستایش گر و تأییدکننده کربن هرگز از یادم نمی‌رود؛ لبخند معصومانه‌ای که درهای خلاقیت خودانگیخته اندیشه‌ای نجیبانه را مستقیم بر روی آدمی می‌گشاید. کربن گفت: از آن جا که غرب، حس تأویل را از دست داده، ما دیگر قادر نیستیم به رموز کتاب مقدس راه ببریم و جنبه‌های اساطیری ابعاد قدسی جهان را روز به روز بیشتر به فراموشی می‌سپریم. 🔹نخستین بار بود که من به ابعاد باور نکردنی این اصطلاح که کربن اغلب آن را به کار می برد، و چنان که می‌دانیم، کلید نفوذ به اندرون تأملات وی باقی ماند، پی می‌بردم. • علامه طباطبایی گفت: «بدون شناختن راز، تأويل ناممکن است.» 🔹دو مرد، با وجود دشواری‌های زبان و بیان با یکدیگر توافق کامل داشتند. من به امکانات بیکران این مفهوم (تأويل) با همه نتایج مترتب بر آن بعدها پی بردم. 🔹کربن به من می گفت: منظور از کشف المحجوب همین است، یعنی پرده از باطن حقایق برگرفتن. این دیدارها، حتی پس از عزیمت کربن از ایران، ادامه یافت و ما توانستیم با کمک علامه طباطبایی، به تجربه‌ای یگانه در ایران دست بزنیم؛ یعنی بررسی تطبیقی مذاهب متفاوت جهان را زیر نظر علامه شیعی مذهب سنت شناس آغاز کنیم. ما در طی این بررسی‌ها، ترجمه‌های انجیل‌ها، روایت فارسی اوپانیشادها، برگردان دارالشکوة، سوتراهای بوداییان و تائوته کينگ لائوتسه را پیاپی خواندیم. کتاب اخیر را من و سیدحسین نصر با شتاب به فارسی برگرداندیم و همراه با علامه خواندیم. 🔹وی متون نام‌برده را با تیزهوشی یک پیر روحانی تفسیر می‌کرد و همان قدر از اندیشه هندوان احساس آرامش می‌کرد که از برخورد با عالم معنوی بوداییان و چینیان. او، در این اندیشه‌ها، هرگز چیزی نیافت که آن را از بنیاد با عرفان اسلامی که خود با آن آشنا و مأنوس بود، در تضاد ببیند. 📓 دربارهٔ علامه طباطبایی، صفحه۷۳-۷۴ (خاطرات مستند مرحوم ) 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون من مات علی حب علی مات شهیدا بدینوسیله با عرض تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایشان ،عروج ملکوتی خادم الحسین علیه السلام، ذاکر اهل بیت علیهم السلام، فقیه عالی قدر،ازموسسین خیریه های درمانی و فرهنگی اصفهان و مدرسه حجتیه اصفهانی های مشهد،حضرت آیت الله سید کمال فقیه ایمانی، یار وفادار امام خمینی و مقام معظم رهبری حفظهما الله را خدمت رهبر معظم انقلاب ،روحانیت معظم، عموم مومنان داغدار و بستگان محترم تسلیت عرض می کنیم و از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت داریم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💠فقیه انقلابی، مجاهد و مردمی 🔺آیت الله سید کمال فقیه ایمانی (متولد ۱۳۱۳ هـ.ش)، از علمای مجاهد و خیّر اصفهان و از شاگردان امام خمینی است. ایشان منشاء خدمات و آثار بزرگ عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و درمانی زیادی بوده است. آیت الله فقیه ایمانی به سفارش امام خمینی،پدید آورنده اولیت تفسیر قرآن به زبان انگلیسی و روسی با عنوان " نورالقرآن فی تفسیر القرآن" می باشد. ولادت و خاندان 🔹سید کمال فقیه ایمانی، در سال ۱۳۱۳ خورشیدی (برابر با ۱۳۵۳ قمری)، در خانواده ای روحانی در محله امام زاده اسماعیل اصفهان چشم به جهان گشود. پدر ایشان آیت الله حاج سید مصطفی فقیه ایمانی و پدر بزرگشان آیت الله حاج کاظم، از علمای بزرگ اصفهان بودند. تحصیلات و اساتید 🔹سید کمال فقیه ایمانی، پانزده ساله بود که وارد مدرسه جده بزرگ اصفهان شد؛ مدرسه ای که محل تحصیل و تدریس بسیاری از بزرگان و اعلام بود. جامع المقدمات را نزد آقای شیخ محمدحسن نجف آبادی آموخت و مطوّل را زیر نظر آیت الله ادیب خواند. در همان مدرسه، حجره نشینی را تجربه کرد و در حجره پدر و دایی اش به تحصیل و زندگی طلبگی ادامه داد. در این میان، هم بحث هایی نیز برای خود پیدا کرد. آقای حاج احمد امامی و ابراهیم امینی، هم دوره ای و هم بحث های سید کمال بودند. سید کمال تحصیلات مغنی را در اصفهان گذراند و پس از کسب مقدمات در مدرسه جده، راه قم را در پیش گرفت. سید کمال چند سال اول را با برادر بزرگ تر خود در مدرسه دارالشفا هم حجره بود و بعد به مدرسه فیضیه رفت که با بزرگانی مثل احمدی گلپایگانی و شهید باهنر هم حجره شد. او در سال ۱۳۳۳ شمسی، لباس روحانیت را به تن کرد و به دیدار امام خمینی نیز رفت. امام او را در آغوش گرفت و این روز فرخنده و این اتفاق مبارک را به وی تبریک گفت، سپس فرمود: «از امروز تاج رسول الله بر سر شماست. مبادا در راه رفتن، خندیدن و حرکات خود کاری کنید که برای اسلام زیان بار باشد!». 🔺سید کمال در مدت تحصیل در حوزه، از محضر استادان دیگر نیز بهره برد و به مدرسه های گوناگون چون مدرسه حجتیه، فیضیه، دارالشفا و مدرسه خان رفت. همچنین، در محضر استادان بزرگواری چون آیت الله نوری همدانی، حاج شیخ عبدالجواد اصفهانی، آیت الله مجاهدی تبریزی، آیت الله طباطبایی، آیت الله سلطانی و آیت الله مشکینی شاگردی کرد. مدارج علمی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و به مراتب بالا دست یافت. سید کمال پس از گذراندن سطح، به فراگرفتن درس خارج روآورد و توانست کتاب الزکوة را نزد آیت الله داماد و کتاب الصلوة رانزد آیت الله العظمی بروجردی به پایان برساند. وی همچنین، از درس خارج آیات عظام امام خمینی و آیت الله العظمی گلپایگانی بهره برد. تدریس و تبلیغ 🔹آیت الله فقیه ایمانی به علت فوت پدرش به اصفهان بازگشت و خدمات گسترده تبلیغی و علمی خود را آغاز نمود. ایشان در اصفهان، به تدریس و تربیت طالبان علوم دینی پرداخت و برای شروع تدریس، شرح لمعه را برگزید. پس از آن جلسه درس رسائل را برپا کرد و توانست مشتاقان زیادی را جذب کند. مبارزات سیاسی در روزهای حکومت ستمشاهی، آیت الله سید کمال فقیه ایمانی به شدت زیرنظر بود. ایشان وجوه شرعی را با اسم مستعار برای امام خمینی می فرستاد. مأموران ساواک که این مطلب را دریافته بودند، ادعا داشتند که ایشان در ظاهر نماینده آیت الله خویی است، ولی در عمل به سود امام کار می کند. امام نیز با واسطه آیت الله فقیه ایمانی برای آیت الله خادمی پیام ارسال می کردند. در یکی از این پیام ها، آیت الله فقیه ایمانی با منزل آیت الله خادمی تماس می گیرد و می گوید: «آقا از نجف تلفن کردند که اجازه بدهید نماز و منبر آزاد شود. الان دولت از خدا می خواهد منبر و نماز تعطیل باشد.» وی دعوت ساواک برای استقبال از شاه را به علت کسالت نپذیزفت و مورد غضب آن ها واقع شد. همچنین روزی که روزنامه اطلاعات مقاله توهین آمیزی درباره امام چاپ کرد، آیت الله فقیه ایمانی روحانیون اصفهان را فراخواند و آنها را از این رفتار زشت آگاه ساخت. سپس با محکوم کردن روزنامه تأکید کرد که باید حرمت مراجع حفظ شود و مسئولان باید به این امر رسیدگی گنند. 🔺آیت الله فقیه ایمانی درباره نحوه دستگیریشان توسط ساواک می گویند: «شب اول حکومت نظامی اصفهان که ماه رمضان هم بود وارد منزل بنده شدند، منزل حقیر مرکز فعالیت علماء اعلام و انقلابیون واقع شد و به دلیل همکاری با نهضت امام خمینی و رساندن پیام ایشان به مردم پس از مزاحمت زیاد نیروهای طاغوت مرا به مرکز نیروهای ارتش و نظامی بردند. دو روز بازداشت بودم سپس به زندان منتقل شدم تا بالاخره دادستان نظامی برای من حکم صادر کرد و اعلام نمود با توجه به اینکه منزل وی مرکز توطیه علیه شاه و نظام شاهنشاهی بوده و با آیت الله خمینی ارتباط دارد برای من تقاضای اعدام نمود». اما پس از چندی، با اعلام آزادی زندانیان سیاسی ایشان نیز از زندان آزاد شدند. 👇👇👇
فعالیتهای فرهنگی و عمرانی 🔹آیت الله حاج سید کمالی فقیه ایمانی منشا خدمات و اثرات بزرگ عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و درمانی زیادی بوده اند. از جمله می توان به عناوین ذیل اشاره کرد: تهیه و تدوین «نورالقرآن فی تفسیر القرآن»: آیت الله فقیه ایمانی درباره سفارش امام خمینی جهت تفسیر انگلیسی قرآن می گوید: «... یک بار رفتم خدمت حضرت امام. فرمودند: «آقای فقیه علمای بزرگوار گذشته شاید غفلت کردند یا توجه خاصی نبوده که تفسیر قرآن به زبان انگلیسی و روسی نداریم. ترجمه داریم اما تفسیر نداریم. خواهش می کنم شما همه کارهای آخوندی را بگذار کنار و وارد این مرحله شو که این کار زنده شود.» من هم گفتم: چشم اطاعت می کنم.» گفتند: «هر کاری هم داری من در خدمتم.» گفتم: نه من فقط دعا می خواهم. دعا کنید که بتوانم. گفتند: «چند نفر هم به میدان آمدند اما عقب زدند. سفت و محکم برو جلو بلکه به حول و قوه خدا این کار انجام گرفت.» آمدم اصفهان و چند نفر از رفقا را جمع کردم. بنا شد فارسی این کار را خودم انتخاب کنم. از چند تفسیر سنی و شیعه گلچین می کردم. مواردی که رویش حساسیت بود را نمی آوردم. اخبار اهل بیت علیهم السلام از فریقین را هم چاشنی آن می کردم. آن گروه این را از من می گرفت و ترجمه می کرد. در زمان حیات امام سه جلدش بیرون آمد. باقی اش هم بیست جلد شد. آقا خیلی از این کار خوشحال بودند...؛ تفسیر در بیست جلد به انگلیسی منتشر شد و نسخه روسی هم چون حروف و صفحه اش را ریزتر گرفتند، هجده جلد شد...». تفسیر «نورالقرآن فی تفسیر القرآن» گلچینی از تفسیرهای گوناگون است که با چشم پوشی از اختلاف های لغوی و موارد اختلاف شیعه و سنی، مجموعه ای روان و قابل اعتماد را به مخاطبان عرضه کرده است. روزانه ۶۰ تا ۷۰ جلد تفسیر برای درخواست کنندگان فرستاده می شد، حتی برخی از کشورها نیز خود تصمیم به چاپ این کتاب گرفتند. همچنین، این کتاب در اینترنت نیز موجود و در اختیار علاقه مندان است. ایجاد کتابخانه بزرگ و با حجم زیادی از کتاب های ارزنده به نام کتابخانه امیرالمومنین علیه السلام و مرکز تحقیقات و پژوهشهای علمی ایجاد و تاسیسن حوزه علمیه اصفهان به نام دارالحکمه باقر العلوم علیه السلام با گنجایش بیش از ۱۰۰۰ طلبه و پرداخت هزینه تحصیلی به طلاب علوم دینی پژوهش، چاپ و نشر کتابهای ارزشمند در این مرکز شیعه و فرستادن آنها به سراسر جهان تاسیس بیمارستان امام حسین علیه السلام و مرکز تخصصی بیماری های عفونی بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم علیه السلام بیمارستان زنان و زایمان حضرت زهرا (سلام الله علیها) درمانگاه شهدا مدرسه حجتیه مشهد تاسیس صندوق جهیزیه سفرهای تبلیغی به خارج از کشور از جمله هلند، بلژیک، کویت، عراق، لبنان، بوسنی، پاکستان و… صندوق قرض الحسنه ساخت واحد های مسکونی برای طلاب 🔺 رحمت و رضوان الهی بر این فقیه عالیقدر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠همت بلند دار که مردان روزگار از همت بلند به جایی رسیده اند. 🔺دانشجویی که با معدل ۱۳ از دانشگاه آمد بیرون و می خواست پول دار ترین فرد ایران شود. 🔺 دکتر کوروش شاه پسند 🔺قدرت اراده 🔹اگر پسندیدید ،دیدنش را به دیگران هم توصیه کنید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه العالی) در مشهد برگزار می نماید: نشست تخصصی مبنا با موضوع: تاثیر تدابیر و سیاست های راهبردی رهبر معظم انقلاب در صنعت دفاعی کشور استاد: سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زمان: یکشنبه ۳۱مرداد ساعت ۱۸ ثبت نام و دریافت لینک ورود به جلسه: ارسال عدد ۱ به سامانه 100040020 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
💠 مقام معظم رهبری: با اجتهاد، روش استنباط در را می‌آموزید 🔻 عالم دین می‌خواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. یعنی استفاده از منابع؛ یعنی استفاده‌ از منابع؛ این اجتهاد است. 🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می‌خوانید و لو طهارت باشد، به شما این را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 🔸 اگر این را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزش‌های ی را هم درست از کتاب و سنت استنباط می‌کنید، برای فراگیری معارف اسلامی لازم است. 🔺 طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرف‌ها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می‌گفتیم، کفایه می‌گفتیم، بعضی از طلبه‌های پرشور می‌گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می‌گفتم اگر [این بحث‌ها را] نکنید، بعد نمی‌توانید به درد بخورید، نمی‌توانید به چیزی یاد بدهید؛ درس را جدی بگیرید. 📚 بیانات معظم‌له مورخه ۱۳۹۸/۲/۱۸ 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
سجاده سجاد پر از اشک روان بود چهل سال خودش پای دلش مرثیه خوان بود ◾️شهادت جانسوز امام سجاد(ع) تسلیت‌باد▪️
💠 انواع روایات تقیه‌ای: 1️⃣ گاهی در مقام مراعات تقیه می‌شود. مثلا: امام به علی بن یقطین فرمود: «تَوَضَّأْ ثَلَاثاً ثَلَاثاً» (استبصار، ج1، ص71) 2️⃣ گاهی در مقام مراعات تقیه می‌شود؛ 🔹الف. یا بخاطر خوف از مثلا: در زمان بنی امیه، خلفاء به مسأله صید عقاب و باز شکاری حساس بوده اند، لذا امام باقر ع از آنها تقیه کرده، اما در زمان امام صادق ع عامل تقیه از بین رفته است. (تهذیب الاحکام، ج9، ص33) 🔸 ب. یا بخاطر خوف از به این بیان که اگر امام مسلمات عامه را زیر سؤال ببرد، موقعیت اجتماعی و علمی اش زیر سؤال رفته و دیگر نمی‌تواند نقش خود را در جامعه ایفاء کند. 🔻 اشکال: تقیه نسبت به کسی انجام می‌شود که دارای قدرت باشد، در حالی که اکثر فقهاء عامه صاحب قدرت نبودند. 🔺پاسخ: اولا امثال ابوحنیفه فقیه عراق بودند و شاگردانش (ابن ابی لیلی و شیبانی) در زمان خلافت بنی عباس به قدرت رسیدند و ابن ابی لیلی قاضی القضات بوده است. ثانیا گاهی منشأ فتوای امثال ابوحنیفه و شافعی و.. روایتی است که بین عامه مطرح بوده و بر اثر این روایت، بعدها شافعی و ابوحنیفه نیز به آن نظریه قائل شده‌اند. 3️⃣ گاهی تقیه ائمه علیهم‌السلام از خود بوده است. به این بیان که گاهی نفس القاء اختلاف بین شیعه به جهت تقیه بوده است، تا شیعیان شناخته نشوند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد آیت الله (1397/6/10) 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
تعادل و تراجیح - استاد حیدری.pdf
1.23M
✅جزوه کفایه الاصول قسمت تعادل و تراجیح ▫️استاد حیدری فسایی ▫️سال هاست که درس فقه و اصول استاد حیدری فسایی یکی از بانشاط ترین و پرتجمع ترین دروس حوزه قم می باشد. فایل Pdf 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
از منظر استاد 🔹روش‌شناسی علم فقه عبارت است از «شناسایی و تبیین طرق () و ترتیب () استناد به منابع معرفت و استفاده از آنها، جهت حل مسئله و استدلال فقهی، با حفظ اعتبار و پایایی لازم» 🔹حالا اگر این روش شناسی، معطوف به کلیت علم فقه نباشد، بلکه در چارچوب اخص از آن یعنی رویکرد اجتهادی باشد، نامش «روش‌شناسی فقه با رویکرد اجتهادی امامیه» یا «روش شناسی اجتهاد امامی» است (در مقابلِ روش‌شناسی فقه با رویکرد محدثان نخستین امامی، یا رویکرد متأخران اخباری امامی) 🔹اگر مقیاس روش‌شناسی اخص از اینها باشد و به وضعیت دوران اخیر فقه در امامیه منسوب باشد، در این صورت «روش‌شناسی فقه در مکتب شیخ انصاری» یا «روش‌شناسی فقه در رویکرد اجتهادیِ فقهای معاصر امامیه» خواهد بود 🔹اگر باز هم مقیاس روش‌شناسی را کوچک و محدود کنیم، می‌تواند در چارچوب یک سبک فقهی تعریف شود؛ مثلاً «روش‌شناسی فقه در رویکرد اجتهادیِ فقهای معاصر امامیه ـ سبک نجف معاصر» یا «سبک قم معاصر» باشد؛ به تعبیر دیگر: «روش‌شناسی فقهی امامیه در سبک اجتهادی نجف معاصر» یا «روش‌شناسی فقهی امامیه در سبک اجتهادی قم معاصر». یا به طور خلاصه: «روش‌شناسیِ فقهیِ نجف/ قمِ معاصر» 🔹بنابراین در هر کدام از این مقیاس‌ها، ضابط روش‌شناسی تغییر نمی‌کند، اما مقیاس روش‌شناسی در مقیاس اصلی خود یعنی علم فقه می‌تواند به مقیاس‌های اخص مانند مذهب امامیه یا رویکرد اجتهادی در مذهب فقهی امامیه یا مکتب اجتهادی معاصر امامیه (مکتب شیخ انصاری) یا سبک اجتهادی نجف/قم معاصر محدود شود. http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
💭 بازنشر یک دروغ درباره مؤسس حوزه علمیه قم ◻️یکی از دروغ های برخی از سایت‌ها و کانال‌های وابسته به سازمان‌های صهیونیستی و سعودی که ید طولایی در انتشار اخبار کذب دارند، موضوع مؤسس حوزه علمیه قم است که یک انگلیسی به نام جورج ناتانیل کرزن (George Nathaniel Curzon) را پایه گذار حوزه علمیه قم معرفی کرده اند؛ البته این دروغ در سال ۱۳۹۳ نیز منتشر شده بود و متخصصان به آن پاسخ داده بودند؛ اما مجددا بنگاه های خبری دروغ پراکن دست به بازنشر این موضوع زده و آن را منتشر کرده اند. ادعای تأسیس حوزه علمیه قم به دستور و یا درخواست "جرج ناتانیل کرزن" ادعایی است فاقد سند و دلیل... 👇 hawzahnews.com/news/973206 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
💢برای پژوهش تاریخی در عاشورای حسینی از کجا باید آغاز کنیم؟ ✍دکترحسن انصاری 🔻با وجود اینکه سالانه ده‌ها کتاب درباره واقعه کربلا و قیام حضرت ابا عبدالله (روحی له الفداء) در ایران و جهان تشیع و اسلام منتشر می‌شود اما متأسفانه هنوز پژوهش تاریخی درباره عاشوراء چنانکه باید در همه ابعاد آن گسترش پیدا نکرده است. یکی از این موارد بازسازی مقاتل کهن است، نوشته اخباریان و مؤرخان سده‌های دوم و سوم قمری. تاکنون مقتل ابومخنف به شکل ناقصی بازسازی شده منتهی همین کار را باید درباره سایر مقاتل انجام داد. نویسنده این سطور این توفیق را داشت که تعدادی محدود از مقاتل امام حسین (ع) را از سده‌های دوم و سوم بازسازی و منتشر کند (مانند مقتل ابو عبید قاسم بن سلام. او از روایت ابو معشر بهره برده) که در کتاب المتبقی من التراث المفقود منتشر شد و در فضای مجازی هم در سایت کاتبان در دسترس هست. به تعدادی از مقاتل، آنچه به ویژه وسیله روات مشهور امامیه و شیعه نوشته شده نجاشی و طوسی در فهارس خود اشاره کرده‌اند. مابقی را در فهرست ابن ندیم و برخی منابع تراجم نگاری می‌توان دید. از مقتل جابر بن یزید جعفی گرفته تا کتاب‌های ابن الکلبی، واقدی، ابوعبیده معمر بن المثنی، نصر بن مزاحم، مدائنی، ابن ابی الدنیا، ابراهیم ثقفی، محمد بن زکریا الغلابی و تعدادی دیگر. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d83025 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
💫مجله الکترونیکی «فقه و عاشورا» ✔️مجله الکترونیکی «فقه و عاشورا» در ۹ بخش («گفتگوهای علمی»، «یادداشت‌های تحلیلی»، «گزارش‌های تفصیلی»، «احکام عزاداری»، «عاشورا پژوهی»، «عزاداری در ایام کرونا»، «مرجعیت»، «کتاب» و «چندرسانه‌ای») با بیش از ۱۵۰ مطلب از علما و اساتید مطرح حوزه و دانشگاه، از سوی «شبکه اجتهاد» منتشر شد و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گرفت. 👈 مشاهده کنید: https://b2n.ir/h34438 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
💠 10 کتاب مرتبط با روش شناسی اجتهاد: 1⃣ پیش درآمدی بر مکتب شناسی فقهی - سعید ضیایی فر 2⃣ مکاتب فقهی - محمدحسن ربانی بیرجندی 3⃣ درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف - حسین ایزدی 4⃣ روش‌شناسی فقهی ـ اکبر ابوترابی و همکاران 5⃣ فقه قرآنی با نفس رحمانی (مکتب محقق اردبیلی) - علیرضا خیراللهی 6⃣ مکتب اجتهادی آخوند خراسانی - مصطفی محقق داماد 7⃣ مکتب اجتهادی سید طباطبایی یزدی - مصطفی محقق داماد 8⃣ مکتب اجتهادی آیت الله بروجردی - خانم اخوان صراف 9⃣ مکتب فقهی امام خمینی(ره) - سعید ضیایی فر 0⃣1⃣ درس خارج و گام های اجتهاد - احمد مبلغی 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═