هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
🔶 حرمت خلق پول از نگاه ايت الله مكارم شيرازي
آیت الله العظمی مکارم در پاسخ به استفتای جمعی از اقتصاددانان حوزوی عنوان داشتند خلق پول توسط بانکها مصداق بارز اکل مال به باطل بوده وحرام است.
⁉ سوال
با تقدیم احترام، فتوای حضرت عالی را در مورد موضوع خلق پول توسط بانکها خواستاریم. (... توضيح مختصر انكه، بانک به یمن بانک بودن به منزله ماشینی است که پول تزریق شده به اقتصاد و یا پول اعتباری را از طریق سازکار خلق پول به چند برابر پول منتشره اولیه تبدیل میکند و این سیکل معیوب و مخرب به شکل تسلسلوار همواره ادامه دارد به گونهای که سود نقدینگی ایجاد شده نصیب بانک میشود و هزینههای متعدد آن دامنگیر اقتصاد و مردم میشود. به میزان پول خلق شده تقاضا در بازار برای کالا و خدمات افزوده میشود و با توجه به محدودیت عرضه در اقتصاد، این مازاد تقاضا موجب افزایش تورم میشود. و در نتیجه اولا موجب تداول ثروت بین اغنیا میگردد، ثانیا به بی عدالتی در جامعه منجر میشود، ثالثا اسباب اخلال به نظام اقتصادی جامعه اسلامی را فراهم میسازد و رابعا پیامدها و تبعاتی بر خلاف مصالح جامعه و مسلمانان به بار میآورد. با نظر به آنچه که تقدیم گردید، سؤالات زیادی از قبیل موارد زیر برای متدینین مطرح است که آیا عملیات یاد شده:1.اکل مال به باطل از سوی بانکها نیست؟ 2. موجب ضرر و ضرار به جامعه و مسلمانان نیست؟ 3. موجب غبن و غرر جامعه و مسلمانان نمیشود؟ 4. بر خلاف موازین شرع مقدس اسلام نیست؟ 5. سبب تقویت زمینه رباخواری در سیستم اقتصادی نمیگردد؟)
🔵 پاسخ استفتاء
با توجه به آنچه مرقوم داشته اید، این کار مصداق بارز اکل مال به باطل است؛ زیرا سرمایه ای وجود ندارد که آنها به وسیله آن معامله می کنند و از سوی دیگر باعث تورم و ضرر و زیان جامعه است و در مجموع بی شباهت به یک نوع کلاهبرداری نمی باشد که آن هم حرام است و اگر سپرده گذاران بخواهند سپرده خود را بگیرند، آن بانک مسلما ورشکست خواهد شد، چون چند برابر موجودی خود مصرف کرده است.
همیشه موفق باشید
http://hawzahnews.com/detail/News/470335
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
⚡️هشدار درباره عواقب محاکمه نشدن آقای ظریف
🔹آقای جهانبخش ایزدی درباره سخنان دکتر ظریف پیرامون پولشوئی در ایران به روزنامه اعتماد گفته است: عموما وزیر خارجه یك كشور نبايد در مورد مسائل داخلی آن كشور اظهارنظر كند. به هر حال وزير خارجه رييس ديپلماسی كشور است و معمولا سخنان ايشان از يك جهت بايد نسبت به نظام سياسی حامیگرايانه باشد و از سويی ديگر به صورت عريان نبايد مستندی برای بهرهبرداری محافل رسانهای و ديپلماتيك و احتمالا محافل مخالف كشورش باشد."
🔹حرف آقای ایزدی کاملا درست است. اما این بایدها و نبایدهایی که ایشان برشمردهاند، یک پیششرط دارد و آن اینکه وزیر خارجه مورد نظر، در پی تامین منافع ملی باشد.
وقتی فردی خطاب به محمد البرادعی التماس میکند که برای پیروزی جریان متبوعش در انتخابات نیازمند امتیاز خارجی است، وقتی فردی در میانه مذاکره با دشمن، در مهمترین دانشگاه کشورش خطاب به دانشجویان میگوید آمریکا ظرف ۱۰ دقیقه می تواند تمامی تاسیسات نظامی ما را از کار بیندازد، وقتی فردی بدون سند و به دروغ، آنهم در میانه فشار خارجی برای تصویب یک سری لوایح استعماری، کشورش را به پولشوئی متهم میکند، آیا میتوان گفت که هدفش تامین منافع ملی است؟
🔹من تاکنون درباره آقای ظریف لفظ خائن را به کار نبردهام، چرا که خیانت، مربوط به نیت و انگیزه است و ما سندی نداریم که کدام انگیزهها باعث این مواضع از سوی آقای ظریف میشود. اما یک نکته کاملا روشن است. عمل آقای ظریف خائنانه است. متهم کردن آقای ظریف به خیانت، نوعی رفتار از جنس رفتارهای خود ایشان است و حتما باید از این رفتارهای غیرمسئولانه پرهیز کرد.
🔹️اما آقای ظریف حتما باید بابت اتهام پولشوئی مجازات شود.
گاهی انجام ندادن یک مسئولیت، خسارتی سنگینتر از ارتکاب یک جرم به بار میآورد. اگر مسئولان مربوطه در قوه قضائیه در این ماجرا به وظیفه خود عمل نکنند، خود باید بابت بیخاصیتسازی نظام قضایی و صدور مجوز برای اتهامزنیهای بیپایه و اساس در سپهر سیاسی کشور، مجازات شوند.
قوه قضائیه جای مصلحتسنجیهای سیاسی نیست؛ که اگر شد، سیاسیون در این کشور دارای مصونیت قضایی خواهند بود و این آغاز هرج و مرج است.
@jebraily
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
💢 #دشمن_خانگی
💠 #پروانه_سلحشوری گفته "پوشیدن چادر طی این سالها باعث شده گردنم را عمل کنم و دستم سالهاست درد میکند"
✍ خانم سلحشوري گذشته از اینکه علی الظاهر اضافه وزن موجب بیماریتان شده ، آنچه باعث شده گردنتان را عمل کنید حق این مردم مظلوم است که بر گردن شما سنگینی میکند نه چادر
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
💢 #صدای_انقلاب
📍 به مناسبت روز شهادت آیت الله #شهید_مدرس و روز مجلس🔻
🔻آیتالله #شهید_مدرس دربرابر طرحی ذلت آور که دولت خارجی برای تصویب آن به نمایندگان فشار می آورد گفت:🔻
💠 اگر بناست از بین برویم چرا خودمان خویشتن را از بین ببریم
🔻امام خمینی با نقل این شهامت میگوید:🔻
💠 مدرس رای مخالف داد و بقیه هم جرات پیدا کردند و آن دولت خارجی هیچ غلطی نتوانست کند
هدایت شده از اندیشه مقاومت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخشی از سخنان حضرت امام (ره) درباره زندگی آیتالله مدرس
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
هدایت شده از صدای حوزه 📣
8.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
الگو و استاد اخلاق اسلام امریکایی ظریف کیست ؟
هدایت شده از اندیشه مقاومت
🔴مغالطه و فرافکنی، شگرد اصلاح طلبان!
🔸اظهارات نماینده لیست امید
⭕️ همین که من گردنم را عمل کردم و دستم سالهاست درد میکند ثمره سالها پوشیدن چادر بود/ باید نوع حجابی را تعریف کنیم که در ابتدا آسیب زننده نباشد
👤 پروانه سلحشوری؛ نماینده مردم تهران در مجلس
🔹تا قبل از سال ۶۲ حجاب اجباری وجود نداشت اما بعد از آن این مسئله به وجود آمد. اوایل انقلاب اعتراضاتی به حجاب اجباری بود.
🔹بیشتر مردم ایران هنوز معتقد به حجاب هستند.
🔹البته دختران و زنانی هستند که باور به حجاب ندارند. سوال این است آیا ما پس از ۴۰ سال از انقلاب توانستهایم دختران و زنانمان را باورمند به حجاب کنیم؟ قطعا نهادهای سیاستگذار و مجری اشتباهاتی داشتهاند که نه تنها نتوانستهایم حجاب را برای اقشار جامعه نهادینه کنیم بلکه گاهی آموزههای ما اثر عکس داشته است.
🔹دخترانی که پوشش بهتری دارند زودتر ازدواج میکنند و در رابطه عاطفی با جنس مخالف موفقتر عمل میکنند.
🔹متاسفانه بعد از انقلاب نه تنها در مورد حجاب بلکه در بسیاری از موارد ایدئولوژیک عمل شد. ما فقط روی ظاهر اسلامی کار کردیم و ریاکاری کردیم. در حالیکه محتوا را رها کردیم و اصل دین را به جوانان آموزش ندادیم.
🔹من ۱۰ سال در هند زندگی کردم. در آنجا چادر و مقنعه چانهدار به سر میکردم، اما به نظرم واقعا نیاز است نگرش جدیدی را حاکم کنیم. این نحوه پوشش برای خود من آسیبزا بود.
🔹همین که من گردنم را عمل کردم و دستم سالهاست درد میکند ثمره سالها پوشیدن چادر بود. ما باید نوع حجابی را تعریف کنیم که در ابتدا آسیب زننده نباشد.
🔹سوال این است چرا کشورهای خاورمیانه و خصوصا ایران بیشترین آمار مصرف لوازم آرایش را دارند؟ حتی زنان ایرانی ما در خارج از کشور هم به این نوع آرایش عادت کردهاند. ما یکی از مظاهر جامعه اسلامی را حجاب تعریف کردیم ولی نتوانستیم آن را به نسل بعد از خودمان منتقل کنیم.
🔹ما شاهد این هستیم در ترکیه با وجود فیلمهایی که فرهنگ منحطی را نشان میدهند زنان با حجاب هر سال افزایش پیدا میکنند و این تغییر در ترکیه بسیار ملموس است، اما ما نتوانستهایم کاری کنیم که جوان حجاب را با دلش بپذیرد. زیرا ظاهر را ترویج کردهایم. مگر اخلاق دروغ نگفتن، ریا نکردن و دهها صفت دیگر جزو صفات اسلامی نیست؟ پس چرا دروغگویی در کشور ما بیداد میکند؟
🔹(با اشاره به بودجه میلیاردی صدا و سیما) نهادهای مختلفی در حوزه فرهنگی مسئولیت تبلیغات را بر عهده دارند. ما باید بپذیریم سیاستگذاریهای گذشته ما موفق نبوده است وگرنه تلویزیون به صورت انحصاری تبلیغات میکند. الان چند سال است که شبکههای مجازی باب شده است. سوال این است این دستگاهها با چنین بودجههایی چرا موفق نشدهاند جوان مسلمان تربیت کنند؟ مثلا حوزه علمیه با بودجه میلیاردی چرا در این زمینه موفق نبوده؟ چرا دستگاههای تبلیغاتی با این بودجههای هنگفت در بحث حجاب ناکارآمد بودهاند؟/ ایسنا
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
هدایت شده از خبر مهم 🇮🇷
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 گشودن درب خانه حضرت زهرا سلام الله علیها به درخواست رییس جمهور چچن برای زیارت و تبرک وی به آن بیت نورانی به مناسبت میلاد پیامبر صلی الله علیه وآله
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️⚡️تراریخته را باید با روش تحقیق جدیدی بررسی کرد...
👌اشکال اولی که ما به مسئله تراریختهها گرفتیم یک اشکال عام بود؛ اصطلاحاً اشکال روش تحقیقی بود. ببینید حوزههای علمیه ما و دانشگاههای ما، برای بررسی موضوعات خودشان، از یکسری روشها استفاده میکنند که حالا اصطلاحاً به "روش تحقیق" موسوم است. وقتی میخواهند یک مسئله را بررسی کنند، اصطلاحاً از یک متدهایی استفاده کرده و سپس گزارش علمی تهیه میکنند.
👌در حوزه علمیه، از سابق اینگونه مرسوم بوده که وقتی به یک موضوع جدید برمیخوردند، موضوع جدید را به کارشناسان آن موضوع ارجاع میدادند و میگفتند اصطلاحاً این موضوعشناسی از دایره تشخیص فقیه خارج است و فقیه باید در مشورت کارشناسان و موضوعشناسان، مسئله را بررسی کند. بنابراین حوزه علمیه از حیث روش تحقیق، مسئله محصولات تراریخته را یک مسئله موضوعشناسانه دانسته و علیالقاعده باید این مسئله را به عرف کارشناسان حوزه بیوتکنولوژی ارجاع دهد. این یک بحث است. در دانشگاه هم یک روش تحقیق پوزیتیویستیِ تجربی وجود دارد که دادهها و نمونههای آماری مختلف را بررسی و سپس یک حکم علمی را صادر کرده و یک گزارش علمی مینویسند.
👌ما در مقابله و نقد این دو نوع بررسی، یک دیدگاهی را مطرح کردیم و گفتیم که حوزههای موضوعشناسی جدید -از جمله مباحث تکنولوژی جدید مثل تکنولوژیهای زیستی که مصداق اتم این مسئله است- باید با یک روش تحقیق جدیدی بررسی شوند. بنده قبلاً، هم خدمت برخی از مراجع محترم تقلید و اساتید محترم حوزه، این گزارش را دادهام و هم با دوستان دانشگاهیمان این بحث را مطرح کردهام. باید با یک فضای روش تحقیقی جدید وارد بحث شد. با حوزه این استدلال را مطرح کردیم که موضوعات جدید، موضوعات عرفی و بسیط نیستند، بلکه موضوعاتی چند بُعدی به حساب میآیند. لذا نمیشود مانند موضوع صلاة با آنها برخورد کرد. البته حالا موضوع صلاة هم موضوع مستنبطه شرعیه است. نمیتوان با موضوعی مثل شراب با آنها برخورد کرد. موضوعاتی که اصطلاحاً در حوزه تکنولوژی و در حوزه مسائل جدید مطرح میشود، گاهی تأثیرات فرهنگی دارد، گاهی وقتها تأثیرات سیاسی دارند، گاهی اوقات تأثیرات اقتصادی دارند. واقعاً یک موضوع بسیط نیستند. پس به لحاظ کارشناسی این نوع بررسی موضوعات پیچیده غلط است
👌ما در بررسی تکنولوژیهای زیستی به یک روش تحقیق جدید نیاز داریم. ما آن روش تحقیق را در نگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تحت عنوان الگوی تخصیص تکنولوژی، تئوریزه کردهایم. اگر اصل این سخن به پذیرش رسید راجع به مختصات آن روش تحقیق نیز وارد بررسی خواهیم شد. فقط یک جمله عرض کنم: ما در آن نظریه عرض کردهایم باید اثر تکنولوژیهای جدید بر همه زیرساختهای هدایت مورد بررسی قرار گیرد. ما در جدول زیرساختهای هدایت، نُه زیرساخت اصلی را بررسی کردهایم، نسبت همه این زیرساختها باید با مسائلی همچون تراریختهها و همچنین سایر تکنولوژیها مورد بررسی قرار گیرد که یک بحث فنی خارج از حوصله جلسه است.
حجت الاسلام علی کشوری- نشست تخصصی بررسی مسئله تراریخته - دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم- یک شنبه ۲۹-۵-۱۳۹۶ مصادف با ۲۷ ذوالقعده ۱۴۳۷
http://nro-di.blog.ir/1396/05/30-2
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#توسعه_محرومیت_زاست
#پنج_پرسش_درباره_تراریخته
#بیوتروریسم
@olgou4
🔹یادواره سردارجنگل(میرزاکوچک جنگلی)
🔹 سخنران حجت الاسلام علیزاده معاون سیاسی بسیج اساتید، مداح برادر قربانی .
🔹مکان، پردیسان- بلوارابوطالب علیه السلام، کوچه یک - مسجدامام موسی کاظم علیه السلام.
🔹یکشنبه11اذرماه همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء.
نشر حداکثری.
حوزه انقلابی
الگو و استاد اخلاق اسلام امریکایی ظریف کیست ؟
یک خائنی در حق تنگستان که خادم معرفی شد طبق مستند تاریخی متن مذاکرات مجلس شورای ملی چهاردهم را بهتر بشناسید و از آقای ظریف بپرسید چرا او را استاد خودش میداند و چرا برخی میخواهند او را برجسته کنند؟
خیلی عجیب و محرمانه
حتمن ببینید
@howzehenghelabi
ارسالی مخاطبان :
سلام علیکم مطالب استاد جواد فاضل لنکرانی که اخیرا گفته بود اسلام نظام اقتصادی و.. ندارد خیلی شبیه حرف های نهضت آزادی و کارگزاران سازندگی است متن کوتاهی از کتاب استاد اسکندری فرستادم ،احساس میشه آقای فاضل به نگاه لیبرالیستی کارگزان نزدیک شده
@howzehenghelabi