حجت الاسلام ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی شد
احمد امیرآبادی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شد
هدایت شده از علی احمدی مهر
🔴نکاتی درباب یک عکسنوشت سریالی
در ایام سالگرد رحلت حضرت امام (ره) بعد از انتشار عکس نوشتی در #خبرگزاری_رسا که در آن 6 نفر از #مخالفین_امام معرفی شده بودند. در این عکس نوشت علاوه بر اشتباه #برجستهسازی و ضریبدهی به مخالفین امام خمینی، #تحریفات و غلطهای فاحش تاریخی هم به وفور یافت میشد؛ این خبرگزاری در اطلاع نگاشت جدیدی اقدام به توضیح زندگی سیاسی شخص اولِ تصویر کرده است.
عنوانی که برای این موضوع انتخاب شده «اخراجی تبریز» است.
«نگاهی به زندگی و فعالیتهای سیاسی آیت الله سید کاظم شریعتمداری»
در چند پیام به نقد و تکمیل مباحث موجود در آن میپردازیم...
@bahanealiahmadimehr
هدایت شده از بهانه
🔴نکاتی درباب یک عکسنوشت سریالی
#قسمت_اول
در ایام سالگرد رحلت حضرت امام (ره) عکس نوشتی در خبرگزاری رسا منتشر شد که در آن 6 نفر از مخالفین امام معرفی شده بودند. در این عکس نوشت علاوه بر اشتباه #برجستهسازی و ضریبدهی به مخالفین امام خمینی، #تحریفات و #غلطهای_فاحش تاریخی هم به وفور یافت میشد؛ این خبرگزاری در اطلاع نگاشت جدیدی اقدام به توضیح زندگی سیاسی شخص اولِ تصویر کرده است.
عنوانی که برای این موضوع انتخاب شده #اخراجی_تبریز است.
«نگاهی به زندگی و فعالیتهای سیاسی آیت الله سید کاظم شریعتمداری»
سوالی که مطرح میشود این است که آوردن « #آیتالله » بر نام شخصی که «رادّ بر ولی فقیه» بود، و علیه او اقدامات بسیاری کرد صحیح است؟
در مقبوله عمر بن حنظله آمده است که : «انظروا إلى رجل منكم قد روى حديثنا و نظر في حلالنا و حرامنا و عرف أحكامنا، فارضوا به حكما، فإنّي قد جعلته عليكم حاكما، فإذا حكم بحكمنا فلم يَقبله منه، فبنا استخفّ و علينا قد ردّ، و الرادّ علينا رادّ على اللّٰه».
( الوسائل 18: 98، الباب 11 من أبواب صفات القاضي، الحديث الأوّل، مع اختلاف في بعض الألفاظ.)
مرحوم شیخ اعظم انصاری(ره) در کتاب قضا و شهادات با آوردن این روایت و چند روایت دیگر در تایید ثبوت اذن معصوم به فقها در قضاء، به این مطلب اشاره میکند که :
المتبادر من لفظ «القاضي» عرفا: من #يرجع_إليه و ينفذ حكمه و إلزامه في جميع الحوادث الشرعية كما هو معلوم من حال القضاة
(القضاء و الشهادات ص 47)
پس آن قسمت از روایت که فرمود « فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه، فبنا استخفّ و علینا قد ردّ» ، این #رادّ بر قاضی، رادّ بر #ولی_فقیه هم هست. چرا که متبادر عرفی از لفظ قاضی هم کسی است که در جمیع حوادث شرعیه به او رجوع میشود و حکمش نافذ است.
حال که «راد بر ولی فقیه»، « کالرّاد علینا» ست و آنهم « رادّ علی الله» بودنش ثابت است، آیا رواست که چنین فردی که مصداق « #راد_بر_ولیفقیه» است را #آیتالله خطاب کنیم؟
در برخی نسخ آمده است که : ... و الراد علينا راد على اللّه، و هو على حد الشرك باللّه عز و جل.
🔹 با این وجود باید بپرسیم که آیا تحریریه و نگارنده این اطلاعنگاشت، مرحوم شریعتمداری را مصداق این روایت نمیدانند؟
🔸خوب بود در این عکس نوشت در لقب دهی به افراد، به حضرت امام(ره) تأسی میشد، و از سیره او، که همان دستورات دقیق شرعیست، الهام میگرفتیم.
🔹وقتی آقای منتظری رفته بود به امام گفته بود، چه اشکالی داشت حالا شما میگذاشتید به وصیت آقای شریعتمداری عمل شود، آقا رضا صدر برایش نماز بخواند و درجایی که معین کرده دفن شود، امام فرموده بود آیا شریعتمداری #مسلم بود تا خواسته باشیم به وصیتش عمل کنیم؟!
▪️با توجه به همین نکته و دقت نظر میتوان عنوانی که برای عکس نوشت دوم انتخاب شده را بررسی کرد. در این عکس نوشت از عنوانی که در روایت اهل بیت علیهم السلام و سیره امام (ره) صراحتاً به آن اشاره شده، صرف نظر و به اخراج از تبریز اشاره شده است.
او که #خروج_از_انقلاب کرده و اخراجیِ حوزه و جامعه مدرسین محسوب میشد، دیگر «اخراجیِ تبریز» #تقلیل_جرم او را متبادر به ذهن میکند.
@bahanealiahamdimehr
هدایت شده از بهانه
🔴نکاتی در باب یک عکسنوشت سریالی
#قسمت_دوم
برخی از #اغلاط_تاریخی که در این اطلاعنگاشت موجود است :
🔻1- نام پدر او به اشتباه در متن «سید کاظم» آورده شده. درکتاب آینه دانشوران ص 208 آمده که نام پدر: #سید_محمد بوده است.
🔻2- در قسمت سوم شروع سلطنت محمدرضا پهلوی به آزاد شدن آذربایجان از نیروهای شوری #عطف شده است. حال آن که دو نکته در این جا مطرح است:
🔸اول اینکه شروع سلطنت محمدرضا در سال 1320 بوده و آزاد شدن تبریز در سال 1325 بوده. عطف این دو واقعه به هم، #وجهی_ندارد.
🔸دوم اینکه آزادی از نیروهای شوروی نبوده. بلکه حکومت خودمختار «فرقه دموکرات» بوده اند که به ریاست جعفرپیشه و در حمایتِ شوروی بوده اند.
🔻3- در قسمت سوم گفته شده: در مسافرت شاه به تبریز #اکثریت_علما ملاقات با شاه را حرام اعلام کردند. درحالی که هنگامی که علمای تبریز #عملا دیدار با شاه را تحریم کردند، تنها کسی که به دیدن شاه رفت شریعتمداری بود با این وجود استفاده از تعبیر «اکثریت» غلط است و بهتر بود از تعبیر « #همه_علما_به_جز_شریعتمداری» استفاده میشد.
@bahanealiahmadimehr
هدایت شده از بهانه
🔴نکاتی در باب یک عکسنوشت سریالی
#قسمت_سوم
🔻4- در قسمت نهم نقش شریعتمداری در کودتا « #تایید_کودتا_بعد_از_انجام_آن » گفته شده. حال آنکه اسنادِ اطلاع او و #دست_داشتن_در_متن_ماجرای_کودتا موجود است. از جمله میتوان به اعترافات احمد عباسی (داماد شریعتمداری) اشاره کرد که : «... دقیقا ایشان هم این نوع جریان براندازی را به این شکل از همین اوایل فروردین دقیقا مطلع شدند که بنده هم در جریانش قرار گرفتم.» (خاطره ها/ خاطرات آیت الله ری شهری/ ج1 / ص 211)
در اعترافات خود او هم این مساله به صراحت بیان شده که : « در فروردین همین امسال از مطالب مهدوی در قم در جریان قرار گرفتم.» (خاطره ها / ج1 / ص 266)
🔸گفتنی است که کودتا در تیرماه 59 بود، و این تنها یک برگ از اطلاعِ و اقدامات وی از این ماجراست که از #فروردین در جریان اینکار بوده است.
دست داشتن او در کودتا منحصر در اطلاع داشتن و عدم گزارش آن به مقامات کشوری نبود بلکه او شخصا به این مساله اعتراف دارد که برای سید مهدی مهدوی #پول فرستاده است (هرچند به صورت قرض بوده)
(خاطره ها/ج1/ ص268)
@bahanealiahmadimehr
هدایت شده از بهانه
🔴نکاتی درباب یک عکسنوشت سریالی
#قسمت_چهارم
در قسمت دهم و یازدهم بحث از #سلب_مرجعیت به میان آمده که اشتباه است.
بلکه «#اعلام_عدم_صلاحیت» صحیح است. توضیح تفاوت بار معنایی سلب و خلع با اعلام عدم صلاحیت، متن را به درازا میکشاند.
@bahanealiahmadimehr
هدایت شده از بهانه
#رسانههای_بیگانه معمولا با استفاده از الفاظی همچون #سلب یا #خلع از مرجعیت بار معنایی مسموم و دروغین مد نظر خود را القا میکنند.
پ.ن: عکس از رادیو فردا
@bahanealiahmadimehr
هدایت شده از بهانه
🔴نکاتی در باب یک عکسنوشت سریالی
#قسمت_پنجم
در متن عکس نوشت اولی که مخالفین امام (ره) توسط رسا #معرفی شده بود، در توضیح علت حصر او در سال 61 اینگونه آورده شده که : «وی در 27 فروردین 61 به اتهام نقش داشتن در کودتای نوژه حصر شد»
🔹سوالی که مطرح میشود با توجه اعترافات شخص #شریعتمداری و اطرافیانش، آیا باز هم باید از واژه #اتهام استفاده کرد؟!
اینگونه استفاده های اشتباه از الفاظ، به #ارتکاز_سازی برای خوانندگان منجر میشود.
🔻آیا در این 5 روزی که از انتشار عکس نوشت قبلی میگذرد، نگارندگان به #سند_جدیدی دسته پیدا کرده اند(!) که در «اخراجیِ تبریز» اینقدر جازم از #دست_داشتنِ او در کودتا سخن میگویند؟!
این تغییر در تعبیر نشان از چیست؟!
اگر به #اشتباه از این تعبیر در عکسنوشت قبلی استفاده شده، نشان از این است که رسا در این مسائل حساس و کلیدی باید دقیقتر و تحت نظر اهل خبره مطالب را منتشر کند.
اگر هم تغییر #تاکتیک رخ داده که ... بگذریم!
@bahanealiahmadimehr
هدایت شده از پونز
⭕️ آتش به اختیاران مظلوم خارج از سیستم
🔸جریان انقلابی از جایی که منفعتطلبی و دفاع بی حدوحصر از قدرت جایگزین گفتمانگرایی و ساختارطلبیاش شد، ضرر کرد و آسیب دید.
🔸 زمانی که طراحان و معماران بزرگ اندیشهای این جریان فرق سماق و فلفل را از همدیگر تشخیص ندهند و در فرآیند فعالیت #جذب را جایگزین #تربیت نمایند، جریان انقلابی پویا، فعال، خلاق و طراح سالهای جنگ تبدیل به رحم اجارهای جریانات پنهان در سالهای منتهی به قرن 14 خواهد شد.
🔸مهمترین گزارهای هم که استناد ماست، از بین رفتن سرمایههای اجتماعی جریان انقلابی و استفاده از ذخایر باقی مانده از سالهای قبل است، به واقع زمانی که به جای تربیت نسل و ایجاد سرمایه مدام از توبره برداشت کنند، زوال آغاز ماجرای خندهدار انقلابیگری سیستمی است.
🔸 استناد این سخن را با سبک برخورد مجموعههای مردمنهاد و تغییر رویکردشان میتوان دید، #بسیج ، #هیئت_فاطمیون ، #هیئت_رزمندگان و بخشهای دیگر که مدعی انقلابیگری و سازماندهی بودند، حالا به سمت زوال و به گل نشستن در حرکت هستند.
🔸 روزی که رهبر انقلاب درباره آتش به اختیار برای جوانان انقلابی سخن میگفت، یکی از سرداران و فعالان فرهنگی که سالها بودجه فرهنگی کشور را خرج مصالحی کرده است و درباره این موضوع سوالات زیادی وجود دارد، تئوریسین آتش به اختیار شد و خندهدارتر این بود که رهبر انقلاب به خاطر فشل بودن همین نهادهای فرهنگی انقلابی، به مجموعههای کف این فرمان را صادر نمود و باز همین فشلها علمدار شدند.
🔸 همیشه این سوال وجود دارد که منصور نظریها به خاطر بیان فساد در قوه قضائیه به زندان رفتند اما امروز واقعیت امر مشخص شد و امثال طبری که بیست سال در راس امور بودند، حالا پایین آمدند و ابهام بسیاری به وجود میآید.
🔸 حالا که بسیج ، مشعر و امثال این نهادها به دنبال جذب هستند، قطعا خروجی کارشان باید نمودار شود، همچون تتلو که خروجی روشنی برای یکی از نهادهای انقلابی داشت.
🔸 باید فکر کرد و از مسیری که به اشتباه در حال تئوریزه کردن آن هستیم، کمی با وسواس بیشتری عمل کرد. دستورات سازمانی همیشه نمیتواند درست باشد و لازم است تا گاهی اوقات نیرو کمی فکر کند و نسبت خود را روشن نماید.
🔸 زوال ایدئولوژیک برای جریان مذهبی-انقلابی چیزی نیست که پنهان باشد و تغییر مسیر بلایی است که امثال سلحشور در حال باز کردن این راه هستند.
🔸 دهه نود دوره افول فکری جریان مذهبی انقلابی بود و جایگزین آن پارتیهایی به نام هیئت شد و احساسات را جایگزین عقلانیت کرد و به جای فهم حسین، ذکر حسین را روی بیت برد و خرجهای زیادی برای تربیت مداحان بازیگری کرد که رفتارشان همچون رفتار خوانندگان روی سن کنسرت است.
📌 @ponezs