eitaa logo
حوزه انقلابی
14.1هزار دنبال‌کننده
25.3هزار عکس
12هزار ویدیو
660 فایل
صاحب امتیاز: گروه و تشکّل جهادی «حوزه انقلابی» مدیران: جمعی از فضلای سطوح عالی «حوزه علمیه قم» هدف: نفی نظام سلطه و دنباله‌های سکولار/لیبرال/لندنی 🔰حوزه انقلابی ↘️ https://eitaa.com/joinchat/307429376Ccb9b7c02da 👈مدیریت کانال @Iran_mohammad @EAHIMI
مشاهده در ایتا
دانلود
rec92710.mp3
692.1K
دو دلیل ناب از قرآن و سنت بر لزوم وحدت مدیریت هارون در برابر فتنه سامری و قوله تعالی(نقل از هارون) : « خشیت أن تقول فرَّقت بین بنی اسرائیل »طه-۹۴ باطرفداران گوساله و سامری در این زمان چه باید کرد؟ مدیریت علی ع در برابر بدعتهای عوام بازمانده از قبل در زمان حکومت سخنرانی روح الله دشتی مدرسه دارالشفاء ۳۰ آبان ۹۷ هفته وحدت @howzehenghelabi
هدایت شده از ✒مـــــه شکن
💠توضیحات پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی در مورد فتوای اخیر ایشان☝️ @mehshekan
وقتی کم کاری معرفتی و الگو پردازی و شاخص نگاری و گفتمان سازی در نهادهای دینی و علمی ما با روش اجتهادی حاکم باشد زبان تند و بی منطق امثال این سکولارها چرا بر علیه گفتمان انقلاب اسلامی باز نشود؟!
هدایت شده از ابراهیم... ن
👈عقب ماندگی درباره ی مسئله زن نسبت به "تواناییهای نظام فکری اسلامی" 🔸درباره‌ی مسئله‌ی زن و آنچه که پیرامون این مسئله است، خب حرف خیلی زیاد است؛ ما دچار یک عقب‌ماندگی‌ای هستیم...عقب‌ماندگی در این قلمرو، از نوع عقب‌ماندگی در علم -که ما میگوییم دچار عقب‌ماندگی هستیم مثلاً- نیست؛ در اینجا اگر تعبیر میکنیم به عقب‌ماندگی، به خاطر این است که ما در زمینه‌ی مسئله‌ی زن، مسئله‌ی جنسیّت، مسئله‌ی اموری که حول‌وحوش وجود زن تحقّق پیدا میکند و معنا پیدا میکند -مثل همین خانواده و فرزند و ازدواج و سَکَن و آرامش و از این مطالب- حرفهای برجسته‌ای داریم که توفیق پیدا نکردیم اینها را منتقل کنیم به دنیا، اینها را مطرح کنیم در ذهنیّت جهانی، عقب‌ماندگی از این جهت. در حالی که دنیا احتیاج دارد به مبانی و مفاهیم روشنِ فراگیرِ کارگشا؛....این یک گوشه‌ای از تواناییهای نظام فکری اسلامی در این مسئله‌ی حسّاس است؛ و ما این تواناییها را نتوانستیم درست بیان کنیم، تعریف کنیم. در خیلی از مناطق گوناگون فکری و قلمروهای فکری همین‌جور است؛ در خیلی از زمینه‌ها ما واقعاً نظر اسلام را درست نتوانستیم به دنیا منتقل کنیم. حالا اینکه میگویم "نتوانستیم"، این را نمیشود گناه نظام جمهوری اسلامی دانست؛ چون همان مقداری هم که کار شده است، به برکت نظام جمهوری اسلامی است و به برکت نفوذ فکر انقلاب و فکر امام و نام انقلاب و نام امام و اینها بود که بحمدالله تا حدودی گسترش پیدا کرد؛ لکن بیش از این باید ما کار کنیم، که نیاز داریم به این؛ که حالا عرض خواهم کرد. ما برای اینکه بتوانیم یک جبهه‌ی تهاجمی و مصون از تعرّضِ تهاجم دیگران -یک آرایش تهاجمی- داشته باشیم، نیاز داریم به اینکه این کارها را، این اندیشه‌ها را، این افکار را منتشر کنیم، بگوییم؛ به این واقعاً نیازمندیم؛ خب، عرض کردیم گفتمان اسلام "زنِ حقیقی" است؛ این گفتمان را همان‌طور که اشاره کردم، بایستی ما به صورت تهاجمی مطرح کنیم. مطلقاً در موضع دفاعی قرار نگیرید. 🔸گفتند بعضی از خانمها که آن کسانی که دنبال مثلاً کنوانسیون زنان یا مؤسّسات وابسته به سازمان ملل هستند، تهدید میکنند که اگر چنین کنید، اگر چنان کنید ممکن است علیه شما قطعنامه صادر کنیم! خب به دَرَک! قطعنامه صادر کنند. گفتمان اسلامی در مورد زن را بایست با روحیّه‌ی تهاجم، طلبگارانه مطرح کرد. اگر آنها گفتند که شما چرا به زن برای اینکه بتواند بیحجاب بگردد آزادی نمیدهید، باید گفت شما چرا این آزادی مضرّ و دهشتناک را میدهید، به آن شکلی که امروز در غرب وجود دارد. آنچه که امروز در غرب در زمینه‌ی بی حفاظی و بی حجابی زن دارد دنبال میشود، واقعاً گاهی اوقات تصوّرش انسان را دچار دهشت میکند که چکار میخواهند بکنند، کجا دارند میروند؟ که لابد شماها خبرهایتان بیشتر از من است، ولی من هم اطّلاعات زیادی دارم در این زمینه که چه کارهایی دارد انجام میگیرد؛ در سطوح مختلف: از سطوح بالا، تا سطوح کار و معیشت متعارَف زندگی و شغل و این حرفها. خصوصیّات زن در این گفتمان گفته شود؛ کرامت زن، عزّت زن، ظرافت زن، نه فقط ظرافت جسمی بلکه ظرافت ساختمان فکری و عصبی و ظرافت کارکردی که باید بکند. این رشته‌های بشدّت رقیق و نازک اعصاب کودک را فقط سرْانگشت ظریف و لطیف مادر است که میتواند از هم جدا کند که عقده به‌وجود نیاید، گره به‌وجود نیاید؛ هیچ کس دیگر نمیتواند، یعنی هیچ انسان دیگری که از جنس زن نباشد نمیتواند؛ این کار، کار زنانه است. یعنی برخی از کارکردها بقدری همراه با ظرافت است که انسان استعجاب میکند از قدرت الهی که چطور این توانایی بالا را همراه با ظرافت به زنان عنایت کرده. 👈 من همیشه به دوستان و خویشاوندان و زنان میگویم، میگویم برخلاف آنچه که معروف است، در بین این دو جنس، آن جنس قویتر زن است. زنها قویتر از مردهایند. زنها میتوانند با تدبیر و با ظرافت، مرد را در دست خودشان بچرخانند؛ انسان، هم در تجربه این را مشاهده میکند، هم با قیاسهای فکری و عقلی این را میتواند اثبات بکند. این واقعیّتی است. بله، زنهایی هستند که بیتدبیری میکنند، لذا این کار را نمیتوانند انجام بدهند؛ امّا زنی که اهل تدبیر باشد، مرد را میکند رام خودش. این مثل این است که یک نفری بتواند یک شیر درنده را افسار بزند، سوارش بشود؛ این معنایش این نیست که او از لحاظ جسمی از این شیر قویتر است، معنایش این است که توانسته این اقتدار معنوی را به کار ببرد؛ زنها این توانایی را دارند، منتها با ظرافت؛ یعنی ظرافتی که میگوییم، تنها ظرافت در ترکیب جسمانی و ساختمان جسمانی نیست، بلکه ظرافت در فکر و اندیشه و تدبیر و دستگاه تصمیم‌گیری است که خدای متعال در زن قرار داده. 👈بنابراین به نظر من اساس کار باید این باشد:این گفتمان بایستی تقویت بشود و پیش برود.۱۳۹۲/۲/۲۱
هدایت شده از هم اندیشی حوزویان
🌀مسئولین و پدیده های اعتقاد سوز 💡دومثال(صرفا مثال)برای درسی مهم: 1⃣در ماجرای طرح توسعه شهری قم، خانه ی آیت الله العظمی بهجت هم در طرح قرار گرفت. مسئولین شهرداری به احترام، خدمتشان رسیدند و موضوع را مطرح کردند. دیدند ایشان بلند شده بیرون رفتند! به گمان اینکه ناراحت شده اند سراغشان رفتند. دیدند دارند وسائل ضروری را جمع می کند که از خانه بیرون رود! فرموده بودند: اگر منزل در طرح توسعه ی شهری است جایز نیست در آن بمانم... mshrgh.ir/449993 2⃣ در همین طرح های توسعه شهری، طرح تعریض خیابان معلم هم بود. برخی اماکن شمالی خیابان عقب نشینی کردند. مدرسه علمیه ولیعصر(ع) متعلق به رئیس قوه قضاییه آیت الله آملی لاریجانی هم در جانب شمالی خیابان واقع بود. ساختمان قدیمی حالا به شکل بسیار مجلل و چند طبقه بازسازی شده است اما عقب نشینی همجواری ها را ندارد. نگاه ها را به خود خیره کرد مسئولین شهری به سؤالات پاسخ دادند که تخلفی صورت نگرفته است: بر اساس مصوبه کمیسیون ماده۵، بخاطر ثبت ملی بودن مدرسه قدیمی حجتیه، طرح تعریض از ۳۶متری به ۳۰متری کاهش یافته و تجدید بنای مدرسه ی رئیس قوه بر این اساس است. mehrnews.com/news/3857531 ❗درنمونه اول فقیهی است که به ظاهر دستی در حکومت و مناصب آن ندارد. فتاوایش نیز کمتر با این جملات است که: "مطابق قوانین جمهوری اسلامی عمل شود". اما به محض شنیدن از خانه بیرون می رود درحالیکه طرح اینقدر فوریت هم نداشته است. این پدیده ای اعتقاد ساز است که برای رعایت قوانین سر منبرها گفته میشود. ❕ نمونه دوم از مجتهدی که یکی از ارکان سه گانه جمهوری اسلامی دست اوست سر زده است. به حسب نقل مسئولین شهری، تخلفی هم صورت نگرفته است. اما اقلا پدیده ای اعتقاد ساز نیست. دروغ چرا؟ باورش هم به ذهن مخاطبین سخت می آید و شک و تردید -که شاید هیچ دلیل محکمه پسند هم ندارد- ذهن مخاطب را اذیت و اعتقادسوزی می کند. ❓نکته مهمتر این است: منزلت و موقعیت آیت الله العظمی بهجت بلندتر است یا رئیس قوه قضاییه؟! واضح است مقایسه بسیاری از مراجع قدیم و جدید با آیت الله بهجت مقایسه بجایی نیست. غیر ازمراتب علمی ایشان -که به اندازه اش بروز نکرد- اوج مراتب تقوا و ورع ایشان با سید بحرالعلوم و مقدس اردبیلی و... قابل مقایسه است. با این وضع، چرا در یک زمان و حتی یک شهر و یک طرح، نمونه اعلای آیت الله بهجت ذهنها را سیراب نمی کند تا حجت تمام شود حتی اگر از پایین دست تری تخلف هم سربزند؟! جواب روشن است: در این امور منسوبین حاکمیت، رعایتشان برای مردم مهمتر است. مردم از آنها -بخصوص اگر در کسوت اهل علم باشند- انتظار ندارند روی خط قانون راه بروند. چه رسد اگرخدای نکرده قانونی دور زده باشند! ❗دیگر اینکه ماجرای آیت الله بهجت در اتاق خانه ای -که حالا دیگر نیست- اتفاق افتاد و احیانا روی منبری بازگو شود. لکن ساختمان چندین طبقه و مجلل متعلق به رئیس قوه، جلوی چشم هزاران عابر قمی است. چشمها به وضوح می بینند ساختمانهایی اطراف آن عقب نشینی دارند و او ندارد. حالا بازگفتن حرفهای شهرداران و تغییر مصوبه، چقدر ذهن ها را قانع می کند؟! ❓فکر می کنید از این نمونه ها چقدر درجمهوری اسلامی داریم؟: -رهبرمعظم انقلاب در بیمارستانی دولتی در تهران عمل می کند اما وزیری برای عملی معمولی تر آلمان می رود (والبته دهها نمونه دیگر). تخلفی هم صورت نگرفته است. اما چرا اعتقاد سازی اولی جای اعتقاد سوزی دومی را نمی گیرد؟!چه حجتی از رهبری موجه تر است؟! -ساده زیستی فرزندان رهبر انقلاب چرا با اشرافیت آقازاده های دست چندم نظام، طاق نمی خورد و اعتقاد سوزی آنها را ملغی نمی کند؟! بلکه حتی اعتقاد سوزی دومی به اولی سرایت و ذهن مردم را دچار تردید و شک می کند! 🔆نتایج مهم: -در اعتقاد سازی به نظام، منسوبین و منصوبین بیش از مراجع و مقدسین غیر منصوب مهمند. -رعایت "همه" منسوبین و منصوبین لازم است، اعتقاد سازی برترها، جای اعتقاد سوزی نازل تر ها را نمی گیرد. -حظر و ترک، علی الدوام است مثل فعل و انجام نیست که به یکبار است. ورع و ترک دنیا ۳۰سال برای مسئول شرط است هرچه بالاتر بیشتر. -رفتار اعتقاد سوز حتی اگر فی نفسه حلال و مجاز باشد، در مسئولین از مصادیق خلاف مروت و مخل به شخصیت حقوقی است از اینرو اجتنابش به فتوای بسیاری از فقهاء واجب است. 🔺مطلب مرتبط: رسانه های مجازی و پدیده های اعتقاد ساز 📝محسن قنبریان ۹۷/۸/۳۰ ☑️
هدایت شده از هم اندیشی حوزویان
مطلب مهمی است و دلالت بر عدم استخراج قاعده مند فقه حکومتی در 40 سال حاکمیت تفکر دین دارد. وقتی 600 درس خارج از بزرگان و فضلای حوزه برگزار می شود و جز اندکی از آنها همچنان به موضوعات فردی مشغولند و بسیاری از آن اندک دروس خارج موضوعات حکومتی نیز بدون مجهز شدن به اصول فقه حکومتی و با همان روش سنتی اجتهادی که تنها برای موضوعات فردی و تزاحم بین الامرین کاربرد دارد به تربیت مجتهد مشغولند طبیعی است که غایت امر ، تخطی از قوانین موجود ویا وضع قوانینی که در صورت وجود فقه حکومتی این چنین نبود نهایتا به خلاف مروت و شان طلبگی تعریف می شود. به یقین اگر روزی حوزه به این کبریت احمر - فقه حکومتی و تمدنی- مجهز شود بسیاری از رفتارهای اجتماعی مکلفین سازمانی و حکومتی حکم حرمت و وجوب پیدا می کند و نه استحباب و کراهت و یا خلاف مروت بودن که بنظر می رسد شکل ششم از احکام خمسه! است. به بیان بهتر توسعه موضوعی مکلف از فرد به جمع و سازمان و جامعه، فقهی قوی تر از فقه موجود را طلب می کند. بار کردن احکام فرد بر رفتار سازمان و جمع جفا به هر دو بخصوص حاکمیت اسلامی است که در 40 سال گذشته عمدتا ذیل احکام ثانویه و در حال اکل میته روزگار گذرانده است و امروز با هزاران معضل بزرگ اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی که پاسخی شایسته از آنها مبتنی بر کتاب و سنت ارایه نشده است روزگار می گذراند شاید فرجی قبل از فرج موعود بتواند تحولی در فقه و فقاهت ایجاد کند.
بسمه تعالی مراسم پر فیض دعا کمیل ۱ آذر شب جمعه مکان معهد الاجتهاد الفعال (میدان روح الله جنب مسجد سلماسی) ساعت شروع : ۱۹ 🔴 مراسم خانوادگی و مهمان سفره اطعام حضرت زهرا سلام الله علیها هستیم
هدایت شده از خبرگزاری فارس
🔸 سوژه "مونوریل قم چرا بعد از حداقل 10 سال با هزینه 200 میلیارد تومان شکست خورد؟" پیگیری شد لینک سوژه در فارس من: my.farsnews.com/c/1215 🔹 پیگیری فارس: مونوریل در ایستگاه آخر/ میلیاردها تومان بر باد رفت لینک گزارش پیگیری: fna.ir/bpmjwt @farsme_ir
الان دقیقا حکم فقهی اتلاف 200 میلیارد تومان بیت المال و معطل کردن امور مردم و ناامید کردن آنها از کارامدی مسوولان نظام و بی تدبیری ایشان و هر روز به جان هم افتادن رجاله های سیاسی چیست؟
هدایت شده از هم اندیشی حوزویان
9.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا