الإمام الكاظم(ع : مَنْ حَسُنَتْ نیتُهُ زیدَ فی رِزْقِهِ.
امام كاظم(ع):هر كه فكر و نیتش نیك باشد در روزی اش توسعه خواهد بود.
تحف العقول: ص ۳۸۸، س ۱۷
۵. نیکی به برادران و خانواده
الإمام الكاظم(ع : مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِإخْوانِهِ وَ أهْلِهِ مُدَّ فی عُمْرِهِ.
امام كاظم(ع):هر كه به دوستان و خانواده اش نیكی و احسان كند، عمرش طولانی خواهد شد.
تحف العقول: ص ۳۸۸، س ۱۷
۶. دغلکاری و آزار
الإمام الكاظم(ع : لَیسَ مِن أخلاقِ المُؤمِنینَ الغِشُّ ولَا الأَذی.
امام كاظم(ع):دَغَلکاری و آزاررسانی، از اخلاق مؤمنان نیست.
الكافی: ج ۸ ص ۱۲۶ ح ۹۵
۷. ولخرجی و اسراف
الإمام الكاظم(ع : مَن بَذَّرَ و أَسرَفَ زالَت عَنهُ النِّعمَةُ.
امام كاظم(ع):هر كس ولخرجی و اسراف كند، نعمت از او زایل می شود.
تحف العقول: ص ۴۰۳
058.mp3
9.18M
سلسله سخنرانیهای کوتاه حاج آقا محسن ربانی در مسجد چهارده معصوم علیهم السلام-قسمت 58
علی بن صالح طالقانی گوید:
در یک سفر دریائی کشتی ما دچار طوفان شد و تمام افراد غرق شدند. من نیز به تخته ای چسبیده بودم و سه روز با مرگ دست و پنجه نرم می کردم تا به لطف الهی امواج دریا مرا به جزیره سرسبزی انداخت، از شدت خستگی از حال رفته بودم، سرانجام از سر و صداهای مبهمی وحشتزده از جای جستم.
دیدم دو حیوان عجیب و غریب به جان هم افتاده و سر و صدا می کنند، چشمشان که به من افتاد به داخل دریا جهیدند، در این هنگام پرنده عظیمی که در حال فرود بود توجه مرا جلب نمود، این پرنده در دامنه کوهی که نزدیک من بود برابر غاری بر زمین نشست.
حس کنجکاوی من تحریک شد، برای تماشای بهتر این پرنده غول پیکر برخاستم و خود را لابه لای درختان پنهان کردم و به او نزدیک شدم ولی وقتی وجود مرا حس کرد بال گشود و پروازکنان دور شد.
آهسته به غار نزدیک شدم، ناگهان از درون غار صدای تسبیح و ذکر شریف لا اله الا الله، الحمدلله الله اکبر و تلاوت قرآن به گوشم خورد.
خوشحال جلو رفتم، نزدیک درب غار که رسیدم، صدائی از درون غار بیرون آمد: ادخل یا علی بن صالح الطالقانی. (علی بن صالح طالقانی به فرما داخل، خدا تو را رحمت کند)
بکلّی ترس من زائل شد وارد شدم و سلام کردم.
مردی جلیل القدر، خوش سیما و درشت چشم نشسته بود که جواب سلام مرا داد و فرمود: خداوند ترا به تشنگی و گرسنگی و ترس امتحان فرمود و سرانجام بر تو مرحمت نمود، ترا از سختیها رهانید، من می دانم که در فلان ساعت سوار کشتی شدی و این مدّت در سفر دریائی بودی و در این تاریخ دچار حادثه شدی و سه روز سرگردان امواج بودی و تصمیم گرفتی به خاطر سختیها دست به خودکشی بزنی و خود را به دریا بیفکنی وغرق سازی، ولی پشیمان شدی و در فلان موقع نجات یافتی و نزاع آن دو حیوان دریائی بیدارت کرد و پرنده عظیم حواست را بدین جا جلب نمود، بیا بنشین، خدای ترا رحمت کند.
قصه عجیبی بود، گفتم: شما را به خدا قسم! احوال مرا از کجا دانستی؟
فرمود: خدای دانای غیب و شهود مرا مطّلع فرموده است، همو که همواره تورا می بیند سپس فرمود: گرسنه هستی و دعائی نمود که متوجه مضمون آن نشدم، فقط دیدم غذائی حاضر گشت.
فرمود: بیا از روزی خدا بخور من هم خوردم، عجب غذائی تا کنون بدان خوبی نخورده بودم همچنین مرا به همان طریق آبی گوارا نوشاند و آنگاه دو رکعت نماز خواند و فرمود: دوست داری به شهر خود برگردی؟!
گفتم: چگونه چنین چیزی می شود؟
فرمود: کرامت خداوندی است که ما در حق دوستانمان می کنیم و سپس دعائی خواند که نفهمیدم و فقط قسمت کلمه الساعه الساعه (هم اکنون هم اکنون) را فهمیدم.
توده های ابری بر در غار دیده شد که تک تک نزدیک می آمدند و به صدای رسا می گفتند: سلام علیک یا ولی الله و حجته.
او جواب می فرمود: علیک السلام و رحمه الله و برکاته ای ابر مطیع به کدام سمت میروی؟
ابر پاسخ می داد: فلان جا .
سپس می پرسید: ابر رحمتی یا ابر بلا؟ بارش رحمت می بری یا بارش عذاب؟
ابر پاسخ می داد.
سرانجام ابر درخشان بزرگی پدیدار شد و پس از سلام و جواب،امام از او پرسید: کجا می روی؟
ابر پاسخ داد: طالقان .
پرسید: ابر رحمتی یا ابر عذاب؟
گفت: ابر رحمت.
فرمود: این امانت الهی را بخوبی تحویل بگیر و به طالقان برسان.
ابر گفت: سمعا و طاعه، شنیدم و مطیع فرمانم.
فرمود: فاستقری باذن الله علی وحدالارض. (با اذن الهی بر زمین قرار گیر. )
ابر بر زمین مستقر شد، او بازوی مرا گرفت و مرا بر فراز ابر نشاند.
گفتم: شما را به خدای بزرگ و بحق رسول خدا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و بحث سیدالوصیین امیرالمؤمنین و ائمه هدی علیهم السلام سوگند می دهم خود را معرفی کنید که سخت مورد مرحمت الهی هستی و جلیل القدر.
فرمود: ای علی بن صالح، زمین هرگز به اندازه لحظه ای از حجّت الهی خالی نمی شود و همواره حجّت الهی در زمین خواهد بود یا به صورتی آشکار و یا به صورتی مخفی، من حجت ظاهر و باطن و حجت جاودان الهی و وصی رسول خدا در این زمان، موسی بن جعفر هستم. من متوجه امامت حضرت و پدرانش شدم.
حضرت فرمان حرکت صادر نمود و ابر در زمان کوتاهی در کمال آرامش مرا در طالقان بر زمین گذاشت.
وقتی خبر این جریان بگوش هارون الرشید ، خلیفه عباسی غاصب رسید، او را احضار نمود و ماجرایش را سؤال کرد وقتی علی بن صالح سرگذشت خود را تعریف نمود، هارون دستور قتل او را صادر کرد تا بخیال خود این معجزه حضرت را بپوشاند.
فقتله الرشید و قال: لا یسمع بهذا احدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ سالگرد شهادت امام كاظم علیهالسلام تسلیت باد
🔹️اَللهُمَّ صَلِّ عَلى مُوسَى بنِ جَعفَرٍ
وَصیِّ الاَبرارِ وَ اِمامِ الاَخیارِ وَ عَیبَةِ الاَنوارِ
حَلیفِ السَّجدَةِ الطَّویلَةِ وَ الدُّموعِ الغَزیرَةِ وَ المُناجاةِ الکَثیرَة؛
اللٰهمّ صَلّ علیه و علی آبائه و ابنائه الطّیّبین الطّاهرین المعصومین
و رَحمة الله و برکاته.
💻 Farsi.Khamenei.ir
🌪 آیا در ایران کودتا شده است؟/ آی علما به داد اسلام برسید!
⛈تو قم بناست پارتی زنانه برگزار بشه
پوستر هم تصویر زنی هست که مثل کبوتر از قفس حجاب (چادر مشکی) آزاد شده (!)
چادر مشکی هم به شکل کلاغ هست!!
به مناسبت نیمه شعبان و والنتاین با هم!!!
⛈ گویی در این کشور کودتا شده و به قول ظریف رهبران کشور دارند ما را به دوران سیاه ارتجاع طاغوت بر میگردانند تا جایی که در قم کسی جرأت میکند چنین برنامه ای با چنین پوستری بزند که رضاخان ملعون جرأت چنین کاری نداشت!
⛈ ما نمیدانیم چه بر سر علمای قم آمده که عمری نان دین خوردند و الان در برابر این دین فروشی و ناموس فروشی ظریف و دولت و مسئولان ساکت هستند؟!
باید همه فریاد بزنیم
آی علما به داد اسلام برسید!
#نفوذ
#دوستان_خودرا
#به_گروه_دعوت_کنید
#جامعه_نیازمند_آگاهیست.
─═┅═༅𖣔🌼𖣔༅═┅┅─
✅همیشه با اخبار و تحلیل های اجتماعي، سیاسی، اقتصادی، نظامی کانال لبیک _یاامام خامنه_ای 👇
╔═🍃🇮🇷🍃══════╗
https://eitaa.com/khmanie
╚══════🍃🇵🇸🍃═╝
🍃🌸🌿🌸🍃🌸🌿🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ منانرئیسی خطاب به ظریف: تو غلط کردی که توی اجلاس بینالمللی گفتی زنان دارن توی تهران برهنه راه میروند و این مسیر درستی است!
آقایان سران قوا از مردم نه، از امت حزب الله نه اما از شهدای خانواده خودتان خجالت نمیکشید بابت این وضع حجاب؟
🇮🇷@media_fetneh |#فتنه_مدیا
🇮🇷@media_fetneh |#فتنه_مدیا
.
♻️ این وصیتنامه را بیستبار بخوانید!
رهبر معظم انقلاب اسلامی: یک جوانِ پُرشورِ مؤمنِ از جان گذشتهی سبزواری، شهید ناصر باغانی، وصیّتنامه دارد. او یک جوانِ در سنین حدود بیست سال است. جا دارد که انسان آن وصیّتنامهاش را ده بار بخواند، بیست بار بخواند! بنده مکرّر خواندهام!
📝 گزیدهای از وصیتنامه شهید ۱۹ ساله، ناصرالدین باغانی:
🔹اینجانب ناصرالدین باغانی بندهی حقیر در درگاه خداوندم. چند جملهای را به رسم وصیت مینگارم:
🔸سخنم را دربارهی عشق آغاز میکنم.
ما را به جرم عشق موأخذه میکنند. گویا نمیدانند که عشق گناه نیست! امّا کدام عشق؟
🔹خداوندا، معبودا، عاشقا، مرا که آفریدی عشق به پستان مادر را به من یاد دادی، امّا بزرگتر شدم و دیگر عشق اولیه مرا ارضاء نمیکرد، پس عشق به پدر ومادر را در من به ودیعت نهادی. مدتی گذشت، دیگر عشق را آموخته بودم امّا به چه چیز عشق ورزیدن را نه!
🔸به دنیا عشق ورزیدم به مال و منال دنیا عشق ورزیدم. به مدرسه عشق ورزیدم. به دانشگاه عشق ورزیدم، امّا همهی اینها بعدِ مدت کمی جای خود را به عشق حقیقی و اصیل داد یعنی عشق به تو. (یَومَ لا یَنْفَعُ مال وَلا بَنُون ) فهمیدم که وقتی شرایط عوض شود یَفِرّالْمرءَ مِنْ اَخیهِ و صاحِبَتهِ و بَنیهِ و اُمّهِ وَاَبیهِ، پس به عشق تو دل بستم.
🔹بعد از چندی که با تو معاشقه کردم یکباره به خود آمدم و دیدم که من کوچکتر از آن هستم که عاشق تو شوم و تو بزرگتر از آن هستی که معشوق من قرار گیری.
🔸فهمیدم در این مدت که فکر میکردم عاشق تو هستم اشتباه میکردهام، این تو بودی که عاشق من بودهای و من را میکشاندهای!
🔹اگر من عاشق تو بودم باید یکسره به دنبال تو میآمدم. ولیکن وقتی توجه میکنم میبینم که گاهی اوقات در دام شیطان افتادهام ولی باز مستقیم آمدهام؛ حال میفهمم که این تو بودهای که به دنبال بندهات بودهای، و هرگاه او صید شیطان شده، تو دام شیطان را پاره کردهای و هر شب به انتظار او نشستهای تا بلکه یک شب او را ببینی.
🔸حالا میفهمم که تو عاشق صادق بندهات هستی، بنده را چه، که عاشق تو بشود؛ عَنقا شکار کرکس نشود دام باز گیر.
🔹آری تو عاشق من بودی و هر شب مرا بیدار میکردی و به انتظار یک صدا از جانب معشوق مینشستی. اما من بدبخت ناز میکردم و شب خلوت را از دست میدادم و میخوابیدم! اما تو دست بر نداشتی و آنقدر به این کار ادامه دادی تا بالاخره منِ گریز پای را به چنگ آوردی و من فکر میکردم که با پای خود آمدهام
🔸وه چه خیال باطلی! این کمند عشق تو بود که به گردن من افتاده بود. مرا که به چنگ آوردی به صحنهی جهادم آوردی، تا به دور از هر گونه هیاهو با من نرد عشق ببازی. من در کار تو حیران بودم و از کرم تو تعجب میکردم.
🔹آخر تو بزرگ بودی و من کوچک؛ تو کریم بودی و من لئیم؛ تو جمیل بودی و من قبیح؛ تو مولا بودی و من شرمنده از این همه احسان تو بودم...
🔻امّا شهادت چیست؟
🔸آن هنگام که رزمندهای مجاهد، بسوی دشمن حق میرود و ملائک به تماشای رزم او مینشینند و شیطان ناله بر میآورد و پای به فرار میگذارد و ناگهان غنچهای میشکفد، آن هنگام را جز شهادت چه نام میتوانیم داد؟
🔹شهادت خلوت عاشق و معشوق است .شهادت تفسیر بردار نیست. ای آنانی که در زندان تن اسیرید، به تفسیر شهادت ننشینید که از درک قصۀ شهادت عاجزید. فقط شهید میتواند شهادت را درک کند.
🔸شهید کسی نیست که ناگهان به خون بغلتد و نام شهید به خود گیرد. شهید در این دنیا قبل از این که به خون بتپد، شهید است. و شما همچنان که شهیدان را در این دنیا نمیتوانید بشناسید و بفهمید، بعد از وصلشان نیز نمیتوانید درکشان کنید. شهید را شهید درک میکند. اگر شهید باشید شهید را میشناسید و گرنه آئینۀ زنگار گرفته، چیزی را منکعس نمیکند که نمیکند.
🔹برخیزید و فکری به حال خود بکنید که شهید به وصال رسیده است و غصه ندارد. شهیدان به حال شما غصه میخورند، و از این در عجبند و حیرت میکنند که چرا به فکر خود نیستید!
🔸به خود آیید و زندان تن را بشکنید. قفس را بشکنید و تا سر کوی یار پرواز کنید و بدانید که برای پرواز ساخته شدهاید نه برای ماندن در قفس! این منزل ویران را رها کنید و به ملک سلیمان در آیید...
مبانی حمایت غرب از اسرائیل
🔹جنگ آرماگدون و نقشه «مسیحیت آمریکا» برای قربانی کردن «یهود اسرائیل» در فلسطین
شرط ظهور مسیح بروز «جنگ فراگیر اتمی» است. دنیا براى رسیدن به صلح نهایى باید هزینه این جنگ را بپردازد و آمریكا میبایست مقدمات آن را فراهم كند.
✅ نظریه مسیحیت انجیلی: هفت مرحله تا ظهور
🔹پیروان مكتب «الهیات آرماگدون» موظفند تلاش خود را براى عملى شدن آن انجام دهند و از آنجا كه شرط ظهور مسیح بروز «جنگ فراگیر هسته ای» است دنیا براى رسیدن به صلح نهایى باید هزینه این جنگ را بپردازد و آمریكا میبایست مقدمات آن را فراهم كند
🔸باور هفت مرحلهای بودن پایان تاریخ از نظر مکتب مسیحیت انجیلی، مستلزم تحقق حوادثی است كه باید تا ظهور دوباره مسیح به وقوع پیوندد و پیروان این مكتب وظیفه دینی دارند تا برای تسریع در عملی شدن این حوادث بكوشند. این حوادث عبارتند از:
1. مهاجرت یهودیان به فلسطین؛ یهودیان از سراسر جهان باید به فلسطین آورده شوند و تشکیل دولت و یهودیانی كه به اسرائیل مهاجرت نمایند اهل نجات خواهند بود
2. یهودیان باید مسجدالاقصی در بیتالمقدس را تخریب كنند و به جای آن، معبد سلیمان را بنا نمایند.
3. بعد از اینکه یهودیان را در بیتالمقدس منهدم كنند جنگ نهایی مقدس آرماگدون به رهبری آمریکا و انگلیس آغاز میشود.
4. روزی كه جنگ آرماگدون آغاز شود تمامی مسیحیان پیرو اعتقادات «عملی نمودن خواستههای مسیح» كه مسیحیان دوباره تولد یافته هستند و نیز یهودیان ایمان آورده به مسیحیت نجات یافته و حضرت مسیح را خواهند دید و توسط یک سفینه عظیم از دنیا به بهشت منتقل خواهند شد و از آنجا همراه با او نظارهگر نابودی جهان و عذاب سخت در این جنگ مقدس و نابودی بقیه خواهند بود
5. در جنگ آرماگدون زمانی كه پیروزی ضدمسیح (دجال) نزدیک است مسیح همراه مسیحیان دوباره تولد یافته و یهود ایمان آورده به مسیحیت در جهان ظهور خواهد كرد و ضدمسیح را در پایان این جنگ مقدس شكست خواهد داد و حكومت جهانی هزارساله خود را در مركزیت بیتالمقدس برپا خواهد ساخت آنگاه معبد سلیمان كه مسیحیان و یهودیان قبل از آغاز جنگ آرماگدون به جای مسجدالاقصی در فلسطین ساختند، محل حكومت جهانی حضرت مسیح خواهد شد.
6. قبل از آغاز جنگ آرماگدون، رعب و وحشت جامعه آمریکا و اروپا را فراخواهد گرفت.
7. قبل از ظهور دوباره مسیح، صلح در جهان هیچ معنایی ندارد و مسیحیان برای تسریع در ظهور مسیح باید مقدمات جنگ آرماگدون و نابودی جهان را فراهم نمایند.
✅ یهود اسرائیل: تلاش برای بقاء؛ مسیحت انجیلی: تلاش برای قربانی
🔹اما یهود سیاسی (یهود اسرائیل)، به نظر میرسد در بنای معبد سلیمان قبل ظهور منجی یهود (ماشیح) دچار تردید است. از یک سو جریان «یهود سیاسی» همسو با «مسیحیت انجیلی»، در تلاش برای بنای معبد سلیمان است؛ از سوی دیگر نقشه مسیحیت انجیلی را خوب میداند که به محض افتتاح معبد سلیمان، مسیحیها در تلاش برای ایجاد جنگ آرماگدون خواهند بود که قرار است یهودیان نیز در این جنگ، کشته شوند
🔸«صهيونيسم یهودی اسرائیل» به دنبال ايجاد حاکمیت یهود بعد از هزارسال، آوارگی و تبعید است، اما «صهيونيسم مسيحی آمریکا» با رويکردي راديکال به دنبال حوادث آخرالزماني است و يهوديان را تنها بازيگراني در تراژدي آخرالزمانی مسيحيت فرض کرده است که ابتدا در جنگ آرماگدون، قربانی میشوند و سپس اگر به عیسی مسیح ایمان نیاورند، کشته خواهند شد.
جهاد تبیین و روشنگری
https://eitaa.com/joinchat/437846203Ce61f73398d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📌انتقاد از افراد تضعیف نظام نیست تقویت نظام است
🕊🌷علامه مصباح یزدی رضوان الله علیه:
⭕️همه ما در برابر رشوهخواری، پارتی بازی، رانتخواری، رباخواری و فساد اخلاقی مسئولیم
📌ما باید مواظب باشیم مچ خائنین را بگیریم انها را رسوا کنیم و نگذاریم نظام اسلامی را بدنام کنند.
🥀🤍انتقاد از افراد تضعیف نظام نیست تقویت نظام است...
🔘#جهاد_تبیین
🔴 در آستانه مبعث رسول اکرم(ص) به نیت سلامتی خود و خانوادتان؛کودکان شیعه سوری را تنها نگذارید
🔹کودکان سوریه که به اردوگاههای لبنان پناه بردهاند در سرمای لبنان بدون کفش و لباس گرم میلرزند.
کمکهای خود به شیعیان بی پناه سوریه و امور اجتماعی مربوطه را به شماره کارت زیر واریز کنید.👇👇
🔹
6037997750004344بنام جبهه جهانی شباب المقاومة 🔸 کانال رسمی شباب المقاومة👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3545694224Ccf85b685fb

جزئیات جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره ترور قضات

حضور ۱۴ میلیون زائر در سالگرد شهادت امام موسی کاظم (ع)

شکست رکورد معاملات بازار ارز تجاری/تجار چقدر ارز فروختند؟
اعمال شب و روز مبعث پیامبر(ص)
۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
اخبار فرهنگی
اخبار دین ، قرآن و اندیشه

همزمان با فرا رسیدن سالروز بعثت نبی مکرم اسلام(ص)، اعمال مربوط به شب و روز این عید با عظمت منتشر شده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکشنبه سوم فروردین و 27 رجب المرجب مصادف با عید بزرگ مبعث رسولالله (ص) است. رهبر معظم انقلاب اسلامی دربارۀ اهمیت این روز فرمودند: «هر فضیلتی که در دنیا، ولو به طور غیرمستقیم وجود دارد، ناشی از آن بعثت و اقامۀ مکارم اخلاق به وسیله ی آن پیغمبر عظیمالشّأن است.» در کتاب مفاتیح الجنان اعمال مفصّلی برای شب و روز این عید با عظمت ذکر شده که در ادامه آمده است:
* شب عید مبعث
شب بیست و هفتم، شـب بعثـت پیامبر صلیاللهعلیهوآله و از شبهای پربرکت است و در آن چند عمل مستحبّ است:
اوّل:
شیخ طوسی در کتاب «مصباح» فرموده: از حضرت جواد علیهالسلام روایت شده: همانا در ماه رجب شبی است که از هر آنچه آفتاب بر آن میتابد بهتر است و آن، شب بیستوهفتم رجب است که در صبح آن پیامبر صلیاللهعلیهوآله به رسالت مبعوث شد. برای کسی که از شیعه ما عامل در آن شب است، پاداش نیکوکاری 60 سال مقرّر است، به محضر آن حضرت عرض شد: عمل در آن شب چیست؟ فرمود: چون نماز عشاء را خواندی و به بستر استراحت رفتی تا پیش از نیمه شب، هر ساعتی که خواستی از بستر برمیخیزی و 12 رکعت نماز هر دو رکعت به یک سلام بهجای میآوری، در هر رکعت «حمد» و سورهای از سورههای کوچک مفصّل میخوانی و کوچک مفصّل از سوره محمّد صلیاللهعلیهوآله تا آخر قرآن است.
زمانی که از 12 رکعت نماز فارغ شدی، در همان حال نشسته هر یک از سورههای «حمد» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» و «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ» و «قُلْ یٰا أَیُّهَا الْکٰافِرُونَ» و «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ» و «آیتالکرسی» را هفت مرتبه بخوان و به دنبال همه آنها این دعا را به بخوان:
الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِى الْمُلْکِ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَکَبِّرْهُ تَکْبِیراً. اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک بِمَعاقِدِ عِزِّکَ عَلَىٰ أَرْکانِ عَرْشِکَ وَمُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ کِتابِکَ، وَبِاسْمِکَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ، وَذِکْرِکَ الْأَعْلَى الْأَعْلَى الْأَعْلىٰ، وَبِکَلِماتِکَ التَّامَّاتِ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَأَنْ تَفْعَلَ بِى مَا أَنْتَ أَهْلُهُ.
سپاس خدای را که فرزندی بر نگرفته و شریکی در فرمانروایی و یاوری از روی خواری و نیاز برایش نبوده است، او را بسیار بزرگ شمار. خدایا! از تو درخواست میکنم بهحق جایگاههای عزّتت بر پایههای عرشت و منتهای رحمتت در قرآنت و بنام بزرگتر بزرگتر بزرگترت و ذکر برتر برتر برترت و به کلمات کاملت، بر محمّد و خاندانش درود فرست و با من چنان کن که شایسته آنی.
سپس بخوان هر دعایی را که میخواهی؛
و نیز غسل در این شب مستحب است و نمازی که داود بن سرحان از امام صادق علیهالسلام برای «شب نیمه رجب» روایت کرده و جزو اعمال شب نیمه ذکر شد در این شب هم خوانده میشود.
دوّم:
زیارت حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام که برترین اعمال این شب است؛
و بدان که ابوعبدالله محمّد بن بطوطه که یکی از دانشمندان اهلسنت است در 600 سال پیش از این زمان [زمان تألیف مفاتیحالجنان] میزیسته، در سفرنامه خود معروف به «رحله ابن بطوطه» در بیان ورودش از مکه معظّمه به نجف اشرف، روضه و قبر مبارک مولایمان امیرالمؤمنین علیهالسلام را ذکر کرده و گفته است همۀ اهل این شهر رافضی هستند، و برای این روضه مبارکه کراماتی ظاهر شده است:
از جمله در شب بیستوهفتم ماه رجب که نامش نزد اهل آنجا «لیلة المحیا» [شب بیداری یا شب زندگانی] است، از عراقین [بصره و کوفه] و خراسان و شهرهای فارس و روم، افراد شل و مفلوج و زمینگیری را که حدود سی یا چهل نفر میشوند پس از عشاء نزد ضریح مقدّس علی میآورند، آنگاه مردم اجتماع میکنند و به انتظار شفا یافتن و برخاستن آنان میمانند.
گروهی از اجتماعکنندگان نماز میخوانند و عدهای ذکر میگویند و گروهی قرآن تلاوت میکنند و بعضی هم به تماشای روضه مبارکه مشغول میشوند تا آنکه نصف یا دوسوم از شب بگذرد، در این هنگام تمام مبتلایان و زمینگیران که محروم از حرکت بودند، از جای برمیخیزند درحالیکه صحیح و تندرستاند و نقصی در آنان نیست و میگویند:
«لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰه»، «مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ»، «عَلِیُّ وَلِیُّ اللّٰه»