کشکولی النور، ج۱، ص۲۸۱، به نقل از بصائر الدرجات و کفایت المؤمنین
آشنایی با همه زبانها: ابوالصلت هروی گوید: حضرت رضا (ع) با افراد به زبان خودشان گفتگو میکرد، و به خدا قسم فصیحترین مردمان و عالمترین اشخاص به هر زبان و لغتی بود، روزی به حضرتش عرض کردم: یا ابن رسول الله! من در شگفتم از اینکه شما به تمام لغات با اختلافاتی که دارند این طور تسلط و آگاهی دارید، خطاب به من فرمود: «أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَتَّخِذَ حُجَّةً عَلَى قَوْمٍ وَ هُوَ لَا يَعْرِفُ لُغَاتِهِمْ أَ وَ مَا بَلَغَكَ قَوْلُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (ع) أُوتِينَا فَصْلَ الْخِطابِ فَهَلْ فَصْلُ الْخِطَابِ إِلَّا مَعْرِفَةُ اللُّغَاتِ"»[۲].
چشمه آب در بیان خشک: "محمد بن حفص" گوید: غلام موسی بن جعفر (ع) برایم نقل کرده گفت در خدمت حضرت رضا (ع) بودیم با چند نفر دیگر در یک بیابان؛ تشنگی شدیدی بر ما و چارپایان مستولی شد که ترس از تلف شدن داشتیم. حضرت رضا (ع) محلی را توصیف نمود فرمود: به آنجا بروید آب خواهید یافت به آن محل رفتیم آب بود خودمان و چارپایان سیراب شدیم و هر که در قافله بود سیرآب شد. بعد کوچ کردیم فرمود: بروید همان چشمه را پیدا کنید هر چه جستجو کردیم اثری از چشمه نبود جز فضله شتران چیزی نیافتیم[۳].
امام رضا علیه السلام :
مَن جَلَسَ مَجلِسا یُحیى فیهِ أمرُنا، لَم یَمُت قَلبُهُ یَومَ تَموتُ القُلوُبُ.
هر که در مجلسى بنشیند که در آن یاد ما (اهل بیت) زنده مى شود، قلبش، در روزى که قلبها مى میرند، نمى میرد.
همان، ج ۴۴، ص ۲۷۸.
شیخ ابوالفضل محمد بن علی شادان قزوینی از قول یکی از یاران امام رضا (ع) میگوید: «در خدمت امام رضا (ع) بودم و مردمان در خدمت آن حضرت خضوع میکردند. بعضی میگفتند که او صلاحیت امامت ندارد. پدرش تصریح و وصیت نکرده و او را ولیعهد خود نساخته است. در آن وقت شنیدیم از مرکبی که آن حضرت سوارش بود، به کلام فصیح گفت: که او امام من و امام جمیع خلایق است، و به درستی که آن بزرگوار به مسجد مدینه تشریف برد شنیدم، که دیوارهای مسجد و چوبهای آن، به حضرت سلام کردند و سخن گفتند[۸].کشکول النور، ج۱، ص۲۱۶، به نقل از وسیلة الرضوان.
آقای پناهیان کدام طرف ایستادهاید؟!
۱۹ شهریور ۱۳۹۹ که برای دفاع از آقای پناهیان در مقابل هجمه ناجوانمردانه رسانههای زنجیرهای و لشگر مجازیشان و حتی برخی جریانهای داخل جبهه انقلاب نوشتیم و توصیه به رعایت «انصاف» و «اخلاق» کردیم؛ فکرش را هم نمیکردیم که حدود ۴ سال بعد در ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ آقای پناهیان (احتمالا ناخواسته و شاید با مشورت و آدرس غلط برخی اطرافیان) به همان سو بروند و با سخنانی که از یک روحانی بعید به نظر میرسد، آرزوهای چندین و چند ساله دشمنان تابلودار انقلاب علیه کیهان را تکرار کنند!
«الدهرُ يَومان: يومٌ لكَ و يومٌ علَيكَ»، روزگار دو روز است؛ روزی با تو و روزی بر تو. این کلام مولا را ما سالهاست در کیهان زندگی کردهایم. نه از تعریف و تمجید افراد سرمست شدیم و نه از تقابل و طعنه همان افراد هراسان. سالهاست که به تقابل و طعنه و بدگویی مخالفان کمترین اهمیتی ندادهایم، بنابراین بدیهی است که اظهارات آقای پناهیان را که در مقایسه با آنها بسیار ناچیز است، نادیده میگیریم و به آن اهمیتی نمیدهیم. ولی کاش آقای پناهیان سخنان اخیر خود را با تبلیغات مشابه رسانههای بیگانه علیه کیهان به مقایسه بنشیند و اگر تفاوتی در آن دید، ما را هم بیخبر نگذارد!
کلیگویی کار آسانی است. انتظار آن بود که آقای پناهیان به جای کلیگویی، دقیقاً بفرمایند کیهان در کجا و چگونه دوقطبیسازی کرده است؟! کیهان به این ادعا که تمام وزیران معرفی شده با هماهنگی و نظر مثبت حضرت آقا انتخاب شدهاند اعتراض کرد و در حالی که خواص در مقابل این ادعای خطرناک سکوت کرده بودند، اسناد و دلایل محکمی بر بطلان آن ارائه کرد. آیا سخنان اخیر رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «بیشتر وزرای معرفی شده را نمیشناختم و نظری ندادم» تأییدی بر ادعای ما نبود؟
کیهان به حضور زاویهدارها در برخی پستهای حساس اعتراض کرد، یعنی دقیقاً از دستورالعمل رهبر معظم انقلاب به آقای رئیسجمهور پیروی کرد. کجای این اقدام کیهان دوقطبیسازی است؟! کیهان در دفاع از دستاوردهای ۳ساله شهید رئيسی اعلام کرد که دولت آن شهید بزرگوار اسب زینشده به دولت چهاردهم تحویل داده است و به فهرست بلندبالایی از این دستاوردها اشاره کرد. آیا دفاع از شهید رئیسی در مقابل هجوم ناجوانمردانه گروهی از مدعیان اصلاحات، دوقطبیسازی است؟!
کیهان در گزارشی مستند تاکید کرد که بهکارگیری افراد زاویهدار و بیگانه با انقلاب «وفاق ملی» نیست. این نیز تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و هست که در کمتر از دو ماه از روی کار آمدن دولت جدید؛ سه مرتبه و در سه سخنرانی مجزا به تفصیل نسبت به انتصاب افراد بدسابقه و بیگانه با انقلاب هشدار دادهاند. کجای این کار دوقطبیسازی است؟! آقای پناهیان سخن شما بهعنوان یک روحانی انقلابی باید سنجیده و حسابشده باشد. نمیخواهیم از کیهان تعریف کنید و از بدگوییتان علیه کیهان هم نگران نیستیم ولی از افتادن شما به دام بدخواهان بیم داریم؛ به خاطر خودتان و نه خودمان. ما دوستدار شما هستیم و نمیخواهیم ببینیم اظهارات شما با تشویق و حمایت دشمنان نظام و اسلام روبهرو شود؛ کسانی که دشمن شما نیز هستند.
مطالبهگری؛ دوقطبیسازی نیست و منافاتی هم با وفاق و حفظ اتحاد ندارد؛ همانطور که رهبر انقلاب هم ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ فرمودند: «ملّت باید با دولت همراه باشد، اتّحاد را حفظ کند؛ این منافات ندارد با انتقاد کردن یا حرف زدن یا مطالبه کردن؛ اینها اشکالی ندارد... قوای سهگانه هم باید با هم متّحد باشند -دولت، مجلس، قوّهی قضائیّه- باز این منافات ندارد با اینکه مجلس در قبال دولت به وظایف خودش عمل کند؛ به وظایف قانون اساسی عمل بکند؛ سؤال کند، مطالبه کند، بخواهد، قانونگذاری کند، استیضاح کند و امثال اینها.»
اگر این موارد دوقطبیسازی است پس تکلیف «جهاد تبیین» و «جنگ روایتها» و ضرورت دفاع از آموزههای انقلاب و ... چه میشود؟ آیا تاکید رهبر انقلاب بر مقابله با مفسدان دوقطبیسازی است؟! و یا طرد ملیگرایان و نهضت آزادی و انجمن حجتیه از سوی حضرت امام دوقطبیسازی بوده است؟!
از کیهان به عنوان روزنامه دوقطبیساز سخن گفتهاید و بعد به روزنامههای اطلاعات و جمهوری اسلامی هم اشاره کردهاید! چرا از روزنامههای زنجیرهای مثل هممیهن و سازندگی و اعتماد و شرق و ... نامی نبردهاید؟! آیا نگاهی گذرا به مطالب آنها که کارویژهشان نفرتپراکنی و دوقطبیسازی است در این چند سال انداختهاید؟ اگر پاسختان مثبت است، رسم آزادگی چه میشود؟ و اگر جوابتان منفی است و از آنها خبر ندارید که، چه عرض کنیم؟!
و بالاخره کیهان یاد گرفته است که خطشکن باشد؛ از طعنهها و تهمتها نرنجد و با فشار و تهدید از مسیر خود منحرف نشود و یا شانه خالی نکند و به لطف و عنایت خدای مهربان از این راه بازنمیگردد. آقای پناهیان شما از اظهارات نادرستتان برمیگردید؟
در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷، تظاهرات مخالفین و انقلابیون در محلات جنوبی تهران، خیابان ژاله پیشین (خیابان مجاهدین اسلام کنونی) و میدان ژاله (میدان شهدا کنونی)، منجر به کشته شدن ۸۷ نفر از تظاهرکنندگان شد.
آمار شهدای ۱۷ شهریور هیچگاه به صورت دقیق مشخص نشد و آمار مختلفی برای آن ذکر شده است.[۴۴] فرمانداری نظامی تهران معتقد بود ۸۷ کشته و ۲۰۵ مجروح از این تظاهرات به جا ماند؛ اما مخالفان حکومت تعداد کشتهشدگان را بین ۳ تا ۵ هزار نفر اعلام کردند.[۴۵] گفته شده شهدا توسط کامیونهای ارتش به نقاط خازج شهر منتقل و به صورت دستهجمعی دفن شدند.[۴۶] میشل فوکو اندیشمند فرانسوی که بهعنوان خبرنگار یک روزنامه ایتالیایی به محل حوادث رفته بود، مدعی شد که ۴۰۰۰ تن در این روز هدف گلوله قرار گرفتهاند.[۴۷] سفیر انگلیس تعداد شهدا را صدها نفر و سفیر آمریکا بیش از دویست نفر اعلام کردند.[۴۸]
17 شهریور از دیدگاه امام
امام خمینی حادثه 17 شهریور را در شمار "ایام الله" نامیدند و همواره به ملت ایران توصیه می کردند که یادآور عظمت این واقعه و متذکر جانفشانی های ملت ایران در این روز باشند.
« 17شهریور «مِنْ ایام الله» است، باید متذکر باشید. باید یادآوری کنید این «ایّام الله» را. چنانچه کردید؛ از یاد نباید برود این «ایّام الله» برای اینکه این ایامند که آدم سازند. این ایام است که جوانهای ما را از عشرتکده ها بیرون می آورد به میدان جنگ می برد. این ایام الهی هست که ملت ما را بیدار می کند، و بیدار کرد. امر می کند: ذَکِّرْهُمْ بِایّامِ الله؛ «ایّام الله» را در ذکر مردم وارد کن.» (صحیفه امام؛ ج 9،ص 466؛ ج13، ص 187).
چنانکه گذشت، حکومت نظامی تنها بهانه شاه برای کشتار مردم به حساب می آمد. مردمی که به آرامی مشغول تظاهرات بودند و صرفاً با شعار، خواسته های خود را بیان می کردند به وسیله شاه و مدعیان دروغین حقوق بشر، با سلاح های جنگی به خاک و خون کشیده شدند. حضرت امام، حکومت نظامی را جرم و دستور دهنده آن را مجرم تلقی می کند.
«بار دیگر شاه با دستور حکومت نظامی در تهران و سایر شهرستانهای بزرگ ایران، ثابت کرد که پایگاهی در میان ملت ندارد. اعلام حکومت نظامی در محیطی آرام- به اقرار رادیو و مطبوعات ایران که راهپیمایی با کمال آرامش در آن انجام می گرفت- نه تنها قانونی نیست بلکه جرم است و دستور دهنده آن مجرم. شاه برای به رگبار بستن مردم بی دفاع و مظلوم هیچ بهانه ای را بهتر از حکومت نظامی ندید...» (صحیفه امام؛ ج 3، ص 459)
ایامُالله بهمعنای روزهای خدا، به زمانهایی اشاره دارد که وقایع مهمی در آنها رخ داده و قدرت خدا بیشتر آشکار شده است. مفسران ذیل آیاتی از قرآن که این واژه در آنها آمده، ایامالله را به روزهای نجات و نعمتدادن خدا به مؤمنان، روزهای عذاب مشرکان و نیز روزهای نعمت و عذاب تفسیر کرده و هدف از یادآوری آنها را پندگیری و هوشیاری انسانها دانستهاند.
بر پایه روایتی از امام باقر(ع)، روزهای قیام امام مهدی(عج)، رجعت و قیامت از مصادیق ایامالله هستند. در برخی روایات روز عاشورا نیز از ایامالله دانسته شده است.
امام خمینی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران، برخی از روزهای مهم در انقلاب اسلامی ایران مانند ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ش، روز پیروزی انقلاب اسلامی را ایامالله میدانست. از نظر وی قضایایی که در ایامالله رخ داده، برای انسانها در طول تاریخ آموزنده و بیدارکننده است؛ به همین دلیل باید زنده نگه داشته شود.
مفهومشناسی
ایامالله به روزهایی اشاره دارد که در آنها اتفاقات مهمی روی داده است.[۱] و قدرت خدا در آن روزها بیشتر آشکار شده است.[۲] این واژه دوبار در قرآن به کار رفته است.[۳] در سوره ابراهیم از حضرت موسی خواسته شده که ایامالله را به قومش یادآوری کند چراکه در این یادآوری عبرتها است.[۴] همچنین در سوره جاثیه نیز از کسانی که ایمان آوردهاند خواسته شده از کسانی که به ایامالله امید ندارند درگذرند، تا اینکه خدا هر قومی را به سبب آنچه انجام داده، مجازات کند.[۵]علامه طباطبایی روز مردن، برزخ، روز قیامت و روز تحقق عذاب استیصال[یادداشت ۱] را از مصادیق ایامالله دانسته است.[۶] در تفسیر نمونه هدف از یادآوری ایامالله و نقل وقایع مرتبط با آن، پندگیری و هوشیاری ملتها دانسته شده است.[۷] حضرت علی(ع) در نامهای به قثم بن عباس، که کارگزارش در مکه بود، از او خواسته است که در مراسم حج، ایامالله را به مردم یادآوری کند
هدایت شده از حوزه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام)
آقای پناهیان کدام طرف ایستادهاید؟!
۱۹ شهریور ۱۳۹۹ که برای دفاع از آقای پناهیان در مقابل هجمه ناجوانمردانه رسانههای زنجیرهای و لشگر مجازیشان و حتی برخی جریانهای داخل جبهه انقلاب نوشتیم و توصیه به رعایت «انصاف» و «اخلاق» کردیم؛ فکرش را هم نمیکردیم که حدود ۴ سال بعد در ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ آقای پناهیان (احتمالا ناخواسته و شاید با مشورت و آدرس غلط برخی اطرافیان) به همان سو بروند و با سخنانی که از یک روحانی بعید به نظر میرسد، آرزوهای چندین و چند ساله دشمنان تابلودار انقلاب علیه کیهان را تکرار کنند!
«الدهرُ يَومان: يومٌ لكَ و يومٌ علَيكَ»، روزگار دو روز است؛ روزی با تو و روزی بر تو. این کلام مولا را ما سالهاست در کیهان زندگی کردهایم. نه از تعریف و تمجید افراد سرمست شدیم و نه از تقابل و طعنه همان افراد هراسان. سالهاست که به تقابل و طعنه و بدگویی مخالفان کمترین اهمیتی ندادهایم، بنابراین بدیهی است که اظهارات آقای پناهیان را که در مقایسه با آنها بسیار ناچیز است، نادیده میگیریم و به آن اهمیتی نمیدهیم. ولی کاش آقای پناهیان سخنان اخیر خود را با تبلیغات مشابه رسانههای بیگانه علیه کیهان به مقایسه بنشیند و اگر تفاوتی در آن دید، ما را هم بیخبر نگذارد!
کلیگویی کار آسانی است. انتظار آن بود که آقای پناهیان به جای کلیگویی، دقیقاً بفرمایند کیهان در کجا و چگونه دوقطبیسازی کرده است؟! کیهان به این ادعا که تمام وزیران معرفی شده با هماهنگی و نظر مثبت حضرت آقا انتخاب شدهاند اعتراض کرد و در حالی که خواص در مقابل این ادعای خطرناک سکوت کرده بودند، اسناد و دلایل محکمی بر بطلان آن ارائه کرد. آیا سخنان اخیر رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «بیشتر وزرای معرفی شده را نمیشناختم و نظری ندادم» تأییدی بر ادعای ما نبود؟
کیهان به حضور زاویهدارها در برخی پستهای حساس اعتراض کرد، یعنی دقیقاً از دستورالعمل رهبر معظم انقلاب به آقای رئیسجمهور پیروی کرد. کجای این اقدام کیهان دوقطبیسازی است؟! کیهان در دفاع از دستاوردهای ۳ساله شهید رئيسی اعلام کرد که دولت آن شهید بزرگوار اسب زینشده به دولت چهاردهم تحویل داده است و به فهرست بلندبالایی از این دستاوردها اشاره کرد. آیا دفاع از شهید رئیسی در مقابل هجوم ناجوانمردانه گروهی از مدعیان اصلاحات، دوقطبیسازی است؟!
کیهان در گزارشی مستند تاکید کرد که بهکارگیری افراد زاویهدار و بیگانه با انقلاب «وفاق ملی» نیست. این نیز تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و هست که در کمتر از دو ماه از روی کار آمدن دولت جدید؛ سه مرتبه و در سه سخنرانی مجزا به تفصیل نسبت به انتصاب افراد بدسابقه و بیگانه با انقلاب هشدار دادهاند. کجای این کار دوقطبیسازی است؟! آقای پناهیان سخن شما بهعنوان یک روحانی انقلابی باید سنجیده و حسابشده باشد. نمیخواهیم از کیهان تعریف کنید و از بدگوییتان علیه کیهان هم نگران نیستیم ولی از افتادن شما به دام بدخواهان بیم داریم؛ به خاطر خودتان و نه خودمان. ما دوستدار شما هستیم و نمیخواهیم ببینیم اظهارات شما با تشویق و حمایت دشمنان نظام و اسلام روبهرو شود؛ کسانی که دشمن شما نیز هستند.
مطالبهگری؛ دوقطبیسازی نیست و منافاتی هم با وفاق و حفظ اتحاد ندارد؛ همانطور که رهبر انقلاب هم ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ فرمودند: «ملّت باید با دولت همراه باشد، اتّحاد را حفظ کند؛ این منافات ندارد با انتقاد کردن یا حرف زدن یا مطالبه کردن؛ اینها اشکالی ندارد... قوای سهگانه هم باید با هم متّحد باشند -دولت، مجلس، قوّهی قضائیّه- باز این منافات ندارد با اینکه مجلس در قبال دولت به وظایف خودش عمل کند؛ به وظایف قانون اساسی عمل بکند؛ سؤال کند، مطالبه کند، بخواهد، قانونگذاری کند، استیضاح کند و امثال اینها.»
اگر این موارد دوقطبیسازی است پس تکلیف «جهاد تبیین» و «جنگ روایتها» و ضرورت دفاع از آموزههای انقلاب و ... چه میشود؟ آیا تاکید رهبر انقلاب بر مقابله با مفسدان دوقطبیسازی است؟! و یا طرد ملیگرایان و نهضت آزادی و انجمن حجتیه از سوی حضرت امام دوقطبیسازی بوده است؟!
از کیهان به عنوان روزنامه دوقطبیساز سخن گفتهاید و بعد به روزنامههای اطلاعات و جمهوری اسلامی هم اشاره کردهاید! چرا از روزنامههای زنجیرهای مثل هممیهن و سازندگی و اعتماد و شرق و ... نامی نبردهاید؟! آیا نگاهی گذرا به مطالب آنها که کارویژهشان نفرتپراکنی و دوقطبیسازی است در این چند سال انداختهاید؟ اگر پاسختان مثبت است، رسم آزادگی چه میشود؟ و اگر جوابتان منفی است و از آنها خبر ندارید که، چه عرض کنیم؟!
و بالاخره کیهان یاد گرفته است که خطشکن باشد؛ از طعنهها و تهمتها نرنجد و با فشار و تهدید از مسیر خود منحرف نشود و یا شانه خالی نکند و به لطف و عنایت خدای مهربان از این راه بازنمیگردد. آقای پناهیان شما از اظهارات نادرستتان برمیگردید؟
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦 پاسخی درست به این سوال:
چرا نیاز است زنان ، حجاب داشته باشند؟؟
🔸چند پاسخ منطقی و درست از معنای حجاب از زبان پژوهشگرِ مسیحی تازه مسلمان شده ، خانم امینه اسیلمی.
#حجاب #مستحکم #شجاع #جدیّت
#بی_حجابی #ابزار #وسوسه #سوءاستفاده
┄┅═✧☫ گونی نیوز ☫✧═┅┄
#گونی_نیوز
🇮🇷 @gooninews