مدیر مجتمع علوم اسلامی کوثر:
شناساندن فرهنگ فاطمی به جهان اسلام از رسالت حوزههای علمیه خواهران است
حوزه/ مدیر مجتمع علوم اسلامی کوثر گفت: یکی از رسالت های حوزه های علمیه خواهران این است که حضرت زهرا علیها السلام را به جامعه جهانی بشناسانیم.
http://hawzahnews.com/xdjvm
📚پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران
https://eitaa.com/howzehkhaharantehranpajohesh
📚نمایشگاه هفته پژوهش آذرماه ۱۴۰۳
مدارس علمیه خواهران استان تهران
https://eitaa.com/joinchat/3773039599C152ba2de7e
💠 بازدید حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محسن محمودی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران از اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان تهران
شــورای هــماهنگی تــبلیــغات اســلامی
اســـتـــان تـــهـــــران
@shoraostantehran
📚پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران
https://eitaa.com/howzehkhaharantehranpajohesh
📚نمایشگاه هفته پژوهش آذرماه ۱۴۰۳
مدارس علمیه خواهران استان تهران
https://eitaa.com/joinchat/3773039599C152ba2de7e
39.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥خبرگزاری صدا و سیما
نخستین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان تهران
#خبر
#صدا_و_سیما
📚پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران
https://eitaa.com/howzehkhaharantehranpajohesh
📚نمایشگاه هفته پژوهش آذرماه ۱۴۰۳
مدارس علمیه خواهران استان تهران
https://eitaa.com/joinchat/3773039599C152ba2de7e
برای تحقق جامعه فاطمی باید نقاط قوت و ضعف را پژوهش کرد.
حوزه/ پژوهشگر حوزوی با اشاره به لزوم پژوهش در سیره و سبک زندگی حضرت زهرا (علیهاالسلام) گفت: در این زمینه ابتدا باید نقاط قوت و ضعف جامعه را شناخت و گامی برای تحقق جامعه فاطمی برداشت.
سمانه سادات سدیدپور پژوهشگر برتر نخستین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان تهران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت: تحقیقات و تالیفات بنده در حوزه مسائل اجتماعی است.
http://hawzahnews.com/xdjwV
📚پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران
https://eitaa.com/howzehkhaharantehranpajohesh
📚نمایشگاه هفته پژوهش آذرماه ۱۴۰۳
مدارس علمیه خواهران استان تهران
https://eitaa.com/joinchat/3773039599C152ba2de7e
9.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️◾️◾️◾️
📝یادواره قلم های ماندگار
📚پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران
https://eitaa.com/howzehkhaharantehranpajohesh
📚نمایشگاه هفته پژوهش آذرماه ۱۴۰۳
مدارس علمیه خواهران استان تهران
https://eitaa.com/joinchat/3773039599C152ba2de7e
آیت الله العظمی جوادی آملیاهمیت تحقیق و پژوهش.mp3
زمان:
حجم:
2.18M
🎙 اهمیت تحقیق در بیان آیتاللهالعظمی جوادیآملی
◻️ ثواب پژوهش بیش از ثواب گریه هست
◻️ مجالسمان را به سوی تحقیق ببریم
«اگر انسان محققانه دارد ولايت را ميشناسد و ميشناساند چنين انسانی اگر مركَّب قلم او از خون شهيد بالاتر باشد خب نسبت به اشك يقيناً بالاتر است...»
📚پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران
https://eitaa.com/howzehkhaharantehranpajohesh
صَلَی اللهُ عَلَیکِ یا فاطِمة الزَهراء
┄┅┅┅┅🌸🟢🌸┅┅┅┅┄
🌷در آستانه سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بزرگداشت مقام زن🌷
🔸انجمن علمی مطالعات تاریخی آیه، با همکاری بنیاد شیخ انصاری(ره)، انجمن علمی «نُها» مطالعات تاریخی هویت تمدنی زن مسلمان و اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار میکند:
🔆 میزگرد تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام
با حضور اساتید ارجمند
🔹سرکار خانم دکتر ناهید طیبی
(مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه مطالعات اسلامی و مدیر دانشنامه زن مسلمان)
🔰 منزلت اجتماعی زن در عصر نبوی، پسانبوی و علوی
🔹سرکار خانم دکتر معصومه ریعان
(عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی همدان)
🔰 مروری بر انگاره برابری زن مسلمان در قرن اول
🔹سرکار خانم دکتر راحله ضائفی (استادیار دانشگاه فرهنگیان تهران)
🔰 بررسی نقش ارتباطی زن در سنت و سیره اهل بیت علیهم السلام
🔹سرکار خانم نجمه صالحی
(پژوهشگر، مدرس و دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعةالزهراسلاماللهعلیها)
🔰نقش زنان در عرصه عمومی دوره نبوی و پسانبوی
🔹 سرکار خانم سعیده رحیمی
(پژوهشگر و مدرس)
🔰 تعامل امامان شیعه با حضور اجتماعی زن
🔸دبیر نشست:
سرکار خانم فاطمه میری طایفهفرد (پژوهشگر، عضو فعال انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعةالزهرا سلاماللهعلیها و دانشجوی دکتری تاریخ اسلام)
⌛️زمان: شنبه یکم دیماه ۱۴۰۳
🕒 ساعت: ۱۰ الی ۱۲
📍مکان: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام. سالن شهید بهشتی
🌐 لینک مجازی:
http://dte.bz/ayeh
مدرسه علمیه تخصصی حضرت قائم (عج) برگزار میکند
🔷کرسی آزاد اندیشی از نوع استاد با طلبه
🟦عنوان:عفاف وتربیت نسل آینده در قامت مساله حکمرانی اسلامی
🔵استاد ارائه دهنده: سرکار خانم دکتر ناهید سلیمی( استاد یار پژوهشکده زن وخانواده)
⏰یکشنبه ساعت ۱۳:۳۰
این جلسه به صورت حضوری برگزار میگردد.
🔸جهت ثبت نام به آیدی @Mpakaman پیام دهید.
🆔 کنشگری مطالعات زن و خانواده در عرصه بینالملل
https://eitaa.com/joinchat/522519167C8dc542c1f8#
➖سرکار خانم دکتر طاهره شاکری استاد حوزه در جلسه کرسی آزاد اندیشی که در سالن نشست های تخصصی حوزه علمیه کوثر ورامین و با محوریت رویکرود مستشرقین نواندیش پیرامون حجاب برگزار شد به عنوان استاد ناقد حاضر شدند و ابتدا در جایگاه سرکار خانم آمنه ودود قرار گرفت و به بیان دیدگاههای ودود در مورد حجاب پرداخت و گفت : قرآن به جای تمرکز بر نوع خاصی از پوشش، بر لباس تقوا تأکید دارد. این عبارت در قرآن به معنای پوشش معنوی است که فرد را از گناه و ناپاکی حفظ می کند. قرآن به معنای واقعی به پوشش معنوی اهمیت می دهد، نه لزوماً به پوشش فیزیکی و بهترین پوشش برای حفظ عفت، تقوا و پاکدامنی درونی است که نباید صرفاً به لباس و حجاب فیزیکی محدود شود.
➖دکتر شاکری افزود : احکام مربوط به حجاب در فقه اسلامی بر اساس
شرایط فرهنگی و اجتماعی خاص دوران پیامبر و جامعه آن زمان بوده است. از این رو تعالیم فقهی حجاب نباید به عنوان یک قانون ثابت و غیرقابل تغییر در نظر گرفته شود، بلکه باید با توجه به
تغییرات زمانی و مکانی مورد بازنگری قرار گیرد.
➖دکتر طاهره محسنی ستاد حوزه و دانشگاه به عنوان استاد ارائه دهنده در این کرسی آزاد اندیشی به نقد دیدگاههای آمنه ودود پرداخت و گفت :
لباس تقوا، هم معنوی و هم ظاهری است و فرد متقی باید اصول ظااهری پوشاش را نیاز رعایت کند و افراد در قبال حفظ تقوا مسئولیت دارند و پوشش ظاهری نیز یکی
از مظاهر حفظ این تقوا است. در قرآن و سنت، نحوه پوشش و شکل ظاهری افراد متقی به وضوح تعیین شده است.
در قرآن و روایات اسلامی، روبند زدن و انزوای زنان هرگز به عنوان الزامات پوشش تأیید نشده اند.
➖دکتر محسنی ادامه داد : قرآن همه افراد را بدون استثناء ملزم به رعایت حجاب کرده است، و این پوشش جلوه ای از تقوا محسوب می شود.
➖دکتر طاهره شاکری این بار به عنوان فاطمه مرنیسی حاضر شد و حجاب را اینگونه بیان کرد : ججاب بیشتر از آنکه فقط به پوشش زنان مربوط
باشد، به مسائل عمیق تر اخلاقی و اجتماعی مربوط است. حجاب نماد مسئولیت فردی در جامعه
اسلامی می داند که می تواند پایه ای برای بازسازی نظم جنسی جدید در جامعه باشد.
➖شاکری ادامه داد : حجاب به عنوان سازوکاری برای تنظیم روابط میان زنان و مردان و تضمین احترام متقابل به کار گرفته می شود، نه فقط محدود به پوشش ظاهری. بلکه در بعد دیداری اخلاقی و حریم فراتر از آنچیزی است که شما محجبه ها می گویید .
➖دکتر محسنی در پاسخ به بیانات دکتر شاکری گفت : خانم مرنیسی درکی از متون قرآنی ندارند و ایشان تلاش می کند معنای جدیدی از حجاب به دنیای مسلمانان ارائه دهد و طبق این استدلالات ما باید پاره ای از آیات قرآن را کنار بگذاریم و این نوع فرمایشات خانم مرنیسی با سیره پیامبر و اهل بیت علیهم السلام مغایرت دارد . لذا استدلالات ایشان نمی تواند پایه محکمی داشته باشد و نمی توان مبنا دانست که خانم ها با الزام درونی باید پاینده به احکام الهی باشند و کسانی که الزام درونی ندارند در ظاهر نیز احکام الهی را اجرا نخواهند کرد و بدوم احکام الهی نیز میسر نخواهد شد .
➖استاد ناقد با اشاره به صحبت خانم لیلا احمد که در به فرهنگ و اجتماع اشاره کرده است و می گوید ما باید تابع فرهنگ و اجتماع باشم . وقتی می گوید ما باید تابع فرهنگ باشیم یعنی تابع قرآن نباشیم .
➖وی ادامه داد : قرآن حجاب را قانون سختگیرانه معرفی نکرده است بلکه در مورد اخلاق و اجتماع صحبت می کند و پذیرش حجاب به دلیل نفوذ فرهنگهای دیگری بوده است .
➖خانم محسنی در پاسخ به سخنان استاد ناقد گفت : خانم احمد هیچگونه دلایل محکمی در بیان دیدگاه خود ندارد. مثلا آیه ۲۸ و ۲۹. احزاب در مورد شکایت همسران پیامبران از وضع اقتصادی خود و مقایسه زندگی خودشان با زنان پادشاهان است و هیچ ربطی به حجاب ندارد و در مقابل این آیه نازل شد که ارتباطی با حجاب ندارد .
➖ وی افزود : خانم احمد این آیه را تعمیم به حجاب می دهد و نکته ای که باید گفت صحبت های ایشان هیچگونه پابه قرآنی ،روایایی و تاریخی ندارد . حتی خانم لیلا احمد می گوید در جنگ احد حجاب برای زنان دست و پا گیر بوده و اینها اعتراض کرده اند در حالی در سوره آل عمران و سیره حضرت زهرا سلاماللهعلیها حضور زنان با حجاب کامل بوده است .
➖خانم محسنی گفت : این زنان فمنیسم های مسلمان هستند ولی یک نکته ای که در صحبت های خانم احمد در مورد ایرانیان وجود دارد بسیار مهم است و اینکه ایرانیان در زمان ساسانیان اسلام را قبول کردند و به سرعت علوی شدند و بین خود و اعراب چند خط کشیدند از جمله اینکه چند همسری را قبول ندارند اما حجاب را قبول دارند و زنان ایران در عهد ساسانی به شدت محجبه بودند و هر چه زنان شاهزاده تر باشند پرده پوش تر هستند. و خانم احمد معتقد است که حجاب اعراب از ایرانیان گرفته شده است و در نهایت حجاب را یک مساله اخلاقی می داند .
➖سرکار خانم شاکری به عنوان استاد ناقد به بیان نظریات آقای قاسم امین پرداخت و گفت : طبق نظریات آقای قاسم امین حجاب دو دسته اجتماعی و جسمانی دارد . زن زندگی آزادی شعار زیبایی است . وقتی حجاب آمد اعتماد به نفس زن از بین می رود و راه برای کسب و کار سخت می شود و این نوع پوششی که شما می گویید افراط است و یک پدیده اجتماعی است و دینی نمی باشد و نقد در مورد زن و مرد فقط روی خلوت زن و مرد بر می گردد وگرنه تعامل هیچ گونه ایرادی ندارد و عفت حقیقی همان ارزش حقیقی و اخلاقی است که باید اختیاری باشد و اگر اجباری باشد ارزشی ندارد .
➖دکتر محسنی در پاسخ به نظریات قاسم امین گفت : استدلالات آقای امین در مقام عمل رد شده است چرا که پوشش خانم هیچگونه مزاحمتی برای یک زن ندارد
➖وی ادامه داد : فهم غلط از حجاب باعث شده تا چنین نظریاتی را بیان کند و روایات معتبری را که درمورد وجوب حجاب بیان شده را مطرح نکرده اند و استدلالات ایشان در بسیاری از جاها با هم تناقض دارد . به طور کلی نقد دیدگاه ایشان برمی گردد به دیدگاه نادرست ایشان از حقوق زنان و درک نادرست از مباحث فقهی قرآن و به کار نبردن روایات معتبر در امر حجاب و تحلیل نادرست از آیات سوره احزاب دارند .
➖دکتر محسنی در پاسخ به این سوال که چرا اندیشه های این افراد در دنیا مطرح شده است گفت : این افراد مقالات بسیاری در مورد دیدگاههای خود نوشته اند و در محافل علمی بسیار عرض اندام کرده اند و عده ای سود جو در جوامع اسلامی نیز خیلی از صحبت های این افراد را منتشر می کنند .